Kirjoittaja Aihe: Walkera 4#3  (Luettu 73720 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #25 : 08 Helmikuu, 2008, 09:40:16 »
Toista viikkoa matkalla viipynyt varaosapaketti saapui vihdoin ja sain vaihdettua pyrstöroottorin pinnin tilalle uuden. Vaihdoin samalla myös pyrstömoottorin. Pystysuuntainen tärinä on nyt lakannut kokonaan vaivaamasta.

Oman kopterini painopiste on ollut rajusti pyrstön puolella. Varaosapaketin mukana tuli myös uusi akkukotelo. Liimasin eilen uuden kotelon eteen vanhasta akkukotelosta tehdýn jatkeen RC-groups keskustyeluryhmässä neuvotulla tavalla ja nyt saan säädettyä painopisteen tarkasti ilman isoa sinitarrapalaa nokassa. Se tarkoittaa, että akku on noin 20mm edempänä kuin mitä se voisi olla alkuperäisessä akkukotelossa, eikä akkua saisi mitenkään pysymään paikallaan ilman kotelon pidennystä. Aivan loistava niksi!!! Ero lento-ominaisuuksiin oli aivan huikea, suosittelen!!!

Kopteri ei lähde enää äkkinäisiin liukuihin pyrstöä käännettäessä vaan pysyy kauniisti (lähes) paikallaan. Nyt se lentää oikeasti. Ihmettelen vain, miten muiden koptereissa voi olla painopiste oikeassa paikassa. En ole tehnyt mitään, mikä olisi lisännyt painoa pyrstön puolelle, päin vastoin kaikki painonlisä on nokan puolella. No, niin tai näin, nyt pystyn lentämämän viimein lennättämään ilman pelkoa yllättävistä äkkinäisistä liikkeistä. Kuukausi ja pussillinen varaosia meni, mutta nyt alkaa olla jo paljon hauskempaa.

Simulaattoriin käytetyt tunnitkaan eivät varmaan menneet hukkaan. Latasin ClearViewin seuraksi vielä uuden ilmaisen Heli-X simulaattorin ja olen lennellyt ja leijuttanut T-Rexin mallia muutamia tunteja puuskaisessa tuulessa. Varsin hyväntuntuinen simulaattori, jonka maisemapanoraamat on tehty isolla tarkkuudella. Heli-X:n kopterit ovat kiikkerämpiä kuin ClearViewin, joten luulen että se sopii paremmin refleksien harjoitteluun. Olisi kiva päästä kokeilemaan simulaattoria Full HD-videotykin kanssa 1920x1080 resoluutiolla. Taidankin heti ryhtyä säästämään...


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #26 : 10 Helmikuu, 2008, 12:17:38 »
Yes, I think it's a common problem. I simply turn the battery around, not perfect but good enough.
[/quote]

Olen kokeillut samaa, mutta akku on vaikea sada pysymään paikallaan noin päin. Tuokin toimii varmaan sitten, kun ei törmää yhtä usein kuin minä...

Tässä on kuva tuplamittaisesta akkukotelosta. Liimasin rikki menneen vanhan kotelon kiinni uuteen ja vahvistin liitokset 0.14mm mustalla kalasiimalla (jonka myös liimasin kiinni akkukoteloon). Konsepti esiteltiin joskus RC-groupsin keskustelupalstalla. Kuvasta myös näkyy,miten pitkälle akkua täytyy minun kopterissani siirtää, jotta oikea painopiste löytyy.

Walkera 4#3:n lennättämisessä suurin ongelma on mielestäni kopterin vakaaksi saattaminen (ainakin näin aloittelijan näkökulmasta). Kaikki mitat ja painot ovat niin pieniä, että miltei mikroskooppisetkin epätasapainot vaikuttavat merkittävästi kopterin vakauteen. Myös pienet ja turbulenssille alttiit lennätystilat (koti) vaikeuttavat säätämistä, sillä kopteri pamahtaa vastakkaiseen seinään ennen kun pilotti ehtii rekisteröidä mikä saattaisi olla pielessä. Kun värinät ja tärinät on poistettu ja painopisten oikea paikka on löytynyt, Walkera 4#3 muuttuu varsin vakaaksi ja hauskaksi lentäväksi. Se on ikään kuin tehtaalta täydellisen epävireisenä lähtenyt piano, jota täytyy säätää aika tavalla ennen kun se alkaa soimaan kunnolla. Tosin yksilöissä on varmaan suuriakin laatueroja.

Opin kantapään kautta, että ohjekirjassa ohjekirjassa neuvottu metodi painopisteen tarkastamiseksi (kopteri roikkumaan tasapainoakselista etusormien väliin ja akun paikkaa sätämällä pyrstöpuomi vaakasuoraksi) ei ole riittävä koska pieniä kulmaeroja on pyrstöpuomin lyhyen mitan vuoksi vaikea havaita. Säädin oman kopterini painopisteen kohdalleen siten, että laitoin kopterin roikkumaan kahden vesilasin reunojen varaan ja asetin pyrstöpuomin taakse vesikannun, jossa oli vettä puomin tasolle saakka. Näin sain pyrstöpuomin taakse täysin suoran vertailupinnan, jonka avulla pystyin hakemaan painopisteen tarkasti kohdalleen.

Vaivannäkö palkittiin, sillä nyt ohjaaminen on monin verroin helpompaa. Taipumus heiluriliikkeisiin käännöksissä väheni dramaatisesti ja kopteri pysyy maltillisesti paikallaan pyrstöä käännettäessä. Vakauden ansiosta myös nokka sisään-leijuminen sujuu nyt hyvin - kopteri siis lentää kaikin puolin mainiosti ja ohjautuu loogisesti. Törmäilen vieläkin melkein joka lennolla, mutta nyt ne menevät kiistatta omien ohjausvirheiden piikiin. Painpisteen hakeminen jonkun vaakasuoran apuviivan (esim. vesipinta) avulla mielestäni kannattaa, sillä huomasin, että ainakin omat silmäni valehtelevat ja ilman apuviivaa minä säätäisin painopisteen liian taakse. Tämä johtuu varmaan siitä,että pääroottori on hieman eteenpäin kallellaan ja aivot pyrkivät oikaisemaan kokonaiskuvaa niin, että pyrstöpuomi näyttäisi olevan vaakasuorassa vaikkei se oikeasti olekaan.

