Kirjoittaja Aihe: Futaba 12FG -kytkimet ja nupit kopterikäytössä  (Luettu 3460 kertaa)

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Futaba 12FG -kytkimet ja nupit kopterikäytössä
« : 21 Joulukuu, 2009, 00:26:22 »
En tiedä olisiko tätä keskustelua pitänyt käydä tuolla lennunetin puolella, mutta päädyin tänne...

Selailin muutaman foorumin (RR, RCgroups, lennunet, plus pari saksalaista) Futaba ja 12FG -aiheisia viestiketjuja. Jotain jäi mieleen, kuten esimerkiksi, että vastarin antennit kannattaa tukea 90-asteen kulmaan, etteivät missään vaiheessa pääse ajautumaan yhdensuuntaisiksi ilmavirran tai tärinän takia. SBUS-vastareista ja servoistakin oli juttua. Ajastimen aktivoimista kaasutikun ja jonkin tilanteen mukaan voisi myös tutkia tarkemmin.

Kumminkin jäi hieman hämärän peittoon vielä yleisimpien toimintojen määrittely eri kytkimille ja potikoille. Enemmän kiinnostaa sähkökopteri, mutta ei haittaa vaikka polttiskopterin toiminnot tulee myös mukaan.

Hovering pitch trimmin voisi määritellä potikkaan LD. Tämän avulla saa säädettyä kopterin leijumaan keskitikulla ja arvon voi kopioida normal-moden pitch-käyrään, jonka jälkeen potikan voi palauttaa keskelle.

Throttle cut. Sammuttaa moottorin, mutta vain tietyllä kaasulla. 2-tilainen kytkin, peräti jousipalautteinen ok polttiskopterille (?).

Throttle hold (idle ja cut) mahdollisesti 3-asentoiseen kytkimeen. Hyödynnetään polttiskoptereissa autorotaatiossa, harjoituksissa idle (moottori tyhjäkäynnille) ja kisoissa cut (sammutus).

Sähkökopterilla riittänee pelkkä throttle hold cut (?). Pitäisi mennä päälle kaasutikun asennosta ja lentotilasta riippumatta (?). Olisiko tähän hyvä 2-tilainen kytkin pitkällä vivulla esim. SF, jotta löytyy nopeasti (vai aiheuttaisiko helposti näppihäiriöitä)?

Flight modes: Normal, Idle 1, Idle 2. Jokin kolmitilainen kytkin esim. SE, vai mikä?

Mahdollisesti puolittajat yhden (esim. SD) tai parin kytkimen taakse?

Gyrolle voisi olla joku kytkin (esim. SG), mutta ei taida tarvita?

Gyron gainin säätöä en taida tarvita, voi hoitaa valikon kautta. Tai sitten vain tilapäisesti sliderilta, ettei tule näppihäiriöitä.

Eli siis onko näissä jotain yleisiä käytäntöjä vai onko nuo ihan käyttäjäkohtaisten mieltymysten mukaan tehtyjä mäppäyksiä, oikeakätisille omansa ja vasenkätisille omansa jne.

Kunhan vain pähkäilen, ehkä tää on muille ihan pässinlihaa ja mainittu wikissä etusivulla...

...

Manuaali sähköisessä muodossa.

http://futaba-rc.com/manuals/index.html.

12FG system FAQ.

http://futaba-rc.com/faq/faq-12fg.html.

14MZ system FAQ.

http://www.14mz.com/faq/faq-14mz-q845.html

...

Kytkimet:

Switch (SA-SH)
(Switch Type)
• SA : 3 positions; Alternate; Short lever
• SB : 3 positions; Alternate; Long lever
• SC : 3 positions; Alternate; Long lever
• SD : 3 positions; Alternate; Short lever
• SE : 3 positions; Alternate; Short lever
• SF : 2 positions; Alternate; Long lever
• SG : 3 positions; Alternate; Short lever
• SH : 2 positions; Momentary; Long lever
« Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu, 2010, 09:20:55 kirjoittanut mrsaila »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Futaba 12FG -kytkimet ja nupit kopterikäytössä
« Vastaus #1 : 21 Joulukuu, 2009, 11:00:57 »
Näistä on joskus tullut pari sanaa vaihdettua kentällä...


