Kirjoittaja Aihe: Kaapon kepakot  (Luettu 97154 kertaa)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #75 : 11 Toukokuu, 2014, 13:08:54 »
Juu nuita kattelin ja mietein että nuo todennäköisesti vaikuttaa asiaan. Mutten vielä tehnyt mitään muutoksia.
Tällä hetkellä on sport valittuna ja agility ja fliprate vakiona.

Mutta nostin vähän kierroksia, pitää ottaa ja mitata nuo kierrokset niin tietää millä hehtaarilla mennään.
Eikös tuo kierrosten nostaminen tee kopterista vähän herkemän, näin olen ymmärtänyt, mikä saattaa jo yksistään vaikuttaa tuohon "kuminauhamaisuuteen".
Vai onkohan tuo "kuminauhamaisuus" vain omassa päässä  ::)
Tai onkohan se vaan viive mikä pitää oppia, verrattuna tangolliseen nuppiin ja minkälainen muisto siitä on jäänyt.

Mutta yksi säätö kerrallaan ettei olla sinä tilanteessa jotta kepakko on hyvä mutten tiiä millä sain sen aikaan .


Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #76 : 11 Toukokuu, 2014, 13:12:22 »
OK, jätänpä nuo säädöt velä tekemättä, voipi olla parempi.
 Juu katellaan jos osutaan samaan aikaan kentälle, katotaan sitte tuota kepakkoo,
Voin kyllä kokeilla sitä kun muutetaan asetuksia, saan todennäköisesti nopeammin selville miltä se tuntuu ja ennen kaikkea ettei se tee ylimääräisyyksiä. Tosin kun mitään ei muuteta radikaalisti kerralla, ei pitäisi mitään yllätyksiäkään tapahtua.

Tuultakaan sen kanssa ei tarvi pelätä, se lentää ihan mukavasti puuskittaisessakin tuulessa kunhan nyt mihinkään myrskyyn ei mene kokeilemaan. Suurin juttu siinä oli ettei siinä ollut mitään merkkejä minkäänlaisista vägäyksistä eikä tärinöistä, ei nupissa eikä perässä. Sen perusteella gainien nosto ei aiheuta yhtä äkkiä mitään yllätystä. Säätövaraa on siis tuon puolesta jäljellä.

Sullahan on simulaattori? Ota siitä harjoittelukamppeeksi joku tietty, jolla lennät suurimman osan ajasta. Käytännössä siis joku 700 kokoinen, niillä pienillä on turha kiusata itseään. Sitten säädät sen simulaattorin kopterin suurin piirtein itselle mieleiseksi herkkyyden suhteen. Eli liikettä pitää olla omaan makuun sopivasti että sillä voi tehdä ne mitä haluaa. Tämän jälkeen yritetään saada kopteria suurin piirtein yhtä herkäksi/epäherkäksi. Ei tuo mitään tarkkuusammuntaa ole, mutta hehtaarille jos saadaan niin silloin on aina tutun tuntoinen kopteri kun lähdet lentämään.

Myöhemmin jos alkaa tuntua että haluat lisää liikettä, sitä on helppo listätä sitä mukaa kun tuntuu tarvitsevan, kaikkea ei tarvi eikä kannata edes ottaa heti irti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #77 : 11 Toukokuu, 2014, 13:12:47 »
Juu nuita kattelin ja mietein että nuo todennäköisesti vaikuttaa asiaan. Mutten vielä tehnyt mitään muutoksia.
Tällä hetkellä on sport valittuna ja agility ja fliprate vakiona.

Mutta nostin vähän kierroksia, pitää ottaa ja mitata nuo kierrokset niin tietää millä hehtaarilla mennään.
Eikös tuo kierrosten nostaminen tee kopterista vähän herkemän, näin olen ymmärtänyt, mikä saattaa jo yksistään vaikuttaa tuohon "kuminauhamaisuuteen".
Vai onkohan tuo "kuminauhamaisuus" vain omassa päässä  ::)
Tai onkohan se vaan viive mikä pitää oppia, verrattuna tangolliseen nuppiin ja minkälainen muisto siitä on jäänyt.

Mutta yksi säätö kerrallaan ettei olla sinä tilanteessa jotta kepakko on hyvä mutten tiiä millä sain sen aikaan .

