Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade mCPx  (Luettu 294934 kertaa)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #450 : 05 Elokuu, 2012, 15:40:38 »
Ostin tällaisen Mcpx V1:sen käytettynä. Kävin kokeilemassa kopua ja muuten tuntui toimivan perus taivaslennossa hyvin, mutta kun yritti flippiä tai rollia niin kone tuntui sekoavan ihan täysin. Mahtaakohan tämä olla vika vai ominaisuus? Vai enkö vaan osaa? Akutkin ovat jo tietty parhaimmat päivänsä nähneet. Mankkaan tein setupin ohjekirjan mukaan.

Lavanpitimen laakeri antautui myöskin kesken lennon ja lapa lensi seinään :( Tästä näemmä ollut enemmänkin juttua.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #451 : 05 Elokuu, 2012, 18:33:39 »
Ostin tällaisen Mcpx V1:sen käytettynä. Kävin kokeilemassa kopua ja muuten tuntui toimivan perus taivaslennossa hyvin, mutta kun yritti flippiä tai rollia niin kone tuntui sekoavan ihan täysin. Mahtaakohan tämä olla vika vai ominaisuus? Vai enkö vaan osaa? Akutkin ovat jo tietty parhaimmat päivänsä nähneet. Mankkaan tein setupin ohjekirjan mukaan.

Lavanpitimen laakeri antautui myöskin kesken lennon ja lapa lensi seinään :( Tästä näemmä ollut enemmänkin juttua.
Millä lailla sekoaa?

Tuosta lavanpidin hommasta on tosiaan ollu juttua. V2 se on korjattu ja V1 sai myös ilmaisen päivitysosan sitä varten.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #452 : 05 Elokuu, 2012, 20:42:16 »
Niin jos käyttää liikaa pichiä niin ne tekee niin. Voin ottaa videoo miten toimii v1 kun asetukset on ok. Pichiä pitää käyttää "pehmeästi".

R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #453 : 05 Elokuu, 2012, 20:59:47 »
No tuntuu että alkaa kieputtamaan holtittomasti ja perä pettää. Mutta voi olla tosiaan että tuli käytettyä pitchiä väärin. Onko phoenixissä mcpx yhtään oikean kaltainen?

Täytyy jatkaa harjoituksia jahka saan ne uudet laakerit.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa hire

  • Opetteleva torppari
  • **
  • RC-Kopterit Ry #59
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #454 : 05 Elokuu, 2012, 21:11:58 »
Ainakin omassani (silloin kuin se vielä lensi) niin jos vähänkin oli liikaa kulmia ni perä petti heti ja varsinkin ylösalasin ollessa. 120 sr  perä korjasi tuota aika hyvin mutta jotenkin tuntu että kaikki muumit eivät olleet kotona säätämässä lentoa silloin kun oltiin ylösalasin lentelemässä...

Eli normaalisti käytös ihan ok mutta selällään ei.

Phonenixsissä tuo tuntuu ihan liian tehokkaalta normi asetuksilla.
Blade 130 X, T-REX 450 Sport, Kiinteäsiipisiä.....

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #455 : 05 Elokuu, 2012, 21:35:26 »
Phoenixin mCPX on kyllä täysin eri kuin oikea mCPX eli sillä ei kannata paljoa hakea oppeja oikeaan. Mutta kuten rane sanoi niin tuo on tosi tarkka kulmien suhteen. Ei ole smack kone vaan vaatii tosi sulavaa ja pehmeää "varpasillaan" vetelyä sillon ku revitellään. Perä pettää helposti. Moottori laittaa myös huonon akun kyykkäämään ja tästä johtuen perä lähtee aina alta.

