Kirjoittaja Aihe: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla  (Luettu 3614 kertaa)

Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« : 02 Maaliskuu, 2018, 14:16:57 »
Moro,

Olen aloittelemassa kopteriharrastusta, ja sain hiljattain kasaan Align T-REX 470LT:n (edit: malli oikein). Rakentelu sujui melko kivuttomasti ja säädötkin tuntuisi maallikon vinkkelistä olevan jotakuinkin sinnepäin, ainakin lapakulmien perusteella moottoria vielä käynnistämättä. Simulaattorissa (AccuRC2) alkaa kopteri pysyä näpeissä niin mahallaan, katollaan, kyljellään kuin nokallaankin, joten kohta sitä ehkä uskaltaisi kokeilla ensilentoa.

Pahimpien virheiden välttämiseksi olisi kuitenkin kiva, jos joku kokeneempi viitsisi vielä tarkistaa että kopterissa on palaset ja säädöt paikallaan. Asun Pohjois-Helsingissä, ja voisin mieluusti ilmestyä paikalle esim. johonkin kentänlaidalle koptereineni jos joku ystävällinen ja avulias kopteristi on joku päivä lähialueilla lennättelemässä...? Ämmässuon ja Nummelan kenttien ketjuja ajattelinkin seurailla, jos näissä aktiivisuutta on (vai onko viestintä siirtynyt johonkin modernimpaan some-kanavaan?). Kiirehän tässä ei ole (tai siis tietysti on, kun mieli tekisi lentelemään  :) ), mutta jos tässä kevään mittaan pahimpien pakkasten väistyttyä...

Ja jos jollain on vastaavasta kopterista kokemusta ja/tai nokkelia "tarkasta ainakin tämä"-tyyppisiä vinkkejä heti alkuun, niin kuulisin mieluusti. Swashplate on vaaterissa, ESC:n ja microbeastin asetukset on käyty ohjeiden mukaan läpi ja radiossakin on jonkinlainen setuppi tehtynä, mutta voihan näistäkin olla jotain oleellista jäänyt huomaamatta.

Kiitos jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2018, 15:28:53 kirjoittanut Toge »
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #1 : 02 Maaliskuu, 2018, 16:15:38 »
Nummelalaisena sanoisin että tuo ämmässuo on se lennätyskeskus ainakin näin talvisin. On lämmitetty koppi ja kaikki. Bitchswamppilaiset varmaan vois huudella kun menee kentälle niin saa Toge tukea.

Muutenhan toi kuulostaa jo aika lupaavalta, gyron korjaussuunnat on hyvä varmistaa ennenkuin yrittää ilmaan. Eli motista pari johtoa irti, kopteriin ja radioon sähköt. Tikut keskelle ja sitten kääntelee kopteria kädessä ja miettii että korjaako gyro oikeaan suuntaan.  Swashi ikäänkuin "pysyy vaaterissa" ja perälavoista voi järkeillä että mihin suuntaan lavat pitää kääntyä kun perää kääntää myötä/vastapäivään.

Tää taitaa olla moderneinta mitä kopteristeilla on :) paitsi sitten whatsapp ryhmiä?

Hyvä että tulee uusi harrastaja!

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #2 : 02 Maaliskuu, 2018, 16:37:21 »
Moikkelis!

Tottahan nyt uusi kaveri torppaamisen saloihin opastetaan! :D

Oon röissä niin en kerkii kovin runoilla... mutta ensviikolla joku ilta voitas mun puolesta kattostella perus setupit lävitte ja käydä kentälläkin, jos siis Togelle sopii :)

Palataan vaikka viikonloppuna jossain kohtaa juttuun ja suunnitellaan tarkemmin?

Edit:
...
Tää taitaa olla moderneinta mitä kopteristeilla on :) paitsi sitten whatsapp ryhmiä?

Hyvä että tulee uusi harrastaja!

