Kirjoittaja Aihe: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode  (Luettu 36062 kertaa)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« : 08 Helmikuu, 2015, 15:37:10 »
Eli mitä nää Flight modet niinku on?
Luin tota manuaalia mutta mun rajoitettu aivokapasiteetti nyt vaan ei riitä käsittelemään tätä asiaa.
Löydänkö mä siis mun F7 ohjaimen kytkimistä jostain nämä 6 flight modea (1-6)?
Ohjaimessahan on oikean käden puolella päädyssä antennin vieressä FMOD kytkin mutta eihän siinä ole kun 3 asentoa (0, 1, 2).
Tähän kohtaan loppu mun aivokapasiteetti.
Ajattelin että minäpäs laitan itselleni Simple Moden johonkin näistä 1-6 kohdasta jotta voin lentää asetetulla simple modella siten, että jos ajan kopteria eteenpäin niin se myös lentää eteenpäin huolimatta siitä miten päin kopteri on ilmassa, eli että onko nenä menosuuntaan vai perä menosuuntaan niin silti se tajuaa lentää eteenpäin.

Koittakaas joku yrittää jaksaa vastata ja neuvoa.

Kalibroin kompassinkin äsken saa nähdä kuinka vituiks meni...

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #1 : 08 Helmikuu, 2015, 18:10:56 »
anyone?
eiks kukaa tiiä vai eiks kukaa vaan viitti kertoo ku  on nii tyhmä kysymys?

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #2 : 08 Helmikuu, 2015, 18:26:03 »
APM:n flight moden määrää kanavan 5 asento, eikä sillä ole mitään tekemistä radion flight moden kanssa. Radiosta voit siis asettaa erilaisia ns. lentotiloja, joissa trimmit, liikeradat yms on mukautettu vaikkapa laskuun tai taitolentoon.

Jos kanavalla 5 käyttämäsi vipu on kolme asentoinen saat helposti käyttöön kolme lentotilaa APM:lle. Potikalla tai mixaamalla kaksi kytkintä (2- ja 3-asentoiset) yhteen, saat käyttöön kaikki 6 mahdollista lentotilaa. Mielestäni kahden vivun käyttämisessä on melkoisesti riskejä, mutta taitaa olla silti yleisesti käytetty tapa. Tällöin siis 2-asentoisen vivun asento määrää, että tuleeko 3-asentoisesta vivusta modet a, b ja c vai d, e ja f.

Simple ja super simple modet voit laittaa näiden kuuden moden lisäksi myös kanavien 7 tai 8 taakse, mutta alkuun kolmekin modea on jo ihan tarpeeksi. Perus modena on aina Stabilize, kahteen muuhun voit laittaa vaikka Alt Holdin, Loiterin tai Simple moden.
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2015, 18:32:17 kirjoittanut Rollerah »

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #3 : 08 Helmikuu, 2015, 18:41:56 »
Okei, no tämä selvensi jo, sanotaanko että noin puolet :) Eli ihan hyvin jo!
Täytyy futispelin jälkeen tutkia vähän asiaa käytännössä, nyt kun vähän tajuaa mitä tutkia ym...
Eli noille kytkimille voi siis ikäänkuin säätää haluamansa toiminnot?

Kerrotko vielä tyhmälle että mikä on APM :D
(onko se tää ohjain vai? V*ttu mä tunnen itteni harvinaisen tyhmäks näitten kopterien kans) :D

Poissa kylmis72

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #4 : 08 Helmikuu, 2015, 18:49:44 »
http://ardupilot.com


Sent from my iPhone using Tapatalk

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #5 : 08 Helmikuu, 2015, 19:46:22 »
mulla on siis tuolla Mission Plannerin Extended Tuning osiossa Ch7 Opt -kohdassa asetettuna näköjään valmiiksi tuo Simple Mode
(Ch8 Opt - Do nothing), mutta mistäs mä nyt tiedän mistä vivusta mä sen Simple Moden saan käyttöön jos haluan lentää Simple Modella...?

Fligh Modes osiossa mulla on kaikissa Stabilize paitsi 4 kohdassa on Loiter ja 6 kohdassa RTL. Missään niistä kohdista ei ole ruksattuna Simple Mode laatikkoa. Pitääkö ruksata?

