Kirjoittaja Aihe: Milloin lennättämään oikeasti?  (Luettu 7662 kertaa)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Milloin lennättämään oikeasti?
« : 05 Joulukuu, 2011, 20:18:03 »
Olen pörrännyt Clearview simulaattorilla varmaan yht. joku 10 - 20 h ohjaimen kanssa. Nyt pohdituttaa, milloin oikean kopterin uskaltaa ostaa (tilattu on) ja erityisesti milloin sen uskaltaa ottaa oikeasti ilmaan.

Nyt taitoina puhtaasti simulaattorissa
* Leijunta: tail-in; nose-in
* hitaasti neliöiden lentäminen
* taivaslento: stall-turns, banked turns; kaseja ja ympyröitä. Vasen-oikea lentoa. Edes taas lentoa.
* inverted hover tail-in; nose-in onnistuu; silmukkaa.
* hitaat tic-tac- eteen-taakse ja vasen-oikea. Eestaas. Oikea tic-tac ei suju vaan paljon hitaammin.

Ja se tärkein - alussa kopteri tuli alas useasti. Inverted menossa myös. Nyt koptereita tippuu muutama puolen tunnin sessiossa.
Alussa pidin kelloa päällä 2 min, ja pyrin lentämään sen onnistuneesi. Nyt moista ei tarvitse.

Voin kyllä kuvitella, että nyt kun ottaa oikean koneen ilmana, niin jalat tutisee. Se pelkkä nokan kääntäminen 45 astetta sivuun pitää pistää homman ihan hurjaksi. Mutta sitähän kopterilento kai on... jatkuvaa rajojen puskemista ja pelon voittamista....

Simureeni on sinällään minulle hauskaa, joten ei ole ongelmaa reenata vielä enemmänkin. Selkeitä haasteita vaan ja niiden oppimista, niin homma etenee..

Miten paljon te treenasitte ennen oikeaa lentoa simussa? Oppiiko simulla / vähentääkö sillä varaosien tarvetta? Missä kohden olen menossa kopterilennon oppimisessa esim. oikean rauhallisen taivaslennon oppimisen suhteen? Mitä pitäisi treenata, että remonttia tulisi vähemmän? Mikä on tärkeä taito ihan alussa kun ottaa sen koneen ekakerta ylös?
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu, 2011, 20:41:15 kirjoittanut Iski »

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Milloin lentämään oikeasti?
« Vastaus #1 : 05 Joulukuu, 2011, 20:30:48 »
Noilla taidoilla pitäs olla jo lentämässä oikealla :)

Itse taisin osata leijuttaa joten kuten perä itseenpäin kun otin oikean kopterin ilmaan eli simulla pari tuntia. Jotkut taas on lentänyt 200h simulla ennen oikeaa. Kukin tyylillään.

Säästääkö simuttelu sitten torpeilta? Ehkä, ehkä ei. Riippuu miten lennätät taitoihisi nähden. Jos hitaasti etenet voit hyvinkin säästyä pitkään torpeilta. Itsekin lentelin 4kk tänä kesänä ilman itse aiheutettuja torppeja, vaikka oli eka kesä. Tekniikka petti pari kertaa tuona aikana, mutta niille harvoin voi mitään.

Tärkeää olisi saada osaava kopteristi mukaan ekoille lennoille joka tarkistaa kopterin aluksi. Ja tietenkin jos meinaa paniikki iskeä niin voi hieman rauhoitella sua  ;D

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Milloin lentämään oikeasti?
« Vastaus #2 : 05 Joulukuu, 2011, 20:32:52 »
Ilmaan heti kun itsestäsi siltä tuntuu. ( huomenna ?  ;D )

Moni täällä on aloittanut ilman simua tai pikku kopuilla ( fp leikki koput ) ja hyvin on sujunut.

Jos sulla on noin hyvin homma hallussa simussa niin tuskin perus leiuttelussa vaikeuksia tulee.. kasaat ja säädät vaan kopun kunnolla.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #3 : 05 Joulukuu, 2011, 20:42:37 »
Kyllä noilla taidoilla jo voi lähtä lentään, mutta ei yrittään kaikkea mitä on jo simussa opittu...
Oikealla joutuu oppimaan kaiken "uudestaan", tottakai simu treeni on loistava pohja ja tietää miten liikkeet tehdään mutta siellä on juuri se jalkojen tutinat tuulet yms muuttujat.
Rauhassa taas aloitttaa, etenee varovasti :p

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #4 : 05 Joulukuu, 2011, 20:45:32 »
Juu, lentämään vaan. Itsekkin taisin ostaa simun vasta ensilentojen jälkeen :) Joudut tosiaan opettelemaan kaiken uudestaan oikalla kopulla, joten rauhassa vaan treenaamaan sitä leijutusta.

