Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle  (Luettu 25165 kertaa)

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« : 21 Kesäkuu, 2017, 18:17:06 »
Nyt pari vuotta multeja ja hiukan kiinteäsiipisiäkin harrastettuani on alkanut itää joku sairas halu kokeilla CP-kopuakin (joo, tiedän, ei kannata, vaikeita säätää ja lentää, kalliita hankkia ja torpata jne...  ;D ) .

Eli mikä olisi sopiva ensimmäinen CP-kopu? Kuten sanottu, multeja olen pari vuotta harrastanut joten ohjaussuunnat yms. ovat hallussa, olen myös jonkin verran simuttanut (simuna Clearview, ei ehkä paras mahdollinen kopterisimu mutta kun sattuu tuo olemaan hankittuna kiinteäsiipisten treenausta varten) myös CP-laitteita ja alkavat jotenkin simussa "istua hanskaan" kunhan ei lennä liian kauas jolloin orientaatio yleensä hukkuu katastrofaalisin seurauksin.

Käytettyjä ajattelin katsella, tieto kun ei riitä osien valitsemiseen ja säädötkin olisi hyvä olla edes "hehtaaarilla". Ihanne tietty olisi jos saisi myyjältä jonkinlaisen alkuperehdytyksen. Budjetti olisi maksimissaan n. 500 euroa jolla olisi kiva saada kopu sekä mahdollisesti aloitukseen riittävät akut ja ehkä hiukan varaosavarastoakin. Radio (Taranis) löytyy eli sitä ei tarvitsisi hankkia, käsittääkseni noihin nykyisiin käy SBUS-vastari? PWM-vastareitakin tosin löytyy.

Haussa siis aloittelijalle riittävän vakaa, helpposäätöinen ja torppikustannuksiltaan edes jotenkin järkevä laite jolla aloittaa varovaista harjoittelua sitten kun simussa ensin on saavutettu riittävä varmuus jotta on edes edellytykset saada laite ehjänä vielä maahankin. Jotain tosi pientä "lelukopua" olen kyllä harkinnut mutta ajattelin että ehkä sen vaiheen voisi korvata simulla ja siirtyä suoraan johonkin "keskikokoiseen"? Käsittääkseni nuo mikrot ovat kumminkin aika haastavia lennettäviä?
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2017, 05:44:04 kirjoittanut Murgo »

Paikalla mad moose

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #77
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #1 : 21 Kesäkuu, 2017, 18:51:39 »
Oma suositukseni on jokin 450 kokoinen.
-edullinen hankkia ja torpata
-akut ei maksa mansikoita
-kokoa kuitenkin sen verran että näkyy eikä tarvitse täysin tyyntä että voi lentää.
Esim. Myynti osiossa näkyy olevan miniprotos tarjolla, tämä taitaa olla edullisin torpattava kokoluokassaan.

-Jukka
-Hirobo shuttle+ -Protos mini -Gaui hurricane425 -Mcpx bl -Hisky hcp100 -Futaba 9c -Spektrum dx7

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #2 : 21 Kesäkuu, 2017, 19:29:08 »
450 kokoinen CP kopu varmasti sopisi oikein mainiosti spekseihin. Käytettynä saa jo aika hyviäkin settejä akkuineen kolmen sadan pintaan. Aikalailla sitten makuasia, minkä valmistajan kopterin hommaa. Gaui X3, MSH Mini Protos, Align 450 pro tai 450L ovat kaikki ihan toimivia laitteita. Remmiperäisellä (vs. kardaani) saattaa tosin alussa säästyä muutama perän ratassarja kun ei tarvi rattaita vaihtaa joka kerta kun perälavat hipaisevat maata. Tähän kategoriaan menevät edellä mainituista ainakin Mini Protos ja X3 remmikonversiolla.

Käytetty 380 Goblini sopisi myös todennäköisesti budjettiisi, jota toki voi myös harkita. On toki sitten huomattavasti kalliimpi laite torpata kuin yllä mainitut, joten ei välttämättä ihan kaikille ole ideaalinen aloituskopteri. On kuitenkin mekaniikaltaan hyvin yksinkertainen, joten mukavampi huoltaa kuin moni muu kopteri, jos varsinainen osien hinta ei ole ongelma.

