Kirjoittaja Aihe: E325  (Luettu 42949 kertaa)

Humppe

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #50 : 04 Marraskuu, 2007, 17:43:35 »
Lainaus käyttäjältä: hermis
Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Lainaus käyttäjältä: vispilä 1
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen.

Miksi endpointin muuttaminen hukkaisi keskikohdan?

Kokeile servon ja vastarin kanssa; aseta endpoint toiselle puolelle 100, toiselle 10. Keskikohta säilyy samana, servon liike vain on tikun eri laidoilla erittäin epäsymmetrinen.

401 käyttäytyy samaan tapaan; pironopeus toiseen suuntaan olematon ja toiseen suuntaan normaali.


heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #51 : 04 Marraskuu, 2007, 18:09:41 »
Kiitoksia vain vastauksista.

En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.

Kyllä ottaa päähän kun en osaa tuota säätää.

Humppe

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #52 : 04 Marraskuu, 2007, 18:17:49 »
En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.

Juuri näin Futaban Gy401 kuuluukin toimia.

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #53 : 04 Marraskuu, 2007, 19:15:13 »
No perhana jos sen noin kuulu toimia niin sittenhän se taitaa olla oikein säädetty minulla, säädin siitä gyron päältä olevasta potikasta sitä limittiä niin ettei työntötanko "boijaa" yhtään. Mites sitten semmoinen homma että kun testailin kopteria pyöritellä niin tarvitsi melko nopeita liikkeitä että servo "korjasi" tilannetta, kun lähettimen valikosta nostaa sitä gyro systeemin prosenttia korkeammalle niin gyro reagoi herkemmin?. Tällä hetkellä siinä on arvona 40%.

Nyt kun kerran näyttäisi olevan tuo gyron säätö lähes tulkoon kondiksessa niin voidaankin siirtyä seuraavaan mieltä askarruttavaan kysymyksen:

Hieman jäi eilen epäselväksi tuon TT:en nopeuden säätimen ohjelmointi, siinähän piti ennen noparin päälle kytkemistä laittaa kaasu tikku täysille jolloin se kalibroi täys kaasu asennon ja sen jälkeen siirtää tikku idle asentoon. Siinä noparin manuaalissa on se taulukko mitä mikin piipitys noparista vastaa ja niin edelleen, täytyykö se "ohjelma" käydä kokonaan läpi ja kuunnella ne piipityksen ja siitä sitten valita ne toiminnot mitä noparin halutaan tekevän ???. Hieman epäselvästi kirjoitettu mutta tuon samaisen noparin omistavat kyllä tietää mitä tarkoitan ;).

Näihin kun saisin vielä vastauksen niin uskallan jo ruveta miettimään milloin  lähtisi kopteria kokeilemaan :D.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #54 : 04 Marraskuu, 2007, 19:34:04 »
Lainaus käyttäjältä: hermis
Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.
Lainaus käyttäjältä: vispilä 1
Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen.

Miksi endpointin muuttaminen hukkaisi keskikohdan?

Kokeile servon ja vastarin kanssa; aseta endpoint toiselle puolelle 100, toiselle 10. Keskikohta säilyy samana, servon liike vain on tikun eri laidoilla erittäin epäsymmetrinen.

Joo mutta koetappa sitten käynnistää virrat uudestaan. Onko enää samanlainen?  ;) Gyro toimii eri tavalla kuin pelkkä servo.

Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan. Jos määrität että endpointit on toiseen suuntaan 100 ja toiseen 60, gyro keskittää itsensä periaatteessa 20 prosenttia väärin, vaikka oikeasti sen pitäisi olla 0% sivussa keskikohdasta jos endpointit on 100 ja 100. Sitten aina kun käynnistetään niin se tekee saman virheen ja joka kerta piro nopeus kiihtyy toiseen suuntaan ja hidastuu toiseen. Näin ainakin minulla teki. Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää. Näitä on testailtu jo jonkin aikaa suosittelen uskomaan  ;)

Lainaus
401 käyttäytyy samaan tapaan; pironopeus toiseen suuntaan olematon ja toiseen suuntaan normaali.

Kyllä, näin se on sillä hetkellä mutta tilanne muuttuu heti kun käynnistät virrat uudestaan.

