Kirjoittaja Aihe: 3GX viritys ohje  (Luettu 63160 kertaa)

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
3GX viritys ohje
« : 21 Heinäkuu, 2014, 17:56:17 »
No aoitetaan tällainen ohje yleisön pyynnöstä.


Teen tätä pikkuhiljaa seilauksen ohessa. Mulla ei oloe nyt kopua eikä PC softaa käytössä.
Muutkin voivat tehdä lisäyksiä.
PS. Viisastelua ja knoppeja ei tarvita
________________________ _______________________


OSA1 Mankan asetukset ennen virityksen aloitusta.


- Nupin mixaus H3 eli se saman kun tankonupilla
- Sub tim 0 asentoon
- trimmit 0 asetoon
- tee lentotilat ohan kuten tankonupillisessa kopussa
-- eli lapakulma käyrät omanhalun tai ohjeen mukaan
-- kaasukäyrät omanhalun tai ojeen mukaan
-- puolittajat ja expo ovat sallittuja, aloittelijan helpompi säätää täältä kun gyrosta.
-- jätä hold tilan lapakulmakäyrä 0-100 ja puolittajat ja expot pois
-- jätä norm tilan kaasukäyrä 0-100, muutetaan sitten lopuksi oikeaksi/ halutuksi


OSA2 Mekaaninen setup
- Tee nupin mekaaninen setup kopun ohjeen mukaan eli
-- nuppiuservot keskiasentoon tällöin swash on suorassa ja lapakulmat "nollassa"
-- perä ohjeen mukaan servo suorassa ja perän slider ohjeen mukaisessa asennossa
- kaikki liikkeiden pituudet yms asiat saadetään sitten sähköisesti


Kun nämä on tehty siirrytään sähköisen stupin tekoon.


OSA3 sähköinen setup/ perusviritys


-Servot kytketään ohjeesa olevan kytkentä kaavion mukaisesti.
- Nuppiservoista muistettava että aile on oikeallapuolella perästä katsottuna
- vastari kytketään ohjeen mukaiseti joko normi vastari johdottamala tai väylä vastari väylän kautta.
- ohjeessa on myös kerrottu kanavajärjestys jonka täytyy olla oikea. Kanava järjestys asetetaan mankasta gyrossa ei ole      kanavajärjestyksen muuttamis mahdollisuutta. Langoiteussa tämän muuttaminen on helppoa laitamalla johtoja oikeaan järjestykseen.
- ennen bindausta on hyvä irrottaa servopyörät servoista ja pääratas tai moottorinjohdot noparista.
-Vastarinbindaus
-- Normi langoitetun vastarin bindaus tehdään ko mankan seremonian mukaisesti, myös fail safen osalta
-- Futen s-buss vastarin bindaus tehdään futten seremoinian mukaisesti, failsafe asettetaan mankasta
-- Sepec satelliittien bindaus
--- laitetaan bindausliitin kiinnin 3gx yksikköön ohjeen mukaisesti
--- virrat päälle kopuun ja bindaus mankan seremonian mukaisesti
--- kun bindaus liitin irroitetaan on mankan oltava siinä asennossa mihin asioiden halutaan menevän failsafe tilanteessa.
Nyt kun bidaus on tehty täytyisi kaikien servojen liikkua kun heilutetaan tikkuja.
Perä servo voi olla mykkä jos näin niin ota sen johto irti, palataan siihen myöhemmin.


