Kirjoittaja Aihe: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi  (Luettu 62535 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« : 16 Joulukuu, 2007, 22:08:57 »
Futaba GY401 Asennus ja säätö


Suomiversio Futaban sivuilta löytyvästä säätö oppaasta, paranneltuna, yksityiskohtaisempana, selkeytettynä, ja kuvallisena. Eli siis täysin uudistettuna. Parannettavaa löytyy varmasti, joten jos on jotain lisättävää niin voi vapaasti ilmoittaa. Kiitos Janille korjaus avusta.

Doc.- tiedostona osoitteesta
http://www.runryder.com/helicopter/gallery/27629/Futaba_GY401_Saato_ja_asennus_suomeksi_LOW_RESOLUTION.doc



Futaba GY401 AVCS gyro

Huomaa että ohjeessa käytetyt termit voivat olla eri radioissa erilaisia, tai säädöt joudutaan tekemään jollain eri tavalla. Seuraava pätee ainakin Futaban radioihin.

Step By Step säätöohje

1. Asenna gyro käyttäen joko mukana toimitettua teippiä, tai laadukasta kaksipuoleista servoteippiä. Monen päällekkäisen kaksipuoleisen    teipin käyttäminen on tarpeetonta, ja voi jossain tapauksessa olla haitaksi gyron tarkkuudelle, jos asennuksesta tulee erityisen joustava. 

2. Hyvin säädetty polttomoottori ja värinätön runko helpottavat gyron toimintaa. Huonosti käyvä moottori huonontaa suorituskykyä. Voit välttyä monilta perän ongelmilta, jos pyydät kokeneempaa harrastajaa säätämään moottorin seoksen oikeaksi.   

3. Varmista, että perän subtrimmi on säädetty radiosta nollaan. Säädä endpoint (D/R tai AFR) aluksi 100%. Tarkista että perän normaali trimmi on nollassa, myös jatkossa. HH- gyroa ei saa säätää trimmillä, koska se sekoittaa gyron maailmankuvaa. Gyro luulee trimmiä tikun liikkeeksi, jolloin perä alkaa vaeltaa. Revo miksaus- toiminto tulee kääntää pois päältä (INH) radion ”REVO MIX” –valikosta. Tätä toimintoa tarvitaan vain normi tilassa.

4. Kytke perän signaalijohto vastaanottimeen. Futaboissa tämä on kanava 4 ja Spektrumin vastareissa RUDD kanava.

5. Kytke GAIN- johto vastaanottimen aux- kanavaan, joka on Futaboissa kanava 5, JR:ssä kanava 7 ja Spektrumin vastareissa GEAR.

6. Kytke peräservo gyroon.
             
7. Tarkista radion ”GYRO SENS” valikosta, että % arvo on STD- modessa yli 50%, tai GY- modessa yli 0%.  Kytke kopteriin virrat ja    anna gyron resetoida itsensä, jolloin punainen valo palaa jatkuvasti. Tällöin gyro on AVCS/ Heading Hold modessa. Älä liikuttele kopteria resetoitumisen aikana. Jos valo ei pala, käännä kanavan 5 suunta ”REVERSE” valikosta ja yritä uudestaan. GY401 pitää aina käynnistää HH modessa.

8. Aseta gyron DIP- kytkin kohtaan  ”digitaaliservo” (DS on),  jos käytössä on s9253, s9254, s9257, s9650, tai jokin muu digiservo.

9. Toinen  DIP- kytkin (DIR = Direction Reverse) säädetään niin, että nokan kääntyessä gyro korjaa oikeaan suuntaan. Tämän voi testata liikuttamalla perää HH modessa, perälavan etureunan tulee kääntyä eri suuntaan kuin perää käännetään. Tarkista tämä vaihe moneen kertaan. Väärin säädettynä kone alkaa ilmaan noustuaan pyörimään hallitsemattomasti, sillä gyro liikuttaa servoa perän liikkeen havaittuaan väärään suuntaan.
    
