Kirjoittaja Aihe: Talvella lennätys  (Luettu 34962 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Talvella lennätys
« : 16 Syyskuu, 2008, 21:44:04 »
Heipadi,

Olen ihan uusi näissä puuhissa, voiko näitä härveleitä lennättää talvella?
Vai kärsivätkö kylmyydestä, voisi kuvitella että akut eivät ainakaan kovin kovasta pakkaseta tykkäsi, ja muoviosat murtuu kolhuista?
Vähän pyllystä jos nyt ei voikkaan talvella pörrätä :/

Ostin ensimmäiseksi kopterikseni hb cp2, huomasin nyt jälkeenpäin että olisi kannattanut ostaa kerralla parempi.. ja simu...
Odottelen varaosia kopteriin ja simua :D

Antakaa vinkkejä yms ohjeita näin keltanokalle :)

-Sami

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #1 : 16 Syyskuu, 2008, 22:05:17 »
Jostain muistaisin lukeneeni että jotkut halvemmat gyrot jähmettyy pakkasessa eikä pelaa niinkuin pitäis. Ja  tuo muovinkin hajoaminen on mahdollista, mutta en tiedä tuleeko täälläpäin edes niin kovia pakkasia  ;D

Akusta en osaa kyllä sanoa, periaatteessahan akun virranantokyky hidastuu pakkasessa, ja taas lämpöisessä se luovuttaa virtaa paremmin,  mutta onko tuolla nyt suurta merkitystä loppujenlopuksi, lämpeneehän se akku viimeistään kun antaa kopulle hanaa  ;D

Kiinnostaa minuakin kun talvilennätys kiinnostaa   :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #2 : 16 Syyskuu, 2008, 22:51:48 »
Noh, pitänee ottaa selvää nuista gyroista.. siis käytännössä :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Jäsen 2020
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #3 : 16 Syyskuu, 2008, 22:58:57 »
I've been flying through last winter...
fresh snow is nice, crashing without damage  ;D
downside is that you may crash a lot because the fingers get numb after 90 seconds in the cold.

ile1977

  • Vieras
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #4 : 16 Syyskuu, 2008, 23:00:55 »
Akun osalta varmaan kannatta pitää taskussa lämpimässä ja sitten vasta viime hetkellä ottaa esille. Lämpenee kun lähtee lentoon. Muoviosat on tosiaan arkoja kylmälle, mutta ei ne normaalikäytössä luulis menevän hajalle, enemmänkin ottavat itseensä kun osuu kovemmin johonkin - sitten voi napsahtaa hajalle. Se joustavuus heikkenee - joku viisaampi varmaan osaa selittää paremmilla termeillä tämän.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #5 : 16 Syyskuu, 2008, 23:37:02 »
Ya :D
Electric part must like when you get your heli back inside and that snow melts, well have to get it dry ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #6 : 17 Syyskuu, 2008, 16:46:06 »
Ei ne sähköt siitä säikähdä vaikka meneekin lunta, akkuhan otetaan heti lennon jälkeen taskuun. Jos kopterissa ei ole akkua kiinni sen voi viedä vaikka suihkuun, kunhan kuivaa hyvin ennen kuin kytkee taas virrat... ::)

Tosiaan käytäntö menee niin että kopteria pitää "jäähdyttää" 10min lentolämpötilassa, että gyro ehtii tottua ja jos on aluputki+hihnaveto, niin putki lyhenee kylmässä hieman, ja hihnaa pitää siksi kiristää. Sitten akku taskusta koneeseen, ja nopeasti ilmaan. Moottori kyllä ottaa sen verran sähköä että akku pysyy lämpimänä. Lennon jälkeen heti akku taskuun, ja takaisin lämpimään mentyä peräputki löysälle että pitenevä putki ei kiristä hihnaa liiaksi ja revi laakereita piloille. Pakkasessa keppiveto tai hiilikuituputki on valttia, sähköperä ei koskaan ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

Happymen

  • Vieras
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #7 : 20 Syyskuu, 2008, 00:49:12 »
mitenkäs tuo t-rex600e mukana tullut li-po vastari akku.. kannattaiskos se vaihtaa johonkin vähän paremmin kylmyyttä kestävään? mitäs näitä nyt oli, ni-mh ym....

