Ei tartte testata sen enempää. Tänään oli jo ongelmia kolmen ja neljän VTX:n kanssa. Neljä ihan max kun 40MHz suuntaansa taajuuseroa. Tätä saa parannettua jos 1. taajuus RHCP 2. taajuus LHCP 3. RHCP ja 4. LHCP. Väättäri, ootkos kuulolla - kansa tarttis LHCP antenneja ![Iskee silmää ;)](https://www.kopterit.net/Smileys/default/wink.gif)
Kyllä tarvii, itsekkin juuri sanoit millä voidaan aloittaa. Kyssärinki onki saako 5 tai 6 (tai jopa 7 tai
![Cool 8)](https://www.kopterit.net/Smileys/default/cool.gif)
kuin ottaa LHCP:t ja esim vakioi lähettimet ja poistaa pahimmat häiriötekijät. Tuolla on kumminkin 6-7 lähetintä mistä valkata. Kumminkin 4 saa varmasti jo hyvää kisaa, joten ei tää sen isompi ongelma ole, tarvii vaan testaamista ja oppimista. Koska tässä ei pakosti iso teho ole se paras ratkaisu niinkuin on jos lennät yksin.
Yksi mahdollisuushan noihin lähettimiin on, että hommataan vakiolähettimet skaboihin. Kaikille samanlainen kiinnitys, esim etran tarraa(todella lujaa) ja servoliitin kytkennöille. Näitä sit vaihtelis lähdön osallistujille. Silloin kaikilla ois samat vehkeet käytössä ja todettu et eivät häiritse toisiaan. Varmaankin se 4 alkaa olla maksimi erässä.
Ja kuten todettu niin EuroRC, täällä on maastoa. On siis metsä ja toisena ois pienet pellot. Voi periaattees tehä useemmankin abaut pysyvän radan. Toki nauhalla on helppo muuttaa metsikössä olevaa rataa.
Säännöistä. Paino ja nopeus, ei niitä tarvi rajoittaa mielestäni. Painosta on haittaa ja nopeus on se mitä kukin uskaltaa. Ei tuu moni meneen täysillä kuitenkaan. 2D lasit, jos porukalla alkaa oleen 3D, niille oma luokka. Lentotiloina sallittu vain ATTI-mode ja manual tms, ei gps. GPS saa olla jos kokee haluavansa pitää kyydissä rikkoontumassa. Mahdollisimman yksinkertaisella aloitetaan. Jokainen saa tulla mukaan. Lentoaika esim se 5min ja kiekat lasketaan. Eriä tarpeeksi ja pisteitä sit sijoituksen mukaan. Lopuksi finaaleita ja voittaja nousee.
Pidetään mahdollisimman yksinkertaisena. Jos väkimäärä kasvaa niin voidaan tehdä luokkia.
Vakiolähettimet toimii, mutta samoja lähettimiä ei voida käyttää, tulee liikaa säätöä erien välissä ja ongelmia jos joku torppaa laitteensa. Järjestäjien puolesta tosin kannattaa olla vuorkalähettimiä koko päiväksi jos lähetin on vakioitu tai jokin lähetin todettu hyvin toimivaksi. Tämäkin asia on jo ratkaistu autopuolella vuosia sitten.
Nopeus on se mikä tekee kilpailun, jos kalusto ei ole saman nopeuksista niin kisaa ei synny koska lupaan ettei kukaan ole vielä niin hyvä kisaamaan. Jotta nopeus saadaan samaksi, niin esim painoa pitää rajoittaa. Tähän tarvitaan niin alapaino kuin yläpainoraja. Perustelen hiukan teille:
Yläpainoraja:
- Turvallisuus, 500g laite on huomattavasti turvallisempi kuin 1kg laite kun se tulee tonttiin jonnekki missä on ihmisiä.
- Kustannukset, kevyempi laite ei rikkoudu yhtä helposti, idea on pitää laitteet niin kevyinä että torpissa kalusto pysyy useasti ehjänä.
- paino rajaa myös sitä mitä voidaan laittaa kyytiin, tällä poistetaan kaikki turha mikä ei kuulu kilpailemiseen ja tekevät asioista monimutkaisia.
Alapainoraja
- Kevyessä laitteessa on pienempi hitausmassa, joten se kiihtyy ja kääntyy paremmin. jotta nopeus on sama halutaan pitää laitteet about saman painoisina
- Koska kevyt on parempi, pidetän kustannukset kurissa sillä ettei rahalla saa ostettua tositosi kevyttä laitetta joka rikkoutuu helposti. Näin pidetään kalusto ehjänä, kisa rehtinä ja kustannukset kurissa.
Lentoapuihin sen verran, että on selkeetä että manuaalilla mennään, selflevel vois olla ehkä sallittu. Ei tässä ole tarkoitus lentää robootilla, vaan katsoa kuka osaa oikeesti veivata tikkuja.
Lentoformaatti on helppo kopioida autopuolelta suoraan. Ensiks treenit, sit qualifierit jonka perusteella jaetaan Finaaleihin. Treenejä vaikka 2, qualifiereita 4 ja finaaleja 3, jolloin lentopäivä täyttyy just passelisti.
Alkuun pidetään homma helppona tulla mukaan ja yksinkertaisena, näin porukkaa kertyy harraastuksen ympärille nopeasti. Koska kisoissa(tapahtuma lienee parempi sana tässä vaiheessa) on tiukkaa kilvanajoa ja helppoa hankkia kalusto kun on sopivasti rajattu. Myös pääpaino säilyy lentämisessä, sen sijaan että pyritään keksimään tapa millä sadaan enempi tehoa laitteeseen että päästään "suoralla ohi".
t. Axel