Kirjoittaja Aihe: jinx - High N' Low  (Luettu 138489 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #75 : 13 Heinäkuu, 2013, 23:57:18 »
Hyvi menöö! Muista myös heitellä etukautta ympäri ja sit ku tuntuu nii rolleja kyljen kautta ympäri nii että saat niitäki yhtä paljo reenattua. Mä ku oon aina heittäny perän kautta ympäri nii on vähä ykstoikkosta lento ku etukautta ympäri ei sit sujukkaan niin hyvin.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #76 : 14 Heinäkuu, 2013, 00:16:31 »
Hyvi menöö! Muista myös heitellä etukautta ympäri ja sit ku tuntuu nii rolleja kyljen kautta ympäri nii että saat niitäki yhtä paljo reenattua. Mä ku oon aina heittäny perän kautta ympäri nii on vähä ykstoikkosta lento ku etukautta ympäri ei sit sujukkaan niin hyvin.
Video oli kooste kolmesta eri pätkästä. Käytännössä siis kolmesta akullisesta. Torpit ja orientaation hukkumiset jätetty pois. ;D

Etukautta flippi menee suurin piirtein samalla lailla kuin taaksekin päin. Rollit taas tuntuu lähtevän ihan lapasesta. Kyllä ne menee, mutta tilaa joutuu käyttämään kohtuullisen paljon...

Tarttis tuota bladeakin varmaan jossain välissä alkaa purkamaan ja käymään kunnolla läpi. Voi olla että puhti loppuu akkujen takia, mutta ei vaan tunnu niitä miinuskulmia löytyvän tarpeeksi. Jos meinaa nostaa hiljalleen laskusta ennen maata, joutuu tikun vetämään ihan tappiin. Perä alas roikottamalla on nyt travel adjustia niin paljon kuin se suostui kulmaa muuttamaan. Toisaalta taas sillä torppaillaan niin paljon, että vois vaan lentää ja korjata vaan kun hajoaa...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #77 : 14 Heinäkuu, 2013, 00:29:30 »
Video oli kooste kolmesta eri pätkästä. Käytännössä siis kolmesta akullisesta. Torpit ja orientaation hukkumiset jätetty pois. ;D

Etukautta flippi menee suurin piirtein samalla lailla kuin taaksekin päin. Rollit taas tuntuu lähtevän ihan lapasesta. Kyllä ne menee, mutta tilaa joutuu käyttämään kohtuullisen paljon...

Tarttis tuota bladeakin varmaan jossain välissä alkaa purkamaan ja käymään kunnolla läpi. Voi olla että puhti loppuu akkujen takia, mutta ei vaan tunnu niitä miinuskulmia löytyvän tarpeeksi. Jos meinaa nostaa hiljalleen laskusta ennen maata, joutuu tikun vetämään ihan tappiin. Perä alas roikottamalla on nyt travel adjustia niin paljon kuin se suostui kulmaa muuttamaan. Toisaalta taas sillä torppaillaan niin paljon, että vois vaan lentää ja korjata vaan kun hajoaa...
Kyllä ne miinuskulmat kannattaa hakea sinne niin muuttuu lento paljon kivemmaks ku pääsee nurinpäinki keräämään korkeutta ettei aina romahda alas. Jostain syystä nuo kaikki Bladet on nahkeita antamaan miinuskulmia ku otetaan laatikosta pihalle. Pyörittele vaikka servoista linkkejä lyhemmäks nii että saat sinne toiseen suuntaan enempi liikettä ja sit sub trimmillä hae nollakulmat keskelle ja sit travel adjustilla kulmat symmetrisiks. Eihän tuossa voi pääratas liikahtaa niin että akseli lonksuu ylös alas? Tuo oli mCPX:n ja Nano CPX:n kanssa se perus ongelma jos ei kulmia meinannu löytyä ja flippailu ei onnistunu.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #78 : 18 Heinäkuu, 2013, 07:23:00 »
250 kasassa uudella servolla. Pisteet trex-storelle nopeasta ja asiallisesta toiminnasta. Oli ilmeisesti yksi uusista ds415m servoista väärin kasattu tehtaalla. Varmaan joko perjantain viimeinen tai maanantain ensimmäinen servo...

