Kirjoittaja Aihe: radio arvelluttaa..  (Luettu 8898 kertaa)

Jay604

  • Vieras
radio arvelluttaa..
« : 11 Toukokuu, 2010, 07:56:57 »
Tilanne on nyt tämä, että jos hilloa vaan riittää niin 450 rekku pitäis saada nyt kesäksi. Ja mahdollisesti uus radiolähetin. Tästä jälkimmäisestä haluaisin kuulla kommentteja.

Tuossa kun selailin t-rex storen sivuja niin pisti silmään että kauppaavat Spektrum 7ch, 4 servoa ja vastaria hintaan 349€..

Nykyinen vanha lähetin on Futaban 7ch (Futaba T7CP), mistä on akku kuolemassa joten ensin se pitäisi uusia. Tosin ei tule tuossa Spektrumissakaan akkua, mutta ehkä saisi kaupan päälle tingattua. Uuden radion boonuksen tuon lisäksi olis että jäisi pois kiteiden kanssa pelaaminen. Lisäksi noita 2,4Ghz:n laitteita on hehkutettu että olisivat luotettavampia. Ja viimeisenä, jos en vaihda lähetintä nyt niin sitten kun sen vaihdan niin jokainen vanha vastari on turha.

Lisäksi tulee pakostakin mieleen että varmasti radioitten ohjelmistot ja teknologia muutenkin on kehittynyt huimasti tuon Futaban hankkimisajoista, ikää sillä kun on jo yli 5 vuotta.

Olen kuitenkin helikopteripilotin taipaleella alkupäässä, mutta haluan jättää Blade400 -setit väliin, eikä Dx 6ch oikein kiinnosta. JR:n radiot, vaikka hyvältä näyttää, menee yli budjetin.

Rexipaketti ois tohon sitte lisää toisen mokoman 350€, eli jos nyt hätäiseen tekisin t-rex storeen tilauksen niin huikeat 700€ plus gyro ja peräservo.

Tietty on halvempia vaihtoehtoja, klooneja, niitä olen tsekkaillut muista threadeista että mm. akuissa säästää hyvin rahaa, sekä kopterikitissä. Hieman huolestuttaa kuitenkin tuo että aloittelijana, meneekö homma paljonkin vaikeammaksi noitten halppiskittien kanssa.. olen kuullut mm. että ohjeet ovat puutteellisia ja joitain osia täytyy välillä "hienosäätää". Toisin sanoen pelkään että taidot loppuvat kesken ilman kunnon ohjeita.

Omistan yhden 2 & 3 -cell laturin (toivottoman hitaan sellaisen) jolla pääsisi alkuun sen puoleen.

Toisaalta jos hankkisin vaan uuden akun Futabaan niin lentovalmiin kopukan hinta tippuis aika kivasti. 700€ alkaa olla jo siinä kipurajalla.

Asiaa tuntevien RC-harrastajien kommentit tervetulleita, varsinkin tuosta radiolähettimen vaihdon kannattavuudesta. Varsinkin jos joku sattuu omistamaan saman Futaban radion, olisin kiinostunut kuulemaan kommentteja.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #1 : 11 Toukokuu, 2010, 08:18:56 »
Moikka,

Mielestäni sinun ei nyt kannata panostaa uuteen radioon. Spectrumin DX7 ei oikeastaan tarjoa mitään sellaista ominaisuutta jolla olisi harrastuksen alkuun pääsyn kannalta merkitystä. Taitaa ne ainoat erot olla melkein vain se 2,4 gigan taajuus sekä suurempi (graafisempi) näyttö. Mikäli käytät futabassasi 35MHz taajuutta ja pcm modulaatiota, niin mitään ongelmia ei pitäisi tulla kunhan varmistat, että mikäli joku lentää kentällä edelleen MHz radiolla ettei teillä ole sama taajuus käytössä. Mikäli oikeasti haluat jotain uusia edistyksellisiä ominaisuuksia radion ohjelmistoon, niin silloin joudut kaivamaan kuvettasi vähintään 449 euroa, sen hintainen on RC Sabesta Futaban FG8 radio.

