Kirjoittaja Aihe: Multikopterien FPV kisaaminen  (Luettu 50680 kertaa)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #25 : 28 Helmikuu, 2015, 19:30:50 »
Kumpaa tuossa laskisi, kierroksia vai aikaa?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #26 : 28 Helmikuu, 2015, 19:32:07 »
Ja maks lentoaika vois olla jossain 5 minsan hujakoilla.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #27 : 28 Helmikuu, 2015, 19:32:24 »
Mun mielestä joku tavoiteaika pitäs olla. Sit suunnitellaan radat ja kierrokset sen mukaan. Saa vähän osviittaa hankintoihin.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #28 : 28 Helmikuu, 2015, 19:37:05 »
Cyclocrossisäännöt. Tietty aika ja sit lasketaan kierrokset. Jos ohitetaan kierroksella putoaa pois.

Poissa kylmis72

  • Opetteleva torppari
  • **
Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #29 : 28 Helmikuu, 2015, 19:39:26 »
Eikai ledien määrällä oo väliä?! Pääasia et takana tuleva näkee! Ihan sama vaikka olis halogeenilamppu jos vain akku kestää [emoji23][emoji23]

Mut nyt kun te alatte suunnitteleen tollasii skapoja, niin täs pitää alkaa ihan tosissaan treenaan et saa  kopukan pysyy edes omalla pihalla! [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2015, 19:43:25 kirjoittanut kylmis72 »

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #30 : 28 Helmikuu, 2015, 19:47:02 »
Ilmoittaudun mukaan. Tuskin mitään RY:tä tarvitaan tässä vaiheessa, mutta jos homma vakiintuu ja laajenee niin sitten toki voi olla hyvä olla.

Toi Koipan metsikkö kuulostaa just semmoiselta mistä oon haaveillut :) Reilu tunti helsingistä kuulostaa kohtuulliselta, pitäiskö pks fpv:n käydä heittämässä vaikka joku ekskursio tuonne joku viikonloppu?

Sattuisko joku tietämään mistä saisi blade lippuja halvalla / lainaan? Kopterit ry? ;)

Sääntöihin en ota paljon kantaa, ajetaan kovaa ja koitetaan olla törmäämättä :) Perävalot pitää olla, mutta melko varmasti melkein mikä vaan tuikku takana on parempi kuin ei mitään.

PS: Ja pidetään nää foorumisodat muualla jos niistä on pakko vääntää :)
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #31 : 28 Helmikuu, 2015, 19:50:44 »
useempi näkyy paremmin kuin yksi. Yksi on niin pieni pikseli et tuskin näkyy. Ite aattelin heittää 3 tai 4 10mm ledii. neljä taitaa olla sopiva 3S jos ajaa kun sarjaan laittaa ilman vastusta. Tervetuloo vaa. Pitää nauhaa keksii jotain ja ehkä kannattaa hetken ootella et lumet lähtee ja lämpenee. Tääl on viel hyvin lunta maas.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa pekoni

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #32 : 28 Helmikuu, 2015, 19:55:11 »
Kyllähän kiinnostais jos mukaan mahtuu. Jos ehdin vaan reenaa tolla cc3d:llä.

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #33 : 28 Helmikuu, 2015, 20:06:35 »
Juu no en ihan yhtä lediä pelkästään tarkoittanut, mutta semmonen led stripin pätkä persauksissa jo luulis näkyvän, oli siinä 5 vai 10 lediä. Kirkkaampi parempi tietysti.

Esimerkiksi näitä tai näitä vaikka.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #34 : 28 Helmikuu, 2015, 20:06:52 »
Juu siis messissä oon kans. Mut siis tärkeintä että aluksi mahdollisimman rentoa ja kaikkien huomioivaa lentelyä. Jos joku kokee että rima on liian korkealla, saattaa jättää tulematta. Miellummin kerho-, kuin sm-kisa meiningillä. Lisää sääntöjä sekä muita juttuja voi miettiä lisää tarvittaessa. Helppo kierros/ajanlaskenta on tärkeintä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #35 : 28 Helmikuu, 2015, 20:15:58 »
Itellä on adafruitin 5 ledin palikka liitettynä nazeen ja takuulla näkee perässä tulijat missä lentää :)

Toki vaatii sen tuen FC:ltä että saa toimimaan vilkut sun muut, mutta perus leditkin paremmat kun ilman.