E: Hups korjaus
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2012, 21:40:05 kirjoittanut Toeh »

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #456 : 07 Elokuu, 2012, 22:02:16 »
Ei sattuis kellään olemaan linkkiä laittaa otsikon mukaisen kopun ja DX6i mankan asetuksiin.
Koitin ettiä, mutta puusilmäni eivät löytäneet  ::)

Edit: Löytyikin, videona ja tekstinä  :)
« Viimeksi muokattu: 07 Elokuu, 2012, 22:22:10 kirjoittanut Ves@ »

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #457 : 08 Elokuu, 2012, 11:54:24 »
Kiitoksia vinkeistä! Kyllä se syy oli juuri tuo liian ahnas pitchin käyttö. Nyt sain vihdoin leijuteltua selällään tuolla. Mutta on kyllä pirun vaikeeta verrattuna isoihin kopuihin, juurikin tuon perän pettämisen takia. Täytynee pienentää liikkeitä mankasta pitchin osalta. Torppeja tulee paljon, mutta kestää kyllä näköjään hyvin kun muistaa laittaa holdin päälle.

Mutta anyway, hauska laitehan se kaikesta huolimatta on.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2024
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #458 : 09 Elokuu, 2012, 03:57:43 »
Tässä nyt on pientä kikkailua vakio setupilla, paitsi microhelin swash ja TDR style canopy. Myös efliten stock akku (lussuja). Kamera paikallaan ja kopu välillä häipyy kuvasta zoomin takia.



-R
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #459 : 13 Elokuu, 2012, 11:25:49 »
Komiaa pyöritystä on tuossa Ranen videossa.

Nyt alkaa itelläkin olemaan jotain tuntumaa tuohon laitteeseen. Mutta eilen alkoi yhtäkkiä perä sekoilemaan. Nyt on tilanne se, että ehkä 5-10 sekuntia toimii ihan ok, kunnes alkaa hillitön pyöriminen. Onko muilla ollut tällaista vikaa?
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #460 : 25 Elokuu, 2012, 18:17:21 »
Mikähän mahtaa olla tuossa mcpx v2:sessa kun aivan uusi kone otaa välillä ilmassa itselleen kummallisen vatkaus, värinä kohtauksen? Sitten kone taas rauhoittuu ja lento sujuu hyvin.  Onko tämä vain muovisen mcpx:n swasplaten ominaisuus, vai pystyykö tuota jollakin tavalla säätämään pois?
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #461 : 25 Elokuu, 2012, 23:46:30 »
Mikähän mahtaa olla tuossa mcpx v2:sessa kun aivan uusi kone otaa välillä ilmassa itselleen kummallisen vatkaus, värinä kohtauksen? Sitten kone taas rauhoittuu ja lento sujuu hyvin.  Onko tämä vain muovisen mcpx:n swasplaten ominaisuus, vai pystyykö tuota jollakin tavalla säätämään pois?
Likaiset servot ja se swashin suorassa pitävä tikku ja sen "hahlo" jossa se liikkuu niin näiden välissä oleva välys ja hahlon joustaminen sivuille aiheuttaa tuota.

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #462 : 26 Elokuu, 2012, 08:31:43 »
Likaiset servot ja se swashin suorassa pitävä tikku ja sen "hahlo" jossa se liikkuu niin näiden välissä oleva välys ja hahlon joustaminen sivuille aiheuttaa tuota.

Voiko nuo servot olla likaiset jo tehtaalta tullessa? Teki tuota nimittäin jo ensimmäisellä lennolla. Mitäs tuolle välykselle pystyy tekemään?
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #463 : 26 Elokuu, 2012, 11:20:17 »
Voiko nuo servot olla likaiset jo tehtaalta tullessa? Teki tuota nimittäin jo ensimmäisellä lennolla. Mitäs tuolle välykselle pystyy tekemään?
Joku musta tahna ainaki omissa oli sisällä. Mikä lie varastorasva joka jää sinne olemattomien kontaktipintojen väliin. Pumpulipuikolla hankasin puhtaaks ja sen jälkeen lentoja on tullut varmasti +150 ongelmitta.

Siihen välyshommaan joku oli tehnyt YouTube videossa niin, että laittoi jotain ilmeisesti kovaksi kovettuvaa kutistesukkaa ja hioi oikeaan mittaan. Itelläni on microhelin swashplate ja siinä on hiilaripuikko tilalla jossa on pienempi välys.

