Kirjoittaja Aihe: Uutta ratiota  (Luettu 48148 kertaa)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Uutta ratiota
« : 18 Elokuu, 2012, 18:35:54 »
Nykyinen DX6i näyttäisi vahvasti olevan menossa kopun mukana uudelle harrastajalle, jotain on nyt sitten pakko saada tilalle. Hakusessa olis sellainen, jota ei tarvis ihan heti vaihtaa, mutta ne spektrumin ja futaban huippumallit on kyllä yli budjetin ja kirkkaasti. Unohdetaan siis ne. Merkkilaite on hakusessa, noiden hk:n ihmeiden kanssa en todellakaan ala leikkimään. Kaksi taivaslentotilaa on ainakin hakusessa, mukava käteen yms. luotettava laite.

Nyt olis vaihtoehtoina seuraavia

-Spektrum DX8 (tätä puoltais tuttu käyttöliittymä)
-Futaba. Tämä on itelle tuntematon, kehukaa
-Hitec
-mitä muuta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #1 : 18 Elokuu, 2012, 20:25:19 »
Hitecci on hyvä. kaikenmaailman miksaukset ja säädöt saa ohjelmoitua, ja kosketusnäyttö on ykkönen ja todella helppo ohjelmoitava. Timerinkin saa holdista toimivaksi :)
Hintakaan ei ole paha. ja vastarit ovat halpoja. Hitec on myös helppo päivittää mokkulan avulla samoin kuin moduuli ja vastarit.

http://www.fast-lad.co.uk/store/hitec_aurora_24ghz_trans_combo_with_channel_receiver_1912410-p-8332.html

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #2 : 18 Elokuu, 2012, 20:26:04 »

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #3 : 18 Elokuu, 2012, 23:38:22 »
Joo kyllä se tällä hetkellä omalla kohdalla olisi joko Hitec Aurora 9 tahikka Futaba 8FG Super. Hitecissä on mielestäni parempi ohjelmointi (muutamaa kumallisuutta lukuunottamatta joista olen vain lukenut) ja se on paremman tuntuinen kädessä, iso näyttö, enemmän pointteja käyrissä, telemetria vakiona, mutta vain 9 kanavaa. Futabassa 14 kanavaa, hieman muovisempi, hyväksi todettu FASST, hyväksi todetut kiinalaiset halpisvastarit optiona, ei telemetriaa. Siinäpä sitä.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #4 : 18 Elokuu, 2012, 23:49:36 »
DX8:iin käy samat vastarit kuin nyt, niin siinä jo mukavasti säästää. Lisäksi jos joskus FBL purkkeja ostelet niin siellä ei juuri tueta kuin Spektrumia/Futabaa ilman erillistä vastaria mikä pitää johtojen määrän minimissä.

Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #5 : 19 Elokuu, 2012, 00:44:15 »
Itse vaihdoin dx7 sta futaban 8fg:hen ja olen ollut todella tyytyväinen. Muista ei oikein olekkaan kokemusta. mutta jos vastareita on monta jo spektrumin puolella niin silloin varmaan kannattaa harkita jotain yhteensopivaa.
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Re: Uutta ratiota
« Vastaus #6 : 19 Elokuu, 2012, 00:51:39 »
Hitec aurora 9 omasta mielestäni. Voittaa ohjelmoinnissa ja hinta laatu suhteessa kilpailijat ja fast ladista taitaa saada edulisimmin. Täydellinen käteen eikä vikoja ole löytynyt. Tarvittaessa erinomainen telemetria ja jatkuvat päivitykset!

Ainut miinus on että ei saa uusiin fbl purkkeihin satelliitti vastareita, mutta ne korvaa uudet 4-6 grammaa painavat full ranrge dual antenna minima vastarit :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #7 : 19 Elokuu, 2012, 01:09:13 »
sitte jos aletaan oikein hifistelemään niin vasteajoissakin on eroja.
ainakin DX8 ja Futaba 8FG on nopeita.

eli jollain radiolla kestää pitempi aika siitä kun tikkua väännetään että kopteri tosiaan saa sen komennon.

en tiedä minkälaista lennätystä meinaat harrastaa mutta eron oikeasti jopa tuntee joskin siihen kyllä varmaan tottuu nopeasti.

joku vois nyt kaivaa sen threadin jostain mitä me väännettiin joskus :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #8 : 19 Elokuu, 2012, 01:18:00 »
Niin jokainen näyttää kehuvan sitä mikä itsellä on.

