Kirjoittaja Aihe: E325  (Luettu 170514 kertaa)

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: E325
« Vastaus #25 : 15 Kesäkuu, 2007, 21:20:04 »
Millainen servo Futaban S3107 olisi? Sopisi ilman viilaamista paikalle. Perään katselin Futaban S3154:sta. Onko jollain näistä em. kokemusta heli-käytössä?
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa martevuo

  • Moderator
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #26 : 16 Kesäkuu, 2007, 19:28:19 »
Joo nuo S3107 on ihan jees ja perälle toimii hyvin tuo mainitsemas S3154

-J

Tobbe

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #27 : 07 Heinäkuu, 2007, 22:52:19 »
Moi! Olen uusi täällä joten anteeks jos laitan viestit väärään paikkaan jne...

Olen juuri ostanut TT Mini Titan E325 Sabesta kaikella varusteilla :D . En ole kokeillut sen vielä koska mun pitäis saada se säädetty oikein ensin ennen kuin uskallan lentää. Mutta Toni Sabessa lupasi auttaa joten eiköhän se sitten saadaan lentokuntoon ;)

Nyt olis yks kysymys...Miten tasapainotetaan päälavat? Uskallanko tehdä sen itse vai annanko Toni Sabessa tehdä sitä?

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #28 : 08 Heinäkuu, 2007, 12:15:17 »
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa flykari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E325
« Vastaus #29 : 30 Heinäkuu, 2007, 15:02:24 »
Minulla on servoina 4 kpl Hitec 56 ja menivät heittäen paikoilleen.
Lapoina käytän Rexin lasikuitulapoja. Olen oppinut että puisilla lämmitetään vain saunaa, olenko väärässä?
FlightPower EVO20 3S 1800 kuumenee liikaa temppua väännettäessä. Mikä olisi parempi akku?
Erilainen ajaa kuin Rexi, tehokkaampi moottori. Pidän silti molemmista.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #30 : 31 Heinäkuu, 2007, 18:56:12 »
Olen oppinut että puisilla lämmitetään vain saunaa, olenko väärässä?
Olet. ;D Kunhan puulavat muistaa vahvistaa asiaankuuluvasti juurestaan, ne ovat ihan käyttökelpoiset. Huomaa, että puulavat eivät paina juuri mitään (varsinkaan jos niitä ei ole painotettu esim. lyijyllä) joten roll-rate on aivan omaa luokkaansa. Toisaalta kevyillä lavoilla liikkeen jatkuvuus on surkea, eli autorotaatio voi olla mielenkiintoinen...

Lainaus
FlightPower EVO20 3S 1800 kuumenee liikaa temppua väännettäessä. Mikä olisi parempi akku?

Jos akku kuumenee liikaa, se ei anna tarpeeksi virtaa->kokeile isompaa akkua. Esim. 3S 2200mAh samalla C-arvolla kuin tuo nykyisesi saattaisi jo riittää
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #31 : 06 Elokuu, 2007, 08:36:50 »
Dualskyn 3s 2,2Ah akuilla itse leijutellut, lämpenee siinäkin aika kohtuullisesti.

Puulavoilla itse lentelen kun ovat halpoja ja niitä tässä aloittelijalla tuntuu menevän kun trimmailee noita puskia.

Uskomattoman vakaa mielestäni tämä härveli suht kovallakin tuulella. Peräevä vaan pitäis vääntää alumiinista kun saan sen poikki vähän väliä.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #32 : 15 Elokuu, 2007, 16:47:14 »
Ihmettelin tuossa kun perä tuntui luistavan ja kopteri piti ylimääräistä ääntä. Loppui ihmettely kun tarkisti hihnan vetorattaan.
Minnekköhän helkattiin on hampaat kadonnu vai onko niitä koskaan ollutkaan?

T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: E325
« Vastaus #33 : 15 Elokuu, 2007, 16:53:03 »
Aika siististi sorvatun näköinen. Täytyypä tarkistaa oman rattaan tila.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #34 : 15 Elokuu, 2007, 17:18:20 »
Pientä lapojen painovertailua:
MiniTitanin vakio- puulapa: 20,6g
SAB CH320x33mm (SAB0390) hiilikuitulapa: 22,4g
Gazaur (tjsp) - 325 puulapa: 24,4g
HDX:n 315 lasikuitu (+hiilik.) lapa: 26,1g - 27,3g

Noilla Gazaureilla koitin autorotaatiota muutama päivä sitten.
Voisi onnistua, jos osais...
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #35 : 15 Elokuu, 2007, 17:27:21 »
Aika siististi sorvatun näköinen. Täytyypä tarkistaa oman rattaan tila.

Jep, ja kun en ole kuin muutaman kerran leijutellut. Hihna oli on ollut tietääkseni tarpeeksi kireällä (~5mm antaa periksi ilman sen suurempaa väkivaltaa).

Toki tuolla sorvatulla mallillakin pystyi leijuttamaan kunhan kiristi hihnan niin että se soi.