Tämä kaikki on varmaan pidemmälle ehtineiden kopteriharrastajien mielestä täysin itsestäänselvää, mutta minulle painopisteen hienosäädön merkitys kirkastui vasta pari päivää sitten. Kuuluu varmaan osaksi oppimiskäyrää...
« Viimeksi muokattu: 10 Helmikuu, 2008, 20:14:44 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #27 : 13 Helmikuu, 2008, 22:27:07 »
Yea but don't overdo the tuning. In the end you cannot get it done perfectly, because the servos drift as soon as the battery discharges.
Just get used to it, it takes practice and more practice. And once you'll fly in wind, most of the careful setup goes to hell anyway.
BTW, completely OT but I love pianos that are (slightly) out-of-tune... no virtuoso here but I know how to play with both fists ;D

Joo, ei ole takoitus virittää tästä enää yhtään enempää. Olen itse asiassa tällä hetkellä erittäin tyytyväinen siihen, miten kopterini leijuu ja lentää. Tähän asti tehdyt säädöt ehdottomasti kannattivat sillä lento-ominaisuudet paranivat niiden myötä (no, lentotaidotkin olivat alussa täysin olemattomat, joten silläkin saralla on ehkä tapahtunut pientä kehitystä parempaan). Saavutetun vakauden ansiosta lentämisen opettelu on viime aikoina ollut helpompaa ja olen voinut ottaa "apupyörinä" toimineet lisäpainot pois vakaajatangolta. Jos taitoja olisi ollut heti alussa enemmän ja kaikki refleksit valmiiksi lihasmuistissa, olisi epävireisempikin kopteri varmaan ollut hallittavissa. Luulen, että aloittelijalle oli näin päin kuitenkin helpompaa... Seuraavan kopterini pidän ehkä tehtaan virityksissä (tai no, ainakin sitä seuraavan...).

Kyllä tämä tästä. Olohuone tuntuu jo paljon paljon isommalta, kuin pari viikkoa sitten... Seuraavaksi opettelen kahdeksikkoja (ja miten tehdään ympyrä vastapäivään puhtaammin).

Löysin muuten edullisesti varaosia myyvän nettikaupan: www.walkera-parts.eu (Belgiassa, ei siis tullimaksuja tiedossa)

Moottori maksaa sivustolta tilattaessa 2,65€, pyrstöpuomi 1,4€, akkukotelo 0,5€ ja roottorin napa 3,5€. Postitus Suomeen maksaa 6,5€. Kokonaisen Walkera 4#3:n saisi sieltä hintaan 89€ + postitus.Tilasin kokeeksi joitain osia viime viikolla, muuta ne eivät ole vielä saapuneet perille. Maksutapa on IBAN-tilisiirto, mikä aiheuttaa muutaman päivän viiveen toimitukseen.

EDIT: osat tulivat perille, tilaus kesti noin 1,5 viikkoa, mutta kaikki oli mukana ja halvaksi tuli! Nyt kannattaa ostaa enemmän kerralla.
« Viimeksi muokattu: 16 Helmikuu, 2008, 11:21:10 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #28 : 16 Helmikuu, 2008, 23:43:35 »
Aaaargh!

Juuri kun lentely on sujunnut viikon verran mukavasti, mystiset karkailut palasivat. Tällä kertaa näin omin silmin, miten toinen servo (aileron) liikutti sätölevyä ääriasentoon ilman että koskin ohjaimiin ja seuraavaksi tietysti rysähti.

Kun kokeilin kopteria maassa, teki servo suuria äkkinäisiä liikkeitä itsekseen - keskiasennosta toiseen ääriasentoon saakka. Minulla on ollut vastaavia ongelmia Walkera 5#6:n kanssa aikaisemmin (erityisesti naapuriasunnon vastaisen seinän vieressä) ja mietin, onko naapurustossa satunnaisesti jokin toinen radiolaite samalla taajudella vai mitä oikein tapahtuu (taajuus 35.120 MHz). Näin jälkeenpäin mietittymä saattaa olla, että jotkut Walkera 4#3:n alkuaikojen mystisistä karkailuista johtuvat samasta syystä, vaikka olin uskonut vian olevan huonossa trimmissä ja lentotaidoissa. Lopputulos - äkkinäinen voimakas syöksy toiselle sivulle - oli ainakin saman tyyppinen, kuin mitä minulle on aikaisemminkin sattunut. Servin liikkeitä ei näe kovin kaukaa, mutta olen nyt jokseenkin varma, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta. Kopterini toinen servo (elevator) oli myös alkanut sirisemään ja värisemään jatkuvasti, mutta ongelma meni ohi kun purin servon, suihkuttelin CRC kontaktin puhdistajaa ja kiristin sisällä olevan potentiometrin liukupintoja.

Servon nykimistä seuranneessa rysäyksessä roottorin navassa olevat messinkinastat irtosivat ja jumittivat vakautusakselin ääriasentoon niin, että säätölevy murtui (juuri siiä en tietenkään ole tilannut varastoon!). Harmillista. Juuri kun lentäminen oli alkanut sujua hyvin ja mahduin varsin mukavasti lentämään olohuoneen kokoisessa tilassa.

Alkuaikojen tärinän ja vatkaamisen, painopisteongelmien ja elektroniikkahäiriöiden myötä alan vahvasti uskoa että kopterini on maanantaikappale. Kaikki viat tuntuvat sitä piinaavan. Mahtaako tuleva 2.4 Ghz malli olla yhtä häiriöaltis? Jos ei, niin joudun varmaan hankkimaan sen nykyisen tilalle.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2008, 08:50:39 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #29 : 17 Helmikuu, 2008, 11:14:17 »
>> että kopterini on maanantaikappale
sorry, I think most of them are  :P (I've got two). Walkera has a well-earned reputation for "quality"...
Try to find a clever solution for the Rx antenna - around the tail, and back for example, or let it hang (but instable).

There is a known problem with the servo connectors that causes exactly the same problem. Try to push the pins to the connector post one by one with a small screwdriver.
BUT if you get also random tail kicking or motor dropouts, then it's clearly radio glitches.


Kiitos, yritän heti säätää antennin kun saan 4#3:n taas lentokuntoon. Kokeilen myös servojen liittimien kiristämistä.

Harmi tosiaan, ettei muilta valmistajilta ole saatavilla yhtä pieni koptereita - haluan ehdottomasti sisäkäyttöön sopivan, mahdollisimman hiljaisen kopterin, eikä ainakaan toistaiseksi ole paljon vaihtoehtoja - valitettavasti.

Muita kuvaamiasi oireita ei ole ollut Walkera 4#3:n kanssa. vanhempi 5#6 on pamahtanut pari kertaa täyttä vauhtia kattoon  kun kaasu on mennyt ilman omaa ohjaustani täydelle teholle. Myös sen servot ovat nykineet samalla tavalla, mutta koaksiaaliroottorin ansiosta tlanne on yleensä pysynyt hallinnassa.

