Kirjoittaja Aihe: Kopteri nubille... (minä)  (Luettu 33811 kertaa)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #25 : 26 Tammikuu, 2009, 20:59:41 »
600 sähkönä ei ehkä olekaan se järkevin vaihtoehto. Mutta 450 tai 500 on jo ihan kohtuu akkukustannuksilla lennettävissä ja väitän, että tulee halvemmaksi lentää niillä kuin esim. Freyalla.

Ihan vaan jo torppikustannuksiltaanki n.

Tosiaan, mielipiteitä on monia mutta niinkuin masu sanoi, lue valikoivasti. Tai joka toinen rivi. Tai yhdistele mieleisesi teksti... :P
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2009, 21:04:44 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

z0tis

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #26 : 26 Tammikuu, 2009, 21:07:49 »
ja tosiaan tuo on todella hyvä pointti tuo polttoaineen menoerä... Eihän kellään voi olla varaa ajella tuollaisella! ei varmaan yhtään vaikeaa saada 100 euroa päivässä menemään pelkkään löpöön! kiitos ei :D ehkä kuitenkin 600E.
Hauska näkökulma... entä yli 200 euroa maksavat akut, jotka hajoaa torpeissa, yli 300 euron laturi, jolla voi sitten ladata kahta isoa akkua yhtäaikaa? Sitten huomaa, että se 6S teho ei ihan riitäkään ja ostetaan 500 eurolla uusi nopari + moottori (riittääköhän?) ja aletaan maksamaan 8S/10S akuista yli 300 kappale ja nekin hajoaa torpeissa ja sitten huomaa et hetkinen, eihän näillä akuilla pystykään lentämään ku 6 min kerralla ja mulla on niitä vaan 3. Dammit, ostetaan lisää akkuja ja toinen 300 euron laturi... Arvaat jo varmaan tässä vaiheessa kumpi 600:nen mulla on ;D.

Tervetuloa palstalle ja varmaan jo tämän ketjun perusteella opit, että mielipiteitä on paljon ja kannattaa lukea valikoivasti :).

Kuulostaa taas niin naurettavalta puheelta osa noista....jätät tässä osan faktoista kertomatta.
6min lentoajat? en nyt ooo ihan perhtyny noihin 600:sen akkuihin mutta itellä 500:sessa niin 6minuutin kohalla leijutuksessa on 2500mah akku vasta puolillaan, 10min pystyy helposti leijuttamaan. Entäs tiedätkö että nykyjään moni valmistaja tarjoaa torppaustakuun ja saat uuden akun rikkoutuneen hinnalla puoleen hintaan? et tiennyt vai ei sopinut tähän sun kirjoitukseen?

Edit: en nyt väitä että 600 akulla pystyy 10min leijuttamaan mutta epäilen tuota 6 minuutin aikaa vahvasti.
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2009, 21:09:47 kirjoittanut z0tis »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #27 : 26 Tammikuu, 2009, 21:09:15 »
Hauska näkökulma... entä yli 200 euroa maksavat akut, jotka hajoaa torpeissa, yli 300 euron laturi, jolla voi sitten ladata kahta isoa akkua yhtäaikaa? Sitten huomaa, että se 6S teho ei ihan riitäkään ja ostetaan 500 eurolla uusi nopari + moottori (riittääköhän?) ja aletaan maksamaan 8S/10S akuista yli 300 kappale ja nekin hajoaa torpeissa ja sitten huomaa et hetkinen, eihän näillä akuilla pystykään lentämään ku 6 min kerralla ja mulla on niitä vaan 3. Dammit, ostetaan lisää akkuja ja toinen 300 euron laturi...

Noh, jos nyt vähän pudotetaan hintoja  ;). Tällä hetkellä markkinoiden parhaan akkuvalmistajan Outragen 6s 4200 akku on 165€ ja 8s 3700 Outragekin vain 180€. Jos torppaa niin saa uuden 50% alennuksella 180 päivän sisällä ostosta. 90 kokoiseen sähkökoneeseen saa 12 s kestävän huippu moottorin ja säätimen (Scorpion ja Jive) 420€:lla, 600:seen lähemmäs satasen vähemmän. Perus lentelyssä 6s 4200-5000 akulla lentoajat ainakin 6min, yleensä siinä 8 min tienoilla.

Mielestäni 600 sähkökone on enemmän kuin erittäin varteenotettava vaihtoehto ensimmäiseksi koneeksi, nuo akut on oikeasti halpoja kun vertaa siihen mitä ne maksoi pari kolme vuotta sitten ja kun ottaa huomioon että fuili on jo nyt kallista ja tulee kallistumaan.. Ja sähkö on T-E-H-O-K-A-S-T-A  :)


-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2009, 21:11:38 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #28 : 26 Tammikuu, 2009, 21:09:35 »
Joopa joo. Loivennetaas vähän. 22.2V akku, 5200 mah = 150 euroa
Huono akku, hyi, hyi, kuumenee 3D:ssä, pullistuu ja menee pilalle 20 syklissä ;D.

Lainaus
laturi joka lataa YHTÄ akkua 90 euroa X 2 = 180 euroa
Huono laturi, liian halpa...

Lainaus
a kyllä niissä teho riittää (riittäähän) :P :D
Mulla on ollu semmonen... ei riitä, koskaan ei riitä, edes nitrossa -> enemmän voltteja, isompi moottori! ;D

Lainaus
ja tuolla 5200 mah lentoaikaa pitäis olla yli 6min

(en tietenkään tiedä, sähkökoputtajat  äkkiä puolustelemaan!) :D
Tulee, joo, jos leijuttaa... pthyi! ;)

Joo, mut leikki leikkinä... mulla on ollu 600E 6S setupilla ja se on hyvä kone. Tuo teho kysymys on nykyään kaikkien huulilla, kun koneisiin saa hurjia sähkösetuppeja, mutta voihan olla ettet koskaan edes kiinnostu semmoisesta lentämisestä, jossa sitä tarvitaan. 600 (eli polttiksissa 50) kokoluokka on aloittelijallekin ihan sopiva. Mä selitän aina tän saman... bare with... Mulla eka kopu oli 450, mutta se on niin vikkelä et on hankala alussa hallita varsinkin jos tuulee. Vaihdoin sen 600:seen ja kehityin sen jälkeen paljon nopeammin. Kannattaa tarkkaan harkita mitä ominaisuuksia koneelta etsii, koska niissä on aina hyviä ja huonoja puolia. 450 on halpa torpata, sen laittaa kuntoon noin 600:sen kopterin lapojen hinnalla. 500:sessa on hyvä teho/painosuhde, mutta se ei ole yhtä vakaa tuulella kuin 600:nen jne.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #29 : 26 Tammikuu, 2009, 21:18:37 »
Onhan se totta että 6s perus sähkösetuppi on tehoton varsinkin halvoilla akuilla, olen minä niitäkin testaillut. Ei kannata kuitenkaan yleistää että kaikki 6s setupit on tehottomia, jos kopterista on laadukkaat 6s akut, vääntävä moottori, laadukas säädin hyvällä govilla ja kevyet lavat, niin kyllä kulkee huomattavasti pirteämmin kuin vastaava kone $30 akuilla, perus moottorilla ja säätimellä ja piha petäjästä veistetyillä 200g lätkillä..  8S setuppi onkin jo huomattavast pirteämpi ja niinkuin sanoin niin ei se päivitys maltaita maksa. Elämmehän sentään vuotta 2009 kehittyneessä ja globalisoituneessa nyky-yhteiskunnassa  ;D

Lainaus
Huono akku, hyi, hyi, kuumenee 3D:ssä, pullistuu ja menee pilalle 20 syklissä

Hyvä pointti, ei sähkökonekkaan ihan millä tahansa akuilla toimi, huonot akut hajoaa nopeammin. Tosin tuolla 150:lläkin saa jo laadukkaita akkuja. Outrage akut on hyviä, pieni lisähinta kannattaa.