Juu kyllä. mulla ainakin on tapana huudella avoimesti täällä foorumilla kaikille kun kentälle olen menossa. Sitä kivempaa siellä kentällä on mitä enemmän sinne eksyy harrastajia :)
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2018, 17:06:21 kirjoittanut Wilikki »

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #3 : 02 Maaliskuu, 2018, 18:11:02 »
Morjesta vaan ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Kuulostaa tosiaan siltä, että homma varmasti on oikein mukavasti lähtemässä käyntiin. 470L on oikein mainio valinta aloituskopteriksi. Tuo toimii oikein mainiosti matalillakin kierroksilla orientaatioharjoitteluss a jne. Ja tottakai taipuu vaikka minkälaiseen 3D ralliin kun taidot kehittyvät :)

Ja jos jollain on vastaavasta kopterista kokemusta ja/tai nokkelia "tarkasta ainakin tämä"-tyyppisiä vinkkejä heti alkuun, niin kuulisin mieluusti. Swashplate on vaaterissa, ESC:n ja microbeastin asetukset on käyty ohjeiden mukaan läpi ja radiossakin on jonkinlainen setuppi tehtynä, mutta voihan näistäkin olla jotain oleellista jäänyt huomaamatta.

Kiitos jo etukäteen!

Tosiaan niinkuin tuossa jo muutkin mainitsivat, niin kannattaa tarkistaa ohjaus JA korjassuunnat. Nuo kun toimivat oikein, niin aika todennäköisesti kopteri ainakin joten kuten ilmassa toimii.

Eli ohjaussuuntien tarkistus, siten että swashi liikkuu tikun liikkeiden mukaan oikein. Oikeaa tikkua kun liikuttaa ja katsoo kopteria perästä päin, pitäisi swashin kallistua tikun liikkeiden suuntaan. Collective suunnassa vasenta tikkua liikuttaessa pitäisi swashin nousta kun tikkua nostaa ylös ja vastaavasti laskea, kun tikkua liikuttaa alaspäin. Lapojen pitäisi olla vaakatasossa kun collectivetikku keskellä. Perän ohjaussuunnan voit tarkistaa niin, että katsot kopteria edestä päin ja tällöin perän slaiderin pitäisi liikkua samaan suuntaan kun liikutat rudder tikkua ohjaimesta.

Korjaussuuntien osalta perän slaiderin pitäisi liikkua vastakkaiseen suuntaan, mihin käännät kopteria. Kopteria kallistellessa swashin pitäisi kallistua vastakkaiseen suuntaan.

Kannattaa myös testata, että moottori toimii ja pää ja perälavat pyörivät oikeaan suuntaan. Hihnavetoisessa kopterissa on mahdollista kohtuu helpostikkin saada perä pyörimään väärään suuntaan joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Perälapojen tulisi pyöriä vastapäivään ja päälapojen myötäpäivään. Voit turvallisesti testata moottorin toimintaa ottamalla kaikki lavat (pää ja perä) irti. Samalla on hyvä testata, että mahdolliset eri lentotiloihin asetetut kierrosalueet ja throttle hold toimivat oikein.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #4 : 02 Maaliskuu, 2018, 19:54:23 »
Noniin, loistava juttu että apua löytyy! Kiitoksia vinkeistä ja tervetuliaistoivotuksist a :).

Korjaussuunnat olikin jo katsottu, mutta hyvä varmaan tsekata näillä ohjeilla vielä kertaalleen, kuten myös ohjaussuunnat. Tässä mallissa ei tosiaan hihnaa olekaan, vaan torque tubella (mikä tämä suomeksi onkaan) mennään.

Kokeilin laittaa moottorin käyntiin (ilman lapoja), ja hyvinhän tuo näytti käyvän, eikä mitään osiakaan lentänyt silmille. Pari ruuvia oli tässä yhteydessä tosin löystynyt (pinion gearin ruuvi ja toinen pääroottorin ball linkeista, ei onneksi sen kriittisempiä :-X) Mitä lie paperiliimaa tuo mukana tullut threadlocki sitten oli... Nyt laitoin oikeaa locktitea tilalle, toivottavasti pysyy ruuvit kiinni. Millähän noista kierteistä tulisi vanhat locktitet puhdistaa ennen kuin ruuvaa uudestaan kiinni, vai onko väliä?