Mulla on tällästä mankassa. (14mz)

Lentotilakytkin on SG, normi, idle1 ja idle2
Hold, SE, kaksiasentoinen.
RD-potikka, sähkökoneelle siinä on kaasukäyrän offset, niin, että koko suora viiva nousee ja laskee, leijunnassa. Polttiskoneella siinä keskialueen kaasu leijunnassa
LD-potikka, keskialueen lapakulmat, leijunnassa
CD-potikka(keskimmäinen, ei FGssä) polttiskoneen keskialueen neulan säätö
SA-kytkin, leijunnassa aileronin kolmet eri liikealueet(=puolittaja)
SD-kytkin, leijunnassa elevatorin kolmet eri liikealueet(=puolittajat)
Vasemmanpuolinen slideri, taivaalla ääripäiden lapakulmien hienosäätö
Sitten vielä SF, polttiskoneen throttle-cut. (se palauttava kytkin)

Tossa noita on, näyttää paljolta, mutta enemmän voisi vielä olla, kuten gyron gain säätö, jotta kelin ja eri kierrosten aiheuttamien muutosten jälkeenkin perän pito olisi maksimaalinen, mutta ei hunttaisi. Ja sit kaikkee hauskaa ;)

Nuo lentotila ja hold kytkimet voivat vaihtaa keskenään paikkaa kun puhutaan eri radiosta ja eri käyttäjistä, mulla ne nyt on noin päin. Muut jutut sitten on taas ihan täysin sinne laitettu missä tuntuu järkevältä.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Futaba 12FG -kytkimet ja nupit kopterikäytössä
« Vastaus #2 : 21 Joulukuu, 2009, 11:37:45 »
Huomenta päivää,

Nuo radion säädöt on asia joihin ei ole tiettyä oikeaa ratkaisua. Osalla radioista saa määritettyä noiden vipujen toiminnan paremmin kuin toisilla. Niillä radioilla joilla niitä vipuja saa vapaasti määritellä voi kukin määritellä miten haluaa. Toki kannattaa pyrkiä käyttämään samanlaisia asetuksia jolloin muiden koptereiden testaaminen on helpompaa. Noi thortle ja pitch trimmit joita tavallisesti potikoilla säädetään, voitaisiin aivan hyvin säätää vaikkapa slidereilla. Juhollakin oli seos servo keskipotikassa kun mulla taas oli seossäätö sliderissa ja keskipotikassa governorin kierrossäätö vai mitä siinä nyt olikaan.

Enkä muista onko esimerkiksi Juholla ja minulla kaasun ja pitchin leijuntatrimmit eri puolilla vai miten. Joten eipä noilla niin ole väliä, osalla on käytössä vain yksi idle up osalla kolme jne... Osalla voi olla governorille eri asetuksia eri lentotiloille joita voi vaihtaa kuten itsellänikin on governorille kolme eri asetusta leijuntaan ja idle-upeille. Joillakin voi olla gyrolle eri asetuksia jotka on erillään lentotiloista jne. 2000-luvun alkupuoliskolla sisäänvedettävät laskutelineet oli vielä kova juttu, ja niitä varten oli kytkin tai sitten se oltiin miksattu lentotilakytkimeen. Jolloin vain idleup-tiloissa renkaat olivat sisällä. Niin joo jotain miksauksia lennon aikanakin on saatettu käyttää, esim idle-up lentotilaan on saatettu ottaa joku miksaus hetkeksi käyttöön ja pois ilman lentotilan vaihtoa jne.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Futaba 12FG -kytkimet ja nupit kopterikäytössä
« Vastaus #3 : 19 Helmikuu, 2010, 23:01:53 »
Kiitoksia "vihjeistä". Laitan nämä tänne vähän muistilapuksi omia sähkövehkeitä silmälläpitäen. Vielä riittää pyörittelyä ja napsuttelua, että saan kaikki mallit yhtäläisiksi.

Lentotilakytkin, SG, normi, idle1 ja idle2
Hold, SF, kaksiasentoinen
RD-potikka, kaasukäyrän offset, koko suora viiva nousee ja laskee, leijunnassa
LD-potikka, keskialueen lapakulmat, leijunnassa

SA-kytkin, leijunnassa aileronin kolmet eri liikealueet(=puolittaja) 1,2
SD-kytkin, leijunnassa elevatorin kolmet eri liikealueet(=puolittajat) 3,4

Pitäisi vielä muistaa laittaa se viive lentotilanvaihtoon (muihin kuin holdiin)
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
2844 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2008, 06:50:39
kirjoittanut kamakaze
35 Vastauksia
10982 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Joulukuu, 2009, 19:07:02
kirjoittanut Mikka
3 Vastauksia
2291 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2009, 20:44:22
kirjoittanut Kopteri-eki
0 Vastauksia
1784 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Joulukuu, 2009, 17:53:05
kirjoittanut Mika08
8 Vastauksia
3397 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Maaliskuu, 2011, 10:30:31
kirjoittanut reittila