Liekö sitten tuo hammasosa erillinen (liimattu) ja haljennut ja lentänyt pois kun perälavat on haukannut maata. Ei tuo näillä lennättelyillä ole voinut hihnan hampailla hioontua noin paljoa. Hihnakin on kuin uusi.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #36 : 23 Elokuu, 2007, 20:06:03 »
***tanan ***kele taas meni perävetoratas. Tosin nyt lavat haukkasivat hivenen maata ja kierroksia oli kohtuullisesti niin halkesi tällä kertaa tuo alempi ratas. Liimalla sai parsittua kyllä lentokuntoon. Että ei tuo osa nyt mitään kovin lujaa tekoa tunnu olevan. Eihän sillä kopterilla mitään ojaa ole tarkoituskaan kaivaa mutta silti...
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2007, 12:34:35 kirjoittanut sniiki »
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #37 : 23 Elokuu, 2007, 20:33:23 »
***tanan ***kele taas meni perävetoratas. Tosin nyt lavat hivenen maata ja kierroksia oli kohtuullisesti niin halkesi tällä kertaa tuo alempi ratas. Liimalla sai parsittua kyllä lentokuntoon. Että ei tuo osa nyt mitään kovin lujaa tekoa tunnu olevan. Eihän sillä kopterilla mitään ojaa ole tarkoituskaan kaivaa mutta silti...

Kappas.. Tuo on toinen niistä harvoista osista joita en saanut koskaan rexistä rikki mutta Titanista ne on hajonneet (pääroottorin slider oli se toinen)
Oli viikonloppu eikä kaupat enää auki. Rattaani jäi kuitenkin senverran ehjäksi, että askartelin pienen adapterin.
Saa kyllä hajota jostain muualta seuraavan kerran kun peräroottorin lapa ottaa yhteen kentän kanssa.
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2007, 20:34:57 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #38 : 24 Elokuu, 2007, 12:36:58 »
 :o
Milläs noin pieniä osia kotona työstät?
Kunpa joku osais laserleikata my noi rattaat alumiinista niin ei tarttis uusia tuota osaa enää ikinä(?)
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #39 : 24 Elokuu, 2007, 13:30:42 »
Pienellä kotitekoisella cnc- jyrsimelläni noita pikkuosia nakertelen :)

Luultavasti tuommoinen ratas pitäisi koneistaa, tuskin laserilla saa noin pieniä hampaita aikaiseksi..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #40 : 24 Elokuu, 2007, 15:34:34 »
Kyllä laserilla saa kun on vaan tarpeeksi kallis vehje :)

Aika tarkka kotikutoinen jyrsin sulla kun noin siistiä jälkeä tulee :)
Pitäny itsekin viimeiset 3 vuotta moinen kyhätä mutta "ei oo ollu aikaa".
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #41 : 24 Elokuu, 2007, 17:49:12 »
Jos millään ette viitsisittete pistää vähän lentoaikojanne ja millaisella setupilla. Kun tuntuu itsellä olevan suht lyhyitä lentoja ja paikat kuumenee kuten aiemmin sanottu jo muualla.
Säädin ei kuumene erityisemmin mutta moottori on aika polttava vaikka lentäisi ilman koppaa. Akku kädellä arvioiden ~40'c. Täytyy mitata mittarilla joskus kaikki lämmöt.
*Kitin mukana tulleet motti & säädin
*Dualsky GT 2200mAh 3S akut
*4x GWS naro + GY-401
*Vakiopuulavat
*Manuaalin käyrät & lapakulmat (parempia saa ehdotella)
*Lentoaikaa leijuttelulla ~8min

PS. Miten ootte tuon peränhihnan kiristäneet? Ohjeen mukaan (5mm liikettä ilman apinanraivoa) kiristäen perästä tulee melko jäykkä ja tuo mukavan lisäkuorman moottorille.
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2007, 14:34:00 kirjoittanut sniiki »
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #42 : 28 Elokuu, 2007, 22:56:47 »
Lainaus
Tietty jos sulla on uudet lavat, niin kannattaisi niillä koittaa ensin...

Ajallisesti uudet joo mutta ei noi katsos kauaa mulla uudenveroisina kestä  ;D
Ei kyl paljo tarvi pusikkoo raapasta ni toi päällysmuovi repee. Saa kyllä jotenkuten teipillä fiksattua mutta tottahan se kalvo löystyy aina jonkinverran -> aerodynamiikalle hei hei.

Mitkäs olis sopivat ja ennenkaikkea halvat lasikuitulavat tohon?
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

seppomikael

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #43 : 28 Elokuu, 2007, 23:12:15 »
http://www.helidirect.com/product_info.php?cPath=117_120&products_id=3154

En tiedä että käykö vaikka nuo... Ovat kolmen millin reiällä ja 4,5mm paksut...

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #44 : 29 Elokuu, 2007, 15:32:54 »
Viitsiikö joku mitata mouserilla lavanpitimen välin / orkkislapojen kiinnityskohdan paksuuden?
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #45 : 29 Elokuu, 2007, 16:37:37 »
Viitsiikö joku mitata mouserilla lavanpitimen välin / orkkislapojen kiinnityskohdan paksuuden?

