Kirjoittaja Aihe: Trex 700G HeliBug  (Luettu 203320 kertaa)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #25 : 24 Maaliskuu, 2010, 22:08:27 »
Absolutely ;), tehot säilyy paremmin. Minulla on molemmat ja mielumin lennän noilla.

- 4D -

(Ps. jonkun pitäisi kertoa Lucas Rivalle, että ei niillä Radix 690:llä voi lentää 3D:tä)
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2010, 22:25:18 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #26 : 24 Maaliskuu, 2010, 22:29:46 »
Hmph.. Hemmetin Torsionistit  ;)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #27 : 25 Maaliskuu, 2010, 06:44:28 »
>> Mitä mieltä olet noista Torsionin lavoista verrattuna Radixeihin
I've got a spare set of Torsion 710 lying around. If you like, you can try those.

On the 700E, I found them very noisy. Like, blade flutter that almost hurts the ears. Which can be serious fun.

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #28 : 25 Maaliskuu, 2010, 15:06:11 »
Aikamoista lätinää nuo Radix 710 SB:kin pitävät  ;)

Sitten hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät ensin. Laitoin Torsion 710:t kiinni bensakopteriin ja eikun jäälle. Perästä kuului Id2:lla aina vähän ihmeellistä "booausta", mutta kopteri toimi niin kuin pitääkin, kaksi ja puoli tankkia lennätystä (toista tuntia), rajoja testaten, flipit menee, TicTocit rassaa konetta ja perä tahtoo vähän potkaista, ehkä vahvistusta voisi vähän laittaa lisää, mutta tosi tiuhaan sai jo Tocittaa ja hienosti toimii, no eikun funnelia ym. perä edellä ajoa välillä perän värinöitä ihmetellen.

Hyvät uutiset jatkuu ja vaihtuu huonoiksi... kopteri noin kahdenkymmenen metrin korkeuteen muutamia kiertoflippejä ja siitä tiukkaan piroflippiin, hienosti pyörii paikoillaan, useita piroja, (piroflipit ei rassaa konetta läheskään yhtä paljon kuin TicTocit)..siirtoja sivuttain kunnes jotain lentää kopterista, perä! Prr..kle! Saan käännettyä kopterin oikeinpäin perä pyörii kiihtyvään tahtiin ilman ohjausta, koska peräroottoria ei enää ole, hold päälle ja niin hallitusti kuin vain voi hankeen noin viidenkymmenen metrin päähän itsestä. Huh huh. Kävelen kopterin luokse ja ihmettelen mielessäni mitä tapahtui, mieleen tulee ainakin parin kaverin 700:n ongelmat perän kanssa ja arvelen syyksi sitä, että tuo peräroottorin hubin lukitseva ruuvi olisi antanut periksi, kuten muilla olen nähnyt sen tekevän. Itse olen kiinnittänyt siihen erityistä huomiota ja laittanut sen aina reilulla annoksella vihreää Loctitea kiinni.

Kun pääsen kopterin luokse moottori käy vielä tyhjäkäynnillä kopterin on kyljellään hangessa. Sammutan moottorin ja tarkastelen vaurioita. Runko ja peräputki tukineen täysin ehjiä ja suoria, stabbari vääntynyt, yksi kabiinin kiinnike irti ja kabiinissa hittejä, toisessa Torsionin lavassa reikä alapuolella ja nupissa toisen lavanpitimen linkki poikki, se oli siinä. Kannan kopterin autolle ja putsaan lumesta. Sitten ihmettelen perää, peräkasetti on tiukasti paikoillaan metallipitimellä, mutta mitä ihmettä: peräakseli on poikki! Siis akseli on katkennut siitä kohdasta, mistä se on ohennettu perähubin kiinnitystä varten. Sitten lähden etsimään, josko löytäisin itse perähubin lapoineen, mikä löytyy noin tunnin etsinnän jälkeen. Hubissa on perä-akselin pätkä kiinni ja lukitusruuvi on paikoillaan. Onneksi vauriot jäivät pieniksi ja kopteri on runkoineen ja rattaineen ehjä, yksi nuppiservo pitää vielä tarkistaa.

Näin jälkikäteen pitää ihmetellä, että olisiko tuo perähubi ollut jotenkin vinossa ja/tai akselissa jo alkava vaurio, koska isoilla kierroksilla kuului sitä ihmeellisä booausta, mitä ei kuulunut, jos perää pyöritti johonkin suuntaan, mahdollista on myös se, että esim. toisen perälavan horni olisi särkynyt ja aiheuttanut toisen lavan ohjauksen menetyksen ja sitä kautta akselin katkeamisen. Toinen horni on katkennut toisessa on paljas ruuvi - mene ja tiedä. Ohessa kuvia.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 25 Maaliskuu, 2010, 15:27:22 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #29 : 25 Maaliskuu, 2010, 19:15:34 »
Vaikuttaa siltä kuvien perusteella,että siinä akselissa olevasta ohennuksesta puuttuu pyöristys nurkasta,Jos se on terävä katkijaa akseli siltä kohti ennemmin tai myöhemmin tiukassa pyörityksessä.

Olavi

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #30 : 25 Maaliskuu, 2010, 20:16:37 »
Siinä akselissa on kolmea eri paksuutta, aluksi halkaisija on 7mm, mikä ohennetaan 6mm peräkasetista lähdettäessä ja sitten 5mm taas perähubille. Ohennukset on tosiaan teräviä. Niihin on työstetty muutaman kymmenyksen ohuempi kohta, siis ura juuri tuohon ohennuskohtaan. Ohessa kuva. (Tuosta akselista siis puuttuu se 5mm halkaisijainen pää, joka katkesi)

- 4D -
fourdee

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #31 : 25 Maaliskuu, 2010, 22:52:00 »
Absolutely ;), tehot säilyy paremmin. Minulla on molemmat ja mielumin lennän noilla.
Juuri näin! :) Mulla on nuo uudet INSANE lavat kokonaan kokeilematta. Oisko niistä haastajaa Torsioneille. Vielä talviunilla koko harrastus.

Oliko paljon lunta jäällä, kun jouduit 50 metriä kopukkaa hakemaan? ;D

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #32 : 25 Maaliskuu, 2010, 23:42:17 »
Absolutely ;), tehot säilyy paremmin. Minulla on molemmat ja mielumin lennän noilla.
Juuri näin! :) Mulla on nuo uudet INSANE lavat kokonaan kokeilematta. Oisko niistä haastajaa Torsioneille. Vielä talviunilla koko harrastus.

Oliko paljon lunta jäällä, kun jouduit 50 metriä kopukkaa hakemaan? ;D

Testailehan INSANE kanssa. Nuo 690 Torsionit on oikeasti hyviä (Torsion 710 lätisee paljon enemmän kun 690:n, kuten tekee myös 710SB Radix).

Aika hyvin siellä pääsi tarpomaan, kenkä upposi varmaan 10-15 cm. Hyvä kun lumen pinta oli jäässä ja alla pakkaslunta, niin sekin auttoi varmaan, että ei hajonnut kopteri enempää kovahkossa laskussa. Kaatui vaan, kun meni jalakset lumen pinnasta läpi ja se varmaan särki lavan ja väänsi stabbarin. Ilkeä tunne kun huomaa, että nyt lähti perälapaset, varsinkin kun oli just hyvä fiilis, että toimii ja pyörii hienosti, mutta tää on tätä. Osat on tilattu, eikä perään jää yhtään muovista osaa, toivottavati kestää ja toimii paremmin  :-\.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 08:48:05 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #33 : 26 Maaliskuu, 2010, 07:25:25 »
Kumpi pinjoninratas sulla on käytössä? 20 vai 17? Kumpi olisi parempi sun mielestä peruslennätykseen samanlaisella moottorilla mikä sulla on kapulassa kiinni?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #34 : 26 Maaliskuu, 2010, 08:23:23 »
Kumpi pinjoninratas sulla on käytössä? 20 vai 17? Kumpi olisi parempi sun mielestä peruslennätykseen samanlaisella moottorilla mikä sulla on kapulassa kiinni?

Minulla on 20T pinjoni, mikä on tarkoitettu 2100rpm nuppikierroksille, 17T pinjoni on tarkoitettu noin 1750rpm nuppikierroksille. Voi olla, että moottori pysyisi paremmin vääntöalueellaan eikä pogaisi niin helposti juuri 17T pinjonilla. Vaikea kuitenkin sanoa, kun on ajanut vain tällä välityssuhteella. Peruslennätykseen ja varmaan vähän enempäänkin 17T pinjoni voisi olla paras, ainakin kytkin on pienemmällä rasituksella, kun kone kiertää enemmän - värinöista ja muista tutinoista ei sitten tiedä. Olisi mukava, jos olisi jotain tuossa välissä, eli 18T, 19T, mutta ei taida vielä olla pinjoneita helposti saatavilla.