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #5 : 05 Joulukuu, 2011, 21:00:37 »
Juu, lentämään vaan. Itsekkin taisin ostaa simun vasta ensilentojen jälkeen :) Joudut tosiaan opettelemaan kaiken uudestaan oikalla kopulla, joten rauhassa vaan treenaamaan sitä leijutusta.
Ja pyydä joku osaava pilotti säätämään sun eka kopteri toimivaksi ja helpoksi lennättää ennen kuin otat sitä itse ilmaan! Säästyy paljon päänsärkyä ja rahaa. ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #6 : 05 Joulukuu, 2011, 21:22:49 »
Ja pyydä joku osaava pilotti säätämään sun eka kopteri toimivaksi ja helpoksi lennättää ennen kuin otat sitä itse ilmaan! Säästyy paljon päänsärkyä ja rahaa. ;)

Itse kun aloitin, niin ei kädet eivätkä jalatkaan tutisseet vuonna 2008. Mut seuraavana vuonna kyllä kädet väpättivät ihan "sikana" !
"Simua" eli FMS:ää vääntelin pari tuntia, mut kun pääsin kunnon simun pariin, niin kyllä siinä oppi paljon, mutta myös livenä vielä enemmän. Pikkuhiljaa kannattaa aloittaa oikeallakin kopulla. Maltti on valttia. Ekax kantsii (mielestäni) vaan leijuttaa perä itseensä kohden. Siitä ne liikkeet todellakin lähtevät oikealla kopulla sujumaan.

Sun, ihan aloittajan kannattaa vaan aloittaa rauhallisesti, vaikka simulla luulisit jo osaavasi.
Tää on vaan mun oma mielipiteeni ja johtuu mun iästäni. Jos olet nuori, niin opettelu on sulle paljon helpompaa   :)
Tämän ketjun aloittajan: heikkit, otsikon vaihdoin : Milloin lentämään oikeasti --> Milloin lennättämään oikeasti? Sori, että hieman viilasin otsikkoa, sillä siinä on "huima" ero.... ;)

Ei muuta kuin oikeaa ilmaan, kun siltä tuntuu  8)

Kun se eka torppi tulee, niin mullekin sanottiin, et siitä ne torpitkin alkavat.......Ei voi mitään.... ??? ??? ::)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #7 : 05 Joulukuu, 2011, 21:59:11 »
Mutta ei myöskään kannata jäädä sitten jumittamaan siihen leijutukseen :D Ku rupee vähän varmuutta löytymään siihen leijutukseen, niin ei muuta kuin tavaalle.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #8 : 05 Joulukuu, 2011, 22:00:18 »
Säkin Iski kun et ole enää aloittelija (polvet ja olkapäät leikattuna), niin tuut näyttämään keväällä Paattisille niitä silmukoita ja pirolippejä, mitä oot kumminkin salassa harjoitellu sairaalassa mankka kainalossa!
Paikalliset hoitsutkin oli ollu kuulemma ihan "mildaa" kun äijä teki silmukan simussa, ja toinen olkapää vielä paketissa!! ;D
Sulla oli ollu kuulemma joku "Honda for ewer"-paita päällä.. ;) Tai sitten ei ollut..

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #9 : 06 Joulukuu, 2011, 00:16:02 »
jep, heti kun itestä tuntuu, ni kopuu vaan ilmaan itekki lensin ekat leijut ja sitte vasta rupesin miettii sitä simuu, ja nyt ollaan jo piiitkällä ;D puol vuotta takana ;D ja ei tosiaan jumita yhessä kohtaa, eteneminen on valttia, saattaa se pikkusen lompakolle käydä, mutta kuuluu harrastukseen ;D

mutta yleensä me nummelalaiset twhään kaikki vähä eri tavalla ;D (minä ja niko) ;D

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #10 : 06 Joulukuu, 2011, 00:37:46 »
eteneminen on valttia, saattaa se pikkusen lompakolle käydä, mutta kuuluu harrastukseen ;D

mutta yleensä me nummelalaiset twhään kaikki vähä eri tavalla ;D (minä ja niko) ;D
Niinkuin ne Ärränkin mainoksessa sanoo: Silläläilla.... ;D

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #11 : 06 Joulukuu, 2011, 01:21:38 »
Ei kait siinä mitään oikeaa aikaa oo millon voi lähteä lentää, että onko se 2 tuntia vai 2 min perä itteen päin leijuntaa takana simussa. Viimeistään parin torpin jälkeen tulee mieleen että pitäskö ne liikesuunnat vielä varmistaa simussa. Jos simussa onnistuu leijuttaminen niin kannattaa lähteä kokeilemaan oikeastikkin. Jopa helpompaa oikealla koneella. Riippuen vähän olosuhteista. Ei sitä simua kannata pitää muuta ku tukena ja rohkasuna! Sitä oikeasti lennättämistähän tämä harrastus on ja simu päästää vähän halvemmalla siihen sisään aluksi.  ;D

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #12 : 06 Joulukuu, 2011, 01:23:48 »


mutta yleensä me nummelalaiset twhään kaikki vähä eri tavalla ;D (minä ja niko) ;D

Multa lorahti Nummelan pohjavesiin vähän salaista 3D ainetta kymmenisen vuotta sitten  ;D

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Milloin lennättämään oikeasti?
« Vastaus #13 : 28 Toukokuu, 2012, 16:26:47 »
Kehittäisivät jonkun duunisimulaattorin, ei tarttis töihin mennä jos ei haluu.
Taitaa kohta kaikki olla jo simulaatiossa  ;D
Mä kyllä ihmettelin simua vasta kun olin kopua ensin leijutellu.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
29066 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2008, 15:01:24
kirjoittanut Hermis
28 Vastauksia
8630 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2010, 23:56:39
kirjoittanut Mikka
7 Vastauksia
3450 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2010, 15:50:29
kirjoittanut Eetu73
94 Vastauksia
37077 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Huhtikuu, 2017, 18:19:50
kirjoittanut gnothi seauton
4 Vastauksia
4805 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2016, 12:30:12
kirjoittanut Willeh