Tänään viimeks jätkät naureskeli noille diskovaloille :D

Tähän tyyliin :)

Poissa kylmis72

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #36 : 28 Helmikuu, 2015, 20:33:48 »
Mulla on keltaista "lippu siimaa" rulla (työnantaja sponssaa [emoji6])! Sil voi merkata radan esim


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #37 : 28 Helmikuu, 2015, 20:35:29 »
Tos tein just 4 3mm flattop diffuce ledii 2s. Näkyy jo kiitettävästi ja näkyy sivustakin.

Kerhomeinikii. Ei täs mitään SM-kisoija oo tulossa. Kuhan lumet lähtee niin pitää tehdä sinne aukeen rajalle joku paikka mihin pystyttää sit pöydät. Mul on 2kw aggregaattikin täällä joten sähköö saa. Parkkipaikka ei tuu ihan lentoalueelle. Kuhan sulaa niin pääsee touhuun paremmin.

Vois sit het ku lumet sulaa niin pitää pien miitti tääl niin vois suunnitella miten parantaa. Varmaan wyrthiltä saa ainakin merkkausnauhaa (10cm leveetä ja rullas varmaan 1km)ja jos jotain esteitä haluu niin voin väsätä ku oon kotosalla nyt aika paljon.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #38 : 28 Helmikuu, 2015, 21:01:35 »
Vois sit het ku lumet sulaa niin pitää pien miitti tääl niin vois suunnitella miten parantaa. Varmaan wyrthiltä saa ainakin merkkausnauhaa (10cm leveetä ja rullas varmaan 1km)ja jos jotain esteitä haluu niin voin väsätä ku oon kotosalla nyt aika paljon.
Kuulostaa hyvältä. Vois miettiä miten tuota merkintää vois hoitaa.

Yks lisäskaba on käyny mielessä. Maahan "tikkataulu" ja yks lähtöpiste josta ilmaan. Tarkoituksena yrittää laskeutua fpv:nä mahdollisimman keskelle :D Aika ylös ja tasapisteissä aika ratkaisee.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa phuul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #39 : 28 Helmikuu, 2015, 21:08:19 »
täällä myös kiinnostusta aiheeseen. ajattelin vaan kasata vehkeen ja tietty ekan vähä reenata :D

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #40 : 28 Helmikuu, 2015, 21:30:05 »
Tuleeko vtx:n tehoon jotain rajoituksia ?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #41 : 28 Helmikuu, 2015, 21:32:41 »
Tuleeko vtx:n tehoon jotain rajoituksia ?
Miks pitäis? Kaikillahan on ihan laillinen lähetin muutenkin... ;)

Jos paljon porukkaa, joutuu jakamaan lähtöihin että saa tarpeeksi eroa kanavien välille.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa JaniJL

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #42 : 28 Helmikuu, 2015, 22:40:39 »

Miks pitäis? Kaikillahan on ihan laillinen lähetin muutenkin... ;)

Jos paljon porukkaa, joutuu jakamaan lähtöihin että saa tarpeeksi eroa kanavien välille.

Joo, kaikilla on laillinen lähetin ja sitä ei tarvitse tarkastaa ;)
Aluekin on sen verran pieni että 25mW 5,8:lla riittää.

Sanon kans et perävalopakko. Millanen? Sellanen et riittää, vaiks sit 60W hehkulamppu jos joku löytää vielä... Ei vaan mahd. tehokas ledi, se on kuitenkin melko pieni osa kulutuksesta.

Ja niitä luokkia voidaan katsella myöhemmin sitten kun vähän nähdään minkä verran porukkaa irtoo/intoo. Tottahan se on et 450:llä ei ole mitään tekemistä 250:stä vastaan, mutta sitten kun paikalle tulee 300:nen 4S jne. aletaankin oleen jo ihan eri mieltä. Mutta hei, jos katotaan ensiks ekat "kisat/meetti" ja mietitään sitten?