- 4D -

(Ps. Pikkulinnut ovat laulaneet, että muutaman viikon sisään yksi 17T pinjonilla varustettu 700G Helibug saattaa olla lentokunnossa  ::))
« Viimeksi muokattu: 26 Maaliskuu, 2010, 08:28:40 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #35 : 26 Maaliskuu, 2010, 17:18:53 »
(Ps. Pikkulinnut ovat laulaneet, että muutaman viikon sisään yksi 17T pinjonilla varustettu 700G Helibug saattaa olla lentokunnossa  ::))
Myyntiosiossakin oli "jännästi" 700:sen runkolevyä ja pohjaa kaupan... :)

Mitkä perälavanpitimet tilasit? Mulla ei kans ole perässä yhtään muovista osaa. Ne pikku armitkin, jotka tulee lavanpitimille on KDE:ltä :).

olavi

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #36 : 26 Maaliskuu, 2010, 18:15:22 »
Siinä akselissa on kolmea eri paksuutta, aluksi halkaisija on 7mm, mikä ohennetaan 6mm peräkasetista lähdettäessä ja sitten 5mm taas perähubille. Ohennukset on tosiaan teräviä. Niihin on työstetty muutaman kymmenyksen ohuempi kohta, siis ura juuri tuohon ohennuskohtaan. Ohessa kuva. (Tuosta akselista siis puuttuu se 5mm halkaisijainen pää, joka katkesi)

- 4D -

Akseli on ilmeisesti kuvan perusteella läpikarkaistu ja siinä olevat terävät nurkat olakkeissa aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin akselin katkeamisen
terävän nurkan kohdalta.
Akseli pitäisi olla pintakarkaistu ja olakkeissa 0.5mm pyöristys mikä eliminoisi akselin katkeamisen kyseisestä kohdasta.

Olavi

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #37 : 26 Maaliskuu, 2010, 19:57:59 »
Näin se varmaan pitäisi olla, saa nähdä miten uuden korvaavan akselin karkaisu on onnistunut ;).

Tulee mieleen kun penskana tehtiin puumajoja ja olin saanut isältä hyvän puukon, mikä piti ottaa majaan mukaan. En kuitenkaan uskaltanut puumajasta tulla puukon kanssa alas ja niinpä heitin puukon ensin maahan tupen kanssa. Kun sitten poimin puukon maasta, niin terä oli katkennut kahvan juuresta - kestävä teräinen puukko, millä oli hyvä vuolla, mutta terä oli läpikarkaistu ja katkesi pudotuksen voimasta.

- 4D -
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #38 : 29 Maaliskuu, 2010, 13:06:32 »
Mitkä perälavanpitimet tilasit? Mulla ei kans ole perässä yhtään muovista osaa. Ne pikku armitkin, jotka tulee lavanpitimille on KDE:ltä :).

Oli jäänyt Masun kysymys lukematta. Siis QUK:ta nuo taitaa olla ja sitten ne KDE:n armit. Pitää kuitenkin miettiä, että tarvitseeko ns. sukaleosia, että jos akseli vielä katkeaa, niin ei hakkaa koko perää romuksi...

- 4D -
fourdee

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #39 : 29 Maaliskuu, 2010, 15:07:57 »
Vaikuttaa siltä kuvien perusteella,että siinä akselissa olevasta ohennuksesta puuttuu pyöristys nurkasta,Jos se on terävä katkijaa akseli siltä kohti ennemmin tai myöhemmin tiukassa pyörityksessä.