Mutta ellen ihan väärässä ole niin eikö teekkin tuo mcpx sitä vatkaamista juuri nolla kulmilla ja siinä "lähimaastossa" leijunnassa ja alaspäin tullessa? Silloin kun liikkuu vauhdilla niin ei pitäis ilmaantua. Joku sitä selitteli että johtuu lepatuksesta joka johtuu tuonne swashin tikkuun ja joustavaan hahloon ja myös lapojen omaan ilmavirtaukseen sotkeentuminen tekee tuota. FBL pitäs olla ihan jäykkä nupista.

Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #464 : 26 Elokuu, 2012, 17:22:16 »
Jaahas. Pitänee jokin sadepäivä tarkistaa ja putsata sitten nuo servot.

Joo jotain about 0 kulmilla se hetkuttaa, sitten kun taas antaa hanaa, niin vägäys loppuu. Tosiaan myös suoraan alaspäin tultaessa saattoi tehdä vänkäystä.
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #465 : 31 Elokuu, 2012, 08:13:35 »
Mcpx sankareille infoa vähän sitte ku ilmenee ongelma että perä satunnaisesti potkaisee 90 astetta sivuun jo pelkässä leijunnassakin. Oma mcpx alkoi tuota tekemään ja perän pito oli todella huono. Ongelmaksi selvisi Googlen ja tutkimisen avulla että pääakseli oli jostain kohtaa halki ja antoi periksi. Eli päärattaasta kädellä kiinni ja toisella kädellä nupista kiinni ja kokeilkaa vääntää akselin suuntaisesti. Mikäli anta periksi niin ostakaa/tehkää uusi akseli. Itse tein uuden Sabesta ostamastani 3mm hiilikuitutangosta ja reiät 1mm poralla. Perän pito parani TODELLA paljon ja tuo potkiminen lähti pois. Huomattavasti jäykempi tuo 3mm umpihiilari kuin vakiona ollut ontto pääakseli.

Mikäli tuningia haluaa niin tuossa on myös tilaisuus tehdä matalampi FBL nuppi kun tekee lyhyemmän akselin ja sen jälkeen muuttaa servo --> swash linkkejen pituutta.

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #466 : 06 Syyskuu, 2012, 16:42:51 »
Ei kestä enää kova torppia mcpx. Feadershaft heti kiero. On siinä niin kovat jenkat kun on harjaton mylly. Tulen puuska otti koppuun ja vähän vino lasku. Ei ehtiny vetää holdia. Uusi axeli ja menoksi. Onkos kukaan testaillut sitä autorotaatio hammaspyörää mcpx???

Autorotaatio ratas tuli postissa tänään. Xtremen tekele, laatu ei oikeen vakuuta näin ensialkuun... Menee pudottamalla paikalleen ja kopun kun kääntää oikeinpäin, niin putoaa pois >:( Mukana tuli lukitetta, jolla EHKÄ pysyy paikallaan. Nyt lukitteet kuivumassa ja illalla testausta.
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #467 : 06 Syyskuu, 2012, 23:48:56 »
En tykännyt. Kopteri sai ilmassa ihme kohtauksia, vinkaisi vieläpä näiden aikana. Koitin olla laittamatta lukitetta laakereihin... Vakio ratas paikalleen ja lentää taas hienosti :) Kerran koitin vetää holdin tuon kanssa päälle, tuli alas kuin kivi. Joko en vaan osaa tai sitten liian vähän pyörivää massaa tuossa. Simussa 700 kokoisella paljon helpompaa ;D
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #468 : 06 Syyskuu, 2012, 23:56:45 »
En tykännyt. Kopteri sai ilmassa ihme kohtauksia, vinkaisi vieläpä näiden aikana. Koitin olla laittamatta lukitetta laakereihin... Vakio ratas paikalleen ja lentää taas hienosti :) Kerran koitin vetää holdin tuon kanssa päälle, tuli alas kuin kivi. Joko en vaan osaa tai sitten liian vähän pyörivää massaa tuossa. Simussa 700 kokoisella paljon helpompaa ;D

