Kirjoittaja Aihe: Nitron saatavuus ja hinta  (Luettu 121499 kertaa)

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #50 : 15 Marraskuu, 2014, 00:39:38 »
Nooh, 20-25% itekin useimmiten ajelin 91 Yssillä ja hyvin tuntui olevan löylyä. Eli ei siis mitään maata mullistavaa mielestäni tuonut se 10% nitron lisäys. En tiedä voiko verrata oikein kopuihin, mutta yhden veneen rakennus-sarjan ohjekirjassa oli havainnoitu nopeuksia eri nitropitoisuudella kyseisellä veneellä. Muistaakseni 10% nitrolla 61kmh, 20% 64kmh ja 45% 67kmh.
Ja säästäähän se ainakin teoriassa mottia toi pienempi nitropitoisuus :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #51 : 15 Marraskuu, 2014, 09:34:24 »
Jaajaa, no voishan tuota kokeilla 20%:lla, että miten kulkee. Helpottaisi tietysti kun ei tartte lupia ja toi 20 prossanen on myös aika paljon halvempaa kun 30:nen.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

JCA

  • Vieras
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #52 : 15 Marraskuu, 2014, 10:55:43 »
Ja tuntuu olevan aika hankalaa saada niitä lupia...

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #53 : 15 Marraskuu, 2014, 12:16:32 »
Ja tuntuu olevan aika hankalaa saada niitä lupia...

Millä tavalla hankalaa. Kestää kauan vai jakuvasti lisä kysymyksiä?  Tartteeko tosta nx4stä nyt gasser tehdä jos kerran on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ongelmanhan voisi kiertää sillä, että itsellä tai tutulla olisi sopiva firma minkä nimiin nitroa ostaa. Tuo lupa prosessihan koskee vain yksityisiä henkilöitä....
Ei mene kyllä mulle kaakeliin miksi niitä lupia ei voi myöntää. Maailma ei siitä "vaarallisemmaksi" muutu koska porukalla on nitroa nytkin hallussa.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

JCA

  • Vieras
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #54 : 15 Marraskuu, 2014, 12:39:53 »
Kestää kauan, tuntuu menevän aivan kuten aselupien kanssa, eli uuvuttaa hakijat.

Alkuun kysellään lisäkysymyksiä ja tarkennuksia. Sen jälkeen usean kuukauden odottelu, josko luvanhakija vaikka uupuu eikä jaksakkaan enää kysellä.

Poliisin kanta oli että lupia ei myönnettäisi, jos on jokin muu vaihtoehto fuilille. Eli kun koneet toimii 20%:lla niin ei siihen tarvi 30%:sta. Perusteltu kisakäytöllä ja että tarvii saada kaikki irti koneesta, että 20% ei ole vaihtoehto. Kattellaa nyt, onhan tää vissii joku kuukauden kohta ollu vireillä tää mun hakemus.

Ja poliisilla on aivan sekaisin paino% ja tilavuus%, eivät tunnu ymmärtävän eroa.

JCA

  • Vieras
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #55 : 15 Marraskuu, 2014, 12:46:28 »
" Kiitos yhteydenotostanne.

 

Lähtöaineista olennaisimmat tiedotteet löytyvät poliisin sivuilta ja Euroopan unionin lähtöaineasetuksesta (EU) N:o 98/2013. Lupakäytäntö on vasta muotoutumassa, mutta yleisenä ajatuksena on, että lupia myönnetään vain niissä tapauksissa, missä korvaavaa vaihtoehtoa ei ole. Olitkin jo löytänyt keskeisimmän informaation.

 

Tuo mainitsemasi 30% on raja-arvo, eli sitä laimeammat seokset eivät tarvitse lupaa poliisilta. Täten käyttö ehkä kannattaa suunnata niihin, jottei ongelmia pääse syntymään. Kuten varmasti jo tiedätkin, lupa velvoittaa lähtöaineen hallussapitäjää myös varmistamaan, ettei hänen kauttaan ainetta pääse asiaankuulumattomien käsiin.

 

Pari kysymystä hakemuksestasi:

 

Ensinnäkin sellainen asia, että meneekö sinulla tuo mainitsemasi määrä juuri nimenomaisesti tasan 30% nitrometaania, vai onko osa siitä mahdollisesti laimeampaa seosta?

 

Toisekseen haetko lupaa kuinka pitkälle ajalle? Lupahan on määräaikainen."

--

Ylläoleva Poliisihallituksen Ylitarkastajalta.

Tässä kohtii ollaan menossa, kolmisen viikkoa sitte vastasin noihin.

JCA

  • Vieras
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #56 : 15 Marraskuu, 2014, 12:49:19 »
Ja määräksi ilmoitin 20l/vuosi valmista fuilia. Ja kaikki 30 tilavuus%, ei sitä kesken kauden vaihdeta laimeempaan ja aleta säätää konetta uudestaan.

