Kirjoittaja Aihe: CCPM säätö (opas numero 2)  (Luettu 3264 kertaa)

Poissa Airforcepower

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Mika Vuori
CCPM säätö (opas numero 2)
« : 16 Tammikuu, 2010, 23:23:24 »
CCPM säätäminen

Tälläisen säätö oppaan on myös tehnyt Vispilä joka on hyvä opas. Tässä oppaassa on paljon samoja asioita mutta jotain myös erilaista. Itse säädin kopterini tämän mukaan ja sain kerralla nupin säätöihin joten totesin että ohjeet toimii ainakin T-rex 450 tyyppisissä koptereissa.

Servojen keskitys

  • 1.   Jos aloitetaan ihan alusta niin radiosta valitaan uusi mallipaikka ja resetoidaan kaikki radion säädöt eli kaikki asetukset nollataan ja laitetaan lapakulmakäyrä lineaariseksi 0-100%. Vaihtoehtoisesti voi lapakulmakäyräksi asettaa väliaikaisesti kaikkiin kohtiin 50%, jolloin lapakulmat on aina keskellä vaikka vasenta tikkua liikuttaisikin.

    2.   Radiosta vasen tikku keskelle (Tai lapakulmakäyrä 50-50-50).

    3.   Aseta servojen kulkusuunnat oikein (reverse menu/swash menu). Yksittäisen väärin kulkevan servon säätö tapahtuu Reverse valikosta ja käännetään kyseisen servon kulkusuunta. Jos taas esim. kaikki muut toimii oikein mutta aileron toimii päinvastoin kuin pitäisi niin silloin swash menusta säädetään kyseisen kanavan arvo negatiiviseksi jos oli positiivinen arvo ja toisinpäin. Esim arvo oli +50% niin arvoksi vaihdetaan -50%. Näin saadaan vaihdettua tässä esimerkissä aileronin kulkusuunta päinvastaiseksi.

    4.   Servoarmit mahdollisimman keskelle (tikku keskellä). Hae paras armi servolle. Kannattaa kokeilla servoarmeja eri servoihin ja jos on useampikätinen servoarmi niin koittaa eri asennoissa sitä servoon, koska näin kokeilemalla voi löytyä paremmin valmiiksi keskellä oleva servoarmi.

    5.   Radiosta säädetään subtrimmeillä servoarmit keskelle eli 90 asteen kulmaan servoon nähden.

    6.   Aseta pallot servoarmeihin oikeisiin kohtaan ja kiinnitä armit servoon. Muista laittaa ruuvilukitetta myös servoarmien kiinnitykseen! (Itsellä unohtunut kaksi kertaa ja kaksi kertaa kone tullut tonttiin tämän takia)
Swashplate ja linkkien säädöt

(Linkki kopteri wikiin nupin osista: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=nuppiosat).
Tässä osiossa on käytetty Futaban radiota jossa swash menun arvot ovat olleet kaikissa kohdissa 50% ja säädöt on lähdetty tekemään tästä arvosta.

  • 7.   Säädä servoista lähtevät linkit niin että swashout base ei aivan osu nuppiin yläasennossa. Swashplate pitäisi nyt olla myös suorassa näiden linkkien säätöjen jälkeen.

    8.   Seuraavaksi säädä linkit jotka lähtevät washout control arm:sta flybar cage:een niin että washout control arm on suorassa ja linkit ovat saman pituiset. Säädöistä riippuen voit joutua uudestaan säätämään servo-swashplate linkit niin että swashout base ei osu nuppiin yläasennossa. Eli tämän vaiheen jälkeen pitäisi swashplate ja washout control arm olla suorassa vasen tikku keskellä sekä swashout base ei osu ylhäällä nuppiin.
     
    9.   Sitten säädetään upper mixing arm suoraan flybar cagen kanssa (stabilointi tanko suorassa kopteriin nähden) säätämällä linkkejä jotka lähtevät swahsplatesta upper mixing armiin.
    Kertauksena tässä vaiheessa: vasen tikku keskellä ja stabilointi tanko suorassa pitäisi  swashplate,washout control arm sekä upper mixing arm olla suorassa.

    10.   Seuraavaksi säädetään lapakulmat silmämääräisesti nollaan asteeseen vasen tikku keskellä säätämällä lavanpitimen lyhkäisiä linkkejä. Lapakulmat säädetään tarkemmin hieman myöhemmin.

CCPM säätö ylä- ja ala-asennossa

Tässä säädetään nuppia niin että nuppi pysyy suorassa koko matkan ylhäältä alas ja päinvastoin. Helpoiten sen näkee stabilointilavasta miten se käyttäytyy kun liikuttaa vasenta tikkua ylös ja alas. Kätevä tapa on teipata stabilointilapaan kiinni pieni vesivaaka jonka kupla näyttää missä asennossa stabilointilapa on vasenta tikkua liikuteltaessa.
Eli nyt vasen tikku keskelle, kopteri tasaiselle alustalle, vesivaaka stabilointilapaan kiinni niin että kupla on vaa’an keskellä.

