Kirjoittaja Aihe: Nitron tankin korkin tiivistys  (Luettu 9066 kertaa)

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2021
  • *****
Nitron tankin korkin tiivistys
« : 11 Lokakuu, 2014, 18:28:18 »
Mulla vuotaa 700N:n tankki hieman. Tankin reunassa on tuollainen vähän yli 1cm halkaisijaltaan oleva ympyrän muotoinen reikä, jossa on kuminen korkki. Nitroa tihkuu jonkin verran tuosta korkin tiivisteiden läpi. Erityisesti kun moottori on käynnissä se tuntuisi tuolta nitroa valuttavan. Mitäs virkaa tuolla korkilla ylipäänsä on? Ja millähän tuota kannattaisi tiivistää. Ajattelin että liimaisin korkin kokonaan kiinni epoxilla, kumiin tarkoitetulla kontaktiliimalla tai pikaliimalla. Onko ajatuksia millä kannattaisi tiivistää?

Huono kuva kumikorkista ja reiästä. Kuva 90 astetta kääntynyt näemmä vielä, että olisi mahdollisimman vaikea havaita mistä on kysymys :)

*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #1 : 11 Lokakuu, 2014, 21:12:29 »
Noissa vanhemmissa taitaa tosiaan olla 2 läpivientiä. Toista tarvitsee käsittääkseni pumpullisen motin kanssa pelatessa. Ainakin uudemman mallisessa (DFC) tankissa tuota ei enää ollut. Mahtaisikohan se mennä tuohon vanhempaan runkoon?

Btw. katoin, että sulla on tuossa headertankki paikallaan? Sen voi ottaa pois käytöstä jos haluat ylimääräistä painoa pois :) Klunkiksi sitten tietty M.O.A.S
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2021
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #2 : 11 Lokakuu, 2014, 21:14:15 »
Zau,

Se on ns. huoltoaukko. Siihen saa updaten, mutta itse olen tiivistänyt pultilla ko. holen. Voin otta kuvan kun ehdin.

edit: sitä ei tarvi nykymotteihin.

Rane
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 21:16:04 kirjoittanut rane78 »
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #3 : 11 Lokakuu, 2014, 21:18:05 »
Zau,

Se on ns. huoltoaukko.

Rane
Ihan vain mielenkiinnosta... Mitä se aukon kautta huolletaan?

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2021
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #4 : 11 Lokakuu, 2014, 21:20:26 »
Ei mitään  ;D
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 21:22:16 kirjoittanut rane78 »
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #5 : 11 Lokakuu, 2014, 21:21:13 »
Ihan vain mielenkiinnosta... Mitä se aukon kautta huolletaan?


Moasin klunkki!
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #6 : 11 Lokakuu, 2014, 21:27:22 »

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #7 : 11 Lokakuu, 2014, 21:36:34 »
Miten MOAS:ia pitää huoltaa??
Välillä vaihtaa vanu (en ole tosin vielä vaihtannu) 8)
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #8 : 11 Lokakuu, 2014, 21:39:43 »
Määhä Marko sanoin kentällä tänää et "laita voorumille kyssäri tosta, kyä sinne ne wanhat nitro-jäärät tulee vaahtoomaan" ;D

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2021
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #9 : 11 Lokakuu, 2014, 21:39:56 »
Voi olla, että olen väärässä, mutta superklunkki ja moas ei mahdu tosta mihin letku tulee. Mulla taitaa olla just sellanen klunkki jonka pistin tuosta huoltoluukusta :). En oikeen muista kun aikaa on parisen vuotta, kun olen noiden kanssa touhunnu.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #10 : 11 Lokakuu, 2014, 21:41:17 »
Hehe, tässä motissa siis ainakin piti olla 2 läpivientiä:

http://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/heri/manual/91cspecps_e.pdf

Mahtokohan Moasia vielä ollakkaan kun nuo tankit on valettu? :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #11 : 11 Lokakuu, 2014, 22:00:59 »


Mahtokohan Moasia vielä ollakkaan kun nuo tankit on valettu? :)
Mä tungin Moasin tankkiin 2010. Kyllä se sinne ainakin silloin mahtui. Fuel Magnet mahtui myös. Tankit on taidettu kyllä suunnitella vuosia aikaisemmin.
http://www.kopterit.net/index.php?topic=10500.msg165938#msg165938
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 22:03:17 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2021
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #12 : 11 Lokakuu, 2014, 22:06:05 »
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D

Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #13 : 11 Lokakuu, 2014, 22:20:25 »
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D

Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?

Niin siis klunkki on se letku joka on tankissa sisällä. Headertankki (se pikkuinen "lisätankki") on sitä varten, ettei seos menisi laihalle jos klunkki sattuisi flippaillessa hörppäämään ilmaa. M.O.A.S klunkki sen sijaan imee itseensä fuilia ns. reserviin, joten voi lennellä ilman header tankkia ilman että seos muuttuu fuilimäärän tippuessa. Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2021
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #14 : 11 Lokakuu, 2014, 22:29:32 »
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.


Niin siis klunkki on se letku joka on tankissa sisällä. Headertankki (se pikkuinen "lisätankki") on sitä varten, ettei seos menisi laihalle jos klunkki sattuisi flippaillessa hörppäämään ilmaa. M.O.A.S klunkki sen sijaan imee itseensä fuilia ns. reserviin, joten voi lennellä ilman header tankkia ilman että seos muuttuu fuilimäärän tippuessa. Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas :)
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #15 : 11 Lokakuu, 2014, 22:35:20 »
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.