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #8 : 20 Syyskuu, 2008, 03:06:28 »
mitenkäs tuo t-rex600e mukana tullut li-po vastari akku.. kannattaiskos se vaihtaa johonkin vähän paremmin kylmyyttä kestävään? mitäs näitä nyt oli, ni-mh ym....

Heitä vastariakulla naapurin taloa, ja osta kontronik.

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #9 : 20 Syyskuu, 2008, 12:39:41 »
mitenkäs tuo t-rex600e mukana tullut li-po vastari akku.. kannattaiskos se vaihtaa johonkin vähän paremmin kylmyyttä kestävään? mitäs näitä nyt oli, ni-mh ym....

Heitä vastariakulla naapurin taloa, ja osta kontronik.
Tai erillinen BEC piiri, pääasia että saat sähköt vastarille lentoakusta suoraan.
-flybarless, sedative stabilized head-

Happymen

  • Vieras
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #10 : 21 Syyskuu, 2008, 15:52:21 »
jees. jos tässä alottelis noilla vakio hilppeillä, ja talvella sitten päivittelee kopukkaa..

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #11 : 01 Lokakuu, 2008, 18:23:38 »
Ei ne sähköt siitä säikähdä vaikka meneekin lunta, akkuhan otetaan heti lennon jälkeen taskuun. Jos kopterissa ei ole akkua kiinni sen voi viedä vaikka suihkuun, kunhan kuivaa hyvin ennen kuin kytkee taas virrat... ::)

Tosiaan käytäntö menee niin että kopteria pitää "jäähdyttää" 10min lentolämpötilassa, että gyro ehtii tottua ja jos on aluputki+hihnaveto, niin putki lyhenee kylmässä hieman, ja hihnaa pitää siksi kiristää. Sitten akku taskusta koneeseen, ja nopeasti ilmaan. Moottori kyllä ottaa sen verran sähköä että akku pysyy lämpimänä. Lennon jälkeen heti akku taskuun, ja takaisin lämpimään mentyä peräputki löysälle että pitenevä putki ei kiristä hihnaa liiaksi ja revi laakereita piloille. Pakkasessa keppiveto tai hiilikuituputki on valttia, sähköperä ei koskaan ;D

Kuinka paljon lyhenee putki??? Ja sitten kun lopettaa niin kannattaa avata se putki niin ei käy mitään. :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #12 : 01 Lokakuu, 2008, 18:48:04 »
Sen putken piteneminen riippuu alumiinin( jos putki sitä on?) lämpölaajenemiskertoimes ta ja lämpötilan muutoksesta. Joku viisaampi laskekoon, itse en edes muista paljonko laajenemiskerroin alumiinilla oli  ::)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #13 : 01 Lokakuu, 2008, 18:54:16 »
Kuinka paljon lyhenee putki???
Jos nyt kaivoin tiedot oikein, niin:

Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 2,4x10^-5.

Lineaarisen lämpölaajenemisen kaava on:
Pituuden muutos = lämpölaajenemiskerroin * lämpötilan muutos * alkuperäinen pituus

Näillä tiedoilla 600:sen reksin peräputkellä esimerkki 20 asteen lämpötilan muutoksella:

2,4*10^-5 * 20 * 0,624m = 0,00029952m ~= 0,0003m -> 0,3mm

Tuskin löystyy hihna...?

Poissa mnentwig

  • Jäsen 2020
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #14 : 01 Lokakuu, 2008, 19:48:48 »
more interesting, keep an eye on your gyro tape at -20 degrees...

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #15 : 02 Lokakuu, 2008, 16:24:10 »
Kuinka paljon lyhenee putki???
Jos nyt kaivoin tiedot oikein, niin:

Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on 2,4x10^-5.

