Itse ostin kyseisen kopterin juuri halvan hinnan takia ja ekaksi kopeteriksi. Nyt lennätystä 5min takana ja kahteen kertaan on jo varaosia tilattu Virnistää Vähäisen kokemuksen vuoksi tämä on vai arvailua mutta oma kopteri alkaa liikkua sivuttain eikä ylöspäin kun kaasua lisätään. Ohjaimen ollessa täysin keskellä kopteri kaartaa jyrkästi sivulle, eli leijuttaessa täytyy kokoajan hakea sopivaa kohtaa eteenpäin/sivuttais-suunnan osalta.
Johan alkoi saamaan kopteri ilmaa alle kun säädin lapojen kulmat kohdalleen tuolla mittarilla, mutta edelleenkään en ole saanut pois tuota vaeltamis ongelmaa. Täytynee ottaa johonkin alan liikkeeseen yhteyttä jos voisivat säätää Huh ps. taas meni setti lapoja päreiks Iskee silmää
Vaeltaminen johtuu yleensä pääosittain siitä, että kopteri on luonnostaan epävakaa laite (Tähän pätee myös sääntö: mitä pienempi kone, sitä epävakaampi). Vikaa voi olla myös säädöissä, toisinsanoen kopterin swash (johon servojen linkit kiinnittyy) on säädetty vinoon, jolloin joudut lentäessä korjaamaan koko ajan oikealla tikulla että kone leijuu suorassa. Lisäksi lavanpitimien linkit täytyy olla yhtä pitkät.
CCPM
säätöohjeesta löytyy tietoa tarvittavista säätötoimenpiteistä, tosin sinun on sitä ehkä vaikea soveltaa, koska taitaa olla kopterin mukana tullut radio käytössä?
Perus periaate on se, että kun radiossa on kaikki tikut ja trimmit keskellä (kaasutikun saat säädön ajaksi keskelle laittamalla holdin päälle, tai irrottamalla moottorin johdot), servojen armit on linkkeihin nähden 90 asteen kulmassa, ja lapakulmat on nollassa. Tällöin vasenta tikkua liikuttamalla ylös alas lapakulmat vaihtelevat lineaarisesti kumpaankin suuntan, esim. -10 -> +10. Tosin, kun kyseessä on selvästi harjoittelukäyttöön tarkoitettu kopteri, voi olla helpompaa jos löytyy enemmän positiivisia kulmia, esim. -7 -> +13.
Näytät asustavat Helsingissä, joten jos tarvitset apua säätämiseen, suosittelen mieluummin etsimään kokeneemman harrastajan lähialueeltasi, ja vasta sitten kääntymään liikeen puoleen. Helsingistä löytyy kasapäin auttajia, jotka ovat enemmän kuin tyytyväisiä saadessaan laittaa koneesi kuntoon. Tiedän, että löytyy koptereistakin tietäviä myyjiä, mutta harmittavan usein käy niin että lyhyen foorumiin tutustumishetken jälkeen asiakas tietää enemmän kuin myyjä kopterin säädöistä. Tämä on todettu liian useaan kertaan.
Edit: Maaefekti vaikuttaa myös kopterin käyttäytymiseen, tosin ei ratkaisevasti. Voisi sanoa että lähellä maata on hieman vaikeampi lentää kuin metrissä. Aloittelijan kannattaakin mahdollisimman nopeasti harjoitella leijuttamaan irti maasta. Ensimmäisillä kerroilla apujalakset on hyvä olla alla, ne kannattaa kuitenkin ottaa pois heti kun siltä tuntuu.
Edit 2: Kannattaa ottaa yhteyttä Espoon porukkaan, he käy kentällä öin ja päivin, kesästä talveen
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1426.0Toivottavasti tästä oli apua ja pääset pian ilmaan
.
-op-