  • 11.   Elevator säätö: käännä stabilointitanko 90 asteen kulmaan kopteriin nähden. Liikuta vasenta tikkua ylös ja alas ja katso vesivaakaa mitä kupla näyttää missäkin asennossa. Jos kupla liikkuu pois keskikohdasta ylä- tai ala-asennossa, niin säätö tapahtuu radion end point säädöllä elevator kanavasta niin että vesivaaka näyttää keskikohtaa. Näitä säätöjä voi joutua hieman ”venkslaamaan” riippuen servojen laadusta ja tarkkuudesta ym. Koita saada säädöt niin että kupla on mahdollisimman keskellä kaikissa kolmessa asennossa eli ylhäällä, keskellä ja alhaalla.

    12.   Aileron  säätö on muuten samanlainen kuin elevator säätö, mutta stabilointitanko nyt kopterin suuntaisesti ja radiosta säädetään tietenkin aileron kanavan end pointteja.
Tässä poistettiin virheet vain ylä ja ala asennosta. Kun liikuttaa vasenta tikkua niin huomaa että kupla vaeltaa myös siinä end pointtien välissä. Hifistelemällä ja hieromalla omia mixauksia radiosta nämäkin virheet on saatavissa kuriin.

Lapojen kulmien säätö

  • 13.   Laita radiosta vasen tikku keskelle ja aseta lapakulmamittari lapaan. Lukitse lapakulmamittari nolla asentoon. Säädä lavanpitimiin tulevia linkkejä niin että seuraava lause toteutuu. Katso että stabilointitanko on suorassa kopteriin nähden ja lapakulmamittarin yläosa on samassa linjassa stabilointitankoon nähden. Nyt lapakulma on tälle lavalle nolla astetta. Sama täytyy tietenkin tehdä toiselle puolelle. Jos et saa aivan säädettyä lapakulpaa nolla asteeseen lyhyitä linkkejä säätämällä niin säädä swashplate-upper mixing arm linkkejä. Nämä linkit vaikuttavat suunnilleen saman verran kuin jos kääntäisit puoli kierrosta lyhyitä linkkejä. (Puolta kierrostahan ei voi säätää koska linkinpää sopii palloon vain toisin päin).

    14.   Seuraavaksi katsotaan maksimi ja minimi lapakulmat. Eli stabilointitanko suorassa ja vasenta tikkua liikuttamalla yläasentoon saadaan luettua maksimi lapakulma ja minimi lapakulmat saadaan tietenkin tikku ala-asennossa. Jokaisella on omat mieltymykset omiin lapakulmiin ja erilaisiin tarkoituksiin joten kukin säätää haluamansa kulmat. Säätö tapahtuu radion swash menusta ja pitch kohdasta. Eli jos maksimi lapakulmat näyttää vaikka 12 astetta ja haluat vain 11 astetta niin radiosta pienennetään swash menun pitch arvoa niin paljon että lapakulmamittari näyttää 11 astetta positiivista kulmaa. Jos kaikki säädöt nupista on tehty oikein niin nyt minimi lapakulmien pitäisi näyttää myös 11 astetta negatiivista. Jos mittari ei näytä samaa astelukemaa plussalla ja miinuksella niin sitten täytyy tarkistaa linkkien säädön uudelleen.

    15.   Sitten säädetään kuinka paljon halutaan aileron ja elevator liikerataa ja nämä säädetään myös swash menusta. Mitä enemmän määritellään kallistusta niin sen nopeammin kopteri käyttäytyy. Nämäkin ovat tietenkin henkilökohtaisia mieltymyksiä, mutta eri säätöjä kokeilemalla voi nähdä vaikutuksen kopteriin jos haluaa testailla.

Nämä säädöt on suomennettu Helifreak forumin videoista ja kiitokset kuuluu Bob ”Finless” White nimiselle henkilölle.
Jos löytyy mielestänne jotain virheitä tai muita kummallisuuksia niin saa avautua ja pitääkin  ;D
Toisaalta tämän voi myös poistaa tilaa viemästä jos tuntuu että tämä on liiaksi vanhan kertausta.

Mika.
Align T-REX 100X
Align T-REX 600 EFL PRO - Futaba CGY 750

Futaba 8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
43 Vastauksia
74567 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2012, 20:43:57
kirjoittanut finFlyer
22 Vastauksia
50048 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2014, 08:39:26
kirjoittanut ele8misa
0 Vastauksia
2060 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Heinäkuu, 2008, 11:28:08
kirjoittanut anttvirt
4 Vastauksia
2080 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2009, 18:22:22
kirjoittanut 1m4s0_
10 Vastauksia
11935 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2010, 20:07:10
kirjoittanut puisto_kemisti