10. Säädä radion valikosta STD- modessa prosenttiarvo alle 50%, tai GY- modessa alle 0%. Tällöin GY401 menee normitilaan, jolloin punainen valo ei pala ollenkaan.

11. Normimodessa peräservo pysyy keskitettynä, kun tikkuun ei kosketa, ja perä on paikallaan. Kiinnitä linkkipallo pyöreään servopyörään kohdan 12 osoittamalla tavalla. Ennen linkkipallon kiinnittämistä kokeile servopyörää servoon eri asennoissa, ja valitse se, jossa perän työntötangon kulma on lähimpänä 90 astetta servopyörään nähden.

12. Polttiskoptereissa linkkipallon asennusetäisyys servopyörän   keskustasta on noin 12.5- 14mm. Se on hyvä aloituspiste. Hitaan servon kanssa linkkipallon voi joutua laittamaan mahdollisimman lähelle servopyörän keskustaa parhaan toimivuuden saavuttamiseksi. Polttomoottorikopterissa suositellaan käyttämään s9254 servoa. Pyöreä servopyörä toimii parhaiten jäykkyytensä takia.

13. Säädä servon paikkaa peräputkella tai työntötangon pituutta niin, että servon ollessa keskellä perässä on kulmia noin 3-5 astetta riippuen kopterista. Lapojen ollessa taitettuna samaan suuntaan runkoon päin, ylimmäisen  tulisi osoittaa vaakafinin kärkeen. Tämä on vain suuntaa antava ohje,  tarkan säädön saa leijuttamalla kopteria gyron ollessa normimodessa, ja säätämällä kampeamisen pois perän työntötangon pituutta tai servon paikkaa muuttamalla  Tällöin perä on keskitetty mekaanisesti oikein.

14. Säädä perän sliderin liikealue gyron LIMIT- potikalla niin, ettei synny bindaamista,  kun tikku on laidassa. Varmista, että sekä vasen, että oikea puoli on tarkistettu,  koska monissa koptereissa on symmetrinen perän linkistö. Huom! Radiosta säädettävä endpoint (D/R / AFR) ei vaikuta perän liikealueeseen, vaan perän pyörähtämisnopeuteen. Peräsliderin liikealuetta voi säätää vain gyron omalla LIMIT – potikalla! Bindaus lyhentää servon käyttöikää.

15. DELAY- potikan tulisi olla asennossa 0. Jos servo on eri  kuin s9253, s9254, s9257 tai s9650, delayn lisääminen voi auttaa tilanteessa, jossa perä pomppaa takaisin, kun annetaan nopeita    käskyjä rudder tikulla.

16. Mekaanisen säädön jälkeen säädä GAIN esim. 80% STD- modessa, tai 60% GY- modessa. Tällöin gyro on AVCS/HH tilassa, ja ledi palaa jatkuvasti. Voit myös säätää jokaiselle lentotilalle oman gain-arvon, esim. NORM = 80%, IDLE UP= 72%. Jos perä alkaa vispata lennon aikana, täytyy gainia vähentää. Jos vispaamista ei ole, mutta perä ei tunnu pitävän hyvin, voi gainia lisätä. Huonosti pitävään perään voi myös auttaa paremman servon vaihtaminen tai perän linkistön herkistäminen.  Parhaiten GY401 toimii s9254 tai s9257 servojen kanssa.

17. Perän pyörimisnopeuden ollessa liian nopea, säädä perän endpointeja (”ENDPOINT / D/R / AFR”) pienemmäksi esim. 70% vasemmalle ja 70% oikealle. Arvon pitää olla kumpaankin suuntaan sama, muuten gyro kalibroituu väärin uudelleen käynnistettäessä. Perän pyörimisnopeutta ei saa säätää ATV:lla.  ATV:n ja AFR:n ero on se, että AFR ei muuta kanavan keskikohtaa. ATV:n väärinkäyttö saattaa aiheutaa ongelmia perän toiminnassa.

18. Jos perä tuntuu reagoivan liian herkästi tikun keskialueella, säädä radiosta EXPOA, esim. -20% Futaban radioilla tai +20% JR:n radioilla. 