Tästä oli jo täällä keskustelua http://www.kopterit.net/index.php?topic=162.0

Lainaus
En tiiä mitä tässä tekisi, nyt on limitti potikkaa ruuvattu ja epat on molemmille puolille 100% mutta nyt kun ohjaimesta kääntää esim: vasemmalle niin servon liikerata on jo täysillä tikun ollessa vasta puoli välissä ja loppu tikun liikkeestä ei tapahdu mitään.

Se että tikun liikerata on täynnä tikun ollessa vasta puolessa välissä on normaalia, koetahhan liikuttaa rudder tikkua vaikka millimetri keskikohdasta niin huomaat että slideri lähtee hitaasti ryömimään ja pysähtyy joko reunaan tai silloin kun päästät tikun takas keskelle. Tällöin se kerkeää sinne reunaan jo tikun ollessa puolessa välissä. Näin sen pitää toimia HH tilassa.

Lainaus
Hieman jäi eilen epäselväksi tuon TT:en nopeuden säätimen ohjelmointi, siinähän piti ennen noparin päälle kytkemistä laittaa kaasu tikku täysille jolloin se kalibroi täys kaasu asennon ja sen jälkeen siirtää tikku idle asentoon. Siinä noparin manuaalissa on se taulukko mitä mikin piipitys noparista vastaa ja niin edelleen, täytyykö se "ohjelma" käydä kokonaan läpi ja kuunnella ne piipityksen ja siitä sitten valita ne toiminnot mitä noparin halutaan tekevän

Jos sulla on blc-40 niin juuri näin. Lue ne ohjeet ja toimi niiden mukaan. Eli:

1. tikku ylös.
2. virrat päälle
3. kuuluu piippaussarja
4. tikku alas.
5. säädin siirtyy ohjelmointitilaan.
->
battery protection -> timing -> brake -> thr sensitivity -> Flying mode

Siitä listasta sitten kattelet etukäteen mitä haluut valita ja siirrät tikun ylös kun kuulet oikean piippaussarjan  :).

-op-
« Viimeksi muokattu: 04 Marraskuu, 2007, 20:05:15 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Humppe

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #55 : 04 Marraskuu, 2007, 21:17:37 »
Gyro toimii eri tavalla kuin pelkkä servo.
Totta.

Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan.
Höpöhöpö.  Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia.  Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)

Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.

Ainakin minun Futaba 9C:ssä kanavan keskikohta säilyy muuttumattomana riippumatta EndPoint -asetuksista.  Erot näkyy vasta kun tikkua aletaan liikuttaa. Tässä tilanteessa taas gyrolla ei ole mitään mahdollisuutta tietää onko se liike radion modaamaa vai tuleeko se suoraan tikulta.

EndPointin pienentäminen vain rajoittaa käytettävissä olevaa tikunliikettä mitä gyro näkee -> pienempi pirorate rajoitettuun suuntaan.


heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #56 : 04 Marraskuu, 2007, 21:51:36 »
Vispilä1: kiitos selkeästä vastauksesta.

Huomenna ajattelin tutustua tuohon nopariin enemmän, kyllähän olen sitä moottoria jo pyöritellyt mutta en ekalla kerralla laittanut sinne mitään muita komentoja kuin tuon "helicopter with out covernor".
Onko mitään ns: "pakollisia" mitä siihen kannattaa ohjelmoida kuten soft start ym ym. Lähinnä kiinnostaisi minkälainen cut off noista kannattaa valita, akkuina minulla on ACE POWER 11.1V 3S2P 2100mAh. Hauska juttu noissa akuissa oli myös että paketissa lukee että voi ladata maksimissaan 2.1A mutta paketin sisällä oli lappu jossa lukee että maksimi lataus virta 1.05A.

Olipas tälle päivälle pulmia jopa liiaksikin, toivottavasti huomenna onnistuu loppu säätäminen helpommin. ;D

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #57 : 05 Marraskuu, 2007, 20:19:12 »

Höpöhöpö.  Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia.  Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)

Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.
Humppe, muisteleppa miten GY401 keskitetään käynnissä olessa. heiluttamalla RUDDER tikkua laidasta laitaan 3 kertaa. Juuri tässä tulee erilaisten endpointtien ongelma. Käynnissä ollessaan gyro oppii kuten nopeudensäädin. Virhettä ei tule vielä käynnistäessä, vaan keskitettäessä käynnissä ollessa.

Muuten päättelysi on asiaa ja pisti minutkin kokeilemaan miten se käytännössä toimii  ;)

Testasin mm. tapahtuu kun gyroon pistää virrat ja sitten pudottaa toisen endpointin 100%->10%. Samaa tahtia kun säädin piipitti valmista, peräservo nyki hiljalleen toiseen laitaan. En tiedä miksi, mutta näin se teki. Sitä telepatiaa?
-flybarless, sedative stabilized head-

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #58 : 05 Marraskuu, 2007, 20:33:11 »
Nyt sain tuohon nopariinkin tehtyä jonkinlaisen "setupin".

Muuten en voi sanoa että tämä kopteri harrastus lähtisi omalla kohdalla kovinkaan vakuuttavasti käyntiin. Laitoin lavat kopuun kiinni testatakseni kuinka pyörii ja niin edelleen, no ei eipä siinä sen kummempaa ollut kuin että swashplate toimi väärin päin :P ;D. No onneksi kopteri pysyi tiukasti pöydässä kiinni eikä ollut kuin minimi kierrokset niin ei päässyt tapahtumaan mitää vahinkoa, nyt ilmeisesti pitää ottaa servovarret pois ja muuttaa radioista swashplate asetusta ja keskittää servot uudestaan???.

Muuten kopteri tuntuisi olevan todella hyvin balanssissa sen mitä ilman lapoja olen pyöritellyt, ei hirveästi täristäkkään ja swashplatekin näyttäisi olevan silmämääräisesti suorassa.

Että tämmöstä tällä kertaa. :)

JHypp

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #59 : 05 Marraskuu, 2007, 20:36:25 »
Onnea uudelle kopulle Heko-eki, mutta en malta olla kommentoimatta tätä GY401:een liittyvää polemiikkiä.

Radion endpointtejako yrität säätää? Muista sitten laittaa kumpaankin suuntaan yhtä paljon esim. vasemmalle 70% ja oikeelle 70%, koska muuten gyro käsittää tikun keskikodan aina uudelleenkäynnistyessään väärin ja joudut säätämään endpointit uudelleen. Radion endpoint vaikuttaa sitten vain pyörimisnopeuteen, jos haluat säätää perän sliderin liikeradan, tee se gyron limit- potikalla.

ennen säätöä laita perän endpointit 100%

-op-

Tee näin, eli ENDPOINTIT samanlaisiksi molempiin suuntiin, koska...

Sullahan tais olla GY401... Sillon ENDPOINTIT samaks molempiin suuntiin tai keskikohta hukkuu.


Hukkuu, mutta vain osaksi ENDPOINTtien "ansiosta"...

Johtuu siitä että gyro tunnistaa käynnityessään rudder kanavan laajuudeen, ja keskittää itsensä tämän alueen keskikohdan mukaan.
Höpöhöpö.  Vastarista gyrolla tuleva rudderi-signaali ei kerro muuta kuin "servon asentotietoa". Ei mitään liikealueen laajuuksia.  Gyro voisi toki sen oppia samaan tapaan kuin osa nopeudensäätimistä; mutta se vaatisi yhden askeleen lisää gyron inittiin (rudderitikun liikutus laidasta laitaan)

Juuri siitä epäsymmetrisyydestä se gyro ei tykkää.
Mistä se gyro voi tietää tuleeko se liikealue suoraan tikusta pilotin rajoittamana vai radion rajoittamasta liikealueesta? Vaatisi jo jonkuntason telepatiaa.

Ainakin minun Futaba 9C:ssä kanavan keskikohta säilyy muuttumattomana riippumatta EndPoint -asetuksista.  Erot näkyy vasta kun tikkua aletaan liikuttaa. Tässä tilanteessa taas gyrolla ei ole mitään mahdollisuutta tietää onko se liike radion modaamaa vai tuleeko se suoraan tikulta.

EndPointin pienentäminen vain rajoittaa käytettävissä olevaa tikunliikettä mitä gyro näkee -> pienempi pirorate rajoitettuun suuntaan.


Hermis, Vispilä ja Humppe - olette kaikki oikeassa  ;)

Gyrolla ei todellakaan ole "telepatiaa", vaan se lukee vastarista gyrolle tulevaa asentotietoa. Kun laitatte virrat päälle gyro resetoituu ja keskittää itsensä oli ENDPOINTIT mitä tahansa (esim. vaikka Vasen 10% - Oikea 100%) - tällöin servo on säädetyssä keskikohdassa ja pironopeus on noiden prosenttien mukainen. ENDPOINTit siis vaikuttavat pironopeuteen.

