Kirjoittaja Aihe: Muuttamassa takaisin Suomeen vuoden paasta jenkeista. Tietoa FPV saadoksista?  (Luettu 2219 kertaa)

koo29

  • Vieras
Olen nyt asunut Ohiossa viisi vuotta ja olisin muuttamassa takaisin Suomeen noin vuoden paasta. Nyt kesan aikana on tullut hankittua FPV kalustoa ja muuta kivaa mutta ennen kuin hankin mitaan liian kallista olisi ihan kiva tietaa jos naa on Suomessa laillisia. Olen selannut tata foorumia vahan ja huomasin etta joku mainitsi etta BEVRCn 1.3ghz lahettimet ovat saaneet jonkun luvan Suomessa kun kayttaa lowpass filterii. Ihan sattumasta olin hommanut sen 800mw version tosta 4 kuukautta sitten mutta olen vahan ajatellut hankkia ChainLink Dare Long Range systeemin radiolle joka tomii muistaakseni 430 mhz aluella.
Eli mitka (voimakkaat) laitteet ovat laillisia FPVhen ja voisiko mitaan long range systeemii kayttaa Suomessa?
Konsta

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
LRS:n ongelma on myös se, että lennätyksen on tapahduttava näköetäisyydellä. Tarkemmin tätä ei ole käsittääkseni lakiin kirjattu, eli tähystäjän kanssa hyvällä säällä voinee käydä kauempanakin (?). Joka tapauksessa useiden kilometrien säteellä tapahtuvaa lennätystä voi olla vaikea perustella, jos tulee ongelmia (kone tippuu väärään paikkaan yms.) tai perustelee lupahakemusta LRS laitteille. Tuolla alueelle on myös paljon radioamatööritoimintaa, joten omin päin taajuutta käyttävällä on kohtalainen riski jäädä kiinni laittomasta lähettimestä ja riski että ohjaus häiriintyy amatööritoiminnasta. Tuolla alueella kun luvilla saa käyttää 600 watin lähettimiä... Fiksumpi, edelleen laiton, mutta muuta liikennettä vähemmän häiritsevä ratkaisu on käyttää 2,4 GHz:a ja parin watin vahvistinta. Saa sen muutaman kilometrin kantamaa eikä häiritse muuta radiotoimintaa merkittävästi.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2337 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Elokuu, 2010, 07:41:49
kirjoittanut illi
18 Vastauksia
18527 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2016, 16:30:28
kirjoittanut Iron_man
1 Vastauksia
4659 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2018, 20:28:20
kirjoittanut TeroS
1 Vastauksia
2142 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2018, 18:57:55
kirjoittanut Hayabusa
2 Vastauksia
2918 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2020, 14:46:39
kirjoittanut oskuk