Tein pari kokeilua (väliaikaisesti?) rampautuneella kopterillani. Sijoitin kopterin maahan huoneen nurkkaan ja menin itse lähettimen kanssa kauemmas. En käynnistänyt moottoria, koska servojen liike näkyy paremmin kun moottori on pysähdyksissä. Häiriötön lähetysetäisyys näyttää olevan vain noin 3,5 - 4 metriä!!! Sen jälkeen servot alkavat tehdä satunnaisia irrationaalisia liikeeitä.  Minulla on kaksi identtistä lähetintä (toinen on 5#6 lähetin). Sama juttu molemmilla. Tein vastaavan testin 5#6:lla. Häiriötön etäisyys oli hieman pidempi, noin 5-6 metriä. Tämä todella valaisi syyn moneen mystiseen törmäykseen!!! Lähetimen paristot ovat aivan uudet ja voisi olettaa, että lähetysetäisyys ei ainakaan tuosta pitene paristojen hiipuessa. Surkeaa!!! Luulin että lähetin kantaisi satoja tai ainakin kymmeniä metrejä.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2008, 11:20:41 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #30 : 17 Helmikuu, 2008, 13:49:24 »
yes, unfortunately the 4#3 Tx has reduced power, compared to those they ship with bigger helis.

I learned in my living room with a GAUI EP 100 SE (picture on the left, 340 mm rotor). One could say that it enforces Radd's flying school ("if it wanders away, put it down and start all over"). Because otherwise it will take a bite out of the sofa  ;D
It's definitely not a beginner heli - others are much more forgiving (for example HBK). That said, there is one for sale right now on the forum: Pixy Zap, the lighter and older version with plastic frame instead of CF. I own one of those too, slapped in a "borrowed" Rx and had a ball flying it in the football field this morning - spares are cheap and I don't need to be paranoid about crashing it.
But HBK is probably a better choice, even though a bit bigger. It's funny, but you may even need more space with a smaller heli (but arguably less "safety distance").
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2008, 13:51:08 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #31 : 18 Helmikuu, 2008, 11:51:15 »
yes, unfortunately the 4#3 Tx has reduced power, compared to those they ship with bigger helis.

I learned in my living room with a GAUI EP 100 SE (picture on the left, 340 mm rotor). One could say that it enforces Radd's flying school ("if it wanders away, put it down and start all over"). Because otherwise it will take a bite out of the sofa  ;D

Turvallinen sisälennätys on avainsana! Sohvaa syövät kopterit eivät tule kysymykseen...

Walkera 4#3 on juuri sopivan hiljainen, kevyt ja pieni olohuoneessa lennätykseen. Törmäykset eivät turmele sisustusta eikä se ole ollenkaan hassumpi lennätettävä silloin (harvoin?) kun kaikki toimii niin kuin pitää. Itse asiassa sillä mahtuu kohtuullisesti pyörimään myös olohuonetta selvästi pienemmässä makuuhuoneessa, joskin turbulenssit alkavat pienessä huoneessa ennen pitkää keikuttelemaan kevyttä kopteria.

Nyt kun saisin vielä elektoniikan häiriöt karsittua pois. Asensin pari päivää sitten uuden laskutelineen rikkoutuneen tilalle. Teippasin antennin samalle paikalle kuin missä se oli alkuperäisessä laskutelineessä ja ehkä aiheutin ehkä siinä yhteydessä jotain, mikä heikensi antennin herkkyyttä. Kokeilen illalla erilaisia säätöjä antennin kanssa ja toivon parasta.

Muista minikoptereista olen välillä pohtinut Micron V2 hankkimista, mutta se maksaa lentokunnossa noin 300€ ja on kuulemma tunnottomampi ohjattava kuin walkera 4#3 (minulla on servon tapit keskimmäiseissä rei'issä ja pidän kovasti siitä, miten liukkaasti kopteri vastaa ohjaukseen!).

Myös tällainen löytyy netistä: http://www.ibotz.com/html/AirBOTZ_Microcopter.html Lähetin taannoin sähköpostia valmistajalle. He kertoivat, että kopteri on myynnissä ja maksaa 250€ ilman lähetintä. En ole löytänyt mistään yhtään käyttäjän kommenttia, myydäänköhän sitä jollain toisella tuotenimellä? Varaosatilanne on varmasti myös huono...
« Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu, 2008, 14:40:58 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #32 : 18 Helmikuu, 2008, 17:35:08 »
yes, unfortunately the 4#3 Tx has reduced power, compared to those they ship with bigger helis.

Pohdin hetken, kannattaisiko hankkia tehokkaampi lähetin? Walkeran WK-0703 lähetintä myydään Saksassa hintaan 69 € + postikulut: http://cgi.ebay.es/DRAGONFLY-83-HM-083-Z-01-2x-ROTORBLATTER-MAIN-BLADES_W0QQitemZ170159167500QQihZ007QQcategoryZ19164QQcmdZViewItem

Tuon lähettimen moni on saanut toimimaan sekä 5#6:n, että 4#3:n kanssa. Toisaalta - Walkeran elektroniikkaan kann ei varmaan kannata upottaa yhtään ylimääräistä penniä. Ehkä kuitenkin suoristan sen antennin ensin.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #33 : 22 Helmikuu, 2008, 07:33:23 »
Teippasin vastaanottimen antennin pyrstöpuomiin ja annoin loppuosan roikkua vapaana, mutta häiriötön lähetysetäisyys piteni jonkin verran, mutta ei dramaattisesti - nyt se on noin 6-7 metriä (mikä onneksi riittää olohuoneessa lennättämiseen).

Lisäksi on vielä servo: (elevator) servo tärisee suurella taajuudella melkein jatkuvasti. Liike on sen verran suurta, että se liikuttaa swashplatea ja se tapahtuu silloin, kun servon pitäisi olla keskiasennossa. Satunnaisesti (paljon harvemmin, kun ennen antennin avaamista) servo tekee laajempia äkkinäisiä liikkeitä ja kopteri saattaa syöksähtää yllättäen hyvin nopeasti joko eteen- tai taaksepäin. Yritin kiristää servojen liittimet mutta se ei auttanut. Välillä servon painaminen sormilla poistaa vaivan. Luulen, että servon sisällä oleva potentiometri toimii huonosti. Irroitin molemmat servot liitinten kiristämistä varten ja nyt en ole varma, onko viallinen servo sama (airelon) joka pomppi omaa tahtiaan aikaisemmin.

Saan kopterin pysymään ilmassa -välistä jopa kokonaisen akullisen tai kaksi törmäämättä mihinkään- kun elektroniikka toimii. Servojen haamuliikkeiden aiheuttamat häiriöt ovat kuitenkin liikaa minun reflekseileni.