Tuo uusi Goblin Fireball saattaisi myös olla kova sana aloittelijalle. Mainostetaan hyvinkin yksinkertaiseksi ja erittäin torppikestäväksi laitteeksi. On toki hieman 450 kokoista pienempi, kun tuossa on vaan 280 lavat, mutta ainakin videoiden perusteeella lento-ominaisuudet ovat lähempänä isoa kopteria kuin mikroa. Taitaa tuohon noin 500 euroon saada ihan uutenakin jo lentokuntoon, ainakin jos ei ihan kalleimpia mahdollisia sähköosia laita.

Eli ei muutakuin kopteri hankintaan. Veikkaan että homma alkaa aika nopeasti CP kopterillakin sujumaan, kun ohjaussuunnat ovat jo valmiiksi hallussa ja simutellutkin olet :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #3 : 21 Kesäkuu, 2017, 20:01:32 »
Tuossahan hyviä vaihtoehtoja olikin. Noista, jos pitää valita niin X3 tai 450L. Perustelut varaosien saatavuus ja hinta (Okei G380 saa suomesta osat varmasti ja nopeasti, mutta se menee torpissa painonsa takia enemmän rikki kuin aiemmin mainitut). Miniprotoksen valmistus on jo lopetettu ja osien saatavuus on vähän niin ja näin. Oli jo silloin kuin sitä valmistettiin, koskaan ei meinannut löytyä kaikkia osia samasta kaupasta.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla 470L allu. Siinä on remmi perä ja on vähän isompi kuin 450L. Itse aloitin 450L:llä se oli kyllä hyvä kopteri, ainoa miinus oli juuri rikkoutuvat perän rattaat, joita aloitus vaiheessa meni aika reilusti.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #4 : 21 Kesäkuu, 2017, 20:23:43 »
Tuo 470LP(Plastic) Align tosiaan hyvä edotus, eipä tullut edes mieleen. Tuohan on ihan sairaan halpa kombona ja osatkin edukkaita, remmit perällä ja kaikki. Jostain ihmeen syystä näitä ei taida suomessa juurikaan olla, tai ei ole kai ainakaan foorumilla ollut juurikaan ko. laitteesta puhetta. Näyttää videoiden perusteella varsin kepoisesti kulkevalta laitteelta  :o
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2017, 20:26:52 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #5 : 22 Kesäkuu, 2017, 20:38:42 »


Nyt pari vuotta multeja ja hiukan kiinteäsiipisiäkin harrastettuani on alkanut itää joku sairas halu kokeilla CP-kopuakin (joo, tiedän, ei kannata, vaikeita säätää ja lentää, kalliita hankkia ja torpata jne...  ;D )

Olet käsittänyt tämän aivan pieleen. Ei CP-kopterin torppaaminen ole ollenkaan vaikeaa ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #6 : 24 Kesäkuu, 2017, 07:07:43 »

Olet käsittänyt tämän aivan pieleen. Ei CP-kopterin torppaaminen ole ollenkaan vaikeaa ;D

En epäile lainkaan torppaamisen helppoutta, jos osaan torpata sujuvasti multilla niin eiköhän se onnistune CP:lläkin. :D

Minulle tarjottiin Trex 450 sport v2- mallista vispilää. Hiukan vanhempaa teknikkaa flybarilla mutta saisi oikein sopivaan hintaan. Mitä mieltä ollaan, onko kelvollinen ensipeli ja saako vielä osia? Millaiset miksaukset tuo vaatii radioon ja millaisia akkuja "syö"?

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #7 : 24 Kesäkuu, 2017, 08:47:04 »
En epäile lainkaan torppaamisen helppoutta, jos osaan torpata sujuvasti multilla niin eiköhän se onnistune CP:lläkin. :D

Minulle tarjottiin Trex 450 sport v2- mallista vispilää. Hiukan vanhempaa teknikkaa flybarilla mutta saisi oikein sopivaan hintaan. Mitä mieltä ollaan, onko kelvollinen ensipeli ja saako vielä osia? Millaiset miksaukset tuo vaatii radioon ja millaisia akkuja "syö"?

