Kirjoittaja Aihe: Propellien tasapainotus  (Luettu 36141 kertaa)

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Propellien tasapainotus
« : 14 Tammikuu, 2014, 06:50:33 »
Yrittänyt löytää työkalua, jolla tasapainottaa multikopterin propellit. Se käynee myös useiden muidenkin osien tasapainotukseen.

Ongelmana on löytää sellainen, jolla myös saa tasapainon aikaiseksi. Ei pelkästään siltä näyttävää tilannetta.
HK:ssa on kansainvälisessä kaupassa paljon erilaisia tasapainotuslaitteita, mutta keskustelu on melkosen häkellyttävää. En ihan ensimmäiseksi kokeilis saako sieltä toimivaa laitetta.

Sitten löysin muualta vaihtoehtoja, mutta tiedä sitten onko näistä mihinkään. Onko alla olevien lisäksi ihmisillä vaihtoehtoisia? Niin, ja onko jostain laitteesta hyviä kokemuksia? Onko joku laakerointiratkaisu käytännössä parempi kuin muut? Mitä pitää ottaa huomioon laitetta ostaessa?

1) Mekaaniseen vierintäkitkaan perustuva laite: Du-Bro 499 Tru-Spin Prop Balancer
http://www.amazon.com/Du-Bro-499-Tru-Spin-Prop-Balancer/dp/B0006N72Y8

2) Magneettiseen laakerointiin perustuva laite: Top Flite Power Point Precision Magnetic Balancer
http://www.top-flite.com/accys/topq5700.html

3) Magneettinen laakerointi tee se itse miehelle: DIY propeller balancer
http://blog.pannuhuone.pro/2012/07/diy-propeller-balancer.html

« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2014, 15:05:18 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #1 : 14 Tammikuu, 2014, 08:31:06 »
Itse ostin "ATG Propeller Balancer" ebay.com:sta. (löytyy paljon noilla hakusanoilla)

Se oli halpa ja toimii erittäin hyvin. Kitka on äärettömän pieni tehokkaiden magneettien ansiosta.

Pitää vaan muistaa tasapainottaa potkurit sekä vaaka että pystysuunnassa (pystysuunta vaatii tuon tasapainottajan pitämistä esim. pöydän reunalla kyljellään). Tällöin potkurin saa todella värinättömäksi. Itse käytin hobbykingin potkureita ja pari niistä vaati vielä kuumaliimaa pari pisaraa painoksi keskiön viereen että potkurin sain pysymään pystyssä.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #2 : 14 Tammikuu, 2014, 09:17:58 »
Mulla on tuo topfliten magnettilaite (oiskohan vuosimallia 1993) ja kyllähän sillä painottaa. Huolellinen siinä saa olla oli se kenen hyvänsä tekemä.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #3 : 14 Tammikuu, 2014, 09:49:28 »
Magneettilaakeroitu laite on käsittääkseni tarkin.

Se, ostaako sen kiinasta vai muualta, ei sinänsä vaikuta asiaan.

Kiinassa myydään hyviä ja vastaavasti euroopassa huonoja ja toisinpäin.

Tuossa magneettilaitteessa tarkkuuteen vaikuttaa

1; Akselin suoruus.
2; Magneettia vasten olevan pään terävyys (kitka)
3; Se, millainen sovite akselissa on ropelliin. Eli onko ropelli keskellä akselia vai ei.
Nämä asiat kun ovat kunnossa niin tuotteen valmistajalla tai myyjällä ei sinänsä ole väliä.

Lisäksi jos tasapainoittaa DJI:n vakioropelleja joissa tuo reikä ei ole pyöreä, on tämä huomioitava jotenkin. Mielestäni ainakin noi perinteiset kartioruuvit joita noissa balanssereissa on, eivät keskitä DJI-tyylistä potkuria joissa reijän yhdellä puolella on suoraa osuutta. Lieneekö tähän jossain valmiita sovitteita?

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #4 : 14 Tammikuu, 2014, 16:20:22 »
Kokosin vaatimuksia työkalulle. Pistin siihen hieman omianikin - onkohan noi ok?