Seuraavaksi otetaan sähköt pois kopusta ja laitetaan gyro asettelu tilaan.
Gyro laitetaan asettelutilaan seuraavasti:
- painetaan sitä gyron nappia ja laitetaan sähköt päälle kopuun, kun vastari on käynnistynyt alkavat gyron ledit vilkkua yksi kerrallaan. Tässä vaiheessa päästetään nappi irti. Mikäli kaikki ledit ennättävät vilahtaa yhtä aikaa olit myöhassä ja menit trotle kapibrointi tilaan.
- Kun ollaan asettelu tilassa gyrot eivät säädä, eivätkä nuppi servot liiku vaikka kopua kallistelee.
- Seuraavaksi asetellaan servojen liikesuunat oikeaksi tämä tehdään mankasta käyttämällä mankan servo suunnan vaihto toimintoa. joissain kopuissa voi joutua käyttämään myös swash mix valikkoa muuttamalla jonkun mix arvon negatiiviseksi. Tämäkin homma tehdään lopulta samalla tavalla kun FB kopussa.
- Seuraavaksi asetellaan "nolla" kulmat sähköisesti. Eli laita mankkaan lentotila jossa on 0-100(joissain mankoissa -100...100) lapakulmakäyrä. Aseta tikku keskelle. Säädä mankan subtrimmistä servot suoraa ja linkeistä swash suoraan ja lavat "nollakulmille"
- Seuraavaksi asetellaan maksimi colletctive pitch eli nostovoimaa aiheutava lapakumien määrä. Tämä tehdään mankan swash mix valikosta pitc termillä. Max ja min kulmat saadaan kaasu tikkua heiluttamalla. Säädä se sellaiseksi että kopun max lapakulmat toteutuvat sekä miinus että plus kulmilla. Mikäli toisella tulee enemmän ei se haittaa, se kertoo vaan siitä että mekaaninen setup ei ole ihan ok. Tämäkin menee lopulta kuten tankonupissa.
- Seuravaksi voit säätää haluamasi pitch lapakulmat eri lentotiloille lapakulmakäyrästä.
- Seuraavaksi säädetään ohjauskulmat ei cyclic pit. Tämä tehdää siten että asetetaan kaasutikusta "nollakulmat". Tämän jälkeen käännetään oikea tikku aile suuntaan täysille ja swashmix valikosta asetetaan aile parametri siten että tulee 8 asetetta. Sama parametrin itseisarvo asetetaan myös mankan swashmix ele parametriksi.
Seuraavaksi asetan kopu pöydälle vaakasuoraan asentoon. Asetataan pit tikku siten, että kopu on "nolla" kulmilla ja painetaan nappia.
Tällähetkellä gyro tallentaan "nolla" kulmat ja vaaka asennon muistiin.
Nyt meillä palaa elim valo. tässä asetellaan elen max ohjaus tikku edessä eli työnnä oikea tikku täysillä eteen ja pidä sitä siellä hetki.
Paina sitten nappia ja syttyy erev valo. Heiluta kopteria ele suunnassa ja totea oikea korjaus suunta. Mikäli korjaus suunta on väärin muuta se ele tikkua heliluttamalla eteen tai taakse samalla gyrön valo muutuu punaiseksi tai vihreäksi.
Seuraavaksi paina nappia ja syttyy alim valo. Vie aile tikku täytyn oikealle ja pidä sitä siellä hetki, gyro tallettaa aile ohjaus-suunnan ja max ohjauksen.
Piana nappia ja seuraavaksi syttyy arev valo. Tarkista korjaussuunta kuten ele suunnassa. Korjauss suunnan muutos kuten ele paitsi tietysti aile tikulla.
Paina nappia ja nyt nupin asetukset ovat valmiit.


Gyrossa on vakio asetuksena expoa 20% ja kääntymis nopeus n. 200 astetta/sek. (tämän voisi joku tarkistaa).
Mikäli expoa on liian vähän voi sitä lisätä mankasta tai lisätä ja vähentään gyrosta pc ohjelmalla.
Mikäli kääntymis nopeus on liian suuri voi sitä vähentään mankan toiminnoilla tai pc softalla.


Nyt ota sähköt pois ja kyke ne uudelleen. Gyron käynnistyessä valot vilahtavat ja nuppi keskittyy ja teke pari nopeaa liikettä.
Tarkista nyt kaikki nupin ohjaus suunnat ja korjaus suunnat. Mikäli OK niin nupin osalta viritys on valmis.


Nupin gainit ovat lähtökohtaisesti klo 12 asennossa. Nitä voi muuttaa mikäli tarvetta ilmaantuu.

Seuraavaksi tehdään kaasun kalibrointi. Tämä on hyvä tehdä myös sähkökopulle. Valitse sellainen lentotila missä kaasukäytä on 0-100. Aseta kaasu minimille.
Ota sähköt pois ja paina nappi pohjaan kytke sähköt päälle kun nappi on pohjassa. Odota, että gyron valot vilkkuvat yksitellen eli asettelu tilan valot. Tämän jälkeen syttyvät kaikki valot yhtä aikaa. Irrota sormi napilta ja säädä kaasu täysille, gyro kuittaa täyden kaasun vilauttamalla valoja. Tämän jälkeen siirrä kaasu minimille.

Perän säätö:
- laita gyro normaalisti käyntiin.
- nyt luetaan valojen alapuolella olevia merkintöjä
- Toimintoja ohjajaan rudder tikulla ja asettelut näkyvät statusvalolla.
- guro palaa itsetään nomitilaan tai se saadaan siihen painelemalla nappia niin kaunan kun alokko on mennyt läpi. Asetukset eivät muutu mikäli rudder tikkuun ei kosketa.
- painan nappia niin kauan kun sytyy eka valo jossa lukee 1520/760. Tässä kohtaa sädetään peräservon pulssin pituus. Mikäli alussa peräservo oli mykkänä vaihda pulssin pituus ohjeen mukaisesti. Ja kytke servo kiinni.
- nyt kun peräservo liikkuu aseta perän ohjaus suunta oikeaksi mankan suunnanvaihto toiminnolla.
- sitten tehdään muut astukset eli paina nappi pohjaan ja odota että ensimmäinen valo syttyy. siirry seuravaan kohtaan DS/AS painamalla nappia lyhyesti. Tässä asetetaan peräservon tyypi DS digitaalinen AS analoginen.
- Seuravaksi paina nappia lyhyesti ja siirry kohtaan DIR tässä muutetaan perän korjaus suunta. Kopua heiluttamalla ja rudder tikusta ohjaamalla saadaan haluttu korjaus suunta.
- Seuraavaksi nappia painamalla siirrytän kohtaan LIMIT. Tässä säädetään perän liike alueen max rajat. Ohjaa ensin oikealle kunnes savutetaan kohta jossa servo bindaa ota hiukan vaemmalle niin että ei bindaa. Odota että status valo muuttaa väriään. Toista sama ohjaamalla vasemmalle ja aseta vasemmalle raja. Muista status vaon vilahdus.
- Painan nappia ja siirryt kohtaan DELAY. Säädä delay halutuksi rudder tikulla. Punainen STATUS valo  pienet 250 ja 450 vihreä isommat. Tässä kohtaa tehdään myös delayn hienosäätö jonka on oman tarinansa arvoinen.
- Paina nappia jolloin kaikki valot syttyvät. Siirryt kohtaa jossa määritellän Antitorgue compensation direction. Eli Gyro ylöspäin vihreä ja gyroetiketti alaspäin punainen.

