Kirjoittaja Aihe: E85 konversio vanhaan autoon  (Luettu 50459 kertaa)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #25 : 12 Helmikuu, 2014, 19:49:41 »
Ihan perstuntumallako tuo säädetään?

Helpolta näyttää käyttöliittymä kyllä. Olisi vaikka joku laajakaista lambda niin sais seokset edes sinnepäin.

Alkuun tarttee vetää ihan perstuntumalla. Saan ton kaverilla kyllä piuhaan kinni kunhan keritään.

Hui, täällähän yllytetään alkoholin väärinkäyttöön  :P

Nimen omaan! En ole ikinä ennen tätä päivää ostanut kerralla 35l lähes puhdasta alkoholia ;D

Asiaan. Kävin tankkaamassa etanolit sisälle ja matkalla kotia kävi täysin normaalisti. Jätän kostoksi ilman lohkolämppäriä yöksi ja katotaan miten aamulla lähtee  :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #26 : 12 Helmikuu, 2014, 21:04:15 »
Voiko tota E85:sta juoda?

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #27 : 12 Helmikuu, 2014, 21:06:18 »
Voiko tota E85:sta juoda?

Saattaa olla semisti kitkerää  ;)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #28 : 12 Helmikuu, 2014, 21:16:29 »
Hyi, en mää sitte.

Juon muutenkin ehkä pullon kaljaa / kk, että ei tossa säästöä synny :D

Tokihan jos tota tislais niin vois saada sen öljyn siitä poijes ja viinaa pulloon  :P

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #29 : 12 Helmikuu, 2014, 21:30:06 »
Hyi, en mää sitte.

Juon muutenkin ehkä pullon kaljaa / kk, että ei tossa säästöä synny :D

Tokihan jos tota tislais niin vois saada sen öljyn siitä poijes ja viinaa pulloon  :P

Keitä ihan rehellistä pontikkaa vaan  ;D
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #30 : 12 Helmikuu, 2014, 21:42:01 »
Keitä ihan rehellistä pontikkaa vaan  ;D

Pare on. Tuossa onkin jotain myrkkyä joukossa elikkä se on denauroitua. Asiakkaita poistuis liian nopeasti ja kaikkihan tietää että uusien hankkiminen on hankalampaa kun pitää vanhat tyytyväisenä :D

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #31 : 13 Helmikuu, 2014, 09:26:41 »
Tänään oli ensinmäinen kylmäkäynnistys. Auto oli saanut jäähtyä 12h ja mittari näytti -1c lähti kuitenkin käymään kuin bensalla eli rikastus toimii ainakin.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa JNordman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #32 : 13 Helmikuu, 2014, 18:25:18 »
Re85 tekee enemmän kosteutta öljyn joukkoon, ja ainakin vw-konsernin autoilla on ollut tänä talvena tapauksia joissa ihan 95e10-autojen öljyt on jäätyneet! kannattaa tarkkailla öljyjä, ja öljykorkin sisäpintaa.

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #33 : 13 Helmikuu, 2014, 18:33:57 »
Re85 tekee enemmän kosteutta öljyn joukkoon, ja ainakin vw-konsernin autoilla on ollut tänä talvena tapauksia joissa ihan 95e10-autojen öljyt on jäätyneet! kannattaa tarkkailla öljyjä, ja öljykorkin sisäpintaa.

Toi kuullostaa ihan järkeenkäyvältä tosin aika oudolta. Voisikohan siihen veteen olla jokin toinen syy kuin re85? Meinaan ollut aika erikoiset kelit. Vajaa kuukausi pakkasta ja muuten alle +5 ja todella kosteeta.