-op-
« Viimeksi muokattu: 26 Tammikuu, 2009, 21:22:24 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa HMakela

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #30 : 26 Tammikuu, 2009, 21:29:59 »
AAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGGG GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH HHHHHHH

Ette ainakaan tee tätä helpoksi :D

kyllä nyt pelottaa nuo sähkökopun 6-10 min lentoajat! ja sitten kun akku on tyhjä, kestää taas tunnin että pääsee lentämään. ellei sitten hommaa 10 akkua = min 1500€ :D ei kiitos

nitroa tankkiin vaan a taas mennään. niin sen kuulluu olla
Trex 600E
joku ihime hitec mangga

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #31 : 26 Tammikuu, 2009, 21:47:42 »
Minäkin vähän sohaisen tätä pesää.. ;D

600E vakiosetupilla on mitä mainioin eka kopteri. Tehot riittävät kaikkeen mitä pystyy tekemmään pitkään aikaan. Noi 3D pyörittelijät kyllä saavat minkä tahansa setupin kyykkäämään...
Sähkövehkeessä täytyy kyllä olla akkuja vähintään neljä jotta saa vähän lentoaikaa. Ja akkuja säästellen sopiva lentoaika on siellä 10min nurkilla akkua kohden. Älylaturilla täytyy katsella että mitä omalla lentotavalla ja omilla asetuksilla virtaa menee. 80% tyhjemmäksi ei akua kannata purkaa. Ja 90% on ehdoton maksimi!

Jos nitroon päädyt niin kannattaa katsella sitä konetta myös Suomesta. TRex-Storessa se maksaa 699e, eli on aika samoissa Fastladin posteineen kanssa. Ja ainakin tasatilanteessa täytyy mielestäni tukea suomalaista kauppiasta. Gallona 20% fuilia taitaa maksaa tätä nykyä 40e pintaan ja siitä tulee noin 9 tankillista. Eli 20 gallonalla/180 tankillisella olet ostanut kunnon laturin ja 4 akkua. Akku kestää käytöstä riippuen 50-200 sykliä miinus mahdolliset torpit. Tosin kotimainen akkumyyjäkin antaa torppitakuun akuilleen. Kun torppaat nitron niin kyllä siinäkin on suuri vaara että menee kone. Tai ainakin kampura. Varmaan saa 100e laskea koneenkin torppikustannuksiin ja taitaa hajota yhtä usein kun akkukin... (Tämä on mutua kun en ole nitropeliä ikinä torpannut. Mutta vierestä seurannut)

Ja se minun Yssini... Se on jo löytänyt uuden hyvän kodin.

Seppo

Poissa HMakela

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #32 : 26 Tammikuu, 2009, 22:20:24 »
no nyt olis sitten tmmönen:
T-REX 600 GF Kit Combo
6S2P 22.2V 5200mAh/25C/A
HS-325HB Standard Servo X 3
= 589€ @ trex store
sitten myydään palstalta logictechin 6100 setti. = 150€
tai sitten nuo servot korvataan dx7:n mukana tulevilla (ilmeisesti kuitenkaan ei kannata?) dx7 ~250€
= ~1000€ lisäksi tarvii sitten laturin ja toisen akun.... = 1250€ min. Niin ja vilä päälavat näköjään puuttu tuosta paketista, ~1300€

vrt raptor 90 + suuri kasa varaosia 1700 (tai tinkien varmaan 1500)

tai sitten 600N 699€
HS-325HB Standard Servo X 4 80€
sitten myydään palstalta logictechin 6100 setti. = 150€
dx7 ~250€
startteri ~100€
= 1280€ + polttoainetta ~1400

niin ei ole todellakaan helppo valinta. missäs päin näitä pääsisi näkemään ihan livenä niin voisi nähdä mikä se on se mistä itse tykkää?