Mulla oli saman aikaan käytössä DX8 ja futten 10c. DX8 sitten jäi ja myin futten pois. Diggaan kyllä kybällä DX8:sta ja se toimii 30 asteen pakkasessakin moitteetta. Itse pidän myös tärkeänä, että vastarivalikoima on tarpeeksi laaja. Myös pari loistavaa 3D kipua löytyy vain spektrumille (mcpx ja 130X)... itselle tuo mcpx on antanut paljon hauskoja hetkiä. DX8 nyt on yksinkertaisesti kaikki ominaisuudet mitä 3D touhuihin tarvii ja enempiki. .

DX8 nyt yksinkertaisesti on paras, coolein, parhaan näköinen ja vain sillä taipuu piroflopit :D

R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Airforcepower

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Mika Vuori
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #9 : 19 Elokuu, 2012, 06:15:29 »
Täältä ääni Futaban 8 Superille.
Edellinen radio oli Futaban 10 kanavainen joka sekin oli hyvä ja laadukas radio mutta tämä nykyinen on aavistuksen parempi ominaisuuksiltaan, mm. päivitettävä firmis ja tuki ainakin Futaban omalle FBL yksikölle.
Ennen Futabaa on ollut Hitec radioita jotka nekin on toiminut ihan moitteettomasti.
Kun kerran on oppinut puhumaan Futabaa on vaikea palata takaisin mihinkään muuhun. Ainoa asia mikä Futabassa hieman ärsyttää on vastareiden pitkät antennit. Laatu laite ja merkki se ainakin on ja luotettava.
Align T-REX 100X
Align T-REX 600 EFL PRO - Futaba CGY 750

Futaba 8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #10 : 19 Elokuu, 2012, 07:21:36 »
Futabassa 14 kanavaa, hieman muovisempi, hyväksi todettu FASST, hyväksi todetut kiinalaiset halpisvastarit optiona, ei telemetriaa.
Juttelin tuossa vajaa kuukausi sitten radion hankinnasta kentän laidalla ja SIL-Shopissa sekä lueskelin foorumeita (tämä ja HF).
SIL-Shopissa minulle kerrottiin, että Futaban T8FGS:n on tulossa softa päivitys missä on mukana telemetria. Yllä mainitsemasi seikat huomioiden ja tuo telemetrian saapuminen (joku päivä ::)) käänsi valintani juuri T8FGS:n suuntaan.
Otin eilen kopterin ekaa kertaa ilmaan kyseisellä mankalla, joten käyttökokemuksesta en juuri voi sen enempää sanoa, kuin että toimii upeasti ja ohjelmointi vaihtoehtoja löytyy jos vaikka mihin suuntaan.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #11 : 19 Elokuu, 2012, 08:34:50 »
Jees, kiitoksia kommenteista. Paha vaan että monesta hyvästä on hankala valita hyvä. Tuo fbl-purkkien yhteensopivuus vähällä johtosotkulla kieltämättä kuulostaa houkuttelevalta. Montakin juttua himottaa ja yksi niistä on fbl-systeemit kopuihin kunhan nyt saan ensin perusasiat kuntoon.

Ainakin näyttää että porukka vetää radiolla kuin radiolla näyttävän näköistä settiä. Mulla tuskin tulee ihan heti vielä vehkeiden rajat vastaan, mutta hyvä laite kieltämättä kääntää feng shui-sammakkoa kuuhun nähden parempaan asetoon ja vaikuttaa näin positiivisesti hommaan.

Kisaaminen ei ole oikein mun juttu, en ole oikein innostunut muissakaan lajeissa. Tällä hetkellä pöristely vailla sen kummempaa tarkoitusta on meikäläisen juttu ja kyllä se sinne temppuilun puolelle enemmän kallistuu.

Onko telemetriasta jotain oikeaa hyötyä vai onko se lähinnä mukava lisä ilman sen suurempaa infoarvoa.

8 kanavaahan riittää myös polttiskopulle jos sellaiseen joskus haksahdan, ei tosin nyt ole edes mielessä, mutta hienot skaalavehkeet taitaa jäädä rakentamatta tai ainakin yksityiskohdat näyttämättä. Sisäänvedettäviä laskutelinetä, valojen sytyttämisä ja sammuttamisisa yms. Sekään ei ole tällä hetkellä mielessä.