Koelennolla vähän säätämistä. Ensimmäisellä lentoyrityksellä koko kopteri heilui kuin horkkatautinen. Beastistä cyclic gainia reilusti pois (nyt niin alhaalla kuin sen saa, pitää vielä hakea se optimikohta) ja tuo korjaantui. Perä alkaa vielä vägäämään pitch pumpeissa niin paljon, että tahtoo lähteä koko kopteri lapasesta. Vägäys on ehkä noin 5 sentin nopeaa heilumista edestakaisin. Ja sitä kun hetken kestää, meinaa cyclic lähteä tekemään samaa.

Pari kertaa joutui tuomaan holdilla alas, kun ei muuta voinut. Jopa kun vaihtaa normimoden 70 kaasulta idlen 85:lle, perä ottaa omat liikkeensa sekunnin parin ajan. Koitin jo gyron gainin tiputtaa radiosta 55:een ilman apua.

Microhelin fbl nupilla ei tuota ongelmaa ollut, eikä nyt ole tehty muuta kuin vaihdettu sen tilalle alignin dfc nuppi ja rispaantunut perän hihna. Peräputkea jouduin vähän suoristamaan, kun sillä viallisella servolla tuli alas vähän huonommin. Ei noiden luulisi perän vägäykseen olevan vaikutusta.

Ideoita?

Edittiä: Meneekö toi gyron gainin säätö radiossa nyt jotenkin erilailla tuon beastin kanssa kuin esim. 130X:ssä. Kun mulla on sellainen ymmärrys, että alle 50% gainia on rate, ja yli on head hold (vaimikäsenytoli). Nyt kuitenkin googlailin tuota ongelmaa, niin näytti olevan reilusti alle 50 gaineja käytössä?
« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2013, 07:40:45 kirjoittanut jinx »
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #79 : 18 Heinäkuu, 2013, 10:58:01 »
Helifreakista löytyy jostain syövereistä hyvät ohjeet beastin säätämiseen. Ei hajuakaan missä ne on, mutta kaverilla oli tuollainen paperi kentällä printattuna. Siinä oli kohta kohdalta käyty läpi sekä nupin että perän asetukset.

Homma käytti kentällä ihan hyvä näköisesti ihan manuaalisella tavalla paperia seuraamalla. Aikaa siihen meni, mutta myös valmista tuli.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #80 : 18 Heinäkuu, 2013, 11:01:51 »
TÄSSÄ olis. Tää on se sama joka on HeliFreakissä.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #81 : 18 Heinäkuu, 2013, 11:12:52 »


Edittiä: Meneekö toi gyron gainin säätö radiossa nyt jotenkin erilailla tuon beastin kanssa kuin esim. 130X:ssä. Kun mulla on sellainen ymmärrys, että alle 50% gainia on rate, ja yli on head hold (vaimikäsenytoli). Nyt kuitenkin googlailin tuota ongelmaa, niin näytti olevan reilusti alle 50 gaineja käytössä?
esim dx6i kohdalla se menee noin kun taas esim dx8 kohdalla se menee niin että (+)0-100 on hh ja (-)0-100 on rate futaba seuraa myös tota jälimmäistä tapaa mutta jos sulla on eflite ni sulla on vissiin spektrumin vehkeet.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #82 : 18 Heinäkuu, 2013, 11:16:32 »
Osittain tuon ohjeen mukaan olin jo edellisellä nupilla säädöt tehnytkin. Vähän laiskanpuoleisesti tosin.
Täytyy ehkä ottaa tänään vielä koko setup beastille alusta asti uudelleen.

Mutta tuohon gain juttuun löysin äsken jotain valoa helifreakistä. DX7S gyro gainin arvot menee ilmeisesti samalla tavalla kuin DX8:ssa, eikä niinkuin DX6i:ssä. Eli kun mulla oli kutosessa gain esim. 60%, seiskassa se ei olekaan se sama, vaan luokkaa 20%. Siinä siis olis alunperin ollut gainia kutosen asteikolla jotain 75-80, joka on ihan varmasti liikaa.