Ja kiitos Wilikki, ensi viikolla sopii maanantaita lukuunottamatta oikeastaan mikä ilta vaan, joten mennään sun aikataulujen mukaan, jos tosiaan aikaa ja intoa löytyy. Voidaan sopia vaikka yv:na tarkemmat kuviot. Saan näillä näkymin viikon päästä sunnuntaina apujalat, ja en tiedä uskallanko ennen sitä itse hypätä puikkoihin, mutta osaavampiin käsiin voin toki kopterin antaa testilentoa varten tms.

Yhden mieltä painavan kyssärin heitän tähän yleiseen pohdintaan jo kuitenkin, josko jollain olisi näkemystä asiaan:
Microbeastin asetuksia ruuvatessa swashplate servo limittien (vaihe L) kanssa onpi probleemaa, kun vaikka minkä limitin koittaa laittaa, niin servot saa bindaamaan tikkujen ääriasennoissa. Positiivisella collectivella oikean tikun yläasennossa bindaa taaimmainen servo yläpuolella olevaan "main shaft bearing blockiin" ja sitten taas negatiivisella collectivella oikean tikun yläasennossa kaksi muuta servoa bindaa kun ball linkit ottaa servojen runkoihin kiinni (ball linkit kun osoittaa näissä "sisäänpäin"). Tämä tapahtuu jo niin tiukoilla limiteillä että microbeast ei näytä minkään väristä lediä.. Ja edellisen stepin (collective pitch, vaihe K) asetus tietty vaikuttaa tähän, mutta vaikka tuon collective min/max pitchin jättäisi jonnekin +-10-11 asteen kulmille, servot bindaa L vaiheessa jo helposti. https://www.helifreak.com/showthread.php?t=771645 tuolla oli joku kysellyt samasta aiheesta, ja oli suositeltu mm. käytettävän servo armien ulompia reikiä, tai että tuo L steppi tehtäisiin vain vasen tikku keskiasennossa. Etenkin jälkimmäinen neuvo kuulostaa epäilyttävältä. Mitähän mahdollisesti teen väärin tai ymmärsikö tästä selityksestä nyt mitään..?
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #5 : 02 Maaliskuu, 2018, 21:51:28 »
Mä en oo vanhoille lukitteille tehny juuri muuta kun pyyhkässy sormilla enimmät mujut pois, paitsi jos sitä lukitetta on kertyny ajan saatossa reilummin. Eli ei tarvi niistä sen kummemmin murehtia :)

Ton beastin sielun elämä ei oo mulle kovinkaan tuttu, mutta eiköhän Matti tai joku muu expertti siihen osaa kommentoida.

Niin ja tervetuloa harrastuksen pariin! Sulla näyttäs olevan hommat hyvässä jamassa, joten ensilento sujuu varmasti hyvin :)
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #6 : 02 Maaliskuu, 2018, 22:37:15 »
Juu, ei niille vanhoille lukitteille tartte mitään tehdä. Pistät vaan uutta päälle ja ruuvin kiinni  8) Aika huonoa lukitetta kyllä tosissaan jos rupeaa jo ilman lapoja pyöritellessä löystymään  :o

Itselläni ei nykyään beasteja ole, jotenka sen sielunelämä ei ole ihan tuoreessa muistissa, mutta veikkaisin, että toimiva juttu voisi olla siirtää ne linkkipallot sinne uloimpaan reikään, jos se on sitten sillä tyytyväinen ja näyttää oikean väristä lediä.  ???

