Kirjoittaja Aihe: Tohtorin torppivälineet  (Luettu 765051 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #550 : 10 Tammikuu, 2011, 21:54:22 »
Lainaus
Millä setupilla 9hp:tä saadaan?
Teoretisoidaan vähän...
Taitaa olla parhaimmillaankin kovin hetkellistä, eikä varmaankaan akselilta saatu teho mutta aika lähelle pääse esim tällä moottorilla (6400W 5 sec)
http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/hk50/hk_5035_410/
Ja jos on 8 millin akselille pinjoni niin 7100W piikissä
http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/hk50/hk_5035_500/

Sitten pitäis löytää tietty akku josta  saa 160A nikottelematta pihalle + pääratas joka moisen paukun kestää..

Teoreettistä teoreettistä..  eiköhän ne käytännön maksimi piikit ole jossain 4 kilowatin tietämillä. Mikä on tietty melko paljon sekin.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #551 : 10 Tammikuu, 2011, 21:56:52 »
Millä setupilla 9hp:tä saadaan?

-R

no johan tässä nyt saa "puollustautua" :D

allu ilmottaa sekä 700M että 700MX mosalle huipputehoksi 6600W joka on kertoimella 1,36 aika tasan 9hv!
eli toisin sanoen vakiona! siihen en ota kantaa mitä sieltä oikeasti tulee!

kerran kuitenkin laitteen livenä nähneenä ja noita videoita kattelemalla varmasti tarpeeksi! ;D

yhtään loggerin viivaa en ole koskaan nähnyt ko laitteesta!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #552 : 10 Tammikuu, 2011, 22:01:09 »
tossa kitin mukana tulevassa säätimessä (Castle Phoenix ice HV120) taitaa olla loggaus
joten lupaan kertoa maksimitehot kyllä heti ku saan vermeet hankittua! :)
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2011, 22:02:58 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #553 : 11 Tammikuu, 2011, 11:28:33 »
I HAVE SEEN THE LIGHT! ...sinisen tarkemmin ottaen! :D
kaikki jotka on yrittäny virittää BeastXää 250se rekkulaan jossa on allun oma
FBL nuppi ja DS410 servot nupilla tietää että tämä ei helpolla synny! ;)

BeastX haluaa yhdessä kohtaa setuppia laitettavan pitchiä tasan 6 astetta
ja se päättelee sitte siitä onko nupin geometria kohillaan! no eihän se vakiona
ole lähelläkään!

kun ollaan ihan metsässä on ledi mustana, kun ollaan vähä pielessä on ledi
violetti (tähän asettuu vakio FBL nupilla), kun ollaan lähellä on ledi punainen
ja kun geometria on just eikä melkein kohillaan on ledi sininen! :)

eipä toi loppupeleissä isoa ponnistusta tarvinnu! tilasin rekkulakaupasta lyhyemmät
linkkipallot swashille! siis ne pallot joista lähtee linkit lavanpitimille!

laitoin nyt tänne jos joku muu joskus ihmettelee samaa niin toivottavasti muistaa
tämän!

kyllä se lens sillä violetillakin todistettavasti henttaalla mutta nyt pitäis olla ihan
kohillaan! :)

J@nille kiitos vinkistä!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #554 : 11 Tammikuu, 2011, 11:54:38 »
mistä ihmeestä mä saan tietää mitkä on akun maksimi mitat 700E rekkulaan???

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14616

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14473

voiskos joku mitata omastansa että käykö esim nämä paikallensa!?
noista pitää varmaan askarrella sitte sellaset pitkät pötköt että pysyy pareina eikä
sekoa keskenään...

onkos näitä 700E härpättimiä muuten kuinka paljon porukalla?? emtyllä ainakin tais olla... muita!?
onko F3C mallin akkutila identtinen? joku täällä oli hiljattain sellasestakin raportoinu...
ja näitä taitaa olla nyt jo kahta evoluutiomalliakin... itse ajattelin sitä uudempaa joten onkohan
noissa eroja akkutilan suhteen??

ei muuten mutta akut pitää kyllä tilata ennen konetta ku suomesta ei oo varaa noita ostaa!
ja mistään ei oikein löydy dataa... ???

e. ulkomaan elävien foorumit sanoo että joku 4500mAh olis aika passeli koon, painon ja lentoajan
välimuoto. laite taitaa olla suunniteltu näille http://www.align.com.tw/shop/product_info.php?products_id=3271

onkohan turnipsin 40C 4000mAh jo liian lyhyt huvi? paino ei poikkea ku 25g noista alikilin akuista...
Zippyjä en huoli ku on kokemuksia että ovat kuraa ja C-arvostakaan ei tekis mieli tinkiä (30C 4500mAh akkuja löytyy hyvin)
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2011, 12:22:23 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #555 : 11 Tammikuu, 2011, 12:39:54 »
Lainaus
oli minkälaista hyvänsä nii sähkö hakkaa nitron silti 10-0

700E:n ja 700N:n omistaneena pitää vähän kommentoida omia kokemuksia, ettei jää kuva ettei nitro riitä mihinkään. Mulla oli N->E konversio, ja luulen kyllä että uuden teknologian moteilla ja akuilla on tullut helpotusta isojen sähköjen ongelmiin. Ite päätin vaihtaa nitroon. Turhaa lienee alkaa noita koneita vertaamaan silleen että kumpi on parempi, kumpikin on hyvä omalla tavallaan. Toki sähkössä on huomattavasti enemmän tehoa, mutta jos lentää sillä tyylillä että se tehoero alkaa näkyä, täytyy tyytyä lyhyempiin lentoaikoihin jos aikoo käyttää 5000mAh akkuja. Tässä teho kysymyksessä eniten merkkaa akut, jonka ite huomasin sillä tavalla että akku sytty tuleen ennenku tuli 50 sykliä täyteen, vaikka lentotyyli oli about sama kuin nitrolla. Eli jos haluaa hyödyntää sen 9hp:tä edes piikeissä, niin täytyy opetella lentämään silleen että nitrossa ei enää riitä tehot, ostaa kestävät akut isolla C arvolla ja muutenkin olla tosi tarkkana akkujen kanssa ettei kennot pääse eri jännitteeseen (12 kennolla on aika suuri todennäköisyys että yks kenno purkautuu eri tavalla, varsinkin jos useammin lentää akun liian tyhjäksi). Uskon että tilanne tulee muuttumaan tulevaisuudessa kun tulee semmosia akkuja joilla saa riittävän paljon syklejä ja sen verran virtaa, ettei rajukaan lentotyyli vie akkuja äärirajoille (ellei ole jo muuttunut, en oo seurannu pahemmin akkutekniikan kehitystä).

Nitrossa se teho on piilotettua säätöjen taakse, jos säädöt heittää sinne päin niin laiska tulee kone olemaan. Sähköstä tykkään minäkin, kun on niin yksinkertaista käyttää. Mulle riittää noi 450:t, niihin on jo saatavilla semmosia akkuja mitkä kestää riittävän kauan hyvänä, ja jotka lataa nopeesti ilman massiivista latauslaitteistoa, matkan päälläkin. Isommassa kokoluokassa riittää tehot nitrossakin, ittee ei haittaa öljyt yms, tykkään siitä että teho on tasasta viimeseen fuilitippaan asti ja sähkön kanssa ei vaan kestänyt perse ostella tarpeeks laadukkaita akkuja taikka odotella akkujen latautumista 1.5C:llä. Tässäkin on tilanne parantunu, saa jo kilowatin latureita ja virtalähteitä ok hinnalla. Peruslentelyssä lienee ihan sama kummasta tykkää, sähköllä saa pitkiä lentoaikoja helpostikkin, kun laskee nupin kiekkoja ja lapakulmia. Akkupakkoja saa sit kyl ostaa ainakin neljä, jos ei halua latailla akkuja kentällä. Ja agregaatilla saa tarpeeks virtaa, jos haluaa latailla kentällä.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #556 : 11 Tammikuu, 2011, 12:48:20 »
Paljonkos sulla OP oli kierroksia ja kulmia 700E:ssä. Oli kyllä julmettu peli. Toimuko sulla muut akut kuin ne Outrage 25C:t yhtään paremmin. Itsekin Outragen vanhoja mallia käyttäneenä petyin niihin, joten kuvittelisin että muilla akuilla kokemukset olisivat olleet parempia.

-

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #557 : 11 Tammikuu, 2011, 12:51:58 »
Lainaus
oli minkälaista hyvänsä nii sähkö hakkaa nitron silti 10-0

700E:n ja 700N:n omistaneena pitää vähän kommentoida omia kokemuksia, ettei jää kuva ettei nitro riitä mihinkään. Mulla oli N->E konversio, ja luulen kyllä että uuden teknologian moteilla ja akuilla on tullut helpotusta isojen sähköjen ongelmiin. Ite päätin vaihtaa nitroon. Turhaa lienee alkaa noita koneita vertaamaan silleen että kumpi on parempi, kumpikin on hyvä omalla tavallaan. Toki sähkössä on huomattavasti enemmän tehoa, mutta jos lentää sillä tyylillä että se tehoero alkaa näkyä, täytyy tyytyä lyhyempiin lentoaikoihin jos aikoo käyttää 5000mAh akkuja. Tässä teho kysymyksessä eniten merkkaa akut, jonka ite huomasin sillä tavalla että akku sytty tuleen ennenku tuli 50 sykliä täyteen, vaikka lentotyyli oli about sama kuin nitrolla. Eli jos haluaa hyödyntää sen 9hp:tä edes piikeissä, niin täytyy opetella lentämään silleen että nitrossa ei enää riitä tehot, ostaa kestävät akut isolla C arvolla ja muutenkin olla tosi tarkkana akkujen kanssa ettei kennot pääse eri jännitteeseen (12 kennolla on aika suuri todennäköisyys että yks kenno purkautuu eri tavalla, varsinkin jos useammin lentää akun liian tyhjäksi). Uskon että tilanne tulee muuttumaan tulevaisuudessa kun tulee semmosia akkuja joilla saa riittävän paljon syklejä ja sen verran virtaa, ettei rajukaan lentotyyli vie akkuja äärirajoille (ellei ole jo muuttunut, en oo seurannu pahemmin akkutekniikan kehitystä).

Nitrossa se teho on piilotettua säätöjen taakse, jos säädöt heittää sinne päin niin laiska tulee kone olemaan. Sähköstä tykkään minäkin, kun on niin yksinkertaista käyttää. Mulle riittää noi 450:t, niihin on jo saatavilla semmosia akkuja mitkä kestää riittävän kauan hyvänä, ja jotka lataa nopeesti ilman massiivista latauslaitteistoa, matkan päälläkin. Isommassa kokoluokassa riittää tehot nitrossakin, ittee ei haittaa öljyt yms, tykkään siitä että teho on tasasta viimeseen fuilitippaan asti ja sähkön kanssa ei vaan kestänyt perse ostella tarpeeks laadukkaita akkuja taikka odotella akkujen latautumista 1.5C:llä. Tässäkin on tilanne parantunu, saa jo kilowatin latureita ja virtalähteitä ok hinnalla. Peruslentelyssä lienee ihan sama kummasta tykkää, sähköllä saa pitkiä lentoaikoja helpostikkin, kun laskee nupin kiekkoja ja lapakulmia. Akkupakkoja saa sit kyl ostaa ainakin neljä, jos ei halua latailla akkuja kentällä. Ja agregaatilla saa tarpeeks virtaa, jos haluaa latailla kentällä.

-op-

ihan mielenkiinnosta minkä C-arvon akuilla lentelit? (vaikka se joka syttyi)
mulle on jostain jääny käsitys että olis olleet 20C jotka on ulkona specsistä ihan auttamatta!?

mulla on tässä suunnitelmissa hankkia joko 40C-50C tai 45-90C akkuja riippuen siitä tuleeko noita
järeämpiä varastoon joskus tarpeeksi ajoissa...

silloin pyöritään suunnilleen samassa rasituksessa jos lasketaan akun specseistä rasitus maksimista sallitusta
kun missä oon nyt ollu ton 500 rekkulan kanssa ku oon käyttäny 40-50C akkuja ja yhtä 35-70C akkua!
ei mullakaan 30-40C kestä siinä kunnolla!

nimittäin 700e syö suunnilleen tuplat virtaa mutta akuissa on myös tupla kapasiteetti jolloin samalla C-arvolla
siitä saa ottaa tuplamäärän virtaskaa! :)

minkälaiset lentoajat sait noilla 5000mAh lipoilla? (lienee turha kysyä mikälaista lentoa ja paljonko kiekkoja nupissa ;D )

sori kysymysten tulva mutta nyt ku löyty joku jolla on kokemusta on pakko kysellä! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #558 : 11 Tammikuu, 2011, 12:55:42 »
Paljonkos sulla OP oli kierroksia ja kulmia 700E:ssä. Oli kyllä julmettu peli. Toimuko sulla muut akut kuin ne Outrage 25C:t yhtään paremmin. Itsekin Outragen vanhoja mallia käyttäneenä petyin niihin, joten kuvittelisin että muilla akuilla kokemukset olisivat olleet parempia.
-

Kierroksista en tiedä, kulmia oli kaikki mitä lähtee, niinku nitrossakin. Ei se mun peli ollu ees kovin julmettu, kun vertaa noihin nykysiin sähköihin. Hyperionin 35C 5000mAh akuilla koetin kanssa, mutta paino nous ihan liikaa, oli laiskempi ku nitro + päärattaita hajoili enemmän. 25C 4200silla oli sopivan painonen, mutta akuissa ei ollu tarpeeks puhtia. En tiedä miten sen mun konversiorungon paino eros tosta uudesta 700E:stä, mutta omat kokemukset Emtyn sähköstä leirillä oli positiiviset, muistaakseni oli isot kiina-akut siinä. Olettaisin siis, että on pikkasen kevyempi koko vehje + isompi C arvo toi lisätehoa.

Ne Outraget oli kyllä täysiä susia (miten lienee uudet NRG:t), vaikka makso aivan törkeesti.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #559 : 11 Tammikuu, 2011, 12:56:04 »
Paljonkos sulla OP oli kierroksia ja kulmia 700E:ssä. Oli kyllä julmettu peli. Toimuko sulla muut akut kuin ne Outrage 25C:t yhtään paremmin. Itsekin Outragen vanhoja mallia käyttäneenä petyin niihin, joten kuvittelisin että muilla akuilla kokemukset olisivat olleet parempia.

-

mä oonkin tässä jo ihmetelly miten sä oot ollu ihan hiljaa ja antanu mun tehdä selvitystä ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #560 : 11 Tammikuu, 2011, 13:00:47 »
OPn edellisestä viestistä paistaa että turhan painavat akut noi ison C-arvon 5000mAh

ja onhan niissä jo parilla eroa melkein puoli kiloa allun omiin akkuihin...

saiskohan sen näillä balanssiin ja miten lentoajat?
http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=14326
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #561 : 11 Tammikuu, 2011, 13:01:43 »
Lainaus
ihan mielenkiinnosta minkä C-arvon akuilla lentelit? (vaikka se joka syttyi)
mulle on jostain jääny käsitys että olis olleet 20C jotka on ulkona specsistä ihan auttamatta!?

25C paloi, kyllä sen kokoinen akku riittää teoriassa perus lentelyyn enemmän kuin hyvin, mutta 3D:ssä ei oo OK. Ja olisi varmaan toiminut pidempään, jos yksi kenno ei ois päättäny hajota aikasemmin ku muut.

Lainaus
mulla on tässä suunnitelmissa hankkia joko 40C-50C tai 45-90C akkuja riippuen siitä tuleeko noita
järeämpiä varastoon joskus tarpeeksi ajoissa...

Homma niitä 45-90C, jos ne vaan mahtuu runkoon, eikä oo ihan törkeen painosia. Eipähän sit tarvii ihmetellä palovammoja käsissä kun repii akkua koneesta pois  ;D (toki erilaisella lentotyylillä olisi tämä voitu välttää  :P). Tai sit ostat paria eri kokoista akkua, ja testaat mikä toimii parhaiten. Kysy Markukselta mitä se käyttää siinä omassa E:ssään.

