Kirjoittaja Aihe: Sumussa lennättely?  (Luettu 10581 kertaa)

Poissa Kopterinlennättäjä55

  • Tavallinen torppari
  • ***
Sumussa lennättely?
« : 11 Syyskuu, 2015, 17:31:12 »
Pikku kysymys vaan, että eihän mitään tarvitse ottaa huomioon, esim. eihän mikään kamera voi kostua tai kopterin komponentit?

Poissa Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #1 : 11 Syyskuu, 2015, 18:14:58 »
Sumu on vettä. Tottahan siellä kondensoitumista tapahtuu. Ratkaisevin seikka kuitenkin lienee kuinka pitkään lennättää kosteissa olosuhteissa ja antaako laitteiden kuivua kunnolla session jälkeen.
En näkisi ihan kauheaa riskiä asiassa.
Lämpötilaa kannattaa miettiä kuitenkin sen takia ettei propellit kerää jäätä ja menetä nostettaan yllättäen. Ongelma esiintynee varmaan jossain plus neljästä asteesta alaspäin.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #2 : 11 Syyskuu, 2015, 19:24:50 »
Sumu myös jonkin verran haittaa visuaalista havainnointia.

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #3 : 11 Syyskuu, 2015, 22:15:55 »
olen sumussa kuvannut ilman ongelmia. Multikopteri oli märkä päältä kun laskuun otin.

Jälkeenpäin mietin olisiko voinut hajoittaa esim: escin koska ilmanotto aukko rungon päällä ja rungon sisällä esc-suojaamaton. Ongelmaa siis ei tullut mutt jälkiviisaus iski :)

ohessa videolinkki sumulento kohdasta.

https://youtu.be/prjcQ6ahKc0?t=47s

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #4 : 12 Syyskuu, 2015, 10:22:34 »
Asiasta toiseen. Sumu on pilvi. Matalin niistä.

Itse en sumussa lentele kun koput on avoimia. Mutta suljettu koppa niin suojaa kosteudelta aika pitkälti.

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #5 : 12 Syyskuu, 2015, 13:19:10 »
Jossei ole upotusvesitiivis kopteri, niin en kyllä lentäisi noin kosteassa olosuhteessa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #6 : 12 Syyskuu, 2015, 23:14:37 »
Vesi on elektroniikalle myrkkyä. Olen saanut tuhottua:
-  kaksi videokameraa (talvilennoissa, lumi pääsi latausliittimistä sisälle ja jonkun ajan kuluttua kamerat sököinä, avatessa näki kuinka hapettumat olivat ryömineet  piirilevyjen sisään.
- yhden ESCin vesilentokoneessa, oli käsitelty Plastidipillä mutta ei sitten riittävän hyvin. ESC kuolee miltei heti jos se saa vettä.
- yhden helikopterin FBL kontrollerin, lasku loskaiseen lumeen ja se oli siinä. Ei ollut kosteussuojattu mitenkään.

Moottorit kyllä sietävät vettä mutta ne pitää aina muistaa ajaa lopuksi maassa niin kauan että lämpenevät ja kuivavat - tosin laakereihin voi silti jäädä vettä. Jos ajaa märissä oloissa niin laakereita pitää vain varautua vaihtamaan useammin.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #7 : 15 Syyskuu, 2015, 19:11:59 »
Kyllä se sumussa lentely suojaamottoman elektroniikan kanssa on riski. Elektroniikka saatta kuolla kun kostuu, tai ainakin nukahtaa. Makeesta vedestä toipumiseen riittää usein kun kuivuu, suolavesi on sellaista että pisarakin tekee selvää.

Itse olen ratkaissut asian suojaamalla elektroniikan. tämä kokonaan suojattu http://www.levitezer.com/styled-2/blog-2/index.html mutta mussakin olen käyttänyt suojalakkaa ja valanut ESCit epoksii.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #8 : 18 Syyskuu, 2015, 23:45:15 »
Yksai tapa voisi olla tenukaivo. Tehdäään ympikaukalo jossa elektroniikka on  tenussa, suojassa vedeltä ja suolalta. Vähän kuten harrastaja vaimolta ;-) Helpompaa luin suojata tyystin kosteudelta. Voi jopa pitä puentä paineytta niin ei tule sekoittumaa...

Poissa 338federal

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kerranki lentokuva.
Vs: Sumussa lennättely?
« Vastaus #9 : 20 Syyskuu, 2015, 09:54:29 »
Ei varmaan ole hyä sumussa lentää. Lentelin kun oli pakkasta ja sumua. Hyvin lensi koppu jonkin aikaa. Kerty jäätä niin pirusti että virtaa meni kuin susi ja pito loppu perästä sekä päälavoista. Sitten kun sieltä irtoaa niitä jää paloja niin ne lähtee aika kovaa. Tää on kyllä helikopteri mutta ehkä ne jäätyy multisakin. Aina voi testailla ja jos hajoo niin se hajoo.
Align T-Rex 700/800E V2 Vbar Neo(Pro rescue). Goblin 700 vbar silverline. Align T-Rex 600/700E Pro Vbar Silverline. Align 450L Dominator vbar Neo(Pro rescue). Align T-Rex 480 Sport DFC Beastx AR7200BX. (Align T-Rex 450 Pro DFC TORPPI). Align T-Rex 150 DFC. Blade mcpxBL. Blade MCPX
Vbar control. Spektrum DX8 phoenix 5,0 accurc

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6443 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2008, 01:53:12
kirjoittanut jpheli
37 Vastauksia
28401 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Lokakuu, 2014, 10:00:09
kirjoittanut mop