Trex 600E
joku ihime hitec mangga

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #33 : 26 Tammikuu, 2009, 22:23:13 »
Kas kun seiskasatasta Rexiä jo täällä suositellaan ekaksi kopteriksi, vaikka niitä ei montaa vielä lentävänä ole nähty. Kone voi olla ja varmasti onkin huipputuote. Aloittelijan lienee kuitenkin järkevästi ajatellen ostaa kopteri joka tunnetaan hyvin kokeneiden harrastajien piirissä  jolloin säätövinkit löytyy helposti. Siksi suosittelen Hirobon tuotteita. Kunhan Toni saa taas kaupan pystyyn niin ostoksesi  päälle saa huippupalvelun ja nopean sellaisen.  
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #34 : 26 Tammikuu, 2009, 22:34:29 »
HS-325HB Standard Servo X 3
Hyitecin servo.. ja vielä analooginen. DX7:n servojen korvaaminen noilla ei ole niin kummoinen päivitys, pistä tälläiset digit kun eivät ole kovin paljoa kalliimmat, voimaa löytyy ja digi on aina digi.
http://www.hobbyjp.com/product_info.php?cPath=23_31&products_id=201
-flybarless, sedative stabilized head-

seppomikael

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #35 : 26 Tammikuu, 2009, 22:38:26 »
Aika moni 600E alkaja on aloitellut harrastuksen niillä DX7:n mukana tulleilla servoilla. Niin minäkin. Ja hyvin toimi kone niillä.
Nitrokoneiden tärinästä ne servot eivät tykkää ja sen on valmistajakin ilmoittanut.

Koneita nähtäväksi... Taitaa olla matka Hesan suuntaan tiedossa jos haluat eri vaihtoehtoja nähdä luonnossa. Varmaan tuonne Lippulaivan lennätykseen voi kaverit sopimuksen mukaan ottaa koneita näytille.
Järvenpäästä löytyy myös ainakin 600N ja 700N. Minulla on 600ESP ja esim. Juzalla 600E

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #36 : 26 Tammikuu, 2009, 23:27:03 »
a decent 450, if you ask me. Doesn't have to be T-Rex, check out cheaper options (HDX 450, ...).
Buy it knowing that you'll crash it dozens of times and stop worrying.
For the price of one .90 crash you'll get a whole 450 kit.
It's also less dangerous. I find the idea of a beginner driving a .90 heli scary.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #37 : 26 Tammikuu, 2009, 23:39:34 »
Jos ei polte nyt ole ihan valtaisa, niin tule tuonne kevätleirille:

http://www.kopterit.net/index.php?topic=3516.0

ja tee hankinta vasta sen jälkeen, siellä näet suurin piirtein kaikki ehdotetut värkit livenä. Ja muutaman muunkin...

PS. Ja mun henk. koht. mielipide on, että patterit kuuluu emännän hieromasauvaan, polttis on äijämeininkiä ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #38 : 27 Tammikuu, 2009, 00:31:32 »
90 nitro vs 600E "kalliit" akut.

Käyn kesä aikaan kolme kertaa viikossa lennättämässä. Jos mulla olisi 90 nitro niin voisin pelkillä polttoaine kuluilla ostaa 600E joka viikko yhden uuden akun.

Akut eivät todellakaan maksa 300€ kappale.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #39 : 27 Tammikuu, 2009, 00:46:13 »
No, ei maksa fuilikaan 40e /gallona....jos ei ihan väkisin halua.

Asiasta keppihevoseen, montako keikkaa kukin ihan oikeesti lennättää päivässä, kuulostaa nuo muutamien määrät hurjalta...
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

z0tis

  • Vieras
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #40 : 27 Tammikuu, 2009, 00:48:03 »
No, ei maksa fuilikaan 40e /gallona....jos ei ihan väkisin halua.

