Kirjoittaja Aihe: Petskun multit  (Luettu 29299 kertaa)

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #50 : 05 Lokakuu, 2014, 19:08:55 »
Huu.... Siis kuume huuruissa jotain tekemistä kun ei ulos viitsi mennä. Nuo Dominaattorit kun eivät istuneet päähän ihan parhaalla mahdollisella tavalla niin tehtiin niihin jo yksi modaus. Se tosin ei toimi kylmällä säällä. Teippi menee niin jäykäksi että ei istu enää nekään päähän. No jos sitä nyt sit sais vihdoin sen lopullisen setin. Eli vanhat (siis todella vanhat) laskettelulasit kaivoin kellarista ja rupesin mallailemaan. Sattuivat olemaan just passelin kokoset että linssi kokonaan pois ja läskithait tilalle, ja vit***ti teippiä :)





Rumathan ne on taas ku petolinnun... mutta toivottavasti toimiva :)

Lehmäkin sai vihdoin uuden noparin hajonneen tilalle. Samalla laitettiin se laihikselle. Kevyempi Vtx, nopareista kaikki ylimääräinen pois (liquid tapea sipastu pintaan). Moottorit juotettuna nopareihin suoraan, aikaisemmin oli bulleteilla. Virranjakolevy tehty uudestaan pienemmästä palasta piirilevyä, ja vähemmän tinaa käyttäen ;) OSD jäi myös pois, turhaa painoa kun telemetria tulee mankkaan.
AUW paino on nyt 550g Gensillä :) Eniten lähti painoa kun vaihtoi Vtx:n, vanha painoi melkein tuplat uuteen verrattuna.

M350 päätin jättää uudet akut ostamatta kun toimii loistavasti noilla minin akuilla, kaksi 1500mAh 3S akkua siis rinnan. Lentoajat tolla pakalla on 7+ min, ja vähemmän lämpimiä kun minin kyydissä ollessa. Eli aivan loistava koko tuolle 350:lle. Lisää noita pitäs tilata että pystyis lentämään kummallakin kopterilla samalla lento kerralla. Nyt se on joko tai.

Myös tulevaan talveen on ruvettu varustautumaan, jo viime lennätys kerroilla on ollu havaittavissa hampaiden kalinaa ja sormien jäätymistä. Kaivoin kaapista turnigyn lähetin pussin. Piti pikkasen modata sitäkin että sai "seisomaan omilla jaloillaan", kun ei tule tota kaulahihnaa käytettyä FPV:tä lentäessä. Istuessa mankka on sylissä ja muuten olisi pussi häirinnyt tikkujen liikkeitä.
Pari isoa ja jäykkää nippusidettä pujottaen sivu kankaiden väliin, ja taakse antenniputkeä tueksi. Samaten on tulossa lämmityselementit pussin sisälle.


Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #51 : 27 Joulukuu, 2014, 18:57:13 »
Kun ei noi 350:stä isommat kopterit iske niin laitetaan sitten pienempää :) Micro kokonen H-quad. Runko on moottoreitten kanssa tilattu micro motor warehousesta Runko ja Moottorit. FC  Micro MWC Flight Control Board (ei tosin höpökunkulta tilattuna). Tuossa FC:ssä on DSM2 vastaanotin ja piti hommata tuota puhuva moduli 9XR:ään. Lennu netistä löyty samaan hintaan kun kiinasta tilattuna käyttämätön tuote.

Ilman akkua painoa on 39g, akun kanssa 54g. FC:hen tilasin micro jst liittimiä moottoreita varten, ei tarvii joka kerta juotella kun motit tulee valmiiksi liittimet piuhoissa. Tekniskmagasinetistä Hubsan x4 potkureita 4€ setti. Akkuina Turnigy nano-tech 600mah 1S 35~70C ja ZIPPY 600mAh 1S 20C.






Pakkasta on sen verran ulkona että piti vielä vähän parannella turnigyn lähetinpussukkaa.