Lavanpitimen kita n. 6.5mm
Saatavilla Rotor spacer (PV0829) jolla tuohon kopuun saa kiinni trexin lavat.
Minulla kopussa kiinni HDX:n 315mm lavat + tuo spacer- kitti.

Ois muuten yks PV0829 joutilaanakin..
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #46 : 04 Syyskuu, 2007, 18:16:50 »
Mistähän muuten saisi edullisimmin noita metallisia päivitysosia? Sabella ei näytä olevan.
Ajattelin nyt ainakin tuon perävetorattaan päivittää, tai ainakin runryderillä puhuttiin että moinen metallisena olisi.

Edit. No kyllähän tuolla sabellakin on nuo manuaalissa listatut metalliosat.
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2007, 22:14:51 kirjoittanut sniiki »
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #47 : 12 Syyskuu, 2007, 17:40:13 »
Paljonkohan näissä pikkuisissa sähkövatkaimissa kuuluisi olla cyclic pitchiä?
Mittailin omaani ja löytyi yli 10 astetta... Kääntyy kyllä rivakasti :)

Löysin tällaisen Helifreakin Trex450 FAQ- osiosta:
"How to check your Cyclic pitch(s)

    * 1) Put a pitch gauge on one of your main blades (not the paddles) and set your collective pitch to ZERO using the collective stick on your TX. Leave it there.

      2) Position your blades so that they are parallel to the tail of your heli and input maximum "AIL" on your TX cyclic stick. Rule of thumb is that your max deflection should be around SIX degrees (both UP and DOWN). Adjust ATV (End-Point) if it is off a little. If it is off a bunch, check to see that you have the correct servo-arm lengths. (NOTE: more cyclic pitch is not always GOOD because it is added to your collective pitch and can cause blade stall at max/max deflection. SIX degrees added to TEN degrees is a lot.)

      3) Position your blades so they are at right angles to the tail of your heli and input maximum "ELE" on your TX cyclic stick. Same rule of thumb and same remedy.

      4) Most heli's that I've seen come out about right with 100% ATV (or 50% if it's part of the swash mixing for CCPM). Most heli's that I've seen will have the correct throws if the movable part of the swash-plate just comes to the "flat" on the swash-ball (not all the way to the mast).

Contributed by HeliHam"

Kommentteja?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #48 : 12 Syyskuu, 2007, 21:45:47 »
Paljonkohan näissä pikkuisissa sähkövatkaimissa kuuluisi olla cyclic pitchiä?
Mittailin omaani ja löytyi yli 10 astetta... Kääntyy kyllä rivakasti :)

Löysin tällaisen Helifreakin Trex450 FAQ- osiosta:
"How to check your Cyclic pitch(s)

    * 1) Put a pitch gauge on one of your main blades (not the paddles) and set your collective pitch to ZERO using the collective stick on your TX. Leave it there.

      2) Position your blades so that they are parallel to the tail of your heli and input maximum "AIL" on your TX cyclic stick. Rule of thumb is that your max deflection should be around SIX degrees (both UP and DOWN). Adjust ATV (End-Point) if it is off a little. If it is off a bunch, check to see that you have the correct servo-arm lengths. (NOTE: more cyclic pitch is not always GOOD because it is added to your collective pitch and can cause blade stall at max/max deflection. SIX degrees added to TEN degrees is a lot.)

      3) Position your blades so they are at right angles to the tail of your heli and input maximum "ELE" on your TX cyclic stick. Same rule of thumb and same remedy.

      4) Most heli's that I've seen come out about right with 100% ATV (or 50% if it's part of the swash mixing for CCPM). Most heli's that I've seen will have the correct throws if the movable part of the swash-plate just comes to the "flat" on the swash-ball (not all the way to the mast).

Contributed by HeliHam"

Kommentteja?
Mulla on R50 juurikin noin aseteltu, 5-6 astetta cyclikkiä ja hyvin toimii. 10 on kyllä aika runsaan kuuloinen cyclic, mutta eihän sitä ole pakko kaikkea käyttää... Mulla tuo 6astetta tulee idle1:ssä, dualrate on 95% ja leijunnassa 60%, en ole mitannut leijuntaa asteina...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #49 : 13 Syyskuu, 2007, 12:48:02 »
Säädin eilen tuon cyclic pitchin n. kuuteen asteeseen ja kävin pari akkua ajamassa.
Lento rauhoittui aika paljon, mutta vanhalla setupilla oli hauskempi lentää..
Siispä vanhat säädöt takas ja cyclicin rajoitukset vaikka dualrateilla lentotilojen mukaan.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
E325

Aloittaja heko-eki « 1 2 3 4 » Thunder Tiger Sähkö

96 Vastauksia
42211 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2008, 21:26:04
kirjoittanut heko-eki
21 Vastauksia
10509 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
2 Vastauksia
3238 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 17:13:37
kirjoittanut Syrjäniemi
5 Vastauksia
4110 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2012, 19:00:55
kirjoittanut aleksi
21 Vastauksia
7744 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker