Kirjoittaja Aihe: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.  (Luettu 25346 kertaa)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« : 20 Elokuu, 2009, 16:18:38 »
Elikkäs tuollainen mötikkä on tullut hankittua, ja on aika kysyä muutama kyssäri, ehkä useampikin ennen kuin tuo kökkärä leijuu.
Gyroksi olen valinnut 401:sen ja peräservoksi 9257:skan. Nupin servoiksi mulle myytiin sopivana hs 55:toset, mutta täällä hehkutettiin 56:tosista. Mitäs eroa niissä sitten oikein on? Kannattaako kiikuttaa servot vaihtoon, vai kelpuuttaako raati ne sopiviksi osiksi?
Radioiksi olen pähkäillyt spectrumia, mutta kumpi mulle sopiva, dx7 vai 6?
Ai niin, empä ajatellut heti yrittää mitään 3-D juttuja, vaikka ehkä laite voikin tehdä tahattomia 3-D liikkeitä...
« Viimeksi muokattu: 20 Helmikuu, 2010, 22:38:37 kirjoittanut dutchmen »

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #1 : 20 Elokuu, 2009, 16:36:18 »
Eiköhän 55:set mene peruslentoon ja Ainakin kaikki täällä ovat hurjasti hehkuttaneet DX7:aa ...
Vaikka Phoenixin simu ja DX7 ... Niillä voipi sitten reenailla, ilman että menee koko ajan kaikki vaihtoon.

Heechee

  • Vieras
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #2 : 20 Elokuu, 2009, 16:44:29 »
En osaa sanoa servoista tai gyroista mitään, ostin itse 450 PRO combo -paketin, missä oli noi kaikki mukana. 450 PRO ja 450 SPORT (ei 450S) on uudempia malleja kuin se v2, ja kuulemani mukaan lentävät paremmin kuin vanhemmat mallit.

Kumpi tahansa radio varmaan toimii. Suosittelen ostamaan tämän: http://www.phoenix-sim.com/welcome.htm
Huom tukee mm. Spektrum DX6/DX6i/DX7 (no adaptor required) - ** NOT new DX7 Special Edition "SE" version **

Ari

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #3 : 20 Elokuu, 2009, 17:02:37 »
Dx7 varmaan kannattaa laittaa, yks lisä kanava jos joskus tarttee ja taitaa olla enemmän ominaisuuksiakin.
Nuppiservoksi käyvät varmasti ihan hyvin nuo 55, voihan ne joskus vaihtaa jos siltä tuntuu.
Ja ei aloittelia varmaan huomaa eroa nuissa v2 -> pro malleissa

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #4 : 20 Elokuu, 2009, 17:07:19 »
En osaa sanoa servoista tai gyroista mitään, ostin itse 450 PRO combo -paketin, missä oli noi kaikki mukana. 450 PRO ja 450 SPORT (ei 450S) on uudempia malleja kuin se v2, ja kuulemani mukaan lentävät paremmin kuin vanhemmat mallit.
En allekirjoittaisi tuota. Pro version lepatus on erittäin jäykkä, joka tekee siitä kyllä todella, todella terävästi ohjaukseen vastaavan kopterin, mutta tuo ominaisuus vastaavasti huonontaa sen vakautta varsinkin tuulessa ja tekee siitä mahdollisesti siksi huonomman harjoittelukopterin. 450 Sportin nuppi taas näyttää pienen meikkauksen saaneelta SE V2:sen nupilta ja runkokin näyttää lähes samalta pienin parannuksin. Sport vaikuttaa siis lähinnä SE V2:sen faceliftiltä. Eli parempi ja parempi, minusta SE V1:sen nuppi on näistä yleiskäyttöön paras. Pro taas sitten, kun osaa jo paremmin. Edelleen toistan itseäni kun sanon, että se uusin ei aina ole välttämättä se paras.

