Kirjoittaja Aihe: GPS:n käyttö.  (Luettu 5798 kertaa)

Poissa zem122

  • Aloitteleva torppari
  • *
GPS:n käyttö.
« : 19 Syyskuu, 2014, 18:25:10 »
Kuinka moni näkeekään vaivaa foorumissa siitä että aloitteleva RC lentäjä hyödyntää "liikaa" nykyistä tekniikkaa  :-[ Aina pitäisi harjotella ensin manuaalilla ja sitten siirtyä helpompaan.Itse ainakin tarvitsen alussa tukevat apupyörät harjotteluun.Taitojen karttuessa voi apuja vähentää ja harjotella vaativampaa lentoa.
Torppeja tulee kaikesta huolimati mutta uskon kuitenkin  enemmän olisi tullut jos apupyöriä ei olisi  >:(
esim.Minkähän takia nykyiset autot ovat täynnä järjestelmiä jotka korjaavat kuljettajan virheitä ?
Voisitko luopua niistä kaikista ja siirtyä menneeseen ?

Onko ne jotka ovat pienen ikänsä harrastaneet lennättämistä niin kaavoihin kankistuneita että kun kun minäkin jouduin aloittamaan ilman "apupyöriä"
niin totta kai muidenkin pitää.
Aika nopeasti se latistaa aloittelevan harrastajan jos 5% on lentoa ja loppuaika korjataan konetta.Nykyaikana on paljon muitakin niin  aikaa ja rahaa kuluttavia mahdollisuuksia.
Eikä kaikilta löydy lehmän hermoja harjotteluun  >:(

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #1 : 19 Syyskuu, 2014, 19:26:49 »
Se on ihan OK että käyttää "apupyöriä" harjotellessa. Mutta tosiaan vaan siinä harjotellessa. Se että lennettään esim. sillä Phanttomilla niiden "apupyörien" varassa missä sattuu ja liian kaukana, ilman että osaa vielä oikeasti itse lentää sitä vehettä, onkin sitten vähemmän OK. Eli perusteet voi hyvin opetella "apupyöriä" avulla, mutta ennen kuin aletaan kunnolla lentämään ja viemään vehkeitä ns. rajoille, niin olisi hyvä osata myös lentää ilman niitä "apupyöriä".

Itsekin joskus opettelin ajamaan polkupyörää apupyörillä, mutta vaati paljon harjoittelua sekä apupyörillä, että ilman, ennen kuin äiti uskalsi päästä yksin "ison tien" yli...
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #2 : 19 Syyskuu, 2014, 22:11:23 »
Kaikki lentävät laitteet on haastavia lentää. Sille ei voi mitään että sitä joutuu opetella pitkään ja rauhassa. Nuo avut on vaan nopeita oikoteitä siihen että saadaan kone ilmaan ja päästään jo kokeilemaan että miten se lentää.

Jos vaan malttaa siirtyä opettelemaan vaikeampaa tapaa eli ilman apuja, niin voihan sitä avuilla aloittaa. Monesti vaan käy niinku TuukkaJK tuossa sanoki että lennetään sitte vaan avut päällä, kun se on niin kiva kun pysyy niillä jo hanskassa.  :D GPS on mun mielestä vähän huono tuossa opettelussa. Yleensä se on Atti + GPS eli käytännössä kone hoitaa jo lähes kaiken. Tikusta pyydetään paikka mihin mennään ja kone liikkuu ja jää sinne. Atti mode on jo taas tosi hyvä reenailuun. Siinä ku on selflevel joka helpottaa tosi paljon lentelyä, mutta silti joutuu ite hallita konetta.

Ite tykkään kyllä lentää 100% manuaalissa muuten paitsi kuvailu hommia. Kuvailussa tuo Atti on kiva. Ja nää perinteiset kopterit lennetään kuitenki aina 100% manuaalissa nii ehkä senki takia tykkään.



