Kirjoittaja Aihe: CX-20 Cheerson Quanum Nova  (Luettu 167831 kertaa)

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #250 : 21 Maaliskuu, 2016, 21:03:49 »
Ei pääse. Kantavuus loppuu jossain 300m päässä ja P3 standardilla pääsee reilu 600m. Toki kummallakaan ei saisi lentää yli 150m korkealle.

Tai no pääsee jos mission plannerissa tekee lentoreitin. Silloin lentää automaattisesti reittiä ja reittipisteisiin voi laittaa korkeuden. Toki ohjata sitä ei voi ennen kun palaa tarpeeksi lähelle.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #251 : 21 Maaliskuu, 2016, 21:14:08 »
Noh hyvä :)
Aerial Finland

Poissa Jampsodi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #252 : 22 Maaliskuu, 2016, 21:47:30 »
Terve!

Jostain syystä kopteri tekee kokoajan lennettäessä pientä heilumisliikettä puolelta toiselle, vaikka kaasuvipua en vaakatasossa lainkaan liikuta. Kopteri tykkää myös vaellella vähän suuntaan ja toiseen. Huvilentoa tämä ei haittaa, mutta maisemia kuvatessa häiritsee, kun ei saa hidasta ja tasaista kuvaa. Tuntuu, että ilman gimbalia pysyy paremmin suorassa ja paikoillaan.

Propelleina on jotenkuten tasapainotetut 9450, painoa kaikkien härpäkkeiden kera 1250g ja kaiken maailman kalibroinnit olen uusiksi tehny. Oisko jollain vinkkejä? Olisko 3-lapasilla vaikutusta, niitä oon aatellu laittaa myös nostovoiman parantamiseksi.

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #253 : 23 Maaliskuu, 2016, 14:01:48 »
Terve!

Jostain syystä kopteri tekee kokoajan lennettäessä pientä heilumisliikettä puolelta toiselle, vaikka kaasuvipua en vaakatasossa lainkaan liikuta. Kopteri tykkää myös vaellella vähän suuntaan ja toiseen. Huvilentoa tämä ei haittaa, mutta maisemia kuvatessa häiritsee, kun ei saa hidasta ja tasaista kuvaa. Tuntuu, että ilman gimbalia pysyy paremmin suorassa ja paikoillaan.

Propelleina on jotenkuten tasapainotetut 9450, painoa kaikkien härpäkkeiden kera 1250g ja kaiken maailman kalibroinnit olen uusiksi tehny. Oisko jollain vinkkejä? Olisko 3-lapasilla vaikutusta, niitä oon aatellu laittaa myös nostovoiman parantamiseksi.

Manuaalissako lentelet vai GPS holdilla?
Aerial Finland

Poissa Jampsodi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #254 : 23 Maaliskuu, 2016, 14:56:11 »
Manuaalissako lentelet vai GPS holdilla?

Manuaalissa aina.

Poissa ElbeH

  • Pro torppari
  • ****
    • Youtube-kanava
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #255 : 23 Maaliskuu, 2016, 19:34:11 »
Aerial Finland

Poissa Ippes

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #256 : 03 Huhtikuu, 2016, 18:22:08 »
Heissan, onko kenelläkään myydä Opensource CX-20:stä? Opensourcen kompassille olisi myös tarvetta...

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #257 : 22 Toukokuu, 2016, 15:21:24 »
Oliskohan Tampereen läheisyydessä ketään kokenutta, jolla riittäisi kiinnostusta tutkia CX-20:ni parametreja? Mission Plannerin kalibroinnit on menty läpi vaikka miten monesti, mutta ongelmana on se, ettei moottorit pyöri niin kovaa, että kopteri nousisi ilmaan. Itseasiassa kuulostaa siltä, että kierrokset ovat samat riippumatta siitä, paljonko hanaa antaa. Lähettimen kalibroinnissa kuitenkin kaikki näyttää toimivan ok.

Poissa eggsslayer

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #258 : 22 Toukokuu, 2016, 15:49:24 »
Oliskohan Tampereen läheisyydessä ketään kokenutta, jolla riittäisi kiinnostusta tutkia CX-20:ni parametreja? Mission Plannerin kalibroinnit on menty läpi vaikka miten monesti, mutta ongelmana on se, ettei moottorit pyöri niin kovaa, että kopteri nousisi ilmaan. Itseasiassa kuulostaa siltä, että kierrokset ovat samat riippumatta siitä, paljonko hanaa antaa. Lähettimen kalibroinnissa kuitenkin kaikki näyttää toimivan ok.


https://www.nextfpv.com.au/blogs/news/15272421-quanum-nova-cheerson-cx-20-standard-parameter-file

Tuosta linkistä lataat tehdasparametrit Click here kohdasta. Ja lataat ne kopteriin sitten kalibroit kaikki uusiks. Sitten myös ohjain kannattaa kalibroida huolella ja katsoa että ohjaimen trimmit on kaikki keskellä,tämän tarkistat ennen ohjaimen kalibrointia.
« Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu, 2016, 15:54:47 kirjoittanut eggsslayer »
Tarot 650 sport, Pixhawk PX4, Fimi x8 se

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #259 : 27 Toukokuu, 2016, 19:53:53 »

https://www.nextfpv.com.au/blogs/news/15272421-quanum-nova-cheerson-cx-20-standard-parameter-file

Tuosta linkistä lataat tehdasparametrit Click here kohdasta. Ja lataat ne kopteriin sitten kalibroit kaikki uusiks. Sitten myös ohjain kannattaa kalibroida huolella ja katsoa että ohjaimen trimmit on kaikki keskellä,tämän tarkistat ennen ohjaimen kalibrointia.

Kiitos, olihan noita parametreja tullut räplättyä, joten tehdasparametrien palautus oli varmasti paikallaan. Tein kalibroinnit uudelleen parametrien palautuksen jälkeen, mutta ongelma kuitenkin säilyi. Edelleen siis moottorien kierrokset jäävät vaatimattomiksi ja ovat samat koko kaasun alueella, mutta pysähtyvät kyllä, kun kaasun ottaa kokonaan pois.

Poissa hukkapätkä

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #260 : 27 Toukokuu, 2016, 21:13:52 »
Kiitos, olihan noita parametreja tullut räplättyä, joten tehdasparametrien palautus oli varmasti paikallaan. Tein kalibroinnit uudelleen parametrien palautuksen jälkeen, mutta ongelma kuitenkin säilyi. Edelleen siis moottorien kierrokset jäävät vaatimattomiksi ja ovat samat koko kaasun alueella, mutta pysähtyvät kyllä, kun kaasun ottaa kokonaan pois.
Mikä radio sulla on. Voipi löytyä koko ongelman syy sieltä.
Edit: MP:ssä semmonen ku THR_MAX pitäis olla 1000. Löytyy sieltä full parameter list kohdasta. MP:ssä on kätevä haku joilla noita voi hakea. Mission planner auki ja kone kiinni. yhdistä. Ylhäältä config/tuning. Vasemmalta löytyy full parameter list. ylhäällä on find-nappula jolla saa hakea, pistä siihen tuo THR_MAX. Se on varmaan 80 vaikka pitäis olla 1000.
« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2016, 21:29:36 kirjoittanut hukkapätkä »

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #261 : 27 Toukokuu, 2016, 22:46:10 »
Mikä radio sulla on. Voipi löytyä koko ongelman syy sieltä.
Edit: MP:ssä semmonen ku THR_MAX pitäis olla 1000. Löytyy sieltä full parameter list kohdasta. MP:ssä on kätevä haku joilla noita voi hakea. Mission planner auki ja kone kiinni. yhdistä. Ylhäältä config/tuning. Vasemmalta löytyy full parameter list. ylhäällä on find-nappula jolla saa hakea, pistä siihen tuo THR_MAX. Se on varmaan 80 vaikka pitäis olla 1000.

