Kirjoittaja Aihe: Walkera 22 E  (Luettu 20078 kertaa)

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #25 : 17 Lokakuu, 2008, 13:31:01 »
Täytyy tulla käymään jos (kun) en saa itse tolkkua asiaan. ::)

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #26 : 17 Lokakuu, 2008, 14:18:55 »
Nyt täytyy sanoa että olen ymmälläni, säädin linkkiä puolikkaan kierroksen enkä saa edes koko konetta ilmaan! Latasin juuri akun täyteen ja täydellä kaasulla kone vain vaeltaa sivulle, parhaimmillaan taisi 5cm nousta maanpinnasta. Onse kumma kun ei ready-to-fly kopteria saa edes ilmaan ilman ammattilaisen neuvoa  ;D

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #27 : 17 Lokakuu, 2008, 15:13:36 »
Ilmeisesti vaikkuttaisi ettei sinulla ole lapakulmia oletko
tarkistanut lapakulmat mittarilla.

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #28 : 17 Lokakuu, 2008, 17:47:01 »
Ilmeisesti vaikkuttaisi ettei sinulla ole lapakulmia oletko
tarkistanut lapakulmat mittarilla.
Juu näin itsekkin päättelin että ne on pakosti ketuillaan, eipä ole mittaria. Pitänee sellainen laittaa tilaukseen seuraavaksi kun ei tälläkertaa ole varaosille tarvetta  8)

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #29 : 06 Marraskuu, 2008, 09:45:44 »
Johan alkoi saamaan kopteri ilmaa alle kun säädin lapojen kulmat kohdalleen tuolla mittarilla, mutta edelleenkään en ole saanut pois tuota vaeltamis ongelmaa. Täytynee ottaa johonkin alan liikkeeseen yhteyttä jos voisivat säätää  ??? ps. taas meni setti lapoja päreiks  ;)

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #30 : 08 Marraskuu, 2008, 09:18:39 »
Missä korkeudessa lennät??? Nimittäin jos lennät alle 50cm niin sille vaellukselle ei voi mitään, sen saa pois ainoastaan kun ei enää maaefekti päde.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #31 : 08 Marraskuu, 2008, 11:23:41 »
Rexi ainakin pysyy suht kiltisti vaikka 1-x cm maasta?
Mutta joo, kyllä se vaikuttaa jos lähellä maata on.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #32 : 08 Marraskuu, 2008, 11:39:04 »
Lainaus
Itse ostin kyseisen kopterin juuri halvan hinnan takia ja ekaksi kopeteriksi. Nyt lennätystä 5min takana ja kahteen kertaan on jo varaosia tilattu  Virnistää Vähäisen kokemuksen vuoksi tämä on vai arvailua mutta oma kopteri alkaa liikkua sivuttain eikä ylöspäin kun kaasua lisätään. Ohjaimen ollessa täysin keskellä kopteri kaartaa jyrkästi sivulle, eli leijuttaessa täytyy kokoajan hakea sopivaa kohtaa eteenpäin/sivuttais-suunnan osalta.

Lainaus
Johan alkoi saamaan kopteri ilmaa alle kun säädin lapojen kulmat kohdalleen tuolla mittarilla, mutta edelleenkään en ole saanut pois tuota vaeltamis ongelmaa. Täytynee ottaa johonkin alan liikkeeseen yhteyttä jos voisivat säätää  Huh ps. taas meni setti lapoja päreiks  Iskee silmää

Vaeltaminen johtuu yleensä pääosittain siitä, että kopteri on luonnostaan epävakaa laite (Tähän pätee myös sääntö: mitä pienempi kone, sitä epävakaampi). Vikaa voi olla myös säädöissä, toisinsanoen kopterin swash (johon servojen linkit kiinnittyy) on säädetty vinoon, jolloin joudut lentäessä korjaamaan koko ajan oikealla tikulla että kone leijuu suorassa. Lisäksi lavanpitimien linkit täytyy olla yhtä pitkät.