Käsiaukkoihin hihat, ja tietenkin pinkkinä :)


Sitten vuorattiin ikkuna ja pohja alumiinitepillä. Ei tosin mitään tietoa toimiiko lämmön heijastimena vaiko hävittäjänä :D
Lämmityselementit on tarroilla kiinni jotta saa tarvittaessa pois.


Ikkunaan jätin pienen aukon teippaamatta jotta näkee operoida mankkaa jos on tarvis.



Ommellessa noita kiinni vaimoke totesi että sai hyvän vaimon ittelleen :D Se ole mies eikä mikään jos ei tarvittavia ompeleita osaa tehdä ;)

Kangas on fleece kangasta Eurokankaasta, löyty tilkku läjästä ja hinta 2,85€. Kangasta jäi vielä vaikka kuinka yli.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Petskun multit
« Vastaus #52 : 27 Joulukuu, 2014, 19:46:54 »
Tuo aluteippi saattaa häiritä radiosignaalia, eli kunnon kantomatkan testaus ennen lentoa!
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #53 : 27 Joulukuu, 2014, 19:49:31 »
Tuo aluteippi saattaa häiritä radiosignaalia, eli kunnon kantomatkan testaus ennen lentoa!

Antenni tulee ikkunan läpi kokonaan. Mutta juu testataan.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Petskun multit
« Vastaus #54 : 27 Joulukuu, 2014, 19:53:29 »
nositte, omassa on antenni sisällä, niin tietenkin se oli heti oletuksena  ;D
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #55 : 27 Joulukuu, 2014, 20:14:06 »
nositte, omassa on antenni sisällä, niin tietenkin se oli heti oletuksena  ;D

Jep, itellä on toi 9RX johon modattu antenni kantokahvaan törröttämään. Pigtailillä modulilta siihen. Like this ;)

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #56 : 30 Joulukuu, 2014, 21:16:53 »
Reilu viikko isilomalla ja rupee olee tylsää kun ilmat on mitä on... Jotain piti siis keksiä, kaapit on täynnä kaikennäköstä roinaa... Esim. hammer runko, joku RCX:n mini quad runko paloja... Quadeja on jo, ei niitä jaksa aina tehä. Rupesin sit sommittelemaan josko sais Mini Tritä tehtyä noista osista.

Tälläsiä palikoita siis löyty. RCX:n runkolevy ja Hammerin jalat.


Suhteellisen helposti tuli ratkasu miten taka jalka saadaan kiinni. Kaapissa oli myös hammerista yli jääneet hiilari palat.
Pikkasen sommittelua ja vessaan dremelöimään palikka irti.



Vähän hiontaa ja porailua jotta saa palikat kiinni. Nylontolppiakin on läjä joista korokkeet FC:n ympärille.


5" huiskat mahtuu hyvin pyörimään ja runkolevyssä valmiina akku remmin reijät.



Runko painaa 57g ja etu moottorista taka moottoriin mittaa 208mm. Etu mottien väli on 168mm. Kokonais pituus 220mm.

Etu moottorit olis voinu olla pikkasen enemmän erillään, nyt näkyy varmasti FPV kamerassa potkurit ja jopa moottori varret. Mutta kun oli valmiit reijät tossa levyssä niin näillä mennään.

Puuttuu 3 moottoria, 3 noparia, servo ja mini FPV lähetin. Jos sinulta löytyy näitä niin tarjoa rohkeasti yv:llä (on myös osto ilmo laitettu). MikeK:lta löytyis perä mottiin kiikku palikat.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #57 : 31 Joulukuu, 2014, 20:44:22 »
Jo eilen nukkumaan mennessä pyörittelin päässäni muutoksia tohon Trihin... Ja lapasestahan se sit lähti.

Alarunko kokonaan uudestaan ja yhestä palasta. Etu jalkojen haritusta pikkasen lisää. Mikek:lta parit tilt mekanismit ja ntthhtl:ltä servo ja nippeleita :) (kirosin että ei ole 40mm M3 ruuvia, hetken kuluttua tulee kuva missä ruuvit on mun auton konepellillä :D, pointsit ntthhtl:lle )

Uus runkolevy yhestä ja samasta palasta. Kenen idea oli leikata hiilaria valkosessa kylppärissä???


