Kirjoittaja Aihe: Akku??  (Luettu 7224 kertaa)

Poissa saval

  • Aloitteleva torppari
  • *
Akku??
« : 18 Tammikuu, 2009, 13:36:58 »
Moro kaikille!
Joo duuni kaverin patistamana hankin itellekin kopukan (shuttle+) ja on vain yksi vastarin akku joka on 4.8v 1300mAh elikkäs kysymys kuuluukin mistä löydän isommat akut ja pystyykö tota volttimäärää kasvattaan. Laturina on ihan tollanen seinä laturi jolla on ulos anto 130mA ni silloinhan mulla menee ton nykysen akun täyteen latamiseen 10h vai meneekö? mitään testereitä ei ole ni autakkee ja kertokaa mitä latureita kannattis hommaa ja akkuja.
Hirobo shuttle + , kakkosen perällä
hitec eclipse 7

Jos purat jotain ja kokoat sen uudelleen riittävän monta kertaa, lopulta sinulla on niitä kaksi.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Moderator
  • *****
Vs: Akku??
« Vastaus #1 : 18 Tammikuu, 2009, 14:17:02 »
Moro kaikille!
Joo duuni kaverin patistamana hankin itellekin kopukan (shuttle+) ja on vain yksi vastarin akku joka on 4.8v 1300mAh elikkäs kysymys kuuluukin mistä löydän isommat akut ja pystyykö tota volttimäärää kasvattaan. Laturina on ihan tollanen seinä laturi jolla on ulos anto 130mA ni silloinhan mulla menee ton nykysen akun täyteen latamiseen 10h vai meneekö? mitään testereitä ei ole ni autakkee ja kertokaa mitä latureita kannattis hommaa ja akkuja.
Moi! Tuo 4,8V on varmaan 4 kennoinen NiMH akku ja sen nimellisjännite...? Täytenä tuo NiMH kenno on ilman rasitusta kai lähellä 1,4V, joten akun jännite nousee jonnekin 5,6V tuntumaan. Riippuen käytettävistä laitteista ei tuota korkeampaa jännitettä kannata suoraan vastarille syöttää (5 kennoa olis sitten jo 7V). Mulla polttiksessa on 2S LiPo (täytenä 8,4V) vastarin akkuna ja sitten erillinen regulaattori (Align 2in1, yhdistetty hehku), joka tiputtaa ulos tulevan jännitteen kuuteen volttiin kopterin sähköille. Regulaattorin käyttö on aika yleistä, mutta voi noita 4 kennon NiMH pakkoja käyttää suoraankin. Kannattaa laittaa joku jännitevahti väliin, että näkee kentällä kopterista millon on akku vähissä. Tässä kerrottu jotain regusta: http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=regu

Lataukseen menee tosiaan tuolla tavalla mainitsemasi 10h.

Edit: Tämän harrastuksen parissa joutuu kaikenlaisia akkuja latailemaan, joten suosittelen suoraan jonkin monipuolisen "älylaturin" hommaamista (esim. Bantam). Näillä voi sitten latailla lyijyakut, NiMH, LiPo, LiFE, useisiin kennoihin asti laturista riippuen.
« Viimeksi muokattu: 18 Tammikuu, 2009, 14:19:42 kirjoittanut masu »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akku??
« Vastaus #2 : 19 Tammikuu, 2009, 17:34:36 »
Kannattaa hommata tosiaan yleispätevä laturi, Bantam, Swallow, Graupner Ultramat tms... Kopukkaan kannatta melkein olla 2000mAh ja päälle, viimeistään sitten kun lähdet taivaalle kaartelemaan. Täällä JNS:uun suunnalla on yksi tapaus jossa pikkuakku ruokki servoja ok leijunnassa, mutta puutui taivaalla ja Shuttle tuli nokilleen nurmikkoon. (Shuttle tässäkin tapauksessa, jännä sattuma... ::) )

2400mAh 4,8V NiCd/NiMH paketti on todella hyvä, tai sitten se 2 kennoinen lipo/LiFe ja sille Aling 2-in-1, joka osaa hehkuttaa moottorin napin painalluksella. Lipo-kennot tosin vaatii sitten jo Bantamin, Swallowin, Graupner Ultramatin tms. LiFe kennoille vielä erikoisempi laturi, Bantam taitaa olla ainut joka hallitsee tuon akkutyypin...

Myös yleismittari on jees näissä hommissa, suosittelen.

Onnea uudelle kopterille!!!
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Akku??
« Vastaus #3 : 19 Tammikuu, 2009, 18:50:40 »
Kannattaa ehdottomasti hommata kaiken lataava laturi, vastariakkua ei ole järkeä latailla kymmentä tuntia. Neljän Sub-C kennon 2400 mahinen NiCd pakka on hyvä valinta vastariakuksi, 1300 on aika pieni. Sabestahan noita isompi akkuja olisi saanut mutta sattuneista syistä on liike kiinni.

Laturiksi on sopiva esim. tämä tai tämä Bantamin laturi.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa vps

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • vee @ RC Universe
Vs: Akku??
« Vastaus #4 : 19 Tammikuu, 2009, 18:53:31 »
LiFe kennoille vielä erikoisempi laturi, Bantam taitaa olla ainut joka hallitsee tuon akkutyypin...

Swallow AC/DC EQ osaa myös LiFe-latauksen. Tai ainakin sieltä löytyy sellainen akkutyyppi, eikä viikonloppuna syntynyt akkujätettä kun kokeilin  :)

-V

Edit: LiPo --> LiFe... pitäis varmaan joskus oikolukeakin nää viestit... Kiitos Vispilälle!
« Viimeksi muokattu: 19 Tammikuu, 2009, 19:11:08 kirjoittanut vps »
Kopteri on aina oikeinpäin!