Asiasta keppihevoseen, montako keikkaa kukin ihan oikeesti lennättää päivässä, kuulostaa nuo muutamien määrät hurjalta...
Kyllähän sitä kesälomalla voi vapaapäivänä käydä useempaaki otteeseen lentämässä :) ite oon käyny jopa talvella pariin otteeseen päivässä kokeilemassa, joka onjo jonkunäkönen saavutus ku tuolla on noin kylmä :D

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #41 : 27 Tammikuu, 2009, 01:09:07 »
Noh, nyt ainakaan minä en uskalla mihinkään leireilemään lähteä kun polttismiehet valelee nitrolla, sitoo puuhun ja polttaa noitana  :-[ Vaan ehkä sen kestää kun tietää että kohta on suomalaisessa ilmatilassa yksi sähkökopteri enemmän  ;D

Vaan asiaan. Jukkaa, Seppoa ja Jaria peesaten samoilla linjoilla. Pitää itse päättää mistä pitää ja mitä haluaa. Tämän on tarkoitus olla hauskaa ja kivaa ja lentämisen pääasia. Pysyttiin sitten ilmassa millä tahansa. Harrastuksen alkuun on tärkeintä saada paljon tikkutiimaa ja lentoaikaa. Millä koneella sen sitten saakaan on aikalailla sama. Se kopterin runko ja servot on aika pieni osa kokonaispakettia, jonka kaikkien osien on oltava kunnossa, jotta harrastus on mielekäs. Toimiva kokonaisuus vasta takaa onnistuneen lopputuloksen. Tässä kun on muuttujia niin kovasti paljon enemmän kuin vain se mistä osista kopteri on koottu. Ja vain aika näyttää mikä sitten on itselle mieleinen.

Laitesuosituksia on aina hankala antaa. Itse olen kulkenut säästeliään miehen "kyllä näillä vehkeillä pärjää" -tien. En uskalla edes laskea paljonko tämä säästäminen on tullut näiden parinkymmenen harrastevuoden aikana maksamaan. Vaan jos nyt aloittaisin alusta niin tie olisi 30-luokan polttiskopu, 2.4GHz radiot perusvarmoilla digeillä ja nicadivastariakulla. Laturiksi kompuutterimalli jolla voi varmistua vastariakun kunnosta ja hoitaa hehkuakkujen yms. lataukset. Näillä mentäisiin siihen asti kun on ajettu ensimmäiset 30 peräkkäistä torppivapaata keikkaa ja sitten myydään nämä kaikki ehjänä ja toimivana ja ostetaan sellainen setti mikä miellyttää just omaa käsialaa. Kuvitteellinen setti voisi olla Hirobo Shuttle 30:lla OS:illa, Futaban 9C/10C 2,4Ghz ja jotkut Futaban 3000-sarjan digiservot. Gyroksi Futaban 401+9254 servo. Laturiksi Robbe/Graupner-linjaa. Näillä ajaa riittävät silmukat ja vaakakierteet ja pystärit ihan ookoo että sitten tietää haluaako seuraavaan settiin räjähtävää voimaa vai riittääkö rauhallisemmat cruisailuvehkeet. Lennon hinta pysyy siedettävänä ja saa ehkä varantoa säästöpossuun sitä uber-kolomedee-setuppia varten. Tämmöisen setin hintajakauma on kutakuinkin kopteri/motti 300, radiot/servot/akut 500, gyro/servo 200, laturi 100 ja muihin kenttäpakkihilppeisiin startterit sun muut 200. (Hinnat hihasta  ???)

t. Oula

PS. Itse olen mennyt tien Kyoshon Nexuksesta ja Caliberista JR Ergon 50:sen ja 30:sen ja Nuken kautta 10 kennon sähkösetuppi kuvausErgoon  ja 450:seen Reksiin. Nykyisellään tosin ajan pääsääntöisesti simulla  :-\