Paina napia ja perän setup on valmis lukuun ottamatta gainin säätöä.
- perän expot ja kääntyminopeudet rajoitetaan mankasta.

Nyt kun emme vielä ole kytkeneet gyroa tietokoneeseen ja meidän täytyy selvittää, että meneekö gainin säätö perille gyroon teemme sen seuraavasti. Gyro käyntiin normaalisti. Säädetään mankasta gainia niin alas että status valo vaihtuu punaiseksi eli gyro menee pois hh modesta. Futessa täytyy gurovalikosta muutta ACVS tila toiseksi, että gyro saadaan pois hh tilasta.
Näin olemme todenneet että gaini menee oikeaan kanavaan. Säädä gaini kopun ohjeen mukaan. Jos ei ole ohjetta n 50% on hyvä arvo niissä mankoissa joissa gyron säätö on -100..+100 niissä joissa säätö on 0..100 hyvä aloitus arvo on noin 75.


NYT KOPU ON VALMIS 3GX:n OSALTA ENSILENTOONSA.

Gyron perusasetuksilla sillä voi heitellä perus 3D lentoa. Aloittelijan käsissä kopu voi olla jopa hiukan liian sähäkkä, joten expoa täytyy lisätä tai liikkeitä rajoittaa. Nämä hommat aloittelija voi tehtä aivan hyvin mankasta.


Itse olen puukottanut säätöparametreja siten etä kääntyvyyttä on lisätty ja contfeel parametria on nostettu jotta saadaan välittömämpi ja terävämpi käytös. Nämä eivät ole perustaivaslentoon todellakaan tarpeen.


Tärinätesti.
Ota kopusta lavat irti ja pyöritä koperin mekaniikkaa kaikilla kierroslukualueilla. Swash ei saisi kääntyä itsestään mihinkään suuntaa ellei kopua kännetä. Mikäli niin käy on kopterissa liikaa mekaanista tärinää, eikä sillä voi lentää ennen vian paikallistamista ja korjaamista.


Nyt on myös hyvä testata failsafen toiminta ja tehdä kantama testi.
Failsafen voi testata ottamalla mankasta virrat pois. Kopun moottorin täytyy siloin pysähtyä.
Kantama testi tehdään kunkin mankan ohjeen mukaisesti.

OSA4 ensi lento

Valitse lennätyspaikaksi riittvän isotila ja milellään asfaltti alusta.
Itse käytön ensilentoon nollasta alkavaa ohjeen mukaista kaasukäyrää ja kopun ohjeen mukaista norm tilan lapakulmakäyrää.


Kun kopuun on laitettu sähköt kiinni odotetaan, että gyrokäynnistyy ja tekee aloitus liikkeet. Tämän jälkeen takistetaan vielä kerranohjaus suunnat ja korjaus suunnat. Nämä tarkistukset huolellinen lennättäjä tekee ennen jokaista akullista.


Aseta kopu tukevalle alustalle.


Ota hold pois ja lisää varovasti kierroksia. Kun kierroksia on kohtuullisesti testaa että perä kääntyy oikeaan suuntaan pinellä ohjaus liikkeellä. Jos näyttää olevan ok lisää hieman kierroksia ja testaa että lapakehä kääntyy oikeaan suuntaan pienellä aile ja ele ohjausliikkellä. Jos näyttäisi olevan ok lisää kierroksia ja anna koperin irrota maasta. Ole valmina korjausliikkeisiin mikäli tarvetta ilmenee. Jos OK nosta kopu noin 1m korkeuteee ja testaaperän toimivuutta. Ota alas ja säädä perän gainia. Kun olet saanut perän suurinpiirtein hyväksi voit nosta kopun ylemmäs ja testata nupin toimintaa.

Kun kaikki näyttö olevan OK norm tilassa voidaan aloittaa testit IDLE1 ja IDLE2 tilassa. Mikäli ongelmia ilamaantuu IDLE tiloissa voidaan turvalisesti palata norm tilaan koska sehän on toimivaksi todettu.


Perän Gainit täytyy tietysti säätää, joka lentotilalle erikseen pääsääntö on, että mitä enemmän kierroksia sen vähemmän gainia.


Itsellä normtilan perän säädät ovat sinnepäin koska eihän sillä normalisti lennetä IDLE tilat on sitten hierottu paremmiksi.