Ei tää nyt viel ihan selvä homma oo hei :D

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #6 : 08 Helmikuu, 2015, 20:00:24 »
Selvitä ihan ensimmäiseksi se, että mitkä radion vivut vaikuttavat mihinkin kanavaan. Kanava 5 tosiaan säätää modeja ja jos radio on päällä ja vastari kytkettynä APM:ään / Pixhawkiin, niin näkyy kulloinkin aktiivinen mode vihreänä tuossa valikossa. Radion kanavaan 5 linkattua vipua kääntelemällä tuo vihreä väri sitten hyppii kolmen laatikon välillä (Tai kuuden, jos olet mixannut 3- ja 2-asentoiset vivut yhteen). Tietysti vain niillä modeilla, jotka saat radiota räpläämällä vihreiksi, on vaikutusta. Muihin kannattanee jättää stabilize.

Simple mode boxista voit suoraan tehdä mistä tahansa modesta Simple Modessa toimivan. Suosittelisin kuitenkin, että jos radiossa riittää kanavia ja 7 tai 8 on käyttämättä, niin aktivoit
Simple Moden tarvittaessa sieltä, etkä polta sitä kiinteäksi mihinkään kolmesta varsinaisesta modesta.

En ole ihan varma onko simple modesta apua lennättämisen harjoittelussa. Ainakin sähläyksen riski siinä mielestäni on aika suuri, kun kopteri käyttäytyy järjenvastaisesti. Suosittelisin ehkä kopterin varovaista leijuttelua stabilize-modessa ja edelleen Alt Holdissa tai Loiterissa jos kopteri tuntuu vakaalta ja PID:t ovat kohdillaan. Esim Loiterissa voit kääntää turvallisesti nokan itseä kohti ja harjoitella liikesuuntia. Jos kopteri tuntuu karkaavan, niin tikkujen keskittäminen rauhoittaa tilanteen. Tietysti ennen GPS-riippuvaisten modejen käyttämistä olisi peruslennätyksen syytä olla hallinnassa, ettei GPS-häiriön sattuessa kohdalle tule ylimääräistä jännitystä.
« Viimeksi muokattu: 08 Helmikuu, 2015, 20:05:29 kirjoittanut Rollerah »

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #7 : 08 Helmikuu, 2015, 20:18:49 »
Noniin, ihan aluks, mulla on siis kopteri usbilla läppärissä kiinni. Kopterin akku on irti.
Connect toimii eli yhdistyy kuten pitääkin (COM33-57600).
Noi kalibrointi ym jutut ei tunnu toimivan ennenkuin laitan ohjaimen virrat päälle ja vapautan moottorilukon liikuttamalla korkeusvipua vasempaan alalaitaan... Tää on varmaan kaikki ihan normaalia? Tai näin ainakin oon tän yhteispelin saannu jotenkuten toimimaan.

No asiaan...

Ohjainta en ole siis kytkenyt millää usbilla läppäriin, pelkästään kopterin.
Nyt kun kokeilin niitä vipuja niin ei niistä mikään vaikuttanut noihin Flight Moden 1-6 kohtaan.
RTL (kohta 6) on vihreänä kokoajan ja pikkusen se välähtää lähestulkoon jokaisesta vivusta mutta vihreä pysyy 6.kohdassa...
Ilmeisesti tässä on siis jotain ongelmaa? Vai pitääkö ohjain liittää Usbilla läppäriin myös?

Poissa Rollerah

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #8 : 08 Helmikuu, 2015, 20:44:48 »
Listaapas lyhyesti käytössä olevat laitteet niin helpompi auttaa.

Ehkä helpointa konffaus on tehdä sitten, kun APM/Pixhawk on kopterissa kiinni kaikkine oheislaitteineen (JA POTKURIT IRTI!!!). Jos haluat vain alustavasti tutustua laitteistoon, niin toki kamat voi koota pöydällekin ilman runkoa. Tällöin vain voi olla vaikea sanoa, että kuinka kokonaisuus toimii lopullisessa kopterissa.