Tilaan vielä uuden servon, mutta mittani alkaa vähitellen täyttyä.
« Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu, 2008, 08:43:51 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #34 : 23 Helmikuu, 2008, 17:23:51 »
Check the point, where the antenna cable leaves the Rx. Reportedly, the isolation can break, leading to occasional short circuits.
I have a 2nd Tx here, which I don't need. If you happen to live around Hki area, we could try, whether that works any better (for example next week Thu / Fri in Iso Omena, or this / next Sunday in Otahalli). Let me know.

Antennikaapelin eriste on murtunut juuri siitä kohdasta, mutta olin jo laittanut siihen kutistuvaa putkea eristeeksi. Purin vielä servot palasiksi, mutta koska potentiometriin ei pääse käsiksi (en ainakaan ymmärtänyt miten), en ollut juuri mitään tehtävissä. Aika herkkiä ovat juotokset - toisesta servosta irtosi yksi johdin, vaikka otin osat ulos todella varovasti. No, sain sen juotettua kiinni vaikka jälki onkin aika rujoa - en todellakaan ole ammattilainen näissä hommissa. Ajattelin myös kokeilla Walkera 5#6:n servoja, mutta nepä eivät olekaan identtisiä 4#3:n kanssa. Servot näyttävät päälisin puolin samanlaisilta, mutta kiinnitystapit ovat 5#6:ssa paksummat, joten niitä ei voi painaa 4#3:n koloihin paikalleen. Uudet servot on nyt tilattu koska nykyisellä ei voi lentää. Tuleva viikko meneekin sitten simulaattorin merkeissä... ClearViewistä on juuri julkaistu uusi versio, jossa kaikkiin koptereihin on lisätty särkyvät osat. Hah! Ihan kuin en olisi saanut Walkeran särkyvistä osista tarpeekseni...

Kiitos avusta! Yritän ensin servojen vaihtoa ja jos se ei toimi, niin sen jälkeen täytyy keksiä jotain muuta (ties vaikka 2.4Ghz versio tulee siihen mennessä myyntiin). Olen jo yrittänyt kahdella lähettimellä joten epäilen, että kantavuusongelma on pikemminkin vastaanottimen (tai sen antennin) päässä. Sen vuoksi päätin jättää myös WK-0703 lähettimen tilaamatta.


« Viimeksi muokattu: 24 Helmikuu, 2008, 08:45:08 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #35 : 02 Maaliskuu, 2008, 18:54:18 »
Uudet servot viipyvät postissa tosta viikkoa enkä malttanut odottaa niiden saapumista. Otin toisen Walkera 5#6:n servon  ja viilasin kiinnitystapit kapemmiksi niin että servo sopii 4#3:een. Koska minulla on ollut toistuvia ongelmia roottorinnavassa olevien messinkinastojen kanssa (eivät pysy paikallaan edes liimattuna ja jumittavat tasapainoakselin kesken lennon), vaihdoin alumiinisen roottorinnavan tilalle alkuperäisen tyyppisen muovisen navan. Se, samoin kuin uusi roottorinlapojen kiinnike tuntuvat olevan selvästi jäykempää muovia, kuin edelliset löysän pehmeästä muoviseoksesta tehdyt osat. Kiinnitin Tasapainoakselin vain yhdellä välitystangolla, koska silloin se pääsee liikkumaan vapaammin. Antenni on nyt teipattu pyrstöputkeen ja loput laskeutumistelineen ympärille.

Kopteri lensi aivan fantastisen vakaasti ja hienosti - vakaammin kuin koskaan tähän saakka. kaikki häiriöt olivat myös tiessään. Walkera 4#3 on näillä säädöillä selvästi vakaampi lennätettävä kuin esimerkiksi ClearView 4.91:n mukana tullut Honey Bee King 2:n malli (Fixed Pitch -moodissa). Lensin viikonlopun aikana neljä akullista olohuoneessa ja ihmettelin, miten helppoa ja kivaa 4#3:n lennätys lopulta voikin olla silloin kun kaikki toimii!!! Mitään yllättävää ei tapahtunut edes huoneen nurkissa tai seinän vieressä.

Sunnuntai-iltana servo-ogelmat ikävä kyllä palasivat. Moitteettomasti 5#6:ssa toiminut servo (airelon) alkoi säksättää. Aluksi se sirisi ja tärisi keskialueella ja pian se teki ompelukonemaista 5-6 mm mittaista liikettä, johon toinen servo (elevator) yhtyi. Lentäminen loppui tietysti siihen, mutta onneksi mitään ei mennyt rikki. Onkohan 4#3:n vastaanotin (tai servon liittimet vastaanottimen päässä) kaiken murheen lähde? Kiristin servon liittimet RCgroupsissa neuvotun ohjeen mukaan: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=8520148&postcount=2058
mutta siitä ei ollut apua. Molempien servojen liittimet ovat todella herkät, varsin pienikin liittimen liikuttelu mykistää servot täysin. Vastaus selvinnee, kun uudet servot saapuvat joskus ensi viikolla. Jos ongelmat jatkuvat, on vian lähde todennäköisesti vastaanottimessa. Olisipa mukava saada elektroniikkaongelmat karsittua. Ilman niitä Walkera 4#3 olisi todella hauska laite. Moottorikin tuntuu kestävän paljon ennakoitua paremmin, kun sitä suihkuttelee silloin tällöin WD40:llä.
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2008, 22:20:53 kirjoittanut Picofly »

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #36 : 02 Maaliskuu, 2008, 20:44:55 »
I suspect the servos are broken. Do they stop twitching, if you move the right stick into a corner? If so, it's probably the poti inside, not much you can do about it.

But, try to push each individual end of the connector onto the pin of the receiver using a very small screwdriver - if the twitching stops, then the connector is at fault (including the crimp between each servo wire and the plug).
Only if you're sure it's a connector problem: Some people have reported success by removing the white plastic shell of the connector from the circuit board, leaving only the pins in place.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #37 : 02 Maaliskuu, 2008, 21:17:30 »
I suspect the servos are broken. Do they stop twitching, if you move the right stick into a corner? If so, it's probably the poti inside, not much you can do about it.

But, try to push each individual end of the connector onto the pin of the receiver using a very small screwdriver - if the twitching stops, then the connector is at fault (including the crimp between each servo wire and the plug).
Only if you're sure it's a connector problem: Some people have reported success by removing the white plastic shell of the connector from the circuit board, leaving only the pins in place.

Värinä tosiaan loppuu, kun sauva on ääriasennossa. Toivottavasti uudet servot korjaavat tilanteen. Uskoisin että saan ne viimeistään tiistaina. Harmillista, kopteri on muuten aivan mahtavan hyvin balanssissa!


Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #38 : 08 Maaliskuu, 2008, 09:03:24 »
Tilaamani kaksi uutta servosettiä saapuivat tiistaina. Samalla sitten varmistui, ettei häiriöiden syy ole todennäköisesti servoissa. Tein toiseen servosettiin liitinten kiristyksen ja toiset annoin olla sellaisenaan. Molemmat käyttäytyvät täsmälleen samalla tavalla kuin vanhat: välillä kaikki sujuu aivan virheettömästi mutta välillä servot sekoavat täysin ja lennättäminen on kertakaikkiaan mahdotonta. Häiriöt ja haamuliikkeet jatkuvat senkin jälkeen, kun lähetin on sammutettu, joten lähetin tuskin on syypää. Roottori ja pyrstöroottori saattavat pyörähtää saunnaisesti yhden tai kaksi kierrosta ilman ohjausliikkeitä, mutta pääsääntöisesti häiriöt kohdentuvat servoihin.

Olen lentänyt tiistain jälkeen noin kymmenen akullista. Niistä neljä tai viisi on sujunut ilman havaittavia häiriöitä. Parin akullisen aikana on ollut pieniä haamuliikkeitä, jotka olen kyennyt hallitsemaan törmäämättä mihinkään (refleksit ovat tosiaakin parantuneet!!!) mutta muutaman kerran on ollut pakko vain keskeyttää. Ja seuraavan kerran kun kytken virran päälle, kaikki voi olla taas hyvin - tai sitten ei. Yhden voimakkaan häiriön jälkeen pitelin kopteria kädessä ja lisäsin kaasua koskematta muihin ohjaimiin. Aileron-servo teki niin voimakkaan haamuliikkeen toiseen ääriasentoon saakka, että se rikkoi dogbone-tankoja paikaallaan pitävän haarukan (=rikkoi roottorinpään kervottomaksi), rikkoi swashplaten ja viskasi irronneet dogbonet pitkin huonetta.

Walkera 4#3 on todella maanis-depressiivinen kokemus. Minua todella ärsyttää sähkölaitteiden huono laatu. Ehkä vastaanottimen vaihtaminen voisi korjata tilanteen, mutta en oiken tiedä jaksanko vaivautua. Lienee varmaan viisaampaa odottaa 2.4 ghz versiota ja dumpata nykyinen kopteri sitten.

EDIT: ja toinen harmillinen asia on varaosien vaihteleva laatu: Servon häiriön rikkoma roottorinpää, roottorinpidike ja dogbone olivat jämäkkää tavaraa, mutta uudet roottorinpidikkeet ja roottorinpää ovat taas samaa surkeaa pehmeää muoviseosta, mitä kopterin alkuperäiset osat olivat. Pehmeä roottorinpää menee helposti lyttyyn jo lavanpidikettä asennettaessa ja lerppuu lennon aikana. Onneksi varastossa oli vielä yksi jäykemmästä muovista tehty roottorinpideke. Uuden rottorinpään laakerit ovat myös huonosti liikkuvat, joten vaihdoin vanhat liukkaammin liikkuvat tilalle . Uuden dogbonen pallonivelet taas ovat niin paksut, että se jäykistää pahasti tasapainoakselin liikettä. Minulta meni jonkin aikaa, jotta sain taas "lähes täydellisen" balanssin syntymään näistä uusista osista mutta vaivannäkö toivottavasti palkitaan. Kun tasapainoakselin ja roottorinpidikkeen saa liikkumaan täysin kitkattoman tuntuisesti (tämän testaaminen onnistuu parhaiten roottoinlavat irroitettuna, koska roottorinlapojen painon vuoksi kitkaa ei havaitse kunnolla lapojen kiinni ollessa) kopteri muuttuu kuin taikaiskusta erittäin hankalasti ohjattavasta todella hienosti ja kuuliasesti käyttäytyväksi. Varaosien (dogbonet, flybar ring, rotor head, rotor headin laakerit ja blade holder) keskinäiset toleranssit vain tekevät säädöstä aikamoista tuuripeliä. Kaikki osat ovat niin pieniä,että mitättömänkin pienet erot tuntuvat. Ei esimerkiksi uskoisi, että esimerkiksi roottorinpidikettä kannattelevien kuulalaakerien liukkaus paljon vaikuttaisi vakauteen, mutta lennossa eron todella huomaa. Kaikki vähäisetkin kitkat flybarin tai roottorinpidikkeen mekanismeissa vaikuttavat dramaattisesti lento-ominaisuuksiin.

EDIT: Korjausten jälkeen kolme akullista takana ilman häiriön häiriötä tai törmäyksen törmäystä. Lentääpä se jälleen kivasti! Tällaista kun olisi aina...
« Viimeksi muokattu: 09 Maaliskuu, 2008, 22:33:42 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #39 : 13 Maaliskuu, 2008, 22:31:16 »
Olen lentänyt viime viikkoisten korjausten jälkeen toistakymmentä akullista ja elektroniikka on toiminut täysin häiriöittä!

En keksi mitään muuta järkeenkäypää selitystä kun tiukka teippi vastaanottimen ympärillä. Sen jälkeen kun olin vaihtanut servot, alkoi kopterin pyrstö väpättää. Olin lukenut jostain, että pyrstön väpätys voi johtua gyron heilumisesta. Siispä irroitin vastaanottimen muovikääreet ja kiinnin ne teipillä tiukasti uudelleen. Sen jälkeen teippasin vastaanottimen kopterin runkoon niin tiukasti kun pystyin. Pyrstön väpätys katosi ja niin katosivat myös servojen haamuliikkeet.Ehkä vastaanottimessa oli jossain kohtaa huono liitos, jota tiukempi teippaus puristaa nyt paikoilleen. Niin tai näin - nyt kopterilla on todella pystynyt lentämään, eikä mitään ole mennyt rikki sitten viime viestin.

Rikki menneistä osista puheenollen, listasin huvikseni tähän asti vaihtamani varaosat. Nyt kun osaan lentää ja vastaanotin toimii, toivon että lista ei enää veny entistä vauhtia...

4 x Tail Knighthead Pin
4 x Blade Holder
2 x Tail Boom
3 x Rotor Head
2 x Swashplate
2 x Main Motor
1 x Tail Motor
1 x Dogbone
4 x Servo
2 x Battery Holder
1 x Skid Landing
1 x Canopy

Kopteri maksoi postimaksuineen ja tulleineen noin 105€. Varaosat ovat tulleet maksamaan reilut 100€ + postimaksut ~40-50€. Tämä antaa ehkä suuntaviivoja harrastuksen hinnasta. Koska Walkera 4#3 on ensimmäinen "oikea" kopterini (jos koaksiaalista Walkera 5#6 ei lasketa mukaan), ei haaksirikkoja voine kokonaan välttää. Useita osia - ainakin molemmat Swashplatet, dogbone ja yksi rikkoutunut rotor head - olisi voinut kuitenkin säästyä ilman eletroniikan oikuttelua.

