Kirjoittaja Aihe: Align T-Rex 800E F3C  (Luettu 18942 kertaa)

Happymen

  • Vieras

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2015, 13:30:52 »
mikähän ihmeen järki tossa on että toi ihan ekan 700 allun servolinkkusysteemi on tullu takas. näyttää muutenki siltä ihan ekalta versiolta rungon suhteen poislukien akkukelkka :D vanhoja vuosien takasia runkolevyjä myymättä? :D

e. eiku 800 eikä 700. no silti.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2015, 15:26:28 »
mikähän ihmeen järki tossa on että toi ihan ekan 700 allun servolinkkusysteemi on tullu takas. näyttää muutenki siltä ihan ekalta versiolta rungon suhteen poislukien akkukelkka :D vanhoja vuosien takasia runkolevyjä myymättä? :D

e. eiku 800 eikä 700. no silti.

Samaa runkodesignia on kaikissa F3C koneissa. Voisin veikata että tolla linkkisysteemillä saadaan servoon kohdistuvia voimia pienemmäksi ja silloin servo tykkää toimia tasaisemmin. Alignilla nykyään F3C suunnittelussa on vahvasti mukana herrat Hashimoto ja Kurokawa, joista ensimmäinen on F3C moninkertainen maailmanmestari. Samat herrat olivat 15vuotta Hirobon leivissä ja siellä tuota tulosta tekivät.

Pitääkin kysyä kavereilta henkilökohtaisesti jos tämän vuoden MM kisoihin tulevat. Luulisi että nykypäivän 30kg vääntävät 0.05s nopeet servot jaksaisivat toimia ihan suoralla linkillä swashille..
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #3 : 29 Huhtikuu, 2015, 16:04:10 »
Näyttää kyllä aika samanlaiselta mikä mulla on nyt. Allu 700E v2. Runkolevyt ehkä piru samat? Jos niin on niin määhän on nykyaikainen koppu äijä.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #4 : 29 Huhtikuu, 2015, 18:02:09 »
Näyttää kyllä aika samanlaiselta mikä mulla on nyt. Allu 700E v2. Runkolevyt ehkä piru samat? Jos niin on niin määhän on nykyaikainen koppu äijä.


Ei muuta kun seuraaviin poppis kisoihin mukaan, kalustokin on kohdallaa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #5 : 30 Huhtikuu, 2015, 06:50:34 »
Samaa runkodesignia on kaikissa F3C koneissa. Voisin veikata että tolla linkkisysteemillä saadaan servoon kohdistuvia voimia pienemmäksi ja silloin servo tykkää toimia tasaisemmin. Alignilla nykyään F3C suunnittelussa on vahvasti mukana herrat Hashimoto ja Kurokawa, joista ensimmäinen on F3C moninkertainen maailmanmestari. Samat herrat olivat 15vuotta Hirobon leivissä ja siellä tuota tulosta tekivät.

Pitääkin kysyä kavereilta henkilökohtaisesti jos tämän vuoden MM kisoihin tulevat. Luulisi että nykypäivän 30kg vääntävät 0.05s nopeet servot jaksaisivat toimia ihan suoralla linkillä swashille..

Japanilainen tuotekehitys on tunnetusti hyvin konservatiivista ja näkyy eritoten Alingilla. Taatusti vanhat mestarit pysyy perinteisessä ajattelussa hamaan loppuun asti. "Uudet versiot" on hyvinkin kosmeettisilla uudistuksilla.
Revin vuosia sitten sitten omista 600 CF koptereistani nuo servolta tulevat "turhatyöntötanko" välitykset pois jo vuosia ennen kuin Aling teki saman uudistuksen uusiin 3D malleihinsa (tosin vain 3D koptereihin ja F3C kanttaa yhä noita "turhavälityksiä). Modifikaationi tyrmättiin aikoinaan täysin täällä kopunetissä ja vedottiin japanilaisen insinöörin kyllä tietävän  ;D On joskus ilo olla "erilainen"-  oman tien kulkija  ;D

Mainitut vanhat 600E kopukat on yhä parhaat "F3C" tyyppiset kopterini. Syyksi veikkaan juuri sitä, että nuo poistetut turhavivut oli juuri silloista 3D tehostusta (lisää servon liikerataa/nopeutta), eli servon liikeradat kertaantui swashille ja sen vivuston poistaminen toi sulavaa harmoniaa herkän hötkyilyn tilalle. Kuvassa tuo vanhan 600E vipuversion suorakytkentäni ja hyvin on toiminut kohta vuosikymmenen :)