Mutta miksi liikealueet pitää ohjeen mukaan laittaa molempiin suuntiin samoiksi ???  -Tämä johtuu siitä, että GY401:ssä on myös automaattinen RESETOINTI! (= HH:n soft-reset), minkä se tekee kun sauvaa liikutetaan vähintään kolme kertaa oikealle ja vasemmalle sekunnin välein (myös ilmassa!). Jos ja kun liikealueet on erilaisia eri suuntiin johtaa tämä "keskikohdan hukkumiseen" gyrohan lukee vain vastarista tulevaa asentotietoa. HH kyllä pitää nokan suunnassa (jos pitää), mutta pironopeus kasvaa edelleen toiseen suuntaan (ja pienenee toiseen). Eli tämä "HH:n soft-reset" toimii väärin, jos ENDPOINTIT ovat erilaisia. Tämän voi todeta myös Gyron valon vilkkumisesta ja jos säätää nyt trimmiä, kunnes valo taas palaa, niin huomaa, että keskikohta on todellakin hukkunut. No, trimmi keskelle, virrat pois ja taas päälle, niin keskikohta on taas löytynyt - mutta hukkuu taas seuraavassa "HH:n soft-resetissä" :(.
Mitä suurempi on ENDPOINTtien ero, sitä selvemmin tämä ominaisuus tulee esiin ja juuri siksi valmistaja kehoittaa laittamaan ENDPOINTit yhtä suuriksi.

- Jari
« Viimeksi muokattu: 05 Marraskuu, 2007, 20:37:59 kirjoittanut JHypp »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #60 : 05 Marraskuu, 2007, 20:38:54 »
Joo hyvä että löytyi vastaus, eli siis pääasia on että endpointit pitää samassa gyron optimaalisen toiminnan kannalta  :)

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #61 : 06 Marraskuu, 2007, 19:39:25 »
Noniin nyt on swashplate käännetty toimimaan oikein päin, radiosta piti muuttaa prosentit toiseen suuntaan.

Sitten olisi taas pieni kyssäri:

Laitoin lavat kiinni testatakseni pöydällä, onkohan minulla joku paikka todella pielessä kun pienillä kierroksilla kopteri täristää aika holtittomasti ???.

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #62 : 10 Marraskuu, 2007, 23:09:07 »
Heh heh nyt on kopterin ensi lento tehty :o.

Taiteilin tuossa viikolla semmoiset kohtuullisen turvallisen kokoiset harjoitus landarit ensi lentoa varten, no tänään oli sitten aika vihdoinkin käydä kokeilemassa toimiiko kapistus kuinka. Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.

No ei niin hyvin eka kerta mennyt etteikö jotain parannettavaakin, alussa gyro toimi väärin päin ja tässä meni hetki ennekuin tajusin siitä gyron päältä olevasta kytkimestä kääntää sen toisin päin :P lisäksi minulla oli DS kytkimen kohdalla kytkin asennossa off joku enempi tietävä voisi kertoa mitä hyötyä tuosta DS (digital servo) vivusta saadaan, käytössähän minullä on futaban 9257 servo.

Kun nämä oltiin saatu korjattua niin varovasti rupesin nostamaan kierroksia ja yrittämään ilmaan nousua, hieman paranti tilannetta kun gyrokin toimi oikein päin ;D. Radiossa minulla oli gyrolle säädetty herkkyydeksi aluksi 40%, muutaman leijutuksen kokeilin ja kopterin perä hieman "täristi" muutin aina 5% kerrallaan kunnes se rupesi jo pysymään hyvin paikallaan. Lopussa taisi olla 55% prosenttia kun se tuntui jo ihan hyvältä, tosin en osaa kyllä vielä sanoa onko se hyvä kun niin vähän näistä on vielä kokemusta ;).

Oli se kyllä hienoa lennättää tämmöistä "oikeaa" kopteria ensimmäisen kerran, kunhan on vielä muutaman akun testaillut kopteria niin sen jälkeen täytyy yrittää tehdä jo ihan kunnon "setuppiakin" nyt minulle oli pääasia tänään että sain jonkinlaisen näppituntuman kopteriin.