Ideana tuossa siis tämä: DX6i: 0 - 49% rate, 51 - 100% hh. DX7S: -100 - 0% rate, 0 - 100% hh.

Täytyy koittaa tiputtaa tuota gainia ja testata vielä ennen uuden setupin tekoa.

Tämä tieto saattaa avata 130X:kin perän vägäyksen ihan uudessa valossa... 8) (Paitsi ettei siinä taida radiosta gyro ollakaan päällä...)

Tohtori ehtikin jo tähän radiojuttuun puuttua sillä aikaa kun tätä kirjoitin... Mulla siis vaihtui radio tässä samassa rytäkässä kutosesta seiskaan.
« Viimeksi muokattu: 18 Heinäkuu, 2013, 12:50:11 kirjoittanut jinx »
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #83 : 18 Heinäkuu, 2013, 12:26:01 »
Onko tuo DX7S:n 0-100% sitten sama kuin DX6i:n 51-100%, mutta DX7S:ssä tarkempi resoluutio VAI onko siinä mahdollisuus pistää enemmän gainia kuin DX6i:ssä?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #84 : 18 Heinäkuu, 2013, 12:55:17 »
tarkempi resoluutio
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #85 : 18 Heinäkuu, 2013, 12:55:51 »
Mun käsittääkseni siinä on vain tarkempi resoluutio.

Tällainen kommentti helifreakissä:
This statement is correct for the old DX7 but not to be confused with the new DX7s which is like the DX8. The DX6i uses the 0-50% for RATE mode and 50-100% for HEADING HOLD. The DX7s is juist like the DX8 and uses -100% to 0% for RATE mode and 0% to 100% for HEADING HOLD. So if you had a gain of say +75 in the DX6i you would need a gain of around +50 in the DX7s, DX8 (This is not the exact conversion but close).
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #86 : 18 Heinäkuu, 2013, 21:43:10 »
Nonnih.

250 rexiä ulkoilutettu neljännesakullisen verran. Radiosta kun laski gyron gainin 55 -> 30 niin johan alkoi rauhoittua. :)
Helpotti kun tietää, ettei siinä ole jotain mystistä mekaanista (tai henkimaailman) vikaa. Nyt kun vielä ehtisi kaikessa rauhassa hakemaan kunnon säätöihin.

Ladiltakin tuli tänään 450 uusi nuppiservo, josko senkin ehtisi vaikka viikonlopun aikana vaihtamaan.

Pikkublade sai uuden b rattaan ja muutenkin uuden lookin. Ja just kun mä ehdin nimetä sen Shakin' Sallyksi, se sitten lopetti vägäyksensä. Suurin syy perän hervottomaan heilumiseen oli peräpuomissa, jonka kiertojäykkyys oli kadonnut. Todennäköisesti jollain edellisistä lentokerroista joko peltoon tai nurmikkoon... Tuosta vägäyksen poistosta enemän tuolla 130X säikeessä. Mutta sekin tuntuu nyt toimivan lyhyen testin jälkeen hienosti.

Bladen nimelle looginen selitys: Shakin' (vägäykset ja tärinät) Sally (sen verran omapäinen, että täytyy olla nainen)

Olisko ensimmäistä kertaa sinä aikana kun mulla 3 cp kopteria ollut, teoreettiset mahdollisuudet, että kaikki olis lentokunnossa yhtä aikaa... ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #87 : 18 Heinäkuu, 2013, 21:55:49 »
Kannattaa kyllä säätää kopteri kunnolla. Onhan se ihan hanurista kun tekis mieli vaan lentää. Kuitenkin sen jälkeen kun on uhrannut päivän sen säätämiseen niin lentäminen on mahtaavaa toimivalla laitteella. Siihen tulee luottamusta ihan eri tavalla sen jälkeen ja kun itseluottamus nousee, homma toimii kaikin puolin paremmin. Tosin liika itseluottamus nostaa myös torpin todennäköisyyttä samassa suhteessa.  ;D