Koska radiollasi on ikää jo 5 vuotta, niin suosittelisin akun vaihdon lisäksi lähettimen antennin vaihtoa. RC Sabesta saa siihen antenneja sekä akkuja eikä ne varmastikaan tule kustantamaan yhdessä juurikaan yli 50 euroa. On tämä nyt kuitenkin 400 euroa edullisempi vaihtoehto kuin sellaisen radion hankinta jossa todella on jotain muutakin uutta kuin 2,4 gigan tekniikka.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #2 : 11 Toukokuu, 2010, 09:25:30 »
Olisihan tuolla myydään osiossa esim. nyt Sport Combo, Hyperionin akkuja ja DX 7 radio vastarilla varustettuna myynnissä. Tarttet enää laturin, sellainenkin on myydään osiossa tällä hetkellä (Ultramat). Siinäkin säästäisi jo pari satkua.

35 megasilla pärjäät tosin myöskin niinkuin Timo sanoi, kun vaan otat tietyt asiat huomioon. Kannattaa suoraan laittaa ison ferriitin läpi kaikki vastarin johdot, maadoittaa yksi vastarin - navoista runkoon johdolla, öljytä perähihna kunnolla ja vaihtaa radioon se antenni. Itsellä tuli rekkula ketoon ekalla lennolla kun PCM otti oiretta, noilla toimenpiteillä alkoi toimia.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #3 : 11 Toukokuu, 2010, 14:55:43 »
Tosin ei tule tuossa Spektrumissakaan akkua, mutta ehkä saisi kaupan päälle tingattua.

Kyllä DX7:ssa akku mukana tulee, mutta laturin ja latauspiuhan joudut ostamaan erikseen.

Jos kuitenkin haluat vaihtaa DX7:aan niin voit (ainakin Sabessa onnistuu vastaavasta paketista) jättää noi 4kpl servoja pois paketista ja saat 50€ alennusta.
Servot ovat liian isot 450:seen. 600:seen ne ovat oikean kokoiset, mutta eivät kylläkään kovin suosittuja kopteripiireissä. Hajoilevat tärinästä jne.

Itse voin suositella DX7, mutta kuten edellä mainittu, ei vaihto DX7:aan tuo paljoakaan uuttaa tuon Futaban jälkeen. (Tarkennusta: Itsellä siis DX7, Futabasta olen vain lukenut  :))

Lainaus
Tilanne on nyt tämä, että jos hilloa vaan riittää niin 450 rekku pitäis saada nyt kesäksi.

Tuo 450Sport on nyt kyllä niin halpa ettei sen hinnalla paljoa kannata klooneja tai Bladea alkaa katselemaan. Laskiskelin tuolla toisessa säikeessä, että Sportin runko on tuossa Super Combossa halvempi kuin Copter-X:n runko.
Itseltä löytyy 450Sport, ja kuten profiili kuvasta näkyy on kehitystä tapahtunut melkoisesti n. kahden kuukauden aikana jolloin elämäni ensimmäinen leijutus CP-kopterilla tapahtui.
Hyvä kopteri on helpottanut kehittymistä todella paljon. :)
Toki olin simuttanut ennen ensilentoa n. 250 tuntia Phoenixilla.


Eksyin hieman aiheesta, mutta kun mainitsit alussa 450-rexin niin oli pakko hieman mainostaa... ;)
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Jay604

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #4 : 12 Toukokuu, 2010, 11:06:02 »
Ok, tuo riitti vakuuttamaan että radiolla pärjää vielä. Tosin jäi kummastuttamaan että miksi vaihtaa antenni, ei heti tulisi mieleen että se on ns. "kulutusosa"..(?)

Eikä tuo T-Rexikään ole vielä lukkoon lyöty. Myös MiniTitan[b/] kiinnostaa. Simulaattorilentämisen ja youtube -videoiden perusteella unelmakopteri olisi ehkäpä outrage 550:sta, mutta luulen että hintaa on liikaa ja saattaa lukemani mukaan olla hieman liian vaativa minun tasoiselle, vaikka uskoisin kyllä että saisin kopterin kasaan, sen verran on tullut näperrettyä kaikenmoista.

Isommat mallit kyllä kiinnostaa, jos jollain on heittää kohtuuhintaisia ehdotuksia 500 tai 550 kokoluokan kopukoista niin antaa tulla, ihmeessä :) Toki akut maksaa maltaita, mutta kun kerran ostaa niin pärjää kauan.

Isompi koko ihan senkin takia että kopteri olisi vakaampi, ja näkö ei ole enää paras mahdollinen niin pystyy lentämään kauemmas. Soveltuisi myös hyvin kopterikuvaamiseen, vaikka kohtuullisen still/videokameran varmasti saa 450 ilmaan.

