Kirjoittaja Aihe: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon  (Luettu 29258 kertaa)

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #25 : 18 Tammikuu, 2008, 19:21:10 »
Saahan ne irti ilman laajempia purkamisia. Otat molemmat kiinnitysruuvit irti ja sitten vedät servon pois paikoiltaan. Ensin irroittelet gyron siitä edestä pois. Servot ei ihan suorilta "putoa" pois, kun ruuvit on irti, vaan ne joutuu tosiaan vetämään pois.

Tämä viimeisin torppaus syö kyllä nyt miestä. Viimeinkin sai kopun toimimaan kohtuu hyvin. Olisi pitänyt malttaa keskittyä nyt alkuun ihan vain leijutteluihin, kun on viime lennättelystä niin pitkän aikaa.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #26 : 18 Tammikuu, 2008, 22:43:42 »
Tänään kävin sitten taas lennättämässä. Kauheella kiirellä latasin uuden 1800mah akun, tinasin liittimen ja laitoin uudet hiilikuitu perälavat. Samalla otin harjoitusjalakset pois. Eka lento ilman jalaksia. Kopteri toimi todella hyvin, oli tosi vakaa ja ekaa kertaa tuntu että edes leijutus on hallinnassa. Ne uudet lavat toimivat todella hyvin, suosittelen!Ei tavinut juuri edes vakio gyron pitoa korjailla. Eikä ne lavat maksa paljoo. 4-5 akkua ajoin ilman mitään ongelmaa.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #27 : 22 Tammikuu, 2008, 21:54:53 »
hbk2 taas lentokunnossa. Nyt pitää malttaa mieli ja leijutella useampi akullinen ja säätää samalla kopua hyvään iskuun. Pitäisi saada taas tuntumaa tuohon lentämiseenkin. Rempat tekee jo vaikka yhdellä kädellä :P

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #28 : 26 Tammikuu, 2008, 11:04:11 »
Keksiviikkona tuli 43T vetopyörä Heliguylta, tänään vasta kerkesin ekan kerran testileijua. Jo tämän perusteella osa oli jokaisen 15€:n arvoinen! Ennen perä karkasi täyslapakulmilla noustessa sellaiset 45 astetta, nyt pysyy suorassa. Kun  pudottaa 0-pitchiin  tulee pieni noin 5 asteen nykäys. Gyrossa on delayta vielä 25%, vois tiputtaa nollaan ja katsoa onko vaikutusta. Gain on nyt 56%, sitäkin voisi koittaa nostaa. En malta odottaa että pääsen testaamaan isompaan tilaan ja koittamaan flippejä...

Ohessa vielä kuva isommasta vetopyörästä ja pidemmästä hihnasta.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #29 : 29 Tammikuu, 2008, 07:46:44 »
Eilen pari akullista leijuttelin. Sellainen outo ilmiö tuossa perässä nyt on, että kun gyro on rate-moodissa, niin maassa hieman ennen, kuin nostaa kopun ilmaan alkaa perä vatkata aika lyhyellä, mutta nopealla liikkeellä edestakaisin. Ilmassakin vatkausta on, mutta se on vielä paljon lyhyemmällä liikkeellä. Kun panee holdin päälle, niin vatkaus katoaa. Koitin säätää gyron delayta alkuun 25%:iin ja siitä aina 75%:iin asti. Mielestäni tämä ei kuitenkaan vaikuttanut asiaan ihmeemmin, joten jätin delayn n. 25%:n lukemaan. Pitäisi varmaan päästä tuohon gainiin kuitenkin jotenkin käsiksi. Ei onnistu nykyradioilla. Mutta eipä tuosta haittaakaan ole, kun hold päällä pelaa mainiosti.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #30 : 13 Helmikuu, 2008, 13:57:08 »
Useampi akullinen on olohuoneessa nyt tullut leijuteltua. Jotenkin vain on mennyt rohkeus lennellä tuolla enää taivaalla. Uuden gyron ja peräservon myötä kopu kyllä pelaa nyt hyvin. Radioissa saattaa olla pientä kantamaongelmaa, kun kauempana lentäessä saattaa joskus moottori hieman nykäistä. Uudet radiot olisi kova sana. Tuota vatkaustakin hieman tekee rate-moodilla. Siitä pääsisi varmasti eroon gainia säätämällä, mutta eipä sekään iso ongelma ole kun holdi päällä toimii hyvin. Tuo Hermiksen perävälitysmuutos pitää tehdä viimeistään kesällä, jos kopu on silloin vielä itsellä. Laitoin sen nyt kokeeksi myyntiin. Totesin, että minun satunnaiseen lentelyyn voisi sähkölennokki olla paljon parempi harrasteväline. Varsinkin kun ei tahdo tuota kopua enää uskaltaa lennättää, kun alkaa olla jo sen verran arvokasta osaakin kiinni ;) Hyvin se kyllä nyt lentäisi ei siinä mitään

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #31 : 13 Helmikuu, 2008, 15:34:05 »
Lohdukkeeksi voin sanoa että ne arvokkaammat osat ei yleensä hajoa normitorpissa...