Jossain vaiheessa ainakin käytetyin nuppiservo oli Hitecin 65 HB tai MG. Tuosta 55:sesta en osaa sanoa, speksit riittää kyllä, mutta muuten ei servosta ole kokemusta. Kyllä minäkin sen DX7:n noista kahdesta vaihtoehdosta valitsisin. Hintaero on kuitenkin niin pieni, että myöhemmin harmittaa ettei sitä tullut sijoitettua. Jos taas se erotus menee jo yli budjetin, niin DX6i:llä pääsee hyvin alkuun.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #5 : 20 Elokuu, 2009, 17:25:52 »
Loistavaa, kiitos vastauksista.
Olinkin ajatellut seiskaa, ei se nyt niin kallis ole. Ajattelin pistää mielummin parempaa, kuin keskivertoa huonompaa tavaraa kopteriin kiinni. Lennättämisetä sen verran, että lamat ja blitzit pysyy vanttuussa, en ehkä ihan kenkälaatikossa pysty lennättämään, mutta parisängyn kokoinen alue riittää, MUTTA: Selkärankaan on iskeytynyt perän ohjaaminen eikä nokan, kuten oikeaoppisesti vissiin pitäisi. Olen koittanut muuttaa, mutta sitten pitäisi lähteä varmaan jäähalliin koittamaan, joten olen tälläkertaa antanut periksi.
Onko nopari pakko kiinnittää kopterin pohjaan, vai voiko olla esim. vasemmassa kyljessä moottorin vieressä? Jotenkin vain tuntuu, että kopukasta tulisi takapainoinen...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #6 : 20 Elokuu, 2009, 18:09:11 »
Sähköjen sijoittelu on itsestäsi kiinni, itselläni on nopari 450 akkun alla, joillakin se on rungon sivulla... ei sillä ole suurta merkitystä, tosin joissain tapauksissa voi tulla jotain häiriötä jos gyro tai vastari on liian lähellä moottoria/noparia.
Ja nämähän on ihan erinlaisia lentää kuin laamat ja muut eläimet :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Heechee

  • Vieras
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #7 : 20 Elokuu, 2009, 19:32:36 »
DX7:n 'pitää' sitten olla "mode 2" http://www.rcheliwiki.com/Transmitter_mode.

Suosittelen lennätyspaikaksi pitkää heinää tai viljapeltoa, tulee vähemmän damagea kun se putoaa kuitenkin.  ;D

Itse olen vähentänyt DX7:n ja 450 PRO:n terävyyttää säätämällä aileron- ja elevator asetuksiin 30% exponenttia, rudderissa on 15%. Kaasu- ja lapakäyrien säätö on sitten jo oma taiteenlajinsa.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #8 : 20 Elokuu, 2009, 20:16:03 »
Mode 2 oli kaasu vasemmalla, eikö vain.....
Ennen omaa kojaria, toivon että saisin jostain säätöapua...., silloin pitääkin olla vähintään pitkää, tai erittäin pitkää heinää!!
Uskon itsekkin torppiin, enkä onnistuneeseen leijutukseen. Kyse onkin leijutus sekunneista, eikä minuuteista..
Ai niin, ostin äskettäin laturin, Simprop intel-bipower mikälie, ja kotona kun repäisin toosan auki, niin heti piti kaivaa pettymysten päiväkirja esille, ja kirjoittaa että taas pitää ostaa joku hemmetin piuha, ennen kuin pystyy patteria lataamaan.. >:(

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #9 : 20 Elokuu, 2009, 20:32:56 »
Mode 2 oli kaasu vasemmalla, eikö vain.....
Jeps.

Lainaus
Ennen omaa kojaria, toivon että saisin jostain säätöapua...., silloin pitääkin olla vähintään pitkää, tai erittäin pitkää heinää!!
Missäs päin vaikutat? Kannattaa ehkä laittaa hieman tietoja omaan profiiliin, niin on helpompi löytää apua ja lennätysseuraa.

Lainaus
Uskon itsekkin torppiin, enkä onnistuneeseen leijutukseen. Kyse onkin leijutus sekunneista, eikä minuuteista..
Ei harjoitellessa ole mikään pakko tonttailla. Jos jaksaa ottaa rauhallisesti, niin voi päästä pitkälle ilman ensimmäistäkään torppia.

