Kirjoittaja Aihe: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset  (Luettu 96379 kertaa)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #250 : 19 Kesäkuu, 2022, 21:44:11 »
Meinas jo ruveta syömään miestiä kun vasta hommatut uudet radiot alkaa temppuilemaan. Kyllä minä sen arvasin että ei se pelkän näytön toimimattomuus todennäköisesti vaikuta muuten radion luotettavuuteen, mutta vielä parempi on tietää tuo että tuo on enempi ominaisuus eikä esimerkiksi aikaisempaa radion kaltoinkohtelun seurausta. Näistähän minulla ei ole mitään tietoa minkälainen historia näillä on. Entistä parempi jatkaa taas :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #251 : 21 Kesäkuu, 2022, 21:01:12 »
Joo ei tälle kertaa kiukutellu radio yhtään, lähti käyntiin joka kerta :) Ja nyt kun asiaa miettii, niin näin se on ollu ennenkin. Illasta kun lennättää Ahmolla, niin aurinko paistaa sen verran takaviistosta että pöydän ääressä kun laittaa radion käyntiin, niin se on aina varjossa. Ongelmat on aina ollu aamupäivästä jolloin aurinko paistaa niin paljon sivusta että valo osuu suoraan radioon.

Viis akullista tuli lennätettyä tänään. Kolmannen akun kohdalla oli vireystila vielä huipussaan ja alko turha jännitys karisemaan pois, mutta yllättäen neljännellä akullisella alko hirvee väsymys iskeä päälle eikä enää tuntunut että kannattaa isommin mitään erikoista yrittää. Viimeinen oli sitten jo pelkkää rentoa leijuttelua että saa akun tyhjäksi kotia lähtöä varten. Vissiin harjoituksen puutetta tai jotain :)

Mutta nyt on viimeinkin saanu lennätettyä riittävän monta kertaa riittävän lyhyessä aijassa tuolla Krakenilla niin että on päässy oikeasti hakemaan tuntumaa siihen niin että tulee itsevarmuutta hakea hiljalleen niitä lentoliikkeitä mukaan kuvioihin mitä on ennenkin osannut tehdä. Ei siis mitään uutta vieläkään, mutta jos nyt pääsis taas siihen että alkas uskaltaa tekemään taas sitä mitä on joskus huippuvuosina osannut tehdä sen sijaan että liikesetti kutistuis kokoajan pienemmäksi niinkuin se on tässä viimevuodet tehny. Eli nyt on ihan oikeasti se tunne että harrastus on menossa eteenpäin pitkästä aikaa, tai ainakin tulossa takaisin entiselle tasolleen :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #252 : 13 Elokuu, 2022, 17:51:17 »
Väliaikaraporttia tähän väliin taas, kun kävin parin viikon tauon jälkeen vähän leijuttelemassa.

Nopeasti meni kesäloma. Oli muka uho päällä että hirveesti pitäs lennättää lomalla, tai no jos vaikka yhen lennätyksen päivää kohden sais niin olis hyvä. En tiedä jäikö puoleen siitä mitä oli alkuperäinen uho, mutta tuli niitä nyt kuitenkin ihan jonkin verran kuitenkin. Nyt kun pari viikkoa taas töitä tehny niin kävin taas aivan uskomattomassa priimakelissä kokeileen miltä se nyt taas tuntuu. Ihan ihmeellistä jännitystä oli välillä ja aivan kauheeta rävellystä ilmassa. Toisaalta siinä tuli sitten vähän harjoiteltua vähän hankalan orientaation selviytymisrefleksejä, ja siitä sai niin paljon itsevarmuutta epäonnistumisesta selviytymiseen että yllättäen viimeisellä akullisella olikin sitten tosi rentoa ja hyvää lennätystä. Tuli nyt sitten harjoiteltua sitä ihan ihmeellisessä lukkotilassa ollutta inverttilentoa mikä ei ole Krakenilla lähtenyt vielä millään onnistuakseen, mutta nyt se sieltä sitten lähti lopulta sujumaan. Niinkuin minä olen pitkään tämän jo tiennytkin, en minä ihan niin huono lennättäjä ole miltä se on päällepäin näyttäny, on vain ihan hirveen aristelu ollut kopteria kohtaan :D Nyt se on ainakin osittain lähtenyt pois. Oli kyllä aika mahtavaa edistystä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #253 : 04 Syyskuu, 2022, 16:51:48 »
Niin on monta aivan täydellistä lennätyskeliä menny ohi tässä töitä tehdessä niin piti nyt sitte tänään lähtä kokeileen lennätystä vaikka sään puolesta keli olikin korkeintaan keskinkertainen. Tuli mieleen ne harrastuksen alkuaikojen ajat kun piti lähtä joka viikonloppu lennättämään aina kun vaan kelit suinkin antoivat myöten. Tälle viikkoa olen tehnyt monta iltaa risusavottaa tuolla metikössä, niin en jotenkin tajunnut että aavalla kentällä tuulessa seistessä voiskin tulla kylmä vaikka siellä metässä tuleekin hiki. Eikä tuntunut kopterikaan tottelevan samaan tyyliin kuin viimeksi aivan täydellisessä kelissä kesemmällä. Invertti-kasia yritin kovasti harjoitella, eikä se tahtonut millään lähtä vastatuulen suuntaan menemään, sattumoisin se on siihen suuntaan muutenkin hankalampaa. Mutta niinhän se vaan kävi että tälle kesää on sitä itseluottamusta tullu niin paljon että kun noin 30 kertaa paskasti tehty ja puolessa välissä kesken jätetty kaarros lopulta lähtikin menemään jo ihan kohtuudella. Parasta oli nimen omaan se, että vaikka se liike epäonnistui kerta toisensa jälkeen, niin silti sen sai haltuun joka kerta ilman että siitä jäi hirveetä käsien vapinaa ja pelkotiloja päälle. Nyt jos olis aikaa niin tästähän vois oikeasti ruveta harjoittelemaan ihan uusiakin liikkeitä :)