Rity

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #5 : 12 Toukokuu, 2010, 12:56:43 »
Isompi koko ihan senkin takia että kopteri olisi vakaampi, ja näkö ei ole enää paras mahdollinen niin pystyy lentämään kauemmas. Soveltuisi myös hyvin kopterikuvaamiseen, vaikka kohtuullisen still/videokameran varmasti saa 450 ilmaan.
Jos itse olisin nyt ostamassa 450 kokoa suurempaa kopteria niin tässä olisi valinta: http://www.e-heli-shop.de/Products/RC-Helicopter/Align/T-Rex-600/Kits/T-Rex-600/T-Rex-600-ESP-Superior-Combo-schwarz.htm?shop=k_eheli_e&SessionId=&a=article&ProdNr=AL-KX016013&t=4090&c=7595&p=7595
T-Rex 600 ESP hintaan 590 € saksanmaalta tilattuna. Ja akkuja saa kohtuuhinnalla vaikka HK:sta http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9180

Hitsi.. pitäisiköhän sittenkin...  ::)

ohhoh!

onneksi ei ole varaa :)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #6 : 12 Toukokuu, 2010, 20:04:43 »
...suosittelisin akun vaihdon lisäksi lähettimen antennin vaihtoa....

 ???

Ei auennut minullekaan, mutta Timo onkin harrastanut hieman pidempään kuin minä joten en vänkää vastaan.

Mitä tulee 2,4GHz puolelle siirtymiseen niin hyöty ei ole ainoastaan antennin lyhentyminen kopterissa ja lähettimessä, jäähän tuo kiteiden kanssa pelleily myös pois.

Mutta tuo mitä Timo sanoi että ongelmia ei pitäis 35MHz vehkeillä tulla, on kyllä totta. Itse aloitin Futten 9C superilla ja IKINÄ ei ollut ongelmia.

Eli ei kannata välttämättä tuhlata rahojaan tekniikkaan joka ei periaatteessa muuta itse suoritetta mitenkään.

Eri asia on sitten tällaiset kuin minä. Kun taidot loppuu niin tarvitsee ostaa kaikkea HiFiä kompensoimaan taidon puutetta... :D

Onneksi olen tästäkin sydroomasta päässyt jo vähän eroon.
Nada

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #7 : 12 Toukokuu, 2010, 20:21:24 »
Noissa teleskooppiantenneissa ne kontaktipinnat kuluu ja löystyy käytön myötä. Se huomaa hyvin esimerkiksi siten, että avaa vanhan ja uuden antennin koko mittaansa ja heiluttelee niitä. Se vanha antenni elää paljon enempi. Tuo taas on varsin tehokas juttu aiheuttamaan radiohäiriöitä. Itselläni meinasi joskus tulla Freya tonttiin asti tuon takia. Kopteri otti aina päätykäännöksissä kauheat häiriöt. Luulin aluksi häiriöiden johtuvan alumiinisista laskutelineistä. Mutta ongelmat loppui heti kokonaan kun vaihdoin radiooni jo muutaman vuoden vanhan antennin uuteen. Se ulosvedettävä antenni kun on mekaanisesti kuluva osa kuten normaali virtakytkinkin. Virtakytkintäkin suositellaan vaihdettavan kerran vuodessa. Samaa suositusta taidettiin jakaa noille ulosvedettäville antenneillekin silloin kun radiota käytettiin paljon.

Tosiaan, suositukseni radion vaihdon siirrosta tulevaisuuteen perustuu juuri siihen, että tällä hetkellä ei radion vaihto ole mikään oikotie onneen. Nekin rahat suosittelisin käyttämään lentoakkuihin ja varaosiin jne... jotta pääsisi treenaamaan mahdollisimman paljon. Sitten kun itselle alkaa valkenemaan enemmän se, että mitä ominaisuuksia radioiltaan kaipaisi joita muilla ehkä on mutta itsellä ei. Kannattaa alkaa katselemaan sopivaa radioita itselle, varsinkin kun DX7 ja tuon Futaba 7:n ominaisuudet käytännössä jäävät tuohon antennin pituuteen ja ruudun kokoon. Tämän vuoksi kone, että vaihdo DX7:n tässä vaiheessa olisi melkein rahojen tuhlaamista. Mutta onhan joillekin joku ulkonäkö tms. kysymys jo syy vaihtaa radiota tms...

--
Timo

« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu, 2010, 20:28:41 kirjoittanut Timo »
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #8 : 12 Toukokuu, 2010, 20:24:02 »
No tuo on varmasti kyllä aivan totta. Liekö jollakulla sitten empiiristä näyttöä että tällä on suorituskykyyn vaikutusta?