Ilmeisesti sinulla on siis vastari kuitenkin kiinni APM:ssä? Ohjainta ei liitetä tietokoneeseen (Useimmissa ei edes ole USB:ia), vaan komennot välittyvät APM:ään liitetyn vastarin kautta. Vastari saa sähkönsä APM:n kautta USB:stä. Mitään suurempaa (Servoja yms. ) USB:n kautta ei kannata yrittää pyörittääkään. Kannattaa muuten sitten olla tarkkana, että ei anna APM:lle jännitettä kahdesta eri lähteestä, esim. noparin BEC:stä ja USB:stä samaan aikaan. Tällöin on ihan kohtalainen riski siitä, että joko nopari, APM tai tietokoneen USB-piiri päästävät savut pihalle.

Se, että mikä vipu vaikuttaa kanavalla 5 lähetettävään signaaliin on kiinni vain ja ainoastaan radion asetuksista. Sama tietysti pätee myös muihin kontrolleihin. Eli aloita nollaamalla radion asetukset, luo uusi lennokkiohjelma tikku-modella 2 (Kaasu vasemmalla) ja ohjelmoi kanavat 5 ja 7 haluamiisi kytkimiin. Kuulostaa kyllä melko oudolta, että kalibrointi Mission Plannerissa edellyttäisi moottorien armausta  :o . Itselläni Pixhawkilla vihreät palkit liikkuvat ihan kiltisti ilman armaustakin.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #9 : 08 Helmikuu, 2015, 21:05:57 »
Walkera QR X350 Pro
Devo-F7
perus antennit tällä hetkellä kiinni, mukana tuli kyllä sitte noita tatteja sunmuuta...
Potkurit on irti.
Kompassi on kalibroitu tänään mission plannerilla (toivon mukaan onnistuneesti)
Eli kopteri on siis ihan lentovalmis kyllä jo ja sillä oon lentänytkin pari kertaa. Ei se osina tuossa pöydällä ole.
Mietinkin näitä kanavajuttuja että onko ne kanavat jossain tuolla piirilevyissä ja pitääkö tota ny lähtä purkailee?

Edelleen mikä on APM?
Linkki ei valottanu sen enempää...

"Jos kanavalla 5 käyttämäsi vipu on kolme asentoinen"

Siis mikä ihmeen vipu jossain ihmeen 5 kanavalla? TÄH?
Ihan hepreaa niinku... :D

"APM:n flight moden määrää kanavan 5 asento, eikä sillä ole mitään tekemistä radion flight moden kanssa"

Mistä nää kanavat nyt selviää mulle? Missä mulla on jotain kanavoita muuallaku telkkarissa?
Mulla on vipuja. Tiedän että MIX vivusta menee päälle HOLD (1) ja Kotiinpaluu (2) toiminto... Tai ainaki pitäis mennä.
Manuaalia oon pläränny jo pari päivää enkä saa irti siitä oikein mitään! Ohjaimessa on lähes kaikki asetukset kuten manuaalissa sanotaan. Ostin kopterin siis käytettynä ja tämä oli ns. lentovalmis, joten en ole koonnut tätä enkä näin ollen myöskään voi varmaksi mennä sanomaan mitä tuolla kopterin sisällä on. Muutakun joku rx703A läpyskä sieltä pilkottaa akkukotelosta.
Olis ehkä helpottanu alun alkaenkin se jos olisin joutunut kasaamaan koneen itse ihan alusta asti niin olisin paremmin perillä näistä johtojen liittimistä sun muusta sielun elämästä. Tosin itsekasaamalla koneella lentäminen olis ollu sitte toinen juttu.
Olen tällä pari kertaa jo lentänyt ja ihan ok toimi.


Laitanko vaan Mission Plannerin Flight Modes osion viidenteen laatikkoon jossa nyt on Stabilize niin ruksaanko sen vierestä laatikon "Simple Mode" niin sitte mulla on simple mode lentotila käytössä ku menen pihalle pörrää ja tonttaamaa tän härvelin :D

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #10 : 08 Helmikuu, 2015, 21:13:00 »
Rupesin ottaa täs samal Vodkaa tuoremehulla...
Ottakaa tekin, ette te muuten näitä mun kysymyksiä kestä  ;D

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #11 : 08 Helmikuu, 2015, 21:22:28 »
Rupesin ottaa täs samal Vodkaa tuoremehulla...
Ottakaa tekin, ette te muuten näitä mun kysymyksiä kestä  ;D

Kannatettavaa! Kahden kaljan jälkeen mäkin kytkin gibaaliin akun väärin päin ;-)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #12 : 08 Helmikuu, 2015, 21:27:37 »
 ;D hahaha

Mut jos nää hommat menee vituiks selvinpäin niin
onko sillä sitte enää väliä meneekö ne kännissäkin vituiks :D

Yhtä kovaa se maa tippuvan kopterin alla on riippumatta siitä onko pilotti kännissä vai ei.