Tuossa säätämisessä tietysti pitää ottaa oma taitotaso huomioon. Jos säätöohjeessa käsketään testaamaan jotain juttua, jota ei osaa, ei sitä kannata väkisin yrittää tehdä ainakaan täysillä. Tosin vaikka jäisikin joku tuollainen tekemättä, ei sitä kopteria voi myöskään pistää sinne rajalle, joten sen saa säätöihin omiin taitoihin riittävästi. Sitten jatketaan kun taidot karttuu.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #88 : 18 Heinäkuu, 2013, 22:23:04 »
Joo, ei tartte kuvitellakaan, että jollain funnelilla testais perän gaineja. Testataan niin kuin osataan jolloin se sillä osaamistasolla luulis toimivankin.

Itseluottamuspuoli on sitten taas käytössä kun lennetään bladella. Vaikka siinä omat ongelmansa onkin, niin on se hyvä vehje harjoitella jopa oman taitotasonsa yli. Vaikka nyt kun jonkun verran ehtiny lentää 450llä, tuntu 250 melkein yhtä pieneltä kuin blade vielä vaikka kuukausi sitten. Saa nähdä kuinka käy kun kentälle pääsee... ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #89 : 23 Heinäkuu, 2013, 22:14:12 »
250n setup tehty uudelleen. Kolme kertaa, jos tarkkoja ollaan...

Tavoitteena oli saada beastissä 6 asteen kohdalla se himoittu sininen valo, joka kertoisi, että geometria on täydellinen flb koneelle. Ei toivoakaan. Jos servoilta swashille menevien linkkien pituudet laittoi DFC nupin mukana tulleen ohjeen mukaan, oli swash niin ylhäällä, että kulmia oli ihan reilusti. Ja kun nuppiin menevät varretkin oli jo ihan pohjassa, eikä linkkejä saanut lyhennettyä niin paljoa, että olis nollakulmat löytyny, oli jossain vaiheessa pakko luovuttaa ja tyytyä korjaamaan tilanne servojen keskikohdilla. 6 asteeseen siis heikko tulos ja purppura valo.

Tuota voisi ehkä vielä joskus koittaa jollain toisilla servoarmeilla, joissa saisi linkit lähemmäs servoa tai lyhyemmillä linkkipalloilla armeissa. Tuo ilmeisesti voisi auttaa geometriaan, vaikka nollakulmia ei ilman servon asennon muutoksia löytyisikään. Nyt armit oli siis ds415m mukana tulleet mustat, joissa vain kaksi reikää.

Koeponnistus takapihalla säikäytti, kun meinasi lähteä tosi rauhallisesti kierroksia nostaen kallistumaan oikealle. Lavat pois ja tärinätesti 95% kaasulla, kaikki näyttää hyvältä. Nousee ilmaan hyvin kun nostaa kierrokset nopeammin, mutta vähän hakee vielä oikealle, samaten leijunnassa. Beastin parametreistä 'subtrimmillä' korjaantunee. Cyclic gainia sai nostaa edellisestä setupista kuitenkin rajusti, se on nyt noin kello puoli kahdeksassa, kun se aiemmin oli täysin poissa. Perän gainitkin nostelin 45:teen.

Pientä hienosäätöä siis jäljellä. Nytkin jo kuitenkin uskalsi pompottaa pitch pumpeilla ja lennellä pitkin takapihaa ja kopteri tuntui koko ajan olevan tosi hyvin hallinnassa. :D Vielä kun pääsis kentälle koittamaan 'tositoimissa'...

