Kirjoittaja Aihe: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta + HK401b säätö  (Luettu 6546 kertaa)

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Asiaa olen koittanut pähkäillä ja missään ei ole toimivaa ohjetta ollut mainitun radion gyron säätövalikon toiminnasta ja säätöjen vaikutuksesta. Flysky on vielä yleensä aloittelijan ostama edullinen mutta monipuolinen/monimutkainen radio ja vähemmästäkin menee sekaisin kun yrittää saada kopteria ilmaan ja/tai pysymään ilmassa. Ensin kannattaa Googlen tms avulla selvittää, mitä tarkoittavat termit Head Lock/Head Hold/HH, Rate ja gain.

Näin se mielestäni melkoisella todennäköisyydellä menee:

Radion "DISPLAY" valikosta voi tarkastella akselipalkkien suuntia ja pituuksia. Kanavalla 5. gain on nolla, kun mustaa palkkia ei ole keskeltä kumpaankaan suuntaan. Keskeltä oikealle kasvava palkki on HH-moden ja keskeltä vasemmalle Rate-moden. Palkin pituus kertoo gainin määrän, pitempi on enemmän gainia.

Kanava 5, eli GEAR pitää olla radiosta reversellä (=REV), jotta säätö toimii oikeaan suuntaan.

Gear-kytkimen suunta: Radion ollessa selällään pöydällä ohjaustikut ylöspäin UPRATE= vipu ylhäällä, DNRATE= vipu alhaalla.

Luontevaa on laittaa HH-alue DNRATE puolelle, jolloin ei tarvitse virtojen kytkemisen jälkeen kääntää gear kytkintä toiseen asentoon ennen lentoon lähtöä. Kopteriin tulee kytkeä virta gyro HH-tilassa.

Alussa GYROSENS valikon pitäisi olla HH-gyrolla seuraavan näköinen

STATE ACT         (=gain signaali toiminnassa, INH=pois päältä)
UPRATE              (=säätöarvo vipu ylhäällä)
DNRATE              (=säätöarvo vipu alhaalla= lähettimen virtojen kytkentäasennossa)
MODEL GY           (STD-asennossa säätö toimii eritavalla, mutta sitäkin voi käyttää)

GY-asennossa voi ohjelmoida kytkimen vapaammin: Rate-asetus (=NOR) kummassakin asennossa, HH-asetus (=AVC) kummassakin asennossa tai toisessa kytkimen asennossa rate ja toisessa HH:

STATE   ACT
UPRATE NOR60    (=gain 60% rate-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE NOR70    (=gain 70% rate-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
MODEL  GY

STATE  ACT
UPRATE AVC40    (=gain 40% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
DNRATE AVC70    (=gain 70% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL  GY

STATE   ACT
UPRATE NOR60    (=gain 60% rate-alueella)(DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE AVC70    (=gain 70% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL  GY


STD-asennossa säätö menee hiukan eritavalla:

STATE   ACT
UPRATE 070        (=gain 70% rate-alueella)(DISPLAYssa musta palkki keskeltä vasemmalle)
DNRATE 050        (=gain 50% HH-alueella) (DISPLAYssa musta palkki keskeltä oikealle)
MODEL  STD                  

STD-asennossa UPRATE säätää palkkia keskeltä vasemmalle = Rate-tilaa ja DNRATE keskeltä oikealle = HH tilaa. STD-asennossa reverse/ei reverse kääntää vaikutussuunnat.

Laitetaan vielä samaan syssyyn HK401B "oikeaoppinen" säätö. Periaatteessa se on Futaba 401 manuaalista ja toimii siis Futaballe ja ilmeisesti kaikille Futaban 401 klooneille, joita myydään lukuisilla eri nimillä. Mainittakoon vielä se, että kloonit eivät ole 100% kopioita, vaan niissä on halvempi perinteinen piezosensori, kun taas futaban sensori on kehittyneempää SMM-mallia, mutta piezoperiaatteella toimii sekin.