Kunnolla rundia kehiin niin kopu tulee herkäksi. Vakio sport asetuksilla se on aika kankea. Koita huvikses painaa sitä 3D nappia  :) Muuttuu meinaa käytös aikalailla. Onko mankassa expot käytössä?
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #78 : 11 Toukokuu, 2014, 13:21:27 »
Otou todennäköisesti tietää mistä puhuu. Mulle tuo purkki on täysin tuntematon joten en ota mitään kantaa sen säätömahdollisuuksiin enkä mitä mikäkin napin kääntö vaikuttaa. Eli sen purkin vipujen kääntö jää sulle, mutta voin yrittää kertoa mitä se vaikutti.

Jos expoja on paljon, se tekee juuri tuollaista kuminauhamaisuutta. Se ei sitä varsinaisesti mun mielestä ole, mutta kun jännittää, tikkua ei uskalla löydä tarpeen vaatiessa reunaan ja keskellä ei tapahdu mitään. Sitten kun sen expon rajan yli mennään, se kääntyy yhtä äkkiä rajummin. Tosin tuossa oli nyt niin vähän liikettä että se ei varmasti käänny yllättäen mihinkään. Ennemminkin yllättäen se ei kääntyntynyt. Eli varsin isoilla tikun liikkeillä piti rauhallisiakin kaarroksia lentää.

Oma muistikuva on että tankolaitteessa kierrosten nosto vaikuttaa suhteellisesti enemmän terävyyteen. Siinä kun menee kaikki komennot suoraan läpi servoille, fbl-purkki voi rauhoittaa ja kompensoidan kierrosten nostoa jos esim. flip ja roll ratet on pieniä. Toki se ero näkyy myös fbl-laitteessa.

Tuo säätäminen vaatii kuitenkin kentällä aikaa. Siihen ei oikein yksi eikä kaksi akkua riitä vaan pitää varata puoli päivää kentälle niin ettei ole kiire. Silloin voi rauhassa kokeilla puoli akkua ja säätää taas lisää ja miettiä mitä tuli tehtyä ja miten se vaikutti.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #79 : 11 Toukokuu, 2014, 13:32:45 »
Otou todennäköisesti tietää mistä puhuu. Mulle tuo purkki on täysin tuntematon joten en ota mitään kantaa sen säätömahdollisuuksiin enkä mitä mikäkin napin kääntö vaikuttaa. Eli sen purkin vipujen kääntö jää sulle, mutta voin yrittää kertoa mitä se vaikutti.

Jos expoja on paljon, se tekee juuri tuollaista kuminauhamaisuutta. Se ei sitä varsinaisesti mun mielestä ole, mutta kun jännittää, tikkua ei uskalla löydä tarpeen vaatiessa reunaan ja keskellä ei tapahdu mitään. Sitten kun sen expon rajan yli mennään, se kääntyy yhtä äkkiä rajummin. Tosin tuossa oli nyt niin vähän liikettä että se ei varmasti käänny yllättäen mihinkään. Ennemminkin yllättäen se ei kääntyntynyt. Eli varsin isoilla tikun liikkeillä piti rauhallisiakin kaarroksia lentää.

Oma muistikuva on että tankolaitteessa kierrosten nosto vaikuttaa suhteellisesti enemmän terävyyteen. Siinä kun menee kaikki komennot suoraan läpi servoille, fbl-purkki voi rauhoittaa ja kompensoidan kierrosten nostoa jos esim. flip ja roll ratet on pieniä. Toki se ero näkyy myös fbl-laitteessa.

Tuo säätäminen vaatii kuitenkin kentällä aikaa. Siihen ei oikein yksi eikä kaksi akkua riitä vaan pitää varata puoli päivää kentälle niin ettei ole kiire. Silloin voi rauhassa kokeilla puoli akkua ja säätää taas lisää ja miettiä mitä tuli tehtyä ja miten se vaikutti.

Joo mulla on ollut tollanen robirdi yli vuoden. Toinen on pikkurexissä ja toinen tossa 700 nitrossa. Nitrossa piti laittaa 3 kertaa läppäriin kiinni jotta löyty hyvä säätö:)  Ei sitä 3D nappia kannata pelätä! Aina sen saa takasin sporttiin. To robirdi on siitä vielä kiva kun saa virtansa usb:n kautta säädettäessä.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #80 : 11 Toukokuu, 2014, 13:43:37 »
Kiitokset vinkeistä. pitääpä ottaa ja ihan tuota simulaattori koittaa pyöritellä iltasin kun saa muut nukkumaan.
Jäänny tosi vähäselle tuo simun pyörittely, mikä on huono homma.
Itse asiassa tuossa simussa(reflex XTR2), on omaan mieltymykseen mukavalta tuntuva kopteri vakiona. vähän säädetty perää sekä nupin maks rajoja. Tais olla treedee rigi tahi vastaava.