Lainaus
minkälaiset lentoajat sait noilla 5000mAh lipoilla?

4200silla sain ekalla lennolla 4min, 20 lennon kohilla 2½min ja vikoilla lennoilla 1.5min  ;). 5000silla oli ehkä minsa pidempään, mutten niillä kerenny kauheen monta lentoo lentää ennenku alko nousta palkokasvi nenuun niiden rattaiden kanssa (ja ne olevinaan hyvät päivitys delrin CNC yber rattaat on muuten vielä paskempia ku alkuperäset).

Mun koneessa oli ongelmana nimenomaan se akkujen C arvo, sen takia vähän vaikea verrata. Mutta 10 lentoo oli ihan kiva peli  ;D. Tiedä sitten miten 45C akut kestäs samalla lentotyylillä, kun ei 450:ssäkään kestä ihan kauheita.

« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2011, 13:04:50 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #562 : 11 Tammikuu, 2011, 13:05:40 »
Lainaus
ihan mielenkiinnosta minkä C-arvon akuilla lentelit? (vaikka se joka syttyi)
mulle on jostain jääny käsitys että olis olleet 20C jotka on ulkona specsistä ihan auttamatta!?

25C paloi, kyllä sen kokoinen akku riittää teoriassa perus lentelyyn enemmän kuin hyvin, mutta 3D:ssä ei oo OK.

Lainaus
mulla on tässä suunnitelmissa hankkia joko 40C-50C tai 45-90C akkuja riippuen siitä tuleeko noita
järeämpiä varastoon joskus tarpeeksi ajoissa...

Homma niitä 45-90C, jos ne vaan mahtuu runkoon, eikä oo ihan törkeen painosia. Eipähän sit tarvii ihmetellä palovammoja käsissä kun repii akkua koneesta pois  ;D (toki erilaisella lentotyylillä olisi tämä voitu välttää  :P). Tai sit ostat paria eri kokoista akkua, ja testaat mikä toimii parhaiten. Kysy Markukselta mitä se käyttää siinä omassa E:ssään.

Lainaus
minkälaiset lentoajat sait noilla 5000mAh lipoilla?

4200silla sain ekalla lennolla 4min, 20 lennon kohilla 2½min ja vikoilla lennoilla 1.5min  ;). 5000silla oli ehkä minsa pidempään, mutten niillä kerenny kauheen monta lentoo lentää ennenku alko nousta palkokasvi nenuun niiden rattaiden kanssa (ja ne olevinaan hyvät päivitys delrin CNC yber rattaat on muuten vielä paskempia ku alkuperäset).

Mun koneessa oli ongelmana nimenomaan se akkujen C arvo, sen takia vähän vaikea verrata. Mutta 10 lentoo oli ihan kiva peli  ;D. Tiedä sitten miten 45C akut kestäs samalla lentotyylillä, kun ei 450:ssäkään kestä ihan kauheita.



no johan kuullostaa lentoajat houkuttelevilta ;D mutta pilotti pitää onneksi ottaa huomioon ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #563 : 11 Tammikuu, 2011, 13:07:48 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3918.0

Lueskele tuolta tarinaa koneesta, saatoin sillon tosin hehkuttaa vehjettä vähän turhaan, nykyään en muistele ihan yhtä hymyssä suin  ;D. Oli kyllä oma mokakin osittain se akun hajoominen, muutaman kerran ajoin sen liian tyhjäksi. Tosin on ne Outraget huonompia ku muut akut, niin monella on ollu niiden kanssa ongelmia.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #564 : 11 Tammikuu, 2011, 13:16:27 »
laitoin markukselle viestiä aiheesta!

(tarkotithan mnentwigiä? :D )
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #565 : 11 Tammikuu, 2011, 13:26:10 »
Ja vielä sen verran, että akut kannattaa mitottaa mieluummin todellisen virran viennin kuin teoreettisen tehon mukaan. Suomen fai mestareillakin on koneissaan 18c (tais jopa jossain vaiheessa olla 10s?) akut, eikä ne koneet vie leijunnassa kuin muutaman kymmenen amppeeria, ja taivaallakin alle 100 vaikka ovat raskaampia. Sun tapauksessa on vielä kyseessä flybarless kone, säästää akkuja sekin. Uskoisin että sulle riittäis 35c akutkin hyvin, ei voi sanoo suoraan että 700nen tarvii 2x isomman C arvon akun kuin 500nen, pitää muistaa että jännite ja kapasiteetti on kanssa 2x korkeempi. Ja lentotyyli vaikuttaa paljon akkutarpeeseen.