E. Niin ja luvan voi saada max. 3 vuodelle kerrallaan ja 3 vuotta nyt haetaan.

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #57 : 15 Marraskuu, 2014, 12:56:40 »
Just just.... Täytyy varmaan laittaa kans hakemus, vaikka ihan piruuttaan niin saavat virkamiehet jotain mietittävää. Ajattelin laittaa määräksi 100l / vuosi. Katotaan mitä ne siihen sanoo....
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

JCA

  • Vieras
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #58 : 15 Marraskuu, 2014, 13:00:49 »
Joo, toi 20l/v on varsin pieni määrä verrattuna sellasiin jotka lentää aamusta iltaan, vaihtaa yölavat ja lentää taas illasta aamuun, niinku Joensuu ja Tohtori R :D Joskaan Tohtori ei ole vielä tainnu sortua näihin nitroihin.

Paikalla TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #59 : 15 Marraskuu, 2014, 13:18:51 »
Soon vaan ajan kysymys, ei se kauaa pysty vastustaan.... ;D

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #60 : 15 Marraskuu, 2014, 14:33:03 »
Kokeilin tänään yhden tankillisen 20 prossasella 700N YS91 koneella. Eron huomasi, mutta kyllä se tuollakin lensi. Mun lennossa puutuili enemmän lähinnä rainboweissa jne. Taidokkaampi kaveri varmaan tuolla smoothia 3D:tä saisi tuolla ihan ok tehtyä. Kovempaan, smäkkäyslentoon ei varmasti oikein riitä tuo 20:nen. En kyllä koskenut koneen säätöihin, joten säätämällä voisi 20 prossasellakin saada enemmän tehoa ulos.

Pitää varmaan kans pistää lupaprosessi vireille. Jos ei muuta niin työllistämään virkamiehiä. Hyvä että verorahoja käytetään johonkin aidosti hyödylliseen   ::)
« Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu, 2014, 14:43:27 kirjoittanut Iron_man »
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #61 : 15 Marraskuu, 2014, 14:44:10 »
Oletan, että sääsit konetta laihemmalle?  :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #62 : 15 Marraskuu, 2014, 14:47:03 »
Oletan, että sääsit konetta laihemmalle?  :)

En tehnyt mitään säätöjä. Olis varmaan toiminut paremmin jos olisin säätänyt  :-[
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #63 : 15 Marraskuu, 2014, 17:31:11 »
En tehnyt mitään säätöjä. Olis varmaan toiminut paremmin jos olisin säätänyt  :-[
Täytyy muistaa, että kylmä keli laihentaa seosta. Itse jouduin sääämään os91:stä 4 naksua rikkaamalle kun lt muuttui +5=>-2. Ja motto oli vielä tiukalla.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #64 : 15 Marraskuu, 2014, 18:06:19 »
Vähän ehkä OT, mutta kertokaas nitronoviisille, että mitä neuloja yleensä säädetään kun säädetään rikkaammalle tai laihemmalle? Tossa Yssissä on kolme neulaa (low, hover ja high). Low neula on silleen että sitä ei pysty säätään kun ruuvarilla. Hover ja high pystyy säätään sormin.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #65 : 15 Marraskuu, 2014, 18:50:46 »
Vähän ehkä OT, mutta kertokaas nitronoviisille, että mitä neuloja yleensä säädetään kun säädetään rikkaammalle tai laihemmalle? Tossa Yssissä on kolme neulaa (low, hover ja high). Low neula on silleen että sitä ei pysty säätään kun ruuvarilla. Hover ja high pystyy säätään sormin.

Noihan menee ihan kierroslukualueitten mukaan. High neulalla säädetään se varsinaisessa lennossa käytettävä seos.
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #66 : 15 Marraskuu, 2014, 20:24:58 »
Noihan menee ihan kierroslukualueitten mukaan. High neulalla säädetään se varsinaisessa lennossa käytettävä seos.


Joo jos haluat Ranemaista räyhää. 8)


Itse säädän kesialueen ja ylä alueen erikseen.
Mulla ei ole kokemusta 91 YS:stä mutta 120 YS säädetään seuraavasti.
Keski alue siten että motti ei lämpene mutta ei ole rikaalla ja vastaa kasuun hyvin.
Ylä alue hiukan rikkaalle.
OS:n 91 ja 55 säädän siten että keski alue on ihan hiukan rikkaalla ja ylä alue myös. Sitten kiristän pikkusen ja seuraan, että ei lämpene.
No miten tää testataan. Perus säätö:
- govi pois eli normi tilassa
- keski alue leijjutuksessa, täytyy käydä hyvin ja vastata kaasuun hyvin
- Ylä alue täysillä kulmilla ylös, alkaa hetken kuluttua vähän röpöttää.
Hieno säätö 3d tilassa govi päällä:
- keski alue, leijjutus ja pit pump.
- Ylä alue iso silmukka, tässä kaasu on taatusti auki kun mennään noisevaa osuutta.


