No niin kai se pitää tämmönenki laittaa tulille, kun noita jo jokunen on.
Kaikkihan lähti noin 7 vuotta sit kun ekan kerran eksyin lennokki foorumille. Sitä kautta sitten tänne. Näitä ennen tullu harrastettua polttis autoja ja mini sähköautoja (LRP Shark 1/18).
Sharkilla tuli jokunen kilpailukin käytyä. Ilman suurempaa menestystä...
Yksi kiinteäsiipinen oli mutta ei siitä sen enempää. Ensimmäinen kopteri oli Walkeran 4# joku, ja Hitecin radiot. No sehän sitten tuli ensimmäisten leijuttelu yritysten jälkeen tonttiin... Samalla laski innostus olemattomiin korjaus kustannusten noustessa uuden kopun hintaluokkaan. Se siis jäi siihen ja myinkin kaikki lentotarvikkeet pois.
Aikaa kuluin ja eksyin taas lueskelemaan kopteri foorumia, kas mitäs noi multit on? Pikkasen lähemmin tukittua asiaa rupes kiinnostaa niin paljon että Walkeran LadyBird oli hankittava.
Tietäähän sen miten siinä käy... Homma on ensin lapasessa, mutta sit ne lapaset hukkuu ja isompaa tekee mieli.
Pitkään tukien ja pähkäillen päädyin Hobbykingin
ST360:seen ja KK2.0 controlleriin. Ladybirdin mukana tullut Devo 7 sai toimittaa ohjaimen virkaa.

Yllätyin positiivisesti kuinka hyvin se lensi ton hintaseks setiks. Kuvassa kamera vielä suoraan rungossa kiinni ja siitä johtu jello videossa.
No niinku se edellä mainittiin niin ne lapaset hukku johonkin...
Tässä vaiheessa rupes kyrsimään tuo Devo 7 onneton valikko systeemi, ja mankka vaihtui Turnigyn 9XR FrSkyn modulilla.
Helppo se on näin jälkikäteen sanoa että olis pitänyt kunnon mankka hankkia jo tuohon ST360. No parempi myöhään vai miten se meni...
Seuraavaksi teki mieli jotain vielä isompaa. Tutkailin erinäisen määrän foorumi posteja ja rupes nuo tri-copterit kiinnostamaan sen verran että pakkohan se oli kokeilla.
Päädyin siten Flite Testin
Bat Boneen.


Tri oli isoilla DT750 moottoreilla ja 11x4.7 huiskilla. Nostokykyä oli tarpeeks, mutta jostain syystä servo ei keskittänyt kunnolla, joten rudder vaelsi aina siihen suuntaan mihin olit viimeksi kääntänyt. Viimeinen niitti oli yhden moottorin suunnittelematon irtoaminen kesken leijutuksen (nippusiteillä kiinni). Damagea tuli etu-, takapuomi ja kameralevy. Isot ja hitaat moottorit myyntiin ja pienempää ja sähäkämpää tilalle (Turnigyn D2822/14 1400Kw). Samalla mietin saisiko servon eliminoitua jollain tapaa. Saihan sen kun rakensi v-tailin kopterista. Davidin hyvä rakennus video oli juuri sitä mitä toivoin.
http://www.youtube.com/watch?v=yspYWf4U4Gs#wsV-taili on vielä rakennus vaiheessa osien uupumisen takia.
Muutama räpsy:
Runko

Virranjako


Nuo päällystetään vielä plasti tapella niin ei savut karkaa vehkeistä. Jos ei kuvat kerro tarpeeksi niin tuossa on 4x3.5mm bullet jotka on juotettu niin että yhteen akulle menevä piuha ja muut sitten limittäin.
Lisää kuvia tulee kuhan kasaus edistyy.
FPV vehkeet löytyy myös, mutta jäänyt vähän vähemmälle koska ei ole ollut kunnon näyttöä tai laseja. Ostin käytettynä HeadPlay lasit joissa oli pientä kontaktihäiriötä lasien liittimessä (tyyppivika), koitin ensin kuumaliimalla saada pysymään paikallaan mutta se ei ollut tarpeeksi kestävä ratkasu. Seuraavaksi guuglasin miten on ihmiset on niitä korjailleet. Löysinkin kuvat joissa piuhat oli juotettu suoraan piirilevylle
RC Goups Click. No rohkeana päätin yrittää samaa vaikka kontaktipinnat oli pienemmät kun hiirensonta. Hermohan siinä meni kun käsi täräjää sen verran ettei pysty kunnolla kolvaamaan niitä, ja kun ovat vielä niin lähekkäin niin on vaarana että liittimet vedetään oikariin. Ehkä joskus jaksan koittaa uudestaan, ellei joku vapaahetoinen siihen hommaan löydy

...To be continued...