En välttämättä suosittelisi Flybar kopua enään nykypäivänä aloittelijalle. Melkoinen määrä korjattavaa tuossa nupissa aina torpin sattuessa. Lisäksi osia ei välttämättä tankonuppiin enään ihan joka putiikista löydy.

Jos kopterissa on stokki moottori, niin tuo taitaa mennä 3S lipolla, jossa noin 2000mah kapasiteetti.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #8 : 24 Kesäkuu, 2017, 09:13:03 »
Lähinnä tuossa flybar-vehkeessä mietityttää sen vaatimat radioasetukset, netistä löytyvät ohjeet ovat hieman vaikeaselkoisen oloisia. Vaan kaipa se homma onnistuisi kun perehtyisi asiaan. tuolla Opentx:llä kyllä pystyy tekemään lähes mitä vaan mutta se ei aina ole ihan yksinkertaista.

Jotenkin tullut käsitys että FBL olisi radion suhteen "multimaisempi" eli että lennonohjain hoitaa enimmät miksaukset? Kaasu- ja lapakulmakäyrät siinäkin kai saa ohjelmoida radioon? Myös lennoltaan taitavat olla vakaampia kun elektroniikka vakauttaa?

Toisaalta "perinteisellä" jos opettelee niin lienee helppo myöhemmin siirtyä modernimpaan systemiin.

Edit. tuolla: https://www.helifreak.com/showthread.php?t=678601 näyttäisi olevan suhteellisen ymmärrettävä esitys radion ohjelmoinnista.
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2017, 09:36:50 kirjoittanut Murgo »

Poissa Bnito

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #9 : 24 Kesäkuu, 2017, 10:31:48 »
Toisaalta "perinteisellä" jos opettelee niin lienee helppo myöhemmin siirtyä modernimpaan systemiin.

Kyl tuo on enemmänkin ylimääräinen lenkki harrastuksen alottamisessa nykypäivänä.

Tankokopuja kun ei taideta lainkaan enää myydä, niin se fbl on jokatapauksessa edessä jos ja kun cp:t alkaa kiinnostamaan enemmän.

Ja kyllä noiden asetuksien/purkkien säätö on suht simppeliä, varsinkin jos taraniksella on työskennellyt.

Protos 380 , Protos Max V2 , Futaba 8FGS, NeXt

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #10 : 24 Kesäkuu, 2017, 11:54:10 »
Päätin sitten tuon Trexin ostaa pois. Siinä saa kumminkin kopun + aika hyvän läjän varaosia  suunnilleen yhden Goblin-torpin hinnalla. Eipä ole ensimmäinen kerta kun en noudata viisaampien neuvoja. ;D

Jos tuo alkaa pysyä järkevästi hanskassa niin seuraavaksi (ehkä vuoden päästä minun lentotiheydelläni  :) ) vaikka sitten juuri se Goblin. Siinä vaiheessa sitten jo lienee motivaatiota sijoittaa kunnon laitteeseen ja osiin kun tietää että se ehkä pysyy ehjänäkin ja tietää paremmin mitä sillä haluaa tehdä.

Kiitos neuvoista kaikille, kysymyksiä tulee varmasti lisää.  :D

« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2017, 12:44:42 kirjoittanut Murgo »

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #11 : 24 Kesäkuu, 2017, 12:36:05 »
Lentotaitojen karttuessa et tarvii goblinia. Allut on suunniteltu hard 3D käyttöön. Ei goblin ole mikään itseisarvo ja ei edes muodikas. Jos haluat erottua, niin logo 700 lienee hyvä vaihtoehto. Mutta itse diggaan allun 700:sta kun kestää hyvin kovaa rääkkäystä ja melko edulliset osat.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #12 : 24 Kesäkuu, 2017, 15:10:59 »
Joo, eipä sitä tiedä mitä haluaa siinä vaiheessa jos/kun isompi laite joskus tulee ajankohtaiseksi. Ja voihan se toinen kopteri sitten aikanaan olla pienempikin.  :)

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #13 : 24 Kesäkuu, 2017, 15:55:50 »
Eiköhän kaikki nykyaikaset vehkeet taivu kovaan 3d:hen, oli sitten Goblin, Logo tai allu. Sit vaan valkkaa semmosen kopterin ku mieli tekee :)
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #14 : 24 Kesäkuu, 2017, 21:57:24 »
Ennen kuin sitten meet lentää sillä kopterilla, niin joku kokenut voisi tehdä tarkistuksen ja vähän kokeillakin sitä. Ja voisit ottaa ihan vaan varmuuden vuoksi apujalakset käyttöön aluksi.

