Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 204310 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #125 : 02 Elokuu, 2010, 21:41:40 »
No miehän kiristän! :) Mistä sitten tietää, että mennään liian laihalle? Foorumit on pullollaan varoitteluja "elä poika aja laihalla, hajotat vehkees!" mutta oikein mistään ei ole sattunut silmään varmaa neuvoa siitä, koska tietää seoksen olevan laihanlaista. Tulppaa katsomalla toki (vaalean harmaa tulppa -> liian laihalla), mutta sitten taitaa olla jo liian myöhäistä kun tulppa on valkoinen... Ja tällä hajuttomalla bensalla ei tulppaan tunnu edes kertyvän mitään, lue siinä sitten väriä.

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #126 : 03 Elokuu, 2010, 20:08:48 »
No miehän kiristän! :) Mistä sitten tietää, että mennään liian laihalle? Foorumit on pullollaan varoitteluja "elä poika aja laihalla, hajotat vehkees!" mutta oikein mistään ei ole sattunut silmään varmaa neuvoa siitä, koska tietää seoksen olevan laihanlaista. Tulppaa katsomalla toki (vaalean harmaa tulppa -> liian laihalla), mutta sitten taitaa olla jo liian myöhäistä kun tulppa on valkoinen... Ja tällä hajuttomalla bensalla ei tulppaan tunnu edes kertyvän mitään, lue siinä sitten väriä.

Tere1
Tulpan väristä!
Pienkonepensa palaa puhtaammin menee useampi tankillinen ennen kuin tulppa vaihtaa väriä.
Jos moottori käy laihalla niin se rupeaa tuntumaan voimattomalta muutaman minuutin ajon jälkeen, ei oikein reakoi tikun liikkeisiin.
Samoin leijutettaessa moottori pyrkii välillä ryntäilemään.
Kun moottori on "kuuma" niin nosta kierroksia ja pudota ne tyhjäkäynnille nopeasti jos moottori jää isommille kierroksille mitä tyhjäkäynti on. niin silloin on laihalla.
Perän näkyvä nykiminen kertoo moottorin epäsäännöllisestä pyörimisestä.
Jos tulpan väri on valkoinen, niin ei peliä ole vielä menetetty/rikkaammalle vain
Säädä vain yhtäneulaa kerrallaan ja seuraa miten moottori reakoi säätöön.
Hienosäätö neulan meisselikannan verran,vaatii kärsivällisyyttä.
Jos moottorissa on "pakeliitti imusarja" voi esiintyä vuotoja, vaihda se alumiini-imusarjaan jossa on teflon tiivisteet.
Tarkasta tulpan väri muutaman tankillisen jälkeen.

Olavi

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #127 : 04 Elokuu, 2010, 01:23:03 »
Jaa sulla on noin paljon öljyä vielä, siksi se väpättää  ;).
Edellisen viisi litraa ajelin 1:50 -seoksella ja väpätti samalla tavalla. Tämän uuden satsin tein paksumpana juuri kokeillakseni öljyn määrän vaikutusta käyntiin. Lopputulos: ei vaikuta.

Alla pieni pätkä esimerkiksi. Videolta ei kuule väpätystä aivan yhtä selkästi kuin se joskus lentäessä kuuluu, mutta esimerkiksi alun climb outin jälkeen kun tullaan (kuvan ulkopuolella) alaspäin väpätyksen havaitsee selvästi. Loppupään flippien kohdalla kokeneemmat pilotit voivat ummistaa silmänsä... ;) Ja olen muuten melkein varma, ettei videolla näkyvillä pienillä lentolaitteilla ole kenttämaksua maksettuna! :P



Vai on sinulla alaneula alle kierroksen auki? No se voisi olla yksi ratkaisu/selitys. Tuossa reilussa puolessa kaasussahan kumpikin neula on mukana pelissä, joten alaneulaa sulkemalla voisi vaikuttaa nimenomaan siihen kierrosalueeseen. Pitääpä kokeilla! Luin jostain lennokkifoorumilta sellaistakin höpinää, että bensakoneen voi säätää ja se pitäisi säätää siten, että edes tyhjäkäynnillä ei esiinny juurikaan four strokingia. Minullahan moottori pörähtelee hyvin vahvasti alle neljäsosakaasulla.

Vihdoinkin joku jolla on ihan sama ongelma 700 reksän kanssa kun mulla! Tuskin tässä nyt hirveen onnellinen pitäs olla, mut kuitenkin.