19. Perän vaeltamisen säätämiseen ei saa käyttää normaalia trimmiä tai   subtrimmiä. Gyro ottaa nämä jatkuvana ohjausliikkeenä ja uudelleen käynnistämisen aikana gyro kalibroituu trimmillä säädetyn keskikohdan mukaan. Kaikki säätö pyritään tekemään mekaanisesti.

20. Jos perä toimii huonosti ja olet koettanut ohjeessa neuvottuja korjauksia, pyydä apua. Hyvin toimiva perä tekee lentämisestä hauskempaa. Peräservoa valitessa ei kannata yrittää säästää rahaa.

Toimiva kokoonpano säästää aikaa ja rahaa.







http://www.runryder.com/helicopter/gallery/27629/Futaba_GY401_Saato_ja_asennus_suomeksi_LOW_RESOLUTION.doc

Suomi säätöohje GY401:lle (Jos ei linkki toimi niin löytyy sieltä gallerian Other Downloads osiosta)


Futaban oma säätöohje GY401:lle.



-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Lokakuu, 2010, 22:05:13 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #1 : 26 Huhtikuu, 2008, 23:57:11 »
Toimii ainaki FAI ssa timppa ajo jopa flipping fullbackin mun freyalla missä on toi FUTABAN 401

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #2 : 02 Lokakuu, 2008, 18:53:49 »
Mielestäni tuossa ei vastattu tähän: Eli siis mitä noilla kahella trimmerillä tekee?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #3 : 02 Lokakuu, 2008, 19:21:08 »
Lueppa uudelleen kohdat 14 ja 15.
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #4 : 02 Lokakuu, 2008, 19:37:38 »
Niinpäs onkin.Tuota 15 en kyllä ymmärrä...?
Ja 14 kohdassa kun jos s9257 nopeus on 0.08sec, ja mulla oli muistaakseni 0.14, niin laitnko tuon limitin vaikka johonkin vajaaseen puoleenväliin, toki sitähän ei tällä tavalla saa tarkasti mutta about, säädän sitte ite loppuun.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #5 : 02 Lokakuu, 2008, 20:56:19 »
Niinpäs onkin.Tuota 15 en kyllä ymmärrä...?
Ja 14 kohdassa kun jos s9257 nopeus on 0.08sec, ja mulla oli muistaakseni 0.14, niin laitnko tuon limitin vaikka johonkin vajaaseen puoleenväliin, toki sitähän ei tällä tavalla saa tarkasti mutta about, säädän sitte ite loppuun.
Ei tuon kohdan 14 säätöön vaikuta mitenkään mikä servo siellä perällä on. Sillä säädetään liikealue. Tarkista varmuudeksi, että radiossa on end pointit lähtötilanteessa 100%, napsauta gyro rate modelle ja kääntele laidasta laitaan. Jos bindaa laidoissa, niin vähennä limittiä. Toisaalta, jos jää liikevaraa, niin voit lisätä limittiä. Se olisi kai hyvä osuttaa johonkin 80-110 välille. Jos tuntuu, että joudut laittamaan paljon limittiä eikä liike meinaa silti riittää, niin siirrä linkkiä peräservon armissa kauemmas keskipisteestä. Ja toisinpäin.

Kohdassa 15 periaate on, että gyro käskyttää servoa sairaan nopeasti olettaen, että se pysyy mukana. Hitaampi servo ei välttämättä pysy ja siksi tuolla delayllä pystyy tekemään viivettä, että tilanne parantuisi. En ole käyttäny kyseistä toimintoa, joten kokemusta ei ole.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #6 : 02 Lokakuu, 2008, 21:15:06 »
Ja 14 kohdassa kun jos s9257 nopeus on 0.08sec, ja mulla oli muistaakseni 0.14, niin laitnko tuon limitin vaikka johonkin vajaaseen puoleenväliin, toki sitähän ei tällä tavalla saa tarkasti mutta about, säädän sitte ite loppuun.