Mutta ehkä saattaa olla aiheellista vaihtaa antennikin mikäli vanhalla toosalla meinaa lennättää.

*EDIT* Toki vaikka radio olisi 5 vuotta vanha, ei antennin vaihto ole kovinkaan relevanttia mikäli mankkaa on käytetty vaikkapa 10 kertaa ko. ajanjakson aikana. Timon lennätysmäärällä tikutkin pitää vaihtaa puolen vuoden välein kun niistä kuluu sentti pois... :P
« Viimeksi muokattu: 12 Toukokuu, 2010, 20:29:34 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #9 : 12 Toukokuu, 2010, 20:25:29 »
Minä aikoinani siirryin giga-aikaan oman 7c:ni kanssa hommaamalla tämän http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8354&Product_Name=X8D_2.4GHz_trainer_port_X8-hack_module_(PPM_Only) . Hyvin on toiminut ja vastarit ovat tosi halpoja.

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #10 : 12 Toukokuu, 2010, 21:19:45 »
Minä aikoinani siirryin giga-aikaan oman 7c:ni kanssa hommaamalla tämän http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8354&Product_Name=X8D_2.4GHz_trainer_port_X8-hack_module_(PPM_Only) . Hyvin on toiminut ja vastarit ovat tosi halpoja.
Onko ollut miten luotettava ?
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

MIKKELSONNI

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #11 : 12 Toukokuu, 2010, 21:30:47 »
Noin parisataa akkulista lennelty ja sen perusteella todella luotettava ja kaverilla on samanlainen enkä häneltäkään ole moitteita kuullut.

Jay604

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #12 : 15 Toukokuu, 2010, 12:23:08 »
Noissa teleskooppiantenneissa ne kontaktipinnat kuluu ja löystyy käytön myötä. Se huomaa hyvin esimerkiksi siten, että avaa vanhan ja uuden antennin koko mittaansa ja heiluttelee niitä. Se vanha antenni elää paljon enempi. Tuo taas on varsin tehokas juttu aiheuttamaan radiohäiriöitä.
--
Timo


-Tästä heräs kysymys, että olisko aiheellista voidella antennia jollain, esim. CRC:llä, tai jollain vastaavalla mikä vähentää kitkaa ja parantaa signaalia, mahdollisesti? Onko noilla miten paljon vaikutusta kantavuuteen/signaaliin? Jos ei, niin sittenhän ilman muuta kannattaa rasvata jollain teleskooppiantenni. Mikäli on mahdollisuus että heikentävät signaalia niin täytyy unohtaa koko juttu. Uusi antenni ei kuitenkaan maksa maltaita.

Tällainen juttu nyt vaan tuli mieleen..

Jay604

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #13 : 15 Toukokuu, 2010, 12:33:14 »
Originaali vastarin todennäköisesti oon jonnekkin kadottanut kun ei löytyny RC kamojen seasta, sopiikos tämä 450 - 600 EP koptereihin?

Mulla on kyllä tunne, että täältä löytyy ihmisiä ketkä tietäis halvemman paikan mistä tuonkin, tai vastaavan hommata..?

Poissa ChiKung

  • Pro torppari
  • ****
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #14 : 19 Toukokuu, 2010, 08:45:31 »
Lainaus
Rexipaketti ois tohon sitte lisää toisen mokoman 350€, eli jos nyt hätäiseen tekisin t-rex storeen tilauksen niin huikeat 700€ plus gyro ja peräservo.
Foorumin ehkä kulunein sanonta, mutta silti suosittelen: Osta käytetty. Saat parilla sadalla koko paketin kun sopiva osuu kohdalle. Ainakin itse tein erittäin hyvät kaupat käytetystä.

Sun radio käy varmasti hyvin ja jos häiriöt arveluttaa, niin voit hommata tuon em. gigamodulin siihen. Spektrumista et saa niin paljoa lisää välttämättömiä ominaisuuksia, että niistä olisi merkittävää hyötyä käyttöön. Toki kuvaajina näkyvät käyrät ovat mukavat, mutta kannattaa miettiä saatko muista osista suuremman vastineen rahoillesi. Lisäksi osaat ilmeisesti käyttää nykyistä radioa, niin radion käytön harjoitteluun menee vähemmän aikaa.
T-Rex 450 SE Superframe, CX450 V2 AE, DX7

Jay604

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #15 : 23 Toukokuu, 2010, 19:20:55 »
joo, tiedän.. mutta haluaisin kyllä rakentaa koko härvelin itse, tehdä säädöt ym. ym. niin oppiipahan siinä samalla. Työkalujakin on ihan kiitettävästi, jotain pientä täytyy ostaa.