Olavi

Jos akselissa on tosiaan jokin terävä sisäpuolinen ura/lovi, on kyseessä kyllä oikeastaan suunnitteluvirhe valmistajalta, ellei akselin ole tarkoituskin tietyn ajan kuluttua väsyä poikki ja lisätä kopterifirman liikevaihtoa.. :-X

Jos vain jotenkin mahdollista, tuollaiset sisäpuoliset urat kannattaa yrittää sorvata tai hioa mahdollisimman suurella R:llä, tietenkään ohentamatta akselin ohuinta poikkileikkausta ja estämättä akselin toimintaa muuten. Väsymisikä on suunnilleen kääntäen verrannollinen huippujännityksen 3. potenssiin, joten pienelläkin huippujännityksen pienennyksellä saa helposti elinikää kasvatettua reilusti.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #40 : 03 Huhtikuu, 2010, 15:29:50 »
Vähän päivitystä tännekin. Helibugin testaus on jatkunut ja päällimmäisenä on tärinäongelmat suurilla kierroksilla. Peräpuomin tuet ottivat kunnon flutterit aina silloin tällöin. Ongelma on pääosin ratkaistu muuttamalla tukien paikka alemmaksi rungossa, lähemmäksi pohjalevyä. Eilen ajoin kolme lentoa ja nyt pitää vielä peräpuomin tukien tuentaa parantaa jollakin tavoin. Viimeisellä lennolla oli tukien välissä oleva silta alkanut liikkua eteenpäin. Seuraavat päivitykset on nyt tehty:

- Peräpuomin tuet siirretty alas rungossa
- Otettu käyttöön G-Forcen kytkinblokki
- Otettu käyttöön QUK:n tuning-perä
- Peräfinit a' la Mikaelni otettu käyttöön

Seuraavat päivitykset on mietinnässä:

- Kuinka tukea lisää peräpuomin tukia, että vältetään tärinät tietyissä lentotiloissa
- Voisiko perä-akselin modata sellaiseksi, että se jatkuisi saman paksuisena hubin sisään, jolloin olisi yksi "epäjatkuvuuskohta" vähemmän akselissa

Viimeinen kohta edellyttää perähubin ja akselin vaihtoa ja olenkin katsastellut eri valmistajien TT-perien rakennetta, löytyisikö valmista osaa. Ilkeä tunne kun ei voi luottaa, että kopteri pysyy kasassa ilmassa. Tässä vikineessä perä joutuu paljon kovemmalle kuin Nitrossa jo kopterin painonkin takia. Paino on nyt 6.1 kg ilman bensoja.

- 4D -
fourdee

JCA

  • Vieras
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #41 : 03 Huhtikuu, 2010, 15:42:34 »
Wow! Mäkin tahon tollassii hienouksia peräevään!! 8)

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #42 : 01 Toukokuu, 2010, 20:51:33 »
Ihmettelin tuossa kun Alignin govi ei oikein toimi ja kun sain käsiini GV1:n, niin testailin. Ihmetys oli suuri kun GV1:n sensorivalikko näyttää 28%, kun magneetti on kohdalla, vaikka pitäisi olla yli 60%. Vaihdoin magneetin uuteen ja nyt on 94% 2mm raolla - YES ;D
Alignin magneetti ei siis ole enää magneetti - syy oli siinä. GV1 toimii nyt hyvin, voisi toimia myös Alignin govi tällä uudella magneetilla. Eli jos Align-govinne ei pelitä, niin ostakaa uusi (uudet) magneetit!

- 4D -
fourdee

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #43 : 01 Toukokuu, 2010, 21:40:24 »
- Voisiko perä-akselin modata sellaiseksi, että se jatkuisi saman paksuisena hubin sisään, jolloin olisi yksi "epäjatkuvuuskohta" vähemmän akselissa
Ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, koska 600ESP:n peräakselissa on vain yksi olka: http://www.trex-store.com/torque-tube-rear-drive-gear-p-1378.html Eli vaihtamalla vaikkapa koko peräkasetin 600:sen vastaavaan ainakin yksi kynnys jää pois. En ole koskaan päässyt vertaamaan 600:sen ja 700:sen periä rinnatusten joten en osaa sanoa kuinka paljon lelumpi tuo kuussatkun perä on. Mutta ainakin se sopii suoraan heittämällä 700:sen putkeen ja TT:een. Saattaa mennä laakerit ja slideri vaihtamalla pelkkä akselikin 700:sen perään, mutta tiedä häntä. Tuo 600:sen akseli on perän sisällä 6mm ja siitä ulos (eli sliderin alta ja hubin sisältä) 5,3mm.
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2010, 21:43:40 kirjoittanut Trnquill »

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #44 : 02 Toukokuu, 2010, 09:44:22 »
On se 600:n perä aika paljon pienempi kuin 700:n. Nuo rattaat on paljon pienempiä ja voi olla, että akseli kestäisi, mutta sitten alkaisi mennä rattaita - mene ja tiedä. Nyt on kestänyt tuo perä-akseli, kun on QUK:n perähubi ja lavanpitimet laakereineen. Näissä on lepatusta minimaalisesti verrattuna alkuperäiseen Align-perään. Pitää tarkkailla perää ja miettiä vaihtoehtoja, mutta toistaiseksi kaikki on hyvin. Voihan se olla, että tuossa alkuperäisessä akselissa oli alunperin jotain vikaa.