No joo, tämä kuuluu varmaan harrastuksen luonteeseen! Olisihan Walkera 4#3:n kanssa näpräämisen voinut lopettaa koska vaan, ellei sillä lentäminen olisi niin hauskaa.
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2008, 22:42:27 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #40 : 24 Maaliskuu, 2008, 18:32:01 »
Yli kahteen viikkoon ei yhtään servojen häiriötä eikä rikki mennyttä osaa (paitsi yksi loppuunpalanut mottori)!

Neljäs moottori siis menossa. Ensimmäinen kesti noin 12 akullista (jäähdytyssiili asennettuna, ei WD-40 voitelua) ja toinen ja kolmas molemmat noin 35 akullista (ei jäähdytyssiiliä, suihkaus WD-40 sprayta moottorin reijistä noin joka kymmenes lento). Onneksi ostin usemaan moottorin hintaan 2,65€/kpl...

Lennätin Walkeraa ulkona pitkäperjatain aikana. Ilma ei ollut täysin tyyni, vaan pientä tuulenvirettä oli ilmassa. Kopteri pysyi ilmassa, joskin pienetkin puuskat keikuttivat sitä aika lailla ja vastatuuleen piti ponnistella reilussa etukenossa ja isolla kaasulla. Tuulen ja kylmän ilman vuoksi akku kesti pari minuuttia lyhyemmän aikaa, kuin sisätiloissa. Pientä tuulenvirettä isompi rajoite oli radion heikko kantama. Ohjaus alkoi katkoa noin 6-7 merin päässä joten pihalla lennätyksestä ei minun kopterillani saa kaikkea irti. Harmin paikka! Kantama voisi olla edes 15-20 metriä. Enempää koptern pienen koon vuoksi tuskin edes tarvitsisi. Ulkomaalaisilla keskusteluryhmillä yllättävän harva valittaa asiasta, joten ehkä se on yksilövika.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2008, 18:34:02 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #41 : 12 Huhtikuu, 2008, 18:40:38 »
Tein kopteriini pienen RCgroupissa esitellyn modauksen. Korvasin roottorinpään helposti irtoilevat messinkinastat halkaisijaltaan 1,5mm messinkitangon palasella, johon porasin 1mm suuruisen reijän flybaria varten. Reijän poraaminen arvelutti minua aluksi, mutta se osoittautuikin yllättävän helpoksi kun tein ensin pienen apureijän 0.8 mm terällä, käyttäen kohdistuksessa apuna flybarin muovipidikettä. Tein saman tien kaksi messinkitankoa, jotka molemmat onnistuivat täydellisesti ensi yrittämällä. Vahvistin saman tien myös pyrstöputken 1,5 mm messinkiputkella, jonka viilasin auki pyrstöroottorin johtimia varten. Kumpikaan modauksista ei vaikuta kopterin lento-ominaisuuksiin mutta toivottavasti vahvistavat sitä jos seinä tai sohva sattuvat osumaan tielle kesken lennon. Roottorinnavan messinkitanko on ollut toiminnassa noin kymmenen akullisen verran ja on osoittautunut hyväksi. Piristin myös kopterin ulkonäköä vaihtamalla alkuperäiskuomun tilalle Walkera 5G6:n kuplaohjaamon.

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #42 : 17 Huhtikuu, 2008, 14:26:18 »
No niin!

Tilasin tänään Walkera 4#3 V2:n. Kopteri on vielä esituotantoversio, joka ei ole virallisesti myynnissä. Siinä on 2.4 Ghz radio, metallinen roottorinpää sekä metalliset swashplate sekä roottorinpidike (punaiseksi anodisoitua alumiinia). Kopterin kuomu, akkupidike ja flybar paddles (mitä lieneekään suomeksi) on suunniteltu uudestaan. Kopteri tulee maksamaan 127 € + tullit eli se on jonkun verran vanhaa Walkeraa kalliimpi.

Kuvia kopterista löytyy tästä linkistä: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=9581286&postcount=637

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1821207


Saan uuden kopterini toivottavasti ensi viikolla. Vanhakin lentää nykyään oikein hyvin, mutta servot ovat alkaneet jälleen tehdä haamuliikkeitä (vielä satunnaisesti, onneksi). Vastaanottimen teippiliitokset eivät pidä ikuisesti...

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #43 : 04 Toukokuu, 2008, 13:56:03 »
Uusi kopteri saapui perille ennen vappua. Pakettia ei tarvinut tullata, joten hinnaksi jäi 127€ postikuluineen.

Ensikokemusten perusteella uusi 4#3 V2 lentää monin verroin paremmin kuin vanha. Otin kopterin suoraan paketista ensilennolle ja se leijui paikallaan heti ilman mitään säätöjä - jopa trimmit olivat tehtaan asetuksin kohdallaan. Kopteri lentää kaikin puolin sulavammin kuin vanha. Ohjaus  tuntuu erittäin herkältä ja tunnokkaalta ja ohjauskäskyjen viiveet ovat selvästi aikaisempaa pienempiä. Tämä johtunee isommista vakaimista sekä roottorinpään metalliosien pienemmistä välyksistä ja niiden kitkattomista liikeradoista. Kun isoja välyksiä ei ole, on esim. kahdeksikkojen lentely uudella V2:lla paljon helpompaa kuin vanhalla. Minulla oli aikaisemman kopterin vakaimissa (flybar paddles - onkohan oikea käännös suomeksi?) hieman positiivista kulmaa koska muuten kopteri karkaili helposti minne sattui. Uudessa niin ei tarvitse tehdä vaan se pysyy mukavasti kontrollissa ilmankin. Tarkalla ohjausmekanismilla on haittapuolensakin: se houkuttaa lentämään ovista ulos ja sisään toisiin huoneisiin sekä aivan liian lähellä seiniä ja nurkkia - välillä kohtalokkain seurauksin. Onneksi mitään ei ole vielä mennyt rikki, varaosia uuteen mallin kun ei vielä ole saatavilla...

2.4 Ghz Lähettimen kantama tuntuu olevan pidempi kuin vanhassa kopterissani, ainakin sen 8-9 metriä, minkä pystyn uudessa asunnossani lennättämään. Jotkut ovat valittaneet, että Walkeran 2.4 Ghz radiot yhdistävät hitaasti, mutta ainakin minulla se tapahtuu paljon nopeammin kuin vanhoilla 35 Mhz radioilla. Uudet lyhyet antennit ovat myös todella miellyttävät. Lähettimen pötkyläantenni taittuu tarvittaessa 90 astetta sivulle ja vastaanottimen lanka-antenni on niin lyhyt, että se mahtuu kokonaisuudessaan kopterin ohjaamokuomun sisään. Ei enää harmia antennin teippailusta pyrstöön tai laskutelineeseen!