Toki mitä isompi C arvo sitä enemmän pelivaraa. Mutta paino on iso ongelma kanssa, koska sähkön räjähtävä reagointi repii rattaat nopeesti hajalle. Raskas kone on myös ikävä lentää, vaikka tehoa olisikin. Suosittelen lukee ulkomaan foorumeita ja kattomaan mitä akkuja ne käyttää, suomessa on sen verran uusi ala että laajaa näkökulmaa on vaikee saada.
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2011, 13:51:05 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #566 : 11 Tammikuu, 2011, 14:01:57 »
ei voi sanoo suoraan että 700nen tarvii 2x isomman C arvon akun kuin 500nen, pitää muistaa että jännite ja kapasiteetti on kanssa 2x korkeempi. Ja lentotyyli vaikuttaa paljon akkutarpeeseen.

nyt ymmärsit väärin!

sanoin aikasemmin että saman C-arvon akut on suunnilleen samanlaisessa kuormituksessa 500 rekkulassa kuin 700 rekkulassa! :)
(tupla virrat isossa mutta tupla virran antokykykin joten +-0  ;) )
ja koska 30c ei oikein kestä 500 rekkulassa on mun valinta toi 40C tai enemmän!


Toki mitä isompi C arvo sitä enemmän pelivaraa. Mutta paino on iso ongelma kanssa, koska sähkön räjähtävä reagointi repii rattaat nopeesti hajalle. Raskas kone on myös ikävä lentää, vaikka tehoa olisikin.

nimenomaan! tän takia ajan sitä 500 rekkulaakin 2200mAh akuilla vaikka balanssi on päin persettä ku akku on liian kevyt ja lentoajatkin 3 ja risat!


e. luin muuten ton sun aikasemmin postaaman ketjun läpi ja siellä oli puhetta enemmän tai vähemmän siitä että akut kuumenee rankasti!

sehän kyllä tarkottaa liian pientä C-arvoa (30C akku kuumenee mulla 500 rekkulassa paljon enemmän ku 40C ja tän takia ne 30C akut pullistelee ja 40C ei pullistele! tai näin olen itselleni uskotellut)
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2011, 14:05:01 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #567 : 11 Tammikuu, 2011, 14:03:39 »
Me ollaan käytetty noissa isoissa 90 kokoluokan koneissa 18C-35C akkuja ihan menestyksellä. Tuohon 700E F3C koneeseen, jonka runko lienee ihan sama kuin 700E ilman F3C merkintääkin, mahtuu nämä akut http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11941. Painoa noilla on tietysti ihan liikaa mutta kapasiteettia riittävästi. Käytännön kokemukset 2 vuoden sähkön käytöstä isoissa koneissa on että ampeerit pysyy alle 90A ja kun nostat jännitettä esim 10S -> 12S niin laskee edelleen. Näin ollen akut kestää pienemmäläkin C arvolla kyllä. Mutta, iso mutta on se että jos hyvän haluaa niin järkevin C arvo isossa käytännön kokemuksen kautta on mun mielestä 30C tienoilla. Se miksi näin niin akkujen käyttöikä pitenee hyvänä pysyen kasvaa. Viime kesänä lennettiin 18C akuilla porukalla lentoja varmaan 2000 yhteensä ja yhtään ei lentoon hajonnut. Suurin tekijä akun säilymisessä hyvänä on ollut ettei aja niitä ihan lipo cuttiin asti joka kerta. Niin ja kyllähän akut kestää jos ei isosta painavasta revi kaikkia lapakulmia mitä löytyy ja kummasti rattaatkin kestää paremmin. Toki niitä rattaita saa rikki vähemmälläkin, siitäkin käytännön kokemusta ihan riittävästi.