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #10 : 20 Elokuu, 2009, 20:35:07 »
Itse ostin viime helmikuussa eräältä henkilöltä 450SE V2:n ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen !
Alku oli helpompaa , RTF Hughes 300:n jälkeen, vai pitäisikö sanoa, että PALJON helpompaa, aloittelijalle  ;)

Nyt alkaa viiden pienen torpin jälkeen sillä olemaan jo taivaslento jotenkuten hallussa. Ja T-Rex600:lla oon nyt treenannut 25 minuuttia, leijutusta ja jne...

Itse hommasin DX7:n tuohon 600:een ja olen nyt alkanut pikkuhiljaa päästä sinuiksi sen ominaisuuksiin, tosin SeppoMikaelin ansiosta !

Ei muuta kuin DX7 ja Phoenix ! Pitkää pinnaa tää vaatii, mut antaa myös suunnatonta iloa !  :)

4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #11 : 20 Elokuu, 2009, 20:39:28 »
Taidampa Iski sinun kanssa mennä samoja polkuja..., kävin meinaan äsken hakemassa hughesiin metallisen perän...

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #12 : 20 Elokuu, 2009, 22:07:55 »
Tee kuten minä: laita Hughes hyllyn koristeeksi kuten minäkin !
Ehkä joskus sillekin annan pienet "käskytykset" sormistani  :)
4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #13 : 22 Elokuu, 2009, 10:04:20 »
Mites peräservon kiinnitys? Vaimennuskumeilla, vai suoraan telineeseen?

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #14 : 22 Elokuu, 2009, 11:50:46 »
Mulla on ilman vaimennuskumeja. Mielestäni ne vaimennuskumit saattaa vaan huonontaa perän toimintaa. Jos peräservo pääsee vääntyilemään hieman perän ohjauskäskyt ei ole tarkkoja ja gyro joutuu tekemään enemmän töitä  :) Ei mulla ole tosin muuallakaan kumeja eikä niitä ilmeisesti koptereissa muutkaan pahemmin käytä.. Onnea kopterille vaan, itselläni on samanlainen ja hyvin lentää!

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #15 : 22 Elokuu, 2009, 23:43:33 »
Niimpä se kasaus-opaskin pyytää laittamaan peräservon ilman kumeja.
Entäs lapaset aloittelijalle? Hiilikuitua vai halppista?  Uskon enempi alkutorppaukseen kuin leijuntaan, joten sitten kun roikaleet lentää, niin itse siojttaisin mieluusti 15€ laakista, kuin uudet hiilarilavat. Tietysti olettaen, että vain lavat hajoaisivat... ;D
Mutta, jos hiilarilavat auttavat helpompaan leijuuttamiseen voin sitten tilata muutaman satsin varaosiksi... Saisiko hiilareitten puolesta perusteluja, tai vastalauseita....
Mua viisaammat on kertoneet, (lue: olen kuullut) että lavat pitäisi vaihtaa molemmat uusiin samaan aikaan. Jotenkin omasta mielestä tuo ei ole faktaa. Perusteluni: Jos toinen lavoista olisi ehjä, niin miksi vaihtaa kyseinen uuteen? Ottaa uuden paketista, tasapainoittaa ne, ja tunkee kopteriin kiinni. Eikös se sitten ole siinä....., vai onko??
Viisaammat korjatkoon perustelujen kera.
Muistakaa, että täällä yritetään lähteä vasta 1-D leijuttamisesta... ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #16 : 22 Elokuu, 2009, 23:52:44 »
Ei ole väliö nuin aluksi onko hiilaria vai lasikuitua vai puulavat vai vai vai... varmaan kannaattaa niitä halpoja lapoja käyttää aluksi että tulee tutuksi...

Monesti torpissa ehjän näköinenkin lapa on saattanut saada tyveen tms murtumia ja voi sitten lennossa hajota itsekseen, pientä murtumaa ettei helposti huomaakkaan... siksi on ihan hyvä vaihtaa molemmat kerralla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #17 : 23 Elokuu, 2009, 09:53:35 »
Olen joskus itsekkin pihinä harrastanut sitä että kun torpeissa kului aivan hillittömät määrät lapoja, valkkasin niistä parittomista parhaat, tasapainottelin ja laitoin kiinni. Mutta en kyllä tekisi enää nykyaikaisella 450-koon koneella, nuo piilomurtumat pelottavat. 400-koon ei-niin-suorituskykyisellä Zapillä se vielä menetteli... Mahdollista, mutta en suosittele.