Tarkoitus ajaa tämä tankki ja vaihtaa sitten uudet öljyt ja suodatin.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa viltsu

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RY #109, SIL, Ämmässuo, HCTF
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #34 : 13 Helmikuu, 2014, 22:28:58 »
Melkein kaikkien merkkien autoihin missä on e85 käytössä on valmistajan suosituksesta lyhemmät öljyn vaihtovälit, osittain varmasti tuon veden kertymisen takia. esim vw konsernin autoissa taisi olla "kiinteä" huoltoväli eli 15000 tai vuosi.
Ihan mielenkiintoista kuulla miten ihmisillä on autot toimineet. Aika hurjalta kuulostaa boxi joka vain lisää polttoaineen suihkutus aikaa jonkin kiinteän arvon verran.
SAB GOBLIN 380 (Bavarian demon 3X), SAB URUKAY COMP (Futaba CGY 750) SAB GOBLIN 500 (Bavarian demon 3sx) HIROBO EAGLE (Bavarian demon 3X). FUTABA 18SZ

   

Poissa artova

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #35 : 14 Helmikuu, 2014, 00:04:59 »
Toi kuullostaa ihan järkeenkäyvältä tosin aika oudolta. Voisikohan siihen veteen olla jokin toinen syy kuin re85? Meinaan ollut aika erikoiset kelit. Vajaa kuukausi pakkasta ja muuten alle +5 ja todella kosteeta.

Tarkoitus ajaa tämä tankki ja vaihtaa sitten uudet öljyt ja suodatin.

Kyllähän tuosta E85 palamisesta tulee vettä palotuotteena, jota tietysti kulkeutuu myös öljytilaan. Tuossa muuten mielenkiintoinen video etanoli vs. bensa palamisesta. Tämä luultavasti 96% viinaa, ei tuota "pumppuetanolia". "Pretty amazing stuff", niinkuin videollakin mainitaan :)





« Viimeksi muokattu: 14 Helmikuu, 2014, 00:10:31 kirjoittanut artova »
Blade: mCPX, mCPX BL, Nano CPX    
Align: T-Rex 250 DFC, T-Rex 450 Sport,
T-Rex 500E, T-Rex600N LE
Spektrum: DX8

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #36 : 14 Helmikuu, 2014, 11:29:24 »
Melkein kaikkien merkkien autoihin missä on e85 käytössä on valmistajan suosituksesta lyhemmät öljyn vaihtovälit, osittain varmasti tuon veden kertymisen takia. esim vw konsernin autoissa taisi olla "kiinteä" huoltoväli eli 15000 tai vuosi.

Suurin ongelma öljyn kannalta on RE85 huonompi höyrystyvyys. Eli kun polttoainetta kuitenkin joutuu aina jonkin verran öljyn sekaan, niin bensiini höyrystyy sieltä helpommin huohotusjärjestelmän kautta pois. Etanoli taas ei höyrysty niin helpolla pois, eli sitä kertyy öljyn sekaan enemmän varsinkin jos ajaa lyhyttä pätkää eikä huohotus kerkeä toimia kunnolla. Ja se etanoni siellä toki kerää kosteutta, mutta ongelma on tuo huono höyrystyvyys.

Lyhyiden öljynvaihtovälien vastapainoksi on ihan turha käyttää mitään sikakallista longlife öljyä kun ei sillä kuitenkaan voi pitkään ajaa. Eli normi vaadittavat luokitukset täyttävä öljy riittää, joten öljykustannukset pysyvät tiheämmästä vaihtovälistä huolimatta kurissa.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #37 : 21 Helmikuu, 2014, 00:50:41 »
Vanha 850 volvo ei ollut moksiskaan, vaikka ajeli kesät talvet re85:llä ilman mitään bokseja.

Itse en kyllä yhtään uudemmalla(kalliimmalla) autolla rupeis tenulla ajelemaan, koska säästöt menee jo siihen tihentyneeseen öljynvaihtoväliin. Jo sen re85 energiasisältö on n.30% vähemmän, niin kyllä säästö jää tosi pieneks, jos sellasessa autossa käyttää, jota pitäis oikeen huoltaakkin.
Jos turboautoon tehoja haluaa, niin se on asia erikseen. :P