Lineaarisen lämpölaajenemisen kaava on:
Pituuden muutos = lämpölaajenemiskerroin * lämpötilan muutos * alkuperäinen pituus

Näillä tiedoilla 600:sen reksin peräputkellä esimerkki 20 asteen lämpötilan muutoksella:

2,4*10^-5 * 20 * 0,624m = 0,00029952m ~= 0,0003m -> 0,3mm

Tuskin löystyy hihna...?
Noinhan se menee paperilla mutta kun kentänreunalla otat nupista kiinni ja koitat perälapoja niin luistaa ja rutina käy. Putki on varmaan jotain ihme sekoitusta jolla on hauskoja ominaisuuksia.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #16 : 02 Lokakuu, 2008, 17:18:21 »
Noinhan se menee paperilla mutta kun kentänreunalla otat nupista kiinni ja koitat perälapoja niin luistaa ja rutina käy. Putki on varmaan jotain ihme sekoitusta jolla on hauskoja ominaisuuksia.
Ja se rutina kuuluu... jäätyneistä torque tuben rattaista?? ;) Voihan se tosiaan johtua seoksesta ja vaikka auringonpilkuista, mutta voisko myös hihnan pakkasominaisuudet näytellä osaa? Kumi kovettuu kylmässä ja ei pidä enää kitkan pienentyessä...? Se ei kyllä varmaan ainakaan pitene... mä oon vaan taipuvainen uskomaan noihin fysiikan paperijuttuihin. No, kokemusta ei ole, joten teoriasta höpisen.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #17 : 02 Lokakuu, 2008, 18:02:32 »
Noinhan se menee paperilla mutta kun kentänreunalla otat nupista kiinni ja koitat perälapoja niin luistaa ja rutina käy. Putki on varmaan jotain ihme sekoitusta jolla on hauskoja ominaisuuksia.
Ja se rutina kuuluu... jäätyneistä torque tuben rattaista?? ;) Voihan se tosiaan johtua seoksesta ja vaikka auringonpilkuista, mutta voisko myös hihnan pakkasominaisuudet näytellä osaa? Kumi kovettuu kylmässä ja ei pidä enää kitkan pienentyessä...? Se ei kyllä varmaan ainakaan pitene... mä oon vaan taipuvainen uskomaan noihin fysiikan paperijuttuihin. No, kokemusta ei ole, joten teoriasta höpisen.

Noniin, tästä päästään tarkaisuun -> kiedotaan vastuslankaa putken ympäri ja akkuun kiinni... johan alkaa lämmetä eikä ole lyhentymis ongelmaa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #18 : 02 Lokakuu, 2008, 18:43:28 »
Noinhan se menee paperilla mutta kun kentänreunalla otat nupista kiinni ja koitat perälapoja niin luistaa ja rutina käy. Putki on varmaan jotain ihme sekoitusta jolla on hauskoja ominaisuuksia.
Ja se rutina kuuluu... jäätyneistä torque tuben rattaista?? ;) Voihan se tosiaan johtua seoksesta ja vaikka auringonpilkuista, mutta voisko myös hihnan pakkasominaisuudet näytellä osaa? Kumi kovettuu kylmässä ja ei pidä enää kitkan pienentyessä...? Se ei kyllä varmaan ainakaan pitene... mä oon vaan taipuvainen uskomaan noihin fysiikan paperijuttuihin. No, kokemusta ei ole, joten teoriasta höpisen.