Itsellä on Vbarilla varustettuna tuo 470L tuossa ja aika tarkasti 12.5mm etäisyydellä on linkkipallo, enkä ole ainakaan havainnut että cyclic ring bindailisi jossain asennossa. No beasti on toki ihan oma eläimensä, että sillä saattaa olla hieman erilainen näkemys. Joka tapauksessa veikkaan, ettei se tässä ihan niin justiinsa ole. Kyllä se kopu lentää, vaikka se jossain extreme asennossa sattuisikin bindaamaan. Toki parempi varmastikkin jos sen saa niin, ettei bindaa missään...
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #7 : 02 Maaliskuu, 2018, 22:58:45 »
Tervetuloa tosiaan hienon lajin pariin omastakin puolesta.

Kurkkasin vähä manuaalia vaikka itsellä ei beastia ole ollut vuosiin. Jos sulla on 5 softa siinä niin linkin ohjeen takaa löytyy vastaukset. Näistä voi sitte pureskella täällä eteenpäin kun toi on katottu.

http://wiki.beastx.com/index.php/Manuals:MBPlusFblV5:Setupmenu_L/en
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #8 : 03 Maaliskuu, 2018, 15:28:09 »
Kiitos taas vinkeistä!

Pyörittelin moottoria vähän lisää ja nyt pysyi ruuvit kiinni :) En nyt heti ole syyttelemässä tuota threadlockia, liekö itse hölmöilin jotain. Tulipahan tarkistettua ja korjattua.

Beasti on tosiaan versiota 4.2, mutta Tohtorin linkin takaa löytyy ohjeet tuohonkin, ja niitä olen koittanut kovin pilkun tarkkaan seurata. Satuilenpa tähän nyt koko säätöprosessini, josko löytyisi se heikko kohta...
Mekaaninen säätö alkaen setupin vaiheesta G, eli servojen trimmeistä:
- Trimmeillä servo armit 90 asteen kulmaan
- Alempia linkkejä säätämällä swashplate suoraan, pikselintarkka viilaus vielä servo trimmeistä
-- Tämä vaihe siten, että swashplate päätyy pystysuunnassa tangon keskelle ja "control armit" vaakatasoon (eli missä lapojen pitäisi olla 0-kulmassa)
- Ylempiä linkkejä säätämällä lavat 0-kulmaan. Tarkistan tämän digitaalimittarilla lavoista molemmissa suunnissa (eteen ja taakse). Mittari nollattu moottorin päällä.
Sitten alkaa se varsinainen beastin säätö:
- Vaiheessa J (swashplate servo throw) säädän eteenpäin osoittavan lavan 6 asteen kulmaan ja pomppaan seuraavaan vaiheeseen. Beast näyttää tässä vaiheessa sinistä valoa, eli on tyytyväinen.
- Vaiheessa K (collective pitch) säädän min/max pitchin +-11 asteeseen (kasausohjeen mukaan, youtube-videossa joku laittoi 13+ astettakin...)
Lopuksi vaihe, jossa setti leviää käsiin, eli L (swashplate servo limit):
- Beast näyttää limitin määrän ledillä (sininen = hyvä, punainen = OK, violetti = huono, ei valoa = kysy kopterit.netistä), limittiä säädetään rudderilla niin, ettei servot bindaisi tikkujen ääriasennoissa. Sinistä ja punaista on turha yrittääkään, ja jo violetin ja pimeän ledin rajamailla servot bindaa aiemmin kuvaamallani tavalla. Eli vasen tikku ylhäällä, oikea ylös niin bindaa ykkösservo, kun servo arm osuu yläpuolella olevaan palikkaan. Etummaiset servot taas bindaavat kun linkit osuvat servojen runkoihin kun vasen tikku on alhaalla ja oikean tikun vie ylös ja vasemmalle tai oikealle.
- Siirsin linkkipallot servo armien ulompaan reikään (aiemmin oli ohjeen mukaan sisemmällä tuon 12.5mm kohdalla) ja sain violetilla limitillä bindaamattoman setupin, mutta punaisen puolella taas tulee samat ongelmat. Mikä lie tämän linkkipallojen paikan vaikutus lento-ominaisuuksiin?