NÄIN PITKÄLLE PÄÄSTIIN ILMAN TIETOKONEITA.
No mihin tietsikkaa tarvitaan. Sieltä sadaan lisä säätöjä esim. kääntymis nopeuksille yms asioille. Näitä ei milestäni normi taivaslennosa tarvita ollenkaan eikä vielä ehkä kevyessä 3D lennossakaan.
Samaten softasta näkee tehdyt asettelut paremmin.

NYT EI MUUTA KUN RÄKÄNÄ TAIVAALLE

OSA5LIMIT PC softan asentaminen


0SA6 säädöt PC softalla


OSA7 muuta
« Viimeksi muokattu: 22 Heinäkuu, 2014, 13:31:18 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #1 : 21 Heinäkuu, 2014, 19:01:07 »
- Nuppiservoista muistettava että aile oikealla puolella
Perästä katsottuna!
Eli ele keskellä pitch vasemmalla ja aile oikealla
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #2 : 21 Heinäkuu, 2014, 19:20:27 »
Jep, hyvä Matti. Tuosta jos tulee hyvä niin se on selvää wikiainesta.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pah

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #3 : 21 Heinäkuu, 2014, 19:27:53 »
Mulle tuotti ongelmia se purkin nappi ja mitä milloinkin siitä seuraa. Osasin toki nappia painaa :)
Paina pitkään, paina lyhyesti, valo sitä ja useampi valo tätä. Ja joku dir?
Goblinit G380 & G630    Futaba T8J
Bantam BC820

JCA

  • Vieras
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #4 : 21 Heinäkuu, 2014, 19:47:29 »
Laitoin tän stikiksi, pysyy tossa muitten ketjujen päällä eikä huku.
Kiitos Matti! :)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #5 : 21 Heinäkuu, 2014, 23:20:08 »
Mulle tuotti ongelmia se purkin nappi ja mitä milloinkin siitä seuraa. Osasin toki nappia painaa :)
Paina pitkään, paina lyhyesti, valo sitä ja useampi valo tätä. Ja joku dir?

DIR on ikäänkuin swashplaten säätötila. Säätötilan ollessa päällä gyro ei ole siis toiminnassa ja täten on helpompi laittaa swashplate suoraksi, katsoa lapakulmat yms. Dir-moodiin pääsee pitämällä purkin SET-nappia pohjassa samaan aikaan kun kytkee virrat päälle. Tässä helpottaa joskus toinen käsipari :) Nappia siis pidetään pohjassa muutama sekunti, päästä napista heti kun huomaat ensimmäisten ledien syttyvän.

Nyt kun Dir-moodi on päällä, niin täytyy asettaa/varmistua että keskitikulla on nollakulmat ja swash on suorassa. Myös servoarmit pitäisi olla siis lähellä 90 astetta servon runkoon nähden (riippuu tietysti kopusta). Itse olen usein naksutellut tässä kohtaa subtrimmistä swashin suoraan ja keskelle nollat. Pitäisi tosin olla jo aika lähellä mikäli linkit on oikean mittaiset. Jos ei saa pienillä subtrim korjauksilla suoraan, niin kannattanee tarkistaa linkkien pituudet uudestaan.

Esim. Alignin DFC-nupeissa suositellaan usein +-12 astetta collectivekulmia. Swash AFR (mikäs se olikaan spektrumilla?) kohdasta nostetaan tai lasketaan pitchin arvoa siten, että tikku ylhäällä on tuo +12 ja alhaalla -12. Vastaavasti Align suosittelee 8 astetta cyclic-kulmia, joten vasen tikku keskellä, lavat kopun suuntaisesti laita oikea tikku vasempaan tai oikeaan äärilaitaan ja tarkasta mittarista lukemat. Nosta tai laske Swash afr valikosta AIL arvoa kunnes mittari näyttää tuon halutun 8 astetta. Mutta nämä kulmat ovat siis lähinnä suosituksia. Jokaiselle nupille löytyy varmasti omat suosituksensa. Esim. Align FL-nupissa muistaakseni molemmat, collective ja cyclic 12 astetta.

Nyt jos kulmat ovat siis halutut, swash ja servoarmit suorassa, swash liikkuu tikuista oikeaan suuntaan ja vasen tikku on keskellä, niin paina SET-nappia. Nyt purkki haluaa tietää Elevatorsuunnan liikealueen. Työnnä oikea tikku ylös ja pidä siellä muutama sekunti. Purkin vihreä valo pitäisi vilkkua. Päästä tikku keskelle ja paina taas SET-nappia.

Nyt purkki kysyy Elevatorin korjaus-suunnan. Ota kopteri käteen ja kallistele sitä eteen- ja taaksepäin. Kun kallistat kopteria eteenpäin, swashplaten pitäisi kallistua taaksepäin. Ja vastaava tietysti toiseen suuntaan. Jos swash kallisteleekin samaan suuntaan kuin kopteri kallistuu, niin suunta on väärä ja pitää muuttaa. Suunnan saa muutettua liikuttelemalla oikeaa tikkua ylös tai alas. Suunnan muuttuessa myös E.rev valon pitäisi vaihtaa väriä joko vihreäksi tai punaiseksi. Kun korjaus-suunta on oikea, paina SET-nappia uudelleen.