Ei kai mcpx:llä sentään voi autorotaatioita tehdä? On niin höyhenen kevyt :) 600- ja 700-kokoisella tosiaan helppoa.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #469 : 07 Syyskuu, 2012, 00:33:55 »
Käytännössä mCPX:llä on mahdottomuus tehdä autorotaatio juurikin tuosta liian pienestä massasta johtuen. Oon miettinykki että mikä niitten ykssuuntalaakereilla varustettujen rattaitten idea tuossa on. Perääkään ei voi holdi päällä ohjata.

rville

  • Vieras
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #470 : 18 Syyskuu, 2012, 10:17:01 »
Alkaa usko menemään tähän häristimeen...
Kun yritän nousta, kone ei tunnu jaksavan lähteä ilmaan. Kun se on juuri nousemassa pienen kikkailun jälkeen, pyörähtää se nopeasti kyljelleen. Mielestäni vika olisi takaa katsottuna vasemman puoleisessa servossa joka jumittuu paikoilleen ala-asentoon.
Piuhat on tsekattu moneen kertaan ja bindattukin uudestaan.
Joku joskus puhui servon puhdistuksesta, mitenkäs se pitäisi tehdä? Ja voiko vika edes olla siinä?

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #471 : 18 Syyskuu, 2012, 15:12:16 »
Koita nyt ensin maassa ollessa, että kaikki servot toimii oikein. Jos tosiaan jumittaa, niin ei ihme, että käyttäytyy "vähän" omituisesti ;)

Puhdistus tapahtuu irroittamalla servon mekanismi piirilevystä (2 vai oliko 4 pientä ristipäätä) ja vaikka pirtuun kastetulla pumpulipuikolla putsaat ne kontaktipinnat.
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu, 2012, 16:44:15 kirjoittanut artova »
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

rville

  • Vieras
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #472 : 22 Syyskuu, 2012, 12:45:16 »
Kyllä se on se servo mikä jumii. Toisaalta, jos sitä yrittää liikuttaa sormella kun kopussa on virrat, korjaa se itsensä aina samaan kohtaan. Eli tuolta kantilta ajatellen se toimisi...
Jotenkin vika voisi kyllä paikantua emolevyyn tai bindaamiseen?
Aika ärsyttävä vika, kerrankin kun olisi aikaa lentää, rakkine ei tottele... Yritä tässä nyt sitten aloittaa uutta harrastusta..

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #473 : 25 Syyskuu, 2012, 19:35:15 »
Nyt ei älyä...

DX6i mankkana, paketista otettu tuore mCP X V2. Ohjekirjan mukaiset asetukset, tosin sillä nyt mitään väljä ole. Bindaantuu, mutta sininen ledi jää vilkuttelemaan silleen "tuik-tuik-tuik---tuik-tuik-tuik---tuik-tuik-tuik...".

Aikani räpläsin kaasukurvia ja pitchikurvia, niin hoksasin että tuo jostain syystä luulee niiden olevan ristissä niiden kanavien. Että kaasukurvi vaikuttaa pitchiin, mutta kaasuun ei vaikuta mikään?

Vielä on kokeilematta säätää mankasta gyron gainia ees taas ja arpoa josko sieltä löytyy jotain. Jotenkin tuntuisi ettei tuo löydä kaasua 0% kohdalle ollenkaan.

Ehdotuksia?

Edit: kokeilin sen gainihomman eikä vaikutusta, tosin saattoi olla toinen akku kun lähti vähän pörisemään. Sitten taas tuo valon vilkutus. Onko tuo = akku tyhjä?
« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu, 2012, 19:38:51 kirjoittanut kaardian »
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #474 : 25 Syyskuu, 2012, 20:05:41 »
Tuo valon vilkutus on muistaakseni yhtä kuin holdi, saattoi se myös olla akku tyhjäkin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
149737 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
49 Vastauksia
22823 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
2 Vastauksia
2979 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2009, 23:32:48
kirjoittanut 0lli
555 Vastauksia
272715 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman
1 Vastauksia
2451 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Helmikuu, 2016, 16:38:19
kirjoittanut calicha92