Testaa, ensin koeta 0 Delayllä ja sitten vaikka 30%.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #7 : 03 Lokakuu, 2008, 08:39:52 »
Joo limitin säädin tollee, on siinä reilussa 80 eli vissii ihan hyvillä kohin, mittasin nii servopyörä on n.7mm päässä keskikohdasta, ja yks reikä sisempänä on vielä vapaana, laitanko siihen?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #8 : 03 Lokakuu, 2008, 08:47:46 »
Joo limitin säädin tollee, on siinä reilussa 80 eli vissii ihan hyvillä kohin, mittasin nii servopyörä on n.7mm päässä keskikohdasta, ja yks reikä sisempänä on vielä vapaana, laitanko siihen?
Mä pitäisin tolleen, koska sulla ei ollu mikään über nopea servo. Jos lyhennät sitä servoarmia entisestään, niin servo joutuu tekemään pidemmän liikkeen (ts kääntymään suuremman kulman) päästäkseen perän liikealueen päästä päähän. Pidemmällä varrella servon resoluutio kärsii vähän, mutta lyhyemmällä se hidastuu... joten tuo nykyinen lienee hyvä kompromissi. Kyllä se noin ainakin lentää.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #9 : 04 Lokakuu, 2008, 12:13:25 »
Nyt on silleen että kokajan hiljalleen pyörii perä oikealle, eli siis lapakulma liian pieni, sitä pitkää tikkua mikä lähtee servosarvesta oon säätäny, ja gainia oon kokeillu 60 ja 80% välillä eikä mitään. Joten mitä nyt?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #10 : 20 Marraskuu, 2008, 21:45:16 »
tuo on erinomaisen hyvä ohje Gy401:n säätöön muuten,,
mutta tuosta on unohtunut pois gyron nolla position tallennus, josta gyro "tietää" kohdan jossa
perä paikallaan leijunnassa.

itellä oli ongelmia perän ryömimisen kanssa, kun noilla ohjeilla yritin toimia.
ei auttanut vaikka mitä duunasi tai yritti,,?
kunnes printtasin futaban sivuilta orkkis lontoon kieliset ohjeet säätöön ym,,
sieltä selvisi nolla position tallennus metodi jonka jälkeen SEN ohjeen mukaan tehtyäni
alkoi homma toimia.

ohje jos se jotakuta kiinnostaa,,?

std modeen gyro(gyro sense alle 53%)
tee mekaaninen säätö aluksi,,
voit hienosäätää myös trimmillä lopuksi että perä ei kierry tms,,
kun kaikki kohdallaan,,mene "servo reverse" valikkoon lähettimessä ja käännä edes takaisin 3sykliä kanavaa jossa gyro herkkyyttä ohjaava piuha kytkettynä.
sammuta gyro.
katso että gyro sense jäi myös oikein päin,,
nosta gyro sense haluamaasi pros tasoon jolla gyro myös buuttaa HH modeen.
keskitä rudder trimmi jos sitä käytit?
gyroon takaisin sähköt päälle ja kovaa ajoa.

metodi toimii pommin varmasti jos vain käänsit vähintäin 3kertaa gyrosense kanavaa edes takaisin
std modessa.

vaikutuksen aluksi huomaa lähinnä siinä, ettei kopterin paikallaan ollessa HH mode päällä,,servo käänny enään itekseen laitaan ja perä pysyy leijunnassa tosiaankin suorassa,, jos maltoit säätää std modessa keskikohdan huolellisesti?

« Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu, 2008, 22:34:15 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #11 : 20 Marraskuu, 2008, 21:51:06 »
Hmm,

Tuli mieleen että miksi sen pitää oppia, jos sen saa peräservoa säätämällä pysymään paikoillaan niin eihän sen tarvitse mitään tietää ^^
Vai mitähän tarkoitettiin?  :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #12 : 20 Marraskuu, 2008, 22:07:45 »
Itellä laahas perää vasemmalle pikkuhiljaa ainavain. Kaikki oli tehty ihan ohjeen mukaan. Yllämainutulla tavalla sain sit perän pitämään.