Ja hyvä huomatutus että menee aikaa kun rupee sätämään. 
Expoja ei käsittääksein ollut tuossa käytösä kun JuhoV koitti.

Tuo purkki kyllä tuntuu ihan OK laitteelta. ja vaikka olikin edullinen(luetaan halpa verrattuna vbar yms.), niin tuntuu kyllä pätevältä näin lyhyellä leijuttelu tuntemuksella.
Tosiaan li kiva juttu kun JuhoV koitti tuota kepakkoo, näki miten se voi mennä, ja että on OK

Jahas päikkäriläiset heräs, se on taas menoo.
ajatus jäi kesken mutta ei muuta ku äitienpäivän jatkoo kaikille... Tupos hiljenee mutta vain hetkeksi ;)i

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #81 : 11 Toukokuu, 2014, 22:57:07 »
Simulla ei tarvi hirveesti hakata jotta pääsee hyvään tulokseen. Jos joka päivä pystyt irrottamaan 10 minuuttia simutteluun ja teet sen ajatuksella eikä räiskimällä niin se riittää. Aikaa ei mene paljoa, mutta tulosta alkaa tulla. Juju on tehdä se niin että keskittyy oikeasti ja treenaa tosissaan. Jos jää aikaa niin sitten räiskintää lisäksi, mutta tuo 10 - 15 minuuttia keskittyen. Pidempään ei kannata yrittää tehdä edes kovalla keskittymisellä, sitä ei vaan jaksa. Jos väkisin yrittää enemmän, siihen vaan tympääntyy ja kyllästyy kun homma ei onnistu.

Onko tämä juttu tuttu. http://www.kopterit.net/index.php?topic=21014.0

Treenasin tuolla viime syksynä paljon ja se myös toimi. Homman juju on että perusteet kannattaa opetella kunnolla, ne tuntuu aluksi ihan mahdottomilta, treeni on aivan arsesta ja äkkiä käy mielessä ettei tästä tule ikinä mitään. Oikotietä ei vaan ole ja siitä on pakko puskea läpi. En usko että kukaan joka osaa kopteria lentää hienosti, olis saavuttanut sitä ilman kovaa treeniä. Treenejä on toki erilaisia ja joku sopii paremmin toiselle kuin toiselle, mutta kaikkein on pitänyt tehdä töitä homman eteen. Kopteri on kuitenkin aika venkula vehe moneen muuhun radiolla häirittävään verrattuna.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #82 : 12 Toukokuu, 2014, 00:52:05 »
Kattelin tuota säiettä jonkun aikaa sitte, testasinkin tuota perän pyöritystä. Ehkä pitää ottaa uudelleen ja ruveta vaan johinkin väliin survomaan tuo vartti, jos ei muuta niin työpäivän tuolla saisi katkaistua aika hyvin ruokatauon aikaan :)
nyt sumenee ajatus, joten öitä.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #83 : 13 Toukokuu, 2014, 00:46:35 »
Pikku simuttelijat.
Pitää toivoo että innostus säilyy :D

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #84 : 13 Toukokuu, 2014, 08:26:12 »
No nyt on oikea meininki :) Tuossa iässä kun ne tuon oppii niin kohta vetävät niin HC 3D settiä oikeallakin että oksat pois, isä kattoo kateellisena vieressä vaan :D
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #85 : 13 Toukokuu, 2014, 19:26:03 »
Kyllä oli pojista kivaa. Mankka oli kyllä kovilla  :'( mutta ehjänä säilyi.

Mutta mutta, 450:n olisi testiä vailla, kepakko oli matkassa päivän mutta ei kerinny pyörähtää missään.
No jahka kerkee niin sitte.




Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #86 : 24 Toukokuu, 2014, 18:45:54 »
Nytten on XT90:set historiaa, ja EC5 rokkaa  ;D
Nuita jäi käyttämättömiä jonku verran, mitähän noille tekis? Oiskohan jollakulla tarvetta?


Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #87 : 24 Toukokuu, 2014, 18:55:37 »
Ainakin xt60 :t löysi uuden käyttäjän, kun panin myydään osastolle ilmoituksen
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #88 : 24 Toukokuu, 2014, 20:27:22 »
Pitää pistää tuonne jos jollakulla on tarvetta,

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #89 : 01 Kesäkuu, 2014, 22:53:15 »
Eli nyt kun noita molempia on testattu niin 500 on siinä iskussa ettei se kaipaa kuin kovaa lentämistä. Sulla menee vielä jonkin aikaa ennen kuin saat sen siihen tilaan ettei joku akseli gyrosta pidä. Sen verran uskalsin jo sitä pyörittää ja kokeilla se toimii varmasti sulla vielä pitkään. Katsotaan kun tulee lämmin ja aurinkonen päivä niin testataan sitä perää siitä urakalla. Jos se pettää niin se pettää joko peruuttaessa tai sitten funnelissa viimeistään. Nuo mitä tänään testasin eli tik tokkeja, rainbowia, pystäreitä muutamalla pirolla yms.

Olihan se vähän kömpelö mun makuun mutta huomattavasti parempi ja loogisempi kuin viimeksi. Myös sen kaasukäyrän vääntäminen flätista hieman V-malliseksi paransi toimintaa selvästi. Ainoa asia mitä tekisin sille on dual rateja oman maun ja tarpeen mukaan. Expoa se noin 10 pinnaa jota siinä tais nyt olla, mutta tarkista vielä ettei purkissa ole, siinä on edelleen hieman sellaista fiilistä että sitä voi olla kahteen kertaan, sekä purkissa että mankassa. Se lentää loogisesti, isompana se näkyy hyvin, joten treenaisin sillä.

Sitten se 450 kokoinen.
Sen perä pitää saada kuntoon ensitilassa, nyt et tarvi kuin yhden vähän rajumman tökkäyksen pitchillä ylös päin ja kopteri voi päätyä ihan mihin orientaation hyvänsä. Se ei kippaa, mutta perä ei pidä yhtään. Enpä hoksannut katsoa mitkä lavat siinä on. Jos siinä on jotain kumipuuta niin erittäin eduliset, varsin toimivat on allun perus mustat muovilavat. Voisin katsella onko mulla niitä. Ne ei taida olla edes oluttölkin hintaisia. Jos on trex storelta tilattavaa niin niitä kannattaa ottaa siihen. Tosin katsotaan nyt ensin mitä siinä on nyt.

Muuten se tuntui lentävän ihan nätisti. Tuntuma oli selvästi samanlainen kuin isommassakin. Samaa kankeutta, mutta myös samaa loogisuutta, rauhallisuutta ja yllätyksettömyyttä. Nupin säädöt on toimivat, niihin ei tarvi koskea. Perällä on kuitenkin Align DS525 peräservo, joten siitä se ei varmasti ole kiinni. Mulla on trexsissä tuon pikkuveli, 520 ja se toimii. Ei mitään mks laatua, mutta riittävän hyvä aivan varmasti hyvin säädettynä.

Muuten tuntuman kyllä tunnisti että molemmissa on sama purkki. Tuntuma on erittäin samalainen joka suhteessa, jopa kopterin liikkuvuus on aika tavalla samalla hehtaarilla. Jos toinen tuntuu kotoisalle niin myös toinen tuntuu, sen verran ne on samalaisia. Kuitenkin 500 kokoinen oli mun mielestä noista ilman tuota 450 perän ongelmaakin parempi, helpompi ja jotenkin luonnollisempi. Ero ei ollut suuri, mutta tuo fiilis jäi. Tuo toki voi tulla siitäkin että sen perän pettämisen jälkeen ei hirveästi ollut luottoa kokeilla tuon pienemmän rajoja.  :P

Tutki siitä mankasta saisko timerin lähtemään käyntiin aina kun hold otetaan päältä pois. Silloin se ei unohtuis niin helposti. Vieressä olis sitten se palauttava vipukytkin, jos siihen saa asetettua timerin nollauksen niin olis aika looginen. Kaasuun laitettunakin toimii, mutta silloin se juoksee koko ajan jos tikku ei ole alhaalla. Jos taas rajan pistää riittävän ylös, inverttinä lentäessä aika seisahtuu.