Nimim. 0s FPV:tä takana... lasit puuttuu :(


JaniJL
MR2 FPV Ninjas
JaniJL
Team MR2 FPV Ninjas

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #43 : 28 Helmikuu, 2015, 23:02:13 »
Sanon kans et perävalopakko. Millanen? Sellanen et riittää, vaiks sit 60W hehkulamppu jos joku löytää vielä... Ei vaan mahd. tehokas ledi, se on kuitenkin melko pieni osa kulutuksesta.
Kirkkaita 12v ledinauhoja löytyy vaikka mistä. Pätkä sitä, juottaa johdot kiinni ja toinen pää vaikka noparin bullettien väliin. Ja siis ajatuksena on säästää kaikkien kalustoa, niin edessä olevan sekä takaa tulevan.

Ja pärjääminen ei aina ole kalustosta kiinni. Autopuolella oppi ettei se nopein aina pärjää, vaan se kuka ajaa tasaisesti ja kaatamatta autoa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa bk_t

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #44 : 01 Maaliskuu, 2015, 00:48:37 »
noita 12v ledivaloja saa hobbykingiltä aika halvalla. Ja toimii myös 4s akuilla ihan hyvin, hieman kirkkaamaat :) Löytyy varmasti suomesta kanssa, mutta itse ihan tyytyväinen HK:n hinta-/laatusuhteeseen. Ja vielä sääsuojattuja.

Ja tietenkin itse mukana. Uusi tuoli pitää vaan hankkia, semmonen missä on vesipullolle tilaa :) Sitä ei taida löytyä kunkun valikoimasta vielä.

Poissa EuroRC.com

  • Mainostajat
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #45 : 01 Maaliskuu, 2015, 01:40:08 »
Olen itse jo pohtinut sääntöjä joulukuusta lähtien, Itse tulen siis rc auto puolelta missä suurin osa ongelmista on jo ratkaistu viimeisten 30v aikana kun on ajettu kisaa.

Sääntöjä ei paljoa tarvitse, mutta nopeutta ja painoa pitää rajoittaa, jotta kisaaminen pysyy tasaisena. Tasainen kisa on se mikä tekee kisoista hyvän ja saa porukan osallistumaan uudestaan. Samoin fpv racing tulee vetoamaan kahteen eri ryhmään, lentoaloittelijoihin ja lentokonkareihin. Kummallakin ryhmällä on hiukan eri vaatimukset, joten ne kannattaa jakaa jotta syntyy kisaa.

Erät pitää jakaa sen mukaan miten FPV laitteisto kestää, eli käytännössä otetaan niin paljon yhteen lähtöön kun kalusto antaa myötä. Saadaan keväällä testattua paremmin, että onko se sit 4 vai 6 vai peräti 8. Veikkaisin että 4 tai 6. Joitakin lähettimiä saatetaan kieltää jos ne häiritsevät liikaa muita tai varaavat liian monta kanavaa. Tämä puoli vaan vaatii reilusti käytännön kokemusta, että toimiva yhtälö löytyy.

EuroRC tulee järjestämään tapahtumia hyvinkää/hämeenlinna akselilla kuhan kelit antaa periks ja löydetään sopiva paikka, olemme jo täydessä touhussa testaamisen suhteen. Olemme myös keskustelleet kerhojen kanssa Suomessa jotka tulevat järjestämään tapahtumia. Voisin ensi viikolla kirjoittaa alustavat säännöt mitä tulemme käyttämään tapahtumissa/kisoissa, näin kaikki voi ottaa nämää huomioon hankinnoissaan. Jos olet kiinnostunut järjestämään tapahtumaa voit olla yhteydessä info@eurorc.com niin katsotaan että puhalletaan yhteen hiileen.