No ei, vitsit vitseinä ja mehut mehuina...

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #13 : 09 Helmikuu, 2015, 17:12:53 »
Mikäs tämä IOC sitten on ja mistä sen saa päälle/pois?
Vai tarkottaako se just tätä simple modea?

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #14 : 09 Helmikuu, 2015, 18:23:56 »
IOC taitaapi olla se tyhmämode, jossa kopteri lentää sauvasta työnnettäessä kotipisteestä poispäin ja sauvasta vedettäessä takaisinpäin. Sama myös oikea-vasen-suunnassa.Tuo moodi ei välitä siis kopterin orientaatiosta vaan menee gepsin mukaan. Kannattaa ottaa pois käytöstä ja opetella lennättämään ihan manuaalimoodissa.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #15 : 09 Helmikuu, 2015, 19:05:27 »
Toi taitaa olla paras lentotila saadakseen multinsa palasiksi. Hetkellinen gepsin katoaminen ja ties mitä tapahtuu.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #16 : 09 Helmikuu, 2015, 19:29:50 »
Failsafet kohdilleen niin ei pitäs mitään käydä kun gps katoaa. Tosin, ei se ennenkään ole kaikkia flyawayta estänyt.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #17 : 11 Helmikuu, 2015, 12:32:33 »
Hyvä tota oli ainakin lentää tuolla "ioc" säädöllä eli kun laitto fmod kytkimen 2 asentoon.
En sitten tiedä mitä käy jos gps joskus katoaa?
Tai no tietäähän sen... vituikshan se varmaan menee.
Katoaako teillä sitten gps useinkin?

Edelleen se simple moden säätö on ihan hepreaa...

en muista/tiedä mitä mulla oli failsafessa. Ehkä disable...
Onko siellä joku gps:n katoamis-failsafe myös ja sitten akun loppumis-failsafe erikseen?
Mitä niihin kannattas laittaa asetuksiksi?



Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #18 : 11 Helmikuu, 2015, 12:38:45 »
GPS failsafe löytyy parametreissä erikseen. Kannattaa laittaa alt hold niin kopu jääpi odottelemaan moden muutosta manuaaliin tms. FS lähtee päälle kun gps:ää käyttävässä tilassa tulee 5 sekuntia ylittävä glitchi. Tuossa kuvassa näkyypi tarkemmin.



Ja sittenhän on myös throttle failsafe joka auttaapi kun ohjaus signaali katoaa. Kannattaa katsoa kaikki läpi tarkkaan kaikki nuo asetukset. APM:ssä on säätämistä aika reilusti....
« Viimeksi muokattu: 11 Helmikuu, 2015, 12:41:15 kirjoittanut UberL »
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #19 : 11 Helmikuu, 2015, 12:42:43 »
Ps.
toissapäivänä kun lentelin manuaalimodella niinkun nämä ekat 3 lennättämiskertaa olen tehnytkin niin
 ilmeisesti syystä että kopteri meni mun taakse eli lähtöpisteen toiselle puolelle niin ohjaus meni ihan vitullee.
jotenki en tajunnu enää yhtää mitää ja mistää se ei tuntunu tulevan takaspäin niin torpithan siinä tuli tosin n.2m korkeudesta pehmeään lumihankeen katolleen joten mitään ei hajonnut kun vein kopterin sisälle takan päälle kuivumaan.

Eli en mä nyt tiedä kumpi kannattaa alussa ja kumpi ei.
se että kantapään kautta torppailee ja hajottaa kopterin ja kamerat vai opettelee IOCin ja Gepsien avulla pitämään kopteria ilmassa ja opettelee sauvojen käyttäytymisen ylipäätään. Sitten kun sen kopterin yleinen hallinta on lapasessa niin mun mielestä on helpompi ruveta miettimään näitä peilikuvalennättämisiä ym.