E:Ajatus katkes ja teksti jäi keske
« Viimeksi muokattu: 19 Syyskuu, 2014, 22:14:00 kirjoittanut Toeh »

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #3 : 19 Syyskuu, 2014, 23:08:42 »
Itse aloitin Multiwiillä. Kuten aina kuulee täälläkin, kiinnosti eri mahdollisuudet ja kortin liitettävyydet. No kävi ilmi että tuo kortti on ihan helvettiä saada kunnolla lentämään. Gps toimi miten toimi, eikä koko kortin pidit olleet koskaan kunnossa, kun ei niiden säädöistä tajunnut hölkäsen pöläystä. Siispä mennään siitä ali missä aita on alin ja ostin Nazan. Ihan sama mitä gainejä heitti, lensi sekä gepsi piti paikoillaan. Lentäminen oli sellaista keskitasoa ja jotain sinne päin. Silti halusi jotain säädettävää ja tilasin KK2.0:an. Pääsi kokeilemaan helposti säätöjä suoraan kentällä ja ymmärsi mitä mistäkin tapahtui ja miksi. Siinä vaiheessa oppi oikeasti lentämään. Naza gepsillä oli naurettavan helppoa lentää FPV:tä. Siinä vaiheessa kun nosti koneen KK:lla ja FPV:nä, oli vaan jotain siistiä. Hallinta oli täysin itsellä ja meni sinne mihin sen laittoi menemään. Hiljalleen oppi ja tottui "manuaaliseen" lentämiseen. Nyt kun nostaa koneen OpenPilotin kortilla, on fiilis että oikeasti hallitsee sen mitä lentää ja on oikeasti itse puikoissa. Säätöjä on hakenut ihan oman maun mukaan ja säätäminen ei ole koskaan "valmista", vaan aina miettii miten multi lentää ja miten siitä voisi puristaa lisää. Pääsee myös säätämään ihan kaikkea mitä multilla haluaa/pystyy tekemään, kuten kuinka paljon pyörii asteita sekunnissa kun heittää flippejä.

Historiaa on Multiwii Pro 2, Naza, KK2.0, Naze Acro, CC3D ja Revo korteista. Parhaat "kiksit" ja onnistumisen fiilikset on löytyneet neljästä viimeisimmästä. No jokaisella on varmasi omat lentotyylit ja jos haluaa vaan leijua, on Naza ihan jees. Jos taas haluaa hallita itse multinsa ja saada siitä enemmän irti, on noi gepsillä lentämiset ihan syvältä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #4 : 19 Syyskuu, 2014, 23:33:47 »
Eikä se multilla lentäminen oikeasti niin hirveän vaikeaa ole ilman niitä "apupyöriä". Se on kuitenkin suhteellisen vakaa laitos. Itsekin kuitenkin suht vasta aloittanut ja quadilla ilman mitään apuja ensimmäisiä kertoja kokeillut (kokemus radio-ohjattavista oli mallia nikko). Eipä sitä tonttaa kun rauhassa ottaa, vähä pompottelua meno mutta äkkiä siitä pääsee jyvälle. Self-levelinkin taisin löytää jopa muutaman leijuttelukerran jälkeen ja sitten uskalsi vähä 10 metriä kauempana käydä kun ei tarvinnut pelätä että se kaatuu johonkin heti jos suunta katoaa ;D Kaasu vaan pois ja käveli jalkapallokentällä lähemmäks sitä vekotinta ja uusiksi ilmaan

gps on vähä paha kun se ei oikeen taida vastata mitään perinteistä lentomuotoa.. Ilmaan toki pääsee ja suunnastakin saa antaa pyyntöjä että mihin sitä haluaisi mutta.. Voisi ainakin kuvitella että vaikea siirtyä siihen vaikeaan alkuharjotteluun jos gps päällä "lennetään" vaikka sadan metrin päässä no problemos niin kauan kuin vain gps ei sekoile omiaan. Apupyörät siis helposti jäävät siihen pyörään jos ei vaan hakkaa hetkeä päätä seinään ja harjoittele perusteita

Mutta ei siinä, senkus lennätte niin kuin parhaaksi näette. Niin minäkin teen ::)
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #5 : 20 Syyskuu, 2014, 00:09:37 »
Kyllähän GPS:llä lentäminen alussa helpottaa, mutta voi myös hidastaa oikean lentämisen oppimista.

Itse aloitin ilman gps apuja ekoilla multeilla kun gps-ominaisuutta ei ollut kuin useiden tuhansien eurojen vehkeissä.

Nopeasti homman silloin oppi ja edelleen vedetään pääasiassa manuaalilla kun kerran sille opittu. Ilmakuvauksessa tykkään kyllä käyttää gps-ominaisuutta leijuttelussa kun korkeus säilyy lähes vakiona.

Jos gps-ominaisuutta paljon käyttää niin pitää muistaa että yhteys voi katketa. Silloin pitäisi osata lentää manuaalitilassa.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #6 : 20 Syyskuu, 2014, 09:52:48 »
Niin ja oppimista oikeasti jeesaa kanssa, millaisella kokonaisuudella lähtee lentämään. Jos ensimmäinen multi maksaa +500€, sen hajottamisen pelko on helposti kokoajan takaraivossa. Silloin ei edes uskalla kokeilla jotain erikoisempaa.