EuroRC:llä on aikomus panostaa jonkin verran kalustoon/tilbehööriin, että kisoja voi järjestää. Eli lippuja/esteitä/lähettimiä/näyttöjä/muuta oheiskrääsää tarpeen mukaan.

t. Axel

MAINOS:

Sopiva kalusto kisaamiseen





Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #46 : 01 Maaliskuu, 2015, 02:58:15 »
Ei tartte testata sen enempää. Tänään oli jo ongelmia kolmen ja neljän VTX:n kanssa. Neljä ihan max kun 40MHz suuntaansa taajuuseroa. Tätä saa parannettua jos 1. taajuus RHCP 2. taajuus LHCP 3. RHCP ja 4. LHCP. Väättäri, ootkos kuulolla - kansa tarttis LHCP antenneja ;)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #47 : 01 Maaliskuu, 2015, 07:58:03 »
Yksi mahdollisuushan noihin lähettimiin on, että hommataan vakiolähettimet skaboihin. Kaikille samanlainen kiinnitys, esim etran tarraa(todella lujaa) ja servoliitin kytkennöille. Näitä sit vaihtelis lähdön osallistujille. Silloin kaikilla ois samat vehkeet käytössä ja todettu et eivät häiritse toisiaan. Varmaankin se 4 alkaa olla maksimi erässä.

Ja kuten todettu niin EuroRC, täällä on maastoa. On siis metsä ja toisena ois pienet pellot. Voi periaattees tehä useemmankin abaut pysyvän radan. Toki nauhalla on helppo muuttaa metsikössä olevaa rataa.

Säännöistä. Paino ja nopeus, ei niitä tarvi rajoittaa mielestäni. Painosta on haittaa ja nopeus on se mitä kukin uskaltaa. Ei tuu moni meneen täysillä kuitenkaan. 2D lasit, jos porukalla alkaa oleen 3D, niille oma luokka. Lentotiloina sallittu vain ATTI-mode ja  manual tms, ei gps. GPS saa olla jos kokee haluavansa pitää kyydissä rikkoontumassa. Mahdollisimman yksinkertaisella aloitetaan. Jokainen saa tulla mukaan. Lentoaika esim se 5min ja kiekat lasketaan. Eriä tarpeeksi ja pisteitä sit sijoituksen mukaan. Lopuksi finaaleita ja voittaja nousee.

Pidetään mahdollisimman yksinkertaisena. Jos väkimäärä kasvaa niin voidaan tehdä luokkia.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #48 : 01 Maaliskuu, 2015, 08:51:41 »


Poissa EuroRC.com

  • Mainostajat
  • *
Vs: Multikopterien FPV kisaaminen
« Vastaus #49 : 01 Maaliskuu, 2015, 10:16:37 »
Ei tartte testata sen enempää. Tänään oli jo ongelmia kolmen ja neljän VTX:n kanssa. Neljä ihan max kun 40MHz suuntaansa taajuuseroa. Tätä saa parannettua jos 1. taajuus RHCP 2. taajuus LHCP 3. RHCP ja 4. LHCP. Väättäri, ootkos kuulolla - kansa tarttis LHCP antenneja ;)
Kyllä tarvii, itsekkin juuri sanoit millä voidaan aloittaa. Kyssärinki onki saako 5 tai 6 (tai jopa 7 tai 8) kuin ottaa LHCP:t ja esim vakioi lähettimet ja poistaa pahimmat häiriötekijät. Tuolla on kumminkin 6-7 lähetintä mistä valkata. Kumminkin 4 saa varmasti jo hyvää kisaa, joten ei tää sen isompi ongelma ole, tarvii vaan testaamista ja oppimista. Koska tässä ei pakosti iso teho ole se paras ratkaisu niinkuin on jos lennät yksin.

Yksi mahdollisuushan noihin lähettimiin on, että hommataan vakiolähettimet skaboihin. Kaikille samanlainen kiinnitys, esim etran tarraa(todella lujaa) ja servoliitin kytkennöille. Näitä sit vaihtelis lähdön osallistujille. Silloin kaikilla ois samat vehkeet käytössä ja todettu et eivät häiritse toisiaan. Varmaankin se 4 alkaa olla maksimi erässä.