Niin ja vielä semmoinen asia joka jäi hieman mietityttämään, leijuttaessa moottorista kuului välillä semmoinen "wowwaamisen" ääni ::) otin aina kopterin alas kun tuo kuului ja kokeilin moottoria niin ei se kyllä mitenkään kuuma ollut. Tällä hetkellä akkuna siinä on 2100mAh 3S2P ja pinjonina moottorissa 15T

No ensi kertaan taas. 8) 

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: E325
« Vastaus #63 : 10 Marraskuu, 2007, 23:21:20 »
3s pakalla pitäis olla se 13t pinjoni ainkain mini Titanin ohjeen mukaan. Mutta tiedä häntä viisaammat kojatkoon.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #64 : 10 Marraskuu, 2007, 23:24:51 »
Ja se DS kytkin nostaa gyron pulssituksen (="käskynjakonopeuden") 60Hz->240Hz. Siitä voit miettiä miten vaikuttaa gyron tarkkuuteen. Saa käyttää vain nopean digiservon kanssa, esim. juuri tuo 9257...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: E325
« Vastaus #65 : 11 Marraskuu, 2007, 12:35:27 »
Heh heh nyt on kopterin ensi lento tehty :o.

Taiteilin tuossa viikolla semmoiset kohtuullisen turvallisen kokoiset harjoitus landarit ensi lentoa varten, no tänään oli sitten aika vihdoinkin käydä kokeilemassa toimiiko kapistus kuinka. Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.

No ei niin hyvin eka kerta mennyt etteikö jotain parannettavaakin, alussa gyro toimi väärin päin ja tässä meni hetki ennekuin tajusin siitä gyron päältä olevasta kytkimestä kääntää sen toisin päin :P lisäksi minulla oli DS kytkimen kohdalla kytkin asennossa off joku enempi tietävä voisi kertoa mitä hyötyä tuosta DS (digital servo) vivusta saadaan, käytössähän minullä on futaban 9257 servo.

Kun nämä oltiin saatu korjattua niin varovasti rupesin nostamaan kierroksia ja yrittämään ilmaan nousua, hieman paranti tilannetta kun gyrokin toimi oikein päin ;D. Radiossa minulla oli gyrolle säädetty herkkyydeksi aluksi 40%, muutaman leijutuksen kokeilin ja kopterin perä hieman "täristi" muutin aina 5% kerrallaan kunnes se rupesi jo pysymään hyvin paikallaan. Lopussa taisi olla 55% prosenttia kun se tuntui jo ihan hyvältä, tosin en osaa kyllä vielä sanoa onko se hyvä kun niin vähän näistä on vielä kokemusta ;).

Oli se kyllä hienoa lennättää tämmöistä "oikeaa" kopteria ensimmäisen kerran, kunhan on vielä muutaman akun testaillut kopteria niin sen jälkeen täytyy yrittää tehdä jo ihan kunnon "setuppiakin" nyt minulle oli pääasia tänään että sain jonkinlaisen näppituntuman kopteriin.

Niin ja vielä semmoinen asia joka jäi hieman mietityttämään, leijuttaessa moottorista kuului välillä semmoinen "wowwaamisen" ääni ::) otin aina kopterin alas kun tuo kuului ja kokeilin moottoria niin ei se kyllä mitenkään kuuma ollut. Tällä hetkellä akkuna siinä on 2100mAh 3S2P ja pinjonina moottorissa 15T

No ensi kertaan taas. 8) 


Loisto juttu että sait ensilennot tehtyä  :). Nyt sitten vaan vähän kerrallaan säädät sellaiseksi että tuntuu hyvältä ja alat ostaan päivitysosia  ;D. Vaikka hyvinhän se lentää ilman niitäkin.. 

wowwaus voi johtua monesta syystä pitäs olla kuulemassa se ääni niin osais vähän paremmin sanoa mistä johtuu.. Onko sulla miten iso välys pinionin ja päärattaan välissä? Sen pitäs olla semmonen että tulostuspaperin suikale mahtuu menemään välistä, sen saa kunnolliseksi kokeilemalla. Jos on liian tiukka niin yleensä aiheuttaa ulinaa.

Sen DS kytkimen laitat on asentoon.