Kuuvaamasi videon kaltaista nykimistä on mun nitrohärpäkkeellä ja kaikkee on jo vaihdettu ja moneen kertaan. Moottori pelaa hienosti ja käy riittävän viileenä itellä, mut silti nykii ja hyppelee tuo perä.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #128 : 04 Elokuu, 2010, 08:13:51 »
Hei Kaardian, jos sinulla Nitrossa perä nykii samalla tavalla, niin syy on moottorissa kuten tässäkin tapauksessa. Veto ei ole tasaista ja siksi nykiminen näkyy perässä. Itse huomasin että 30% nitrofuililla kesäkuumalla perä väpättää, pienemmällä nitromäärällä käynti tasoittui vaikka ei ihan moitteettomaksi tullutkaan. Tuntuu, että kuumalla siitä 20%->30% nitron lisäämisestä ei ole mitään hyötyä tehoihin vaan päinvastoin. Testattu sekä 91 SR:llä, että 91 ST:llä - sama tulos.

- 4D -
fourdee

Poissa kaardian

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #129 : 04 Elokuu, 2010, 11:13:23 »
Jatketaan tässä säikeessä kun kerran saatiin kiinnostus heräämään ;)

Oon ajellu 15%, 20%, 23% ja nyt 30% nitrolla. Kaikilla sama kesät talvet. Moottorikin on vaihtunut. Kaippa se vaan pitäs kiristellä neulat niin että on vähän laihalla ja sit tilaa vaan moottorinosia kaupasta odottamaan.

Tietty jos tilais toisen samanlaisen moottorin ja vaihtaa sen ja korjaa toisen sillä välin kun rikkoo sitä toista... Luulen että kotona on oottamassa toinen pers servo millä pääsee testaamaan vielä näitä sähköjuttuja.

Tän ehtken räiminnän tai leijuttelun jälkeen moottori on likimain kylmä. Tokihan se lämpö siirtyy pakoputkesta moottoriin kun tyhjäkäyttää maassa, mut kylmä se on jos menee heti koittamaan.

Tokihan sitä vois ajaa räimiä "äkkiä" ton fuilimäärän pois, ja mennä sit sähköllä sen jälkeen mut ei se oikeen ole "se" juttu.
[ Futaba 18MZ | Goblin 380 KSE | Align 550L Dominator | Phoenix RC | @ Dallas TX, USA ]

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #130 : 04 Elokuu, 2010, 12:57:19 »
... Kaippa se vaan pitäs kiristellä neulat niin että on vähän laihalla ja sit tilaa vaan moottorinosia kaupasta odottamaan.


Älä ihmeessä aja laihalla, YSsi tykkää olla rikkaalla ja kestää selkeästi kauemmin  ;)

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #131 : 04 Elokuu, 2010, 14:32:12 »
Kävin taas pärräämässä pari tankillista Maskussa. Loistava, välillä lähes tyyni keli eikä myrskystä tietoakaan! Kun olin lähdössä pois, tuli muutama pisara auton tuulilasiin.

No, asiaan. Ruuvasin alapäätä "reilusti" tiukemmalle, nyt se on öbaut ruuvarin taltan leveyden verran yli kierroksen auki. Kiristelin myös yläpäätä vähän, oliskohan tuo nyt 1 1/8 kierrosta auki. Väpätys lähti käynnistä lähes kokonaan, enää hyvin harvoin käynnissä kuuluu vapinaa. Eikä siitäkään tiedä johtuuko se tuulesta tms., joka kantaa ääntä hieman epätasaisesti. Myös perä rauhoittui huomattavasti, eikä enää vispaa jatkuvasti. Silloin tällöin pätkitään toki vieläkin, mutta katsotaan jos se tasoittuisi Castrolin TTS -öljyllä.

Alaneulaa säätäessä seos meni ensimmäistä kertaa niin laihalle, että kiihdytellessä huomasi aivan selkeää epäröintiä. Käytännössä moottori otti ensin kierroksia, kakoi hetken ja jatkoi vasta sitten kiihdyttämistä. Ruuvarin leveyden verran rikkaammalle ja se on nyt siinä. Kiihtyy iloisesti eikä väpätä.

Muutin idle2-tilan kaasukäyrää 4Dee:n neuvojen mukaisesti suoremmaksi, se on nyt 100-69-63-69-100. Tällä haetaan siis sitä, ettei kierrokset tippuisi esimerkiksi flippiä tehdessä liikaa. Muutos puri, ja nyt koneella voi tehdä kyljen kautta flippejä vaikka koko illan ilman että kone kyykähtää. Nokan tai perän kautta ympäri kiepauttaminen vaatii vielä vähän treeniä, että saa menemään liikaa konetta kuormittamatta.