Se meitin ihme klunkki on tää.
http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.html
Lainaus
Usein itseasiassa päivän viimeisellä ajelin tankin tyhjäksi ja rotaatiolla alas
Tää on taaas yksi varmimmista tavoista polttaa tulppa. Ainaakin näillä pakopaineveehkeillä joita mulla on.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #16 : 11 Lokakuu, 2014, 22:46:25 »
MOAS: Mother Of The Sucker. Klunkki (paino letkun päässä) joka imee nitrot tankista viimeiseen pisaraan.  http://arkrc.com.au/lx0090-lynx-heli-innovations-m-o-a-s-fuel-tank-clunk/

Fuel magnet. Sama asia: http://www.ronlund.com/rcheli-prod/OMIFUELMAG.html

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #17 : 11 Lokakuu, 2014, 22:50:14 »

Se meitin ihme klunkki on tää.
http://www.trex-store.com/moas-polttoainetankin-klunkki-p-3557.htmlTää on taaas yksi varmimmista tavoista polttaa tulppa. Ainaakin näillä pakopaineveehkeillä joita mulla on.
Mikä siinä polttaa tulpan? Mulla ainakin menee nitrot ja bensat hyvin läpi... En ole huomannut vielä mitään murheita. Mulla nuo sijaitsee tankissa, ei headerissa.. Moottoreina Zenoah 26, 91, 56, 50, 37...
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 22:58:00 kirjoittanut Dutchman »

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #18 : 11 Lokakuu, 2014, 22:55:01 »
Klunkki on se paino/imuri siinä letkun päässä.

Oho, tullu typo, niin siis tosiaan se paino siellä päässä.

Niin jos Matti siis tarkoitti tuota tyhjäksi ajamista? Porukka on siitä varmaan montaa mieltä, eikä liitykään varsinaisesti tähän. Mutta melkein aina olen noi nitrokoneet ajellut tyhjäksi eikä mielestäni tulppia ole mennyt mitenkään ihmeemmin.
« Viimeksi muokattu: 11 Lokakuu, 2014, 23:06:06 kirjoittanut KL »
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #19 : 11 Lokakuu, 2014, 22:58:48 »
Oho, niin siis tosiaan se paino siellä päässä.

Niin jos Matti siis tarkoitti tuota tyhjäksi ajamista? Porukka on siitä varmaan montaa mieltä, eikä liitykään varsinaisesti tähän. Mutta melkein aina olen noi nitrokoneet ajellut tyhjäksi eikä mielestäni tulppia ole mennyt mitenkään ihmeemmin.


Just tota tyhjäksi ajamista takoitin.
Itse jätän 5-10mm soppaa tankin pohjalle. Kokemus on osoitannu, että jos koettaa ajaa tyhjemmäksi menee tulppia.
Uskon että YS:n paine systeemillä voi ajaa tyhjemmäksi kun noilla OS:n pakopaine vehkeillä.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 450L DFC Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #20 : 11 Lokakuu, 2014, 23:03:20 »
Juu, Ossista ei olekaan niin kokemusta. Olen kyllä useasti testaillut lämpöjä vimpan rotaation jälkeen ja ei tunnu lämmöt juurikaan nousevan, koska motti on laihalla vaan muutaman sekunnin. Ei sitä tapaa kuitenkaan tosiaan uskalla ehkä kaikille suositella :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2021
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #21 : 12 Lokakuu, 2014, 09:09:47 »
Ok, kiitokset neuvoista. Eiköhän tää nitrohomma tästä pikkuhiljaa ala selkeneen  8)

Tänään meen nyt vielä kentälle vuotavalla tankilla ja pitää sitten koittaa hieman purkaa tota ja tutkia että mitä toi nyt on syöny, kun tulee jokatapauksessa parin-kolmen viikon tauko lentämisiin. Eli jos laitan ton moasin klunkin ja vaihdan tankin tällaseen: http://www.trex-store.com/fuel-tank-p-3608.html, niin ei pitäsi enään vuotaa ja headertankin saa otettua pois? Mahtaakohan toi DFC tankki tosin sopia vanhempaan runkoon?
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #22 : 12 Lokakuu, 2014, 09:18:03 »

Just tota tyhjäksi ajamista takoitin.

Joo, sitte ymmärrän kyllä. Mulla jää yleensä headerikin täyteen, ja tavaraa tankkiinkin..

Poissa Teme

  • Jäsen 2021
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #4
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #23 : 12 Lokakuu, 2014, 09:28:17 »
Mää oon ihan pihalla. Selittäkää mulle ihan aluks että mikä on klunkki? Entäpä superklunkki? :D

Eli joku klunssi tilaukseen ja headertankki mäkeen?
Sulla on on header-tankissa fuelmagnet:in "bubbless" klunkki. Taitaa olla tuon MOAS:n edeltäjä.

-Teme
« Viimeksi muokattu: 12 Lokakuu, 2014, 09:31:10 kirjoittanut Teme »

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2021
  • *****
Vs: Nitron tankin korkin tiivistys
« Vastaus #24 : 12 Lokakuu, 2014, 09:31:03 »
Tämmönen ois lieneen aika helppo ratkaisu tohon vuotamisongelmaan:

http://www.modelhelicopters.co.uk/t-rex-700-fuel-tank-blanking-plug-retainer-blue.html
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
2622 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Heinäkuu, 2010, 18:13:30
kirjoittanut floodi
192 Vastauksia
95645 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Lokakuu, 2020, 20:31:30
kirjoittanut Tohtori R
148 Vastauksia
58915 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2014, 15:13:00
kirjoittanut virtakuono