Itse painotan sitä että ensimmäinen multi tulis olla mallia torpattava. Niin että maahan tullessaan menee egen potkurit ja ehkä moottorit uudelleen nippusiteillä takas kiinni runkoon. Itse lähdin reptile rungolla ja kun tonttiin tuli, meni jalkoja jne. Halusin oppia lisää ja tein yksinkertaisen tri copterin. Tuolla sai todellakin tehdä mitä vaan. Eipä aikaakaan kun los:ina sitä pyöritti ihan miten päin vaan. Huomas että lentovarmuus oli nopeasti ihan toista luokkaa. Nyt kun on pidemmän aikaa lentänyt noilla mineillä, joilla saa tykittää ihan huoletta ja ovat uskomattoman kestäviä, rakentelin hieman isomman multin. Fpv:nä ei yhtään hannannut isompaa kokoa ja fiilis on että homma on täysin omissa "tikuissa".

Mun neuvo on, edullinen torpattava ja peruskortilla, kuten KK2.1. Eipä aikaakaan kun vetelet kaseja ja pyörittelet sitä ilmassa miten tahdot.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Markku Lau

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #7 : 20 Syyskuu, 2014, 11:20:12 »
Hei
Mulla on Devo 7 ja X350 Walkera.
Uutena (2kk sitten) sain leijunnan ja kotiinpaluun toimimaan, mutta nyt ei kummassakaan asennossa tapahdu mitään.
Olen ilmeisesti sotkenut mankasta jotakin enkä saa selville mitä. Kopussa kaikki on kunnossa GPS valot syttyvät
kuten pitääkin ja alkuseremoniat tehty oikein. Manuaalitilassa toimii mahtavasti koko värkki.
Olen laittanut tehdasasetuksillekkin, mutta ei vaikutusta tämän ongelman kanssa.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #8 : 20 Syyskuu, 2014, 13:14:59 »
Kuinka moni näkeekään vaivaa foorumissa siitä että aloitteleva RC lentäjä hyödyntää "liikaa" nykyistä tekniikkaa  :-[ Aina pitäisi harjotella ensin manuaalilla ja sitten siirtyä helpompaan.Itse ainakin tarvitsen alussa tukevat apupyörät harjotteluun.Taitojen karttuessa voi apuja vähentää ja harjotella vaativampaa lentoa.
Torppeja tulee kaikesta huolimati mutta uskon kuitenkin  enemmän olisi tullut jos apupyöriä ei olisi  >:(
esim.Minkähän takia nykyiset autot ovat täynnä järjestelmiä jotka korjaavat kuljettajan virheitä ?
Voisitko luopua niistä kaikista ja siirtyä menneeseen ?

Onko ne jotka ovat pienen ikänsä harrastaneet lennättämistä niin kaavoihin kankistuneita että kun kun minäkin jouduin aloittamaan ilman "apupyöriä"
niin totta kai muidenkin pitää.
Aika nopeasti se latistaa aloittelevan harrastajan jos 5% on lentoa ja loppuaika korjataan konetta.Nykyaikana on paljon muitakin niin  aikaa ja rahaa kuluttavia mahdollisuuksia.
Eikä kaikilta löydy lehmän hermoja harjotteluun  >:(

Ei minulla ole autossa gps:ää, ehkä pitäisi tosiaan jatkaa jalan?