Siis vaikka oletkin multeja lennättänyt. Niillä jalaksilla voi heittää vesilintua sitten, kun ovat tarpeettomat.

Mahtaakohan tuohon kopteriin saada FBL-nuppia päivitysosana, jos myöhemmin haluat?
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #15 : 25 Kesäkuu, 2017, 06:50:53 »
Joo, "apupyörät" pitää rakentaa, säästävät varmaan lapoja alussa. FBL-nuppejakin näyttäisi löytyvän ja muutenkin Ebay on täynnä varaosia. Laadusta ei tietty ole takeita kun kopioista lienee enimmäkseen kyse mutta hinnat eivät ainakaan hirvitä.

Tuon pitäisi olla lentokunnossa mutta radioasetukset joutuu tietty tekemään. Akkujakin tilasin kunkulta kolme kappaletta. Nyt vain pitää vielä simuttaa jokunen tunti.

Kannattaako muuten aluksi käyttä idle upia vai ei? Simussa ainakin tuntuu jotenkin täsmällisemmältä ja helpommalta lentää vakiokierroksilla, reagoi paremmin tikun liikkeisiin. Löytämäni lennätysohjeet eivät ottaneet asiaan kantaa, oletan että niissä ajateltiin käytettävän "normaalitilaa"? Siinä tietty se etu että kaasutikku toimii "paniikkinapulana" eli sillä saa kierrokset pois. Toisaalta ehkä olisi hyvä heti aluksi opetella pois juurikin siitä tavasta vetää vasen tikku alas torpin uhatessa ja käyttämään throttle holdia?
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2017, 07:13:12 kirjoittanut Murgo »

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #16 : 25 Kesäkuu, 2017, 10:16:25 »
Joo, "apupyörät" pitää rakentaa, säästävät varmaan lapoja alussa. FBL-nuppejakin näyttäisi löytyvän ja muutenkin Ebay on täynnä varaosia. Laadusta ei tietty ole takeita kun kopioista lienee enimmäkseen kyse mutta hinnat eivät ainakaan hirvitä.

Tuon pitäisi olla lentokunnossa mutta radioasetukset joutuu tietty tekemään. Akkujakin tilasin kunkulta kolme kappaletta. Nyt vain pitää vielä simuttaa jokunen tunti.

Kannattaako muuten aluksi käyttä idle upia vai ei? Simussa ainakin tuntuu jotenkin täsmällisemmältä ja helpommalta lentää vakiokierroksilla, reagoi paremmin tikun liikkeisiin. Löytämäni lennätysohjeet eivät ottaneet asiaan kantaa, oletan että niissä ajateltiin käytettävän "normaalitilaa"? Siinä tietty se etu että kaasutikku toimii "paniikkinapulana" eli sillä saa kierrokset pois. Toisaalta ehkä olisi hyvä heti aluksi opetella pois juurikin siitä tavasta vetää vasen tikku alas torpin uhatessa ja käyttämään throttle holdia?

Joo, tuohon saa kyllä monenlaista FBL nuppia, eli kun torppaa tuon tankonupin tarpeeksi solmuun, niin kannattanee harkita vaihtaako samalla FBL nuppiin.

Kannattaa opetella heti lentämään vakiokierroksilla. Pitch kontrollikin helpottuu kun nosteeseen ei vaikuta muu kuin lapakulmat. Katsoo vaan, että noparissa on soft startti päällä ja sitten lentoon lähtö tapahtuu ottamalla throttle hold pois päältä ja antamalla kopterin spoolata tarpeeksi kierroksia ja nostaa sitten lapakulmat positiiviselle. Vastaavasti laskeutuminen kannattaa tehdä siten, että lentää kopterin johonkin 20 - 30cm korkeudelle ja napsauttaa holdin päälle ja leijailee pehmeästi maahan. Voi toki myös koittaa lentää maahan kiinni ja holdata sitten, mutta tässä on se huono puoli, että jos kopteri sattuu kippaamaan, niin lavat osuvat maahan vedon ollessa päällä ja vauriot ovat huomattavasti suuremmat.