Sen sijaan kopun kadottaminen pusikkoon lopullisesti on käynyt mielessä, joten joku hälytin systeemi tekis mieli kopuihin asentaa ja tähän kanavat riittää.

Kyllä nämä kommentit jotain ajatuksia herätti ja kääntää ehkä johonkin suuntaan ajatusta.

Niin jokainen näyttää kehuvan sitä mikä itsellä on.
Näinhän se menee, mutta tätä hainkin, käyttäjien omia hyviä kokemuksia. Välillä sinne lipsahtaa sitten niitä huonojakin.
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu, 2012, 08:43:52 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #12 : 19 Elokuu, 2012, 08:52:37 »
Onko telemetriasta jotain oikeaa hyötyä vai onko se lähinnä mukava lisä ilman sen suurempaa infoarvoa.

On siitä ihan hyötyäkin, esim. tuo Spektrumin telemetria näyttää paljon lähettimen signaaleita katoaa matkalla ja sen perusteella voi säätää antennit parempiin paikkoihin. Sen saa myös valvomaan ajoakun tai vastarinakun jännitteita, joista tulee hälytykset jos jännitteet laskee liian alas. Sitten noihin löytyy mm. GPS,  kiihtyvyys ja lämpötila-antureita.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #13 : 19 Elokuu, 2012, 08:58:43 »
Ite olen käyttänyt JR 12X mankkaa ja siitä siirryin Futaba FG8 käyttäjäksi.
Futtea ei voi kuin kehua. Onhan noita Spetrum vastareita hyllyssä vielä 6kpl 6-12ch, jos joskus vaikka tarvii
Spektrum DX8 mankoissa ollut rautavikoja, joista on täälä foorumillakin kirjoiteltu

Futaballe iso +

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #14 : 19 Elokuu, 2012, 09:31:08 »
Spektrumissa on pakotettu mallimuisti jota Futessa ei ei ole. Se on mielestäni must kun omistaa useampia lentolaitteita.

Mulla on dx7 ja ainut asia on sammutusnappi nitrolle jota olen kaivannut.
Sen vissiin saisi rakennettua jollain tavalla miksaamalla täytynee tutkia kun tulee noi syksyn saateet.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #15 : 19 Elokuu, 2012, 09:52:59 »
Spektrumissa on pakotettu mallimuisti jota Futessa ei ei ole. Se on mielestäni must kun omistaa useampia lentolaitteita.
Tämä on vissiin model match nimellä oleva juttu eli väärällä ohjelmalla ei voi ohjata vahingossa laitetta. Olen kahden laitteen kanssa jo sekoillut tuolla, eli välillä on unohunut vaihtaa malli kun ottaa toisen kopun ilmaan. Onneksi on fail safe ohjelmoitu toimimaan.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #16 : 19 Elokuu, 2012, 10:35:59 »
On siitä ihan hyötyäkin, esim. tuo Spektrumin telemetria näyttää paljon lähettimen signaaleita katoaa matkalla ja sen perusteella voi säätää antennit parempiin paikkoihin. Sen saa myös valvomaan ajoakun tai vastarinakun jännitteita, joista tulee hälytykset jos jännitteet laskee liian alas. Sitten noihin löytyy mm. GPS,  kiihtyvyys ja lämpötila-antureita.
Pakettihäviöitä minä en pidä telemetriana vaan pirun hyvänä ominaisuutena Spektrumissa (vissiin mut lynkataan kun kehun muuta kuin omaa mankkaa), joka pitäisi olla muissakin radioissa. Jostain syystä muut valmistajat ei tällaista perus linkin terveellisyystietoa meille halua antaa. Vissiin muissa vehkeissä pakettihäviöiden tietäminen aiheuttaisi ylimääräisiä sydämen tykytyksiä... :D

Telemetria on mulla Aurorassa käytössä molemmille kepakoille (molemmissa vastarin jännite) ja Synergyssä on RPM, lämpötila (BEC ja motti) sekä polttoainemäärä. Säätövaiheessa noita tuli kateltua, mutta muuten kyllä ovat vain notkuneet mukana. PA määrä on aivan naurettava hitec:ssä. Anturi kalibroi ittensä joka startissa, joten tankkaus pitäs tehdä vehkeet tulilla ja tankki pitäs aina olla tyhjä, kun aloitetaan. 