Löysin tässä kuitenkin siitä maanmainiosta 43T ratasmodista yhden uskomattoman suunnittelukämmin.
Hihna nimittäin on liian pitkä. Se jättää putken niin ulos että sitä ei saa kiristettyä tarpeeksi, ja hihna löystyy. Aina. Pitäisi saada jostain alkuperäista pidempi, mutta virihihnaa lyhyempi hihna...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #32 : 14 Helmikuu, 2008, 22:12:28 »
Laita alkuperänen hihna ja sahaa putkesta pätkä pois.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #33 : 15 Helmikuu, 2008, 17:32:07 »
Aattelin lyhentää mutta sitten tulee päälavat vastaan. Ja jos haluun joskus maksimoida nostokyvyn noilla 288mm lapasilla, mitä on tuolla hyllynnurkalla, niin ei viittisi peräputkea lyhennellä...

Tietysti jos jostain saisi 8mm hiiliputkea niin samalla saisi päivitettyä peräputken pitempään& hienompaan ja korjattua ongelman...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #34 : 16 Helmikuu, 2008, 12:29:36 »
Kiitos linkistä!
Tuo leijapoikien 7,9mm putki olis juur hyvä. Pitänee harkita tuota, 1mm alkuperäistä pienempi sisämitta tuskin haitannee...
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #35 : 16 Helmikuu, 2008, 12:40:20 »
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MC035117

Tossa 0,1mm paksumpaa. Mittasin sen HBK2 putken, oli 8,04mm.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #36 : 17 Helmikuu, 2008, 13:00:44 »
Tänään on ollut mahtava keli. Pakkasta n. -1,5 astetta ja aurinko paistaa täydeltä terältä. Tuulikaan ei pahemmin vaivaa. Kävin kolme akullista lentämässä tuossa pihamaalla ja tuntui todella hyvältä. Kopteri on kovassa iskussa, vain gyron pieni vatkaus välissä haittaa (ei vatkaa lennossa, mutta joskus maassa ennen nousua). Lisäksi pitäisi hieman säädellä mekaniikkaa, tahtoo liian innokkaasti pyrkiä taaksepäin, kun oikea tikku on keskellä. Intoa taas tuli lisää, jospa tämän vielä pitäisi ja koittaisi saada kesään mennessä täydelliseen iskuun. Parempia radioita nyt hieman huutaa, mutta toistaiseksi ei pysty nyt kopuun budjetoimaan enempää.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2008, 15:13:36 kirjoittanut Samppa »

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #37 : 18 Helmikuu, 2008, 21:15:25 »
tuo perän vatkaus hieman häiritsee. Jos liitän gyron vastariin ja lähettimeen, jossa on tuo gainin säätö. Jos sillä pudotan gainia ja sen jälkeen liitän gyron tohon eskyn vastariin, niin säilyykö toisella paketilla tehty gainin muutos?

Toisaalta voisin kysästä erään nyt käyttämättä olevan Hitecin radiopaketin koekäyttöön lainaksi ja testiä sillä, että miten "oikeilla" radioilla saa kopun säätöihin.

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #38 : 20 Helmikuu, 2008, 17:47:12 »
Tuli nyt kuitenkin myytyä kopteri pois, kun paikkakunnalta löytyi innokas ostaja. Kokeilen välissä lennokkeja. Tähän voisin kuitenkin hieman koota taas pari ajatusta hbk2:sta (toistoa osin).

Kun olet ostanut peruspaketin, niin seuraavia hankintoja ovat:
- Harjaton moottori ja -säädin (esim. Esky EK5-0080, tai jos potkua haluaa enemmän, niin EK5-0081). Nämä tarvitset heti alkuun, vakiomoottorit eivät kestä kovin kauaa.
- Isompi akku (harjaton motti jo vaatii) 1500-1800mAh on hyvä.
- Hiilikuitulavat (päälavat). Eron puulapoihin huomaa, kun kokeilee.
- Kunnon gyro. Ei kannata ostaa Eskyn HL- gyroa, tästä on huonoja kokemuksia. Osta kerralla esim. Futaban GY401, se toimii hyvin ilman viimeisen päälle tehtyä mekaanista trimmiäkin. Lentäminen on aivan eri helppoa ja hauskaa kunnon gyrolla. Tämänkin voin sanoa kokemuksesta. Kokeilin mukana tulleen vakiogyron ja eskyn hl-gyron ennen GY401:ä.
- Samalla gyron kanssa kannattaa uusia perään jokin digiservo.
- Kunnon radiot, Eskyn vakioilla lentää, mutta niillä ei pahemmin tehdä säätöjä.
- Aluosaa, blingiä yms. oman halun mukaan. Itse en hankkinut.
- Temppuilussa varmaan tulee sitten käyttöä perävälitysten muutossatsille yms. spesiaalimmalle osalle.