Haristusta lisää. Alla uus ja päällä vanha.


Armattanin mini tristä otettu tilt mekanismi, jos ei toi kestä niin sitten on Davidin mekanismi varalla. davidin versiota oli vaan hankalampi saada kiinni tohon kun ei ole suoraa sivua oikeen missään tossa jalassa.


Vaikka tiltti tuo moottorin paikkaa pikkasen eteenpäin niin silti mahtuu pyörimään 5", 6" ei taida ihan mahtua...


Pitihän se sitten vielä hifistellä ja laittaa tuo alunperin runkolevyksi tarkoitettu pala tuohon jotta saa johdotuksen edes jotenkin piiloon. Tosta sais tehtyä dörti clean jaon helposti lisäämällä kumit tuohon väliin.


Mitään ei periaatteessa enää puutu, tosin jos haluaa pitää Lehmän lentokuntoisena niin pitää odottaa että löytyy jostain moottori ja nopari setti, mutta toisaalta... Lehmään vois päivittää motit ja noparit ja kannibalisoida siitä vanhat tähän :P

Paino pysy mielestäni maltillisena, servon ja mountin kanssa 95g. Tohon vielä akku, naze, mini Vtx ja muut hilppeet niin oliskohan <400g realistinen tavote??

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #58 : 03 Tammikuu, 2015, 12:27:02 »
Noniin tulihan se sitten otettua Lehmästä koneet ja noparit... Onneksi ei mitään radikaalia muutosta tehty koneille tai nopareille, menee meinaan takas Lehmään nuo.

Ei taida näin pieni tri olla kovinkaan vakaa, parit makkari leijuttelut ja rupes lähinnä v*********n. Sen verran epävakaa laitos, ahdas ja muutenkin ärsyttävä :D Isommassa trissä ei ole ollut mitään vikaa, lensi aivan loistavasti.

Kamat taas purkuun ja takas vanhaan ja luotettavaan Lehmään :)

Parit kuvat valmiista tuotteesta...





Seuraavaksi sitten koitetaan V-tailia, se tosin ostetaan kaupasta eikä ruveta sotkemaan enää kylppäriä hiilarilla :)
Armattanin mini v-tailia oon katellu ja lueskellu foorumeita, siinä se varmasti on seuraava projekti. http://www.armattanminis.ca/armattan-mini-cf-vtail-kit-morphling/
Tuosta saa tri, quadin ja v-tailin. Siis samasta setistä. Muutama taala kalliimmaksi tulee kun ottaa tri version ja siihen v-tail palat, mutta sitten sais kaikki 3 rakennettua jos siltä tuntuu.

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #59 : 25 Tammikuu, 2015, 22:39:46 »
Kirjotetaas tänne jotain.

Eli hinku oli kokeilla gimbaalia tuossa 350:ssä mutta en halunnut paljoa rahaa siihen käyttää, joten lähdettiin puhtaasti pudjetti linjalle.

Osat ovat:

- 3D Printing 2 Axis Brushless Gimbal Kit FPV For Mobius
- RCTimer BGM2804 100T Brushless Gimbal Motor
- BGC 3.1 MOS Large Current Two-axis Brushless Gimbal Controller

Hintaa tuli yhteensä n. 45€. Tietenkin kun pudjetilla mennään niin ei voi odottaakkaan priimaa tavaraa. Tuo 3D printattu runko vaati hieman epoxia vahvikkeeksi, rupesi halkeilemaan jos kiristi moottoreiden ruuveja vähäänkään kireämmälle. Moottoreissa ei tietääkseni ole mitään vikaa, taitaa olla aika yleisesti käytetty motti.

Controlleri taas on mallia kopio jota ei voi päivittää uudemmalla softalla. Sisällä siellä on Alexmos 2.2b2 firmis. Kumminkin vakauttaa ihan kohtuullisesti kameraa.

