Kirjoittaja Aihe: OHJE: GY 401 SÄÄTÄMINEN.  (Luettu 4357 kertaa)

Poissa TOH

  • Aloitteleva torppari
  • *
OHJE: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« : 19 Huhtikuu, 2011, 18:02:01 »
Tähän & kymmeniin samanlaisiin gyron säätöihin on pakko avautua.


Olen lennättänyt 401:sellä vuosia, gyron säätäminen head holding / avcs moodissa, ei ole tarvetta todellisuudessa käyttää mitään muuta moodia.

401 säätäminen:

* Asetetaan servo suoraan vastarin kanavaan, jossa trimmit & subtrimmit & tikku keskellä.
(Kun gyro on head holding / avcs moodissa Servo sarvi keskitetään käyttämällä vastarin kanavaa ei gyron outputtia)
* Asetetaan servosarvi mekaanisesti kääntämällä 90 asteen kulmaan.
* Kytketään servo gyroon.
* Varmistetaan että gyron gain kanava on 51-100% asennossa.
(futaba, avcs moodi valittuna lähettimestä. Muut, head holding gyro gain valittuna yli 50 %. 0 - 49% = RATE 0 - 100% ja 50 - 100 % =  head holding  0 - 100% )
* Asetetaan nykyisillä digiservoilla delay = 0 asentoon.
* Asetetaan DS = ON asentoon, kun käytössä digiservo.

Limit säätö siis säätää peränohjauksen leveyttä gyrolta peräservolle.

* Työnnetään tikku toiseen laitaan ja katsotaan bindaako servo.
* Työnnetään tikku vastakkaiseen laitaan ja katsotaan bindaako servo.

JOS bindasi toisessa päässä, siirrä servoa peräputkella / säädä työntötankoa siten että liike on keskellä perän liikealuetta.
Levitä / Kavenna Limit säädöllä siten että tikku laidasta laitaan kääntää perän laidasta laitaan, aivan bindauksen rajalle.
Radion säädöillä ei ole mitään tekemistä näiden perän kulmien kanssa, kunhan tikku työnnetään laitaan ja pidetään siellä.

Perä on säädetty.


Miksi ohje on kirjoitettu näin, sitä noudattamalla saa perän head holding / avcs moodissa oikein säädetyksi.

TRIMMIÄ EI SAA KÄYTTÄÄ MISSÄÄN TILANTEESSA.

TRIMMIN KÄYTTÖ JOHTAA PERÄN VALUMISEEN.
GYRO MITTAA TIKUN KESKIASENNON BOOTISSA.
KOPTERIIN JA TIKKUUN EI SAA KOSKEA BOOTIN AIKANA.


* Kuinka nopeasti tikku ohjaa perää, säädetään radiosta ko. kanavan end pointeilla. Keskialuetta rauhoitetaan EXPpolla.

* Gyro Gainilla säädetään gyron säätölenkin gainia, sopiva gaini on vähän henkilökohtainen asia, TÄLLÄ EI OLE TEKEMISTÄ PERÄN VALUNNAN KANSSA  HEAD HOLDING / AVSC MOODISSA. Vaan kuinka terävä perävaste on. Usein gaini säädetään oskiloinnin rajalle, lisätään gainia kunnes lennon aikana ilmenee oskilaatioita, ja siitä edelliseen oskilomattomaan gain asetukseen.

Servo sarven pituus on hyvä katsoa kopterin manuskasta, siellä on usein hyvää tietoa.

Jos 401 ei pidä perää tavallisessa, ei siis kovassa 3D lennossa, on se väärin säädetty / rikki.

Muutama sana HEAD HOLDING / AVSC moodista, gyro, peräservo ja kopterin perä muodostaa itsenäisen servolenkin joka siis ohjaa perää itsenäisesti, tikulla vain pyydetää tätä servolenkkiä kääntämään perää, tikku siis ohjaa astetta/sekuntti signaalilla gyroa.  Joten tikulta tulevan signaalin "leveys" x aika on gyron toteuttama kääntymä.

Trex 450 leijuu 401:sellä näillä ohjeilla yli 30 sekunttia siten että perä ei silmällä näy kääntyvän tuossa ajassa. Jos perä kääntyy, ei ole noudatettu ohjetta, tai jotain on rikki.

Perän säätämisestä on olemassa mitä ihmeellisempiä ohjeita, tässä toivottavasti yksi kunnollinen.

TOH
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2011, 20:31:27 kirjoittanut TOH »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #2 : 20 Huhtikuu, 2011, 10:02:38 »

401 säätäminen:

* Asetetaan servo suoraan vastarin kanavaan, jossa trimmit & subtrimmit & tikku keskellä.


Onkohan noin? Yleensä ei tarvitse erikseen servoa laittaa vastariin vaan riittää, että kytkee suoraan gyroon kiinni. Eli jos sulla on kaikki keskellä (trimmit sun muut) niin pitäisi sen toimia sieltä gyron perästäkin.

Niin vai liekkö tässä sittenki kirjoitusvirhe ja tarkoitettiin gyroa? Gyro nyt muutenki tulee vastariin.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #3 : 20 Huhtikuu, 2011, 10:17:53 »
Tolla varmaan on tarkoitus ikäänkuin keskittää servo ennen kuin se kytketään itse gyroon. Eli saa hornin keskitettyä.

EDIT: Ai jaa joo, tuossahan se sun vastauksessa olikin jo.
« Viimeksi muokattu: 20 Huhtikuu, 2011, 10:19:43 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #4 : 20 Huhtikuu, 2011, 10:20:20 »
Jaa tää gyro on sitten jotenki erilainen? ratemoodissa muut ainaki pystyy keskittämään ilman ongelmi. Ainakin wikin ohjeissa ei mainittu, että pitäisi käyttää servoa suoraan vastarissa.

No pääasia et homma toimii.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #5 : 20 Huhtikuu, 2011, 16:01:06 »
Ei tartte käyttää suoraa vastarista juu.. rate modessa onnistuu ihan yhtä hyvin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #6 : 20 Huhtikuu, 2011, 17:56:01 »
Vois tuota wiki ohjettakin päivittää, lähinnä radion termeja jne. Mikähän tuo ATV edes lienee, vieläkään oikeen tiedä  ;D. Lienee joku Futaban radioiden erikoissäätö, nykyradioissa paljon käytetä muita kuin endpointteja ja D/R:ää.


Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #7 : 20 Huhtikuu, 2011, 18:03:59 »
 Adjustable Travel Volume, sama asia kuin end point.
Nada

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: GY 401 SÄÄTÄMINEN.
« Vastaus #8 : 20 Huhtikuu, 2011, 18:06:11 »
Okei, kiitos selvennyksestä. Vois ohjeeseen sisällyttää nykaikaisempia termejä, travel adjust. jne.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
ohje hukassa

Aloittaja Jokusenpojan faija Yleinen keskustelu

5 Vastauksia
3339 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2008, 18:25:02
kirjoittanut Jokusenpojan faija
1 Vastauksia
2008 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2010, 21:35:39
kirjoittanut 4D
0 Vastauksia
1520 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2012, 17:29:53
kirjoittanut Ilkka K
3 Vastauksia
3376 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Lokakuu, 2014, 22:01:41
kirjoittanut JuRu
28 Vastauksia
56909 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2017, 10:49:17
kirjoittanut HJK