Eipä sitten ole hajuakaan, millaisessa oikeassa lentotilanteessa liikuttaisiin noin äärirajoilla servojen asennon kanssa että tuo bindaaminen tulisi vastaan, mutta epäilyttäähän tämä nyt hieman. Joka tapauksessa näillä säädöillä on nyt sellainen fiilis, että kai tuo lentäisi, ja mieli tekisi lähteä ulos kokeilemaan saman tien.. :)

Ja kopterin tarkka mallihan on siis 470LT eikä LM, kuten jostain ihmeestä ekaan viestiin olin keksinyt.
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #9 : 03 Maaliskuu, 2018, 16:57:07 »
- Siirsin linkkipallot servo armien ulompaan reikään (aiemmin oli ohjeen mukaan sisemmällä tuon 12.5mm kohdalla) ja sain violetilla limitillä bindaamattoman setupin, mutta punaisen puolella taas tulee samat ongelmat. Mikä lie tämän linkkipallojen paikan vaikutus lento-ominaisuuksiin?

Eipä sitten ole hajuakaan, millaisessa oikeassa lentotilanteessa liikuttaisiin noin äärirajoilla servojen asennon kanssa että tuo bindaaminen tulisi vastaan, mutta epäilyttäähän tämä nyt hieman. Joka tapauksessa näillä säädöillä on nyt sellainen fiilis, että kai tuo lentäisi, ja mieli tekisi lähteä ulos kokeilemaan saman tien.. :)

Tuo mainitsemasi tapa säätää swashi ja lapakulmat kuulostaa ihan toimivalta, joskin itse teen tuon hieman erilailla. Laitan nuo linkkivarret aina tarkalleen manuaalin mainitsemiin mittoihin ja vertaan vielä, että ovat keskenään täsmälleen yhtä pitkät. Servoarmit laitan kiinni siten, että ovat niin lähellä 90 asteen kulmaa kun vaan saa (fbl purkin 0 lapakulman säätötilassa). Tästä sitten fbl purkista trimmaan swashin suoraksi ja lapakulmat 0:aan. En siis yleensä säädä noita linkkien pituuksia ollenkaan (paitsi joskus harvoin lavanpitimen linkkejä, jos muuten en saa lapakulmia molemmille lavoille samaksi). En nyt ole ihan varma, onko tämä "oikea" tapa, mutta näin on kohta 40 kopteria säädetty ja lentänyt ihan menestyksekkäästi :D

En usko että vaikuttaa oleellisesti lento-ominaisuuksiin, vaikka linkkipallo on noissa ulommissa reijissä. Ideaalisesti ne linkit kai pitäisi olla servo armeissa sellaisissa kohdissa, että linkit ovat 90 asteen kulmassa swashiin nähden. Mutta ei tämä mielestäni nyt niin millin tai kahdenkaan päälle ole. Monesti tullut käytettyä noita "sulake" servoarmeija, joissa reiät ei osu suositeltuihin etäisyyksiin ja silti on kopteri aina ongelmitta lentänyt. 

Perän gainien säätö kannattaa muuten vielä tarkistaa, että on ainakin jossain hehtaarilla n. 450 kokoiselle kopterille. Mutta pääosin kuulostaa siltä, että kopteria voisi jopa koittaa varovaisesti leijutella :)

« Viimeksi muokattu: 03 Maaliskuu, 2018, 17:05:00 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #10 : 04 Maaliskuu, 2018, 01:22:06 »
Sellainen yleis huomio, että silloin kun lennettiin tankonupeilla, niin säätäminen oli tarkempaa ja ongelmat näkyivät kun kaikki (paitsi perä) oli mekaanista ja "tyhmää". Perkuleen vaikeaa oli saada tankokopteri vaikka tekemään iso silmukka niin ettei yhtään tarvitse korjata. FBL aikaan radiosta pyydetään kulmanopeuksia jotka gyro sitten toteuttaa jos se on mahdollista.