Magneettisesti kannateltu tasapainotustyökalu:

- Kiinnityskartioiden on oltava myös balanssissa
- Kartiopintojen on oltava symmetriset reikään nähden
- Akselin on oltava suora - Akselin suoruutta voi tarkistaa lasipintaa vasten
- Akselin päiden, kuten koko akselin, on oltava symmetrisiä
- Magneettien pintojen on oltava hyvin sileät, mielellään kiiltävät kitkan minimoimiseksi
- Magneettien pintojen on oltava yhdensuuntaiset, jotta akseli ei jumita niiden välissä
- Magneettiin nojaavan akselinpään on oltava terävä kitkan minimoimiseksi
- Magneetit kykenevät kannattamaan vain rajoitetun painon. Voimakas magneetti aiheuttaa myös suuremman kitkan siinä päässä akselia, joka painaa/ottaa kiinni magneettiin. Joten kevyille propelleille ei kannata käyttää voimakkaita magneetteja


Miten sitten mitata tasapainoa muutenkin kuin vain tuntea se. Tässä yksi tapa laserilla:
http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws
« Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu, 2014, 16:35:53 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #5 : 14 Tammikuu, 2014, 16:48:31 »
Kuinka iso reikä noissa multien propelleissa on yleensä?
Sama asia hieman toisesta näkökulmasta: Kuinka pieni pitää tasapainotustyökalun kartion kärjen halkaisija olla, jotta se mahtuu propellien reikään?

Luulisi kartioiden suurimman halkaisijan olevan riittävän kaikille propelleille, joita niillä voi ajatella tasapainottavansa.
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #6 : 14 Tammikuu, 2014, 17:51:59 »
tuossa magneettipainottimessa, mikä minulla on, on jotain kovaa läpinäkyvää muovia liukupintana.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #7 : 15 Tammikuu, 2014, 04:42:42 »
Katselin sähkis-propellien painoja. Halpiksille sitä ei ilmoiteta, mutta hiilikuitu ja nylonipropellit oli listoissa painojen kanssa. Oisko noi halpikset hieman painavampia.

18"      Carbon Fiber 35g
16x4    Carbon Fiber 20g
15x4    Carbon Fiber 25g
15x5.5 Carbon Fiber 20g
14X7    Carbon Fiber 24g
13X4    Carbon Fiber 17.9g
12x4.5 Nylon             20g
12x4.5 Carbon Fiber 10g
11x4.5 Nylon             16g
11X4.7 Carbon Fiber 15g
10x4.5 Nylon             12g
10x5    Carbon Fiber  15g
9x4.5   Nylon                9g
9x4.7   Carbon Fiber     8.6g

Joku valitti jossain arviossa, että liian tuhdit magneetit aiheuttaa niin paljon kevyimmillä kitkaa, että ei saa kovin tarkkaa tulosta. Tiedä sitten. Mutta ei nuo yleisimmät propellit kyllä paljoa paina.
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #8 : 15 Tammikuu, 2014, 04:55:32 »
Tilasin 3 taspainotustyökalua UK:n Amazonista. Jos joku niistä olis käypäsä.
Kaksi ekaa on magneettisia ja vika on käsikäyttönen: Pelkkä akseli ja kartiot.

  • ATG A-1 High Sensitivity Magnetic Suspension Propeller Balancer Max Load 300g Essential For Quadcopter FPV
    Hinta: £6.60
  • JMT Carbon Fiber Magnetic Propeller Balancer Prop Essential For Quadcopter FPV Helicopter Airplane. Fit 0-80g propeller
    Hinta: £5.84
  • 450 Size Blade Prop Propeller Balancer Tool 3MM shaft 325MM 315MM 290MM
    Hinta: £2.16

Jos tekis myös vertailevaa tutkimusta näiden välillä:)


« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2014, 05:00:07 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Rusakko

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #9 : 15 Tammikuu, 2014, 13:03:28 »
Kokosin vaatimuksia työkalulle. Pistin siihen hieman omianikin - onkohan noi ok?