Radio on CX-20:n alkuperäinen. Radion kalibroinnissa kyllä näyttäisi vipujen asennot vaikuttavan toivotulla tavalla. Olit oikeassa, että THR_MAX oli arvossa 80. Mistäs arvasitkin? Nyt tehdasasetusten palautuksen jälkeen se on kuitenkin 1000, eikä sekään auttanut. Liekö jossain tehonsäädön piirissä vikaa, kun kerran kalibroinnissa radio ja vastaanotin näyttäisivät ymmärtävän toisiaan, mutta viesti ei mene moottoreille saakka.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #262 : 27 Toukokuu, 2016, 23:54:31 »
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #263 : 05 Kesäkuu, 2016, 18:24:47 »
Sitten pitäis ESC:t säätää:

https://www.youtube.com/results?search_query=cx-20+esc+calibration

Nyt löytyi ratkaisu! Videon ohjeiden avulla moottorit alkoivat vastata kaasuun ja kierrokset nousevat huomattavasti aiempaa korkeammalle. Suuret kiitokset ohjeista! Puoli vuotta meni säätäessä ja kokeillessa. Nyt odotellaan sopivaa keliä, jotta päästään ensilennolle  :D.

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #264 : 20 Kesäkuu, 2016, 17:27:18 »
Cheerson CX-20 on harkinnassa hankkia. Haluaisin laittaa siihen Contour+ -kameran gimbalilla kiinni. Olisiko suositella edullista gimbalia, jossa on normaali kameran 1/4" ruuvi? Toinen vaihtoehto on sitten tuollainen gimbal, johon kamera kiinnitetään remmillä, niin saan kyllä jotenkin siihen viritettyä. Ongelma voi tosin olla, mahtuuko tuo kamera siinä pyörimään varmasti.

Jos Contour+:n kanssa ei meinaa onnistua, vaihtoehto on myös hankkia vaikka Xiaomi Yi -kamera. Minkä gimbalin kanssa esim jalat eivät tule kuvaan tai tulevat? Sen verran laaja kuva on, että varmasti joillain gimbaleilla jalat osuu kuvaan.

Näistä kyvykkäämistä koptereista ei ole vielä kokemusta. Onko tuo 300 m kantama ongelma, kun lennätetään ilman FPV:tä? Näkeekö sitä kopteria edes kunnolla yli 300 m päästä? Tehokkaammalla lähettimellä tai antennilla taitaa päästä sitten pidemmälle?

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #265 : 20 Kesäkuu, 2016, 19:08:14 »
Kohtisuoraan ylöspäin näkee 100m päähän ja maata pitkin 130m. Jos taustalla on harmaita pilviä niin katoaa todella nopeasti näkyvistä.

Antenneja ei tarvi vaihdella koska lennetään sen mukaan miten näkee. Jokainen gimbal on kalibroitu jollekkin kameralle. Sinne kun laittaa vaikka tarranauhan niin kalibrointi on perseellään.

Itse vaihdoin CX-20:tä Phantom 3 Standardiin. Videot on aivan eri luokkaa kuin CX:llä. Ja samalla saa sen kameran, gimbalin, ohjaimen, fpv:n ja tietty quadin. Eikä tarvi säätää ja ahdistua. Akku täyteen ja kuvaamaan.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #266 : 20 Kesäkuu, 2016, 21:58:01 »
Sitten tota Contourin kameraa ei kannata ajatella ollenkaan. Se on ihan eri muotonen kamera ja painaakin ehkä 50 g enemmän. Kai niitä voi kalibroida?

Minkä takia kamerat on kiinni ilman suojakoteloa? Onko tavoite säästää vain painossa hieman? Jotenkin huvittaisi pitää koteloa, koska voihan se tulla vähän kolisten joskus alas ja kuvausympäristöt voi olla vähän erilaisia.

Onko ahdistavan paljon säätöä? Täytyykö esim ennen kuvailuja aina olla kalibroimassa tai säätämässä tietokoneen kanssa?

Ajatus oli hankkia jotain edullista alkuun ja ehkä jotain hienompaa myöhemmin. Esim Xiaomi Mi Drone vaikuttaa mielenkiintoiselta ja edulliselta, mutta ei sitä uutta tekniikkaa yleensä kannata jäädä odottamaan tumput suorana, kun muuten ei tule hankittua ikinä mitään.

Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #267 : 20 Kesäkuu, 2016, 23:37:20 »
Jos quadi on kunnossa ja lentäjä asian tasalla niin kamera ei tarvi mitään suojia. Ilmaan, kuvataan ja laskeudutaan hallitusti (tai automaatilla). Ei veden, ihmisten tai kovan tuulen päällä.

Jo ajatus siitä että quadiin pitää laittaa kamera suojakotelon kanssa on vastenmielinen. Oikein valmistaudutaan siihen että kaikki menee vituksi. Ja sehän menee.

Jos ainoa ero quadien välillä on hinta niin teet todennäköisesti kuin minä. Ensin halpa, siihen parilla sadalla osia, sitten myyt sen tappiolla ja ostat paremman.

Näin se menee, kyllä minullekkin sanottiin että osta se hyvä eka, en uskonut. Oma ilo siinä säätämisessäkin on mutta kun pääsee niin helpolla ja keskittyy vaan olennaiseen.
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #268 : 21 Kesäkuu, 2016, 00:54:56 »
Niinhän siinä usein käy, että se paras tulee kuitenkin hankittua :)

Onko kokemusta, miten Cheerson CX-20 toimii pakkasella? Varmasti speksit ei väitä, että toimisi. Onko jotain erityisiä ongelmia? Tietenkin akut täytyy pitää lämpimänä ja välttää kosteuden kondensoitumista.

Poissa _saku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #269 : 21 Kesäkuu, 2016, 17:34:15 »
Ei tämän kanssa nyt niin hirveästi tarvitse säätää. Kerran tehnyt kalibroinnit ja säädöt kunnolla, niin on aina toiminut kuten pitääkin, kompassi näyttää oikein ym. Akku kiinni ja ilmaan toimii myös tämän kanssa.
Toki Phantomin kanssa pääsee huomattavasti helpommalla kun ok radiolaitteet, telemetria ja fpv jo valmiina, mutta on siinä myös hinnassakin eroa! Uudessa Phantomissa tietysti reilusti ominaisuuksia, mutta jos verrataan CX-20 ja Phantom2 keskenään.

Kameraksi suosittelisin Goprota tai Mobiusta. Ovat tällä hetkellä suosituimmat kamerat harrasteilmakuvauksessa. Myös Gopro-kopiot tuottavat hyvää videokuvaa ja ovat lisäksi kevyempiä kuin Goprot. Mobiuksestakin löytyy kopioita, halvallakin, mutta niistä ei ole kokemuksia. Ja ehdottomasti 3-akselinen gimbal kameran kaveriksi!

Viime talvena lennättelin monesti -20 asteessa. Ei ongelmia. Pakkanen tuntui ainoastaan akun keston lyhenemisenä ja sormien jäätymisenä.
« Viimeksi muokattu: 21 Kesäkuu, 2016, 17:35:59 kirjoittanut _saku »

Poissa alasalom

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #270 : 21 Kesäkuu, 2016, 22:16:52 »
Säätämisen kanssa on varmaan vähän tuuristakin kiinni. Itsellä meni kalenteriaikaa puolisen vuotta ja varmaan muutama päivä ihan oikeastikin säätämiseen, tutkimiseen, penkomiseen ja kyselyyn ennen kuin koneen sai ensimmäistä kertaa ilmaan. Täältähän se apu lopulta löytyi ja nyt kone jo lentää, mutta vielä pitää kalibroida, sillä kone ei pidä kovin hyvin asemaansa eikä korkeuttakaan. Kopterin kiertäminen lähtee liikkeelle suurella viiveellä ja sittenkin se pyörii hitaasti, eikä lopeta heti, kun sitä lakkaa pyörittämästä ohjaimella. Eli joillain on mennyt kaikki putkeen ja itsellä vähemmän putkeen. Aloittelijaa hieman ihmetytti kaikki tuo monimutkaisuus satoine parametreineen ja monimutkaisine kalibrointeineen, vaikka toki säätömahdollisuudet ja laajennettavuus myös alunperin tässä kopterissa kiehtoivat. Jos persaus kestää, niin varmaan kannattaa hommata valmiimpi paketti kerralla.

