Kirjoittaja Aihe: Polttiskopterin tasapainotus  (Luettu 3309 kertaa)

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Polttiskopterin tasapainotus
« : 21 Lokakuu, 2011, 05:56:23 »
No niin arvoisa raati,
Olen kahlannut läpi tätä tietopankkia silmät punaisina jo jonkin aikaa, mutta aihe mistä on ollut yllättävän vähän mainintoja on kopterin tasapainottaminen.
Löysin sen verran, että kopteri pitäisi olla tasapainotettuna pää-akselin kohdalle.
Koska siitä on niin (todella-) vähän keskustelua täällä, niin heräsi kysymys, onko tuo kovinkaan tärkeä toimenpide aloittelevalle harrastajalle?
Lapjen tasapainotuksesta sitten on ohjetta ja keskustelua vaikka kuinka ja paljon -> ilmeisen tärkeä tärinän esto toimenpide.
Cheers!
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Polttiskopterin tasapainotus
« Vastaus #1 : 21 Lokakuu, 2011, 06:21:59 »
Painopisteellä on merkitystä, mutta paljonkon saa jokainen itse päättää mikä häiritsee.
Sanoisin että aloittelijalle sillä ei suurta merkitystä ole kunhan se on edes suurinpiirtein, jos "trimmaamattomana" leijunnassa kopteri yrittää voimakkaasti jonkin suuntaan kun ei anna ohjauskomentoja niin silloin painopistettä tulisi hakea paremmin kohdalleen, tuulinen sää, korkeus, swashin säädöt(onko vinossa alunperinki) jne vaikuttaa havainnointiin tietenkin.. Itse en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi tuota säätää kieliposkella, jokainen tarpeensa mukaan. Trimmillä leijuntaan hakenu paikallaan..ja kasauksen jälkeen testannut käsissä vähän tuota.
Sama pätee sähkölle ja polttikselle, painopisteen säädettävyys vain eri johtuneestä syystä.. tankkia ei hirveästi liikutella, sähkössä voi pelata ajoakulla, polttiksessa vastarinakulla jne jne..
Pielessä oleva painopiste ei siis suoranaisesti aiheuta ravisteluja ja tärinää kuten lavat saattavat tehdä. Vaikuttaa ehkä lähinnä pielessä olevaa trimmiä eli kopteri vaeltaa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Maikko

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Polttiskopterin tasapainotus
« Vastaus #2 : 21 Lokakuu, 2011, 11:22:38 »
Niinkuin Sami tossa yllä sanoi, niin kauheasti ei ongelmia tule huonosta painopisteestä. Kopteri vaan kampeaa eteen tai taakse hieman.

Flybar kopterissa trimmaamalla saa kopterin suoraan kun swash kompensoi painopistettä. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun heitätä kopterin selälleen jolloin trimmi trimmaakin väärään suuntaan eikä kopukka pysy paikallaan vaan kampeaa tuplasti enemmän ongelmasuuntaan.

Flybarless kopterissa FBL-yksikkö kompensoi huonoa painopistettä ja joutuu tekemään enemmän töitä. Ilmeisesti joillekkin yksiköille tällä on merkitystä ja saattaa vaikuttaa toimintaan. Ei kuitenkaan itsellä kokemusta ongelmista.

Toisaalta, painospisteen kohdalleen laittaminen ei vie kauaa, joten miksi sitä ei tekisi. Nitrolla tietenkin tulee ottaa huomioon se että tankin tyhjenemisen mukana painopiste hieman muuttuu, sillä tankki ei ole suoraan pääakselin kanssa samassa linjassa. Tämän takia olen itse laittanut painopisteen 3/4 tankilla kuntoon. Tämä on se keskimääräinen määrä olettaen että et aja tankkia aina ihan kuivaksi. Tällöin täydellä tankilla kopteri on hieman takapainoinen ja tyhjällä nokkapainoinen.

En ole kylläkään koskaan huomannut juurikaan tankin tyhjenemisen vaikutusta sillä koko ajan sitä kopteria tulee aktiivisesti ajettua.

-

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Polttiskopterin tasapainotus
« Vastaus #3 : 21 Lokakuu, 2011, 16:40:11 »
Niinkuin Sami tossa yllä sanoi, niin kauheasti ei ongelmia tule huonosta painopisteestä. Kopteri vaan kampeaa eteen tai taakse hieman.

Toisaalta, painospisteen kohdalleen laittaminen ei vie kauaa, joten miksi sitä ei tekisi. Nitrolla tietenkin tulee ottaa huomioon se että tankin tyhjenemisen mukana painopiste hieman muuttuu, sillä tankki ei ole suoraan pääakselin kanssa samassa linjassa. Tämän takia olen itse laittanut painopisteen 3/4 tankilla kuntoon. Tämä on se keskimääräinen määrä olettaen että et aja tankkia aina ihan kuivaksi. Tällöin täydellä tankilla kopteri on hieman takapainoinen ja tyhjällä nokkapainoinen.
Kiitoksia teille molemmille, Sami ja Maikko. Hyvin opastettu.
Sitten vaan tasapainottelemaan ja toivottavasti taivaalle parin viikon sisällä kopterilla mikä voisi pysyä ilmassa... saattaa sittenkin olla päälaen ja sormien välissä tuo kopukan ilmassa pysymisen ratkaisu  :D
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Polttiskopterin tasapainotus
« Vastaus #4 : 23 Lokakuu, 2011, 12:09:41 »
Aivan alussa kannattaa laittaa jonkin verran etupainoiseksi, kivamman tuntuista kun se kopu pyrkii enempi itestä poispäin...

Mun koput on viäläki aina vähän etupainoisia, tykkään vaan niistä enempi niin. 
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3040 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2007, 12:35:13
kirjoittanut JiriK
4 Vastauksia
3757 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2007, 22:39:30
kirjoittanut JJA
Shuttle plus tasapainotus?

Aloittaja kromipuskuri Hirobo Nitro

5 Vastauksia
5579 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 18:34:20
kirjoittanut JariN
1 Vastauksia
13399 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2010, 22:38:48
kirjoittanut Ege
13 Vastauksia
5756 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Toukokuu, 2010, 15:43:20
kirjoittanut MJPilot