Minulla oli hetken aikaa tuollainen F3C 700E kopteri Brainin purkilla, mutta luovuin siitä kun en kyennyt säätämään sitä MS Brainia lähellekkään noita vanhoja 600E "F3C" kopukoitani :(
Eipä silti, en ole saanut mitään muutakaan purkkia toimimaan F3C tyyppiseen kurvailuun. Olisi vaan pitänyt tehdä siihen 700 DFC kopteriin sama servojen suorakytkentä swashille ja katsoa mitä siitä kehittyy? Jumituin kuitenkin kokonaan siihen "pirun purkkiin" ja jäi tuo hyväksi kokemani modifikaatio tekemättä.

Itseasiassa lennätysinto ja tekeminen sammui jo kokonaan noihin "pirun purkkeihin". Tiedä sitten olisiko tuo Allun uusi Gpro purkki yhtään soveliaampi F3C kurvailuun?-  sillä tuo 800E F3C vanha mekaniikka ei vakuuta yhtään sellaisenaan.
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #6 : 30 Huhtikuu, 2015, 07:38:11 »
En tiedä, mut jos katsoo 700E dominatoria, niin on jouduttu servojen asentamiseksi suoraan swashin alle tekemään kaikenlaisia vahvisteita lukuisia. 800E on taas suorat hiilari runkolevyt ja vähemmän kaikkee ihmeellistä. Onhan turhissa linkeissä paljon väljistymisvaihtoehtoja, mutta onko siinä kuitenkaan mitään huonontavaa tekijää? Sen pystyy säätämään hyvinkin tarkasti oikeisiin asentoihin. Moottorin sijainnin takiahan noi servot on edempänä.

Purkeista ja F3C:stä sen verran, et on kyllä ihan eri ajaa tankosella kuin purkilla. Itse en tiiä kumpi on sit parempi, luultavasti se mihin on tottunut. Ei oo samaa kopua eri tekniikoilla että vois verrata. Tankonen vaatii leijutuksessa enemmän työtä ja taivaalla pyrkii jarruttelemaan. Purkissa kun käskytetään vain kulmanopeuksia niin on ihan eri juttu. Tuulet ja lentonopeudet ei vaikuta asentoon.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #7 : 30 Huhtikuu, 2015, 07:44:59 »
Miten kuvassa oleva työntötanko mahtuu liikkumaan runkolevyn sisäpuolella?

Servo näyttää tulevan runkolevyn ulkopuolelle ja linkkipallo on servopyörän ulkopuolella.

Onko servo vähän viistossa?

Hämäävää... :)
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #8 : 30 Huhtikuu, 2015, 08:00:26 »
Miten kuvassa oleva työntötanko mahtuu liikkumaan runkolevyn sisäpuolella?

Servo näyttää tulevan runkolevyn ulkopuolelle ja linkkipallo on servopyörän ulkopuolella.

Onko servo vähän viistossa?

Hämäävää... :)

Kyllä se elevator servon työntötanko tulee luonostaan keskelle runkoa ja tasan vertikaalisesti swashin alle. Liikerataa ei mikään rajoita ja servo on suoraan runkoon ruuvattuna. Tuo kuvakulma hämää kun se on kuvattu runkolevyn servoaukon kautta.
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #9 : 30 Huhtikuu, 2015, 08:04:30 »
OK, mutta jännästi näyttää erikoiselta.
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #10 : 30 Huhtikuu, 2015, 08:08:06 »
Mikä tuon jousen tehtävä tuolla swashin alla on?
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #11 : 30 Huhtikuu, 2015, 09:06:27 »
Mikä tuon jousen tehtävä tuolla swashin alla on?

Kuva on vuosia vanha ja tuo jousi swashin alla liittyy väljäksi jauhettujen servojen "löysien" kiristämiseen poois. Liittyi lähinnä leijuntatuntumaan, mutta katsoin myöhemmin paremmaksi uusia servot :)
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #12 : 30 Huhtikuu, 2015, 09:40:26 »
En tiedä, mut jos katsoo 700E dominatoria, niin on jouduttu servojen asentamiseksi suoraan swashin alle tekemään kaikenlaisia vahvisteita lukuisia. 800E on taas suorat hiilari runkolevyt ja vähemmän kaikkee ihmeellistä. Onhan turhissa linkeissä paljon väljistymisvaihtoehtoja, mutta onko siinä kuitenkaan mitään huonontavaa tekijää? Sen pystyy säätämään hyvinkin tarkasti oikeisiin asentoihin. Moottorin sijainnin takiahan noi servot on edempänä.