Hitec:llä olis saatavilla mokkula tieteiskoneeseen, jolla PC softa kuuntelee tota samaa linkkiä koneen välillä ja tekee siittä jotain logia. Hitec:llä siis lähettimessä eikä vastaanottimessa ole mitän muisteja telemetrialle. Lisäksi Hitec:ltä saa jonkun vielä hassumman kikkulan mikä lukee sulle noita arvoja koko aika.
Hitec:n telemetriaanhan ei voi tällä hetkellä asettaa raja-arvoja joiden ylityksistä varoitettaan.

Mulle tuo telemetria on melko turha. Lämpötiloilla voi tehdä jotain, RPM:llä myös, jos govi nitrossa on niin kuppainen, että se ei osaa kertoa RPM:ää. Vastarin jännite on ainut (mun mielestä), mistä on jotain apua. Enempi pitäs olla jokin mAh mittari, joka kertois kui paljon amppeeritunteja käytetty. Tohonkin loppujen lopuksi mulla on tieto kuinka monta lentoa yhdellä vastarinakulla kykenee lentään ja luotan siihin enempi kuin telemetriaan.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #17 : 19 Elokuu, 2012, 11:08:24 »
Auroraanhan saa sille vastarin jännitteelle asetettua raja arvon millon alkaa piippaamaan, ja amppeerimittareitakin olen nähnyt, tiedä sitten laskevatko menneita Ah ollenkaan vai vaan piikkivirtoja.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #18 : 19 Elokuu, 2012, 11:24:00 »
Vilkuilin aihetta läpi ja päädyin kaiken lukemani perusteella siihen tulokseen, että on aivan sama millä lentää. :D Kaikilla eri radio ja oma on paras = Kaikki toimii ja on hyviä. Tämä ilmeisesti viittaa siihen että radio rintamalla saa valita aivan mieleisensä ja omaan silmään hienon näköisen radion. Itteäni vähän houkuttaa DX7S tai DX8 joskus jos edes tulee aihetta vaihtaa DX6i pois. Spektrumista oon vaan käytössä tykänny. BNF lelut ehkä yksi vaikuttavin tekijä.


E: Ainiin. Jos FBL kiinnostaa, niin spektrum tarjoaa aika lyömättömän yhdistelmän. Täyden kantaman vastari + BeastX samassa laatikossa 189e kuluineen Lindingeriltä Saksan maalta eli tuo AR7200BX. Tätä vähemmäksi et johtonippua voi saada.
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu, 2012, 11:27:48 kirjoittanut Toeh »

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #19 : 19 Elokuu, 2012, 11:34:39 »
Auroraanhan saa sille vastarin jännitteelle asetettua raja arvon millon alkaa piippaamaan, ja amppeerimittareitakin olen nähnyt, tiedä sitten laskevatko menneita Ah ollenkaan vai vaan piikkivirtoja.
Joo, mun moka. Onhan mullakin toi jänniteraja käytössä. Muihin arvoihin ei käsittääkseni saa hälytystä. Virta-anturit mittaavat käsittääkseni näissä vain hetkellistä virtaa ja ei niissä riitä edes alue tohtorin tyyppisten hemmojen koneille, kun maksimi virta oli 200 A. :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #20 : 19 Elokuu, 2012, 11:42:29 »
räknätääs nyt vielä vähän tarkemmin noita kahta suosituinta eli Futaba 8FGS ja Spektrum DX8...

DX8
näitä mulla oli kaksikin. oli luonnollinen jatkumo DX6i jälkeen koska ei tarttenu vastareita uusia. todella hyvä laite käteen ja ominaisuuksia on kaikki mitä vaan voi tarvita. tärkeimpinä mm. värinä jonka saa asetettua ajastimelle, telemetrialle jne hälytyksille. joskus kun on kovaäänisiä koptereita esim nitroja kentällä ei piipparia tahdo kuulla ja värinä on hyvä. kytkimiä on riittävästi ja niissä on kaikissa 3 asentoa. ne saa myös ohjelmoitua kutakuinkin miten haluaa. telemetria ja halvat vastarit on plussaa. noita vastareita saa vieläpä vaikka minkä kokosia ja näkösiä eli valikoimaa riittää.

spektum käyttää noita satelliittivastareita ja useissa FBL purkeissa onkin niille reikiä eli ei tarvii johdottaa "oikeeta" täyskokosta vastaria kiinni ku laittaa vaan pari satelliittia.