En sano etteikö edelleen kannattaisi säätä niin tarkasti kuin voi, mutta veikkaan että lennossa on vaikea huomata jos vaikka servoarmit ei ole 90 astetta. Lapauran takia lapakulmien pitää toki olla swashiin nähden symmetriset, mutta swashista alaspäin ei olekaan niin tarkkaa.
FBL kopteri saattaa muuten pysyä ilmassa vaikka toisesta lavasta lähtee linkkipallo kiitämään.


Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #11 : 04 Maaliskuu, 2018, 10:01:04 »
Jes, hyviä pointteja. Oma näkemys vei siihen suuntaan, että koitan ensin säätää mekaanisen puolen niin tarkkaan kuin voi, jotta saisi fbl-purkille "parhaat eväät" alkuun, ja koitin välttää tekemästä servojen trimmeillä "liikaa". Lähtökohta mullakin toki oli manuaalin mitat, mutta ehkä oli lopulta sitten vähän sinnepäin, tai servoarmien asennoissa hieman eroa, tai linkit keskenään hieman eri mittaiset, tms kun vähän noita joutui säätämään että sai swashplaten suoraan. Työntömitta olisi varmaan ollut viivotinta parempi työkalu tässä :D Ja swashplate levelerkin on vielä postissa matkalla, kun ei sellaista tajunnut alkuun ostaa, niin vähän joutui innovoimaan. Vaan ehkä tämä ei sitten tosiaan ole niin tarkkaa, ainakaan tässä alussa, kun 1. tavoite nyt olisi saada kopteri pysymään ilmassa.

No, tänään olisi tarkoitus käydä Ämmässuolla, josko saisi setupin kohdalleen ja pääsisi varovaisesti kokeilemaankin... Eniten tässä jännittää, että miten paljon kopterin käyttäytyminen eroaa simulaattorista (olen siinäkin toki useampaa mallia/kokoa koittanut), jotta ei lähde heti startissa lapasesta.

Yhden vinkin voin tuleville aloittelijoillekin tähän heittää: Ennen kuin sovit ensimmäisen säätö- ja lennättelypäivän jonkun kanssa seuraavaksi aamuksi, tarkista että laturissa on akuillesi sopivat liittimet. Nyt oli akuissa xt60 ja laturissa deans...
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #12 : 04 Maaliskuu, 2018, 10:05:06 »
Olet kyllä oikeassa tuossa, että mekaaninen säätö kannattaa tehdä mahdollisimman tarkasti. Itse olen vaan laiska :)

Onnea ensilennolle!
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #13 : 04 Maaliskuu, 2018, 12:07:40 »
Jos koitat konetta ilmaan tänään niin ottakaahan tänne videota. Noita ekoja pomppuja on aina jännä katella.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa ini

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #14 : 04 Maaliskuu, 2018, 14:04:37 »
Jos koitat konetta ilmaan tänään niin ottakaahan tänne videota. Noita ekoja pomppuja on aina jännä katella.
Ainakin, jos mennään Team-TLR: n opastuksella  ;D

Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #15 : 04 Maaliskuu, 2018, 16:42:17 »
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

Perän ohjaussuunta oli kaikesta huolimatta jäänyt väärinpäin, muuten ei tainnut katselmointivaiheessa löytyä valittamista. Zxiicci teki nopean koelennon, ja sitten mä pääsinkin vapisevin käsin ja tutisevin jaloin puikkoihin. Nousihan se ylös, ja tuli vielä hallitusti alaskin! :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.

