pikkujoulut tuli ja meni. Ollu aika kiireinen viimeaikoina ni ei oo ehtiny näitä koptereita paljoa ihmettelemään. Lähin siis pikkujouluihin kopteri vielä kelmuissa
vaan niinhän siinä kävi että kolmilapanen pikku goblini (380KSE) sai lauantaina ensilentonsa.
Gaineja sai tiputtaa reilusti sekä perältä että nupista. En tullu kattoneeksi tarkkaan mutta luokkaa 20% se oli. En tosin laskenu rundeja ollenkaan vaan edelleen mennään 3550rpm joka tuottaa kuitenkin yli 3min lentoajan.
muutamia päähuomioita käytöksestä 2 vs 3 lapasena muuten samalla setupilla.
kolmilapasessa on:
-pehmeämpi ja hienostuneempi pitch. ero on vähä ku haukkaavan ja sivistyneen lavan välillä. jotkut tykkää ja jotkut varmaan ei. mä tykkään. tikun pohjaan saattaminen saa sellasen kiihtyvän liikkeen eikä pierasua ja puutumista. kulmia mulla on +-13. ei pidä kuitenkaan luulla että tosta jotenki veltto tulis. se kiihtyvyys on kyllä ihan ennakoitavissa ja pienikin ero tossa vaikuttaa aika paljon. ihan niinku lavoissakin.
-todella terävä ja lukittu cyclic. Tää on se joka teki isoimman vaikutuksen. Ei tunnu yhtään pikkukoneelta. Kaikki ylimääränen puuttuu ja toi on ku nakutettu. tykkään. Cyclic on tosin vielä myös ongelmana koska en saa nyt NEOsta tarpeeksi liikettä siihen. Veikkaan että tämä johtuu siitä gainien laskun tarpeesta joka kai jotenkin muuttaa tota kontrollilooppia hitaammaksi. ken tietää mutta palaan tähän ku kysymyksiin vastataan mikadon suunnasta. jokatapauksessa cyclic on upean tarkka.
-upeat autorotaatio ominaisuudet. moni näki selänpäässä että nyt rotaatioita voi jopa venyttää pitkiäkin matkoja jos meinaa jäädä lyhkäseksi. aiemminhan tää rotatoi ku kivi.
nuppi tässä nyt on DFC tyyppinen joka varmaan tuo kaikenlaista mieleen. Ja tuohan se mullekkin.
Tässä nyt kuitenkin hoidettu sillai erilailla että välissä ei ole mitään kumeja tai edes muoveja. laakerit lepää suoraan leparilla joka on metallisella sovitteella kolossaan eikä ole suunniteltu elämään. Itse meinaa seurata todella tarkkaan lavanpitimen laakerivälyksiä koska ne ottaa nyt kaiken voiman vastaan. Matalilla kierroksilla tätä ei voi ajaa. nyökkiminen ja heiluminen alkaa jo jossain 3000 rundin kohalla. parempi siis laittaa kunnolla hanaa.
omalta osalta voin sanoa että jos vaan kestää nipussa niin ainakin mun makuun 3 lapasuus osuu. varsinkin cyclic on vaan niin hyvä. Vielä ku saa ratet kohilleen
Nyt ku sais vaan äkkiä ne servot tohon 570 kepakkoon ni pääsis koittamaan miltä tollanen keskikokonen kolmilapa tuntuu
alla vielä video lauantai illalta. lento on suoraan sanoen p aska. pää ihan tyhjä enkä olis ikipäivänä julkassu mutta ku ei tullu otettua toistakaan... kone oli säädetty päivällä nolla asteisilla akuilla jotka potki huonommin. tää lento taas oli lämpösellä akulla ni oli liikaa gainia. en sitte jaksanu säätää vaikka onkin mankassa sen kun pyörittää nuppia