eka DX8 joka mulla oli oli aika murheen kryyni. tikkujen potentiometrit oli luokattoman huonot ja tikku keskellä saattoi näyttää parinkin prosentin poikkeutusta. se ei kuitenkaan ollu niin että se näytti aina samaa että kalibroinnilla olis selvinny vaan pysähtyi pikkasen erikohtaan riippuen siitä mistä suunnasta tikku keskelle tuli.

tosta vieläpä hajos rudderin potikka joka teki sen että lennossa rupes collectivea käytettäessä perä potkimaan oikein kunnolla ku se rudderin potikka pätki. sen näki monitorvalikosta että tuli ihan huomattavia 2 numeroisia prosentteja. tota aikani itse herkistelin purkamalla mankkaa ja sainkin sen aina toimimaan muutamaksi viikoksi kerrallaan.

lopulta tuli sitten vanha kunnon 500 rekkula tonttiin täysin tiedottomana ja syy oli mitä luultavimmin Spektrumin tunnettu sisäsen lähetinmodulin softabugi.

pistin koko paskan pakettiin ja lähetin korjaukseen!

mulla tulee lennettyä niin paljon ettei ilman mankkaa vaan voi olla. niinpä ostin hetipaikalla toisen (taas uuden) DX8 spektrumin että lennot sai jatkua. mallimuistithan on tossa kätevä siirtää uuteen mankkaan ku on muistikorttipaikka eli mitään ei tarvii uudestaan näppäillä ku bindaa vaan. vanha mankkakin tuli sitten nopeasti ilman kuluja takasin kotiovelle asti ja siihen oli vaihdettu potikat ja se softabugi ohjelmoitu pois. myin sen eteenpäin ja toimii moitteetta vielä tänäpäivänäkin.

tää mun toinen DX8 mankka olikin sitte potikoiltaan parempi. kaikki meni hyvin siihen asti kunnes alko taas yhteysongelmat kaikkien koptereiden kanssa. tälläkin kertaa sain torpattua koptereita. mankka lähti korjaukseen ja syyksi paljastui rikkinäinen (sisäinen) lähetin moduli joka oli vaihdettu). en taaskaan halunnu olla ilman mankkaa joten ostin uuden. tällä kertaa Futaban koska nyt riittää jatkuvat ongelmat! toi DX8 tuli huollosta nopeaan eikä taaskaan maksanu ku lähetyskulut ja myin sen sitte eteenpäin ja se toimii edelleen loistavasti ja on käytössä tässä lähipiirissä niinkuin se toinen aikasempikin.


8FGS

tämmösen siis ostin spektrumin laatuun vittuuntuneena.

ihan ensimmäinen reaktio oli vähän kaksijakoinen. ensinnäkin tää ei sopinu käteen ollenkaan niin hvin ku toi DX8 missä on paksut kumiset reunukset jne. mutta toisaalta tässä on niin paljon paremmin laakeroidut tikut että lentäminen on ihan erilaista. tikkujen jousivoimat on jotenkin ihan eri tuntuset riippumatta kuinka tiukalle niitä säätää. tässä tikut pysähtyy myös joka ikinen kerta täysin nollaan ja pysyy siinä eikä arvo niinkuin spektrumin mankoissa. ohjelmointi ei alkuun ollu ihan niin selvää kun oli tottunut tohon spektrumin kätevään rullaan mutta kun sen oppi (nopeasti se kävi) on tämä ihan yhtä kätevä ku spektrumikin.

tässä ei ole sitten sitä vibraa eikä telemetriaakaan... mutta kytkimiä ja namikoiden ohjelmoitavuutta onkin sitten vielä enemmän. molemmissa mankoissa on hyvä valaistu näyttö joten siitä pisteet tasan.

toi telemetrian tulo tähän vähän arvelluttaa enkä ole kyllä tätä ennen mistään kuullu. ihmettelen vaan että miten se on mahdollista jälkikäteen lisätä koska tähänhän olis pitäny jo tehtaalla alunperin tehdä rauta valmiiksi tota varten... noh ootellaan ja toivotaan että näin on.

myös futaballa on korvike noille spektrumin satelliiteille. nimittäin S-bus. käytännössä lähes kaikissa FBL purkeissa on myös S-bus liitäntä eli vastarin saa yhdellä karvalla kiinni purkkiin ja taas vältytään johtohässäkältä. tollanen R6203SB on jopa pienempi ku kaksi satelliittia spektrumilta. molemmilla tavoilla saavutetaan täysi kantama. hintakin on sabella joku 75e eli ei montaa euroa kalliimpikaan.