Poissa RikuP

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #42 : 27 Tammikuu, 2009, 01:28:19 »
Vaan asiaan. Jukkaa, Seppoa ja Jaria peesaten samoilla linjoilla. Pitää itse päättää mistä pitää ja mitä haluaa. Tämän on tarkoitus olla hauskaa ja kivaa ja lentämisen pääasia. Pysyttiin sitten ilmassa millä tahansa. Harrastuksen alkuun on tärkeintä saada paljon tikkutiimaa ja lentoaikaa. Millä koneella sen sitten saakaan on aikalailla sama. Se kopterin runko ja servot on aika pieni osa kokonaispakettia, jonka kaikkien osien on oltava kunnossa, jotta harrastus on mielekäs. Toimiva kokonaisuus vasta takaa onnistuneen lopputuloksen. Tässä kun on muuttujia niin kovasti paljon enemmän kuin vain se mistä osista kopteri on koottu. Ja vain aika näyttää mikä sitten on itselle mieleinen.

Ja todellakin +1. Täältä saa kyllä infoa ja tietoa ja niihin kannattaa luottaa. Tää on siitä ilkee harrastus alottelijalle et ei oikeen mitenkään pääse testaa sitä mikä näyttää hyvältä . Itellä kun ammunta harrastusta aloitin nii sanottiin että mene liikkeeseen ja kokeile eri vaihtoehtoja. Kaikilla kyllä osuu mut mikä niistä sopii käteen ja millä on miellyttävä ampua. Tässä on hieman eroa... kaikki vehkeet varmaan lentää ja se oma lähetin sopii käteen mut mistä tietää miten vehje käyttäytyy taivaalla. Hieman ot mut näkemystä hieman eri välineharrastuksien eroista.

Poissa HMakela

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #43 : 27 Tammikuu, 2009, 06:28:06 »
no eipä sillekkään tietysti mitään voi että toi löpö maksaa. maksaahan sähkökin jotain. ja edelleen ne akut on kyllä kalliita.
melkoista pelottelua noiden torppien suhteen, ei kai sitä kopua nyt pakko oo koko ajan torpata? alottaa rauhallisesti ja leveillä harjotuslandareilla niin ei siinä nyt varmaan tarvi joka lennon jälkeen olla varaosia tilailemassa. mitä eroa (aloittelijalle) on futaba 9c tai 10c vastaan dx7? tuo leirille tulo kyllä poltelis, täytyis vaan keksiä jostain joku majotus, ja kyllä joku kopu sitä ennenki pitäis jo saada. Täytynee vaan puntaroida. niin suurta rahallista säästöä ei saa on se valinta sitten mikä tahansa. vrt .30 kopu tai isompi tai vrt sähkö vs nitro. Eli mielestäni jos harrasuksen alussa säästää vaikka esim 500 euroa, jonka joutuu myöhemmin maksaa tuplana - nelinkertaisena kun joutuu päivittelemään kopteria. Siis alusta asti semmonen kopu jolla pärjää sitten myöhemminki olis hyvä. mieluummin nitro, en halua hommata 4 akkua ja 2 laturia, saada 10min lentoaikoja leijutuksessa, jatkuvaa latailua ja mittailua. Sitten sen kokonen kopu että vaikka lentäis koko päivän, ei polttoainekulut nouse kammotaviksi.
Noihin ominaisuuksiin varmaan parhaiten sopii joku 50 kokoluokan kopu? mutta mikä?
Mitään halpavalmistajan kopteria en halua, edelleen se säästö jonka alussa säästää voi tulla myöhemmin llättävän kalliiksi. Sitäpaitsi liikaa lukenut noiden uonosta laadusta.
Trex 600E
joku ihime hitec mangga