Nyt purkille pitää opettaa Aileron suunnan liikealueet. Joten tällä kertaa oikea tikku oikeaan tai vasempaan laitaan hetkeksi kunnes valo vilkkuu. Paina SET-nappia ja kuten edellä aseta Aileron suunnan korjaus-suunta. Tarkista ja vaihda tarvittaessa siirtämällä oikeaa tikkua oikealle tai vasemmalle. Kun ok, paina SET-nappia ja swashplaten setuppi on valmis :)

Itse tykkään silti jokaisella lennätyskerralla tarkistaa korjaus-suunnat kun kannan kopteria kentälle.

E: Lisäystä
« Viimeksi muokattu: 21 Heinäkuu, 2014, 23:53:17 kirjoittanut KL »
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #6 : 21 Heinäkuu, 2014, 23:40:04 »
DIR on ikäänkuin swashplaten säätötila. Säätötilan ollessa päällä gyro ei ole siis toiminnassa ja täten on helpompi laittaa swashplate suoraksi, katsoa lapakulmat yms. Dir-moodiin pääsee pitämällä purkin SET-nappia pohjassa samaan aikaan kun kytkee virrat päälle. Tässä helpottaa joskus toinen käsipari :)

Ja SET-napista pitää päästää irti, ennenkuin kaikki ledit ovat syttyneet. Muuten mennään Throtle Calibration tilaan.
(meinasi haetuttaa, ennenkuin älysi)
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #7 : 21 Heinäkuu, 2014, 23:54:30 »
Ojketta päitetty.
poikain kommentit lisätään ohjeeseen ajallaan


nyt täyty mennä kuuntelemaan roketti rollia


Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #8 : 22 Heinäkuu, 2014, 10:48:45 »
Taas on tarinaa jatkettu alkaa olla ensi lento vaiheessa ainoastaan perän gainin säätö ja muutama muu asia on selvittämättä.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #9 : 22 Heinäkuu, 2014, 13:36:16 »
Nyt olen kirjoittanut parus tekstin perus asioista.
Tarkennusia ja korjauksia saa tehdä vapaasti.
Toivottavasti tästä on hyötyä jolle kulle.
Tekstiin voisil lisätä ohjeen kohdat ja linkittää 3GX:n perus ohjeen.


Mutta tämä sitten myöhemmin!
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #10 : 22 Heinäkuu, 2014, 18:28:08 »
Tuossa on monta hyvää perusasiaa kirjallisessa muodossa jotka toimii suoraan kaikille fbl-purkeille. Kuten nuo ohjeet ja testit ensilentoon, niitä voi soveltaa suoraan kaikkiin purkkeihin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #11 : 29 Heinäkuu, 2014, 22:52:17 »
Kirjoittelin tälläisen karkean version 3GX:än tietokonesoftan säädöistä. Nämä on tosin 2.1 softa-ajoilta, kun en muuta äkkiseltään löytänyt, mutta täytyy vielä tarkistaa miten on "vakiosäädöt" yms. uusimmassa.

3GX parametrit

Elevator flip rate adjustment (vakio 50%) :
Elevator suunnan ”flippausnopeus”

Aileron flip rate adjustment (vakio 50%) :
Aileron suunnan ”flippausnopeus”

Elevator travel limit (vakio 70%) :
Elevator suunnan liikealueen rajoitus.

Aileron travel limit (vakio 70 %) :
Aileron suunnan liikealueen rajoitus.

Collective pitch dampening (vakio 50) :
Vaikuttaa nousun/laskujen pysähtymiskäyttäytymisee n (pitchpump, rainbow yms.) Eli tätä säädetään mikäli kopteri ”voblaa” stopeissa.

Cyclic pitch dampening (vakio 50) :
Sama kuin edellä mainittu, elevator- ja aileronsuunnassa. Tic-tocit yms.

Collective pitch acceleration (vakio 0) :
Vaikuttaa nousun/laskujen kiihtyvyyteen. Toisin sanoen tulee lisää tehon tunnetta. Tämän säätäminen liian ylös (yli 50%) voi kuitenkin olla becille liikaa, koska purkki vaatii siten enemmän servoilta.

Cyclic pitch acceleration (vakio 0) :
Sama kuin edellä, mutta elevator- ja aileronsuunnassa. Voi kuitenkin hankaloittaa leijutusta, joten ei suositella jos olet aloittelija. Yleensä oikea arvo löytyy siinä 30-50%

Flight condition control (vakio 40) :
Tämän säätö riippuu paljolti lennätystyylistä. Matala arvo = välitön tuntuma, mutta eri liikkeiden yhdistely voi olla ”karkeampaa”. Korkeampi arvo = pehmeämpi lentotuntuma, joten liikkeet ja niiden yhdistely on ”smoothimpaa”.