Ja kuten todettu niin EuroRC, täällä on maastoa. On siis metsä ja toisena ois pienet pellot. Voi periaattees tehä useemmankin abaut pysyvän radan. Toki nauhalla on helppo muuttaa metsikössä olevaa rataa.

Säännöistä. Paino ja nopeus, ei niitä tarvi rajoittaa mielestäni. Painosta on haittaa ja nopeus on se mitä kukin uskaltaa. Ei tuu moni meneen täysillä kuitenkaan. 2D lasit, jos porukalla alkaa oleen 3D, niille oma luokka. Lentotiloina sallittu vain ATTI-mode ja  manual tms, ei gps. GPS saa olla jos kokee haluavansa pitää kyydissä rikkoontumassa. Mahdollisimman yksinkertaisella aloitetaan. Jokainen saa tulla mukaan. Lentoaika esim se 5min ja kiekat lasketaan. Eriä tarpeeksi ja pisteitä sit sijoituksen mukaan. Lopuksi finaaleita ja voittaja nousee.

Pidetään mahdollisimman yksinkertaisena. Jos väkimäärä kasvaa niin voidaan tehdä luokkia.
Vakiolähettimet toimii, mutta samoja lähettimiä ei voida käyttää, tulee liikaa säätöä erien välissä ja ongelmia jos joku torppaa laitteensa. Järjestäjien puolesta tosin kannattaa olla vuorkalähettimiä koko päiväksi jos lähetin on vakioitu tai jokin lähetin todettu  hyvin toimivaksi. Tämäkin asia on jo ratkaistu autopuolella vuosia sitten.

Nopeus on se mikä tekee kilpailun, jos kalusto ei ole saman nopeuksista niin kisaa ei synny koska lupaan ettei kukaan ole vielä niin hyvä kisaamaan. Jotta nopeus saadaan samaksi, niin esim painoa pitää rajoittaa. Tähän tarvitaan niin alapaino kuin yläpainoraja. Perustelen hiukan teille:

Yläpainoraja:
- Turvallisuus, 500g laite on huomattavasti turvallisempi kuin 1kg laite kun se tulee tonttiin jonnekki missä on ihmisiä.
- Kustannukset, kevyempi laite ei rikkoudu yhtä helposti, idea on pitää laitteet niin kevyinä että torpissa kalusto pysyy useasti ehjänä.
- paino rajaa myös sitä mitä voidaan laittaa kyytiin, tällä poistetaan kaikki turha mikä ei kuulu kilpailemiseen ja tekevät asioista monimutkaisia.

Alapainoraja
- Kevyessä laitteessa on pienempi hitausmassa, joten se kiihtyy ja kääntyy paremmin. jotta nopeus on sama halutaan pitää laitteet about saman painoisina
- Koska kevyt on parempi, pidetän kustannukset kurissa sillä ettei rahalla saa ostettua tositosi kevyttä laitetta joka rikkoutuu helposti. Näin pidetään kalusto ehjänä, kisa rehtinä ja kustannukset kurissa.

Lentoapuihin sen verran, että on selkeetä että manuaalilla mennään, selflevel vois olla ehkä sallittu. Ei tässä ole tarkoitus lentää robootilla, vaan katsoa kuka osaa oikeesti veivata tikkuja.

Lentoformaatti on helppo kopioida autopuolelta suoraan. Ensiks treenit, sit qualifierit jonka perusteella jaetaan Finaaleihin. Treenejä vaikka 2, qualifiereita 4 ja finaaleja 3, jolloin lentopäivä täyttyy just passelisti.

Alkuun pidetään homma helppona tulla mukaan ja yksinkertaisena, näin porukkaa kertyy harraastuksen ympärille nopeasti. Koska kisoissa(tapahtuma lienee parempi sana tässä vaiheessa) on tiukkaa kilvanajoa ja helppoa hankkia kalusto kun on sopivasti rajattu. Myös pääpaino säilyy lentämisessä, sen sijaan että pyritään keksimään tapa millä sadaan enempi tehoa laitteeseen että päästään "suoralla ohi".

t. Axel