Hmm,

Tuli mieleen että miksi sen pitää oppia, jos sen saa peräservoa säätämällä pysymään paikoillaan niin eihän sen tarvitse mitään tietää ^^
Vai mitähän tarkoitettiin?  :D

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #13 : 20 Marraskuu, 2008, 22:25:55 »
Mun mielestä tuo kyseinen kolme kertaa gyron käyttäminen edestakaisin rate ja HH moden välillä ei tee mitään muuta kuin nollaa uudestaan gyron keskikohdan. Jos olet vaikka väännelly rudder tikkua HH modessa ja perälavat sojottaa minne sattuu, voi tuolla tavalla saada gyron keskittämään itsensä takas nollakohtaan. Toinen tyyli tehdä sama on käyttää nopeasti rudder tikku alueensa ääripäästä toiseen kolme kertaa. Tänä aikana gyron ledi vilkkuu tasaisesti. Eli käytännössä tekee saman kuin gyron käynnistäminen HH modessa. Tuolla tavalla voi uusiksi pistää gyron keskittämään nollakohdan, jos esim. tuntuu, että kopteri ei ollut ihan paikoillaan virtoja kytkiessä eikä halua käyttää virtoja poissa. Ei kait sen pitäs muuta tehdä...?

Itse käytän tuota usein, kun kannan kopterin käynnissä kentälle ja sitten lasken sen maahan. Gyro on luullu kopterin kääntyilevän vaikka mitenkä ja heti sen ilmaan noustua alkaisi korjailemaan mitä ihmeellisempiin suuntiin (joka on tietty helppo ottaa haltuun), jos en nollaisi gyron vielä siinä kentällä (sama kuin käyttäisi siellä vielä virrat pois).

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #14 : 20 Marraskuu, 2008, 22:36:32 »
Mun mielestä tuo kyseinen kolme kertaa gyron käyttäminen edestakaisin rate ja HH moden välillä ei tee mitään muuta kuin nollaa uudestaan gyron keskikohdan.

•Rudder neutral signal memorization methods

Rapidly switch the transmitter sensitivity switch between the
AVCS and normal modes at least 3 times at a 1 second or shorter internal,
then set the switch to the AVCS mode position. The monitor LED flashes
instantaneously and the rudder signal is memorized. If the trimmer was
moved during flight, the memorized neutral position can be updated to the
current neutral position by repeating this operation. When performing this
operation, land the model and hold the rudder stick in the neutral position.

Toinen tyyli tehdä sama on käyttää nopeasti rudder tikku alueensa ääripäästä toiseen kolme kertaa. Tänä aikana gyron ledi vilkkuu tasaisesti. Eli käytännössä tekee saman kuin gyron käynnistäminen HH modessa. Tuolla tavalla voi uusiksi pistää gyron keskittämään nollakohdan, jos esim. tuntuu, että kopteri ei ollut ihan paikoillaan virtoja kytkiessä eikä halua käyttää virtoja poissa. Ei kait sen pitäs muuta tehdä...?

•Rudder neutral check method

In the AVCS mode, the servo does not return to the neutral position even
when the rudder stick is returned to the neutral position. When you want to
check the servo neutral position during linkage neutral check, etc., select
the normal mode, or remain in the AVCS mode, and move the rudder stick
left and right at least 3 times at an interval of 1 second or less, then immediately
return the stick to the neutral position. This operation returns the
rudder servo to the neutral position

Ajatuksen kanssa....

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #15 : 20 Marraskuu, 2008, 22:38:53 »
kolmekertaa tikku laidasta laitaan on ainoastaan resetointi gyrolle,,ei säädä sen kummemmin keskikohtaa tms,,
voi tehdä esim tilanteessa jossa kopteri on heilahtanu heti virrat päälle laittaessa,,
jolloin gyron oma resetti/buuttaus ei ole oikein onnistunut,,


JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #16 : 20 Marraskuu, 2008, 22:42:10 »
kolmekertaa tikku laidasta laitaan on ainoastaan resetointi gyrolle,,ei säädä sen kummemmin keskikohtaa tms,,
voi tehdä esim tilanteessa jossa kopteri on heilahtanu heti virrat päälle laittaessa,,
jolloin gyron oma resetti/buuttaus ei ole oikein onnistunut,,




Se mitään resetoi...