Swashplate level speed (vakio 50) :
Korkeampi arvo auttaa, mikäli maasta nousussa on ongelmia. Korkea arvo voi taasen hankaloittaa nopeaa lentoa. Jos kopterissa ei ole juurikaan tärinöitä, eikä nousussa ole ongelmia, kannattaa laittaa tämä arvo pieneksi.

Cyclic pitch exponential setting (vakio 0 ) :
Pehmentää oikean tikun keskialuetta. Eli jos käytät siis radion expoa, laita tämä pois päältä. Suositus 2, mikäli radion expo on pois päältä.

Simulated flybar parameter (vakio 50 & ”off”) :
Simuloi perinteistä kärpästankoa. Isompi arvo simuloi painavampia stabilointilapoja.

Rudder locking gain adjustment (vakio 70) :
Isompi arvo korreloi suorempaa lentoa, etu- tai takaperin. Liian iso arvo voi tosin johtaa perän hitaaseen vägäykseen leijunnassa.

Rudder acceleration adjustment (vakio 0)  :
Vaikuttaa perän kiihtyvyyteen. Sopii käytettäväksi lähinnä isojen kopterien kanssa. Automaattisesti pois päältä, mikäli perän setuppia tehdessä on valittu ”small helicopter mode”

Anti-Torque compensation (vakio 20/normal) :
Normal 3gx installation: 3gx-purkki asennettu kopteriin oikeinpäin
Invert 3gx installation: 3gx-purkki asennettu kopteriin väärinpäin (tekstit alaspäin)
Pääroottorista perälle johtuvan väännön kompensointi. Mikäli perän käytöksessä on havaittavissa epäsymmetrisyyttä (pironopeudet yms.), tätä arvoa pitää muuttaa. Tämä säätö on tarkoitettu vain myötäpäivään pyöriville nupeille.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #12 : 16 Marraskuu, 2014, 00:08:37 »
Yllämainittuun KL`n ohjeeseen liittyen, 3GX v.5 päivitys näyttää hieman erilaiselta valikkon suhteen. Myös muutama vakioarvo poikkeaa edellä esitetystä, joten tein tähän oman v.5 yhteenvedon (muistilapuksi itselleni), enkä ole kielitaidottomana edes varma menikö kaikki ihan oikein? - mutta sisältö on lainattu suoraan KL´n ohjeesta.

3GX parametrit:

Flight mode parameter 1.

Flight condition control (vakio 50)
Tämän säätö riippuu paljolti lennätystyylistä. Matala arvo = välitön tuntuma, mutta eri liikkeiden yhdistely voi olla ”karkeampaa”. Korkeampi arvo = pehmeämpi lentotuntuma, joten liikkeet ja niiden yhdistely on ”smoothimpaa”.

Collective Pitch Elev. Precomensation (vakio 50)
Korkeampi arvo auttaa, mikäli maasta nousussa on ongelmia. Korkea arvo voi taasen hankaloittaa nopeaa lentoa. Jos kopterissa ei ole juurikaan tärinöitä, eikä nousussa ole ongelmia, kannattaa laittaa tämä arvo pieneksi.

Cycle Ring (vakio 85)
Rajoittaa tikun liikkeitä nurkissa, tehden liikeradasta pyöreän (estää swasplatea bindaamasta liikeradan nurkissa).

Cyclic pitch exponential setting (vakio 0/2 )
Pehmentää oikean tikun keskialuetta. Eli jos käytät radion expoa, laita tämä pois päältä. Suositus 2, mikäli radion expo on pois päältä.

Simulated flybar parameter (50 & ”off”) Vakio: OFF
Simuloi perinteistä tankoflybaria. Isompi arvo simuloi painavampia stabilointilapoja (Flybar Paddle).
…..................................

Flight mode parameter 2.

Elevator flip rate adjustment (vakio 50%)
Elevator suunnan ”flippausnopeus”

Aileron flip rate adjustment (vakio 50%)
Aileron suunnan ”flippausnopeus”

Elevator Travel Limit (vakio 70%)
Elevator suunnan liikealueen rajoitus.

Aileron Travel Limit (vakio 70 %)
Aileron suunnan liikealueen rajoitus.

Collective pitch dampening (vakio 0)
Vaikuttaa nousun/laskujen pysähtymiskäyttäytymisee n (pitchpump, rainbow yms.) Eli tätä säädetään mikäli kopteri ”voblaa” stopeissa.

Cyclic pitch dampening (vakio 0)
Sama kuin edellä mainittu, elevator- ja aileronsuunnassa. Tic-tocit yms.

Collective pitch acceleration (vakio 0)
Vaikuttaa nousun/laskujen kiihtyvyyteen. Toisin sanoen tulee lisää tehon tunnetta. Tämän säätäminen liian ylös (yli 50%) voi kuitenkin olla becille liikaa, koska purkki vaatii siten enemmän servoilta.

Cyclic pitch acceleration (vakio 0) :
Sama kuin edellä, mutta elevator- ja aileronsuunnassa. Voi kuitenkin hankaloittaa leijutusta, joten ei suositella jos olet aloittelija. Yleensä oikea arvo löytyy siinä 30-50%
........................ .............