Loppukaneettina todettakoon, että sillä rahaa, mitä laitoin tähän hanipeehen, niin olisin saanut käytetyn, hyväkuntoisen Trex450:n ja kunnolliset radiot.
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2008, 19:19:17 kirjoittanut Samppa »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #39 : 21 Helmikuu, 2008, 18:39:56 »
- Kunnon gyro. Ei kannata ostaa Eskyn HL- gyroa, tästä on huonoja kokemuksia. Osta kerralla esim. Futaban GY401, se toimii hyvin ilman viimeisen päälle tehtyä mekaanista trimmiäkin. Lentäminen on aivan eri helppoa ja hauskaa kunnon gyrolla. Tämänkin voin sanoa kokemuksesta. Kokeilin mukana tulleen vakiogyron ja eskyn hl-gyron ennen GY401:ä.
- Samalla gyron kanssa kannattaa uusia perään jokin digiservo.

401 tai g770T joka maksaa parisen kymppiä lisää ja painaa pikkusen enemmän mutta pitää puolet paremmin ja menee ihan minkä tahansa seuraavan kopterin kanssa. Saa sen kevyeksikin, jos ottaa kuoret pois  :).


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #40 : 09 Maaliskuu, 2008, 07:47:26 »
Hei.. Mulla on nämä E sky 8g servot, mutta tuntuvat rikkoutuvan helposti jos torppaa tai vaikka ei torppaisikaan. Ajattelin vaihtaa noi swashplaten kolme servoa parempiin ettei hajoa heti uusiksi. Olisiko mitään ehdotuksia paremmiksi yhteensopiviksi servoiksi?

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #41 : 09 Maaliskuu, 2008, 11:12:45 »
Mulla on nupissa GWS narot, 9g, ne on ihan hyvät.
Myös Bluebirdillä on suunnilleen samaa laatua olevia edukkaita servoja.

http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=21955&grpid=3203  Bluebirdit

http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=24737&grpid=3203  GWS:sät

Myös Verticalhobbyllä on jotain microservoja, mutta niistä ei ole minulla kokemusta kopterikäytössä...

Budjettimalli http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=338

Digimalli http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=40_34&products_id=536
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #42 : 09 Maaliskuu, 2008, 12:31:11 »
Kiitos paljon! Tilasin Sabesta 3 x Blue Bird BMS-371. Toivottavasti on paremmat kun E Skyn vanhat, ainakin melkeen tuplasti kalliimmat.

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #43 : 15 Maaliskuu, 2008, 04:57:22 »
Ei muuten sovi "Blue Bird BMS-371" HBK2:een. Ruuvinreiät on liian leveellä.. Laitoin yhen taakse ja kaks kerää pölyä.

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #44 : 19 Huhtikuu, 2008, 20:50:04 »
Nyt kun tuota kopteria on tullu lennäteltyä pikkusen enempi ja se tuntuu olevan jo suurin piirtein hallinnassa nii alkaa kaipaamaan lisää tehoa. Ei nouse juuri mihinkään kun vertaa 600E rexiini. Nyt moottorina 3100kv ja pinjonina olen käyttänyt 10 tai 11T. Tänään lensin ekaa kertaa tuolla 11T. Tuli pikkasen lisää potkua. Nousukyky on silti säälittävä. Onkohan ainoa vaihtoehto saada lisää potkua vaihtaa toinen moottori?

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #45 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:08:32 »
Päärattaaseen ei taida olla mitään kestävämpää vaihtoehtoa? Ärsyttää kun kuluu kokoajan. Tilasin kaksi uutta.

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #46 : 19 Huhtikuu, 2008, 22:14:37 »
Juza... miks pitää yrittää vasaralla tehdä louhostöitä.
Kun sitä potkuu haluat, sullahan on jo kuten totesit se kuus satku.

Niin, en tiedä mutta tokkopa tuo kone on tehty kvaan taivaslentoon. tiedä en, mutta veikkaan vaan.
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

Poissa SMy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #47 : 29 Huhtikuu, 2008, 07:29:54 »
Kyllä minulla pääratas kesti koko sen ajan mitä lennättelin. Onko sinulla moottorin pinioni liian tiukalla/löysällä päärattaaseen nähden? Todennäköisemmin liian tiukalla. Välystä pitää olla sen verran, että ratas pyörii kevyesti.

Poissa tubelius

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Tuomo Kämäräinen
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #48 : 29 Huhtikuu, 2008, 08:00:49 »
Välys ok mutta pinjonit hajoo/kuluu/maatuu. Vois hankkia jatkossa 11T pinjoneita 9T sijaan jos kestäs.

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: projekti: hbk2 oikeasti lentokuntoon
« Vastaus #49 : 29 Huhtikuu, 2008, 15:01:24 »
Tai koita toisenmerkkisiä pinjoneita. Sabella on aika kattava valikoima, löytyy autopuolelta. 2,3mm reiällä.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2687 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Syyskuu, 2009, 21:46:57
kirjoittanut miccot
4 Vastauksia
3096 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Marraskuu, 2009, 17:20:09
kirjoittanut ChiKung
2 Vastauksia
2528 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2013, 23:02:57
kirjoittanut pilot4fn
9 Vastauksia
8004 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2010, 09:17:22
kirjoittanut puisto_kemisti
13 Vastauksia
7735 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Toukokuu, 2012, 16:26:47
kirjoittanut Ves@