•Rudder neutral check method

...When you want to
check the servo neutral position during linkage neutral check, etc., select
the normal mode, or remain in the AVCS mode, and move the rudder stick
left and right at least 3 times at an interval of 1 second or less, then immediately
return the stick to the neutral position...


Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #17 : 20 Marraskuu, 2008, 22:53:49 »
kolmekertaa tikku laidasta laitaan on ainoastaan resetointi gyrolle,,ei säädä sen kummemmin keskikohtaa tms,,
voi tehdä esim tilanteessa jossa kopteri on heilahtanu heti virrat päälle laittaessa,,
jolloin gyron oma resetti/buuttaus ei ole oikein onnistunut,,




Se mitään resetoi...

•Rudder neutral check method

...When you want to
check the servo neutral position during linkage neutral check, etc., select
the normal mode, or remain in the AVCS mode, and move the rudder stick
left and right at least 3 times at an interval of 1 second or less, then immediately
return the stick to the neutral position...



Tarkemmin luettuna saatankin ymmärtää mitä tarkoitat... pahoittelen. Niin siis ei säädä vaan nimen omaan hakee sen säädetyn neutraalin asennon. Tuosta en kyllä tiedä toimiinko jos on vermeet heilunu gyroa startatessa.

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #18 : 20 Marraskuu, 2008, 22:55:14 »
tavallaan resetti se on jos tarkemmin mietit?
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #19 : 20 Marraskuu, 2008, 22:57:15 »
tavallaan resetti se on jos tarkemmin mietit?


Aivan...  ;D

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #20 : 20 Marraskuu, 2008, 23:49:49 »
If the trimmer was moved during flight, the memorized neutral position can be updated to the
current neutral position by repeating this operation. When performing this
operation, land the model and hold the rudder stick in the neutral position.
Eipä olekaan tullu tavattua tuota tarpeeksi tarkasti. Muistan nyt kyllä lukeneeni tuosta, mutta taisin ohittaa koko jutun, kun en oikein jymmärtäny miten se toimis. Hmm... miten tuo ny pitäs ymmärtää...? Tarkoittaako tuo periaatteessa, että tuon paljon puhutun mekaanisen säädön voisikin tehdä tuolla gyron ominaisuudella. Jos ajatellaan, että kanavan alue olis 0-100%, alussa se olis tikku keskellä 50% ja kulmina perässä sillon mekaanisesti säädetty 0 astetta. Sitten nostas kopterin ilmaan RATE modessa ja se tietty pyöris ihan pirusti, mutta tarjois vastakkaista trimmiä vaikka 15%, jollon pyöriminen loppus. Tikku olis keskellä, mutta kanavassa vaikka arvo 35% trimmin takia ja perään ois tullu kulmaa 5 astetta (nää luvut on sitten heitetty ihan hatusta). Nyt laskeutus kopterilla, kliksuttelis tuota RATE ja HH väliä sen kolme kertaa ja jättäs HH modeen, niin se sitten tallettas, että uusi nollakohta on kanavasta 35%.

Sitten vermeistä sähköt pois, trimmi pois lähettimestä ja gyro uudelleen käyntiin. Nyt vaikka lähetin tarjoais tikku keskellä 50% kanavasta niin gyron nollakohta oliskin sama kuin kanavan 35% eli tulis tuo mainittu 5 astetta kulmaa. Meniskö se nyt noin? Miten käy gyron limit säädön, joka on RATE modessa tungettu niin, että liikkuisi saman verran suuntaansa bindaamatta kanavan arvoilla 0 ja 100? Jos se tavallaan siirtää kanavan keskikohtaa 35% prosenttiin ja trimmi poistetaan lähettimestä käytöstä, niin eikö sillon pitäs olla käytössä alue -15%-85%... äh, taidan vaan lähteä nukkumaan ;D.