- 4D -
fourdee

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #45 : 22 Toukokuu, 2010, 21:24:52 »
Perjantai-iltana tuli taas todistettua, että 700:n alkuperäinen perä-akseli ei kestä Helibugissa. Perä lähti lentoon Kuopion lennokkikerhon kevätleirillä Rautavaaralla suhteellisen rauhallisessa piroliikkeessä. Onneksi saldo rajoittuu lapoihin ja akseleihin, mutta nyt pitää keksiä uudelleen tuo perä-akseli että sen saisi kestämään :-[

- 4D -
fourdee

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #46 : 22 Toukokuu, 2010, 21:58:50 »
Onpa jännä... täristääkö se tosiaan vaan niin erimalliin ku metanoli vehde että tuo ei kestä, jännä seki että näkyy just tuossa akselissa  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #47 : 23 Toukokuu, 2010, 12:37:10 »
Onko katkeamisissa jotain yhteyttä lentotyylillä? Ei luulisi katkeavan peruslentämisellä....?

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #48 : 23 Toukokuu, 2010, 13:30:24 »
Kyllä kopterin pitää kestää lennättämistä, oli se sitten minkälaista hyvänsä. Ei joku perän akseli voi katketa kesken lennon. Varmaan iso tekijä on tuo 1,5 kg lisäpaino, joka tuossa gasserissa tulee normi 700:seen lisää. Perä joutuu tiukille kun kierroksia on se 9000 tienoilla ja pyrstöroottori joutuu kampeamaan isompia massoja. En kyllä kovin ihmeänä pitäisi jos jostain kuuluu että myös nitro 700:ssa käy kohta samalla tavalla.. Tai vissiin maailmalla on käynytkin?

Poissa 4D

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trex 700G HeliBug
« Vastaus #49 : 23 Toukokuu, 2010, 16:15:50 »
Samaa mieltä JRu:n kanssa siitä, että kyllä kopterin pitää kestään lennättämistä. Näitä on sattunut maailmalla Nitro, Sähkö ja Bensa 700:lle. Youtubessa löytyy videoita näitä tapauksista.
Aika vaikea olisi noudattaa G-rajoja ja tietää, mitä se kestää ja mitä ei ja kuinka kauan. Paikallaolijat ja tapauksen nähneet voivat ottaa kantaa lentotyyliin, mutta tuo tapahtui liikeessä, missä tullaan kovaa korkealta selällään ja siitä vedin kopterin pystyyn tarkoituksena pyöräyttää perää 1,5 kierrosta ja kopteri oikeinpäin, mutta perä lähti irti heti puolikkaan kierroksen jälkeen parin kolmen metrin korkeudessa, holdin sain päälle ja suurimman hitin otti oikea jalas, mikä katkesi, molemmat lavat meni poikki ja mikserivarsilta lavanpitimille tulevat hornit katkesivat. Ihme kyllä rattaat, peräputki, TT, runko, servot jne. ovat kaikki ehjiä. Akselit ja muutamia laakereita menee uusiksi.

Ongelma on siis tuo perä-akselin rakenne: halkaisija 7mm+boordi laakereiden välissä (laakereiden kohdalla 6mm), halkaisija 6mm sliderin kohdalla ja halkaisija 5mm perähubin kohdalla. Katkeaa tuosta viimeisestä ohennuksesta. Jos akseli olisi 5mm tanko, niin se ei varmasti katkeaisi tuosta kohdasta.

- 4D -
« Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu, 2010, 16:19:48 kirjoittanut 4Dee »
fourdee

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
TREX 700

Aloittaja saisto Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
4668 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2008, 19:17:04
kirjoittanut Vispilä
500 trex:ä

Aloittaja MIKKELSONNI Align Sähkökopterit

16 Vastauksia
6553 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2009, 08:59:15
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
2864 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
4877 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69
10 Vastauksia
9504 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10
kirjoittanut flykari