Poissa zem122

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #9 : 20 Syyskuu, 2014, 20:09:15 »
Itse aloitin Multiwiillä. Kuten aina kuulee täälläkin, kiinnosti eri mahdollisuudet ja kortin liitettävyydet. No kävi ilmi että tuo kortti on ihan helvettiä saada kunnolla lentämään. Gps toimi miten toimi, eikä koko kortin pidit olleet koskaan kunnossa, kun ei niiden säädöistä tajunnut hölkäsen pöläystä. Siispä mennään siitä ali missä aita on alin ja ostin Nazan. Ihan sama mitä gainejä heitti, lensi sekä gepsi piti paikoillaan. Lentäminen oli sellaista keskitasoa ja jotain sinne päin. Silti halusi jotain säädettävää ja tilasin KK2.0:an. Pääsi kokeilemaan helposti säätöjä suoraan kentällä ja ymmärsi mitä mistäkin tapahtui ja miksi. Siinä vaiheessa oppi oikeasti lentämään. Naza gepsillä oli naurettavan helppoa lentää FPV:tä. Siinä vaiheessa kun nosti koneen KK:lla ja FPV:nä, oli vaan jotain siistiä. Hallinta oli täysin itsellä ja meni sinne mihin sen laittoi menemään. Hiljalleen oppi ja tottui "manuaaliseen" lentämiseen. Nyt kun nostaa koneen OpenPilotin kortilla, on fiilis että oikeasti hallitsee sen mitä lentää ja on oikeasti itse puikoissa. Säätöjä on hakenut ihan oman maun mukaan ja säätäminen ei ole koskaan "valmista", vaan aina miettii miten multi lentää ja miten siitä voisi puristaa lisää. Pääsee myös säätämään ihan kaikkea mitä multilla haluaa/pystyy tekemään, kuten kuinka paljon pyörii asteita sekunnissa kun heittää flippejä.

Historiaa on Multiwii Pro 2, Naza, KK2.0, Naze Acro, CC3D ja Revo korteista. Parhaat "kiksit" ja onnistumisen fiilikset on löytyneet neljästä viimeisimmästä. No jokaisella on varmasi omat lentotyylit ja jos haluaa vaan leijua, on Naza ihan jees. Jos taas haluaa hallita itse multinsa ja saada siitä enemmän irti, on noi gepsillä lentämiset ihan syvältä.

Tällä hetkellä tosiaan NAZA+GPS varsinaisena kuvausmultina (ensimmäinen multi).Toisia on jo torpattu K.K2.1 varustettuna ja pelkällä NAZA:lla ohjattava tekeillä.Riippuen mihin tykästyn niin olisi tarkoitus jalostaa toisesta vesistö torppeja kestäväksi.
Alussa tuntuu olevan niin paljon opiskeltavaa niin tekniikassa kun lentämisessä että päätin hiukan helpottaa opiskelua ja aloittaa apupyörillä  :)

Niin olihan tässä vielä sekottamassa pakkaa vanha Trex 450 tankokone josta kaikki alkoi.
Aika kun riittäisi kaikkeen.

Terv:Ensimmäisen oppivuoden RC opiskelia.

Poissa IL3

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: GPS:n käyttö.
« Vastaus #10 : 20 Syyskuu, 2014, 23:54:24 »
Enitenhän tossa "uusi harrastaja luottaa sokeasti GPSään ja kokeilee kopterin ja oman osaamisensa rajoja ilman tervettä järkeä" pelottaa se että tämmöinen ajattelematon/välittämätön aiheuttaa jonkun sivullisen kuoleman tai vammautumisen, pilaten samalla täten järkevästi ja varovasti harrastavien maineen -> tästä seuraa usein juuri tiukkojen sääntöjen ja rajoitusten lisäys.

Kyllä mielestäni pitää oppia liikennesäännöt ja autollakin  ohjaamaan ja jarruttamaan ensin, vaikka osaisikin tai olisi helppoa kiihdyttää painaen kaasun pohjaan automaatti-vaihteiden avustaessa kiihdyttämistä. Älkää lynkatko huonon vertauksen johdosta ;D

Eli mielestäni tärkeintä olisi harrastajien (erityisesti uusien) käsittää mitä siinä pahimmassa tapauksessa voi tapahtua ja että se pahin voi varmasti tapahtua ilman mitään selkeää virhettä. Tekniikka ei ole niin varmaa etteikö vikoja sattuisi vaikka olisikin ihan uudet/testatut/trilpa-tsekatut laitteet ja osat.

Tyhmästi/harkitsemattomasti lentäen (väärässä paikassa, väärällä korkeudella, väärällä tavalla, jne.) voi sattua aineellista vahinkoa helposti semmoisellakin summalla ettei monella täällä ole varaa semmoisia maksaa (esim. Auton tai talon tärvely/vakava vahingoittaminen.

Ja kun joku sivullinen kuolee tai vammautuu, noh, siihen ei meistä kenelläkään ole varaa.




 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
1833 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2015, 06:33:19
kirjoittanut HeliFlyFinland
5 Vastauksia
4727 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2015, 12:02:37
kirjoittanut Picofly
5 Vastauksia
5415 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Helmikuu, 2018, 09:26:56
kirjoittanut mad moose
0 Vastauksia
1703 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2018, 10:44:13
kirjoittanut TeroS
0 Vastauksia
1532 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2018, 10:44:37
kirjoittanut TeroS