Treenailin kymmenkunta autorotaatiotakin siinä aikani kuluksi ja muutama onnistui jo ihan kohtalaisesti. Vielä vaatii tuhottomasti treeniä, mutta edistystäkin on tapahtunut. Yksi laskeutuminen meni sen verran plörinäksi, että perälavat siipasivat nurmikkoon ja aina multaan asti noin sentin...puolentoista vaon. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että TT:n rattaat säästyivät kummassakin päässä!

Seuraava asennusurakka kopteriin on GV-1 -govi. Mietin tässä vielä hankkisinko Stator Gatorin, vai koittaisinko ensin tavallisella magneettianturilla. Stator Gatoria kehuvat kovin, joten enköhän siihen kuitenkin lopulta päädy.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #132 : 04 Elokuu, 2010, 15:13:20 »
Rauhottuiko polttoaine tankissa?

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #133 : 04 Elokuu, 2010, 15:44:37 »
Rauhottuiko polttoaine tankissa?

Ei, aika puhuri siellä vieläkin käy. Saattaa olla että tsunami on rauhoittunut aivan marginaalisesti tässä lennettyjen tankillisten myötä, mutta paha mennä sanomaan.

Tuli testattua Fuel Magnetkin tuossa toissapäivänä; lensin tankin tyhjäksi. Ei tippaakaan jäänyt, kun kopteri rojahti rypsipeltoon. :P Onneksi tuli ihan pellon laitaan, niin ehdin äkkiä juoksemaan kopukan takaisin nurtsille, ruiskaistua tankkiin pari tilkkaa bensaa ja koneen takaisin käymään. Lukemani mukaan pahinta mitä näille koneille voi tehdä on käyttää täysillä kierroksilla (minä onneksi vain leijuttelin) ja sammuttaa moottori siitä suoraan. Nopea viileneminen on myrkkyä gassereille. Tosin jälleen kerran kun pitää mielessä miten moottorisahaa tai raivassaahaa käytetään (urku auki puoli tuntia, sitten henki pois ja kahville), ei kerran tai pari tankki tyhjäksi lentämiseen luulisi maailman kaatuvan. :)
« Viimeksi muokattu: 04 Elokuu, 2010, 15:48:28 kirjoittanut Trnquill »

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #134 : 04 Elokuu, 2010, 19:19:57 »
Rauhottuiko polttoaine tankissa?

Ei, aika puhuri siellä vieläkin käy. Saattaa olla että tsunami on rauhoittunut aivan marginaalisesti tässä lennettyjen tankillisten myötä, mutta paha mennä sanomaan.

Tuli testattua Fuel Magnetkin tuossa toissapäivänä; lensin tankin tyhjäksi. Ei tippaakaan jäänyt, kun kopteri rojahti rypsipeltoon. :P Onneksi tuli ihan pellon laitaan, niin ehdin äkkiä juoksemaan kopukan takaisin nurtsille, ruiskaistua tankkiin pari tilkkaa bensaa ja koneen takaisin käymään. Lukemani mukaan pahinta mitä näille koneille voi tehdä on käyttää täysillä kierroksilla (minä onneksi vain leijuttelin) ja sammuttaa moottori siitä suoraan. Nopea viileneminen on myrkkyä gassereille. Tosin jälleen kerran kun pitää mielessä miten moottorisahaa tai raivassaahaa käytetään (urku auki puoli tuntia, sitten henki pois ja kahville), ei kerran tai pari tankki tyhjäksi lentämiseen luulisi maailman kaatuvan. :)



Se puhuri eli polttoaineen vaahtoaminen voi johtua siitä ,että kaasari pumppaa polttoainetta paluuletkusta takaisin tankkiin.
Ota paluuletku irti polttoainetankista ja katso tuleeko sieltä polttoainetta kun nostat kierrosia moottorissa.
 