Mekaaninen säätö HK450GT ja vastaavat trex 450-tyyppiset:

Mekaanisen säädön tarpeellisuudesta on juttua jos toistakin, mutta Futaban omassa manuaalissakin se käsketään tekemään ja etenkin näillä 10€ gyroilla se vähentää veren kaivamista nenästä ja itkua/valitusta kuinka paska gyro on.  Samoin rate tilassa ei pysty lentämään, jos perä ei ole mekaanisesti säädöissä (=kopteri alkaa pyöriä ja karkaa kokemattomalta totaalisesti lapasesta jos gyro tippuu syystä tai toisesta pois HH-modesta). Suosittelen myös liimaamaan HK410b:stä piirilevyn kiinni kuoreen netistä löytyvien ohjeiden mukaan omien mieltymysten mukaan soveltaen. Samoin suosittelen lämpimästi etsimään ja eliminoimaan kaikki ylimääräiset tärinät kopterista sillä näillä halvoilla gyroilla tärinä on suoranainen vihollinen aiheuttaen perän ryömimistä, josta ei pääse säätämällä eroon. Eli akselit suoriksi, laakerit kuntoon ja lavat tasapainoon ihan ensin.

Ensin gyro rate-tilassa laitetaan perälle servoa peräputkella siirtämällä "sopivasti" lapakulmia. Omassa HK450GT:ssä tämä tarkoittaa lavat samaan suuntaan taitettuna lapojen päiden välinä n. 18-20mm. Sitten gain nollaksi rate tilassa. HH-tilassa gainia riittävästi, jotta ledi palaa gyrossa. Seuraavaksi nostetaan kopteri leijuntaan Rate-tilassa ja servoa peräputkella liikuttaen säädetään perän lapakulmat sellaiseksi, että perä ei juurikaan ryömi, vaikka gyro ei korjaakaan suuntaa.

Gyron nollapisteen tallentaminen:

Vaikka perä on saatu nyt ainakin lähes ryömimättömäksi rate-tilassa, se ei tarkoita sitä, että se ei ryömisi Head Lock-tilassa. Kun ollaan tyytyväisiä toimintaan rate-tilassa, laskeudutaan nätisti jalkojen juureen. Seuraavaksi todetaan, että gyrossa ei pala punainen ledi. Gear-kytkintä vemputetaan nopeasti vähintään kolme kertaa edestakaisin ja jätetään HH- asentoon, jolloin punainen ledi jää palamaan. Parin sekunnin päästä ledi vilkahtaa pari kertaa ja jää palamaan. Gyro on nyt tallentanut peräservon senhetkisen oloaseman uudeksi nollapisteeksi. Kopterista virta pois ja takaisin päälle. Nyt peräservo esettuu automaattisesti tallennettuun nollapisteeseen ja perän pitäisi toimia niin hyvin kuin se voi toimia tämmöisellä gyrolla.

Seuraavaksi gainin säätö erikseen sekä rate tilaan, että HH-tilaan. Gainia nostetaan, kunnes perä alkaa vispata voimakkaasti edestakaisin (= "tail wag", "vägäys" jne). Nyt gainia lasketaan kunnes vispaus lakkaa ja se on periaatteessa siinä. Huomasin joskus, että vaikka leijunnassa ei vispannut, vipatusta esiintyi oikaistaessa vauhdikkaasta kaarrosta oikealle. Piti laskea hiukan gainia siis lisää. Samoin kannattaa leijunnassa pyöräytellä perää terävillä liikeillä molempiin suuntiin ja katsoa, laukaiseeko se vispauksen.

Oma lentotaito on vielä siinä vaiheessa, että en osaa perän erinomaisuudesta kertoa, mutta omien taitojen mukaisessa menossa se toimii mielestäni hyvin. Liikkeet eivät varmasti ole FAI mitalisijojen mukaisia, mutta kokeiltu on silmukka etu- ja takaperin lentäen, vaakakierre, pystykäännös, immelmani ja flipit kaikkiin suuntiin. Selällään olen yrittänyt leijutella toistaiseksi kehnohkolla menestyksellä, mutta siitä se lähtee. Perän kanssa ei ole ollut ongelmia näissä räpellyksissä.

Tämänhetkiset säädöt:

STATE  ACT
UPRATE NOR15  (=aika vähän, mutta gyro vaikuttaa todella ärhäkältä rate-tilassa.)
DNRATE AVC70
MODEL  GY
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2010, 15:58:46 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Juhis

  • Vieras
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta
« Vastaus #1 : 28 Elokuu, 2010, 20:41:44 »
korjaus..

   |   |
   |   |
  \     /
    \ /
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2010, 23:25:55 kirjoittanut Juhis »

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta
« Vastaus #2 : 28 Elokuu, 2010, 22:00:59 »

Ilman reverseä siis up on eteenpäin, kuten jossain on sanottu, että vipujen tulee olla yläasennossa käynnistyksessä.. Hieman sekava käsitehän tuo "ylä"-asento on...