Taisit hoksata miksi se muutostyö jäi tekemättä  ::) Mieluummin vaihdoin kopteria kuin rakennan liian paljon liian epävarmoin perustein (pilata ehkä runkolevyjä isolla turhatyöllä). Minusta noiden "turhavipujen" merkitys on on ihan väärään suuntaan, sillä ne lisää servon liikerataa ja nopeutta tarkkuuden ja voiman kustannuksella. Huolimatta siitä että 800E`ssä näyttäisi lyhennetyn vipuvarsien vaikutusta linkkipallojen paikkoja säätelemällä jopa poiketen 90-asteen perussäännöstä! Vähän väkisin säädettyä, se on kai sitä vanhan mestarin jumittumista vanhoihin rakenteisiin (?).

Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)


Purkeista ja F3C:stä sen verran, et on kyllä ihan eri ajaa tankosella kuin purkilla. Itse en tiiä kumpi on sit parempi, luultavasti se mihin on tottunut. Ei oo samaa kopua eri tekniikoilla että vois verrata. Tankonen vaatii leijutuksessa enemmän työtä ja taivaalla pyrkii jarruttelemaan. Purkissa kun käskytetään vain kulmanopeuksia niin on ihan eri juttu. Tuulet ja lentonopeudet ei vaikuta asentoon.

Heheh... Ne tankoset olikin viimeisiä jotka lenisi niin kuin pitää (se tottumus on toinen luonto). Yksin puuhastellessa ainoat vertoarvoni löytyy Real Flight 7.5 simun mallinnuksista. F3C koptereitakin löytyy vain pari polttismallia vanhasta "Megapak 5" päivityksestä ja ne lentää juuri niin kuin tykkään! - liikkeen jatkuvuus ja sulavuuden helppous miellyttää wanhaa. Simulaattorin uudet päivitysversiot onkin sitten pelkkää FBL-3D hypyttelyyn ja noita "itsestän leijuvia" multikopuja. Syystä olen tuntenut olevani ihan "harhainen" F3C -tykkäämisineni (entisaikain katoavien tyylilajien harrastajana).

Omat havaintoni #¤#*¤# purkeista, että nehän siinä käskyttää enkä minä! En saa niitä lentämään nätisti simulaattorissa, enkä livenä! Päin vastoin, sillä purkitettuna vauhti tökkää koko ajan ja laajat kaarrot ja silmukat jää tekemättä kun purkki kirraa kaiken muljahduksiksi :( Yäk! Leijunnan ylivakautuksesta liian suuri hyppäys siihen mitä tottelee taivaalla - ei siis tottele  >:(
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #13 : 30 Huhtikuu, 2015, 11:00:20 »
Taisit hoksata miksi se muutostyö jäi tekemättä  ::) Mieluummin vaihdoin kopteria kuin rakennan liian paljon liian epävarmoin perustein (pilata ehkä runkolevyjä isolla turhatyöllä). Minusta noiden "turhavipujen" merkitys on on ihan väärään suuntaan, sillä ne lisää servon liikerataa ja nopeutta tarkkuuden ja voiman kustannuksella. Huolimatta siitä että 800E`ssä näyttäisi lyhennetyn vipuvarsien vaikutusta linkkipallojen paikkoja säätelemällä jopa poiketen 90-asteen perussäännöstä! Vähän väkisin säädettyä, se on kai sitä vanhan mestarin jumittumista vanhoihin rakenteisiin (?).

Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)

Heheh... Ne tankoset olikin viimeisiä jotka lenisi niin kuin pitää (se tottumus on toinen luonto). Yksin puuhastellessa ainoat vertoarvoni löytyy Real Flight 7.5 simun mallinnuksista. F3C koptereitakin löytyy vain pari polttismallia vanhasta "Megapak 5" päivityksestä ja ne lentää juuri niin kuin tykkään! - liikkeen jatkuvuus ja sulavuuden helppous miellyttää wanhaa. Simulaattorin uudet päivitysversiot onkin sitten pelkkää FBL-3D hypyttelyyn ja noita "itsestän leijuvia" multikopuja. Syystä olen tuntenut olevani ihan "harhainen" F3C -tykkäämisineni (entisaikain katoavien tyylilajien harrastajana).