Olavi



Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #135 : 04 Elokuu, 2010, 19:49:37 »
Lukemani mukaan pahinta mitä näille koneille voi tehdä on käyttää täysillä kierroksilla (minä onneksi vain leijuttelin) ja sammuttaa moottori siitä suoraan. Nopea viileneminen on myrkkyä gassereille. Tosin jälleen kerran kun pitää mielessä miten moottorisahaa tai raivassaahaa käytetään (urku auki puoli tuntia, sitten henki pois ja kahville), ei kerran tai pari tankki tyhjäksi lentämiseen luulisi maailman kaatuvan. :)

Tuskinpa tuollainen matalaviritteinen kaksitahti kovinkaan kranttu on. Samat laihalla leikkaamiset toki kai niissä on kuin muissakin vastaavissa. Tekniikaltaan ja viritysasteeltaan todellakin vastaa 1:1 jotakin raivaussahaa tai trimmeriä. Nopean viilenemisen haitoista en ole kyllä kuullutkaan. Ainoa mitä nyt voisi kuvitella, on öljyn palaminen männän alapuolelle, mutta eipä sekään kovin kriittistä ole.

Yksi kaksitahtikoneen ominaisuuksista on ns. kylmäleikkaaminen. Tahtoo sanoa sitä, että käyntiin ja urku samantien auki. Mäntä lämpenee ja laajenee silloin nopammin kuin sylinteri ja saattaa narahtaa kiinni. Eli eiköhän tuon saa sammuttaa miten lystää, mutta pieni lämmityskäyttö on pikemminkin paikallaan.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #136 : 04 Elokuu, 2010, 20:39:32 »
Lukemani mukaan pahinta mitä näille koneille voi tehdä on käyttää täysillä kierroksilla (minä onneksi vain leijuttelin) ja sammuttaa moottori siitä suoraan. Nopea viileneminen on myrkkyä gassereille. Tosin jälleen kerran kun pitää mielessä miten moottorisahaa tai raivassaahaa käytetään (urku auki puoli tuntia, sitten henki pois ja kahville), ei kerran tai pari tankki tyhjäksi lentämiseen luulisi maailman kaatuvan. :)

Tuskinpa tuollainen matalaviritteinen kaksitahti kovinkaan kranttu on. Samat laihalla leikkaamiset toki kai niissä on kuin muissakin vastaavissa. Tekniikaltaan ja viritysasteeltaan todellakin vastaa 1:1 jotakin raivaussahaa tai trimmeriä. Nopean viilenemisen haitoista en ole kyllä kuullutkaan. Ainoa mitä nyt voisi kuvitella, on öljyn palaminen männän alapuolelle, mutta eipä sekään kovin kriittistä ole.

Yksi kaksitahtikoneen ominaisuuksista on ns. kylmäleikkaaminen. Tahtoo sanoa sitä, että käyntiin ja urku samantien auki. Mäntä lämpenee ja laajenee silloin nopammin kuin sylinteri ja saattaa narahtaa kiinni. Eli eiköhän tuon saa sammuttaa miten lystää, mutta pieni lämmityskäyttö on pikemminkin paikallaan.

Itselläni on Cuatrossa B.H Hansonin virittämä 3D Max Cenoah 260 moottori 4.8Hv joka kyllä on jo viritysasteeltaan aivan toista luokkaa verrattaessa raivaussahaan tai trimmeriin.
Ei kyllä voi puhua 1:1 moottoreista ainoastaan 2tahti moottori on yhteistä sekä että ne käyttää samanlaista polttoainetta. siihen ne samaisuudet loppuvatkin.
Moottoria kannattaa kyllä käyttää jonkin aikaa ennenkuin ottaa siitä tehot ulos.

Olavi

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #137 : 04 Elokuu, 2010, 21:04:48 »
Tuo viritysaste nyt ei ole kovinkaan "race" jos nyt kaksitahtisista puhutaan. Crossipiikeistä lahtee rapiat 40hv ja nekään eivät vaadi mitään erikoisia kommervenkkeja. Öljyä bensan sekaan ja kovaa ajoa. 100 kuutioiset mikroautot kiertävät yli 20000 ilmajäähytteisinä.

Tuollainen vähän viilattu trimmerin moottori ei todellakaan ole kovin eksoottinen jos moottoreista aletaan puhua. ;D
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #138 : 04 Elokuu, 2010, 21:21:53 »
Ei ole ehkä eksoottinen missään raivaussahassa, mutta ehkä sitten on kun sellainen on tungettu rc-helikopteriin.. No ainakin mun mielestä olisi... :D

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #139 : 04 Elokuu, 2010, 23:46:09 »
Tuo viritysaste nyt ei ole kovinkaan "race" jos nyt kaksitahtisista puhutaan. Crossipiikeistä lahtee rapiat 40hv ja nekään eivät vaadi mitään erikoisia kommervenkkeja. Öljyä bensan sekaan ja kovaa ajoa. 100 kuutioiset mikroautot kiertävät yli 20000 ilmajäähytteisinä.