Gyron säädön kannalta olis nätti jos sen gyron kanavan hienosäädön voi laittaa johonkin niistä pyöriteltävistä potikoista. Jos ei saa mieluisimpaan niin jos saa edes johonkin, sekin auttaa. Vaikka et uskaltaisikaan ilmassa ruuvata sitä, sekin helpottaa paljon että otat alas, ruuvaat potikkaa maassa ja nostat taas ilmaan. Paljon helpompi kuin kaivaa valikko esiin ja näppäillä sieltä uusia arvoja ja kokeilla uudelleen. Jos siinä on yhtä älykäs systeemi kuin tuossa mun mankassa, se arvo näkyy gyrovalikossa niin että tietää paljonko arvoa on muutettu. Sitten vaan näpytellään toimiva arvo ja väänneään potikka keskelle. Noin toimitaan sitten jokaisen lentotilan kanssa. Perän gainit saa aika äkkiä kuntoon. Voin kyllä jeesata ja kokeilla tuota joku kerta.

Tämän jutun juju on siinä että se potikka pitää sitten muistaa pitää keskellä kun ei ole tarkoitus säätää. Jos sulla on säädetty perä ja potikka kaakossa, alkaa armoton vägäys tai jos se on toisessa nurkassa, perä ei pidä. Suosittelen tuon toiminnan pois ottamista sen jälkeen kun perä on säädetty.

Hienosti noilla alkuun pääsee, ei mitään hätää. Kovaa lentoa vaan, sillä ne paranee.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #90 : 02 Kesäkuu, 2014, 09:01:47 »
Hieno juttu että alkaa olemaan kopterit kunnossa!

Sitten se 450 kokoinen.
Enpä hoksannut katsoa mitkä lavat siinä on. Jos siinä on jotain kumipuuta niin erittäin eduliset, varsin toimivat on allun perus mustat muovilavat. Voisin katsella onko mulla niitä.

Mulla pitäs ainakin olla pussissa ainakin yks pari originaaleja allun muoviperälapoja. Olivat niin halpoja ja niitä meni mulla alkuun paljon niin ostin useamman parin varastoon. Sitten ne on jääny sinne kun en tarvinutkaan. Joutaa kyllä :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #91 : 02 Kesäkuu, 2014, 13:01:16 »
Hep, kiitokset hyvästä testilentojen yhteenvedosta.
On muuten aivan mahtavaa porukkaa nämä kopteristit, kun autetaan näin hyvin ja selkeästi alkuun :))

Mankka:
Timerin sai mankasta samalle kytkimelle kuin thr-holdin :)  tämä säästää varmasti akkuja ettei vedä liian kuiviin.
Tuo gyron säätö pitää näköjään tehdä mikserillä,
onneksi purkista näkee live moodissa mitä käskyjä lähetin antaa millekkin kanavalle, eli määritelen asetukset --> piuha kiinni purkkiin ja katson mitä potikan säätö tekee millekkin kanavalle.

450:
Takalavat muuten on jotku copterX:n omat :(  , kääntyy(taipuu) muuten suht helposti sormissa eli antaa periks vähän joka suuntaan.
Tuo saattaisi olla yksi panostuksen paikka, ja nostan gyron herkyyttä mankasta, pikku hiljaa kun kerkeen ens kerran kentälle.

Ja tuossa purkissa on SPORT lentoasento perus säädöillä. Hoidan tuon perän kuntoon ennen kuin teen mitään muuta tuohon.
Havaintona tuli tehtyä että tuolla purkissa on -40 expoo perälle, varmaan vaikuttaa tuohon pyärähtämiseen seki; eli puolitetaan tuo -20:n
Sekä PITCH->ELE on 20, tuo käsittääkseni antaa käskyä eleservolle pitchiä muutettaessa
ELE- ja AILrate on 210 astetta?? eli onko näin että tuo määrittelee maksimi pyörähdys nopeutta.
Myös löytyy säätö paljonko käskyä menee suoraan nuppiin, tähän ei kosketa ;)

500:
Tähän en tee mitään muutoksia :) kuulostaa siltä harjottelu vaan

Se mitä ennen  eilistä lennätyskertaa tein oli 
kaasu käyrä 70%--> 75% (pitää hommata kierrosten kuuntelija lumiaan jos on saatavilla)
cyclic pitchiä nostettu 6,1-->8,1 (max 11).Vastaava varmaan löytyy myös muista purkeista.