Vähän sivuprojektiakin on ollu tässä. Koodaskelin vähän logianalysaattoria tuolle vbarin mankalle. Tekis semmosen että sieltä saa akkutilastot, lentologit ja tilastot ja lentokohtaiset analyysit sun muut ulos. Yksinkertaisen flight login se jo työntää ulos. Logithan tuolta on helppo ottaa ulos, niin voi jälkeenpäin keksiä mitä kaikkea sillä datalla tekee :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #254 : 01 Toukokuu, 2023, 20:36:18 »
Noniin, päivittelyä taas, kun on viimein jotain päivittelemisen arvoista kerrottavaa :)

Eli tosiaan, koko viime kesän jahkailin että pitäs niitä akkuja hommata lisää ja tarviis sitte niitä liittimiä ja vaikka mitä, enkä oikein saanu aikaan päätöstä että mitä sitä nyt laittas akuiksi. Lopulta sitte tarpeeksi jahkattuani päätin että otetaan tuommosia genssejä niinku aina ennenkin ja tilataan samalla sitte kuluvaa osaa että saa jonku huollon tehtyä Kraakkeniin. Sitte kun lopulta olin menossa tilluuttelemaan niin eihän noita Supran liittimiä ollukaan hyllyssä. Meni koko talvi odotellessa että josko niitä sitte tulis, nyt viimein niitä tuli ja sain sitte melkein kaiken samalle kertaa tilattua.

Huolto olikin ihan paikallaan, nuppia kun rupesin purkamaan niin linkkitankojen irrotuksen jälkeen jo huomas että siinähän on painelaakerit ihan paskana. Oli niinku olis tiukka jousi pitäny lavanpitimiä paikallaan, jäivät vaan täristään paikalleen siihen keskiasentoon kun vähän tökkäs :D Muita laakereita ei sitten ollu huonoks mennykään, perältäkin painelaakerit oli ainoat missä oli vaihtotarvetta. Remmit vaihdoin nekin vähän varmuuden vuoksi, ei niissä silmällä kahtoen mitään vikaa ollu. Siinä mielessä kun ohjekirja sano että painelaakerit, remmit ja lavanpitimen laakerit olis ne kuluvat osat, niin ainoastaan painelaakerit oli ne mitkä oikeasti näytti kuluneelta. En tidä paljonko tällä on lentoja alla, veikkaan että lähemmäs 400. Omia lentoja muistaakseni reilu 80. Kyllä tämä Kraken ihan laadukas kopteri on :)

Lopuksi kun nuppi oli läjässä, säädöt tarkistettuna ja 16 sekunnin koelento pihalla leijuteltuna, rupesin romulaakeriläjää käymänä läpi ja oli tarkotus ottaa ylimääräiset shimmilevyt talteen mitä jätin nupista pois. Ohjekirja tosiaan sano että ei tarvii shimmata uutta nuppia, mutta noin 20 lennon jälkeen voi laittaa shimmejä että säilyy sopiva preloadi painelaakereille. Siinä sitte huomasin että siellähän oli myös 1kpl 1mm prikka myös. Siis niitä mitä tulee sinne painelaakerin ja nupin laakerin väliin, sekä sinne lavanpitimen ja hubin väliin myös. Eihän se auttanu kuin purkaa uudelleen ja katella mistä se puuttuu, mutta kyllä siellä oli kaikki prikat paikallaan. Vissiin sitä oli sitte shimmattu aika tiukalle edellisellä kerralla. Oli nimittäin preloadia aika vahvasti kun jäi lavanpitimet soimaan paikalleen niillä vanhoilla painelaakereilla. No, katotaan meneekö tuo löysäksi käytössä, laitetaan sinne sitte shimmejä takasi jos tarvii.

Nuo Supran liittimet oli kyllä vähä vekkulit, sai pitkään miettiä että mitenpäin siellä nyt pitää bulletit ja liittimet laitella että tulee samalla tavalla kuin mitä oli alkuperäsetkin liittimet, niin että sopivat kaikki yhteen keskenään vielä. Tein samalla sitte toisen parin latausliittimiä niin voi sitte kahdella Nintendolla latailla akkuja. Nyt kun on tuplamäärä akkuja entiseen nähden, niin ei silti mene yhtään kauemmin ladata akkuja täyteen.

