Kirjoittaja Aihe: ElyQ V50C FB -> FBL konversio  (Luettu 3334 kertaa)

Poissa Kehno

  • Seniori torppari
  • *****
ElyQ V50C FB -> FBL konversio
« : 23 Huhtikuu, 2012, 23:29:37 »
Elikkäs tuli tuossa ajankohtaiseksi konvertoida V50C FBL vekottimeksi. Hommahan on sikäli helppo, kun tehtaalta saa ostettua konversioon tarvittavat
sekä
. Swashplate ei käsittääkseni ole välttämätön.

Liitteessä yksi on on lähtökohta ja seuraavassa kuvassa mihin päädyttiin.

Ohjeiden (mitä ei siis ole) mukaan muita kuin noi kaksi pussia kamaa ei tarvita. Sikäli homma oli helppo, flybar kuikkaan ja reiät tukkoon FBL kamoilla, joissa on myös tuo swash lock, phase lock tjsp. toteutettuna noilla muoviohjureilla. Palikat minulla sujahti nätisi paikoilleen ja ongelmia tulikin vasta nuppia säätäessä.
Toi swashplate tiputtaa sisäkehän linkkejä noin puolella sentillä ja se piti komensoida servo-swash linkkejä pidentämällä. Pakkohan toki ei ole jos ei kaipaa positiivisia kulmia nuppiin. Totta kai noi servo-swash linkit on tosi lyhyitä, eikä ne mitenkään riittänyt noilla perusmuovilinkeillä. Tässä kohtaa meinas hieman otsasuoni tykyttää kunnes muistin, että elyq:n mukana tuli myös pidempiä muovilinkkejä. Näillä saikin lopulta nätisti pituutta linkkitankoihin (kuva 3) ja nuppiin sopivasti liikevaraa. Muistaakseni mun linkkien pituudeksi tuli 44mm reiän keskikohtiin mitattuna. Hieman pidemmät voisivat kyllä olla, koska positiivisilla kulmilla tulee silti aika lähelle framea toi swash.

Tän jälkeen homma oli simppeliä BeastX:n säätöä, paitsi kulmien säädössä tulikin selville, että swash ottaa helposti linkkeihin kiinni ääriasennoissa (cyclic yli 10 astetta). 4. kuva havainnoittanee tätä. Samassa kuvassa voi huomata mun pienen kaiverruksen tohon swashiin, jotta linkit ei bindaa swashiin.

Kulmia mulla taitaa nyt olla kollektiiville +-12 ja cyclicille +-11. Elukka lentää varsin kivasti, tosin SAB:n lavat tuntuu melko hassuilta letkuilta. Tuntuma etenkin tic tac:ssa on karmea, kun keskialueella ei tunnu tapahtuvan mitään.

Eniveis, laatu tossa tuntuu olevan ihan ok, mutta en tiedä miten noi muoviset osat tuossa kestää jos esim. linkki päättää osua swashplateen. Olen melko varma, että muovit lentää kuikkaan, phase vetää miten sattuu ja koko roska tulee tonttiin, joten tuon bindauksen kanssa kannattanee olla tarkkana.

Lisäksi tosiaan hankin gyro mountin (kuva 5) tohon, jonne laitoin beastin. Muuten varsin näppärä teline, mutta biisti ottaa helposti canopyyn kiinni. Canopyn värinät varmasti auttavat biistin toimintaa. Jouduin tuon vuoksi laajentamaan canopyn reikiä hieman alaspäin, jotta canopy nousisi ylöspäin ja saisi hieman enemmän väliä tuohon. Kuuden lennon aikana mitään ongelmia ei ilmennyt.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
3441 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2009, 23:36:56
kirjoittanut SJo1
ElyQ EQ45 RTF

Aloittaja reivanen ElyQ

0 Vastauksia
18167 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Maaliskuu, 2010, 21:44:23
kirjoittanut reivanen
5 Vastauksia
19578 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2010, 19:25:12
kirjoittanut JCA
ElyQ Foorumi

Aloittaja JCA ElyQ

0 Vastauksia
3128 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2010, 01:44:52
kirjoittanut JCA
60 Vastauksia
50478 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Maaliskuu, 2014, 13:02:29
kirjoittanut JariN