Samaa runkodesignia on kaikissa F3C koneissa. Voisin veikata että tolla linkkisysteemillä saadaan servoon kohdistuvia voimia pienemmäksi ja silloin servo tykkää toimia tasaisemmin. Alignilla nykyään F3C suunnittelussa on vahvasti mukana herrat Hashimoto ja Kurokawa, joista ensimmäinen on F3C moninkertainen maailmanmestari. Samat herrat olivat 15vuotta Hirobon leivissä ja siellä tuota tulosta tekivät.
Pitääkin kysyä kavereilta henkilökohtaisesti jos tämän vuoden MM kisoihin tulevat. Luulisi että nykypäivän 30kg vääntävät 0.05s nopeet servot jaksaisivat toimia ihan suoralla linkillä swashille..
Japanilainen tuotekehitys on tunnetusti hyvin konservatiivista ja näkyy eritoten Alingilla. Taatusti vanhat mestarit pysyy perinteisessä ajattelussa hamaan loppuun asti. "Uudet versiot" on hyvinkin kosmeettisilla uudistuksilla.
Revin vuosia sitten sitten omista 600 CF koptereistani nuo servolta tulevat "turhatyöntötanko" välitykset pois jo vuosia ennen kuin Aling teki saman uudistuksen uusiin 3D malleihinsa (tosin vain 3D koptereihin ja F3C kanttaa yhä noita "turhavälityksiä). Modifikaationi tyrmättiin aikoinaan täysin täällä kopunetissä ja vedottiin japanilaisen insinöörin kyllä tietävän
On joskus ilo olla "erilainen"- oman tien kulkija
Mainitut vanhat 600E kopukat on yhä parhaat "F3C" tyyppiset kopterini. Syyksi veikkaan juuri sitä, että nuo poistetut turhavivut oli juuri silloista 3D tehostusta (lisää servon liikerataa/nopeutta), eli servon liikeradat kertaantui swashille ja sen vivuston poistaminen
toi sulavaa harmoniaa herkän hötkyilyn tilalle. Kuvassa tuo vanhan 600E vipuversion suorakytkentäni ja hyvin on toiminut kohta vuosikymmenen
Minulla oli hetken aikaa tuollainen F3C 700E kopteri Brainin purkilla, mutta luovuin siitä kun en kyennyt säätämään sitä MS Brainia lähellekkään noita vanhoja 600E "F3C" kopukoitani
Eipä silti, en ole saanut mitään muutakaan purkkia toimimaan F3C tyyppiseen kurvailuun. Olisi vaan pitänyt tehdä siihen 700 DFC kopteriin sama servojen suorakytkentä swashille ja katsoa mitä siitä kehittyy? Jumituin kuitenkin kokonaan siihen "pirun purkkiin" ja jäi tuo hyväksi kokemani modifikaatio tekemättä.
Itseasiassa lennätysinto ja tekeminen sammui jo kokonaan noihin "pirun purkkeihin". Tiedä sitten olisiko tuo Allun uusi Gpro purkki yhtään soveliaampi F3C kurvailuun?- sillä tuo 800E F3C vanha mekaniikka ei vakuuta yhtään sellaisenaan.