Kirjoittaja Aihe: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää  (Luettu 6290 kertaa)

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Tarvis alkaa miettimään uuden multiroottorin rakentamista tulevalle kesälle ja muutamia asioita mielenpäällä. Lähinnä moottorien osalta.

Moottoreista ja niiden määrästä; kokoajan mielessä on ollu perinteisen hexan tai Y6-hexan tekeminen. Asiaa tässä sulatellessa onkin mieli ruennut kääntymään quadin puoleen, koska tarkotuksena on lennättää vain goprota tai myöhemmin nex5 tmv kameraa. Käsittääkseni kookkaalla quadilla ajaa tämän asian vallan mainiosti? Jos vaan hommais kerrankin edes suhteellisen laadukkaat moottorit.

Hiilikuituinen runko on jo valittu, paino ilman jalaksia ja elektroniikkaa reilun 500g. Saman mallin sais myös hexana. Kameratelineeksi sitten todennäköisesti tuo Alexmos-gimbaali mikäeli kerkeävät saada kevääseen mennessä laajempaan myyntiin ja pienet/kevyehköt jalakset kaveriksi. Naza+GPS/kompassi ohjaamaan konetta.

Mielessä on pyöriny pannukakut esim. http://www.rctigermotor.com/show.php?contentid=148 jota ajaa 4S pakalla ja 11"-12" kokoluokan potkureilla. Onko kukaan täällä kokeillut ylipäänsä mitään pannukakku-moottoreita ja minkälaiset kokemukset? Jos lentoaikaa leijutellessa sais millään ilveellä edes 15-20min luokkaan. Köyhän miehen optio moottorivalintaan vois olla SunnySky V2814 KV700 http://www.himodel.com/electric/SUNNYSKY_V2814-11_KV700_Outrunner_Brushless_Motor_Multi-rotor_Version.html joka menee ehkä pykälän verran isoksi. Tigerin moottorista irtoais nostoa maksimissään himpun alle 1500g, SunnySkysta noin 2000g. 1500g riittäs mulle vallan mainiosti. Toki tuota SunnySkyta vois ajella 13" huiskilla jolloin mentäs siihen +1500g nostoa/kone. Moottoribudjetin pitäsin mielelläni ~50e/moottori, Tigerit menis siihen mikäeli EuroRC:n ennakkotilaus sattuu ikinä toteutumaan. Muita moottorivaihtoehtoja? Toimiiko DJI:n ESC:it pannukakkujen kanssa, ulkomailta tuntuvat raportoivan että joidenkin ESC:ien kanssa on synkkaongelmaa? Googletus ei juurikaan tuottanu tulosta tämän suhteen, tuntus vaan turhalta ostaa uudet ESCit kun hyllyssä pyörii DJI:n tekeleet ylimääräsenä.

Poissa harhag

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Eka kopteri 1986 hirobo shutle sitten eagle jne
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #1 : 27 Tammikuu, 2013, 11:38:21 »
Joo aina sama pähkäily mullakin ostin nyt viimeksi  tollaiset rc timerilta 4215(3507) 650KV Multicopter Brushless Motor ja vaikutavat hyviltä, no aika näyttää, naza ja gps on varma valinta ei tarvii paljoo säätää melkein pnf, ja vielä tosta kuvaksesta mulla on ollut hexaa ja quadia ja oon itse tullut siihen quad kopuun, potkureita vähemän eli helpompi saada tasapainoon. Toi alexmos on mulla kans mielessä kunhan niitä alkaa saada. Niin ja mulla on ne dji 30 eskit ja ainakin noiden kanssa toimivat hyvin.
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2013, 11:40:17 kirjoittanut harhag »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #2 : 27 Tammikuu, 2013, 11:46:35 »
Tuollaisen laitteen rakentaminen onnistuu varmaan quadinakin.
Sony painaa 16mm objektiivin kanssa n. 300 grammaa, mutta tietysti kameratelineestä, videolinkeistä, mahdollisista hdmi johdoista sekä konvertteristä yms. tulee väkisin lisää painoa.

Ehkä kannattaa tutustua markkinoilla oleviin quadeihin, ja katsoa niiden spekseistä miten ne on toteutettu. Esimerkkinä vaikka tuo ZeroUAV steadi470.

Itseä houkuttais rakentaa joku järeämpi kopteri noitten hobbykingiin tulleiden multikopterimoottorien pohjalle.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26960__Turnigy_Multistar_4822_690Kv_22Pole_Multi_Rotor_Outrunner.html

Ainakin speksit ja hinta on kohdillaan, käyttökokemuksia tosin löytyy aika vähän. RCgroupsissa on joitain testejä.


Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #3 : 27 Tammikuu, 2013, 12:11:35 »
Joo aina sama pähkäily mullakin ostin nyt viimeksi  tollaiset rc timerilta 4215(3507) 650KV Multicopter Brushless Motor ja vaikutavat hyviltä, no aika näyttää, naza ja gps on varma valinta ei tarvii paljoo säätää melkein pnf, ja vielä tosta kuvaksesta mulla on ollut hexaa ja quadia ja oon itse tullut siihen quad kopuun, potkureita vähemän eli helpompi saada tasapainoon. Toi alexmos on mulla kans mielessä kunhan niitä alkaa saada. Niin ja mulla on ne dji 30 eskit ja ainakin noiden kanssa toimivat hyvin.

