Kirjoittaja Aihe: Lipojen säilytys  (Luettu 4583 kertaa)

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Lipojen säilytys
« : 31 Toukokuu, 2013, 15:09:23 »
Tuolla kopteri-info -osiossa on mielestäni vähän epämääräisesti kerrottu lipojen oikeasta säilytyksestä. Wikipedia kertoo aiheesta seuraavaa:

A Standard (Cobalt) Li-ion cell that is full most of the time at 25 °C (77 °F) irreversibly loses approximately 20% capacity per year. Poor ventilation may increase temperatures, further shortening battery life. Loss rates vary by temperature: 6% loss at 0 °C, 20% at 25 °C, and 35% at 40 °C. When stored at 40%–60% charge level, the capacity loss is reduced to 2%, 4%, and 15%, respectively.

Tästä vetäisin seuraavat teesit:

1. Jos lennättelee paljon, säilytyksellä ei ole juuri merkitystä. Live hard, die young. Ainakin jos käyttää halpisakkuja.
2. Jos kuitenkin säilyttää akut storage-varauksessa, lämpötilalla ei ole paljon merkitystä, akut säilyvät hyvinä jopa vuosia. Pitää kuitenkin tarkistaa varaustaso ajoittain (2 krt vuodessa?)
3. Jos säilyttää akut täysinä, jääkaapissa ne pysyvät taaskin jopa vuosia ihan hyvässä iskussa

Itse pidin kahta (käyttämätöntä) Turnigy-akkua pakastimessa puolitoista vuotta ilman latailua. Tuntuvat nyt antavan melkein sekunnilleen samat leijutteluajat kuin uudet vastaavat akut, eli ihan hyvinä pysyivät. Itse aion säilytellä akut lennätyskauden ulkopuolella pakastimessa.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lipojen säilytys
« Vastaus #1 : 31 Toukokuu, 2013, 15:32:21 »
Itse pidin kahta (käyttämätöntä) Turnigy-akkua pakastimessa puolitoista vuotta ilman latailua. Tuntuvat nyt antavan melkein sekunnilleen samat leijutteluajat kuin uudet vastaavat akut, eli ihan hyvinä pysyivät. Itse aion säilytellä akut lennätyskauden ulkopuolella pakastimessa.

mielenkiintoista! mittasitko sarjaresistansseja ennen ja jälkeen operaation? luulis ettei toi suoranainen jäätyminenkään hyvää tee vaikka ihan mutuhan tää on. lähinnä kiinnostaa että miten virranantokyky tosta tykkää. kapasiteetti ei vissiin näköjään alene ainakaan.

vaikka eipä tolla tuloksella mulle mitään merkitystä ole ku mä taidan kuulua tähän "Live hard, die young" porukkaan eikä parhaimmatkaan akut yli vuotta kestä ainakaan uudenverosina.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Nitebiker

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipojen säilytys
« Vastaus #2 : 01 Kesäkuu, 2013, 01:19:56 »
Ei kai se resistanssi ole juuri voinut nousta, se näkyisi heti lentoajassa. Kyseessä oli 3S/2200mAh/20C pakka, joten se on muutenkin vähän rajoilla 450 Rekkulassa.

Vesi jäätyy 0C lämpötilassa, mutta ei kai Lipoakun sisällä vettä ole. En keksi mitään syytä miksi akut eivät tykkäisi pakastimesta.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Lipojen säilytys
« Vastaus #3 : 02 Kesäkuu, 2013, 10:57:22 »
Vesi jäätyy 0C lämpötilassa, mutta ei kai Lipoakun sisällä vettä ole. En keksi mitään syytä miksi akut eivät tykkäisi pakastimesta.

Yksi syy on melko yleinen, sitä kutsutaan hellasäröksi. Sama ilmiö vaikuttaa moneen muuhunkin kodin kylmälaitteissa säilytettävään tavaraan.
Kokeilkaa vaikka pitää kärpäsentoukkia tai onkimatoja jääkaapissa.

Muuten kylmässä säilytys on eduksi, se hidastaa kemiallisia reaktioita.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lipojen säilytys
« Vastaus #4 : 02 Kesäkuu, 2013, 11:20:29 »
Sanoisin, että kannattaa lukaista.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
7156 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2008, 22:11:23
kirjoittanut Halfelf
18 Vastauksia
8997 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2010, 22:36:18
kirjoittanut Dutchman
1 Vastauksia
2221 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2012, 11:27:40
kirjoittanut jesi
34 Vastauksia
43414 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2014, 13:42:29
kirjoittanut varis
26 Vastauksia
14066 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2016, 20:35:49
kirjoittanut oskuk