Ai niin, servoilta lähteviin linkkitankoihin jouduin kahteen vaihtamaan uudet päät. Jäi vähän turhan kireäksi, mutta kun ei tuota avarrintakaan löydy. Onkohan tuohon jotain köyhän miehen kikkaa?
« Viimeksi muokattu: 23 Heinäkuu, 2013, 22:16:43 kirjoittanut jinx »
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #90 : 24 Heinäkuu, 2013, 00:59:18 »
beasti kaataa juurikin etuoikealle tärinästä, onkos lavat tasapainotettu?

köyhän (tai näppärän) miehen kikka on tehdä pari viiltoa linkkipalloon(ylimääräinen) siinä kun linkinpäätä pyörittelee niin varmasti hioutuu ;)

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #91 : 24 Heinäkuu, 2013, 07:24:17 »
beasti kaataa juurikin etuoikealle tärinästä, onkos lavat tasapainotettu?

köyhän (tai näppärän) miehen kikka on tehdä pari viiltoa linkkipalloon(ylimääräinen) siinä kun linkinpäätä pyörittelee niin varmasti hioutuu ;)
Lapoja en ole tasapainottanut, voishan sitäkin koittaa kyllä. Alignin hiilarilavat, niin toivottavasti ei aivan hirveästi heittoa ole.

Tuo lähtee kallistamaan takaoikealle. Ja mä luulen, että se korjaantuu servojen trimmillä. Leijunnassa se on pari sekuntia paikallaan ja lähtee sitten pikkuhiljaa ajautumaan oikealle. Mun mielestä siis sopis vähän vinoon swashiin. Sitä en nimittäin ensimmäisen kerran jälkeen edes yrittänyt level toolilla saada suoraan. Kun nupin laittoi kiinni akseliin, oli positiivisia kulmia niin paljon, ettei tosiaan linkeissä riittänyt vara korjata sitä. Ja lavanpitimiin menevätkin varret ihan tapissa. Eli swashi on silmämääräisesti tasossa ja nollakulmat haettuna ruuvimeisseli lavanpitimen läpi -tekniikalla.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #92 : 28 Heinäkuu, 2013, 22:36:07 »
Tänään tuli ulkoilutettua 130x:ää, 250:ä ja 450:ä kurjennevalla hetken aikaa. 130x söi b rattaan lopullisesti parin akun jälkeen, mutta ehti hetken harjoitella invert leijuttelua. Alkaa jo sujua ihan kohtuullisesti.

450:stä meni vaihteeksi servo. Ensimmäisen akun puolessa välissä ajattelin ottaa sen maahan ja vähän hengähtää, niin siinä vaiheessa kun se oli jo muka turvallisesti maan kamaralla mä sähelsin tikun kanssa jotain ja toinen lapa otti maahan. Ja samantien servosta rattaat. Onneksi edellisellä kerralla olin fiksuna tilannu niitä kaksi, joten nyt on jo vaihdettuna. Mutta jos jollain on vinkkiä noiden etummaisten servojen helpompaan vaihtoon, otetaan se kiitollisena vastaan. Servossa oleva johtojen kumitutti sen verran ylhäällä, ettei meinannu millään saada paikoilleen... Jos seuraavassa vastaavanlaisessa menee samalla lailla, lähtee nuo sitten vaihtoon ja turnigyt tilalle. Ne ainakin todistetusti kestää tuollaiset pikku kolhut.

250 toimi hyvin kolme akullista. Perä on jo säädöissä, muuta säätöä pitää vielä vähän tehdä. Lähtee kovassa nousussa kallistamaan nyt vasemmalle. Mutta tuosta huolimatta tuli jo flippailtua useamman kerran. Olihan se pitkin taivasta, mutta kuitenkin. ;D Viimeisen akun laskussa kävi sama kuin isommalla, lapa maahan ja kyljelleen. Tuossa on nyt ehkä vähän liian suuret reiät servoarmeissa ja linkit on pikaliimalla kiinni. Toimi hyvin sulakkeena, ainakaan mitään ei mennyt siitä hajalle kun linkki lähti irti armista.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #93 : 29 Heinäkuu, 2013, 01:53:04 »

450:stä meni vaihteeksi servo. Ensimmäisen akun puolessa välissä ajattelin ottaa sen maahan ja vähän hengähtää, niin siinä vaiheessa kun se oli jo muka turvallisesti maan kamaralla mä sähelsin tikun kanssa jotain ja toinen lapa otti maahan. Ja samantien servosta rattaat. Onneksi edellisellä kerralla olin fiksuna tilannu niitä kaksi, joten nyt on jo vaihdettuna. Mutta jos jollain on vinkkiä noiden etummaisten servojen helpompaan vaihtoon, otetaan se kiitollisena vastaan.
 