Olin itsekin ekaksi sitä mieltä että opettelen manuaalilla tietenkin mutta parit niin omituiset torppaukset ohjauksen outouden takia niin päätin että Jospa vaan ensin totuttelisin kopteriin IOCin avulla.

Poissa zoomsky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #20 : 11 Helmikuu, 2015, 12:46:42 »

Hei !

Ehtiskö joku koota tähän luettelon suositelluista asetuksista Mission Planneriin.
(tai linkit vastaaviin ohjeisiin)

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #21 : 11 Helmikuu, 2015, 12:47:00 »
Joo kiitti kuvasta. Auttaa tajuamaan!!
Tarkastan tuon!

Oon katellu juu tuota mission planneria niin on kyllä hitosti säädettävää :)

Ei tosin hirveitä viittis säätää ja pilata kun ei oikein vielä tiedä mitä säätäis :)

Vähän rauhallisemmaks ton liikkeitä pitäs saada. Se on listalla mihin pitää jossain vaiheessa perehtyä (just kun tietäis mihin perehtyä)...

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #22 : 11 Helmikuu, 2015, 12:50:00 »
Tämä on linkitetty varmaan jo moneen kertaan mutta ihan hyvä opas siihen miten orientaatioita ja ylipäätään kontrolleja kannattaa treenata :



Jos on simple mode taikka ioc päällä niin sillon se vasta meneekin sekasin kun kopu päätyy "väärälle" puolelle lentäjää/lähtöpistettä.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #23 : 11 Helmikuu, 2015, 13:27:19 »
Ottakaa se gepsi hel*ettiin siitä kun opettelette. Samoin kaikki kamerat yms kikkareet. Manuaali/acro- tilassa kopukan lentosuunnat ja muutokset on pakko hallita. Toki saatte tehdä ihan mitä vaan haluatte kunhan ette muiden turvallisuutta ja omaisuutta vaaranna. GPS mukaan vasta kun on perusteet selkärangassa - simulaattori auttaa myös.

Poissa Simeoni350pro

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Mission Planner - Flight mode - Simple Mode
« Vastaus #24 : 11 Helmikuu, 2015, 13:29:04 »
No hyvä että jaksoit linkata sen uudestaan. Ihan ok video.

Munkin mielestä olis hyvä jos jossain olis saatavilla semmonen mielellään jopa kuvitettu ohje
hyviksi / luotettaviksi todetuista asetuksista.
Minä kun ostin kopterin käytettynä niin eihän mulla ollu mitään hajua mitkä asetukset siellä mahtaa olla
asetettuina, en tiennyt vaikka olis olis ollu ihan päin peetä kaikki, ja kun ei ole tietoa yhtään mitkä asetukset pitäis edes olla
niin vähän eka kerta jännitti. Mutta niinhän se oli aikanaan naisten kanssakin, ekalla kerralla jännitti mutta kokemus toi varmuutta
ja nyt sen homman taitaa vaikka pimeässä silmät kiinni!
Mutta tosiaan...

UberL miten se niin sekasin menee jos kopu lentää väärälle puolelle?
Sekavuudella tarkotat varmaan sitä että jos on tottunut lentämään manuaalilla ja tietää miten
se ohjaus toimii ja kun IOC:illa lentää niin se tuntuukin menevän väärin päin?
Eli tottumis kysymys?
IOC:illa kun lensin niin en kylläkään päästänyt kopua väärälle puolelle tällä kertaa joten en päässyt kokemaan tätä ns. sekoamista.
Enkä ehkä haluakaan kokea sitä vielä :D
Manuaalimoden sekoaminen väärällä puolella säikäytti ja vitutti sen verran että päätin ottaa automatiikkaa sittenkin avuksi.
Ymmärrän kyllä täysin tuon että manuaalilla pitää opetella aluksi mutta se kun tarpeeksi monta kertaa "sekoaa" (eli minä sekoan)
niin ei sitä kopteria halua kyllä tuhotakaan näin aluksi...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2229 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2009, 20:43:27
kirjoittanut Mikka
4 Vastauksia
3755 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2009, 21:27:27
kirjoittanut ija
4 Vastauksia
3857 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 20:00:07
kirjoittanut jekuusi
4 Vastauksia
5008 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Helmikuu, 2013, 10:54:14
kirjoittanut Cadvision
49 Vastauksia
25137 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2015, 20:56:59
kirjoittanut Raimund