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #21 : 21 Marraskuu, 2008, 00:42:21 »
If the trimmer was moved during flight, the memorized neutral position can be updated to the
current neutral position by repeating this operation. When performing this
operation, land the model and hold the rudder stick in the neutral position.
Eipä olekaan tullu tavattua tuota tarpeeksi tarkasti. Muistan nyt kyllä lukeneeni tuosta, mutta taisin ohittaa koko jutun, kun en oikein jymmärtäny miten se toimis. Hmm... miten tuo ny pitäs ymmärtää...? Tarkoittaako tuo periaatteessa, että tuon paljon puhutun mekaanisen säädön voisikin tehdä tuolla gyron ominaisuudella. Jos ajatellaan, että kanavan alue olis 0-100%, alussa se olis tikku keskellä 50% ja kulmina perässä sillon mekaanisesti säädetty 0 astetta. Sitten nostas kopterin ilmaan RATE modessa ja se tietty pyöris ihan pirusti, mutta tarjois vastakkaista trimmiä vaikka 15%, jollon pyöriminen loppus. Tikku olis keskellä, mutta kanavassa vaikka arvo 35% trimmin takia ja perään ois tullu kulmaa 5 astetta (nää luvut on sitten heitetty ihan hatusta). Nyt laskeutus kopterilla, kliksuttelis tuota RATE ja HH väliä sen kolme kertaa ja jättäs HH modeen, niin se sitten tallettas, että uusi nollakohta on kanavasta 35%.

Sitten vermeistä sähköt pois, trimmi pois lähettimestä ja gyro uudelleen käyntiin. Nyt vaikka lähetin tarjoais tikku keskellä 50% kanavasta niin gyron nollakohta oliskin sama kuin kanavan 35% eli tulis tuo mainittu 5 astetta kulmaa. Meniskö se nyt noin? Miten käy gyron limit säädön, joka on RATE modessa tungettu niin, että liikkuisi saman verran suuntaansa bindaamatta kanavan arvoilla 0 ja 100? Jos se tavallaan siirtää kanavan keskikohtaa 35% prosenttiin ja trimmi poistetaan lähettimestä käytöstä, niin eikö sillon pitäs olla käytössä alue -15%-85%... äh, taidan vaan lähteä nukkumaan ;D.

Nyt tuli torstai juopolle kyllä liikaa tekstiä mut juuri noin sen itse tein. Mekaanisesti mahd. lähelle keskelle leijunnassa ja sit trimmillä loput. Kopukka alas 3 kertaa sitä vaihtoa hh ja normi modella. Virrat pois. Radiosta trimmit keskelle ja gyro toimintaan hh modessa ja toimii. Tiedä noista prosenteista sit. Viisaammat kokoontukoon hifistelemään niitä.  :D

Lapakulmiahan on perässä käytössä joka tapauksessa oli avcs tai normi mode päällä. Ei ne mun mielestä kyllä siihe käyttö alueeseen vaikuta. Gyro haluaa vaan sen nolla kohdan jolla pitää sitä perää. Näin mä luulen. UGH... olen puhunut. Huomenna lisää

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #22 : 21 Marraskuu, 2008, 12:19:34 »
mekaaninen säätö tehdään siksi, että ei esiintyisi bindausta,,
ja lopuksi gyron limit potikalla voidaan hakea sopiva liikealue servolle.

tuo tallennus juttu ei ohita mitenkään mekaanisien säätöjen tärkeyttä,,vaan ne PITÄÄ
tehdä myös, kuten muutkin asiat jotka topicin alussa olevassa oppaassa on mainittu.
tämä nolla position tallennus puuttui vain siitä,,jota ilman homma menee mielestäni osaksi hukkaan,,
kun vaikka mekaaninen säätö olisikin niin hyvä että, servo armit ja linkit olisi 90 astetta, ja kopu
leijuu perä kohdallaan,,niin siitä huolimatta nollapositio tulee tallentaa gyrolle muistiin.