Tuohon auttaa metallirattaat. Omaa kopteria tontattu huolella vähintään 2-3 kertaa ja kertaakaan ei ole rattaita tarvinnut vaihtaa. Edellisessä oli muoviratttaat ja siitä on muistona sekalainen kasa pieniä muovirattaita. Muistaakseni siitä meni aina se pienin ratas hajalle ja loput sarjasta jäi aina varastoon. Sama homma tuossa Stonelandin kopterissa. On tullut muutaman kerran turpeeseen, eikä koskaan servojen rattaat hajalla.

Itse pidin niitä aina liian kalliina, ja luulin niiden hajoavan kuitenkin jossain torpissa, mutta kun ostin uuden kopterin, joka oli metallisilla rattailla, niin ei voi kuin kehua torppikestävyyttä.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #94 : 29 Heinäkuu, 2013, 07:26:39 »
Tuohon auttaa metallirattaat. Omaa kopteria tontattu huolella vähintään 2-3 kertaa ja kertaakaan ei ole rattaita tarvinnut vaihtaa. Edellisessä oli muoviratttaat ja siitä on muistona sekalainen kasa pieniä muovirattaita. Muistaakseni siitä meni aina se pienin ratas hajalle ja loput sarjasta jäi aina varastoon. Sama homma tuossa Stonelandin kopterissa. On tullut muutaman kerran turpeeseen, eikä koskaan servojen rattaat hajalla.

Itse pidin niitä aina liian kalliina, ja luulin niiden hajoavan kuitenkin jossain torpissa, mutta kun ostin uuden kopterin, joka oli metallisilla rattailla, niin ei voi kuin kehua torppikestävyyttä.
Ei auta. Noi servot on nämä: KST DS115MG Metal Geared Micro Digital Servo. Eli sen perusteella luulis kestävän, mutta kun ei...
Tai en mä oikeasti tiedä mitä sieltä hajos, mutta tyhjää pyörii. Niinkuin puolukka p...

No, seuraavaks pitää tilata niitä turnigyn hv servoja odottamaan. Niillä on ainakin todistettu monta samanlaista lapojen maakosketusta ja pahempaakin. Ja ehjänä. Ja vielä kympin halvemmatkin.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #95 : 05 Elokuu, 2013, 13:17:06 »
Eilen pääsi pitkästä aikaa jonkunlaisella porukalla lennättämään. Kurjennevalla ja paikalla Toeh, Nurffe ja stoneland.

Ja nyt on kyllä voittajafiilis. Kaikki kolme kopteria lensi (tai ainakin leijui) ylösalaisin ja ne surullisenkuuluisat viimeisetki akut meni ongelmitta. 8)

250 alkaa olla säädöissä, 130X otti joitakin maakosketuksia ja peräputki alkaa menettää taas kiertojäykkyyttä, joten vägäys alkaa tehdä vahvaa paluuta. 450 tuntuu joka lentokerralla paremmalta.

Kuten sanottu, niin kaikilla mentiin jo ylösalaisin, 250 ja 450 vähän korkeammalla, 130X sitten taas niin matalalla kuin pystyi. Nyt alkaa sillä mennä flippi inverttiin jo noin polvenkorkeudelta hallitusti.

Pari kuvaakin, kuvaajana Toeh (dropbox ei jostain syystä halua antaa mulle suoraa linkkiä kuviin, että vois näyttää suoraan tässä, ainakaan järjellisessä koossa):

250 invert
https://www.dropbox.com/sh/0qoq5vfc2zu66cs/_YelBTLX_l/IMG_2643.JPG?m

130X ruohonleikkuuta
https://www.dropbox.com/sh/0qoq5vfc2zu66cs/j5Y8ocRS-D/IMG_2682.JPG?m

130X piroflip 20cm korkeudella
https://www.dropbox.com/sh/0qoq5vfc2zu66cs/3ZrqAs6SEf/IMG_2674.JPG?m
(tai saattoi ehkä kuitenkin olla ihan vaan tavallisesti törmäämässä maahan, ilman piroflippiä...)