Rudder parameters (3)

Rudder locking gain adjustment (vakio 70)
Isompi arvo korreloi suorempaa lentoa, etu- tai takaperin. Liian iso arvo voi tosin johtaa perän hitaaseen vägäykseen leijunnassa.

Rudder acceleration adjustment (vakio 0)
Vaikuttaa perän kiihtyvyyteen. Sopii käytettäväksi lähinnä isojen kopterien kanssa. Automaattisesti pois päältä, mikäli perän setuppia tehdessä on valittu ”small helicopter mode”

Collective Pitch Torgue promenation (vakio 50)
Pääroottorista perälle johtuvan väännön kompensointi. Mikäli perän käytöksessä on havaittavissa epäsymmetrisyyttä (pironopeudet yms.), tätä arvoa pitää muuttaa. Tämä säätö on tarkoitettu vain myötäpäivään pyöriville nupeille.

Anti-Torque compensation direction (vakio 20/normal) :
Normal 3gx installation: 3gx-purkki asennettu kopteriin oikeinpäin
Invert 3gx installation: 3gx-purkki asennettu kopteriin nurinpäin (paneeli alaspäin).
........................ ........................ ................

Jälkihuomautus
Nuo purkin päällä olevat säätöpotikat on gainin säätöön (herkkyys). Vastapäivään kierrettynä vakauttaa voimakkaammin (pienempi arvo). Myötäpäivään kierrettäessä herkkyys lisääntyy (korkeampi arvo). Varsinkin aloittelijan tai skaalakäytössä kannattaa säätää 0-30% tarpeen mukaan. Koko gainin säätöalue on lennätettävissä, eli niihin trimmereihin voi ja saa koskea! Aloittelijan on ihan turhaa säädellä PC´llä purkin parametrejä, ne 3GX perusasetukset kelpaa sellaisenaan tosi pitkälle.

« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu, 2017, 15:04:54 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #13 : 16 Marraskuu, 2014, 00:31:00 »
3GX:än pc-softasta löytyy jostain muistaakseni kohta "write" tai vastaava. Sitä painamalla tiedot tallentuu purkkiin.

Cyclic Ring löytyy yleensä monesta mankastakin. Tikun liikeratahan on mankassa neliön mallinen, josta johten swashplate pääsee kallistumaan liikeradan nurkissa todella paljon, josta voi koitua servoille bindausta. Cyclic ring siis rajoittaa tikun liikkeitä siellä nurkissa, tehden liikeradasta pyöreän.
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #14 : 28 Helmikuu, 2015, 09:45:41 »
Onko kukaan saanut Futaban vastarin ja 3GX kanssa asetettua failsafea niin että toimii myös jos vastarin ja 3GX:n välisen SBUS kaapelin ottaa irti? Itsellä toimii luonnollisesti 3GX failsafe, jos sammuttaa mankan, mutta jos ottaa piuhan vastarin ja 3GX väliltä irti niin moottori jää rullaamaan. Netistä ei löytynyt asiasta muuta kuin Youtube 3GX videosta joltakin muulta sama kysymys, ilman vastauksia.

Kävin läpi myös manuaalin, jossa puhutaan vain Failsafen asettamisesta Spektrumin vastareiden kanssa, ja Futtejen pitäisi hoitaa vastarista.
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #15 : 28 Helmikuu, 2015, 11:00:59 »
Onko kukaan saanut Futaban vastarin ja 3GX kanssa asetettua failsafea niin että toimii myös jos vastarin ja 3GX:n välisen SBUS kaapelin ottaa irti? Itsellä toimii luonnollisesti 3GX failsafe, jos sammuttaa mankan, mutta jos ottaa piuhan vastarin ja 3GX väliltä irti niin moottori jää rullaamaan. Netistä ei löytynyt asiasta muuta kuin Youtube 3GX videosta joltakin muulta sama kysymys, ilman vastauksia.

Kävin läpi myös manuaalin, jossa puhutaan vain Failsafen asettamisesta Spektrumin vastareiden kanssa, ja Futtejen pitäisi hoitaa vastarista.


Sama juttu!


Futten tapauksessa failsafe asetukset ovat vastarissa futten tapaan. Jos sbus piuha irtoaa, niin gyro jatkaa edellisillä ohjaus singaaleilla. Kun piuhan laittaan kiinni niin jatkaa sittä mihinjäätiin.


Ei ole vika vaan ominaisuus!
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Slinger

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #16 : 28 Helmikuu, 2015, 22:58:03 »
Kysytäänpä täältä 3GX-tietäjältä (tai tietäjiltä), ennen kuin turhautuminen kasvaa ännänteen potenssiin ja rikon kohta luonnonsuojelulakeja heittämällä vesilintua tolla purnukalla...
Nyt on tätä harrastusta 31 lentoa takana 450-reksillä, josta tuo 3GX löytyy. Ensimmäisenä ongelmana kopterissa on ollut alusta asti se, että nopeasti eteen päin lentäessä gyrolla on haluja nostaa nokka kohti taivasta. Tuo ei siis kovin kauaa halua suoraan lentää kun vauhtia on vähän enempi. Hiljaisemmalla vauhdilla kaikki pelaa ihan hyvin, eikä täydelläkään vauhdilla saa joka kerta mitään erikoisuuksia aikaiseksi. Toiminta on parantunut, kun olen rullannut ELE-gainia isommalle, mutta nyt ollaan jo maksimigainissa mitä tuo sietää.