Tuohon 700E:hen laittaisin 12S 5000mAh 25-30C niin tehon ja lentoajan suhde on hyvä.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #568 : 11 Tammikuu, 2011, 14:12:27 »
Me ollaan käytetty noissa isoissa 90 kokoluokan koneissa 18C-35C akkuja ihan menestyksellä. Tuohon 700E F3C koneeseen, jonka runko lienee ihan sama kuin 700E ilman F3C merkintääkin, mahtuu nämä akut http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11941. Painoa noilla on tietysti ihan liikaa mutta kapasiteettia riittävästi. Käytännön kokemukset 2 vuoden sähkön käytöstä isoissa koneissa on että ampeerit pysyy alle 90A ja kun nostat jännitettä esim 10S -> 12S niin laskee edelleen. Näin ollen akut kestää pienemmäläkin C arvolla kyllä. Mutta, iso mutta on se että jos hyvän haluaa niin järkevin C arvo isossa käytännön kokemuksen kautta on mun mielestä 30C tienoilla. Se miksi näin niin akkujen käyttöikä pitenee hyvänä pysyen kasvaa. Viime kesänä lennettiin 18C akuilla porukalla lentoja varmaan 2000 yhteensä ja yhtään ei lentoon hajonnut. Suurin tekijä akun säilymisessä hyvänä on ollut ettei aja niitä ihan lipo cuttiin asti joka kerta. Niin ja kyllähän akut kestää jos ei isosta painavasta revi kaikkia lapakulmia mitä löytyy ja kummasti rattaatkin kestää paremmin. Toki niitä rattaita saa rikki vähemmälläkin, siitäkin käytännön kokemusta ihan riittävästi.

Tuohon 700E:hen laittaisin 12S 5000mAh 25-30C niin tehon ja lentoajan suhde on hyvä.

ai että nämäkin mahtuu :o no sitte ei ainakaan ole siitä koosta kiinni! kiitos tiedosta!

kuinkas paljon tossa on tilaan siirrellä akkua eteen/taakse painopisteen kohdalleen hakemiseksi?

kyllä mä nyt vähä luulen että tässäkin mennään taas isompiin C-arvoihin edellä selittämilläni perusteilla ja tingitään sitte lentoajasta!
itseni tuntien C-arvot tulee tarpeeseen!

"FAImainen" kurvailu ei vaan ole mun juttu! :-\
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #569 : 11 Tammikuu, 2011, 14:17:41 »
Tilaa on kyllä siirrellä edestakaisin ja jos helpommalla haluaa päästä laittaa akun jalaksien päälle eikä ala tunkemaan sitä sinne hienoon telineeseen. Ainakin on helpompi hakea painopiste ja kiristää akut sitten runkoa vasten velcrolla. Isolla C arvolla voi vaan se tehon ulosotto onnistua niin että ne paikat ei sitten kestä enään. Akulla tehon rajoittaminen voi siis säästää mekaniikkaa.

En usko että ne virtapiikit kauheasti siitä korkeammalle nouse verrattuna nykyiseen flyoff ohjelmaa vaikka räimisikin. Oma veikkaukseni on että pysyy alle 110A.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #570 : 11 Tammikuu, 2011, 14:57:45 »
Tilaa on kyllä siirrellä edestakaisin ja jos helpommalla haluaa päästä laittaa akun jalaksien päälle eikä ala tunkemaan sitä sinne hienoon telineeseen. Ainakin on helpompi hakea painopiste ja kiristää akut sitten runkoa vasten velcrolla. Isolla C arvolla voi vaan se tehon ulosotto onnistua niin että ne paikat ei sitten kestä enään. Akulla tehon rajoittaminen voi siis säästää mekaniikkaa.

En usko että ne virtapiikit kauheasti siitä korkeammalle nouse verrattuna nykyiseen flyoff ohjelmaa vaikka räimisikin. Oma veikkaukseni on että pysyy alle 110A.

hyvä tietää :) niinkuin sanottu mä mulla ei oo näistä mitään todellista dataa ja siksi kyselenkin!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #571 : 11 Tammikuu, 2011, 15:04:56 »
http://www.kopterit.net/index.php?topic=3918.0

Lueskele tuolta tarinaa koneesta, saatoin sillon tosin hehkuttaa vehjettä vähän turhaan, nykyään en muistele ihan yhtä hymyssä suin  ;D. Oli kyllä oma mokakin osittain se akun hajoominen, muutaman kerran ajoin sen liian tyhjäksi. Tosin on ne Outraget huonompia ku muut akut, niin monella on ollu niiden kanssa ongelmia.

ihan pakko on takertua yhteen asiaan joka tuolla sun ketjussa oli!