Hiililavoilla kone reagoi nopeammin, kääntyy terävämmin ja pitchistä tulee hyökkäävämpi. Voit aivan hyvin aloittaa puisilla tai lasikuituisilla, ja vaihtaa hiililavat sitten kun saat koneen pysymään leijunnassa akullisen yhtä mittaa. Lasikuituiset lavat on ihan hyvät taivasajoonkin ja perus temppuiluunf, mutta muovilapoihin ei kannata sortua, sellaiset taipuu kovemmassa laskussa peräputken alle ja ampuvat koko koneen tuhanteen palaan...  >:(
-flybarless, sedative stabilized head-

tuupola

  • Vieras
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #18 : 23 Elokuu, 2009, 11:23:57 »
Hiilikuitulavat on nykyään niin halpoja etten näe paljoa syytä lentää puisilla. Suht nopeasti mielestäni huomaa myös hyvien ja huonojen lapojen eron. Itse olen lentänyt vain tämän kesän. Enimmäkseen TIG 325 lavoilla HobbyKingistä:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6603

Edellisen torpin jälkeen pistin kuitenkin kiinni toiset hiilarilavat joilla olin kesän alussa lentänyt:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8396

Ero oli suuri. Noilla alimmaisilla lavoilla en saanutkaan enään pysymään kopteria nose-in hoverissa paikoillaan. Eteenpäin lennossa tuntui että kopteri lentää kuin käärme. Pistin ensin mainitsemani TIG:it takaisin ja kopteri tuntui taas olevan kuin kiskoilla.

En uskalla kokeilla Radixeja jos ero TIG:eihin on yhtä suuri. Tulee kalliiksi :)

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #19 : 23 Elokuu, 2009, 12:00:56 »
Heitän väliin että jos tahdot niin kokeile trex-storen lasikuituisia HDX lapoja. On edullisia ja itsellänikin kiinni tällähetkellä. Mielestäni toimii kohtuullisen hyvin perus taivasräiminnässä ja flippailussa, muuhun ei vielä itsellänikään sormet taivu :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #20 : 23 Elokuu, 2009, 13:24:06 »
Moroooop,


Nyt kun otettiin tuo hobbykingi esille niin itselläni on 450 näitä
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8518&Product_Name=325mm_Fibreglass_Main_Blade_%281pair%29

Hyviä lapoja perus lentelyyn ja temppuiluun halpoja kun saippua :)
Ja nuo hdx lavat on varmasti myös suotava vaihtoehto jos suomesta haluaa halvalla... mutta edelleen hobbykingiltä vielä halvemmalla :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #21 : 23 Elokuu, 2009, 14:36:37 »
Käsittääkseni hiilarilavat ovat myöskin kestävämpiä kuin puiset. Ajattelinkin vain, että esim. puiset toimisivat jonkun sortin sulakkeina jos, ja kun lapaset ottaa maahan kiinni.
Näinkin reksikaupassa halppislapoja, mutta uskaltaako niitä oikeesti käyttää, vaikka kuin tasapainottaisi? Sabessa oli pilvin pimein erinlaisia lapoja, mutta olivat liian paksuja reksiin. Tietty sopiviakin oli, mutta ei niitä 15€ maksavia. Tietysti kaiken näköistä juttua saa maailmalta tilattua, mutta mieluusti tykkään hypistellä tuotettaa ennen ostopäätöstä.
Ehkä radiot saapuu tällä viikolla, ni saan vehkeet nippuun...

