Kirjoittaja Aihe: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla  (Luettu 4523 kertaa)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« : 23 Elokuu, 2008, 00:33:24 »
Paljonkohan mahtavat olla sopivat cutoff jännitteet nopariin 3S akulla (tarkempi setup selviää allekirjoituksesta), kuormituksessahan nuo jännitteet tippuvat, eli eivät taida normaalit lipo kennojännitteet toimia.

Toinen kysymys koskee cutoff tapaa, mulla vaihtoehtoina on cutoff 50% of max tai pulse warning, kumpi mahtaa olla turvallisempi, tuo 50% tuntuu aika pieneltä jos akku on jo muutenkin lopuillaan, toisaalta ei ole kiva laskeutua tuulisella säällä jos kierrokset pumppaavat kovasti. Niin ja tiedetään ei tarkoitus ole päästää akkua noin loppuun vaan timerilla lennetään, mutta ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi  ::)


TTM

  • Vieras
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #2 : 04 Syyskuu, 2008, 08:38:51 »
Sillon kun oli pikkureksissä Alignin oma 35X säädin, oli cut offit mulla ainakin sillee et nopari alkoi pätkimään tehoa. (pulse warning kait) Se tuntui suht hyvältä, että pystyi vielä rauhassa laskeutumaan. Olikohan se sillä medium asetuksella, jolla pulse warning alkoi 3,2V kennojännitteellä. Ei viittinyt 2,9V tiputtaa ettei lipot kusahda heti tyystin.
Sitten käytettyäni jonkin aikaa 4s akkuja, paloi noparista vissiin regu.. vaihdoin kontronikin 40A säätimeen, joka on hiukan eri luonteinen. Tällä hetkellä lipo cutti taitaa olla vähän raju kun kone ei jaksa pysyä kunnolla ilmassa akun tyhjettyä. Kerran torppasinkin sen takia, prkl.. Vaatinee vielä säätelyä.

seppomikael

  • Vieras
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #3 : 04 Syyskuu, 2008, 08:40:55 »
Minä käytän leijuttelijana mahdollisimman korkeaa (3,2V) cut-offia. Ja soft sellaista. Silloin siinä saattaa olla varaa tuoda kone vielä alas jos noin pitkälle pääsee.
Sinä kun tykkäät rääkätä akkua niin saat vielä enemmän aikaa tuolla korkealla katkaisulla. Minun akkuni on tuon 3,2V:n kohdalla jo tyhjä...

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #4 : 04 Syyskuu, 2008, 08:57:50 »
Minulla ei cutoffia ollenkaan. 7 min ja sitten alas.
Nada

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #5 : 04 Syyskuu, 2008, 12:09:45 »
Sanottakoon nyt vielä että kyseessä on Scorpionin nopari jolloin CutOff -jännitteen voi säätää välillä 5 - 25 V.

Yksi tapa on tietysti katsoa tuosta Eagle Treen loggerin datasta paljonko siellä oikeasti on sitä jännitettä missäkin vaiheessa. Tosin en ole akkuja loppuun asti ajellut (n. 1500mAh olen 2200 akuista ottanut ulos) joten ihan varmaa tietoa ei sieltäkään saa.

Duster

  • Vieras
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #6 : 04 Syyskuu, 2008, 16:39:56 »
3 kennoiselle 9.5V-10V. Tuollakin jo huomaa tehoa kadonneen, mutta silti turvallinen raja Lipoille.
Eli 3.1V-3.3V/kenno.
Itse käytän pulse warninkia eli pätkii kun virtanen loppuu.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #7 : 04 Syyskuu, 2008, 17:50:43 »
9,5 taitaa olla mulla tällä hetkelläkin käytössä ja eipä ole juuri tarvinut käyttää, joskus aiemmin kun kokeilin korkeammalla rajalla niin tuntui aika kurjalta laskeutua kun se pätki tehoja ja samaan aikaan oli hieman tuulta ja siihen aikaan taisi olla kaasukäyrätkin ja oiskohan ollu mulla n. 70% normalmodessa.
Nykyisessä setupissa kun on kuvernöörillä 90% kiekkoja normalissa ei olisi ihan niin rajua tuo cutoffin vaikutus.
Toisaalta en tiedä miten tuo kuvernööri mahtaisi suhtautua tuohon pulse warningiin, ehkä kuitenkin ihan ok kun kuitenkin molemmat toiminnot majailevat samaisessa ESCissä, tai sitten ei ;)

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #8 : 08 Syyskuu, 2008, 01:52:35 »
Tuli sitten kokeiltua miten toimii tuo cutoff kun akku menee oikeasti loppuun, ei hyvin. Vahingossa lensin kahdesti samalla akulla ja lopputuloksena puolihallittu torppi, ilman vahinkoja (tai no akku ei tainnut tykätä hyvää). Loppui meinaan tehot kyllä ihan yhtäkkiä, ei ehtinyt laskeutua edes ennen kuin akusta loppui tehot niin ettei jaksanut enään pitää kopteria edes ilmassa.

Ohessa logia kyseisestä lennosta ja taidan kyllä nostaa tuon cutoffin 10V, näyttäisi meinaan tuon login pohjalta järkevämmältä cutoff jännitteeltä, ehkä silloin ehtisi edes laskeutua, niin ja cutoff type muuttuu kyllä nyt ehdottomasti malliin "pulse warning" ei meinaan ole kauhean kiva kokemus kun akusta loppu tehot kuin seinään ja nopari antaa samalla vain 50% tehoista ;(

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: ESCin cutoff type ja arvot 3S akulla
« Vastaus #9 : 16 Syyskuu, 2008, 02:17:41 »
Tuli sitten kokeiltua epähuomiossa tuo 10V cutoff, eli jos tekee pelkkää tasaista leijuttelua eivät jännitteet tipu silloinkaan riittävän ajoissa, vaan ehdin tyhjentämään 2260 mAh 2200mAh akusta (login mukaan), laturi tuuppasi akkuun takaisin 2140 mAh, eli liian kuiviin meni. Pitäisi siis tuo cutoff valita oman lentotyylin mukaan, jos on pelkkää leijuttelua tai kevyttä ja tasaista lentelyä, niin korkeampi cutoff ja taasen 3D hurjimuksilla riittänee alhaisempikin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
2909 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Syyskuu, 2012, 10:30:11
kirjoittanut taski63
20 Vastauksia
11345 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Joulukuu, 2013, 18:47:59
kirjoittanut Maikko
8 Vastauksia
3166 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2014, 08:19:35
kirjoittanut Korppi
0 Vastauksia
1532 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Elokuu, 2019, 13:47:34
kirjoittanut Luoti
1 Vastauksia
2295 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2019, 18:02:22
kirjoittanut Mesihukka