Pientä perän väpätystä lukuunottamatta kopteri toimi kivasti ja tuntuma vastasi aika hyvin simulaattoria. Yhteensä kolme akullista (tai "akullista" kun ois noissa virtaa vielä riittänyt) tuli lennettyä. Tokalla kerralla oli näpit niin jäässä että tikuissa tuntui olevan vain asennot on ja off, ja olihan *keleen vaikea saada laskeutuminen osumaan siihen parin metrin neliöön, joka lumihankeen oli tampattu. Kolmas meni lämpimimmillä sormilla jo smoothimmin, vaikka kerran peräroottori vähän lunta pölläyttikin. Leijutteluahan tuo kaikki vielä oli, ehkä ensi kerralla uskaltaa jo vähän kokeilla...

Vaan täytyy päästä pian uudestaan kopterin puikkoihin, kyllä tuosta melko hyvä fiilis jäi. Tulipa nähtyä pari torppiakin, niin katosi mystiikka niistäkin :P Kiitos vielä kaikille paikalla olleille ja täällä vinkkejä antaneille! Kyselen tässä varmasti vielä lisääkin, mutta ollaanpahan taas askeleen pidemmällä.
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2019
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #16 : 04 Maaliskuu, 2018, 17:30:16 »
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

Perän ohjaussuunta oli kaikesta huolimatta jäänyt väärinpäin, muuten ei tainnut katselmointivaiheessa löytyä valittamista. Zxiicci teki nopean koelennon, ja sitten mä pääsinkin vapisevin käsin ja tutisevin jaloin puikkoihin. Nousihan se ylös, ja tuli vielä hallitusti alaskin! :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.

Pientä perän väpätystä lukuunottamatta kopteri toimi kivasti ja tuntuma vastasi aika hyvin simulaattoria. Yhteensä kolme akullista (tai "akullista" kun ois noissa virtaa vielä riittänyt) tuli lennettyä. Tokalla kerralla oli näpit niin jäässä että tikuissa tuntui olevan vain asennot on ja off, ja olihan *keleen vaikea saada laskeutuminen osumaan siihen parin metrin neliöön, joka lumihankeen oli tampattu. Kolmas meni lämpimimmillä sormilla jo smoothimmin, vaikka kerran peräroottori vähän lunta pölläyttikin. Leijutteluahan tuo kaikki vielä oli, ehkä ensi kerralla uskaltaa jo vähän kokeilla...

Vaan täytyy päästä pian uudestaan kopterin puikkoihin, kyllä tuosta melko hyvä fiilis jäi. Tulipa nähtyä pari torppiakin, niin katosi mystiikka niistäkin :P Kiitos vielä kaikille paikalla olleille ja täällä vinkkejä antaneille! Kyselen tässä varmasti vielä lisääkin, mutta ollaanpahan taas askeleen pidemmällä.

Hienosti meni kyllä sulla. Ehjänä ensilennoilta on hyvä lähtökohta. Tää on muuten aika paljon kivampi laji kesällä, mutta kyllä toi kaasulämmitin kontissa on perkuleen hyvä myös. Kohta me päästään nillittämään hyttysistä tai tuulesta :)




Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #17 : 04 Maaliskuu, 2018, 18:35:10 »
Hieno homma! Tosta se matka kaninkoloon alkaa  :D
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa samiwhat

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Torppari #94, SIL, Valkka, Ämmässuo
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #18 : 04 Maaliskuu, 2018, 19:00:07 »
Hienostihan se meni!

siitä se lähtee, sopivassa suhteessa reeniä simulla ja oikealla, niin hyvä tulee!  :)

Team TLR on eniten Suomen pääkaupunkiseudun RC-lennokkikentille levinnein Teami.
Mikado Logo Xxxtreme 800 / Mikado Logo 690SX/
Mikado Glogo 690SX / MSH Protos 380

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #19 : 04 Maaliskuu, 2018, 19:06:50 »
Hienosti kyllä Toge veti! Onneks olkoon vielä kerran :) Oliko jopa ainut cp-kopteristi joka vei kotiin pelkkää ehyttä ;D

Pistän videoa vähän myöhemmin, kun saa syötyä ensin.

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #20 : 04 Maaliskuu, 2018, 22:12:42 »
Noniin, näin se homma saatiin käyntiin!

...