Ja kaasutikkua ei kannata missään tapauksessa opetella käyttämään paniikkinappulana, koska vakiokaasulla lentäessä tuloksena on kopterin ampuminen maahan täysillä negatiivisilla kulmilla. Eli throttle hold käyttöön heti myös simulaattorissa.

Kannattaa heti myös opetella tuo lineaarisella "3D" lapakulmakäyrällä lentäminen. Eli siten, että positiivinen ja negatiivinen lapakulmamaksimi ovat samat.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #17 : 25 Kesäkuu, 2017, 12:57:35 »
Joo, kuten sanottu, throttle holdilla olen simutellut kun tuntuu paljon tunnokkaammalta siten.

Poissa ini

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #18 : 25 Kesäkuu, 2017, 13:21:14 »
Juuri noin kuten iron_man kirjoitti. Itse opettelin ensin perinteisellä kaasulla, ja siitä oli hankalaa opetella pois.
Muutenkin helpompaa käyttää eri lentotiloja, kun kaasun logiikka toimii tavalla tavalla.

Tohon kopuun tosiaan saa tosiaan FBL- nuppeja. Jos sellaiseen päädyt, kannattaa myös nuppiservot vaihtaa parempiin, ainakin jos ovat Allun DS410 tai jotakin noiden uudempia versioita. Ne toimivat tankokoneessa, mutta niitä on rikkoontunut paljon FBL:n kanssa. Mullakin on pari tuollaista servoa pimennyt, elektroniikasta toimintasavu paennut.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #19 : 25 Kesäkuu, 2017, 13:56:16 »
Onko tuo simulaattori muuten sikäli realistinen että normaalitilassa pyrkii kopteri pyörähtämään kierroksia nostaessa mutta kun laittaa idle upin päälle niin pysyy paikallaan ja vain kierrokset nousevat? Muutenkin normaalitilassa perä on rauhaton, kaasun muutokset aiheuttavat pyörähtelyä, kun taas idle upilla on kuin "naulattu" paikalleen.

Torppisimulaatio tuossa ainakin on armoton, peräevän hipaisu maahan lasketaan torpiksi.  :)

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #20 : 25 Kesäkuu, 2017, 14:01:03 »
Oiskohan rate modessa perä tossa normaalitilassa?

No anyway, oikeessa kopterissa perän tulisi olla heading hold modessa, jolloin perä pysyy juurikin naulittuna paikallaan.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #21 : 25 Kesäkuu, 2017, 14:15:26 »
Ei perä varmasti kovin lukittunut ole jos kierrokset muuttuvat tikun liikkeiden mukaan. Perägyro toimii parhaiten kun kierrokset pysyvät vakiona. Eli toiminee tuo simu aika realistisesti.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #22 : 25 Kesäkuu, 2017, 17:27:22 »
FB-kopu ei ollut ollenkaan huono ostos. Ne lentää aloittelijalla ihan samalla lailla kuin FB-kopteritkin.

Tuosta pähkäilyä kopun nupin asetuksiin: https://www.kopterit.net/index.php?topic=19507.0 Nuo kun on noin suurin piirtein, niin kopun pitäisi leijua.
 
Noi 410-servot sammuilee itekseen, joten ne melkein voisi vaihtaa pois. Vaihda sitte takaisin, kun osaat havainnoida mahdolliset torpin syyt.

Lennättämään oppii normitillallakin, jos vain kaasukäyrä on sopivasti säädetty. Mun mentori ei ehdottanutmulle aloittelijana taivaslentotilaa. En myöskään itse muille sitä neuvonut.

Aloittelijan lapakulmista sen verran, että mielestäni negatiivista ei tarvi kuin ehkä max.3 astetta. Perustelen sillä tuota kaasutikun panikointia alas. Ehkä jopa astekin normitilassa riittäisi.