Ja täällä vielä muutamamia omia kuvatuksia:
https://picasaweb.google.com/112689833361447270058/Kurjenneva482013?authuser=0&feat=directlink
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #96 : 02 Syyskuu, 2013, 08:55:43 »
Nyt täytyy laittaa vastapuolenkin versio tästä.

Eli Clash Of The Blades.

Oli synkkä ja myrskyinen yö. Tai ei ehkä yö, pikemminkin iltapäivä. Eikä ehkä niin synkkä, mutta pilvistä. Myrskyinenkin voi olla turhan paljon sanottu, vaikka kova tuuli olikin ja vettä tihutti. Mutta kuitenkin... Olis ehkä pitänyt siinä ensimmäisen akun ensimmäisen puolen minuutin kohdalla jo arvata, ettei tästä hyvää seuraa, kun kävin poimimassa 130X:n pellon laidalla seisovasta koivusta.  Perästä C rattaan sisäosa ilmeisesti pääsi pyöristymään, eikä sitten oikein enää pitänyt. Ei paljon ehtiny kissaa sanomaan. Ohjaus petti käännöksessä ja kopteri tossahti noin 4 metrin korkeudelle koivuun. Sitä kun jäin ihmettelemään, niin se tippui onneksi itsekseen puolentoista metrin sopivalle poimimiskorkeudelle.

Sateesta johtuen sitten metsän keskelle puiden peittämälle hiekkatienpätkälle "sateensuojaan". No, ehkä se vähän auttoi, jos ei muuhun, niin tuulen blokkasi ainakin osittain. Vaikka vähän ahdasta olikin, flippailut alkoi sujumaan siinäkin tilassa. Riittävän rauhassa kun otti, jäi se myös ylösalaisin hallintaan. Kerran tuli jopa kierrettyä yksi mänty ylösalaisin ehkä 40 sentin korkeudella, lopussa 40-50 sentin levyisestä välistä männyn ja pihlajan välistä. Vieläkään en kyllä tiedä kuinka se siitä meni, mä kun vaan koitin saada sitä takaisin hallintaan koko ajan. Niitä tilanteita, että olisi pitänyt olla kamera kuvaamassa… ;)

Ja sitten se clash. Toeh lensi mcpx:llä ympäriinsä, minä välillä seurailin 130X:llä, välillä lentelin kauempana, välillä vuoroteltiin. Ääneen ajateltiin, ettei näille varmaan mitään käy, vaikka vähän törmäisikin, kun ei pahemmissakaan torpeissa yleensä käy kuinkaan. Mielessä kävi myös dogfight… Mcpx taisi mennä jotain funnelin tapaista, kun mä nousin jonkun flipin jälkeen ylöspäin läheltä maata. Sen verran ehti nähdä, että mcpx tuli kohti kun jo räsähti. Ilmassa. Molemmat kopterit tippui maahan, mcpx rampana, 130X dekaputoituna. Mcpx:n pääratas lojui vähän matkan päässä, swashi telottuna, 130X:n nuppi roikkui elottomana pääakseli katkenneena yhden servon linkin varassa. Lavatkin sen näköisinä, että jotakin niillä on yritetty tuhota. Bladeilta hieman sisarusten välistä kinailua… Ehkä tuohon vois ensi kerralla ottaa ainakin vähän enemmän tilaa. ;D Omat kuvat näykyi menneen oletettavasti kosteasta linssistä johtuen sumeiksi, mutta niitä tarjolla pari tuolla Toehin ketjussa (alun linkki).
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #97 : 06 Syyskuu, 2013, 23:31:49 »
Muutama viikko sitten tuli torpattua 250 nupilleen, niin että ylempi laakeripukki sanoi sopimuksensa irti, pinjoni lähti maata kiertävälle radalle, yms. Tällä viikolla sitten viimein jaksoi ottaa konetta auki sen verran, että näki mitä osia pitää tilata. Ja tilasinkin.