Huomenna jos jaksan niin käyn ottamassa lento tyypit gimbaalista. Mutta muuten joudutte tyytymään kuviin ja sisällä käveltyyn videoon :)





Videolla kuulee ja näkee kun gimbaali rupeaa värisemään isoilla kulmilla. Pitää säätää ja kokeilla jos sen sais pois.

PS: Älkää välittäkö tuosta rumasta miehestä peilissä, sillä on ollu rankka 5 päivänen (muksu ensin kipee ja sitten ite) ;)

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #60 : 26 Tammikuu, 2015, 18:19:21 »
Noniin saihan sen gimbaalin säätöihin. Oli liikaa poweria moteilla. Pysyy hyvin mukana nopeissakin suunnan vaihdoissa.



Pieni leijutus testaus. Ihan pikkasen on värinää, mutta se taitaa johtua tuosta kun gimbaali riippuu "tikun" nokassa. Vaiheessa on jo tehdä suora kiinnitys moottorista runkoon.



Sitten päästään taas tähän ikuisuus modiin. Eli FPV lasien säätö. Nyt tarttu mukaan inter sportista 15€ lasit.



Pikkasen erilailla tehtiin tämä. Eli lasit kiinnitettiin suoraan laskettulasien linssiin. Reijät oikeille kohille ja sujautettiin paikalleen. Fat sharkeissahan on tuo huullos silmä kuppeja varten johon sai hyvin laskettelulasit kiinnittymään.



Ja lopuksi vähän mustaa teippiä linssin päälle ja vihdoin saatu kulmapala antennin kiinnitykseen :)



Tänään ei kerennyt ulos saakka kopterin kanssa, mutta jos sitä huomenna nappais sen aamusta kyytiin ja koittas jossain välissä lentää...

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #61 : 27 Tammikuu, 2015, 15:04:45 »
Kiinnostavia systeemeitä. Mahtaako tuollaisia kevyitä mobius-kimbaaleja löytyä hieman kestävempinä.
Tuosta virranotosta Mobiukseen jäin miettimään että miksi jännitteenlasua, miksei yhtä hyvin napata tasuriliittimestä ajoakulta vain yhtä kennoa? Vai käyttääkö mobius sen verran mehua että akku  menisi pikavanhaksi epätasapainosta?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #62 : 27 Tammikuu, 2015, 15:16:14 »
Lisää kestävyyttä->enemmän painoa->vähemmän ketteryyttä ja lentoaikaa. Tää on tätä ikuista tasapainottelua. Varsinkin kun tehdään tuollaisia vähän pienempiä multeja.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Petskun multit
« Vastaus #63 : 27 Tammikuu, 2015, 15:34:13 »
Kiinnostavia systeemeitä. Mahtaako tuollaisia kevyitä mobius-kimbaaleja löytyä hieman kestävempinä.
Tuosta virranotosta Mobiukseen jäin miettimään että miksi jännitteenlasua, miksei yhtä hyvin napata tasuriliittimestä ajoakulta vain yhtä kennoa? Vai käyttääkö mobius sen verran mehua että akku  menisi pikavanhaksi epätasapainosta?

Jotenki karsastan noita akusta yhen kennon käyttöä systeemeitä. Nyt virrat tulee siististi jakolevystä eikä tarvii erillistä liitintä muistaa joka akun jälkeen liittää ;) Ja se jännitteen lasku sen takia kun oli 4S kennoilla myös käytössä tuo mobius. Ei tarvitse pelätä että hajoaa.

Ei tuossa gimpaalissa muuta vikaa ole kuin tuo yksi "armi", tuo mikä kiinnittyy kopterin runkoon. Muut osat on ihan hyvän laatusia. Eikä tuollakaan ole kohta enää väliä kun laitan moottorista suoraan kopterin runkoon kiinni :)

Ainiin unohtu sanoa että AUW kimopaalin kanssa on 1,2Kg. N. 200g tuli lisäpainoa tuosta.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3106 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Marraskuu, 2013, 20:50:28
kirjoittanut jrna
2 Vastauksia
2247 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2013, 10:50:52
kirjoittanut varis
4 Vastauksia
2917 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2014, 18:48:11
kirjoittanut zapster