Poissa Late

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #271 : 22 Kesäkuu, 2016, 00:25:10 »
Ajatus oli hyödyntää tuota ihan kelpoa Contourin kameraa ja pärjäillä edullisesti. Koska siihen ei taida nuo edulliset gimbalit toimia kovin hyvin, pitäisi hankkia kamerakin ja siinäpä paketille alkaa postikuluineen ja veroineen tulla hintaa luokkaa 420-450 €. Siitä ei enää ole liian pitkä matka DJI Phantom 3 Standardiin, jonka näyttäisi saavan kaikkialta 550 eurolla. Ominaisuuksia (etäisyys, FPV) ja helppokäyttöisyyttä on ihan kivasti enemmän jo sillä hinnalla. Suomesta hankkimalla saa vielä mahdollisuuden kuluttajansuojaan.

Ehkä isoimpana erona Cheerson CX-20:een saisi varmaan 10 akkua ja kaksi tuntia lentoaikaa yhdellä Phantomin akulla tai sitten tunnin tuolla hintaerolla :)

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #272 : 27 Kesäkuu, 2016, 08:46:22 »
Heissan, onko kenelläkään myydä Opensource CX-20:stä? Opensourcen kompassille olisi myös tarvetta...


Täällä olisi hyvä paketti tarpeettomana kun ei oikein ole aikaa perehtyä enää. 2 akulla ja varaosiakin tulee mukaan (propelleja ja niiden suojia) kaikki mukaan mitä uutenakin. Jos kiinnostusta on niin laita sähköpostia .eli Cheerson CX-20 Open Source myynnissä. jviheriakoski@gmail.com. Eilen toin mökiltä kotiin enkä vielä ole yleiseen myyntiin ehtinyt laittaa.

Poissa _saku

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #273 : 19 Heinäkuu, 2016, 15:59:25 »
Nyt on tullut HK:lle myyntiin päivitettu versio Novasta, Quanum Nova PRO.
Erona vanhaan on hiukan tehokkaammat moottorit, vakiona 9x4" potkurit, telemetrialle valmiina liitin ja teline, sekä akulle tehty enemmän tilaa. GPS ja kompassi ainakin kuvien mukaan siirtynyt "torniin". USB-liitinkin on päivitetty miniUSB:stä microon.  :)
5200mAh akkua kauppaavat tuon kanssa ja lupailee 25min lentoaikaa, tietysti ilman gimbalia ja kameraa.

HK:n euroopan varastosta RTF kitti n. 350e ilmaisella toimituksella. PNF kitti ilman radiolaitteita ja akkua n. 300e. Hiukan hinnoissa vielä ilmaa, vanhan päivittelee lähes samanlaiseksi halvemmalla.
Varsinkin kun vanhan version saat ilman radiolaitteita ja akkua n.210e. Tosin samainen setti oli marraskuussa pari päivää 130e, jolloin itse tämän myös ostin. Taisi olla HK:lla käynyt joku virhe hinnassa kun niin halpa oli.   ;D

Mutta hyvään suuntaan kehittymässä tämäkin kopu, vieläkun hinta tulisi vieläkin alemmas.

Linkki PRO malliin.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=105232

Poissa krisu2307

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: CX-20 Cheerson Quanum Nova
« Vastaus #274 : 25 Heinäkuu, 2016, 12:48:11 »
Minulla on tuollanen cheerson cx20. Ongelmani on se että kopterin kun kalibroin kopterini Mission Plannerissa niin kalibroinnit eivät syystä taitoisesta tallennu kopteriin. Miksi?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
6697 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Lokakuu, 2011, 19:22:46
kirjoittanut Sandu
94 Vastauksia
55746 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2016, 11:20:59
kirjoittanut jesi
2 Vastauksia
4116 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 01:08:56
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
2934 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2014, 19:11:26
kirjoittanut PetriJM71
0 Vastauksia
1795 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2016, 14:21:35
kirjoittanut Erkki Vainio