täytyy lopuksi sanoa että olihan mulla noiden spektrumin mankkojen kanssa todella huonoa tuuria mutta kyllä tää futaba on vaan jokatavalla paljon laadukkaampi! jo sisään kurkkaaminen vahvistaa ton samantien. on tossa futtessakin toi muistikortti jne systeemit. noi hyvän tuntuset tikkujen mekaniikat on se kaikkein isoin juttu kun verrataan spektumiin.

jos mä nyt ostaisin mankkaa niin ei olis puhettakaan että ottaisin mitään muuta kun ton Futten 8FGsuperin. vähän se häviää toiminnoissa spektrumille mutta kaikki tärkeä onkin sitte hoidettu paljon paremmin ja laadukkaammin.

noiden kahden mankan välillä en huomaa latenssieroja mutta kun välissä koittaa vanhempaa esim DX6i mankkaa niin heti huomaa että ohjaus tulee pienellä viiveellä johtuen mankan hitaasta prosessorista. ero on pieni mutta kun on tottunut nopeaan niin kyllä sen vaan huomaa ja se häiritsee! tämän takia kehotin aikasemmin tutkimaan mitä muissa harkitsemissasi mankoissa noi latenssit on. joissain ne on nimittäin aika huomattavan isoja joka ei ole hyvä asia!

arvo nyt tosta sitte! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #21 : 19 Elokuu, 2012, 11:51:30 »
Unohdit mainita, että 8FGS on maailman toisiksi rumin mankka!  ;D

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #22 : 19 Elokuu, 2012, 11:57:06 »
Harrastusta aloittaessa valtsin Futaba 8FG Superin laadun takia. Softa on käytännössä täysin bugiton ja mekaaniset osat todella laadukkaita. Hieman harmittaa tuo telemetrian puute, mutta minkäs tuolle voi. Toivo elää!

btw. S.BUS on todella hieno homma. Vähemmän johtohässäkkää.. Vaikka mulla onkin kepakko niin Align GP900 Gyro haluaa itsellensä servojen piuhat, jossa tuo s.bus säästää johtohässäkältä.
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #23 : 19 Elokuu, 2012, 12:06:22 »
Unohdit mainita, että 8FGS on maailman toisiksi rumin mankka!  ;D

niin on! tosin siihenkin on tottunu jo ja mahan sisältö pysyy nykyään sisällä kun sen näkee! :D

ja niille jotka arpoo mikä se kaikkein rumin sitte on niin sehän on sama laite kullattuna! :D
(missä se kuva nyt oli?)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Uutta ratiota
« Vastaus #24 : 19 Elokuu, 2012, 12:22:57 »
Eipä tämä kyllä yhtään helpota  >:( ok, nyt olen ehkä saanut rajattua valikoimaa tuon spktrumin ja futaban välille. Kummassakin on hyviä pointteja joita ei toisessa ole. Nyt on vähän 50/60 Matti Nykästä lainatakseni.

Asiaa ei kieltämättä yhtään helpota että mulla on jo spektrumin vastareita valmiina, futabaan pistäis ostaa uudet. Tosin ei ole kuin kaksi kopua, joten mistään maatakaatavasta jutusta ei ole kyse. Toisaalta taas mun tuurilla saan kuitenkin samanlaisen kuin Tohtori ja sitten on sarvi ottassa pystyssä. Toisaalta vois olettaa että nuo ongelmat on tiedossa ja korjattu. Takuu ja korjausjutut näyttää kuitenkin toimivan. Kutosen jälkeen kasin logiikka olis helppo valmiiksi, mutta kaikkeen tottuu. Paitsi jääpuikkoon p...ssä.

Höö, hankalaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Hitec:ltä uutta!

Aloittaja Jussi Savolainen Yleinen keskustelu

11 Vastauksia
6140 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Huhtikuu, 2010, 12:47:13
kirjoittanut TAlho
6 Vastauksia
5586 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2010, 18:46:15
kirjoittanut Jussi.
8 Vastauksia
4411 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Huhtikuu, 2011, 20:37:18
kirjoittanut Falconi
16 Vastauksia
6578 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Heinäkuu, 2011, 12:12:24
kirjoittanut Eelis
2 Vastauksia
5015 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2012, 17:46:34
kirjoittanut jupe