CCPM säätöohjeesta  löytyy tietoa tarvittavista säätötoimenpiteistä, tosin sinun on sitä ehkä vaikea soveltaa, koska taitaa olla kopterin mukana tullut radio käytössä?

Perus periaate on se, että kun radiossa on kaikki tikut ja trimmit keskellä (kaasutikun saat säädön ajaksi keskelle laittamalla holdin päälle, tai irrottamalla moottorin johdot), servojen armit on linkkeihin nähden 90 asteen kulmassa, ja lapakulmat on nollassa. Tällöin vasenta tikkua liikuttamalla ylös alas lapakulmat vaihtelevat lineaarisesti kumpaankin suuntan, esim. -10 -> +10. Tosin, kun kyseessä on selvästi harjoittelukäyttöön tarkoitettu kopteri, voi olla helpompaa jos löytyy enemmän positiivisia kulmia, esim. -7 -> +13.

Näytät asustavat Helsingissä, joten jos tarvitset apua säätämiseen, suosittelen mieluummin etsimään kokeneemman harrastajan lähialueeltasi, ja vasta sitten kääntymään liikeen puoleen. Helsingistä löytyy kasapäin auttajia, jotka ovat enemmän kuin tyytyväisiä saadessaan laittaa koneesi kuntoon. Tiedän, että löytyy koptereistakin tietäviä myyjiä, mutta harmittavan usein käy niin että lyhyen foorumiin tutustumishetken jälkeen asiakas tietää enemmän kuin myyjä kopterin säädöistä. Tämä on todettu liian useaan kertaan.

Edit: Maaefekti vaikuttaa myös kopterin käyttäytymiseen, tosin ei ratkaisevasti. Voisi sanoa että lähellä maata on hieman vaikeampi lentää kuin metrissä. Aloittelijan kannattaakin mahdollisimman nopeasti harjoitella leijuttamaan irti maasta. Ensimmäisillä kerroilla apujalakset on hyvä olla alla, ne kannattaa kuitenkin ottaa pois heti kun siltä tuntuu.

Edit 2: Kannattaa ottaa yhteyttä Espoon porukkaan, he käy kentällä öin ja päivin, kesästä talveen  :)
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1426.0

Toivottavasti tästä oli apua ja pääset pian ilmaan  :).

-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2008, 12:02:31 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #33 : 08 Marraskuu, 2008, 12:43:28 »
Heräsi kysymys...
Jos laitta holdin päälle, esim dx7.. niin sillehän on määrätty astuksissa ne kulmat... niin silloinhan swash ei ole samassa kohtaa kuin ilman holdia?
Eli jos ottaa moottorin johdot irti niin saa paremman tuloksen?  ???

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #34 : 08 Marraskuu, 2008, 12:48:42 »
Säädöt tehdään lineaarisella lapakulmakäyrällä (sama kuin idlessä ja holdissa) ja ei haluta että moottori lähtee pyörimään, joten hold paras vaihtoehto.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

z0tis

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #35 : 08 Marraskuu, 2008, 13:25:49 »
Juu ja nuo apujalakset kannattaa tosiaan olla, mulla on aikalailla samaa ongelmaa tuon kopterin vaeltamisen kanssa ja yritänkin just miettiä miten noita linkkejä nyt sit pitäs oikein säätää (oon kyllä saanu paljon apuja ja hyviä vinkkejä, kiitos niistä!) mulla on itellä tehty 16mm (toi 16mm ehkä vähän liian paksua mutta en löytäny tähä hätää ohuempaa putkea) sähköputkesta 2x 80 cm  pitkää jalasta jotka vedin nippusitellää tohon kiinni ja voin sanoo että ois iteltäki jo kopteri solmussa ilman niitä, ne meinaan pelastaa 100x paremmin ku ne kaupan omat pikkuset apujalakset jotka ei ees oo tarpeeks pitkät ainakaa itellä tohon mun belt cp:seen. Oon itekkin tullu melkeen sivuttain alas ja uskomattomasti noi jalakset silti onnistu mut pelastaa vahingoilta.