UPRATE ja DNRATE ovat mankan valmistajan päättämiä vivun asentoja ja eivät riipu reversestä. Uprate on lennättäessä nenään päin ja dnrate nenästä poispäin.

Ilman reverseä AVC vaikuttaa rate-modeen ja NOR HH-modeen eli väärinpäin. Loogisen toiminnan kannalta pitää olla reverse käytössä. Ilmankin reverseä toimii, mutta säädöt vaikuttavat mikä minnekin suuntaan.

Ilman reverseä:

STATE   ACT
UPRATE AVC70  (gain 70% rate)
DNRATE NOR60  (gain 60% Head Hold)
MODEL  GY

STATE  ACT
UPRATE 070      (gain 70% Head Hold)
DNRATE 050      (gain 50% Rate)
MODEL  STD
« Viimeksi muokattu: 29 Elokuu, 2010, 12:59:47 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Juhis

  • Vieras
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta
« Vastaus #3 : 29 Elokuu, 2010, 23:24:19 »
Pitihän tuo ihan kokeilla ja juuri noin on kuten kerrot, seison korjattuna :-X
Tätä se teettää kun ei koko kesänä ole lennättänyt...

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta
« Vastaus #4 : 31 Elokuu, 2010, 08:37:02 »
Tästä on ennenkin puhuttu. Mulla gyron gainin säätö pelaa todella hyvin Endpoint-valikosta gear-kanavan kohdalta. Kun laittaa kopterin pyörimään gyropenkkiin ja alkaa säätää endpoint-arvoja, niin siinä 35 kohdalla gyro ottaa kiinni ja alkaa jo pitämään. Paras arvo on jossain 70 kohdalla. Vastaava lineaarista toimintaa arvoja onlinenä kasvattamalla en ole saanut aikaan Gyrosens-valikosta. Ehkä en vain osaa ?  :D
Nyt kumminkin töissä, pitääpä tarkastella tarkemmin illalla B12 ohjeita.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta
« Vastaus #5 : 31 Elokuu, 2010, 10:37:01 »
Kyllä se friikilläkin jotain arvoja on siellä GYROSENS-valikossa. Luultavasti arvot vain eivät ole kohdallaan, ja "janaa venyttelemällä", eli endpointeja säätämällä ne asettuvat kohdalleen. Pääasia että toimii, mutta oikea tapa se ei minun mielestäni ole, sillä radiosta löytyy ihan oikeakin gyron säätö, eli juuri se gyrosens.

Luultavasti gainia on liikaa ja endpointia laskelmalla säätöakselin pituus pienenee ja gain laskee, sillä gain on prosentteja akselin kokonaispituudesta kaiketikin. Flyskyssa on gyron säätöalue 200 pistettä, joista luulisi se oikeakin löytyvän.
mainittakoon vielä, että omasta HK401b gyrosta sammuu ledi, eli se tippuu pois HH-modesta jos gainin tiputtaa alle DNRATE AVC32.
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu, 2010, 14:49:06 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flysky TH9x gyron säätövalikon toiminta + HK401b säätö
« Vastaus #6 : 31 Elokuu, 2010, 14:42:23 »
Joo ei se valikko tyhjä ole ja kyllä sillä jotain vaikutusta oli mutta se vaan meni helpommin Endpoint-valikolla. Pitänee perehtyä paremmin antamiisi arvoihin. Tosipohja on kumminkin se, sullakin kopu lentää,,,
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
172 Vastauksia
69809 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Joulukuu, 2011, 11:50:45
kirjoittanut B12
12 Vastauksia
7350 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2010, 10:10:24
kirjoittanut RoopeB
41 Vastauksia
21255 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2011, 13:33:21
kirjoittanut B12
6 Vastauksia
7755 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2011, 22:58:36
kirjoittanut Juge
7 Vastauksia
10221 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Heinäkuu, 2016, 09:45:08
kirjoittanut Kössi