Olen nyt päätymässä, jos ei mitään taloudellista katastrofia tule, T-Rex 500 pakettiin. 6S akkujenkaan hinta ei ole enää mikään hirvittävä ulkomailta tilatessa. 220V 2-6S laturinkin saa 80€:lla.

Lueskelin tuolta Align puolelta pari pitkää ketjua missä varmaan keskusteltiinkin lähes kaikki oleellinen 500:en rekun hommaamisesta. Toisessa ketjussa käytiin läpi hankinta, toisessa rakentamista ja säätöjä.

Onhan noilla 450 ja 500 -koptereilla aikamoinen ero vierekkäin ja lennossakin varmasti, ainakin jos simulaattoriin on mitään luottamista. Että mieluimin aloittelijana heitän siihen pari-kolme satkua lisää, kun nyt alusta asti ollaan kerran kopteria kasaamassa.. Saapahan vakaamman pelin. Jos rahat riittäis niin haaveilisin varmaan 600 -kokoluokan EP:stä, tai Outrage 550:sta.. aika vakuuttavia videoita mm. youtubessa just tosta jälkimmäisestä.

TRex-Storen 500 M ja 500 L -moottoreiden ero ei oikein auennut, tai sitten pääs menemään ohi kun lueskelin. Jos nyt joku sattuu lukemaan niin kannattaako tuolta trexstoresta pyytää M -mallin moottoria, eikös noilla ollut aika iso tehoero?
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2010, 19:30:17 kirjoittanut Jay604 »

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #16 : 23 Toukokuu, 2010, 19:24:53 »


500 M ja 500 L -moottoreiden ero ei oikein auennut, tai sitten pääs menemään ohi kun lueskelin. Jos nyt joku sattuu lukemaan niin kannattaako tuolta trexstoresta pyytää M -mallin moottoria, eikös noilla ollut aika iso tehoero?

Tehoeroa on, mutta se L moottorikin on kyllä tarpeeksi tehokas, ainakin mulle. Saa lentoaikaakin enemmän.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Jay604

  • Vieras
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #17 : 23 Toukokuu, 2010, 19:36:04 »


500 M ja 500 L -moottoreiden ero ei oikein auennut, tai sitten pääs menemään ohi kun lueskelin. Jos nyt joku sattuu lukemaan niin kannattaako tuolta trexstoresta pyytää M -mallin moottoria, eikös noilla ollut aika iso tehoero?

Tehoeroa on, mutta se L moottorikin on kyllä tarpeeksi tehokas, ainakin mulle. Saa lentoaikaakin enemmän.

-Luulenko aivan täysin omiani, kun muistelen että joku sanoi homman olevan päinvastoin?

Tarkoitan siis että joku sanoi muistaakseni että jos hankkii tuon tehokkaamman M:n ja lentää kuitenkin normaalilla headspeedilla ja muutenkin rauhallista lentoa, (aloittelijana tuskin käytän puoliakaan tehoista pitkään aikaan), niin lentoajat olisivat pidempiä kuin mitä tehottomalla L:llä, joka joutuu työskentelemään pienemmälläkin kaasulla lähempänä maksimitehoaluettaan.

Olenko täysin hakoteillä?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: radio arvelluttaa..
« Vastaus #18 : 23 Toukokuu, 2010, 19:53:37 »
se M mosa tulee siihen uuteen pakettiin jossa on mm runko ilmeisesti akkutelineen osalta matalampi jolloin mahtuu isompi akku helpommin...

M on oleellisesti tehokkaampi ainakin specksien mukaan mutta muuta en asiasta tiedä...

oot varmaan ne mun 2 ketjua lukenu sieltä alikiliosiosta jossa niitä hetki takaperin vatvottiin ;)

tyytyväinen oon ollu hankintaani! :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3089 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2014, 20:04:31
kirjoittanut Pursi
11 Vastauksia
4779 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Huhtikuu, 2014, 18:00:23
kirjoittanut Jalippo
5 Vastauksia
3312 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2014, 20:50:35
kirjoittanut JuhoV
8 Vastauksia
5839 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2014, 12:35:31
kirjoittanut Mortumm
3 Vastauksia
3466 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Marraskuu, 2015, 19:13:18
kirjoittanut Makke76