Mun kokemus on, että jos halkuaa vääntöä täytyy motin saada soppaa.


Sitten 100l fuilia 5 mantää ja 10 tulppaa. Ajan kanssa saattaa oppia jotain. ;D


Kokeneempien kanssa oppii noepammin.


Yksi perus säätö vielä. Säädetään rikkaalta laihalle päin. Eli etsi se kohta missä on selvästi rikkaalla ja kirisitä sitten siitä.
Sitä on monta mäntää poltettu kun on kirsitetty laihalla olevaa  mottia, että sais lisää tehoa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #67 : 15 Marraskuu, 2014, 20:44:26 »
Jatketaan vielä vähän oftopikkia. Millaisia litra määriä sulla on Matti noi koneet kestäny ennen kuin on laakereita tarvinnut ruveta vaihtamaan?
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #68 : 15 Marraskuu, 2014, 21:10:29 »
Jatketaan vielä vähän oftopikkia. Millaisia litra määriä sulla on Matti noi koneet kestäny ennen kuin on laakereita tarvinnut ruveta vaihtamaan?


En ole litroja laskennu.
Minusta laakerit ruostuu ei kulu lopuun. Nyt olen käyttänyt afterun -öljyä viime syksystä, laakerita ei ole vaihdettu sen jälkeen.


Olis hyvä jos pääsis yhden kauden aina laakereilla.


Kaveri ajoi n. 100l yksillä laakereila YS:llä. Minä taas vaihdoin samaan aikaan osia repullisen.
 
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #69 : 15 Marraskuu, 2014, 21:16:55 »
ilmeisesti öljylaatu vaikuttaa laakereiden ruostumiseen aikapaljon, samaten afterrun öljyn tarpeeseen
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #70 : 15 Marraskuu, 2014, 21:30:09 »
Myös polttoaineen nitromäärä luulisi vaikuttavan korroosio herkkyyteen. Ainakin jonkin verran.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa KL

  • Seniori torppari
  • *****
  • #340
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #71 : 15 Marraskuu, 2014, 21:49:44 »
Myös polttoaineen nitromäärä luulisi vaikuttavan korroosio herkkyyteen. Ainakin jonkin verran.

Juu, eikös se nitro nimenomaan ruostuta noi laakerit.

Hyvä ohje Matilta. Testaa vaan Iron Man tuon ohjeen mukaan. Muutama naksu kerrallaan lämpöjä testaillen. Ja kannattaa kirjata "toimivat" asetukset ylös :)
SAB Goblin 500, SAB Goblin 380
Suomen Autorotaatioliitto

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #72 : 15 Marraskuu, 2014, 21:50:22 »
Ilmanmuuta, mutta sopiva öljy auttaa suojaamaan sitä nitroa vastaan
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #73 : 15 Marraskuu, 2014, 21:56:35 »
Ilmanmuuta, mutta sopiva öljy auttaa suojaamaan sitä nitroa vastaan
Afrer run öljyn tarkoitus on tietääkseni suöjata mottia nitrolta ja muilta korroroivilta aineilta.


Ton after run öljyn kanssa täytyy olla varovainen jos ja kun käytössä on YS. YS:n regun kalvo on yhteydessä kampikammioon. Se kalvo on silikonia eikä kestä mineraali öljyä. YS:lle on vissiin olemassa omaa afterrun-öljyä.   
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Nitron saatavuus ja hinta
« Vastaus #74 : 15 Marraskuu, 2014, 22:14:36 »
Afrer run öljyn tarkoitus on tietääkseni suöjata mottia nitrolta ja muilta korroroivilta aineilta.


Ton after run öljyn kanssa täytyy olla varovainen jos ja kun käytössä on YS. YS:n regun kalvo on yhteydessä kampikammioon. Se kalvo on silikonia eikä kestä mineraali öljyä. YS:lle on vissiin olemassa omaa afterrun-öljyä.

Ilmanmuuta, mutta myös polttoaineessa olevat öljyt eroavat toisistaan suojausominaisuuksiensa puolesta.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
4856 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Lokakuu, 2009, 15:27:43
kirjoittanut juza
25 Vastauksia
9962 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2010, 12:21:22
kirjoittanut 1m4s0_
26 Vastauksia
11287 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Lokakuu, 2014, 14:24:31
kirjoittanut rane78
149 Vastauksia
76973 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Helmikuu, 2022, 19:03:17
kirjoittanut Dutchman
5 Vastauksia
10048 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2020, 17:28:51
kirjoittanut Mesihukka