Aika moni osa on V2:ssa uusittu - roottorinpää, swashplate, lavanpidikke, vakaimet, akkukotelo, päämoottorin vahteisto, servot, kuomu, moottori ja tietenkin lähetin ja vastaanotin. Ja kaikki muutokset ovat partempaan suuntaan. Moottori näyttää ulospäin lähes samalta (varaosakoodi on vaihtunut ja moottorin päälle on juotettu komponentteja, joita ei vanhan 4#3:n moottorissa ollut). Uusikin moottori lämpenee lennon aikana voimakkaasti ja tuskin kestää juuri kauempaa kuin vanhassa mallissa (parin viikon kuluttua tiedän varmaan paremmin...). Kopterin mukan toimitetaan onneksi yksi varamoottori, joten lievää parannusta on ehkä silläkin saralla. Uudesta vaihtoistosta johtuen V2 on lennossa hiljaisempi kuin vanha, joskin ero on melko pieni (olihan jo alkuperäinenkin 4#3 varsin hiljainen). Paino lentovalmiina akun kanssa on 48.3 g, eli suurin piirtein saman verran kuin vanhalla kopterilla ilman alumiiniosia.

Jos joku harkitsee Walkera 4#3 ostamista, niin kannattaa ehdottomasti odottaa että V2 on markkinoilla (pitäisi olla laajemmassa myynnissä toukokuun puolivälissä)! Kopterista on tulossa myyntiin myös muovisella roottorinpäällä varustettu versio. Eri mallien erot käyvät ilmi mm. tästä linkistä:

http://www.rchobbyhelicopter.com/store52/agora.cgi?cart_id=761664.22613&product=Complete_Packages&user2=Walkera%204-3%20Helicopter

Liitteenä vielä valokuva uudesta kopteristani. Ulkonäöstä voi tietysti olla montaa mieltä. Ohjaamokuomu on yhä aika leluisen näköinen enkä erityisesti pidä siitä, mutta ainakin kuomun materiaali on vähän tukevampaa kuin ennen.


« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2008, 10:44:01 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #44 : 19 Toukokuu, 2008, 11:04:26 »
Kolmen viikon käyttökokemuksella voin veikata, että uudesta 4#3B:tä (kuten sen virallinen myyntinimi nyt kuuluu) tulee hitti!

4#3B on tähän saakka lentänyt noin 45-50 akullista ja voittaa vanhan mallin 4#3:n joka suhteessa. Tähän asti aina takaisku on ollut swashplaten laakerin rikkoutuminen. Onneksi minulla oli kaapissa vanhan Walkeran varaosalaakeri, joka sopi tilalle. Laakerin vaihdon myötä käyntiääni hiljeni entuudestaan. Nyt kopterini on todella, todella hiljainen.

Koviakin törmäyksiä on tullut , mutta laakerin lisäksi mitään muuta ei vielä ole mennyt rikki. Jopa moottori on kestänyt pidempään, kuin vanhat. Olen lentänyt alkuperäisellä moottorilla jo yli 20 akullista enemmän, kuin yksikään vanhan 4#3:n moottori kesti.

Roottorinpään liikkuviin osiin on tullut käytössä pientä kulumaa. Roottorinpidikkeen akseli on vaimennettu pienenpienillä kumisilla O-renkailla, jotka kuluvat melko nopeasti. Uutena "kimmoisa" roottorinpidike heiluu nyt selvästi pystysuunnassa. Kopteri lentää edelleenkin paljon  paremmin kuin vanha 4#3, mutta ei ihan yhtä tarkasti ja pehmeästi kuin aivan uutena. Tiukoista kahdeksikoista tulee helposti vähän kulmikkaita ja suoraan eteenpäin lennettäessä joutuu lentosuuntaa välillä korjailemaan. Alkuperäisten O-renkaiden tilalle pitäisi siis löytää jokin kestävämpi versio. Käyn tiivistekeskuksessa ja etsin varaosia tilalle. Yksi vaihtoehto olisi täyttää akselin ympärillä oleva tyhjä tila silikonilla - kokeilen ehkä sitäkin

Dogbone-tankojen pallonivelet ovat kuluneet niin, että linkkitangot heiluvat pystysuunnassa jonkin millin kymmenyksen verran. Vaihdan tangot jossain vaiheessa swashplaten käyttämättömiin reikiin mutta vielä pitkään aikaan siihen ei ole kiirettä. Muuten swashplate on edelleen napakka ja istuu paikalleen paljon pienemmillä välyksillä kuin vanhan mallin swashpaltet.

Vakaimet ottavat törmäykset vastaan aivan ällistyttävän hyvin. Vakaajatankoon on työstetty upotukset kiinnitysruuveille, minkä vuoksi vakaimet pysyvät tiukasti paikoillaan. Yleensä mitään ei tarvitse trimmata kovankaan törmäyksen jälkeen. Toinen vanhan Walkeran heikko kohta -akkukotelo näyttää olevan myös paljon kestävämpää tekoa. Kopterin heikoimmaksi kohdaksi on uudessa mallissa jäänyt pyrstö ja pyrstömoottori, jotka ovat suoraa vanhan 4#3:n peruja. Kokemuksen perusteella voi arvata, että pyrstö tulee jossain vaiheessa katkeamaan. Onneksi varaosa maksaa vain 3€ sitten kun sitä joskus tarvitaan.  Pyrstöroottorin moottoreitakin minulla on pari varastossa koska kova tälli pyrstö edellä voi rikkoa moottorin ja/tai pyrstöroottorin hiilikuituisen akselin.

Kaiken kaikkiaan 4#3B on varmasti paras olohuonkopteri mitä tähän asti on saatavilla - pieni, (tähänastisen kokemukseni valossa) hämmästyttävän kestävä, hiljainen ja aivan erinomaisen hyvin lentävä. Toivottavasti sarjatuotantoon tulevat kopterit ovat yhtä hyviä!
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2008, 17:45:17 kirjoittanut Picofly »

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #45 : 19 Toukokuu, 2008, 13:24:22 »
Kiinnostava itikka. Tiedätkö, saako tuota uutta mallia perinteisenä 35MHz vehkeenä ilman radiota?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #46 : 19 Toukokuu, 2008, 16:26:27 »
Perskeles, nyt alkoi kiinnostamaan. Tosin minuakin kiinnostaisi 35 MHz ja ilman radiota. Täytyypi tarkkailla!

jpheli

  • Vieras
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #47 : 19 Toukokuu, 2008, 16:35:18 »
Joo samaa mietin tässä itsekkin vaikka onhan tuo Quarkkikin ihan kiva sisälelu mutta onhan se 3 kertaa isompi kun tää hyttynen.