Kopussa olevasta gyrosta ei ollut juttua, mutta tuolla on vinkkiä säätöihin:
https://www.kopterit.net/index.php?topic=19502.0 ja  https://www.kopterit.net/index.php?topic=19475.0

Apujalakset voi laittaa alle jos haluaa, niistä ei ole koskaan aloittelijaa sakotettu. Ne joko auttaa, tai sitten ei. Molempia tapauksia olen nähnyt.

Kun olet saanut kopterisi mielestäsi säädettyä, niin vie se jollekkin osaavalle näytille, ja koelennätettäväksi. Kun kopteri on lentävä, niin loput onkin sitten pilotista kiinni.  Oma eka kopu purettiin noin puolet, ennen kuin mun mentori hyväksyi testattavaksi.. ;D

Onnea haastavaan harrastukseen, äläkä anna periksi, vaikka romua syntyykin.

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #23 : 25 Kesäkuu, 2017, 18:25:06 »
Mä oon ihan fbl ajan harrastaja, mutta oon kokeillu 700:sta fb freyaa, eikä se minusta lentäny yhtään samalla tavalla kuin fbl kopteri. Tangollinen tuntuu paljon muljummalta ja leijuttelussa joutuu tekemään enemmän töitä saa kopterin pysymään paikallaan. Fbl kopteri taas pysyy just millilleen siinä asennossa mihin sen tikuilla kääntää.

Minusta kans toi normal mode on vähän menneen talven lumia, jos treenaa eka simussa sen verran että pystyy leijuttamaan ilman suurempia sydämentykytyksiä, niin en kyllä nää siitä oikein mitään hyötyä. Tässä tapauksessa vielä kun on multien lennätystä pohjalla, niin en usko että leijuttelu tuottaa juuri ongelmia.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #24 : 25 Kesäkuu, 2017, 18:27:06 »
Kiitos vinkeistä, tuo nupin säätöohje on hyvä niin voi tarkistaa että onko järkevästi kasattu/säädetty vai pitääkö säädellä uudestaan. Lapakulmamittari pitänee jonkinlainen hommata. Onkohan noista halvimmista digitaalisista mihinkään?

Servoina tuossa on jotkut Emaxin halppikset, digitaaliset ja metallirattailla kumminkin, eli eivät ole alkuperäiset. Riittänevät kumminkin FB-koneeseen kun liikkeet tapahtuvat ihan sormien nopeudella ilman gyroja välissä? FBL-vehkeet sitten vaatinevat hiukan enemmän nopeutta? Jos homma lähtee sujumaan niin ehkä tuon tosiaan voisi muuntaa FBL:ksi tai sitten hommata modernimman laitteen, pitää katsoa sitä siinä vaiheessa.

Gyro on Align GP 790, sen ohjeet jo luinkin, samoin noparin. Myyjän mukaan tuon siis pitäisi olla lentotrimmissä mutta tarkistaahan aina pitää.

Eniten tuossa tosiaan arveluttaa tuo Taraniksen ohjelmointi, onneksi siihenkin löytyi järkevän oloiset ohjeet. Mekaniikan kanssa tulen kyllä aina toimeen mutta tietokoneet ovat sitten hiukan hankalampia.  ;D Multeissa kun kaikki ohjelmointi tehdään lennonohjaimeen, radio on ihan perustilassa. FBL-purkkien kanssa lienee sama juttu, eiväthän ne juuri taida multin FC:stä poiketa paitsi sikäli ettei niissä yleensä kai ole automaattivakausta. Tai onhan joissain rescue-moodeja joka lie hyvin pitkälti sama asia kuin multin "stabilize" tms. itsevakaava tila.

Simu on kyllä hyvä olemassa, voi kokeilla ylösalaisinlentoa, autorotaatiota yms. kikkailuja mitä ei oikealla kopulla uskalla varmaan pitkään aikaan yrittää.  ;D
« Viimeksi muokattu: 25 Kesäkuu, 2017, 18:38:18 kirjoittanut Murgo »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
96 Vastauksia
47703 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi
22 Vastauksia
8518 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06
kirjoittanut oskuk
6 Vastauksia
3684 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2014, 13:44:53
kirjoittanut Janiz78
31 Vastauksia
17980 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2019, 18:42:59
kirjoittanut Dutchman