Kirjoittaja Aihe: valmis paketti vai itse kasaus  (Luettu 6858 kertaa)

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
valmis paketti vai itse kasaus
« : 09 Syyskuu, 2014, 17:54:27 »
Moi kaikille.
 Varmasti monta kertaa jo täältäkin kysytty monen vasta alkajan toimesta, mutta itselläni hirveä mietinnän kohde on ollut. Rakentaako itse oma multikopu vaiko ostaa jo valmis paketti.
Pitkin kesää olen jo harjoitellut halvalla wl-toys:in 959:llä. Tietystihän se nälkä kasvaa syödessä tässäkin kohtaa.(linkki ekasta kopusta http://www.dx.com/p/wltoys-v959-2-4g-radio-control-4-ch-quadcopter-r-c-aircraft-w-2-5-lcd-remote-controller-camera-221673)

  Olen tuossa katsellut ja lueskellut erillaisia koneita ja eniten silmääni iski walkeran  QR X350 http://www.banggood.com/Walkera-QR-X350-Pro-FPV-RC-Quadcopter-DEVO10-G2D-RXLCD5802-Ilook-p-923906.html    ja nimen omaan kyseinen paketti, jossa onnistuu ilma kuvaus ja fpv.

 Suuri kysymys onkin, että onnistuuko samalla rahalla yhtäläisen kopterin kasaus. Joka saattaisi olla hieman mielekkäämpää sekä enemmän harrastuksee opettavaista. Ja jos jollakin olisi jo jotain hyväksi todettua kokonaisuutta tarjolla olisin hyvinkin kiitollinen.

kiitos etukäteen neuvoista.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #1 : 10 Syyskuu, 2014, 21:08:58 »
Kasaamalla saanee halvemmalla paremman? Varsinkin jos tietty speksi mielessä.

Pohdintoja tosta oli omassa blogissa: http://mkopu.blogspot.com
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #2 : 10 Syyskuu, 2014, 21:48:55 »
Itse kasaamalla varmasti saa jonkin verran halvemmalla, ainakin isommassa kokoluokassa mitä olen tänäänkin laskeskellut.

Toki pitää ottaa huomioon pari asiaa.

Riittääkö taito kasaamiseen ja säätämiseen. Pysyykö kolvi kädessä. Valmiin etu on että pääsee helposti lentämään ilman isoja parametrien säätelyä.

Siinä mielessä alussa suosittelen valmista että pääsee nopeasti itse kuvaukseen ja lentelyn opiskeluun. Hinnan erotus ei pienessä alle 400-luokan koossa ole välttämättä kovinkaan suuri. Isommissa huomattava ero.

Itse kasatun etu  on että tuntee kopterinsa tekniikan läpikotaisin ja oppii tuntemaan jopa parametritasolla asti.

Päätös on siis sinun :) Eli mun vastaus ei helpottanut sun pähkäilyä :D


Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #3 : 12 Syyskuu, 2014, 19:12:15 »
kiitos linkistä tarvii lueskella. Kolvi pysyy kyllä kädessä sen puolen hommasta luulis kyllä osaavan, mutta itseä mietityttää juuri se parametrien ym. ohjelmointi. Tarvii niistä myös vähän opiskella lisää.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #4 : 12 Syyskuu, 2014, 20:17:21 »
kiitos linkistä tarvii lueskella. Kolvi pysyy kyllä kädessä sen puolen hommasta luulis kyllä osaavan, mutta itseä mietityttää juuri se parametrien ym. ohjelmointi. Tarvii niistä myös vähän opiskella lisää.

Ainakaan tuossa kk2.1:ssä ei juuri ollut säätämistä. Piuhat kiinni, setupin valinta, nopareiden kalbrointi, kk:n kalibrointi, pyörintäsuunnat oikein, rupelit kiinni ja ilmaan.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #5 : 13 Syyskuu, 2014, 19:50:32 »
Menee sivuraiteille, kumpi halvempi en spekuloi. Kummassakin tapauksessa alkuinvestointi on vain osa. Saman mokoman saa menemään tilpehööreihin (akut, laturi etc).

Rtf hyvä kun saa ilmaan heti. Itsekasattava palkitsee enemmän omasta mielestä.
Kumpikin hyvä, kummatkin parempi

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #6 : 18 Lokakuu, 2014, 17:50:06 »
Tarkoitus on rakentaa joku quad ja kiikarissa on dji f450 kitti e300 systeemillä. Nyt viikon oon lukenut foorumeilta infoa aiheesta ja akkujen/ esc/moottoreiden specsit ja yhteensopivien palikoiden viidakko pistää epäilemään jokaista kokoonpanoa.
Esim.akuista,  C arvo ei oikein aukea..arvelen että e300 settiin pitäisi olla kai min 25C-30C..ok mutta mikä tuo C on? Ilmeisesti näissä vaikuttaa käyttötarkoitus, kokoonpano/kokonaispaino ym. minkä perusteella pitäisi valita optimaalinen akku..oikean painoinen, oikea "C" jne.. [emoji23]

Vajaan vuoden oon lennelyt phantomilla, laittanut siihe fpv:t ym. mutta olisi mukava ymmärtää enemmän miten palikat toimii.
Voisin tietty vaan ostaa postausten perusteella sopivat osat, opetella tän "slangin", lyhenteet ym. ja olla tietävinään aiheesta.. mutta toisaalta olisi kiva oikeasti ymmärtää asiasta jotain [emoji12]

« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2014, 18:03:13 kirjoittanut scubari »

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #7 : 18 Lokakuu, 2014, 17:56:50 »
Jos on esim 2200 mah 20C akku, niin siitä voidaan ottaa 2.2*20 eli reilu 40 ampeeria virtaa. Toki pitää huomioida valmistajan omakehu...
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #8 : 18 Lokakuu, 2014, 18:14:49 »
Ok. Mitä se C tarkoittaa?