Toinen ongelma on ilmennyt, kun uskalluksen karttuessa olen alkanut pyörittelemään kopteria ylösalaisinkin. Kun nopeasti kiepauttaa kopterin ylösalaisin (tai kokonaan täys flippi ympäri) niin monesti gyro "korjaa" liikkeen siten, että ilmeisesti kopteri ainakin pyörähtää noin 180 astetta roottorin akselin ympäri eli nokka vaihtaa suuntaa perän kanssa. Taitaa samalla tehdä jotain muutakin mielenkiintoista, mutten oikein osaa sanoa mitä kun tilanne on ohi aika nopeasti. Tuo 180 asteen kääntö tuntuisi kuitenkin olevan jokseenkin säännöllinen joka kerralla. Tähän asti olen kaikilla kerroilla saanut pähkäiltyä kopterin uuden orientaation ja saanut kopterin ehjänä alas, mutta kyllä turhan lähellä maata on pari kertaa jo käyty kun kopteri lentää ihan omaa 3D-lentoaan.

Alkusäädöt pitäisi olla ihan kunnossa. Vähän on levoton leijutuksessa (ei kannata jättää leijumaan ja käydä välissä kahvilla), mutta hillittyä lentoa ilman nopeita liikkeitä menee kyllä komeasti. Mistähän tätä kannattaisi yrittää lähteä säätämään?

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #17 : 02 Maaliskuu, 2015, 13:40:14 »

Sama juttu!

Futten tapauksessa failsafe asetukset ovat vastarissa futten tapaan. Jos sbus piuha irtoaa, niin gyro jatkaa edellisillä ohjaus singaaleilla. Kun piuhan laittaan kiinni niin jatkaa sittä mihinjäätiin.

Ei ole vika vaan ominaisuus!

Outo homma, selkeä miinus mielestäni 3GX:lle vs. monet muut Gyrot.
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #18 : 02 Maaliskuu, 2015, 18:16:24 »
Outo homma, selkeä miinus mielestäni 3GX:lle vs. monet muut Gyrot.


Toimii muuten mini Vbar samalla lailla!
« Viimeksi muokattu: 02 Maaliskuu, 2015, 23:29:07 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #19 : 02 Maaliskuu, 2015, 18:30:07 »

Toimii muuten mini Vbar samalla lailla!

Ei muuten toimi jos on setuppi tehty oikein, toiminto on sama VBarin koosta riippumatta:


Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #20 : 02 Maaliskuu, 2015, 21:04:15 »
Ei muuten toimi jos on setuppi tehty oikein, toiminto on sama VBarin koosta riippumatta:


Sun kuvas sanoo no hotlinking.. tapatalkissa..

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #21 : 02 Maaliskuu, 2015, 21:35:03 »
Sun kuvas sanoo no hotlinking.. tapatalkissa..
kaikki teron viimepäivinä laittamat kuvat näyttää sitä. Mikä palvelu käytössä?

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
3GX viritys ohje
« Vastaus #22 : 02 Maaliskuu, 2015, 22:07:16 »
No hitto, kuis kukaa mitää puhunu :o
Fiksataan.

Edit: oma palvelu, siks se kuseeki ;D

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #23 : 02 Maaliskuu, 2015, 23:10:36 »
offtopic:

Tapatalk (tai oikeammin kännykät) tekee 4-6 pyyntöä yhtä kuvaa varten joka pistää vähän pakkaa sekaisin. Otin hotlink-eston pois kunnes saan selvitettyä mitä hittoa tossa oikein tapahtuu. Noidne 4-6 pyynnön jälkeen (kaikki ilman refereriä) tulee oikea, sallittu referer (kopterit.net) jolle annetaan kuva mutta tapatalk ei näytä sitä.

Aina oppii uutta, mutta nyt ainakin on estot pois.

Paikalla Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 3GX viritys ohje
« Vastaus #24 : 02 Maaliskuu, 2015, 23:28:23 »
Ei muuten toimi jos on setuppi tehty oikein, toiminto on sama VBarin koosta riippumatta:


Olet oikeassa kuten yleensä.
Testasin asian.
 Poistan virheellisen informaationi.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
ohje hukassa

Aloittaja Jokusenpojan faija Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
3777 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2008, 18:25:02
kirjoittanut Jokusenpojan faija
1 Vastauksia
2254 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2010, 21:35:39
kirjoittanut 4D
8 Vastauksia
4949 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2011, 18:06:11
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
19773 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2014, 18:38:40
kirjoittanut Wilikki
1 Vastauksia
2376 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Lokakuu, 2017, 19:33:03
kirjoittanut santtu0013