Vieläkun olis niin uskomaton flaxi että toi walkeran 2.4g toimis ton futten 7c 2.4:n kanssa... no epäilempä, tietty voihan siihen vaihtaa jossain vaiheessa sitte vastarin jos niikseen menee.

Hmm josta tulikin mieleen että mites se gyro? onko se vastarissa vai erillinen?? Quarkissa on ainakin vastarissa sisällä.

*EDIT* höh lukis kunnolla, vastarissahan tuo on ainakin ekassa versiossa ;)


Pitäsköhän alkaa tilailee noita enempikin ja myydä sopuhinnalla ;)

--jp
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2008, 11:55:39 kirjoittanut jpheli »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #48 : 20 Toukokuu, 2008, 17:40:51 »
Kiinnostava itikka. Tiedätkö, saako tuota uutta mallia perinteisenä 35MHz vehkeenä ilman radiota?

Uutta 4#3B:tä ei saa kuin 2,4Mhz radiolla. Vanhaa 35Mhz mallia en voi oman kokemuksen perusteella suositella. En kopteria enkä varsinkaan siihen kuuluvaa radiota. Se oli taattua Walkera "laatua". 35 Mhz Radion kantama oli lyhyt ja häiriöitä oli enemmän kuin tarpeeksi. 2,4 Mhz radiot ja servot ovat toimineet ainakin toistaiseksi ilman häiriöitä. Toivottavasti sarjatuotantoon tulevat radiot ja servot ovat yhtä luotettavia. Walkeran maineen tuntien maanataikappaleitakin varmaan tulee syntymään...

2,4Mhz vastaanotin on myös paljon kevyempi kuin 35Mhz versio, mistä johtuen alumiinisella roottorinpäällä varustettu uusi 4#3B ei ole yhtään vanhaa muovista painavampi. Olen ymmärtänyt, että muunmerkkisten lähettimien käyttäminen Walkeran vastaanottimen kanssa ei ole ihan mutkatonta. Tässä on pari linkkiä aihetta koskien:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=9771656&postcount=20
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=9773650&postcount=31

Ostin oman kopterini (ja sitä ennen pari varaosapakettia edelliseen kopteriin) täältä: http://www.chinesejade.com/walkera.htm  Nyt se näyttäisi maksavan 178$ postitus mukaanlukien (euroina jotain 115 €). EU-alueella 4#3B:tä näyttää myyvän melko edullisesti ainakin tämä saitti: http://www.rc-gajitz.co.uk/24ghz-walkera-43b-micro-hobby-radio-control-helicopter-52-p.asp . Jälkimmäisestä en ole koskaan tilannut mitään, joten en osaa arvioida luotettavuutta.

Kannattaa seurata RCgroupsin keskusteluryhmässä mitä muut pitävät kopterista. Sen pitäisi olla myynnissä 22.5. lähtien, joten käyttäjäkommentteja alkaa tulla viikon sisään...

EDIT:
Ehirobo myy koteria nyt melko halvalla, 99$ + 38$ postikulut. Euroissa hinnaksi tulee siis noin 90€.
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=82_90&products_id=5874
 


« Viimeksi muokattu: 25 Toukokuu, 2008, 08:04:49 kirjoittanut Picofly »

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkera 4#3
« Vastaus #49 : 27 Toukokuu, 2008, 22:53:33 »
Juuri kun pääsin kehumaan elektroniikan häiriötöntä toimintaa, näytti Walkera todellisen luonteensa jälleen...

Ensimmäinen päämoottori paloin noin lennon 70 jälkeen. Jotkut ovat kertoneet moottorin kestäneen 120-150 lentoa. Minulla ei ollut jäähdytyssiiliä kiinni. Nyt uudessa moottorissa on siili, joten toivoa sopii parasta.

Pahempi juttu on, että servot ovat ruvenneet salaperäisesti "jähmettymään" kesken lennon. Ensimmäiset 2-3 minuttia sujuu ilman ongelmia ja sitten yhtäkkiä servojen kontrolli on poissa. Kaasu toimii ja pyrstö kääntyy, mutta säätölevyä ei voi käyttää ja sekunnin kuluttua kopteri rysähtää seinään...

Kolarin jälkeen kaikki toimii taas 2-3 minuttia kuin ennenkin ja siten taas sama uudestaan.

Ei ollut täydellinen tämäkään, vaikka kuukauden verran jo niin luulin!

EDIT: Pari päivää alkuperäisen viestini jälkeen luulen, että syy servojen jähmettymiseen selvisi. Kääntelin vastaanottimen "servo ext" potentiometriä muutaman kerran ääripäästä toiseen, ja toistaiseksi (viisi akullista) lentäminen on sujunut ilman häiriötä. Ko. potentiometrillä voidaan säätää servojen liikeradan pituutta ja se vaikuttaa molempiin servoihin yhtä aikaa. Ilmeisesti törmäykset tai kopterin tärinä olivat aikaansaaneet huonon kontaktin. Harmi vain, että häiriöden takia minulta hajosi pyrstömoottori, pyrstöputki ja laskutelineen kärki. telineen kärjen sai onneksi paikalleen varsin siististi kutistuvan putken avulla. Pyrtöputki katkesi siististi tyvestään ja laitoin saman putken takaisin vain noin 1 cm lyhemäpämä. Lyhyen pyrstön myötä pyrstömoottori joutui tekemään enemmän töitä, paloi pikaisesti loppuun ja nyt kopterini odottaa varaosaa. Selvisinkin ilman varaosia melkein kokonaisen kuukauden ja 70-80 akullista.

Liitteenä vielä videolinkki siitä miten 4#3B lentää: http://www.truveo.com/Walkera-43-Alu-Testflug/id/2208276201

« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2008, 23:35:07 kirjoittanut Picofly »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Walkera 22 E

Aloittaja timberjack « 1 2 » Walkera

45 Vastauksia
20183 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Heinäkuu, 2010, 11:56:33
kirjoittanut Jokusenpoika
Walkera E36

Aloittaja maje88 Walkera

3 Vastauksia
2998 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Marraskuu, 2008, 18:39:30
kirjoittanut z0tis
15 Vastauksia
8126 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2008, 20:44:07
kirjoittanut 1m4s0_
Walkera 36 ongelma!

Aloittaja z0tis Walkera

13 Vastauksia
6227 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Marraskuu, 2008, 13:00:46
kirjoittanut z0tis
Walkera 5G6

Aloittaja Pertti Walkera

2 Vastauksia
3188 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2009, 13:08:34
kirjoittanut oba