Omat havaintoni #¤#*¤# purkeista, että nehän siinä käskyttää enkä minä! En saa niitä lentämään nätisti simulaattorissa, enkä livenä! Päin vastoin, sillä purkitettuna vauhti tökkää koko ajan ja laajat kaarrot ja silmukat jää tekemättä kun purkki kirraa kaiken muljahduksiksi :( Yäk! Leijunnan ylivakautuksesta liian suuri hyppäys siihen mitä tottelee taivaalla - ei siis tottele  >:(

No meillä on sitten vähän samat mieltymykset  ;) Jotenkin tykkään tosta tankosesta vaan enempi. Onhan toi 3GX tarkka ku mikä mut siitä puuttuu se joku pehmeys ja muu. Todellakin kaikki melkein mitä nykyään tulee markkinoille on 3D lentoa varten suunniteltuja. Mä oon nyt ottanut tavoitteekseni harjoitella F3C kisoihin, jos vaikka uskaltaisi syksyllä ajaa Eurosportinkin. Rotaatiosta en tiiä mut ehkä muut. Nyt tuntuu olevan vaan vaikeuksii saada kunnolla toi vaakakierre meneen ilman vauhdin loppumista.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #14 : 30 Huhtikuu, 2015, 17:59:20 »
Harmi ettei F3C klassikko Hirobokaan ole kyennyt uusiutumaan sähköpuolelle (nitrot on jo nähty ja koettu) ja nyt menestyy esim. Golbinit uusin innovaatioin, mutta meikäläisen silmin harmillisesti 3D puolella  ::)


Onhan Hiroboltakin tullut "uusi" Eagle joka on sähkölle tehty ja vielä fbl ja edelliseen on sähkö konversio ollut jo aika kauan markkinoilla. "F3C koptereita" on eri valmistajilta kuten Jr, Sab, Hirobo ja Quest. Mutta aikalailla millä vaan voi osallistua. Tangossa on ne omat juttunsa mekaanisesti vaativampia säätää, mutta luonteeltaan ehkä arvattavampia. Mitä itsellä on fbl laitteita ja mitä olen kokeillut yhtä F3C koneeksi tehtyä fbl laitetta niin aikalailla vakaita ne on.
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #15 : 30 Huhtikuu, 2015, 21:34:12 »
Kyllä ne Hirobolla vielä jotakin puuhailee, MM kultaa 2013 voitettiin myös Hirobon koneella.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #16 : 01 Toukokuu, 2015, 07:50:45 »

Onhan Hiroboltakin tullut "uusi" Eagle joka on sähkölle tehty ja vielä fbl ja edelliseen on sähkö konversio ollut jo aika kauan markkinoilla. "F3C koptereita" on eri valmistajilta kuten Jr, Sab, Hirobo ja Quest. Mutta aikalailla millä vaan voi osallistua. Tangossa on ne omat juttunsa mekaanisesti vaativampia säätää, mutta luonteeltaan ehkä arvattavampia. Mitä itsellä on fbl laitteita ja mitä olen kokeillut yhtä F3C koneeksi tehtyä fbl laitetta niin aikalailla vakaita ne on.

Hirobo on vaan jo niin eksoottinen (kalliskin) harvojen taitajien "etuoikeus", ettei sitä meikäläinen tunne kuin kuvista ja maineeltaan (sekä Shuttlen ajoilta). Harrastajat on jo pidempään hävitelleet Hirobokalustoaan eikä F3C tietotaitoa ole jaossa ainakaan julkisesti. Kun Sabekaan ei enää hoitele Shuttlen osahankintoja, ei ole enään kanavaa joka tukisi Hirobolla harrastamista. Liian vaikea yhtälö wanhalle, joten tälläiset perinteiset rakenteet (kuten tämän säikeen Aling 800E) on ymmärrettävämpiä hypisteltäviä (moitittavia) - kun en asiasta mitään ymmärrä  ;D

Tuo on varmaan juuri noin, että ei väliä mikä kopterimalli (?) niin oikein säädettynä soveltuu varmaan kaikkiin kopteriluokkiin. Valitettavasti olen jo vuoden keskittynyt taas väärään asiaan, eli vanhaan 3GX purkkiin kaikkine hankaluuksineen. Syy siihen että sain siihen eniten tukea ja syntyi suomiohjekin kopunettiiin! Kun saisin 3GX`n järjestykseen F3C`tä tavoitellen, niin otan mieluummin Aling perus 800 DFC`n työn alle. Luulen että siitä on helpompi saada mieleinen ilman noita 800E`n "turhavivustoja". Voi olla että varaosista pitää koota toinen nuppi ja isommat peräevät, muu on silkkaa electroniikan säätelyä.