Magneettisesti kannateltu tasapainotustyökalu:

- Kiinnityskartioiden on oltava myös balanssissa
- Kartiopintojen on oltava symmetriset reikään nähden
- Akselin on oltava suora - Akselin suoruutta voi tarkistaa lasipintaa vasten
- Akselin päiden, kuten koko akselin, on oltava symmetrisiä
- Magneettien pintojen on oltava hyvin sileät, mielellään kiiltävät kitkan minimoimiseksi
- Magneettien pintojen on oltava yhdensuuntaiset, jotta akseli ei jumita niiden välissä
- Magneettiin nojaavan akselinpään on oltava terävä kitkan minimoimiseksi
- Magneetit kykenevät kannattamaan vain rajoitetun painon. Voimakas magneetti aiheuttaa myös suuremman kitkan siinä päässä akselia, joka painaa/ottaa kiinni magneettiin. Joten kevyille propelleille ei kannata käyttää voimakkaita magneetteja


Miten sitten mitata tasapainoa muutenkin kuin vain tuntea se. Tässä yksi tapa laserilla:
http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws
Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.
Tarkoitan siis, että mistä tietää mihin kohtaa laitetaan teippiä ja paljonko. Vai mennäänkö ihan perstuntumalla ja kokeilemalla, teippi sinne toinen tänne ja koitetaan mitä tekee.

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #10 : 15 Tammikuu, 2014, 13:50:54 »
Lainaus
Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.
Tarkoitan siis, että mistä tietää mihin kohtaa laitetaan teippiä ja paljonko. Vai mennäänkö ihan perstuntumalla ja kokeilemalla, teippi sinne toinen tänne ja koitetaan mitä tekee.
Perstuntumallahan tuossa on laitettava, mutta erinomaista tuossa on se, että koko moottori-potkuri-adapteripaketti on mukana. Täydellisesti tasapainotettu potkuri ei auta, jos adapteri on vino tai moottori epätasapainossa. Eihän sitäkään tuolla korjata, mutta kokonaisvärinät saa kuitenkin paremmin minimoitua kuin pelkällä prop balacerilla.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #11 : 15 Tammikuu, 2014, 14:08:59 »
Jos ei luota omaan takalistoonsa, saa esimerkiksi Dynex Vortex -nimisellä vehkeellä suoraan näytölle tiedon siitä, kuinka paljon ja mihin kohtaan pitää lisätä massaa, jotta systeemi olisi tasapainossa. Mulla on tuollainen, jos joku haluaa testailla. Kokeilin kerran enkä oikein tullut hullua hurskaammaksi... Tosin kokeilu oli aika pintapuoleinen ja kaatui lopulta siihen, etten keksinyt hyvää liimaa lisämassaksi. :) Ja kokeilemani moottorit olivat jo alun alkaen niin hyvin tasapainossa, että hyöty olisi ollut minimaalinen.

http://www.dynexhobby.com/
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1971268

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #12 : 15 Tammikuu, 2014, 17:07:05 »
Video vaikutti näppärältä tavalta nähdä epätasapaino, mutta tuossa ei selitetty yhtään miten se niitä teippejä sinne laittoi.
Tarkoitan siis, että mistä tietää mihin kohtaa laitetaan teippiä ja paljonko. Vai mennäänkö ihan perstuntumalla ja kokeilemalla, teippi sinne toinen tänne ja koitetaan mitä tekee.
Luulisin noiden katsoneen balanserilla teipeille paikat. Toi laserhan on pelkkä indikaattori epätasapainosta. Näkeehän saman myös videokameran kuvasta, ja tuntuuhan se käsiinkin. Tolla Laserilla vaan voi mitata suhteellisen suuruuden helposti ja vertailla vaikka numeerisesti tuloksia (kun mittauskonfigutaatio pystyy samana).

Tuollainen dynaaminen mittari olis aika siisti epele. Jos tollanen on riittävän herkkä tasapainottamaan moottoreitakin ja vielä niin, että se tunnistaa kahdessa tasossa (kuten autonrenkaita tasopainottavat koneet; lyijyä lisätään sisä ja ulkovanteelle), niin saattas saada kiinanmoottoreistakin todella hyviä.
Pikkupropellien (paino alle 10g) tasapainottamisesta dynaamisesti en ole ollenkaan varma; pitäs olla melkosen herkät mittaukset (mutu). Ylipäätään ihmettelen miten propellia pitää pyörittää, että se ei generoi mittausta sotkevia turbulensseja.

Lainaus käyttäjältä: taski63
Perstuntumallahan tuossa on laitettava, mutta erinomaista tuossa on se, että koko moottori-potkuri-adapteripaketti on mukana. Täydellisesti tasapainotettu potkuri ei auta, jos adapteri on vino tai moottori epätasapainossa. Eihän sitäkään tuolla korjata, mutta kokonaisvärinät saa kuitenkin paremmin minimoitua kuin pelkällä prop balacerilla.
Eiks noi osat (moottori, adapteri, propelli, "keskiön hattu" (* siis e. prop cone) pidä kuitenkin tasapainottaa ensin erikseen. Jos sen jälkeen on värinöitä (Laser testi), pitää alkaa ihmetellä kuinka niiden välinen kiinnitys on tehty (onko propelli ja adapteri keskellä ja niiden akselit yhtyy moottorin akseliin). Onko tällaisia vikoja järkevää enää korjata tasapainottamalla (massaa pois tai lissää). Eiks noi pidä vaan tehdä jo tehtaalla sellaisiksi, että kukin pyörii saman akselin suhteen ja niiden akselit on saman suuntaiset kun kiinnitetään toisiinsa.

Mites toi moottorin tasapainotus tehdään tän kokoluokan sähkömoottoreissa - vai tehdäänkö yleensä ollenkaan? Niin ja adapterin sekä hatun.

Akselin suoruus on osa tasapainoa. Sen voinee tarkistaa lasilevyä vasten pyörittämällä. Jos akselin saa purettua.

') Yritin löytää edes englanninkielistä termiä "keskiön hattu", kun suomeksi ei löydy:

Kuva:  Propel hat

Kuva: Nose cone

PS. Keskiön hatulla tarkoitin siis "spinneriä", joka on selvä johdos englannin sanasta ja taitaa olla ainakin harrastajilla laajassa käytössä. Onko suomeksi olemassa virallista termiä?
« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2014, 19:25:21 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Jeziz

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #13 : 15 Tammikuu, 2014, 18:29:17 »
') Yritin löytää edes englanninkielistä termiä "keskiön hattu", kun suomeksi ei löydy:

Kuva:  Propel hat

Kuva: Nose cone
Varmaan tarkotat spinneriä http://en.wikipedia.org/wiki/Spinner_(aircraft)
-Spektrum DX7s
-DJI F450 w/Naza-M
-Blade QX180 HD
-Phoenix simu
-Jiuchon Pro New

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #14 : 15 Tammikuu, 2014, 22:01:29 »
Lainaus
Eiks noi pidä vaan tehdä jo tehtaalla sellaisiksi, että kukin pyörii saman akselin suhteen ja niiden akselit on saman suuntaiset kun kiinnitetään toisiinsa.
In a perfect world. Paremmissa (lue: kalliimmissa) tuotteissa näin onkin, ainakin pääsääntöisesti, mutta esim. se legendaarinen "HK-laatu" tarkoittaa juurikin mm. huonosti tasapainotettuja moottoreita ja valmiiksi kieroja adaptereita. Tokko noille tasapainotusvärkeille muuten olisi edes markkinoita...?
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #15 : 15 Tammikuu, 2014, 22:47:49 »
In a perfect world. Paremmissa (lue: kalliimmissa) tuotteissa näin onkin, ainakin pääsääntöisesti, mutta esim. se legendaarinen "HK-laatu" tarkoittaa juurikin mm. huonosti tasapainotettuja moottoreita ja valmiiksi kieroja adaptereita. Tokko noille tasapainotusvärkeille muuten olisi edes markkinoita...?
Ajattelin tilannetta jossa tuotteessa on reijät väärissä paikoissa ja pinnat vinossa, joilloin akselit ja niiden suunnat asettuu miten sattuu. Millä niitä korjaat?
Ristisyöttöpöytään kiinni ja ajat uudet pinnat, siirrät reikien paikkaa, täytät vanhat ja poraat uudet akselireijät. Vaikuttaa jo pro-luokan harrastustoiminnalta.

Jos selviää pelkästään sillä, että hieman lisää massaa johonkin tai poistaa sitä toistaalta, niin tuohan vielä menee tavallisemmaltakin värkkääjältä.

Minusta joku halpispropellien tasapainotus vaikuttaa ihan ok-hommalta. Mutta tekeekö harrastajat myös moottorien, adaptereiden ja hattujen tasapainotusta? Ja miten ihmeessä?
« Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu, 2014, 22:53:04 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #16 : 15 Tammikuu, 2014, 23:55:25 »
Tähän kuten moneen muuhunkin asiaan voisi todeta että suurin vaikutus lopputulokseen on tekijällä. Toki magneettisesti akselia pitävä laite on tarkin ja käytännössä kitkaton (itse omistan Top Fliten valmistaman version). Magneettinen laite ei kuitenkaan sovi oikeasti isoille potkureille, koska magneetit eivät jaksa kannatella. kaikkein tärkeintä on kuitenkin että tasapainottaa potkurin kokonaisuudessaan ja oikein eli:
  • Aseta potkuri tasapainottimen akselille ja kiristä kartioilla portku suoraan akseliin nähden
  • Aseta portkuri tasapainottimeen ja anna sen hakea paikkansa
  • Se lapa joka on alempana on raskaampi. Muista tai merkitse vaikka tussilla kumpi lapa on kyseessä. Yleensä potkurin tyvessä lapakulma merkintöjä jotaka ovat erilaisen lapojen kesken
  • Käännä potkuria siten että toinen lapa osoittaa alaspäin ja päästä irti. Portkuri lähtee kääntymään ja hakee paikkansa. Toista sama siten että käännät eri lavan alaspäin. Huomaat että potkurin sama puoli (ei lapa, vaan lavasta katsottuna 90 astetta sivussa oleva suunta) on aina alaspäin. Tämä puoli on raskaampi
  • Aloita potkurin tasapainottaminen hiomalla painavamman lavan KOVERAA PUOLTA eli takapuolta hiomapaperilla painottaen hionta sille puolelle joka on painavampi. Hio painavampaa lapaa kunnes potkuri pysyy vaakatasossa tasapainottimessa
  • Toista kohta neljä ja viilaa potkurin keskiötä (siltä puolelta joka jää aina alas) kunnes potkuri pysyy myös lapa alaspäin tasapainottimessa
  • Nyt potkurin pitäisi pysyä paikallaan ihan missä asennossa tahansa. Jos potkuri kuitenkin pyrkii kääntymään johonkin suuntaan, toista edellisiä viheita kunnes potkuri ei enää lähde pyörimään kun siitä päästää irti

Vinkkejä:
- Magneettien välys kuuluu säätää siten että akselin toisessa päässä on ilma rako.
- Hiottaessa kannattaa käyttää eri karkeuksisia papereita siten että kun lapa on tasapainossa se on myös sileä, eikä esim. 80 santiksen jäljillä...
- Kun kokeilet potkurin tasapainoa kannattaa akselia pyörittää portkuuriin nähden. Tämä paljastaa kieron aksen ja huonot keskitys kartiot.
- Akselia ei kannata tiputtaa, se vääntyy ja menee huonoksi...
- Akselia eikä kartioita kannata hioa, ne menevät epätasapainoon...
- Jos potkurin reikä ei ole keskellä sitä hon harvinaisen kettumainen saada tasapainoon, joskus jopa mahdotonta...

Lopuksi pitää muistaa todeta että "Turhatarkkuus on teknistä tietämättömyyttä". Eli ei kannata hioa lapoja puhki eikä viilata keskiötä poikki. Jossain vaiheessa on hyvä todettava että "Nyt se on hyvä" ja ottaa seuraa huiska työn alle.
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Nikke

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #17 : 16 Tammikuu, 2014, 00:45:21 »
Top fliten magneettilaite on minullakin ollut käytössä, hankittu joskus 90-luvulla. Herkkyyttä pystyy säätämään tuolla ilmaraolla. Herkimmilleen kun säätää, eli ilmarako lähes olemattomaksi, löytyy puikostakin painavampi puoli. Sitten kun akselille laittaa kartiot, ne on jo valmiiksi epätasapainossa. Tämä juuri tekee ongelman täydellisyyteen pyrkivälle. Samoin dji:n potkurien toiselta puolelta "soikea" reikä. Jossain mainoksessa oli, että tällaisella magneettilaitteella päästään jopa 0,0001 (kymmenestuhannesosa) gramman tarkkuuteen! Lieneekö totuus, mutta todella pienellä hionnalla viimeiset poikkeamat korjaantuu.

Ostin myös sellaisen sormissa pidettävän lyhyen tasapainotusakselin, jossa on kierteellä kiristettävät alumiinikartiot. Sekään ei suoraan sopinut noihin Phantomin potkureihin, vaan toista kartiota piti sorvata, ja viilata pienet pykälät vastakkaisille puolille. Pitäisi vielä inspiroitua tekemään sille tasapainotus, niin voisi päästä parempaan tarkkuuteen kuin topfliten alkuperäisakselilla ja muovikartioilla.

Ehkä noista potkureista on turha hakeakaan viimeisiä milligrammoja, kun virheen tekee jo sovitus moottorin akselille. Esimerkiksi joissakin Gemfanin hiilikuitupotkureissa on selvä välys akseliin, vaikka piti olla dji:n akselisovitteelle tehty. Jo kymmenesosamillin virhe potkurin asemassa tekee turhaksi äärimmäisen tarkan työn. Staattisen painotuksen jälkeen pitäis tehdä vielä dynaaminen painotus joka kerta, kun potkuri on ollut irti. Tämä taas taitaa olla jotakuinkin mahdotonta Phantomin kaltaisessa laitteessa, jossa koppa pitäisi avata jotta saa vain yhden moottorin kerrallaan pyörimään. Ja koppaa taas ei saa paikalleen ennenkuin irroittaa potkurit... Vai onko tähän joku ohjelmallinen mahdollisuus ajaa vain yhtä moottoria kerrallaan?

Tuo dynex hobbyn vortex olisi kyllä mielenkiintoinen laite.

Onko hiilikuitupotkurit parempi tasapainottaa teipillä tai kynsilakalla tms. vai voiko niitä hioa yhtä huoletta kuin muovisia? Ainakin pinta menee rumemmaksi, mutta eipä sillä tietysti sinänsä merkitystä ole.

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #18 : 16 Tammikuu, 2014, 06:06:16 »
Katselin netistä vinkkejä dynaamisen balansoinnin tekemiseksi. Löytyihän sieltä laitteitakin, kun halutaan tehdä nopeasti: Dynamic Propeller Balancer. Mutta on tuolla hintaakin £500-£700.

Jos on hieman aikaa, niin moottorin balansoinnin voinee tehdä manuaalisestikin seuraavasti:

A) Potkurit tasapainotetaan aluksi staatisesti (kuten  Teo Mähar opasti todella hyvin yllä)

B) Käytetään alla olevan videon  Laser menetelmää indikoimaan tärinän suuruutta (pituuden voi mitata seinältä). Mittausjärjestelyn mitoituksen on oltava yhdenmukainen jos tuloksia verrataan toisiinsa.
Laser menetelmä: http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws]http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws]http://www.youtube.com/watch?v=PqtUSSdf8b4#ws

C) Pyritään käyttämään aina samaa kierroslukua, jolla tärinän laajuus mitataan laserin seinään piirtämästä kuvasta.

D) Moottorit tasapainotetaan dynaamisesti, yksi kerrallaan, aluksi ilman adapteria, tai propellia seuraavasti
"I tested each motor individually, placing a piece of tape on one side, then spooling it up. If it got worse, I moved the tape to the other side. If better, then I played with the size and placement of the tape. Till I found best position and size."
Eli kokeillaan teipillä mistä löytyy minimitärinä ja millä teipin ko'olla. Apuna käytetään vertailussa laserin antamia värinän pituuksia.
Teippiä (tai sinitarraa) käytetään siksi, että sen paikkaa ja kokoa on muutettava tasapinotuksen edistyessä. Kun paikka ja koko on selvillä, voi nuo materiaalit korvata, liimalla, maalilla, lakalla yms. paremmin kiinni pysyvillä massoilla.

E) Seuraavaksi moottoriin lisätään adpteri. Nyt vaan lisätään adapteriin teippiä. Muuten kuten D-kohta. Voiks adapteriin lisätä teippiä?

F) Sitten lisätään potkuri ja etsitään paras teipin paikka kuten edellisissä. Saako tuolla enää laserille mitään liikettä vai tuleeko kaikki ilman pyörteilystä?

G) Ja lopuksi koko homma: moottori, adapteri ja potkuri ja etsitään potkurille paras kiinnitysasento.
Joku on tehnyt ton näin: Vibration Reduction by Prop Rotation

Loppukommentit:

Tässä pääsee halvalla, jos omalle ajalle ei laske paljoa ja laatikosta löytyy pikku laser ja peilin pala. Mielellään pintapeilin pala.

Tarkkuudesta en osaa sanoa mitään. Pääseekö sillä tuloksiin, jolla lentovideosta ei tule aladoobia, hytkyvää.

Onko kikka kolmosia parantaa tuota proseduuria - jos ei halua investoida kalliisiin balansointilaitteistoihi n? Onko toi proseduuri edes suositeltava, onko siinä jotain vikaa? Onks tällainen ylipäätään järkevää ajankäyttöä?

PS. Muutama erilainen potkuri-adapteri (alottelijalle tuottaa vaikeuksia hahmottaa tällaset):

Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava

Kuva: Moottorin runkoon ruuvattava

Kuva: Akseliin kiristettävä

Kuva: Akseliin ruuvikiristettävä

« Viimeksi muokattu: 16 Tammikuu, 2014, 19:18:04 kirjoittanut Jaava53 »
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

Poissa Nikke

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #19 : 16 Tammikuu, 2014, 15:26:11 »
E) Seuraavaksi moottoriin lisätään adpteri. Nyt vaan lisätään adapteriin teippiä. Muuten kuten D-kohta. Voiks adapteriin lisätä teippiä?
Tasapainotuksessa toimii myös nopeasti kuivuva maali tai väritön kynsilakka.


Dynaamiseen tasapainotukseen voisi hyödyntää gimbaalin anturipiiriä, siinähän on kiihtyvyysanturit valmiina. SimpleBGC-softassa on hyvät reaaliaikaiset käppyrät eri akseleille. Jostain halpamallin laudasta voisi tehdä sovelluksen...

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #20 : 16 Tammikuu, 2014, 16:34:56 »
Jos ei omista laseria, älypuhelimille saa appsit jotka piirtävät käyrää värinöistä. Puhelin jalan päälle ja kattomaan mitä piirtää.

Noissa adaptereiden hatuissa saattaa olla heittoa ja moni on korvannut ihan nylon mutterilla.

Mä teen ihan perus teipppibalansoinnin potkuriin ja laitan hyvät pehmusteet kameran kiinnitykseen. Sillä on jellot lähteneet.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jaava53

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Quad-kopteri
Vs: Propellien tasapainotus
« Vastaus #21 : 16 Tammikuu, 2014, 19:13:05 »
Jos ei omista laseria, älypuhelimille saa appsit jotka piirtävät käyrää värinöistä. Puhelin jalan päälle ja kattomaan mitä piirtää.

Tällainen systeemi:
Elämä on taiteilua nuoralla - astalon kanssa huitoen tippuu ennenpitkää itsekin.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3757 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2007, 22:39:30
kirjoittanut JJA
Shuttle plus tasapainotus?

Aloittaja kromipuskuri Hirobo Nitro

5 Vastauksia
5577 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 18:34:20
kirjoittanut JariN
4 Vastauksia
3308 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Lokakuu, 2011, 12:09:41
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
3282 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Helmikuu, 2015, 21:01:39
kirjoittanut Eispii
3 Vastauksia
12580 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2015, 23:35:35
kirjoittanut anttir