Tuollainen vähän viilattu trimmerin moottori ei todellakaan ole kovin eksoottinen jos moottoreista aletaan puhua. ;D

Ongelmana näissä kaksitahtikoneissa on helikopteria ajatellen kapea kierrosalue, millä noita huipputehoja saadaan. Parhaillaan näitä 'Zenoah-sukuisia' 30 kuutioisia kierrätetään reilusti yli 20000rpm ja tehoa saadaan 7-8 hp, mutta parempi olisi saada vääntökäyrä sellaiseksi, että tehoa on tarjolla laajalla kierrosalueella. Näin saataisiin roottorin kierrokset pysymään ylhäällä ja mahdollisimman vakiona lentotilasta riippumatta.

- 4D -

(Ps. ei eksoottista, mutta hauskaa ;))
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #140 : 05 Elokuu, 2010, 01:51:12 »
Se puhuri eli polttoaineen vaahtoaminen voi johtua siitä ,että kaasari pumppaa polttoainetta paluuletkusta takaisin tankkiin.
Ota paluuletku irti polttoainetankista ja katso tuleeko sieltä polttoainetta kun nostat kierrosia moottorissa.
Ei, kyllä se ihan tärinästä johtuu. Kun paluuletkua tiirailee (vaikka millä kierroksilla), ei siinä olevat ilmakuplat liiku. Olen ollut siinä uskossa, että koko paluulinjaa käytetään vain silloin, kun manuaalisesti pumppaillaan siitä kumisesta nännistä menovettä kaasariin. Kaasari sinällään ei "pumppaa" bensaa mihinkään, vaan imee ainoastaan sen minkä tarvitsee. Bensapumppuahan ei tuossa ole, mahdollista kiihdytyspumppua lukuunottamatta.

Mitä tulee moottorin hätäiseen kylmenemiseen, löytyy Zenoahin (ainakin G240RC) manuaalista rivi, jossa kehoitetaan käyttämään moottoria 30 sekuntia tyhjäkäynnillä kovan ajon jälkeen. Tämä siksi, että moottori jäähtyisi hitaammin/rauhallisemmin. Samahan pätee yhtäläisesti 1:1 -moottoreihin. Ei esimerkiksi kuorma-autonkaan moottoria suositella sammuttamaan suoraan Turusta Vaasaan -ajon jälkeen, vaan käyttämään hetken tyhjäkäyntiä jotta lämpö tasaantuu. En tiedä kuinka nämä opit pätevät nykyautoihin, mutta ainakin silloin kun itse kävin autokoulun jaksoi ope muisuttaa samaisen homman pätevän myös henkilöautoihin. Eli kovan ajon (esim. moottoritie) jälkeen hetki tyhjäkäyntiä, vasta sitten henki pois.

Edellä valehdeltu saattaa liityä myös ns. heat soak -ilmiöön, jota näissä(kin) moottoreissa kuulemani mukaan esiintyy. Eli sammuttamisen jälkeen moottorin lämpö kohoaa hetken ennen kuin alkaa laskea, koska jäähdytys lakkaa. Jos sammutushetkellä lähtölämpötila on jo valmiiksi hyvin korkea, voi se nousta liian ylös tämän lämpenemisjakson aikana. Siksi viilennellään tyhjäkäynnillä. Näin olen asian ymmärtänyt.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #141 : 05 Elokuu, 2010, 09:13:07 »
Samahan pätee yhtäläisesti 1:1 -moottoreihin. Ei esimerkiksi kuorma-autonkaan moottoria suositella sammuttamaan suoraan Turusta Vaasaan -ajon jälkeen, vaan käyttämään hetken tyhjäkäyntiä jotta lämpö tasaantuu. En tiedä kuinka nämä opit pätevät nykyautoihin, mutta ainakin silloin kun itse kävin autokoulun jaksoi ope muisuttaa samaisen homman pätevän myös henkilöautoihin. Eli kovan ajon (esim. moottoritie) jälkeen hetki tyhjäkäyntiä, vasta sitten henki pois.

Edellä valehdeltu saattaa liityä myös ns. heat soak -ilmiöön, jota näissä(kin) moottoreissa kuulemani mukaan esiintyy. Eli sammuttamisen jälkeen moottorin lämpö kohoaa hetken ennen kuin alkaa laskea, koska jäähdytys lakkaa. Jos sammutushetkellä lähtölämpötila on jo valmiiksi hyvin korkea, voi se nousta liian ylös tämän lämpenemisjakson aikana. Siksi viilennellään tyhjäkäynnillä. Näin olen asian ymmärtänyt.