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #9 : 18 Lokakuu, 2014, 18:30:06 »
Ok. Mitä se C tarkoittaa?

Sieltä ku lueskelee tulee hyvää infoa.
Kysymykseesi hyvä vastaus jo heti ekalla sivulla.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=23114.0

Jos siis tämä oli se mitä hait takaa?

Tsekkaa myös tämä;
http://metku.net/index.html?path=articles/diy-multicopter-part-1/index8
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2014, 18:37:13 kirjoittanut IL3 »

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #10 : 18 Lokakuu, 2014, 18:50:28 »
C arvo kertoo paljonko virtaa voi ottaa kyseisestä akusta. Esimerkiksi 2200mah 25C.

2,2Ah x 25 = 55A

 Yksinkertaistettuna noin. Toimii samoin latauksessa. valmistaja ilmoittaa maksimi latausvirran C arvona esim.
5C tekee 2200mah akulla 5 x 2,2A =11A.
Aika simppeliä.

kapasiteetti * C arvo = Ampeeri


Poissa scubari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #11 : 18 Lokakuu, 2014, 21:35:03 »
kiitos vastauksista ja hyvistä linkeistä 8)

edittiä, tuo metkun linkki todella hyvää infoa! ..ja sellaisessa muodossa että menee perille jopa täällä  ;D
« Viimeksi muokattu: 19 Lokakuu, 2014, 00:44:05 kirjoittanut scubari »

Poissa zak69

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #12 : 21 Lokakuu, 2014, 18:22:21 »
Metkun linkki tosiaan kaikkien aloittelijoiden pitäisi lukea, mieluummin useammin kuin kerran :)
Mitä itse topicciin tulee niin en päätynyt vaihtoehdoista kumpaankaan, vaan ostan jonkun toisen kasaaman laitteen.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #13 : 21 Lokakuu, 2014, 20:16:02 »
Jos on sellaista Pelle Peloton ja MacGyver asennetta niin ehdottomasti itse rakentelemaan. Ei tuo loppuviimein mahdottoman vaiketa ole, osa kerrallaan paikalleen ja ilo on moninkertainen kun saa oman härpättimen lentämään. Jos on vähän rajamailla niin valmispaketista tulee myös hyvä lentofiilis, ja niihin voi päivittää vaikka mitä jos siltä tuntuu (torppaa).

Mutta kuten täällä on monta kertaa sanottu, vain itse rakentamalla oppii oikeasti. Ja jos ei kiire ole niin oppi tulee lähes itsestään kun on kaksi morkulaa jotka pitäisi saada toimimaan keskenään. Ja kun ne saa pelittämään (esim. youtube videoiden kautta) niin ymmärtää sen oman laitteen toiminnasta paljon paremmin. Tällöin ei myös jää haavekuvaa että se itserakennettu on täysin tuhoutumaton vekotin vaan tietää että moni asia voi mennä pieleen vaikka se ei olisi omaa syytä. Silloin lentääkin omia laitteita paljon turvallisemmin ja se valmispakettiperseily jää pois.

Turvallisia lentoja  8)
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Furiosity

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: valmis paketti vai itse kasaus
« Vastaus #14 : 24 Lokakuu, 2014, 23:35:01 »
Mutta kuten täällä on monta kertaa sanottu, vain itse rakentamalla oppii oikeasti. Ja jos ei kiire ole niin oppi tulee lähes itsestään kun on kaksi morkulaa jotka pitäisi saada toimimaan keskenään. Ja kun ne saa pelittämään (esim. youtube videoiden kautta) niin ymmärtää sen oman laitteen toiminnasta paljon paremmin. Tällöin ei myös jää haavekuvaa että se itserakennettu on täysin tuhoutumaton vekotin vaan tietää että moni asia voi mennä pieleen vaikka se ei olisi omaa syytä. Silloin lentääkin omia laitteita paljon turvallisemmin ja se valmispakettiperseily jää pois.

Tähän kyllä pakko yhtyä, ekan kopterin rakensin itse ku aina tullut häröiltyä arduinojen ja muiden kanssa, ja kun osia odotellessa törmäsin erääseen joka oli ostanut valmiin kopteripaketin, niin sai ihan eri kuvan siitä mitä harrastus oikeasti on. Ymmärrän hyvin nyt kuinka paljon asioita voi mennä pieleen, koska olen itse rakentanut kopterini.

Onnekseni luotan että kolvaukset pitää, tai muuten en uskaltaisi lentää ollenkaan ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
113 Vastauksia
36518 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2010, 10:41:49
kirjoittanut Tohtori R
16 Vastauksia
9400 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
5 Vastauksia
5036 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2012, 18:27:36
kirjoittanut pilot4fn
79 Vastauksia
32480 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2015, 23:17:50
kirjoittanut zxiicci
0 Vastauksia
3001 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2014, 22:11:40
kirjoittanut VERTICAL