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #44 : 27 Tammikuu, 2009, 07:05:38 »
Akut eivät todellakaan maksa 300€ kappale.
En nyt halua jatkaa tätä keskustelua näillä raiteilla, kun itse ihan huumorilla (ja hinnat hatusta) repäisin siihen viestiin, mutta puhuin niistä sähköjen tehosetupeista ja muutenkin niistä "hyvistä" akuista...

http://www.blinktrading-online.co.uk/outrage-xp25-10s1p-370v-4500mah-25cstick-xtreme-power-series-p-2371.html

Kyllähän tommonen 10S pakka maksaa helposti 300 euroa. Ja sitten tuo Outrage 6S pakka 4200mAh tai 5000mAh:

http://www.blinktrading-online.co.uk/outrage-xp25-6s1p-222v-4200mah-xtreme-power-series-p-1643.html
tai
http://www.blinktrading-online.co.uk/outrage-xp25-6s1p-222v-5000mah-xtreme-power-series-p-1644.html

Maksavat nytkin jo melkein sen 200 euroa (ainakin posteineen) ja noiden halvalta kuulostavat hinnat johtuvat tällä hetkellä todella matalalla olevasta punnan kurssista, joka ei varmaan ikuisesti tule olemaan noin... jos kerroin olisi vaikka 1,4, niin tuo 5000mAh akku maksaisi 250 euroa.

Olen kuitenkin oikeasti samoilla linjoilla kuin Seppo, että perussetupilla 600E:n teho riittää aloittelijalle pitkälle ja alkuun leijutteluharjoituksiin riittää halvemmatkin akut.

Mutta joo, on se fuilikin kallista ja nuo koneet vie sitä yllättävän paljon.

Edit: Mulla kone kestää tankilla 440ml ilmassa semmoisilla kierroksilla, joilla onnistuu jonkinlainen aerobatia 10-11 minuuttia. Kuvittelin aluksi saavani pidempiä lentoaikoja.
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 07:19:36 kirjoittanut masu »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #45 : 27 Tammikuu, 2009, 07:57:42 »
Sitten sen kokonen kopu että vaikka lentäis koko päivän, ei polttoainekulut nouse kammotaviksi.

Tähän kategoriaan mahtuu bensa kone.. Nitrolla tai sähköllä et voi lentää halvasti koko päivää.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #46 : 27 Tammikuu, 2009, 08:04:00 »
Sitten sen kokonen kopu että vaikka lentäis koko päivän, ei polttoainekulut nouse kammotaviksi.
Tähän kategoriaan mahtuu bensa kone.. Nitrolla tai sähköllä et voi lentää halvasti koko päivää.
Mä ajattelin kokeilla joskus tehdä MJPilotit ja lentää pelkällä metanolilla ja öljyllä. Kiva ois kokeilla tuntuuko se kuinka nuhapumpulta...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #47 : 27 Tammikuu, 2009, 08:31:34 »
Vielä vähän jorinaa puolivuotiaalta sähkökopteristilta...

Minä hämmästyin kuinka vähän sitä loppujen lopuksi lentää sellaisena kenttäpäivänä että lentopaikalla on paljon muitakin harrastajia. Aika paljon tulee seurattua miten muut lentää, joristua muiden höyrypäiden kanssa ja säädettyä vinkkien mukaan etc etc..

Sitten jos olen yksin liikenteessä ja on vaikka viisi akullista lennellyt kieli keskellä suuta, on aikakin pitää parin tunnin lataustauko. Sekä akuille, että aivoille.