Naza+gps mulla onki ollu kahessa viimesessä lentolaitteessa ja tyytyväinen oon ollu, pientä driftaamista pakkasessa joka näyttäs loppuvan kun laite jäähtyy hieman :) paljonko on lentoja RC-Timereilla takana?

Tuollaisen laitteen rakentaminen onnistuu varmaan quadinakin.
Sony painaa 16mm objektiivin kanssa n. 300 grammaa, mutta tietysti kameratelineestä, videolinkeistä, mahdollisista hdmi johdoista sekä konvertteristä yms. tulee väkisin lisää painoa.

Ehkä kannattaa tutustua markkinoilla oleviin quadeihin, ja katsoa niiden spekseistä miten ne on toteutettu. Esimerkkinä vaikka tuo ZeroUAV steadi470.

Itseä houkuttais rakentaa joku järeämpi kopteri noitten hobbykingiin tulleiden multikopterimoottorien pohjalle.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__26960__Turnigy_Multistar_4822_690Kv_22Pole_Multi_Rotor_Outrunner.html

Ainakin speksit ja hinta on kohdillaan, käyttökokemuksia tosin löytyy aika vähän. RCgroupsissa on joitain testejä.

Jos laskee max noston per moottori tuohon 1500g-2000g luokkaan niin periaatteessa painon kans ei pitäs tulla vielä ongelmia? Potkurien kans sitä joutuu sitte aina näköjään kokeilemaan millä pelaa parhaiten. Tuota gimbaalin painoa nyt ei toki vielä tiedä, ei varmaankaan ihan kevyimmästä päästä. Näyttäs siltä että muutama jakelija tulee myymään tuota Alexmosia omilla hieman erilaisilla runkoratkaisuilla?

Houkuttelevat nuo HK:n pannukakut kieltämättä, laatuhan se vaan huolettaa joka kerta HK:lta tilatessa :D tai siis laadunvalvonta, saattaa sieltä loistavat yksilöt tuurilla tulla!
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2013, 12:14:05 kirjoittanut EM »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #4 : 27 Tammikuu, 2013, 13:41:08 »
Kannattaa myös muistaa että Nazaa käyttäessä ei laskemalla lasketuista moottori/esci/propellikomboista saa kaikkea tehoa irti.

Ainakin omalla hatusta heitetyllä arviolla Naza rajaa atti ja gps moodissa maksimitehot sinne 80% tietämille.
Tämän voi testata manuaalimoodin täyskaasuun verrattuna, tietty omalla vastuulla.
Testasin omassa hexasetupissa, kun ei riittänyt nostovoima vanhoilla potkureilla täyskaasulla, manuualilla nousi. Jättää siis ohjaukselle pelivaraa, tästä taitaa olla juttua tuolla DJI topicissa.

Muistaa vaan setuppia tehdessä, ettei jätä liian vähän pelivaraa noille nostovoimille ja miettii mitä kyseisellä laitteella aikoo koskaan edes nostaa. Varsinkin jos ei keittiövaaka ole vieressä ja kaikki mukaan tuleva romu pöydällä.

Poissa Eso

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #5 : 27 Tammikuu, 2013, 16:45:26 »

Hiilikuituinen runko on jo valittu, paino ilman jalaksia ja elektroniikkaa reilun 500g. Saman mallin sais myös hexana.

Mulla aika samansuuntaiset suunnitelmat. Mihin runkoon päädyit ja mitä vaihtoehtoja harkitsit?

Poissa EM

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #6 : 27 Tammikuu, 2013, 17:08:43 »
Mulla aika samansuuntaiset suunnitelmat. Mihin runkoon päädyit ja mitä vaihtoehtoja harkitsit?

Loppusuoralle pääsi CarbonCore ja Jakubin heavy weight - rungot. Todennäköisesti tilaan siis tämän 325mm armeilla http://quadframe.com/collections/quadcopter-frames/products/heavy-weight-quadcopter-frame-with-21-5mm-carbon-arms

Mikäeli tulee (taas kerran) ostettua edullisemmat moottorit niin tuo Jakubin Hexa muuntuu näppärästi Y6-muotoon. Ajatus on kuitenkin tehdä tuo isompi quad laadukkailla moottoreilla :)

Kiirehän tässä ei vielä ole, yks kopu on käytössä kokoajan ja uus olis ajatuksissa saada valmiiksi kesäksi.

Muoks; harhag, paljonko on kopterisi paino lentokunnossa?

Poissa harhag

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Eka kopteri 1986 hirobo shutle sitten eagle jne
Vs: Uusi multiroottori; moottorien ja komponenttien mietintää
« Vastaus #7 : 27 Tammikuu, 2013, 19:21:30 »
Toi quad painaa lentokuntoisena akulla ja gopro kiinni 1.7kg eli ei kauhee järkäle ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4998 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Joulukuu, 2008, 21:56:42
kirjoittanut Maikko
15 Vastauksia
10754 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Toukokuu, 2012, 18:23:21
kirjoittanut psi
12 Vastauksia
6196 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Marraskuu, 2012, 12:03:45
kirjoittanut taski63
10 Vastauksia
4548 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2013, 19:13:00
kirjoittanut Tucho
0 Vastauksia
1539 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2019, 11:18:37
kirjoittanut micsa