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Akku??
« Vastaus #5 : 19 Tammikuu, 2009, 18:56:25 »
Swallow AC/DC EQ osaa myös LiPo-latauksen. Tai ainakin sieltä löytyy sellainen akkutyyppi, eikä viikonloppuna syntynyt akkujätettä kun kokeilin  :)

Tarkoitat varmaan Life latausta? Nuo kaikki Hermiksen mainitsemat laturithan lataa lipojakin.

Tässä vielä Swallowin speksit:

- Ni-Cd: 1 - 14 kennoa (1,2 - 16,8V)
- Ni-MH 1 - 14 kennoa (1,2 - 16,8V)
- Li-Ion / Li-Po (3,6V/3,7V kennojännite) 1 - 6 kennoa (3,6V - 22,2V)
- Lyijyakku (2V/kenno) 1 - 6 kennoa (2 - 12V)
- LiFePO (1 - 6 kennoa)


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa saval

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Akku??
« Vastaus #6 : 19 Tammikuu, 2009, 20:44:47 »
Jes kiitoksia näistä. Ensimmäisiä kertoja ku yritin nostaa konetta ilmaan, kaikki oli tarkastettu, virrat päälle kopukka käyntiin ja juuri kun oli lähös ilmoihin niin akku pimeeks ja itellä ainakin sormet rupes vapiseen heti ku koppukka oli tyhjä käynnillä :o saatika sitte ku se huuta keskellä kenttää pystymättä tekemään mitään ???. No joo todella hieno laji ja ei muutaku akku ja laturi kaupoille ni uskaltaa alkaa ihan kunnolla leijutus harjotuksiin 
Hirobo shuttle + , kakkosen perällä
hitec eclipse 7

Jos purat jotain ja kokoat sen uudelleen riittävän monta kertaa, lopulta sinulla on niitä kaksi.

Poissa MJPilot

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akku??
« Vastaus #7 : 20 Tammikuu, 2009, 13:30:22 »
Heh, heh.. kukakohan on yllyttänyt kopterin ostamaan  ;D
MJP
Trex 600N Turbo mutta ei nitroa! Flybarless, ei mekaanista eikä sähköstä
Trex 500 ESP kait?
Quick Of Japan 15C MJP-frame Flybarless
MJP-Rex 450
Mustang Alu edition projekti Efficiency= Actual performance of a piece of equipment compared to the idea.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Akku??
« Vastaus #8 : 20 Tammikuu, 2009, 23:31:25 »
Lifet ei tuntuneet olevan moksiskaan, kun eka kertaa BC8 laturilla niitä Lipo asetuksella latailin.

Jos lipoa olis väärällä ohjelmalla ladannut, niin 10kg sahten tuottama savu olis jäänyt toiseks:D

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akku??
« Vastaus #9 : 21 Tammikuu, 2009, 16:40:00 »
LiFe kennoille vielä erikoisempi laturi, Bantam taitaa olla ainut joka hallitsee tuon akkutyypin...
Swallow AC/DC EQ osaa myös LiFe-latauksen. Tai ainakin sieltä löytyy sellainen akkutyyppi, eikä viikonloppuna syntynyt akkujätettä kun kokeilin  :)

-V
Näipäs se menee, minulla on juuri tuo Swallow AC/DC laturina mutta tuosta EQ-mallin LiFe ominaisuudesta en ollut kuullutkaan. Onko kyseessä kovinkin erilainen laite kuin perus ACDC, vai onko homma vain softasta kiinni?
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Akku??
« Vastaus #10 : 21 Tammikuu, 2009, 16:58:09 »

Ton EQ'n tietoja
Lainaus
Laturi jossa on kaikki mitä tarvitaan. Toimii sekä verkkovirralla että 12V jännitteellä. Selkeästä taustavalaitusta näytöstä näet helposti kaikki tiedot. Laturiin on sisään rakennettu lipobalanceri joten sellaistakaan ei tarvita erikseen. Laturin mukana tulee balancerilauta johon sopii suoraan esim Etecin ja PolyQuestin käyttämät liittimet.
Eri liittimille saatavilla omat balancerilautansa. Verkkovirtakaapeli ei kuulu toimitukseen (sama kuin esim. tietokoneissa).

Tekniset tiedot:

Käyttöjännite: 11.0 - 15,0V tai 230V

Ladattavat akkutyypit:

- Ni-Cd: 1 - 14 kennoa (1,2 - 16,8V)
- Ni-MH 1 - 14 kennoa (1,2 - 16,8V)
- Li-Ion / Li-Po (3,6V/3,7V kennojännite) 1 - 6 kennoa (3,6V - 22,2V)
- Lyijyakku (2V/kenno) 1 - 6 kennoa (2 - 12V)
- LiFePO (1 - 6 kennoa)

Latausvirta: 0,1A - 6,0A (100mA välein)
Max latausteho 50W
Purkuvirta: 0,1 - 1,0A (100mA välein)
Ylläpitolataus: 0 - 200mA
Katkaisutapa: ”Zero Delta V” NiCd/NiMH
Jännitteen tullessa oikeaksi Li-Ion / Li-Po ja lyijyakku.
Cyclit: Lataus - Purku / Purku - Lataus
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
41 Vastauksia
27847 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
1 Vastauksia
13302 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2014, 00:18:30
kirjoittanut Otou
4 Vastauksia
2393 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2014, 20:22:34
kirjoittanut Iron_man
8 Vastauksia
4454 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Huhtikuu, 2014, 17:59:14
kirjoittanut oskuk
4 Vastauksia
4141 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Heinäkuu, 2015, 17:49:56
kirjoittanut vee73