Tänään se siis sai molemmat uudet laakeripukit ja pinjonin. Pinjoni vaihtui 15 hampaisesta 16 hampaiseen, mielenkiintoista katsoa kuinka vaikuttaa. Vanhoilla muovisilla laakeripukeilla dfc nupin kanssa oli vähän ongelmia, kun nupista liikutti ylös alas, tuntui vähän väljää (eli päärattalla vähän liikkumatilaa). Metallisilla ei mitään. :) Samalla tuli vaihdettua vielä servoarmit vanhoihin, joissa sai ilman reikien poraamista linkkejä vähän lähemmäksi servoa. Ja aileservojen pallolinkit vaihtui lyhyisiin pitkien sijaan. Helifreakin puolelta lueskellu, että noista vois olla apua sen maagisen sinisen valon metsästyksessä. No ei, punaiseen jäi silti, mutta sillä nyt sitten mennään.

Perussäätöjen jälkeen ilman lapoja testiä täristääkö. Kierroksia maton päällä. Yhtäkkiä valtava pamaus ja toinen perälapa jossain hukassa ja tail fin irti. No, sai hyvän syyn vaihtaa uuden tail casen tilalle kun sellainenkin on ollut jo pitkään odottamassa. Vanhasta toinen finin paikallaan pitävistä ruuveista katkennut sinne sisään. Nyt sitten meni toinenkin. Lavatkin onneksi löytyi valmiina, eikä muita vaurioita tullut. En tiedä ottiko lavat mattoon kiinni vai oliko toinen niin löysällä, että lähti muuten irti. Mutta tästä lähtien alan kyllä tarkistamaan niitäkin aika ajoin.

Äsken kävin pimeällä takapihalla kokeilemassa pysyykö tuo aparaatti ilmassa. Pysyihän se, pari kertaa aluksi tuntui, että vasen aileservo olisi tehnyt jotain omiaan, kun kopteri kallistui yhtäkkiä vasemmalle. Mutta sen jälkeen ei mitään, kun muutaman minuutin sitä normimoden kohtuullisilla kierroksilla leijuttelin. Viikonlopun aikana toivottavasti sitten pääsee laittamaan pikkurexin tosipaikan eteen... ;D
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #98 : 07 Syyskuu, 2013, 14:20:33 »
3 akullista lennätetty 250:ä. Tosin valtavassa tuulessa, ainakin tuolle pikkuiselle ihan liian kovassa. Perä meinas aiemmin hyväksi todetuissa gyron säädöissä alkaa väpättämään ihan tosissaan vastatuuleen käännöksessä. No, se oli pelkästään tuulesta kiinni, eli se siitä.

Se aileservo tekee kyllä vielä omiaan. Silloin tällöin raju nyökkäys vasemmalle. Palaa kyllä heti, eli hallintaa siinä ei ehdi menettää. Tuon puoleisen servon piti jo kerran vaihtaa kun teki tuota samaa, mutta paljon rajummin (ei palauttanut). Silloin meni uusi servo takuuseen (rekkulakauppa tutki sen itse), mutta tuon toisen kun on kerran ehtiny jo torpata, niin se ei taida olla enää vaihtoehto. Täytyykö sen olla servo vai voiko tuossa olla jotain muita vaikuttavia tekijöitä?
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: jinx - High N' Low
« Vastaus #99 : 07 Syyskuu, 2013, 14:40:15 »
Sain vian videolle...

Servo tekee omiaan, kun kopteri heilahtelee. Muut servot koittavat myötäillä liikettä myös vähän (vaikuttavat normaalilta), mutta tuo vasen aile nykii kyllä ihan huolella.

Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
66 Vastauksia
35337 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2009, 00:07:30
kirjoittanut Ville Erkkilä
15 Vastauksia
5063 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Joulukuu, 2008, 14:06:57
kirjoittanut SJo1
17 Vastauksia
9031 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2009, 17:35:03
kirjoittanut jpietari
8 Vastauksia
3382 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Syyskuu, 2014, 07:12:32
kirjoittanut Pekka
3 Vastauksia
4271 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2016, 12:47:39
kirjoittanut jinx