Edit: oon ite lentäny kaverin walkera 36:sta ja siin oli nuo kaupan apujalakset nii ku tulin vähän liian lujaa maahan nii ne sinkos joka suuntaa iha päreiks :D

Edit: Jos nyt oot siis hommaamassa jotain kopteria tuon tilalle, tuskin tarviit apujalkasia jos et enää kopteria hommaa  :P
« Viimeksi muokattu: 08 Marraskuu, 2008, 13:33:04 kirjoittanut z0tis »

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #36 : 08 Marraskuu, 2008, 23:51:53 »

Vaeltaminen johtuu yleensä pääosittain siitä, että kopteri on luonnostaan epävakaa laite (Tähän pätee myös sääntö: mitä pienempi kone, sitä epävakaampi). Vikaa voi olla myös säädöissä, toisinsanoen kopterin swash (johon servojen linkit kiinnittyy) on säädetty vinoon, jolloin joudut lentäessä korjaamaan koko ajan oikealla tikulla että kone leijuu suorassa. Lisäksi lavanpitimien linkit täytyy olla yhtä pitkät.

CCPM säätöohjeesta  löytyy tietoa tarvittavista säätötoimenpiteistä, tosin sinun on sitä ehkä vaikea soveltaa, koska taitaa olla kopterin mukana tullut radio käytössä?

Perus periaate on se, että kun radiossa on kaikki tikut ja trimmit keskellä (kaasutikun saat säädön ajaksi keskelle laittamalla holdin päälle, tai irrottamalla moottorin johdot), servojen armit on linkkeihin nähden 90 asteen kulmassa, ja lapakulmat on nollassa. Tällöin vasenta tikkua liikuttamalla ylös alas lapakulmat vaihtelevat lineaarisesti kumpaankin suuntan, esim. -10 -> +10. Tosin, kun kyseessä on selvästi harjoittelukäyttöön tarkoitettu kopteri, voi olla helpompaa jos löytyy enemmän positiivisia kulmia, esim. -7 -> +13.

Näytät asustavat Helsingissä, joten jos tarvitset apua säätämiseen, suosittelen mieluummin etsimään kokeneemman harrastajan lähialueeltasi, ja vasta sitten kääntymään liikeen puoleen. Helsingistä löytyy kasapäin auttajia, jotka ovat enemmän kuin tyytyväisiä saadessaan laittaa koneesi kuntoon. Tiedän, että löytyy koptereistakin tietäviä myyjiä, mutta harmittavan usein käy niin että lyhyen foorumiin tutustumishetken jälkeen asiakas tietää enemmän kuin myyjä kopterin säädöistä. Tämä on todettu liian useaan kertaan.

Edit: Maaefekti vaikuttaa myös kopterin käyttäytymiseen, tosin ei ratkaisevasti. Voisi sanoa että lähellä maata on hieman vaikeampi lentää kuin metrissä. Aloittelijan kannattaakin mahdollisimman nopeasti harjoitella leijuttamaan irti maasta. Ensimmäisillä kerroilla apujalakset on hyvä olla alla, ne kannattaa kuitenkin ottaa pois heti kun siltä tuntuu.

Edit 2: Kannattaa ottaa yhteyttä Espoon porukkaan, he käy kentällä öin ja päivin, kesästä talveen  :)
http://www.kopterit.net/index.php?topic=1426.0

Toivottavasti tästä oli apua ja pääset pian ilmaan  :).

-op-

Kiitokset vinkeistä! Kopteria tuntuu olevan todella vaikea leijuttaa, kokoajan saa korjata. Kun kopteria yrittää nostaa ilmaan ja lisää kaasua tasaisesti siihen pisteeseen asti että kopteri alkaa olla lähellä ilmaan lähtöä alkaa tuo vaellus, lähinnä kopteri liukuu sivuttain heti kun vähän kevenee ja vaeltaa kunnolla maatapitkin. Oma uskallus tulee vastaan kun yrittää leijuttaa ja saa olla kokoajan korjaamassa. Ainakin kolmesti olen jo saanut kopterin hetkeksi ilmaan jonka jälkeen se on kallistunut niin jyrkästi ettei ole enää ollu apujalaksistakaan apua vaan lavat päreiksi. Tuo vaellus ei ole siis mitään pientä kun maatapitkin mennään ja vauhdilla.