Kaikenkaikkiaan minusta näyttää että kerrankin joku aloittaa järkevällä budjetilla ja että sinulla on pirun hyvät mahdollisuudet saada soiva peli.
Akut halpenee, löpö kallistuu, mutta tähän harrastukseen menee joka tapauksessa pikkaisen enemmän rahaa kun on soveliasta :)

Tämä nyt on sitten ihan mutua, mutta epäilen että 600 kokoisen sähkökopterin myynti on tällä foorumilla kevät-kesällä aika helppoa.  Foorumi on täynnä kaltaisiani, joilla on joku rimpulasähköperätausta, siitä siirrytty "oikeaan" 450 kokoluokkaan ja "löydetty" harrastus. Moni on jatkanut tästä 500 sähköön, ja todennut sen erittäin hyväksi päivitykseksi, mutta kuitenkin salaa todennut mielen syvyyksissä viissatkun lähinnä steroideilla kasvatetuksi 450seksi. Ei siis mitään vikaa, mutta aina kun näkee noita oikeasti isompia koptereita kentällä, hiipii mieleen omistamisen himo. Niissä on niin erilaiset lapa-äänetkin...

Ennustan hankkivani vuoden sisään jonkun isomman sähkökopterin. Sinun vanhasi ehkä ;)

[EDIT] Foorumpoliittinen kevennys:
Onnittelut vuoden tehokkaimmasta aloituksesta...
Kun viesti alkaa "Arvon ammattilaiset" ja sisältää sanat "...hintaa tulisi noin 1700 euroa..." on lopputuloksena yli 50 asiallista vastausta alle kahdessakymmenessä tunnissa vaikka 1m4s0_ on intissä :)
« Viimeksi muokattu: 27 Tammikuu, 2009, 11:03:20 kirjoittanut keke »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #48 : 27 Tammikuu, 2009, 08:39:12 »
Lainaus
Mä ajattelin kokeilla joskus tehdä MJPilotit ja lentää pelkällä metanolilla ja öljyllä. Kiva ois kokeilla tuntuuko se kuinka nuhapumpulta
Eikös tuossa MJPilotin hommassa ole oleellista, että luopuu myös flybarista? Tehon tarve pienenee kait aika paljonkin.

Poissa jpietari

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Pietarinen RC-Kopterit Ry / 0016
Vs: Kopteri nubille... (minä)
« Vastaus #49 : 27 Tammikuu, 2009, 09:05:27 »
Mielipiteitä on tullut runsaasti - tilaa lienee silti vielä muillekin. Hämmennetään soppaa siis vielä lisää ;)

Jos innostut harrastuksesta hankit kumminkin jossain vaiheessa toisen kopterin (tai kolmannen jne. ;D) Itse suosittelisin 450/500 luokan sähkökopteria ensimmäiseksi, akut ovat vielä suht edullisia eikä osakustannuksetkaan ole hirmuisia. Tämän kokoluokan koput sopivat vielä sisälennätykseenkin näin talviaikaan. Jos hankit aluksi polttiksen, haluat myöhemmin kuitenkin vielä sähkökoneen sisäkäyttöön...

Joka tapauksessa kannattaa aloittaa radiosta ja simusta. Simullakin huomaa jo millaisia eroja isojen ja pienten kopterien välillä on ja ennen kaikkea sillä torppaaminen on halpaa (ja niitä torppeja tulee vaikka kuinka varovainen olisikin).

Lentoajoista vielä: 5 min on aluksi ihan riittävä leijutteluaika - itse ainakin huomaan perjantai-illan lennätyksissä että otan kopun joskus alas jo ennen kuin timeri piippaa kun huomaan etten enää jaksa keskittyä täysillä. Pitää vain välillä ladata akkuja ja levätä itsekin. Sama pätee myös simutteluun - tehokkaimmaksi olen havainnut kun pitää "akullisen" mittaisia sessioita ja tekee välillä jotain ihan muuta. Tämä tosin on varmasti hyvin yksilöllistä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
45 Vastauksia
18838 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2008, 20:17:14
kirjoittanut Penara
37 Vastauksia
18569 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 12:59:46
kirjoittanut sgtpepper
14 Vastauksia
7409 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2008, 21:29:01
kirjoittanut Jyri
12 Vastauksia
8537 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Heinäkuu, 2011, 22:09:31
kirjoittanut SJo1
8 Vastauksia
7846 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Joulukuu, 2009, 16:44:00
kirjoittanut Rotary