Vähän ajatuksiani tähän kirjoittelin taasen kun oli hetki aikaa, Pahoittelen jos aiheutin hämmnennystä hymiöillä, opettelen vasta käyttämään niitä :o


EDIT: korjattu muutama sana. Virheitähän tuo edelleenkin sisältää, mutta antekee anteeks
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2014, 13:06:10 kirjoittanut skybolt »

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #92 : 02 Kesäkuu, 2014, 13:07:40 »
Kaapeli, kiitoksia ota matkaan joku kerta.
Vieläkö piikki on auki ;)

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #93 : 02 Kesäkuu, 2014, 19:47:38 »
450:
Havaintona tuli tehtyä että tuolla purkissa on -40 expoo perälle, varmaan vaikuttaa tuohon pyärähtämiseen seki; eli puolitetaan tuo -20:n
Sekä PITCH->ELE on 20, tuo käsittääkseni antaa käskyä eleservolle pitchiä muutettaessa
ELE- ja AILrate on 210 astetta?? eli onko näin että tuo määrittelee maksimi pyörähdys nopeutta.
Myös löytyy säätö paljonko käskyä menee suoraan nuppiin, tähän ei kosketa ;)

Tuo expo ei vaikuta perän pitävyyteen ollenkaan. Se vaikuttaa ainoastaan tikun tuntumaan keskialueella. Purkki ei huomaa eikä tiedä tuosta ja vaikka tietäisikin, se ei välitä siitä, se on pelkästään pilotille. Eli et saa korjattua tilannetta tuota muuttamalla, se muuttaa vaan perän tuntumaa ohjatessa.

En osaa kyllä kylmiltään sanoa mitä nuo muut oikeasti tekevät. Loogisesti ajatellen nuo teikis juuri tuota kuvailemaaasi eli ne olis pre-comppien kaltaisia juttuja. Siellä vaan oli mun mielestä erikseen noille pre-compit. Enemmänkin nuo vaikuttaisi tankokopterin säädöiltä silloin kuin hifistellään ja oikeasti tiedätään mitä ollaan tekemässä. Nuo löytyy monesta vähänkään paremmasta mankasta myös. Itse asiassa mun mankan valikoista on noita miksauksia valtavat määrät.

Joku FAI mies tai muuten vaan paljon tankolaitteen kanssa lentänyt ja sen säätämiseen oikeasti paneutunut kaveri osais selittää nuo paremmin. Mulla on aavistus, mutta ei niin selkeä että viitsisin yrittää, pieleen se menee kuitenkin ja voin olla ihan yhtä hyvin täysin väärässäkin. Onkohan tuota purkkia ajateltu niin että sitä voisi käyttää myös tankolaitteen kanssa ilman että se korjaa. Mitä enemmän tuota pähkäilen, sitä hullummalta nuo mun ideat kuulostaa itsestäkin. En siis kehota koskemaan muuten kuin omalla vastuulla ja pitäis selvittää mitä ne on ja mitä ne tekee.

Ennemminkin sieltä pitäis kaivaa perään vaikuttava välilehti esille. Siellä voi olla vaikka mitä tai olla olematta. Esimerkiksi brainissa säädetään kolmea gainia perälle. P, I ja D. Näistä P tulee mankasta, I ja D säädetään purkista. Jos välttämättä haluaa, myös tuon P saa purkkiin. Nuo kaikki on hieman eri tarkoitusta varten ja ne vaikuttaa toinen toisiinsä. Sitten on vielä muutama muu parametri. Siinä sulla voi olla sama, mutta se ei näyttänyt siltä tai sitten se on piilotettuna sinne widardin alle. Joku systeemi siellä kuitenkin on ja se pitäis nyt saada selviettyä miten se toimii.

Lähtisin kuitenkin ihan ensimmäisenä liikkeelle mankalla lisättävästa gainista. Jos sillä ei tule kuntoon niin sitten purkkia säätämään lisää.
« Viimeksi muokattu: 02 Kesäkuu, 2014, 19:52:27 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #94 : 02 Kesäkuu, 2014, 19:59:16 »
Juu, mennään tuolla mankan gainilla ja paremmilla perälavoilla. pistän raportti kun saan tuon testattua.
Itekki aattelin etten muuta mitään ellen ymmärrä  mitä kyseinen ominaisuus tekee, ja sitten kun ymmärrän ja muutan niin pitää vanhat arvot merkata ylös jotta voi peruuttaa niihin tatvittaessa.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #95 : 02 Kesäkuu, 2014, 21:35:01 »
Löytyykö purkin sofasta mitään helppejä tai vinkkejä mitä mikäkin tekee. Brainissa kun vie osoittimen kohdan päälle, siitä avautuu tekstiä. Niiden hyödyllisyys on välillä kyseenalainen, mutta joskus auttaa jotain.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #96 : 02 Kesäkuu, 2014, 22:16:26 »
Kaapeli, kiitoksia ota matkaan joku kerta.
Vieläkö piikki on auki ;)

Joo, vielä sinne menee :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #97 : 02 Kesäkuu, 2014, 22:59:25 »
Pitihän tuo ladata akut ja vähän käyä koittamassa tuota perää.
Ei kauaa nokka tuhissut tuolla laturilla ku latasi  5c:nä noi 450:n akut :)
Akkuihin meni tuhannen milliampperrin verran per akku,  mutta sillä olikin laijuteltu tuo nelisen minuuttia/akku.
Perä paremman tuntonen mutta vielä vähän sortuu nopeassa pitchin nosotssa.

On tää pohojonen siitä hyvä paikka asua että täällä valoa riittää pitkään näin kesällä .

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #98 : 03 Kesäkuu, 2014, 00:38:45 »
Löyty tuohon helppivalikko. Tosin en oo säätämässä vielä mitään, jos vaikka oppis ensin leijutteleen ja hallitseman jollain tavalla tuta kepakkoo.

Poissa skybolt

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kaapon kepakot
« Vastaus #99 : 04 Kesäkuu, 2014, 08:58:16 »
Kävin Ahmolla aamukahvilla ja lennätin useamman akun per kepakko :)) 
Ihan  en kerinnyt niin aikaseen kun oli tarkoitus jonka vuoksi lenättely jäi vähän lyhyeksi, mutta jatketaan seuraavalla kerralla.

Tänään oli ohjelmassa jo vähän muutakin kuin perä itteen päin leijuttelua, käytin kopteria kylki ( ei nyt ihan 90 asteessa, ehkä 45-70) itteen päin vuorotellen vasen/oikea  sitten kokeilin eteen/taakse sekä sivulta/sivulle hitaasti liikuttelua  Nämä siis tuolla 500:lla mikä tuntuu paljon mielusammalle. JÄnnä tuo korkeuden pitäminen vakiona ei ole yhtään hekppoa, mutta harjotellaan.

450:llä koin kauhun hetkiä ja opein yhden asian kantapään kautta mistä kokeneemmat ovat sanoneet  ja mistä monessa thredissa kirjoiteltu, Normi mode heitetän nurkaan :( nyt minun osalta. Kyllä tuo ensimmäisillä kerroilla oli hyvä tuo normi mode sammuipa moottori kun veti paniikissa tikun alas ja tervetullut, mutta nytkun Ahmolla leijuttelin korkeammalla kuin ennen.
Sinänsä ainut pelastava tekijä oli korkeus. Eli kävi tikku liian alhaalla niin moottoripa sammui, onneksi se lähti aika nopeasti takaisin käyntiin, tulihan siinä sitten lennettyäkin jo  kiitoradan suuntaisesti pätkän matkaa ja ensimäiset kaarroksetkin tehtyä .

500:sta meni etupään tt:rattaat, viimeisellä laskulla sattui tikkuvirhe kopteri vähän kallistui ja päälavat raapaisi maata kepakko käännähti ja takalavat otti kiinni. mutta vähällä pääsin perälavat  ja tt:n rattat. Nuo päälavat nyt näyttäisi v ehjiltä mutta ehkä parempi nuokin vaihtaa?

Kirjoitus jäi kesken  mutta jatkan myöhemmin jos kerkeen
 
EDIT: kirjotus virheitä ja ahjatusen juoskua korjattu
« Viimeksi muokattu: 04 Kesäkuu, 2014, 09:12:00 kirjoittanut skybolt »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
23 Vastauksia
10110 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Elokuu, 2009, 15:02:43
kirjoittanut Mikka