Kyseessä on siis kopterin mukana tullut radio.

Näin aloittelijan näkökulmasta tuntuu vaikealta enää edes yrittää saada kopteria ilmaan kun ei sitä tunnu millään saavan nousemaan suoraan ylöspäin. Kaikenlisäksi kohta on mennyt toista sataa jo varaosiin enkä ole saanut kuin 5sec koneen ilmaan  :-\ Aluksi tuntui vain että eihän tätä osaa alussa yhtään mutta nyt kun ohjaimen trimmitkin on keskellä (kokeillut säätää niillä hienosäätöä) eikä tule aikaseksi muuta kuin tuhoa, alkaa kiinnostus harrastukseen laskea heti näin alussa :-\

Täytynee juu harkita käymistä tuolla espoossa jos uskaltaa ;) Itsekkin olen kotoisin Joensuusta (asunut siellä 18 ensimmäistä vuotta elämästäni :) ) eli täytyy tulla katsomaan joskus kun ammattilaiset näyttää mallia laulurinteellä! ;D
« Viimeksi muokattu: 09 Marraskuu, 2008, 00:12:29 kirjoittanut elmjiro »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #37 : 09 Marraskuu, 2008, 00:11:29 »
Eiköhän tuo ole jokaisen aloittelijan ongelma.. siis tuo vaellus tms... simulla harjoittelemaan niin säästyy rahaa :)
Olen itsekkin aika aloittelija mutta leijunta sujuu jo ok.
phoenix ftw ;)

niin ja.. se korjaaminen kuuluu asiaan, ei taida mikään kopteri pysyä paikoillaan itsekseen.. siis jos ei ole helicommandia jne :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #38 : 09 Marraskuu, 2008, 12:47:34 »
Muuten huomasin että kun pidän kopteria siinä kohtaa että jalakset on 5-10cm, kopteri vaeltelee, mutta tasasella ei ota maahan kiinni, eli sehän ois sillon helppoa lentämistä. :)
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa elmjiro

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #39 : 10 Marraskuu, 2008, 07:25:13 »
simulla harjoittelemaan niin säästyy rahaa :)

Juu tuli tilattua eilen kaapelin radioon että pääsee jollain ilmais-simulla treenaamaan, jos vaikka vähän oppirahoja säästyisi ;D

z0tis

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #40 : 10 Marraskuu, 2008, 13:21:03 »
simulla harjoittelemaan niin säästyy rahaa :)

Juu tuli tilattua eilen kaapelin radioon että pääsee jollain ilmais-simulla treenaamaan, jos vaikka vähän oppirahoja säästyisi ;D

Juup tein saman eka ite, oon nyt pari viikoa lennely ilmais simuja....ainoo vaa että ne ei oo kauheen realistisia mutta kyllä niissä tietty ne perus suunnat oppii. (Osaan lentää jopa jossain simuissa 3d:tä mutta en usko ihan vielä oikeella kopulla sitä hallitsevan ku leijutuskin tuottaa ongelmia :D) Nyt sitten tilasin itelle phoenixin ja toivon että se ois hyvä ja realistinen ja jospa sitä oppis jopa oikeesti jotain vihdoin....