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #22 : 23 Elokuu, 2009, 14:59:50 »
Hiilikuitulavat on nykyään niin halpoja etten näe paljoa syytä lentää puisilla. Suht nopeasti mielestäni huomaa myös hyvien ja huonojen lapojen eron. Itse olen lentänyt vain tämän kesän. Enimmäkseen TIG 325 lavoilla HobbyKingistä:
Lensin TIGeillä noin kymmenen akkua, enkä voi sanoa nauttineeni. Aivan kuin spagettia olisi nuppiin tunkenut. :) Kopteri on velton tuntuinen ja lentäminen yhtä muhjua. Siis ihan tavallinen flippailu jne., 3D ei meikältä taivu. Liekö syynä lapojen jokseenkin pullea profiilit tms., jäykkyydeltään TIGit ovat hyvät.

Olen ollut erittäni tyytyväinen Radixeihin, sekä HK-partsin Align-replikoihin. En ole päässyt lentämänään noilla peräjälkeen (välissä olivat nuo muusi-TIGit), joten en osaa suoraan sanoa kumpi on parempi. Hinta-laatu -suhteeltaan kiinalaiset toki peittoavat Radixit.

Mitä ensimmäisiin harjoituslapoihin tulee, puulavat olisivat minun valintani! Ne todellakin toimivat kuten sulakkeet, eli suurella todennäköisyydellä säästävät kalliimpia osia, kun lavat lentävät säleiksi helposti. Hiilikuituiset lavat kestävät iskuja aivan toisella tavalla, eli tulilinjalla ovat hajoamisen suhteen muut nupin osat. Lepatus- ja pääakseli taittuvat helposti myös puisilla kepeillä, mutta muut osat säästyvät puisilla paremmin. Ja toisaalta maakosketuksissa hiilikuituiset menevät lentokelvottomiksi melkein siinä missä puisetkin. Säpäleiksi ne eivät lennä, mutta tulevat koloja ja naarmuja täyteen.

Aivan halvimpia puisiakaan ei tosin kannata ostaa. Tai jos ostaa, pitää muistaa tarkistaa lavan juuren tukevuus: muovivahvike pitää liimata puuhun kiinni, ettei se repeä kesken lennon ja päästä lapaa eri lentoreitille kuin kopteri.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #23 : 23 Elokuu, 2009, 15:27:33 »
Jep,

Kun vähänkin kovempaa tullaaan alas niin kaikki lavat antaa periksi, 450 kopterissa ei kyllä tarvitse korkealta edes tulla kunhan on kierroksia nupissa. 250 kokoluokassa säilyy leijuttelu kiekoissa vielä ehjänä kun on niin pieni insertianupissa...
Kyllä niitä halppiksiakin uskaltaa käyttäää, esim linkittämiäni lasikuitulapoja... maksaa saman verran kuin puulavat suomessa mutta ovat varmasti jäykemmät ja kestävämmät pienestä kosketuksesta.
Esim niitä hallpis trexstoren hdx lapoja uskaltaa ihan hyvin käyttää. Ja jos lavat on hitusen liian paksut kiinnikeistä niin voi hioa vähän ohueammaksi paperilla, mutta ei nyt älyttömän paljon liian paksuja kannata ostella :)

Nuo HK:n linkkitämäni lavat ovat mielestäni paremmat kuin Align nämä:http://www.trex-store.com/fiber-rotor-bladewhite-p-289.html

Nuo menee pienemmästäkin kosketuksesta kappaleiki, ja muutenkin muhjuille :S
Ihan toimivia nuokin perus lentelyssä kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2009, 15:29:20 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Rex 450 se v2 Aloittelijan typerät kysymykset.
« Vastaus #24 : 23 Elokuu, 2009, 19:40:25 »
Tilasin reksikaupasta pari settiä puulapoja, ja pari settiä äärihalppislapoja, sekä tasapainoituskeskuksen (m3 ruuveilla).
Saa sitten katsoa mimmoisia ne halppikset on..., ei ainakaan hinnalla pilattu, mutta olen vain tottunut, että jos latoo liian vähän taateleita myyjälle, niin ei myyjäkään laatua anna takaisin...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5070 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
21 Vastauksia
9513 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
3369 Vastauksia
1132730 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2024, 17:56:50
kirjoittanut JasuT
6 Vastauksia
3886 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Elokuu, 2011, 00:38:41
kirjoittanut Sammy
1045 Vastauksia
348719 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2022, 12:38:57
kirjoittanut opa