Kuorma-autoja piti käyttää sen turbon voitelun takia. Ettei se jää pyörimään ilman öljyjä silloin se leikkaa kiinni. Sitten saab keksi laittaa turbolle tulevan öljyputken tulemaan ylhäältä päin turboa nähden ja auto voitiin sammuttaa niin öljyt valuivat voitelemaan turboa. Nykyautoissa (ainakin VAG -konsernin) turbomoottoreissahan sammutuksen jälkeen jää vielä sähköllä öljypumppu pyörimään kunnes turbo on pysähtynyt.

Vapaasti hengitettävien moottorien jälkikäynneistä en ole tietoinen miksi sitä pitäisi suorittaa, muuta kuin jollain radalla ajon jälkeen. Tai ainakin minä varmuudeksi ajoin pari jäähdyttely kierrosta. Tosin radalla seisotaan koko ajan kaasun tai jarrun päällä. Se on kaasua joko 100% tai 0% :D

Mulla oli joskus 2-tahtinen moottorikelkka, joka ilmajäähdytteinen ja se leikkas kiinni kesken ajon :S vaikka kuinka oli yritetty pitää kuin kukkaa kämmenellä.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #142 : 05 Elokuu, 2010, 09:53:41 »
... Olen ollut siinä uskossa, että koko paluulinjaa käytetään vain silloin, kun manuaalisesti pumppaillaan siitä kumisesta nännistä menovettä kaasariin. Kaasari sinällään ei "pumppaa" bensaa mihinkään, vaan imee ainoastaan sen minkä tarvitsee. Bensapumppuahan ei tuossa ole, mahdollista kiihdytyspumppua lukuunottamatta.
Ainakin zenoah g260puh moottorin kaasuttimessa (Walbro WT-677) on pumppukalvokin jota käyttää kampikammion alipaine/paine. Kun laition aluksi kaasuttimen väärin 180º(kaasuvivun takia), jolloin kaasuttimessa/moottorissa olevat poraukset eivät osuneet, niin moottorin tyhjäkäynti jos sen sai jäämään käymään oli tosi epätasaista. Kaasarin laittaminen oikeaan asentoon korjasi tyhjäkäynti vian.
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #143 : 05 Elokuu, 2010, 10:39:32 »
... Olen ollut siinä uskossa, että koko paluulinjaa käytetään vain silloin, kun manuaalisesti pumppaillaan siitä kumisesta nännistä menovettä kaasariin. Kaasari sinällään ei "pumppaa" bensaa mihinkään, vaan imee ainoastaan sen minkä tarvitsee. Bensapumppuahan ei tuossa ole, mahdollista kiihdytyspumppua lukuunottamatta.
Ainakin zenoah g260puh moottorin kaasuttimessa (Walbro WT-677) on pumppukalvokin jota käyttää kampikammion alipaine/paine. Kun laition aluksi kaasuttimen väärin 180º(kaasuvivun takia), jolloin kaasuttimessa/moottorissa olevat poraukset eivät osuneet, niin moottorin tyhjäkäynti jos sen sai jäämään käymään oli tosi epätasaista. Kaasarin laittaminen oikeaan asentoon korjasi tyhjäkäynti vian.

Walbrossa tuo kampikammiopaineen käyttämä pumppukalvo tekee juuri sen imun tankista kaasarille. Paluulinjaa käytetään vain silloin kun bulpperilla pumpataan käsin linjat täyteen bensaa ennen käynnistystä. Paluulinja on siis vaan mukavuuden vuoksi palautettu tankkiin, eikä siellä normaalikäynnissä kulje bensaa. Tsunami tankkiin tulee moottorin runkoon johtamista värinöistä.

- 4D -
fourdee

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #144 : 05 Elokuu, 2010, 13:10:18 »

Edellä valehdeltu saattaa liityä myös ns. heat soak -ilmiöön, jota näissä(kin) moottoreissa kuulemani mukaan esiintyy. Eli sammuttamisen jälkeen moottorin lämpö kohoaa hetken ennen kuin alkaa laskea, koska jäähdytys lakkaa. Jos sammutushetkellä lähtölämpötila on jo valmiiksi hyvin korkea, voi se nousta liian ylös tämän lämpenemisjakson aikana. Siksi viilennellään tyhjäkäynnillä. Näin olen asian ymmärtänyt.