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #41 : 10 Marraskuu, 2008, 15:23:21 »
Veikkaan että oikealla kopulla lennättäessa tulee ensimmäisenä vastaan uskallus :D
Ei uskalla yrittää samalla tavalla kuin simussa... Olen tämän huomannut... nose in leijutus suht hyvin simussa.. ei vaan oikealla uskalla oikein vielä edes ympyröitä ja nose in leijutuksia tehdä... vaikka simussa voi huoletta jo lennellä taivaalla ja leijutella :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Korhonen

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #42 : 07 Kesäkuu, 2009, 16:46:54 »
No tämä ei kyllä liity itse tuohon säätämiseen, mutta suosittelen että etsisit lähiseudulta jonkun pellon/aukean paikan jossa on paljon pitkää heinää. Sitten jos kopteri karkaa käsistä niin kaasu pois ja annat kopterin pudota sinne heinikkoon. Eipähän tule vaurioita kun on pehmeä alusta, luulisin että muuta ei tarvitse tehdä sen jälkeen kuin poistaa mahdolliset ruohonkorret. Luultavasti varmin tapa säästää kopteri hajoamiselta ;)

kimantero

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #43 : 08 Heinäkuu, 2010, 12:46:55 »
tervehdys.

tämä vaikutti sopivalta paikalta kysyä tätä asiaa koska on kyse samasta kopterista. Olen vielä ihan noobi näitten kopterien kans.

eli ongelmana ois tämä. mulla on kokoon panona walkeran harjaton motti/nopari, fs-th9x, HK gyro 401b  vai mikäse oli ja peränä orkkis harjallinen/2A noparilla. mulla ois epäilys että perämoottorin potku ei riitä pitään kopteria suorassa koska lähtee heti pyöriin paikallaan kun vähän yrittää nostaa ylös gyron asetuksia on sääjetty laidasta laitaan ja samoten ohjaimesta. eli mikä mahtas olla sopiva harjaton ja potkuri taakse että työntö voima riitäs pitään perän paikoillaan.

Kiitos jo etukäteen.

juhuu......
« Viimeksi muokattu: 12 Heinäkuu, 2010, 21:29:00 kirjoittanut kimantero »

Stl

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #44 : 26 Heinäkuu, 2010, 10:03:17 »
Itse sain tämmöisen lahjaksi ensimäisenä kopterina jouluna. Ja nyt kun kesä on tullut olisi hiukan kysyttävää. Olisiko kellään ehdotuksia miten kannataisi aloittaa? Itse en sitä vielä ole maasta nostanu, mutta ohjaimet tuntuvat jo tutuilta. Ei tarvitse edes katsoa ohjaimeen. Pelaillut simulaattorilla ja sitä rataa myös. (En muista simulaattorin nimeä.) Kuitenkin olisiko kellään vinkkejä? En ehkä vielä tänään kuitenkaan nosta sitä kauheasti maasta tai lainkaan.

Jokusenpoika

  • Vieras
Vs: Walkera 22 E
« Vastaus #45 : 26 Heinäkuu, 2010, 11:56:33 »
Itse sain tämmöisen lahjaksi ensimäisenä kopterina jouluna. Ja nyt kun kesä on tullut olisi hiukan kysyttävää. Olisiko kellään ehdotuksia miten kannataisi aloittaa? Itse en sitä vielä ole maasta nostanu, mutta ohjaimet tuntuvat jo tutuilta. Ei tarvitse edes katsoa ohjaimeen. Pelaillut simulaattorilla ja sitä rataa myös. (En muista simulaattorin nimeä.) Kuitenkin olisiko kellään vinkkejä? En ehkä vielä tänään kuitenkaan nosta sitä kauheasti maasta tai lainkaan.


http://www.kopterit.net/index.php?topic=1147.0

 :)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3737 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2007, 16:47:37
kirjoittanut ropellihattu
walkera 52

Aloittaja Jokusenpoika Walkera

12 Vastauksia
8103 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2008, 17:13:07
kirjoittanut Vispilä
Walkera 4#3

Aloittaja froste « 1 2 ... 6 7 » Walkera

172 Vastauksia
73302 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2009, 15:08:26
kirjoittanut newbie78
15 Vastauksia
8086 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2008, 20:44:07
kirjoittanut 1m4s0_
Walkera 5G6

Aloittaja Pertti Walkera

2 Vastauksia
3168 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2009, 13:08:34
kirjoittanut oba