tuo tallennus metodihan on vain servon nolla position tallennus gyrolle.
johon ei myöhemmin tarvita radiosta erikseen "käskytystä"jotta gyro osaisi ajaa servon oikeaan pisteeseen jossa perä ei kierry,,
siksi säädön suoritettua ja tallennuksen tehtyä, mahdolliset sähköiset säädöt poistetaan, koska sitteen HH modessa ne sotkee vaan gyroa.
gyro virrat päälle laittaessa kun resetoituu,ja ajaa servon juuri tuohon tallennettuun posistioon,,
ja sama resetti voidaan tarvittaessa toistaa myös laitteiden päällä ollessa kolmella nopealla
tikun heilutuksella, josta muut jo aiemmin mainitsikin,,
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Einari Lindberg

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • Jämsän seudun Lennokki-Äijät ry
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #23 : 30 Joulukuu, 2009, 18:44:54 »
Onko tuo 401 jotenkin erityisen tarkka mekaanisen nolla kohdan suhteen? Nyt oon joutunu ekaa kertaa 401 kanssa pelaamaan, eikä meinaa löytyä selkeää logiikkaa toimintaan. Aikaisemmin oon pelannu muissa koptereissa vain 611 ja 520 gyrojen kanssa ja ne on ollu aina kerralla kohdallaan ja gain säätö vaikuttanut loogisesti vaikka mekaaninen keskitys vaan sinne päin.

Kopteri on Trex 500 ja gainia 50 jolloin perä hakkaa leijunnassa edestakaisin, pitää kuitenkin hyvin ja ohjaus tuntuma ihan OK. 25 gainia ja perä on leijunnassa paikallaan, mutta ohjaustuntuma löysä ja kumilankamainen, liikkeen pysäytys aiheuttaa löysän ja suurehkon "takaisin potkun" Kummassakaan tapauksessa ei aiheutaa minkäänlaista ryömintää. Normimodessa leijuttamalla en ole ikinä hakenut millään gyyrolla nolla kohtaa vaan on aina toiminut upeasti, kun on silmämääräisesti laittanut muutaman asteen kulmia perälle.
Jämsän seudun Lennokki-Äijät ry

JCA

  • Vieras
Vs: OPAS: Futaba GY401 asennus ja säätö suomeksi
« Vastaus #24 : 30 Joulukuu, 2009, 20:36:28 »
Moro!

Mulla kans trex500 ja 401+9257. Gainia on tällä hetkellä 58 ja perä pysyy paikallaan. Mekaanista säätöä sen verran, että mulla on perän lavoilla sillain "sopivasti" kulmaa kun 9257 on keskellä. Eli kun kopteri tottakai pyrkii viemään perää toiseen suuntaan roottorin pyörimis-suunnan mukaan, niin haetaan sinne sopivat kulmat jo valmiiksi. Toisinsanoen, jos gyro putoaa pelistä niin kun 9257 on keskellä niin perä pysyy paikallaan, silloin pitäisi olla oikeat kulmat perän lavoilla. Moni vissiin tunkee vain sen perän kulmapalan (mitä linkkitanko työntää) 90 asteen kulmaan ja antaa sen olla siinä, varmaan se niinkin toimii jotenkin, mutta itse haen sen noin että perän pitää pysyä paikallaan jos ei ole gyroa matkassa. Tai näin noi paremman luokan poijaat mulle opetti (tai näin sen itse niiden puheista käsitin)  8)

Muutenpa tuon kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, kunhan vaan muistaa antaa kopterin olla paikallaan pari sekuntia kun gyro starttailee.

E: En nyt tierä vastasinko Einari sun kysymykseen, mutta jotain soopersin ainakin  ;)
« Viimeksi muokattu: 30 Joulukuu, 2009, 20:39:16 kirjoittanut Johny »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
21533 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2009, 10:24:13
kirjoittanut eikka
0 Vastauksia
2371 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2010, 23:23:24
kirjoittanut Airforcepower
16 Vastauksia
3397 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Huhtikuu, 2011, 16:41:51
kirjoittanut B12
6 Vastauksia
2067 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Syyskuu, 2011, 15:47:21
kirjoittanut Lauri P
10 Vastauksia
7702 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2015, 21:53:38
kirjoittanut Tonkka92