"Timerilla mitattiin ensin 4 minuutin lento, sitten laskeuduttiin ja tarkistettiin lämpötilat kädellä. Motti oli ehkä 60 asteinen ja säädin 50 asteinen. Kennojännitteet tässä vaiheessa 3.6V. Sitten lennettiin vielä 1.5 min jolloin alkoi cutoff iskeä kiinni. Pakkojen loppujännite oli 19V = 3.16V/ kenno."

<- eihän mikään lipo voi mitenkään kestää tollasta!!!

mä kun oon lentäny sen 80% säännön mukaan on akku käytännössä sillon vaihtokunnossa ku kennojännite on luokkaa 3,75v!
noita on siis sun 700e tapauksessa ylipurettu ihan törkeästi eli eipä ihme ettei kestä :-X

hyvänä vertauskuvana:
kerran purin 250 rekkulalla timeri sekoilujen jälkeen 800mAh akusta 818mAh ja siinäkin oli kennojännitteet vielä 3.5v :D

toivon ettet ota tätä kirjoitusta väärin :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #572 : 11 Tammikuu, 2011, 15:17:11 »
Kennojännitteitä seurattiin kesällä telemetria kanssa niin ajossa akut notkahtaa kuormituksessa jonnekin 3,3V ja jopa allekin ja kun lopettaa on lepojännite yleensä sitten 3,5-3,6V. Ali jos on säätänyt lipocutin 3,3V niin katkaisee siinä vaiheessa kun akuissa on vielä tuo 3,6V levossa ja vielä inhimillinen akuille.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #573 : 11 Tammikuu, 2011, 15:22:51 »
Kennojännitteitä seurattiin kesällä telemetria kanssa niin ajossa akut notkahtaa kuormituksessa jonnekin 3,3V ja jopa allekin ja kun lopettaa on lepojännite yleensä sitten 3,5-3,6V. Ali jos on säätänyt lipocutin 3,3V niin katkaisee siinä vaiheessa kun akuissa on vielä tuo 3,6V levossa ja vielä inhimillinen akuille.

tämä on varmasti ihan täysin totta että rasituksessa tipahtaa on noi virrat sellasia!
mulla ei vaan (vielä) ole telemetriaa tai loggaavaa noparia missään värkissä eli en ole päässyt todentamaan...
mutta selvähän se on että rasituksessa tippuu!

mutta siinä on iso iso ero onko jännite 3.6V vai 3,16V!


e. vaan nyt alkaa karata vääntämiseksi ja sitä en tältä ketjulta haluaisi!
« Viimeksi muokattu: 11 Tammikuu, 2011, 15:24:25 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tohtorin torppivälineet
« Vastaus #574 : 11 Tammikuu, 2011, 15:32:31 »
Juu ei missään nimessä ole suositeltavaa ajaa akkuja lipocuttiin. Mun mielestä siihen asti ajaminen on akkujen turhaa rääkkämistä ja niiden käyttöiän tuhlaamista. Kieltämättä eka kerroilla kun telemetria oli kiinni vähän säikähti noita Voltti lukuja kun niitä näki näytöllä rasituksen aikana  :o  Ensin luulin että nyt meni akut...
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
6163 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Maaliskuu, 2012, 19:37:39
kirjoittanut Tohtori R
35 Vastauksia
18256 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2014, 20:51:13
kirjoittanut Tohtori R
78 Vastauksia
59081 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Maaliskuu, 2015, 20:29:45
kirjoittanut Tohtori R
47 Vastauksia
17048 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Huhtikuu, 2015, 01:26:07
kirjoittanut TeroS
50 Vastauksia
24189 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2015, 10:21:45
kirjoittanut Pekka