Onnea vaan jatkoon  ;)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #66 : 11 Marraskuu, 2007, 15:00:29 »
Kiitoksia tiedoista, pieni korjaus aikaisempaan viestiin. Kiinni siis tällä hetkellä on 13T pinjoni eikä 15T.

Ei nyt pitäisi hirveästi maalata piruja seinille mutta meni kyllä ensimmäinen kerta vähän liiankin hyvin totaaliselle kopteri aloittelijalle. Olin tätä ennen olin lennättänyt Lama V3 50-60 akullista ;D.

Noihin lapa kulmiin täytyy vielä hieman perehtyä tarkemmin kun ne ei ehkä ole ihan niin kuin pitäsi, saan varmaan kohta puoleen uuden radion hommattua niin saa tehtyä nuo servojen asemoinnit hieman paremmin kuin tuolla nykyisellä futaban 6 kanavaisella FAASTILLÄ.

Toivottavasti olisi jotain kuvan tynkästä ensi kerralla tarjota tekstin lisäksi.

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #67 : 18 Marraskuu, 2007, 17:53:42 »
Noniin, kävin tänään ottamassa uudesta ohjaimesta ekat savut. Vielä en oikein osaa tehdä mitään eri lentotiloja ohjaimeen, pääasia oli taas että saa jonkinlaisen näppituntuman taas kopteriin.

Sen verran jotain huomioita pistin mieleen että noin puolen kaasun kohdalla lähtee leijumaan, ilmeisesti ihan ok??.

No tuli jotain pientä kaputin tynkästäkin tosin ei mennyt kuin pyrstö evä, tosin tämä johtui siitä että perä yhtäkkiä menetti pidon ja jouduin noin puolen metrin korkeudesta tipauttamaan kopterin.
Jotain ihmeellistä kyllä gyrossa on kun tuntuu että noin 4 minuutin leijuttamisen jälkeen kopteri lähtee kääntymään takaa päin katsottuna vasemmalle ja tätä kun yrittää korjata niin kopteri ei reagoi mitenkään, ja muutaman kerran teki niin että reagoi mutta pienellä viiveellä ???.

Mistähän tuota vikaa pitäisi lähteä etsimään, kokeilin muuttaa ohjaimesta gainiakin jopa 75%:iin. Herkkyys kyllä parani mutta välillä tosiaan tuntui kun gyro olisi lopettanut toiminnan. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta???.


No parit kuvat loppuun todisteeksi että kyllä se on ilmassa ollut. :D










Työpaikalla on ihan sopivasti tilaa harjoitella talvellakin, noin 350-400 neliöta "vapaata" tilaa sekä 3,5 metristä aina 6 metriin asti korkeutta.

T5

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #68 : 18 Marraskuu, 2007, 18:05:14 »
Sweet...That camouflage canopy looks killer!

Tip: Use carbon blades, those original wood blades are thick and with carbon blades your battery last longer.



seppomikael

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #69 : 18 Marraskuu, 2007, 19:34:14 »
Onko perähihna riittävän kireällä?

heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #70 : 18 Marraskuu, 2007, 20:51:38 »
Hahaa, vaihdoin uuden peräevän ja huomasin että takaroottorin pidike oli lähestulkoon irti (pääsi iikkumaan akselilla). Aika moinen tuuri yleensäkin että on pysynyt koko roottori paikoillaan. :)


heko-eki

  • Vieras
Vs: E325
« Vastaus #71 : 24 Marraskuu, 2007, 20:32:07 »
Terveppä taas, kävin taas pari akullista reenaamassa. Nyt toimi perä todella hyvin ja ei jumiutunut, tosin vaihdoin perä akselin optio malliseen.

Laatikossa odottelee myös muita alu osia joita tilasin sabesta viikolla, mm: swahsplate ja muutama muu alu osa nuppiin. Kiitoksia sabelle, tuli alle vuorokaudessa perille!!!.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #72 : 19 Joulukuu, 2007, 16:11:34 »
Pitäähän noita A123 akkuja MiniTitaniinkin sovitella... Siihenhän ne pää-asiassa hommasinkin.