Tuo on kyllä urbaani legenda valitettavasti. Jäähtyminen alkaa sillä sekunnilla kun lämmöntuotto loppuu, eli moottori sammutetaan.

Ehkä asian voisi ymmärtää siten, että "jäähdyttelykäytössä" esim punaisena hehkuva pakoputki jäähtyy hieman puhaltimen avulla, eikä sammuttamisen jälkeen sytytä koko laitetta tuleen, kun jäähdyttävä ilmavirta lakkaa. Se vanha 30 sekkaa tyhjäkäynnillä todellakin koskee lähinnä turbomoottoreita. Voiteluöljy palaa turbon laakereihin huonolla tuurilla ja siinä vaikuttaa eräänlainen "heat soak". Lämpöenergia ei lisäänny tietenkään, vaan ainoastaan siirtyy turbiinikotelosta laakereille. Turbon laakerit eivät kyllä leikkaa kiinni, vaikka hetken ilman öljyjä pyörisivätkin. Turbossa on uiva pronssiholkkin, jossa värinän vaimentamiseksi melko reilu käyntivälys. Uudemmat kuulalaakeroidut taasen tarvitsevat aika vähän öljyä muutenkaan. Vaurioituminen siis liittyy tuohon öljyn kärventymiseen, joka ajan myötä karstoittaa öljykanavia ja estää öljynkiertoa.

Ei se jäähdyttelykäyttö pahaakaan tee ja käy jopa järkeen eräällä tavalla, mutta ei sen kanssa kannata panikoidakaan, jos motti sattuu yllättäen sammumaan. Bensan loppuun ajaminen ei ole terveellistä seosvoidellulle kaksitahtiselle. Ennen sammumista motti menee laihalle ja saattaa leikata, jos oikein huono säkä on.
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2010, 13:14:43 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #145 : 05 Elokuu, 2010, 14:34:22 »
Se vanha 30 sekkaa tyhjäkäynnillä todellakin koskee lähinnä turbomoottoreita.
No siinä tapauksessa Zenoahin insinöörit ovat langenneet samaan urbaanilegendaan - tai sitten meikän motissa on turbo! :D Joka tapauksessa manuaalissa seisoo hyvin selkeästi, että "Be sure to have the engine cool down for 30 seconds at idle speed after full throttle running."

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #146 : 05 Elokuu, 2010, 16:01:58 »
No en tiedä minkä kaliiberin insinöörejä jollakin Zenoahilla on. Noita vastaavia ilmajäähdytteisiä mäntäohjattuja korppusahoja löytyy pilvin pimein kaikenmaailman trimmereistä, pienistä mökkisahoista, vesipumpuista ym päristimistä. Eksoottiseksi touhu muuttuu vasta siinä vaiheessa kun pikkuinen tusinamotti myydään erikoisliikkeessä ja pultataan johonkin harrastevälineeseen. Raket 85 hinta nousee toiseen potensiin siinä vaiheessa, kun sitä aletaan kutsua mikroauton kilpamoottoriksi. Sama varmaan pätee näihin koptereiden "hitec"- bensakoneisiin. ;D Laittaisivat edes läpät ja kunnon paisarin, niin voisi sitä voimaakin irrota hehkutukseen asti.

No olkoon offtopicci tässä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #147 : 05 Elokuu, 2010, 19:07:19 »
No en tiedä minkä kaliiberin insinöörejä jollakin Zenoahilla on. Noita vastaavia ilmajäähdytteisiä mäntäohjattuja korppusahoja löytyy pilvin pimein kaikenmaailman trimmereistä, pienistä mökkisahoista, vesipumpuista ym päristimistä. Eksoottiseksi touhu muuttuu vasta siinä vaiheessa kun pikkuinen tusinamotti myydään erikoisliikkeessä ja pultataan johonkin harrastevälineeseen. Raket 85 hinta nousee toiseen potensiin siinä vaiheessa, kun sitä aletaan kutsua mikroauton kilpamoottoriksi. Sama varmaan pätee näihin koptereiden "hitec"- bensakoneisiin. ;D Laittaisivat edes läpät ja kunnon paisarin, niin voisi sitä voimaakin irrota hehkutukseen asti.

No olkoon offtopicci tässä.