Mitä tankosiin tulee, niin mekaniikan kanssa olen aina tullut toimeen (hienomekaniikan ammattilaisena), mutta entisaikain laskutikusta ei ole enää apua bittien säätelyssä. Uusi tekniikka on kuitenkin tämän päivän todellisuutta ja siinä olen jälleen ihan "apukoululaisen" paikalla  :o

Mutta lennätys on hienoa ja vain se on tärkeää  ;)
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #17 : 01 Toukokuu, 2015, 08:13:59 »
Kyllä ne Hirobolla vielä jotakin puuhailee, MM kultaa 2013 voitettiin myös Hirobon koneella.

Siis kolme vuotta sitten. Sen jälkeen on tapahtunut jotakin? - muutkin ovat kehittyneet ja ajaneet ohitse? Luulempa, että tuollainen kopteriammattilainen saisi saman aikaan muillakin kopterimerkeillä jos siihen laitettaisiin vastaava panostus taakse! Ei ehkä niinkään merkitystä mikä kopterimerkki? - kunhan se on terve rakenteeltaan ja sen verran laadukas, että kestää mekaanisesti ajaa ne sadat lennot mitä vaaditaan että homma toimii. Hirobo linee konservatiivisuudessaan hyvin F3C`n soveltuva sellaisenaan, mutta kehitys on kulkenut 3D electroniikan myötä ihan eri suuntaan. Kysymys lieneekin; onko säikeen Aling 800E F3C kopteri edes oikeaan suuntaan? - vai pelkästään jo vanhentuneen mallin päivitys pidemmille 800 mm lavoille?

Luultavasti tämän tyyppiset "perinteiset" kopterit on jo liian harvojen harrastusta RTF multikoptereiden vallatessa markkinoita uusilla kuvaustekniikoilla. Aling 800 F3C kopterin hallintaan vaaditaan vuosikausien harrastus! - mutta nuo jokamiehen multilelut on tämän päivän kopteritodellisuutta. Ei ole Alingilla helppoa kun yrittävät ratkaista markkinaongelmia 800E F3C kopterin kaltaisilla specialtuotteilla. Ei mitään uutta, vain pidempi peräputki sekä lapaset ja liki tuplahinta.
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #18 : 01 Toukokuu, 2015, 10:13:28 »
2013 jälkeen ei ole ollut MM kisoja, eikä viime vuonna ollut EM kisoja joten tänä kesänä nähdään vasta ensimmäisen kerran, miten koneet on saatu lentämään uusilla setupeilla. se, että Hirobo on nyt vähän alamaissa täällä Suomessa johtuu varmaankin juuri Saben loppumisesta. Toki vaihtelunhaluakin on ilmassa, itsekin olen hankkinut ensimmäisen Hirobon kymmenkunta vuotta sitten. Mekin oltiin jo Juhon kanssa luovuttamassa ja siirtymässä toiseen merkkiin, mutta sitten saatiin uusi fbl nuppi ja nyt kopteri lentää paremmin kuin koskaan. Olen kyllä Viltsun kanssa samaa mieltä että koneesta tämä homma ei jää kiinni, kunhan tietty perustaso täyttyy. Kyse on enemmänkin harjoitteluasenteesta ja sen määrästä. itsestään ei saa luulla liikoja, ei lentotaidon eikä tekniikan ymmärryksen suhteen jotta ei ajaudu itseriittoisuuden valtaan. Se kun estää oppimista muilta, ja aina tahtoo olla niin että joku tekee asioita paremmin kuin itse teen.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #19 : 03 Toukokuu, 2015, 09:42:56 »
Kun en asiasta mitään ymmärrä, niin katselin Aling 800 F3C kuvia ja vertasin Hirobon vastaaviin.