Kentälle kun pääsin niin olipa mukava huomata että se epäsymmetrinen lapaääni mitä kuuntelin koko viime kesän, sehän oli nyt kokonaan pois. Vissiin niillä painelaakereitten kunnolla oli sitte ihan oikeasti merkitystä :) Uudet Genssin akutkin tuntu että niiden kanssa govi sai pidettyä kierrokset paremmin tikissä, vaikka oli vasta ihan ensimmäinen lento vielä eikä varmasti ihan priimaa ole IR:t sen osalta.

Toinen havainto mikä tuli tehtä oli se, että viimekesän runsas lentäminen oli jättäny jälkensä ja ei ollu ollenkaan sitä alkukesän haparointia mitä yleensä on. En ole kertaakaan simuttanu talven aikana, mutta silti tuntu siltä että ihan kohtuudella pysy näpeissä. En silti alkanu isommin urheilemaan kun oli näpit niin jäässä kesäkamppeissa. En tiedä miten sitä ei lähtiessä muka tajunnu että vaikka aurinko paistaa nätisti, niin jos on vaan +8 ja tuulee niin on siellä silti kylmä.

Ja oli muuten mukava kun oli 4kpl lentokelpoisia akkuja. Vaikka yks niistä onkin jo aika mätä, niin voi niillä silti sen ekan lämmittelylennon tehä jos ei muuta. Tai ainakin saa sen akun lämpimäksi. Sitte jää vielä 3kpl akkuja millä voi ihan oikeaa lentoa vetää. Voi jo aika kevyellä varustuksella lähtä kun kotona latailee akut täyteen ja ottaa vaan mankan, kopterit ja akut mukaan. Jos on enempi porukkaa kentällä niin eihän siellä tuon enempi kerkeä lentämään muutenkaan.

Ja eipä kyllä voi muuta sanoa kuin että näin mukavasti ei ole kopterointikesä alkanu vuosikausiin. Toivotaan että tästä tulis pitkästä aikaan oikein hyvä kesä ja paljon lentoja :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapelin Kopterit ja Kapistukset
« Vastaus #255 : 06 Toukokuu, 2023, 22:03:28 »
Kävinpä tosiaan toisenkin kerran tälle viikkoa lennättämässä, tällai kevennetyllä varustuksella taas, eli pelkästään 4kpl akkuja eikä latureita eikä gaatteja ollenkaan mukana. Ja täytyypä kyllä sanoa että onpa kyllä mukava lähtä noin kun on tuo kannettavan tavaran määrä niin paljon pienempi :) Miksei sitä jaksais lennättää enempikin, mutta eipä tuossa tänäänkään olis ehtiny, kun siellä oli muuta toimintaa kentällä niin paljon.

Sen verran oli jo tuntumaa haettuna että vähä uskalsin jo kokeilla viime kesän kuvioita josko ne alkas siitä sujumaan, no melkein menikin jo, mutta monesti päätty liike siihen että lähti kopteri pyörimään hassusti taivaalla ja siinä ooteltiin että löytys tutumman näköistä orientaatiota ennen kuin taas jatkettiin. Vaan ei se kentälle asti tullu silti, vaikka vähän pulssi nousikin. Varmaan enskerralla sujuu jo paremmin. Eipä siinä, siihen nähen että on puoli vuotta taukoa kaikesta kopteroinnista niin onhan tuo omasta mielestä varsin hyvä saavutus, ei menny viime kesän lennätykset hukkaan :)

Kotona oon lataussalkkua kasannu uusiksi. Edellisen omistajan ratkaisut oli varsin mielenkiintoisia. Oon niitä nyt korvannu omilla, edelleenkin varmasti mielenkiintoisilla ratkaisuilla, ovat vaan vähän paremmin omaan tarpeeseen sopivia. Oli sen verran iso salkku että katoin että sinne mahtuu 2 settiä serveripowereita ja 2kpl nintendoja. No, ei se nyt ihan sillä tavalla heittämällä menny niinkuin aluksi kuvittelin, mutta pienellä säätämisellä ne näyttäs sinne nyt kuitenkin sopivan. Melko projekti kyllä tuokin ollu kun monta kertaa on saanu rautakaupasta jotain pikkunippeliä hommata, kun huomaa aina kesken tohinan että nyt tähän muuten tarvittas tämmöstä tarviketta mitä ei hyllystä itellä löydy. Ei kerenny valmiiksi asti tälle päivää tekemään, mutta eipä tuo haitannu kun lataamaan pysty silti ja ei tarvinnu kentälle ottaa matkaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
176237 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4044 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni
19 Vastauksia
8783 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2009, 22:24:41
kirjoittanut Harza72
njs:n kopterit

Aloittaja njs « 1 2 ... 9 10 » MyFleet

230 Vastauksia
131843 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Elokuu, 2018, 20:11:57
kirjoittanut TimoK
Ves@n kopterit

Aloittaja Ves@ « 1 2 3 4 5 » MyFleet

119 Vastauksia
74336 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Kesäkuu, 2018, 12:39:47
kirjoittanut Ves@