Noniin, tästä päästään tarkaisuun -> kiedotaan vastuslankaa putken ympäri ja akkuun kiinni... johan alkaa lämmetä eikä ole lyhentymis ongelmaa ^^

Syö tehoa eikä auta mitään. Mä voin ihan hyvin seistä siellä kentällä sen 10 min ennen lentoa. Ja jos niin pitkän vastuslangan ostaa ja laittaa nii voi uskoa että aika paljon pitää olla resistanssia sillä sanotaan vaikka 100Mohm. Ja se vaikuttaa. Ja muuten kovettuuko kumi oikeesti kylmässä, vai oliko oma teoria?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa -DaMulQ-

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • -GG-
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #19 : 02 Lokakuu, 2008, 18:58:27 »
Kyllähän tuo 'kovettuu''

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #20 : 02 Lokakuu, 2008, 19:15:31 »
No jos se siis kovettuu, niin kitka kasvaa.
Muuten missä kohtaa teflon öljy jäätyy?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #21 : 02 Lokakuu, 2008, 20:15:14 »
Huolellinen kopteristi tarkistaa sen perähihnan kireyden aina ennen lennätystä. Tubesta en tiedä miten tarkistetaan mutta jos hiilikuitua ei muuta pituutta pakkasessa. Kaikki oppii kun ajaa talvellakin. Taisin viime talvena ajaa kopteria -20 asteen pakkasessa ei tuullu ainakaan. Tankillisen kärsi ajamaan sitte lämmittelemään.

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #22 : 02 Lokakuu, 2008, 20:52:03 »
Eikös talvella voi käydä jossain sisätilassa lennättämässä? Tampereen likellä prinkkalassa on tuollainen liikuntahalli minne on muutamina vuosina ollut järjestettynä "vakivuoro".
Kertaalleen oli koko pirkkahalli lennätyskäytössä jos en väärin muista.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #23 : 02 Lokakuu, 2008, 20:56:13 »
Noinhan se menee paperilla mutta kun kentänreunalla otat nupista kiinni ja koitat perälapoja niin luistaa ja rutina käy. Putki on varmaan jotain ihme sekoitusta jolla on hauskoja ominaisuuksia.
Ja se rutina kuuluu... jäätyneistä torque tuben rattaista?? ;) Voihan se tosiaan johtua seoksesta ja vaikka auringonpilkuista, mutta voisko myös hihnan pakkasominaisuudet näytellä osaa? Kumi kovettuu kylmässä ja ei pidä enää kitkan pienentyessä...? Se ei kyllä varmaan ainakaan pitene... mä oon vaan taipuvainen uskomaan noihin fysiikan paperijuttuihin. No, kokemusta ei ole, joten teoriasta höpisen.

Noniin, tästä päästään tarkaisuun -> kiedotaan vastuslankaa putken ympäri ja akkuun kiinni... johan alkaa lämmetä eikä ole lyhentymis ongelmaa ^^

Syö tehoa eikä auta mitään. Mä voin ihan hyvin seistä siellä kentällä sen 10 min ennen lentoa. Ja jos niin pitkän vastuslangan ostaa ja laittaa nii voi uskoa että aika paljon pitää olla resistanssia sillä sanotaan vaikka 100Mohm. Ja se vaikuttaa. Ja muuten kovettuuko kumi oikeesti kylmässä, vai oliko oma teoria?

No joo, antaapa olla. En nyt sitä niin tosisaan tarkoittanutkaan.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Talvella lennätys
« Vastaus #24 : 02 Lokakuu, 2008, 20:58:57 »
Eikös talvella voi käydä jossain sisätilassa lennättämässä? Tampereen likellä prinkkalassa on tuollainen liikuntahalli minne on muutamina vuosina ollut järjestettynä "vakivuoro".
Kertaalleen oli koko pirkkahalli lennätyskäytössä jos en väärin muista.
Heh se oliski näky ku pistäs 90 freyan tulille liikuntahallissa.  ;D
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2008, 21:02:36 kirjoittanut Ege »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
1260 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2008, 22:31:33
kirjoittanut mnentwig
10 Vastauksia
2790 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2010, 21:14:33
kirjoittanut 1m4s0_
4 Vastauksia
1806 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Helmikuu, 2011, 23:42:29
kirjoittanut masu
12 Vastauksia
4029 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2012, 21:02:51
kirjoittanut turde
3 Vastauksia
1895 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Marraskuu, 2016, 20:58:24
kirjoittanut Certi