 :D Wilikki taisi ottaa videota, tämä varmaan nähdään myöhemmin.



Tässäpä viteoottia neitsyt lennosta :)

Jos yhtää innostaa tai jaksaa nii Foorumiltahan löytyy myös tuo MyFleet osio mihin voi halutessaan kirjotella kaikkea maan ja taivaan väliltä omasta fleetistä ja uppailla kuvia.

Noita on kiva lueskella :)

Video poistettu. Videolla näkyi Ämmässuon Kaatopaikka.
« Viimeksi muokattu: 05 Maaliskuu, 2018, 16:04:52 kirjoittanut Wilikki »

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit SIL-LeT SIL-TT TreRC
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #21 : 04 Maaliskuu, 2018, 22:17:43 »
Joo ei noilla näytöillä Team TLR:ään pääse ku pysyy roju tehjänä ;D

Tosta se lähtee, onnittelut! :)

Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #22 : 04 Maaliskuu, 2018, 22:45:48 »
Jeeesshh, kiitos Wilikki videosta :)

Muuten oli tosiaan simulaattorin tuntuinen, mutta korkeuden kanssa tuntui olevan sellanen sekunnin viive tikun ja kopterin välillä. Sain saman efektin toistettua simussa vääntämällä kierroksia reilusti pienemmälle, joten ehkä ens kerralla throttlea vähän ylemmäs niin varmaan reagoisi vähän tarkemmin eikä tulisi noita "oho, se kävi hangessa"-hetkiä... Nyt oli tosiaan 70%:ssa (Zxiicin testilennolla tais olla vipu 90% asennossa).

Täytyy varmaan jossain vaiheessa tollanen myfleet laittaa, josko tulisi itsekin otettua videoita lennoilta. Mm. Tohtorin tarinointia sieltä jo lueskelinkin, hyvää juttua :)
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Jäsen 2019
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #23 : 04 Maaliskuu, 2018, 22:57:04 »
Harvoin näkee noin cleaneja cp-kopteri aloituksia! Kerralla hommattu pätevät vehkeet, perehdytty mekaniikkaan ja säätämiseen, simutettu ja vielä maltettu odottaa että joku katsoo setupin läpi ennen ensi lentoa! Olisi ollut melko mielenkiintoinen jos se perä olisi ohjannut väärään suuntaan ;)

Togge väisti kyllä kaikki sudenkuopat mihin aloittelijat yleensä astuu :)

Kyllä mulla oli siinä se 70% kaasu päällä. Sitä korkeuden vaihtelua pitää aina vähän ennakoida ja sen oppii vain pihalla lennättämällä :) luulen että se 70% on ihan hyvä alkuun. Vähempikin riittää leijjuun. Tulee vähemmän damagea jos saattu laskeutumaan hassusti.. Esim kyljelleen.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Toge

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Apua torppailun aloittamiseen pääkaupunkiseudulla
« Vastaus #24 : 04 Maaliskuu, 2018, 23:07:20 »
Okei, eli opettelusta kiinni tämäkin sitten vaan. Onpahan nyt harjoiteltu selittelyäkin tulevien torppien varalle... :)

Ja toi perä oli hyvin bongattu! Ei paljon raksuttanut kun tosiaan vaihdoin sen suunnan alunperin simun asetuksiin sen kummemmin miettimättä että näinköhän tämän pitäisi olla.
Koput: Goblin 570 Sport, Align T-REX 470LT
Radio: FrSky X10S

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
1568 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Lokakuu, 2008, 05:22:31
kirjoittanut jari.p
82 Vastauksia
26130 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2018, 21:45:23
kirjoittanut Wilikki
1 Vastauksia
1574 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Lokakuu, 2014, 23:11:38
kirjoittanut Petsku
7 Vastauksia
2059 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Tammikuu, 2016, 03:26:27
kirjoittanut Tohtori R
10 Vastauksia
2484 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Heinäkuu, 2018, 03:47:33
kirjoittanut elvis