Valitettavasti tämä viritetty"korppusaha" tasapainotettu kampiakseli/vauhtipyörä portattu sylinteri/portattu mäntä palansoitu vielä nämä yhteen, männässä on laajenemista hallitseva rengas männänrenkaan alla, imu/pakokanavat koneistettu
B.H Hanson on valmistanut matalaviritteisestä "korppusahasta" viritetyn helimoottorin. Siksi sillä on kalliimpi hinta verrattuna virittämättömään korppusahaan.Kiinalaisia korppusahoja saa 99.00e hintaan, 30cc 1.7Hv
En ole vielä tavannut yhtäkään rimmeri/korppusahaa joissa nämä muutokset olisi tehty.
Tämä jäähdytyskäyttö on paikallaan koska puhaltimen jäähdytys lakkaa moottorin sammuttamisen jälkeen.
Että sillätavalla.

Olavi

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #148 : 05 Elokuu, 2010, 23:23:47 »
No en tiedä minkä kaliiberin insinöörejä jollakin Zenoahilla on. Noita vastaavia ilmajäähdytteisiä mäntäohjattuja korppusahoja löytyy pilvin pimein kaikenmaailman trimmereistä, pienistä mökkisahoista, vesipumpuista ym päristimistä. Eksoottiseksi touhu muuttuu vasta siinä vaiheessa kun pikkuinen tusinamotti myydään erikoisliikkeessä ja pultataan johonkin harrastevälineeseen. Raket 85 hinta nousee toiseen potensiin siinä vaiheessa, kun sitä aletaan kutsua mikroauton kilpamoottoriksi. Sama varmaan pätee näihin koptereiden "hitec"- bensakoneisiin. ;D Laittaisivat edes läpät ja kunnon paisarin, niin voisi sitä voimaakin irrota hehkutukseen asti.

No olkoon offtopicci tässä.

Valitettavasti tämä viritetty"korppusaha" tasapainotettu kampiakseli/vauhtipyörä portattu sylinteri/portattu mäntä palansoitu vielä nämä yhteen, männässä on laajenemista hallitseva rengas männänrenkaan alla, imu/pakokanavat koneistettu
B.H Hanson on valmistanut matalaviritteisestä "korppusahasta" viritetyn helimoottorin. Siksi sillä on kalliimpi hinta verrattuna virittämättömään korppusahaan.Kiinalaisia korppusahoja saa 99.00e hintaan, 30cc 1.7Hv
En ole vielä tavannut yhtäkään rimmeri/korppusahaa joissa nämä muutokset olisi tehty.
Tämä jäähdytyskäyttö on paikallaan koska puhaltimen jäähdytys lakkaa moottorin sammuttamisen jälkeen.
Että sillätavalla.

Olavi
Jep sama pätee muuten noissa nitro koneissakin, annan jäähtyä hetken tyhjäkäynnillä ennen sammutusta koska puhallin toimi vaan kun kone käy. Tosin Makella oli tai on se 90 missä oli sähkömoottorilla toteutettu se moottorin jäähdytys.
« Viimeksi muokattu: 05 Elokuu, 2010, 23:27:55 kirjoittanut Ege »

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #149 : 07 Elokuu, 2010, 21:21:50 »
Kävin äsken pikaisesti Maskussa lennättämässä ja testaamassa uusia lisäyksiä. Merkittävimpänä muutoksena entiseen ehkä uusi klunkki, Lynxin MOAS (Mother Of All Suckers :D). Seosta piti säätää vähän rikkaammalle, meinasi uupua kovilla kierroksilla muutaman minuutin lennon jälkeen. Muuten ei eroa entiseen, kuten arvata saattaa. Fyysisesti MOAS vaikuttaa paremmalta kuin OMI Fuel Magnet, koska on märkänä painavampi -> vajoaa kiltisti tyhjän tankin pohjalle. OMI jäi ihan karvan verran pohjan yläpuolelle killumaan, joskin tärisevässä ja heiluvassa kopterissa osasi myös kerätä viimeisenkin bensapisaran tankista.

Ensimmäisen tankin loppupuolella ihmettelin, kun perä alkoi nykimään terävästi. Ajattelin että seos vaatii säätöä vielä, joten säädin. Ei apua. Lopulta annoin periksi (kun tankkikin oli tyhjä 30min ajelun jälkeen) ja nostin koneen pöydälle. Dutchman tuli katselemaan kopteria myös ja huomasi heti perässä pienen pintapuoleisen ongelman:



Kuten rattaista näkyy, laakerin sisältä on lentänyt aika hyvä satsi rasvaa. Perälavat oliva myös aivan täynnä mustia viiruja. Eli näemmä näissä Alignin laakereissakin mömmöjä sisällä luuraa, itse en ole koskaan painanut laakereihin mitään.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
4688 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
6577 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
2878 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
4891 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
9518 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari