Kirjoittaja Aihe: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto  (Luettu 15719 kertaa)

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« : 25 Heinäkuu, 2013, 00:55:53 »
Eli onko muilla ollut ongelmia peräakselin laakerien kanssa? Itsellä ensimmäinen setti meni vaihtoon talvella noin 70. lennon kohdalla kun orkkis laakerit alkoivat yhtäkkiä pitää ääntä -> kopteri äkkiä alas ja tutkimaan. Äänilähteeksi osoittautui peräakselin hubin puoleinen laakeri joka oli oksentanut kaikki sisukset pellolle... Nyt 80 lentoa myöhemmin laakerikaupasta haetut huomattavasti orkkis laakereita kalliimmat laakerit alkoivat valittaa mutta eivät levinneet vaikka valitusta oli havaittavissa joittenkin lentojen ajan. Nyt laakerit on vaihdettu ja kestävät tod.näk. taas sen 70-80 lentoa.

Ongelmahan sinällään ei ole kovin vaikea jos pitää varastossa peräakselille sopivia laakereita mutta hazardia hommasta tekee sen että kun MSHn laakeri vioittuu se saattaa ampua kerrasta sisukset pihalle kuten mulla kävi. En pidä perähihnaa kireällä ja peräakselin laakerit istuu nätisti peräkasetissa ja akselilla lukitteella jottei sisäkehä sudi mutta ei vaan kestä >:(

Mini Protoksessa mulla on lentoja 180 ja ainoastaan yhden pulleyn ja Y-tuen laakeri on oksentanut. Tässäkin tapauksessa laakerit ovat suoraa oksentaneet sisukset pellolle. Tohtorilla on roottoksessa vissiin ainakin tuplat lentoja ja vieläkin okkis laakerit peräakselilla, muutama Y-tuen laakeri mennyt :o

« Viimeksi muokattu: 25 Heinäkuu, 2013, 00:58:23 kirjoittanut Teo Mähar »
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu, 2013, 01:13:55 »
Kunnon torppi silloin-tällöin pitää kopterin kunnossa :)

Oletko tasapainottanu perälavat/lavanpitimet/perän yleensäkin?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #2 : 25 Heinäkuu, 2013, 01:38:49 »
Oon 100 lennon jälkee menny laskuissa sekasi Protoksen kans, mutta vakio laakerit on joka paikassa vielä. Remmikin ollu aluks liian kireällä, mutta nykyään löysemmällä. Oisko sit maanantai laakeria sattunu vai mitä lie? Pitääpä alkaa seuraamaan kuitenki tuota perää.

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #3 : 25 Heinäkuu, 2013, 02:11:27 »
En ole tasapainottanut perää ollenkaan olen vain testannut ilman lapoja että pyörii shut tasaseen eikä Beasti kaadu joten totesin sen olevan hyvä. Näkisin että noin pienen perän tasapainotus ainakaan kovin tarkkaan ei kannata koska pyörivät massat ovat pieniä ja heti jos perälavat nappaavat esim ruohosta kuraa tai perälavoissa on pientä kulumaa on tasapainotus poskellaan ::) Voin olla tietenkin väärässäkin... Voisin koittaa huomenna (tänään ;)) testata kuinka hyvin perä on tasapinossa / täriseekö perälavat kiinni.
« Viimeksi muokattu: 25 Heinäkuu, 2013, 02:25:02 kirjoittanut Teo Mähar »
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #4 : 25 Heinäkuu, 2013, 06:04:19 »
Mulla on protos ollut aivan liian kauan pukilla joten lentoja ei ole juuri tullut mutta pari asiaan liittyvää ajatusta. Ensimmäinen on tietty että laittaa hihnaa vielä löysemmälle. Protoksen perää on aika vaikea laittaa niin löysälle että hihna hyppii hampailla. Toinen on tuo laakerilukite. Voisko olla että perässä on akselin suuntaista välystä joka jää lukitun laakerin kannettavaksi? Jotkut shimmailee välyksen pois. Jonkin verran saa välystä hoidettua myös ihan kiristämällä vähän tiukemmalle. Lukittu laakeri saattaa muuten tehdä myös sen, että jos laakeri hajoaa oksennuksen sijaan jumiutumalla niin ulkokehä alkaa luistaa sulattaen peräkasetin mössöksi. Tässä skenaariossa on kivampi että luisto tapahtuu akselin puolella.
 

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #5 : 25 Heinäkuu, 2013, 10:25:32 »
Mulla on minissä jotain 750-800 lentoa jos nyt oikein muistan. Peräakselilla taitaa olla hyvin pitkälti alkuperäset laakerit. On ne ihan keltaset jne mutta tuntuu toimivan eikä klappaa. Varaosat toki löytyy hyllystä.

Toi jussin teoria ei ole ollenkaan hassumpi. En omista tota 500 roottosta enkä nyt muista onko se peräkasetti muovia vai? Jos muovia niin voisko olla liian kireellä jonka seurauksena pikkasen kasassa ja laakereille jää staattista sivuttaisvoimaa? Toinen on ihan vaan toi jussin mainitsema välys ja akseliin lukittu laakeri joka sitte syö sen nopeesti ku ainoa välystä sivuttaissuunnassa paikallaan pitävä on laakeri... itse en ole laakereita akseleihin liimaillu koskaan eikä ongelmia ole.

Kannattaa nyt varmaan alottaa siitä että onko se perämurikka liian löysällä tai liian tiukalla ja onko ne laakerit paineen alla. Risoilla laakereillahan toi on ihan turha koittaa koska kulahtaneessa laakerissa on aina sivuttaisvälystä enemmän ku ehjässä.

Myönnän kyllä senkin että yleensä kun msh laakeri kulahtaa niin siitä lentää kuulat tangetin suuntaan ja se kuolee totaalisesti. Mistä lie johtuu. Onneksi ovat halpoja. Esim toi y-tuen laakeri on ihan suhteettoman pieni kun ottaa huomioon mibkä voiman se ottaa rasituksessa vastaan. Rundejakin siinä on minin tapauksessa yli 30k
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #6 : 25 Heinäkuu, 2013, 10:48:09 »
Olisko ongelma sitte tuo akseliin liimaaminen? Minäkään en oo niitä omaani liimannu.

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #7 : 25 Heinäkuu, 2013, 12:05:24 »
Tässä on ollut väitteitä, että hihnan peräpuolen voi laittaa tod löysälle. No laitoin löysälle.

Lopputuloksena veto katosi yht'äkkiä. Kone löytyi sitten ruohikosta. Koetin pistää taivaalle uudelleen, niin moottori vaan surahti. Hihna oli hypännyt pois. Eli kohtuus kaikessa - myös protoksen peräpuolen löysyydessä.

Mutta mikään ei mennyt rikki, vaikka torppasin. Muovikuomun kansautti muotoon, niin se olisi siinä. Ja lisää lentoa vaan!

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Protos 500 peräakselin laakerointi / laakerien kesto
« Vastaus #8 : 26 Heinäkuu, 2013, 00:15:50 »
Ihmettilin eilen lisää ja kuten aiemminkin totesin perä pyörii hyvin tasaisesti jos perä lavat ovat vasta pestyt mutta jos on vähänkin kuraa (siis niin vähän että vielä näyttävät puhtailta) niin johan ravistaa... Mulla on pulleyn molemmilla puolilla shimmit ja mun mielipiteen mukaan laakeripaketti ei jää kantamaan tällä järjestelyllä peräkasettia kiristettäessä. Tosin en kokeillut koska laakerit on liimattu akseliin ja kuumailmapuhallin ei ollut kentällä kun ihmettelin, ehkä vois joskus kokeilla poistaa ne shimmit...
« Viimeksi muokattu: 26 Heinäkuu, 2013, 00:19:28 kirjoittanut Teo Mähar »
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
11391 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Toukokuu, 2008, 11:27:51
kirjoittanut seppomikael
3 Vastauksia
3486 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2009, 21:44:03
kirjoittanut mokkis
1 Vastauksia
2433 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Kesäkuu, 2009, 12:44:47
kirjoittanut ija
4 Vastauksia
3258 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2011, 14:57:44
kirjoittanut Tohtori R
19 Vastauksia
9841 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Tammikuu, 2013, 13:28:14
kirjoittanut Sammy