Paljon enemmän säästää, jos hommaa dieselin ja ajaa löpöllä xD

edit. itse, kun tuolla vanhalla bensarotkolla ajelin, niin re85 kului nimenomaan 30% enemmän, eli bensaan verrattuna 130% tällä hetkellä espoo re85 1,092x1,3=1,4196 espoo 95 1,612
Alle 20c litra säästöä. 15000km/100=150 150x7(litraa satkulla)=1050 1050x0,2=210 210euroo säästät per öljynvaihtoväli ja siitä vielä vähennät öljynvaihdot ja muunnoskustannukset. Toki pitää ne öljyt vaihtaa bensalla käyväänkin, mutta laskin nyt suunnilleen, jos puolittais öljyillä ajetut km.
Jokatapauksessa säästöt on pieniä, jos niitä on ollenkaan.

Jos oikeasti säästöjä kaipaa, niin itse tekisin kaasumuunnoksen bensiinikäyttöseen.
« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu, 2014, 01:17:10 kirjoittanut Kepuli »

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #38 : 21 Helmikuu, 2014, 11:13:00 »
...
Jos oikeasti säästöjä kaipaa, niin itse tekisin kaasumuunnoksen bensiinikäyttöseen.

joskos tästä tekis oman aiheensa... kiva ois siihenkin muunnokseen tutustua  ;)
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #39 : 21 Helmikuu, 2014, 11:32:04 »
Itse laskeskelin että pessimistisemmälläkin laskukaavalla saan säästöä 2€/100km, ylimääräinen öljynvaihto vähennettynä. Sitä enemmän mitä enemmän viihdyn maantiellä. Jos kilsoja tulee joku 20000km per vuosi, se tarkoittaa 400€/vuosi. Sitä voi miettiä onko se paljon vai ei, mutta moni kilpailuttaa vakuutukset jo muutaman kympin säästön vuoksi. Nyt vielä hintero on vielä revennyt vuodenvaihteen jälkeen, ja bensiinin hinta on noin 1,6x etanoliin verrattuna. Bonuksena vielä paremmin alakierroksilla toimiva moottori (lisääntynyt vääntö) ja puhtaampi kone, koska etanoli ei muodosta karstaa.
« Viimeksi muokattu: 21 Helmikuu, 2014, 11:33:54 kirjoittanut 3J »
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #40 : 21 Helmikuu, 2014, 15:55:07 »
Itse laskeskelin että pessimistisemmälläkin laskukaavalla saan säästöä 2€/100km, ylimääräinen öljynvaihto vähennettynä. Sitä enemmän mitä enemmän viihdyn maantiellä. Jos kilsoja tulee joku 20000km per vuosi, se tarkoittaa 400€/vuosi. Sitä voi miettiä onko se paljon vai ei, mutta moni kilpailuttaa vakuutukset jo muutaman kympin säästön vuoksi. Nyt vielä hintero on vielä revennyt vuodenvaihteen jälkeen, ja bensiinin hinta on noin 1,6x etanoliin verrattuna. Bonuksena vielä paremmin alakierroksilla toimiva moottori (lisääntynyt vääntö) ja puhtaampi kone, koska etanoli ei muodosta karstaa.

Nyt alla noin 400km etanolilla ja toimii täydellisesti. Hassultahan auto haisee kylmäkäynnistyksen jälkeen :) Kilsoja tulee vuodessa noin 22000km jos tällä matkalla saan säästöä 500€/ vuosi olen todella tyytyväinen. Sehän käytännössä on 1/5 auton arvosta  ;) Eikä tonne nyt tartte tunkea mitään gti supersythetic öljyä  :)
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #41 : 21 Helmikuu, 2014, 20:36:39 »
Juu kyllähän tuolla tenulla tosissaan hiukan säästää.

Itsellä kävi niin, että poliisisetä tuumas, että volvo pitäis katsastaa ja siinä rupesin sitten pohtiin, että kuinkahan tollasta vanhaa isoo bensalotkoo kannattaa enää pitää. Ajelin reppanan purkusedälle ilman kilpiä ja hommasin diesel yariksen.
Totesin, että sillä pääsee ihan yhtä hyvin perille ja polttoainekulut muuttu aika reippaasti.
12l/100km tenua vastaan 4,7l/100km dieseliä.

Tämän päivän hinnoilla.

1,53x9,3=14,229 bensa 95 (vertailun vuoksi tääkin)
1,07x12=12,840 tenu
1,44x4,7=6,768 diesel

12,84-6,768= 6,072

Säästöä.

1000km 66e
10000km 660e
50000km 3300e

Tosin tulihan siinä vaihdettua myös aika paljon pienempään, mutta tosiaan n. 300€ käyttövoimavero on kuitattu 5000km:llä jos tohon vanhukseen vertaa.

Kyllä sitä tosiaan nykypäivänä kannattaa miettiä millä ajaa, suurin osa ei kuitenkaan tienaa sataatuhatta vuodessa.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #42 : 21 Helmikuu, 2014, 21:26:30 »

Kyllä sitä tosiaan nykypäivänä kannattaa miettiä millä ajaa, suurin osa ei kuitenkaan tienaa sataatuhatta vuodessa.
Kyllä, ja millä aineella ja miten. Helpompaa kuin etsiä halvinta pensaa on ajaa siististi, ja jättää se kahvipulla syömättä bensiksellä. Saa bensanhintoja katsoa tarkkaan, jos aikoo säästää tankillisella pari kahvia...mutta kaasujalalla voi säästää aikas tavalla.

Poissa Kepuli

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #43 : 21 Helmikuu, 2014, 21:50:21 »
Kaasujalalla joo, mutta taloudellinen ajokaan ei ole pelkkää hissuttelua. Henkilöautolla se tarkoittaa reippaita kiihdytyksiä,(Oikeesti reippaita n.2/3 kaasulla, riippuu toki autosta) tasasella kaasulla ajamista, (Antaa ylämäessä vaan nopeuden tippua ja pitää kaasujalan siinä missä oli) ja ennenkaikkea kaiken liike-energian hyödyntämistä.

Kuhan paasaan, kun monilla on todella väärä käsitys taloudllisesta ajosta. xD
Tärkein asia pitää mielessä, että jarrutus kuluttaa polttoainetta, kyllä se kaikki liike-energia on bensalla tai muulla polttoaineella hankittu. :)

edit. Oks tää vähä OT?

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #44 : 21 Helmikuu, 2014, 22:43:03 »
Mitä te ressaatte? Pensaa saa pumpusta ja peduiinit kaivaa lisää! :D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #45 : 21 Helmikuu, 2014, 23:56:21 »
Just kun olis kivaa S4 4.2L V8 430hv, harraste peliä silmäillyt... mitenhän tuo tykkäis re85 liemestä?
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #46 : 21 Helmikuu, 2014, 23:59:46 »
Just kun olis kivaa S4 4.2L V8 430hv, harrastepeliä silmäillyt... mitenhän tuo tykkäis re85 liemestä?

Ota joku tehokkaampi, niin saat sen 40% huonomman tehosuhteen kuitattua jotenkin?

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #47 : 22 Helmikuu, 2014, 00:03:09 »
Pöh
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #48 : 22 Helmikuu, 2014, 00:24:34 »
Menikö vähän offille? Vai pitäisikö vaihtaa aiheeksi halvan kauppakassi/kotoatöihin modaaminen etanolille? Ei kiinnosta pätkääkään tehot mitä voisi saada. Vähän kun olisin rakentamassa budejettikopua ja joku sanoisi olis täällä maxiprotoskin ja kontronikki.. Sori
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E85 konversio vanhaan autoon
« Vastaus #49 : 22 Helmikuu, 2014, 00:29:03 »
 Budjetti se on isompikin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
3038 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2009, 15:16:20
kirjoittanut sgtpepper
0 Vastauksia
3327 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2012, 23:29:37
kirjoittanut Kehno
7 Vastauksia
4797 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Marraskuu, 2013, 17:43:30
kirjoittanut oskuk
12 Vastauksia
7475 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2015, 00:36:50
kirjoittanut 338federal
10 Vastauksia
7258 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 17:27:32
kirjoittanut Tohtori R