Uusi moottori tuli eilen: Scorpion HK-2221-6
--
Motor Kv ........................ ................... 4400 RPM / Volt
No-Load Current (Io) ................. 2.89 Amps @ 10 volts
Motor Resistance (Rm) ........................ ..... 0.016 Ohms
Max Continuous Current ........................ ....... 52 Amps
Max Continuous Power ........................ ........ 525 Watts
Weight ........................ .................. 79 Grams (2.79oz)
--

Kova kv siksi että tuon pakan jännite on paljon 3S lipoa alempi, 8.4V kovalla kuormalla.
12t pinjonilla pitäisi irrota vähän alle 3k nupista, 13t mennäänkin sitten johonkin 3200rpm paikkeille.

Lentoajoissa tulee varmaan vähän penaltia, moottorikauppias arvioi että 3.5 - 4min pysyisi ilmassa lentotavasta riippuen.
4S 2200mAh Hextronicilla irtosi lentoaikaa 5-6min.

Piti tänään mennä koittamaan.. No, huomenna ehkä sitten.
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2007, 16:14:32 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E325
« Vastaus #73 : 22 Joulukuu, 2007, 17:14:10 »
Toinen lentosessio A123-minititanilla takana.. ekalla oli 12t pinjoni ja huonot asetukset noparissa.
Nyt 13t pinjoni ja paremmat asetukset. Nupissa kierroksia 3000.
Lensin 3.5min timerillä ja akkuun meni 1800mAh.

Täytyy vielä vähän viilata asetuksia, mutta kohtuu hyvältä näyttää.. :)
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa sniiki

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Hei me lennettiin
Vs: E325
« Vastaus #74 : 04 Tammikuu, 2008, 14:38:28 »
Muutaman nousu yrityksen harjoitus landareilla kokeilin, mutta otin ne aika nopeasti kyllä irti kun tuntui että osat rapiseen irti kun täristi niin hemmetisti tiedä sitten mutta kun otin ne pois niin tärinätkin hävisi ???.

Itsehän valittelin aiemmin toisessa threadissa samaa, eli kopteri täristi alusta asti melkoisesti harjoituslandareiden kans. Ajattelin että siellä on varmaan pääakseli aavistuksen kiero ja joululomalla se sitten päättikin eräässä nousussa alkaa täristää niin perkeleesti että viimeistään siinävaiheessa pääakselikin vääntyi.
No vaihdoin uuteen ja testasin (harj.landarit edelleen kiinni) no se kerpele täristi ihan yhtälailla. No rohkenin sitten heivata harkkatelineet hiivattiin ja kas kummaa, minkäänlaisia tärinöitä ei enää näkynyt.
Tiedä sitten onko nuo muoviosat jostain päin nuppia sen verta joustavat että landarin värinät saa kaikkki päin persiitä.

Tossa videopätkä, josta ei tosin tärinöitä näe, mutta äänestä kuulee miten paljon pielessä asiat on:
http://www.youtube.com/watch?v=BsdgI_Wt8KE

Ja tässä testilento uudelleen kun apulandarit heivattiin pois (ei muita säätöjä):
http://www.youtube.com/watch?v=nqBNfL3yfsc

Kovin on vähäiseksi jääny lentelyt ja päätinkin pistää kaikki asetukset uusiksi. Linkistöstä löytyikin korjattavaa, samoin perästä. En tiedä sitten johtuiko kirpeästä pakkasesta vai mistä mutta tuntui että akku kesti nyt ihan tolkuttoman kauan verrattuna aiempaan. Ennen leijutteli hädintuskin 8min ja nyt tuntui että kesti väh. 15min. Harmi kun ei tullut ajastin päälle ja kamerankin akku antoi periksi keskenkaiken, mutta kellosta suurinpiirtein ajat muistan. Uudelleensäätö & HDX lavat siis kannattivat.
T-Rex 700G Helibug
Spektrum DX7
PhoenixRC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
E325

Aloittaja sniiki « 1 2 ... 16 17 » Thunder Tiger Sähkö

401 Vastauksia
171892 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2013, 21:07:28
kirjoittanut KL
21 Vastauksia
10670 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2009, 16:14:01
kirjoittanut Syrjäniemi
2 Vastauksia
3343 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2011, 17:13:37
kirjoittanut Syrjäniemi
5 Vastauksia
4235 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Lokakuu, 2012, 19:00:55
kirjoittanut aleksi
21 Vastauksia
7808 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Elokuu, 2013, 22:55:14
kirjoittanut Nitebiker