Olisiko todella niin, että nuo Alingin F3D mallin servovivustot todella juontaa juurensa herrojen Hashimoton ja Kurokawan Hirobolla luotuun ajatteluun. Silmin pistävin ero, että Aling 800 F3C on matalalla FL -tyyppisellä nupilla, mutta ei kuitenkaan "kivikovalla" DFC nupilla. Sensijaan Hirobon FBL nupin lavat on edelllisestä poiketen yhtä korkealla kuin tankonupilla konsanaan!

Johtopäätökseni, että DFC nupit on kehittyneet juuri 3D vaatimaan terävyyteen! - ja vaatii ne nopeat nuppikierrokset toimiakseen, eli toimii erilailla kuin Aling 800 F3C kopterin FL-nuppi? Liekö pehmeämmillä lepatuksilla vai missä? - mutta jako taitaa mennä juuri noin. Olen siis päivittänyt FBL-nuppini väärän tyyppisiin jäykkiin DFC (kivikoviin) lepatuksiin ja kärsin nyt tuosta reagoinnin terävyydestä, suhteessa F3C pehmeämpään reagointiin :(

Tuo Hirobon uusi korkea FBL-nuppi viittaa siihen, että siellä olisi enemmän sitä tankonupeista tuttua lepatuksen liikkumavaraa ja oikeasti pehmeämmät lepatuskumit? - eipähän ainakaan peräpuomi ole vaarassa, kun lavat kiertää noin korkealla.


XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #20 : 03 Toukokuu, 2015, 09:56:42 »
Kuvasi Eagle on vanha malli. Uusin nuppi on 25mm matalampi.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Align T-Rex 800E F3C
« Vastaus #21 : 03 Toukokuu, 2015, 10:35:18 »
Kun en asiasta mitään ymmärrä, niin katselin Aling 800 F3C kuvia ja vertasin Hirobon vastaaviin.

Olisiko todella niin, että nuo Alingin F3D mallin servovivustot todella juontaa juurensa herrojen Hashimoton ja Kurokawan Hirobolla luotuun ajatteluun. Silmin pistävin ero, että Aling 800 F3C on matalalla FL -tyyppisellä nupilla, mutta ei kuitenkaan "kivikovalla" DFC nupilla. Sensijaan Hirobon FBL nupin lavat on edelllisestä poiketen yhtä korkealla kuin tankonupilla konsanaan!

Johtopäätökseni, että DFC nupit on kehittyneet juuri 3D vaatimaan terävyyteen! - ja vaatii ne nopeat nuppikierrokset toimiakseen, eli toimii erilailla kuin Aling 800 F3C kopterin FL-nuppi? Liekö pehmeämmillä lepatuksilla vai missä? - mutta jako taitaa mennä juuri noin. Olen siis päivittänyt FBL-nuppini väärän tyyppisiin jäykkiin DFC (kivikoviin) lepatuksiin ja kärsin nyt tuosta reagoinnin terävyydestä, suhteessa F3C pehmeämpään reagointiin :(

Tuo Hirobon uusi korkea FBL-nuppi viittaa siihen, että siellä olisi enemmän sitä tankonupeista tuttua lepatuksen liikkumavaraa ja oikeasti pehmeämmät lepatuskumit? - eipähän ainakaan peräpuomi ole vaarassa, kun lavat kiertää noin korkealla.


DFC nuppi on tarkoitetu reiluille kiekoile ja lepatus on pelkästään lavoissa.
Ajelin viime kesänä pienilläkiekoilla painavalla (2x5s 5300 akut) 700E:llä. Huomasin, että se käyn nupin laakereiden päälle. Eikä se minuista ollut mukavaa.


Toinen asia mitä tällä lienee haettu on terävä reagointi ja sitä sillä on saatu ja sitä itse haluan. :) :)


FAI tyyppiseen lentelyyn sopii varmasti toinen ratkaisu.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
3676 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2010, 22:55:47
kirjoittanut Vatkain
8 Vastauksia
6047 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2012, 00:03:30
kirjoittanut jkkmobile
70 Vastauksia
38166 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Maaliskuu, 2015, 07:24:29
kirjoittanut Koippa
2 Vastauksia
2865 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Elokuu, 2013, 03:53:37
kirjoittanut Teo Mähar
12 Vastauksia
6240 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2014, 16:06:15
kirjoittanut 338federal